Viina & masennuslääkkeet

NN2

Masennuslääkkeet ja viina, miten käy jos nauttii alkoholia samaan aikaan kun joutuu käyttämään masennuslääkkeitä? Iskeekö paha olo vai "tehostaako" lääkkeet alkoholin vaikutusta, niin kuin esim. bentsot?

24

8991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hullumikähullu

Riippuu lääkkeistä? Mutta pääsääntö on että viina heikentää lääkkeen tehoa paljon. Krapula on sitten upea:::) Eli en suosittele!!!!!!!
      Minulla käytössä on/ollut ciplalex, sepram, lito.

• Anonyymi

Luonnon masennuslääke - https://nplink.net/bjahj033
        Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.

• DQ222

Yleisemmillä masennuslääkkeilä ei ole alkoholin kanssa (mitään?) yhteisvaikutusta. Itse en ole ainakaan huomannut.

Uskoisin ettei millään masennuslääkellä ole, mutta lue ohjeet niissä kerrotaan tarkemmin.

• Jukka

Kyllä ainakin minulle tuli sekava olo kun otin viinaa ja masennuslääke kuurin kans.Ihan sekasin olin.Join viikon ja olot sen mukaset...

• DQ222
        Jukka kirjoitti:

Kyllä ainakin minulle tuli sekava olo kun otin viinaa ja masennuslääke kuurin kans.Ihan sekasin olin.Join viikon ja olot sen mukaset...

Selvä se, kaikkihan olemme yksilöitä. Taisin kirjoittaa tuossa että "yleisimmillä" ei ole ja "oman mielipiteen". Kehoitin myös lukemaan sen ohjelehtisen...

By the way, eikös jos dokaa viikon putkeen niin yleensä jo siitä dokaamisesta ole sekaisin?

• Pipo

Minä syön Seronilia, ja kyllä sen vaikutus menee pahasti hukkaan jos vetää viinaa samalla. En ole huomannut, että olisi muuta ongelmaa.

Sitten kun tulee selvä jakso, niin olo on mahtava, koska viinan väsyttävä vaikutus loppuu, ja masennuslääke pääsee sekin toimimaan!

Se parantaa motivaatiota.

• belin

ole vaarallista käyttää alkoholia ja ns. mielialalääkkeitä yhdessä, mutta kyse on viinan määristä ja käyttötiheydestä. Masentunut ihminen käyttää usein viinaa helpottaakseen oireita, mutta viinapa vie syvemmälle masennuksen syövereihin ja noidankehä on valmis. Omalla kohdallani vasta raitistumisen jälkeen alkoi jo pitkään jatkunut terapia tehota, samoin mielialalääkkeiden vaikutus tuntua. Juominen kuluttaa kansanomaisesti sanottuna elimistön serotoniinivarastoja, ja siten nämä selektiiviset serotoniinin takaisinoton estomekanismiin vaikuttavat (SSRI) lääkkeet eivät anna positiivista hoitotulosta aktiivisella juomarilla.

Yleensä nämä lääkkeet eivät alkoholin kanssa tee mitään mullistavaa yhteisvaikutusta, toisin kuin nuo bentsodiatsepiinit ja muut vastaavat "rauhoittavat" lääkeaineet. Poikkeuksia kuitenkin on.

• jo ymmärtänyt

Viinaa voi ottaa masennuslääkeiden kanssa eikä mitään "yhteisvaikutusta" yleensä ole.
      MUTTA viina vie tehon masennuslääkkeiltä eli niitä on ihan turha popsia, jos viina on kuvioissa. Valinnan paikka.

• papio

Alkoholi yhdessä masennus- ja mielialalääkkeiden kanssa tekee vain sen vaikutuksen, että lääkkeen teho katoaa. Eivät potensoi toisiaan kuten esim. bentsodiatsepaamit.

Ovat kalliita nämä lääkkeet, esim. Cipramil, Seromex, Remeron etc., joten aivan kankkulan kaivoon heitettyjä rahoja satsaamasi rahat lääkkeisiin, jos otat samaan aikaan viinaa.

Minä sinuna lopettaisin alkoholin käytön ja jatkaisin lääkitystä, jos ja kun sinulla on niitä ilmeisesti tarpeeseen määrätty. Alkoholi & lääke -yhdistelmällä pahennat vain masennustasi.

• SSRI

Itse aloitin pari päivää SSRI kuurin (Sepram). lääkärin kanssa ei ollut juttua alkoholin käytöstä. Nollaako lääkkeen tehon jos sitä nauttii harvemmin? Noin kahden viikon välein tuo olut maistuisi, jos vaan lääkkeet sen verran periksi antaa. Jäi vähän epäselväksi, että kuinka hartaalla juomisella lääkkeen vaikutus heikentyy. Googletuskaan ei tuottanut mitään asiantuntevaa vastausta asiasta.

• minä

Jos esimerkiksi 6 olutta ja 30 milligrammaa seromex päivässä?

• nyt lääkkeetön

Päihdelääkäri sano mulle että 3 kaljaa ja lääkkeen teho on nollassa. Kyseessä oli Seronil.

• Anonyymi
        nyt lääkkeetön kirjoitti:

Päihdelääkäri sano mulle että 3 kaljaa ja lääkkeen teho on nollassa. Kyseessä oli Seronil.

Kolme kaljaa ja seronilin teho nollassa ??

• kokemus.

Olen käyttänyt fluoksetiinia 15 vuotta ja samalla dokannut päivittäin suuriakin määriä. Ei vaikuta mitenkään, tietty ahdistus kasvaa dokailun jälkeen, koska alko kumuloi masennuslääkkeen vaikutuksen.

• kokemusta1

Kuten kirjoitettu yllä.
      Alkoholi nollaa masennuslääkkeen
      vaikutuksen serotoniinin takaisinottajissa kuten cipramil jne.
      Kannattaa olla käyttämättä alkoholia ja odottaa lääkkeen tehoamista.
      Ei kannata käyttää mitään lääkitystä alkoholin kanssa pitkäaikaisesti
      sillä maksavaikutukset yksilöllisiä ja yllättäviä.

• kokemus.

Vaikutukset pidemmällä tähtäimellä kohdistuvat ensin aivoihin eli muistitoiminnot alkavat häiriintyä. Minulla maksa ja haima kunnossa edelleen.

• Raskaanpuoleista oli

Kauan sitten käytin juomisen ohessa muutaman vuoden ajan masennuslääkettä jotain rauhoittavaa. Kuitenkin alle sen päivittäisen annoksen mitä lääkäri oli määrännyt.
      Siihen aikaan ryyppäsin pitkiä putkia. Jos ei aamulla ollut krapulahuikkaa, niin lääkkeiden avulla sain aina tasoiteltua itseni siihen kuntoon, että uskalsin/jaksoin lähteä hakemaan lisää kaljaa lähikaupasta. :)

• ahhi

Päihteet ei sovi masennuslääkkeiden kanssa yhteen. Käytin seronil nimistä lääkettä ja viinan kanssa meni muisti heti. Ja käytös oli itsetuhoista ja vihamielistä. En suosittele.

Noudata aina niitä ohjeita mitä olet saanut. Ei ne ihan tyhjänpanttina ole.

• halipatzuippaa

Seronil ja alkoholi muuttaa persoonan. Tekee asioita mitä ei normaalisti tekisi. Huono yhdistelmä. Siksi lopetin lääkkeen. Nykyään menee paremmin.

• huono yhdistelmä

silläkös yks tuttava joka juo paljon, puhuu ihan sekavia ja irstaita, myös vihainen..

• McPökäle

Linnat on täynnä ihmisiä, jotka ovat sinne päätyneet bentsojen (tai opiaattinen) ja alkoholinkäytön yhteisvaikutuksen seurauksena.
      SSRI lääkkeistä on myös liikkeellä monenmoista tarinaa, joista en tiedä sen kummemmin.

• nyt pelkkää alkoo

Yhteen aikaan käytin sen nimistä lääkettä kun Doxal, eli se on joku doksepiini (meniköhän oikein). Kuitenkin, se ei ole SSRI vaan trisyklinen masennuslääke, joka oli niitä ekoja, kehitettiin joskus 60-luvun lopulla.

No, pakkausselosteessa ei lukenut mitään ettei sais ottaa alkon kaa. Mähän otin parin vuoden ajan (ja oon aika juoppo) ja ihmettelin aina että mikä hitto mun päätä vaivaa, ihan ihme oireita, kaikenlaista ihmeellistä. Ei tullu mieleenkään että kyseessä olis ettei tota Doxalia missään nimessä pitäs ottaa alkon kaa.

Aloin sit korjaa oireita rauhottavilla. No, sitten musta tuli sekakäyttäjä kolmeks vuodeks ja Doxal mukana.

Lopulta kun olin viiden viikon kuurin ansiosta katkolla (benzot loppu kesken kato) ni päihdelääkäri sano ettei tota lääkettä missään nimessä pitäs ottaa alkon kanssa.

Siellä mä lopetin sen lääkkeen ja benzot. Oli aivokemiat "hiukan" sekasin noin vuoden ajan.

• Kokenut lääkäri

Benzot ainakin tehostaa mukavasti alkoholin vaikutusta. Se on tietysti hyvä asia.

• sivuluisu5

Eiks lyrica ole kans suosittu juomisen kanssa, en ole päässyt testaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      121
      2642
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      69
      1094
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      210
      1054
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      982
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      931
    6. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      894
    7. 36
      876
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      853
    9. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      4
      829
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      812
    Aihe