Bensan hinta uhkaa kovasti nousta jälleen, niin on uutisissa tänäänkin kerrottu.
Nyt olisi minusta jo aika kuulla keskustalta aloite polttoaineveron alentamiseksi, kun bensan hinnan nousu alkaa rasittaa koko kansantaloutta ja etenkin maaseudun väestöä ja yritysiä, joiden on ihan pakko ajaa välttämättämät ajonsa autolla, kun joukkoliikennettä ei riittävästi ole.
Kyllä valtiolla olisi hyvinkin varaa luopua pienestä siivusta bensaveroa kuluttajan hyväksi. Valtiohan saa 7,5 senttiä jokaiselta 10 sentin korotukselta. Alentamisen varaa siis on.
Bensan litrahinta olisi järkevää saada alenemaan jonnekin euron pintaan. Näin vapautettaisi rahaa muuhun kulutukseen, joka voisi etenkin maaseudulla poikia lisää työpaikkoja.
Jos oletetaan, että keskivertoautoilija tarvitsee 200 litraa bensiiniä/kk, maaseudulla varmaan 300 l/kk, niin esim. 30 sentin veronalennus vapauttaisi näiltä ihmisiltä 75 - 100 euroa/ joka kuukausi muuhun valinnaiseen kulutukseen, kun tuo raha menee pakosta nyt välttämättömien ajojen kautta raakaöljyn hinnan nostamaan bensaveroon.
Nyt keskusta voisi minun mielestäni palata oppositioaikansa politiikan linjalle, kun se silloin aivan oikein ajoi kansan etuja kahdessakin välikysymysessä vaatimalla Lipposen hallitukselta polttoaineveron alentamista.
Nyt ei siis ole syytä olla hiljaa, vaan ryhtyä tuumasta toimeen, kun kerran on valta päättää asioista.
Bensaveron alennuksesta kulutukseen vapautuva ostovoima hyödyttäisi varmasti myös hallituksen työllisyystavoitteiden täyttymistä, kun jokaisen autoilevan perheen ostovoima kasvaisi useilla kymmenillä, jopa yli sadalla eurolla kuussa, puhumattakaan siitä, että kuljetuskustannusten aleneminen vähentäisi kaikkien kuljetusta vaativien tuotteiden ja palvelujen hintoja - ainakin hinnankorotusten tarvetta.
Keskusta ja bensavero
9
308
Vastaukset
- kaarinalle
vai oliko se susa tai Eerika , no
eihän siinä ole mitään järkeä.
ei myöskään tv-maksuissa.
90 tarkastajaa nauttii hyvää palkkaa.
vittu. Jos mm. CO2-päästöjen hillitsemiseksi pitää jotain tehdä, on polttoaineen verottaminen ainakin parempi tapa kuin ajoneuvoille määrättävä vero. Päästöt tulevat suhteessa polttoaineen määrään.
- Jaba_43
Tarpeellisia ajoja ei voi vähentää, vaikka bensa maksaisi kaksi kertaa sen kuin nyt.
Tarpeettomia ajoja näillä hinnoilla ajavat vain rikkaat ja ne, joilla on vielä vähemmän järkeä päässä kuin rahaa lompakossa. - turhasta ajelusta
Jaba_43 kirjoitti:
Tarpeellisia ajoja ei voi vähentää, vaikka bensa maksaisi kaksi kertaa sen kuin nyt.
Tarpeettomia ajoja näillä hinnoilla ajavat vain rikkaat ja ne, joilla on vielä vähemmän järkeä päässä kuin rahaa lompakossa.Se on ihan oikein, etteivät Suomalaiset ajele Suomen teillä kuluttaen teitä älyttömästi.
Muuten, venäläisrekoille pitäisi maksaa kauttakulkuavustusta, koska ilman venäläisrekkoja paperiteollisuuden paperikuljetuksia hoitavat laivayhtiöt joutuisivat ajamaan Suomeen päin tyhjänä takaisin.
Tosin olisi paljon parempi, että ahtaajat menisivät lakkoon, koska tällä hetkellä Suomessa tuotetaan vieläkin liikaa paperia ja rasitetaan Suomen Kioton sopimuksen mukaista hiilidioksipäästökiintiötä.
Hiilidioksidikiintiöhän on rahanarvoista, joten lopettamalla paperiteollisuuden Suomesta kokonaan, voitaisiin myydä hiilidioksidikiintiöt pois, ennenkuin noin vuonna 2012 Kioton sopimuksen voimassaolo lakkaa.
Bensan hintaa voisi nostaa kahteen euroon litra, koska vieläkin Suomen teillä on liikaa Suomenkilvissä olevia autoja.
Joten lopeta nuo verohöpinät. Noilla veroillahan kustannetaan korkeapalkkaisten virkamiesten mustat autot ja virka-ajelut ympäri Suomea tutkimassa mikä Suomessa on päin helvettiä.
Bensan oikea hinta löytyy siltä tasolta, kun maaseudun autot seisovat ja maalaiset tapetaan luokkavihollisina koteihinsa.
Bensan oikea hinta löytyy siltä tasolta, kun osa kansasta marssiin vappumarssilla jatkuvasti päivästä toiseen ja loput marssivat muuten vaan. - "ei käy"
Jaba_43 kirjoitti:
Tarpeellisia ajoja ei voi vähentää, vaikka bensa maksaisi kaksi kertaa sen kuin nyt.
Tarpeettomia ajoja näillä hinnoilla ajavat vain rikkaat ja ne, joilla on vielä vähemmän järkeä päässä kuin rahaa lompakossa.Eihän se kokoomuslaisten kukkarossa tunnu.
- Jaba_43
turhasta ajelusta kirjoitti:
Se on ihan oikein, etteivät Suomalaiset ajele Suomen teillä kuluttaen teitä älyttömästi.
Muuten, venäläisrekoille pitäisi maksaa kauttakulkuavustusta, koska ilman venäläisrekkoja paperiteollisuuden paperikuljetuksia hoitavat laivayhtiöt joutuisivat ajamaan Suomeen päin tyhjänä takaisin.
Tosin olisi paljon parempi, että ahtaajat menisivät lakkoon, koska tällä hetkellä Suomessa tuotetaan vieläkin liikaa paperia ja rasitetaan Suomen Kioton sopimuksen mukaista hiilidioksipäästökiintiötä.
Hiilidioksidikiintiöhän on rahanarvoista, joten lopettamalla paperiteollisuuden Suomesta kokonaan, voitaisiin myydä hiilidioksidikiintiöt pois, ennenkuin noin vuonna 2012 Kioton sopimuksen voimassaolo lakkaa.
Bensan hintaa voisi nostaa kahteen euroon litra, koska vieläkin Suomen teillä on liikaa Suomenkilvissä olevia autoja.
Joten lopeta nuo verohöpinät. Noilla veroillahan kustannetaan korkeapalkkaisten virkamiesten mustat autot ja virka-ajelut ympäri Suomea tutkimassa mikä Suomessa on päin helvettiä.
Bensan oikea hinta löytyy siltä tasolta, kun maaseudun autot seisovat ja maalaiset tapetaan luokkavihollisina koteihinsa.
Bensan oikea hinta löytyy siltä tasolta, kun osa kansasta marssiin vappumarssilla jatkuvasti päivästä toiseen ja loput marssivat muuten vaan.Jos verous ratkaisi kaiken, kannattaisi verottaa 100%.
Bensaverossa olisi syytä ottaa huomioon, että on paljon sellaisia ajoja, joita ei kertakaikkiaan voi jättää ajamatta. Silloin on bensan korkeaan hintaan menevä raha pois muusta kulutuksesta, mikä haittaa työllisyyden parantamista, mikä taas tietää valtiolle lisää menoja työttömyyskuluina.
Maalaisten tappolinjalla en usko keskustan olevan, joten juuri siksi ehdotin, että keskusta tekisi aloitteen bensaveron alentamisesta, että nimenomaan maaseudulla jäisi ihmisille enemmän rahaa muuhun, työllisyyttä ylläpitävään, kulutukseen. - Jaba_43
"ei käy" kirjoitti:
Eihän se kokoomuslaisten kukkarossa tunnu.
Eihän bensan korkea hinta äveriäiden kukkarossa tunnu, mutta tuntuu se kaikkien niiden yrittäjien kukkarossa, joiden tuotteet ja palvelut jäävät ostamatta, kun irtain raha menee kalliiseen bensaan, ja sitä kautta näiden yritysten työntekijöiden kukkarossa, kun yt-neuvotteluja aloitetaan "tuotannollisista ja taloudellisista syistä, myyntitulojen vähetessä siitä syystä, että asiakkaiden rahat menevät liian kalliiseen bensaan.
- Keskustademari
Mitä seurauksia bensaveron alentamisella olisi. Tai pikemminkin, että veron alentaminen ei realisoituisi kuluttajahinnoissa, vaan tuottajan, jalostajan, tukkukauppiaan ja vähittäismyyjän katteissa. Vai meinaatko, että eduskunta säätää lain bensiinin hinnasta Suomessa?? Mikään mahti maailmassa ei estäisi eo. tahoja nostamassa hintojaan, jos se olisi mahdollista ilman että kuluttajahinnat nousisivat. Tulonsiirto Suomen valtiolta vähävaraisille saudi-prinsseille ja Shellille...
Pitää muistaa, että vaikka bensa on törkyisen kallista, mitään kipurajaa ei vieläkään ole saavutettu (kulutus ei ole laskenut).- Jaba_43
Uskoisin bensaveron alennuksen siirtyvän kuluttajahintoihin, koska huoltamoketjut kilpailevat aika rajusti myös hinnalla.
Haluja katteiden parantamiseen varmasti olisi, mutta aina löytyy joku, joka on valmis toimimaan kapeammalla marginaalilla saadakseen markkinaosuuksia ja katetta lisääntyneen myyntivolyymin kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.327107- 434353
- 243755
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1843457- 122507
- 302455
- 442122
- 262044
- 1641993
- 1051412