Ono vanha moottoripurjehtijakäsote poistumassa? Olen kuullut niin eräältä katsastusmieheltä, että näin on. Nykyään on siis van koneveneitä ja purjeveneitä joiden ero on tietty tuuleennousun vähimmäiskulma.
Onko totta ja mikä se kulma on?
Moottoripurjehtija -käsite
14
8665
Vastaukset
- jotta
Ono vanha moottoripurjehtijakäsote poistumassa? MITÄHÄN KIELTÄ MAHTAA OLLA?
- Sir BB
ei siis olekaan täysiverinen raaseri. Vaan mastonkuljetusalus, hitsi kun menee käsitteet sekaisin.
- nc33
mulla oli NC33 yli kymmenen vuotta. Vene oli niinkuin koti, se oli moottorivene tukipurjeilla ja tosi hyvä sellainen, 600l tankeista annettiin usein löpöä kaltaisillesi tosipurjehtijoille näiden puskiessa kotia kohti vastatuuleen avuttomilla apumoottoreillaan ja olemattomilla löpötankeillaan. Kun sen myin niin piti vaan päättäää kelle antaa. Kaukaisin kysely tuli Singaporesta, vene päätyi ruotsiin asiaa ymmärtävälle. yleensä venettä (NC33) arvostelevat ne keillä ei siihen koskaan ole varaa, jotka kärvistelevät hinkaloissaan vesisateessa kun itse katselin ulos lämpimästä hytistä vebaston tohistessa calvadosta maistellen.
- mainsaill
koskaan ei ole veneen katsastukseen liittyen ollut mitään luokkaa moottoripurjehtijat.on vain moottoriveneet ja purjeveneet.katsastaja päättää itse mihin kategoriaan vene kuuluu.tuollainen kings cruiser mastosta huolimatta on moottorivene, mutta lähes kaikki oikean syvän kölin ja maston omistavat veneet ovatkin sitten purjeveneitä.
minusta purjeveneellä pitää voida kryssiä hyvin ja sen pitää silloin kryssillä kulkea 5m/s tuulessa purjeilla lujempaa kuin koneella.purjeveneet joilla ei ole tarkoitus kryssiä,ovat moottoripurjehtijoita.- pääse sillan alta
ja köli siksi, ettei pääse matalaan rantaan. Muutenhan veneily moottorin voimalla olisi liian helppoa.
- JRxxx
Purjeveneeksi määrittelyn edellytyksenä katsastuksessa on, että veneellä pitää kyetä n. 6 m/s tuulessa tekemään vastakäännös pelkin purjein (lähde: liittojen katsastusohjeet). Toisaalta tämäkin määritelmä on tiukempi kuin esim. Saksan viralliset tulkinnat; Saksassa Nauticat 33 määritellään purjeveneeksi, mutta ainakin minulle kerrotun mukaan se ei läpäise tätä testiä.
Tuolla sinun määritelmälläsi taas ei ole mitään virkaa katsastuksen tms. suhteen.
Yleiskielessä moottoripurjehtijalla kai on tarkoitettu lähinnä sellaista venettä, jota on tarkoituskin ajaa koneella mutta jossa voidaan sopivalla tuulella käyttää purjetta apuna. Joskus (harvoin kylläkin) tuolla näkee apupurjeen käytössä jossain fiskarimallisessa moottoriveneessä. Liekö ollut joskus aiemmin yleisempää, kun moottorit olivat pienempiä, en tiedä. - mainsaill
JRxxx kirjoitti:
Purjeveneeksi määrittelyn edellytyksenä katsastuksessa on, että veneellä pitää kyetä n. 6 m/s tuulessa tekemään vastakäännös pelkin purjein (lähde: liittojen katsastusohjeet). Toisaalta tämäkin määritelmä on tiukempi kuin esim. Saksan viralliset tulkinnat; Saksassa Nauticat 33 määritellään purjeveneeksi, mutta ainakin minulle kerrotun mukaan se ei läpäise tätä testiä.
Tuolla sinun määritelmälläsi taas ei ole mitään virkaa katsastuksen tms. suhteen.
Yleiskielessä moottoripurjehtijalla kai on tarkoitettu lähinnä sellaista venettä, jota on tarkoituskin ajaa koneella mutta jossa voidaan sopivalla tuulella käyttää purjetta apuna. Joskus (harvoin kylläkin) tuolla näkee apupurjeen käytössä jossain fiskarimallisessa moottoriveneessä. Liekö ollut joskus aiemmin yleisempää, kun moottorit olivat pienempiä, en tiedä.olen tuollakin nc 33:lla mennyt.todella kaukana on purjeveneestä, mutta kulkee "suhteellisen" hyvin avotuulilla purjeella.vastakäännöskin onnistuu 6m/s tuulessa. ja nc 33:ssa ei purjeet ole tarkoitettu miksikään apupurjeiksi vakauttamaan moottorivenettä,vaan todella purjehdukseen avotuulilla.moottoripurjehtijat ovatkin usein reippaiden avotuulien purjeveneitä ja vastatuulien moottoriveneitä.en itse asiassa tiedä kuin muutaman vanhan (jos betonilaivat otetaan pois) sarjavalmisteisen muoviveneen, joka ei täytä tuota vastakäännös 6m/s tuulessa onnistumiskriteeriä.eri asia on tietysti, että onko se järkevää tuolla venetyypillä tehdä,kun ei sitä ole suunniteltu kryssittäväksi...
- JRxxx
mainsaill kirjoitti:
olen tuollakin nc 33:lla mennyt.todella kaukana on purjeveneestä, mutta kulkee "suhteellisen" hyvin avotuulilla purjeella.vastakäännöskin onnistuu 6m/s tuulessa. ja nc 33:ssa ei purjeet ole tarkoitettu miksikään apupurjeiksi vakauttamaan moottorivenettä,vaan todella purjehdukseen avotuulilla.moottoripurjehtijat ovatkin usein reippaiden avotuulien purjeveneitä ja vastatuulien moottoriveneitä.en itse asiassa tiedä kuin muutaman vanhan (jos betonilaivat otetaan pois) sarjavalmisteisen muoviveneen, joka ei täytä tuota vastakäännös 6m/s tuulessa onnistumiskriteeriä.eri asia on tietysti, että onko se järkevää tuolla venetyypillä tehdä,kun ei sitä ole suunniteltu kryssittäväksi...
...jos se vastakäännös kuvatulla tavalla onnistuu, niin silloin NC33 ei ole "todella kaukana purjeveneestä" vaan nimenomaan purjevene. Se pitää sellaiseksi katsastaa ja sellaisena sille sitten ilmeisesti myydään vakuutuskin eikä sitä ole pakko rekisteröidä maistraatissa, vaikka sisäkone olisikin yli 50-heppainen. Ja muutenhan rajanveto onkin sitten merkityksetön.
Olen kyllä kuullut parin katsastusmiehen sanovan, etteivät he katsastaisi NC33:a purjeveneeksi, mutta antamasi tiedon valossa he ovat sitten olleet väärässä. - Perkins 4.108
Veneeni kulkee 5m/s tuulessa luovia n.5,7s (VMG=4,08s) luovikulman ollessa 42,2astetta.
Koneella pääsen oikein luukuttamalla liki 8s.
Onko veneeni siis moottoripurjehtija.
PS. Vene oli suorassa ajassa nopein ORC-Club2 luokassa vuoden 2005 Hki-Tallinna kisassa eli ihan hyvin moottoripurjehtijalta. - mainsaill
JRxxx kirjoitti:
...jos se vastakäännös kuvatulla tavalla onnistuu, niin silloin NC33 ei ole "todella kaukana purjeveneestä" vaan nimenomaan purjevene. Se pitää sellaiseksi katsastaa ja sellaisena sille sitten ilmeisesti myydään vakuutuskin eikä sitä ole pakko rekisteröidä maistraatissa, vaikka sisäkone olisikin yli 50-heppainen. Ja muutenhan rajanveto onkin sitten merkityksetön.
Olen kyllä kuullut parin katsastusmiehen sanovan, etteivät he katsastaisi NC33:a purjeveneeksi, mutta antamasi tiedon valossa he ovat sitten olleet väärässä.kysymyksen alkuasettelu oli,että on olemassa katsastusmielessä kolmenlaisia veneitä:
a)purjeveneet b)moottoripurjehtijat ja c)moottoriveneet.
no näin ei siis kuitenkaan ole,vaan katsastusmielessä on olemassa vain kaksi luokka a)moottori- ja b)purjeveneet.näin ollen nc 33:n kohdalla on katsastusmiehen mietittävä,että katsooko hän se purje- vai moottoriveneeksi.mielestäni vain purjevene voi tuossa valinnassa olla ainut mahdollisuus.kyselepä nc 33:n omistajilta kokemuksia,että onko katsastajat katsastaneet veneen purjeveneeksi? ja oletko nähnyt noissa purje- vai moottoriveneen rekisteritunnuksia? mieti vähän! ei niitä missään todellakaan maistraatin moottorivenerekistereissä näe... . ja vielä yksi pilkunviilaus:seurojen katsastusmiehet eivät ole mitään viranomaisia, joilla olisi mitään viranomaisvaltuuksia.eikä aina tuo käsitys moottori- tai purjeveneistä tai molemmistakaan ole riittävä koko homman pyörittämiseenkään.älä siis usko sen tittelin tuovan asiantuntemusta automaattisesti edes tämän nimityskysymyksen asialliseen pohdintaan. - mainsaill
Perkins 4.108 kirjoitti:
Veneeni kulkee 5m/s tuulessa luovia n.5,7s (VMG=4,08s) luovikulman ollessa 42,2astetta.
PS. Vene oli suorassa ajassa nopein ORC-Club2 luokassa vuoden 2005 Hki-Tallinna kisassa eli ihan hyvin moottoripurjehtijalta.taas on luettu kuin piru raamattua eli voisi vähän jättää tulkinnan rajaa terveelle järjellekin.ja kyllä useimmat veneet kulkevat kaasu auki 8 solmua,mutta harva ajelee vastaiseen marssinopeudella, joka on paljon yli tuon 5,7 solmunkaan.ja kun kirjoitin tuon kirjoituksen,se pitäisi nyt tulkita niin, että oikea purjehtija, jolla on oikea purjevene, ajelee purjeilla 5m/s tuulessa,kun veneellä pääseen noin lujaa.moottoripurjehtija ei kulkisi tuossa tuulessa vastaiseen todellakaan 5,7 m/s eikä kukaan edes harkitsisi purjehdusta sinä kelissä ko. venetyypillä.ei edes myötäiseen.eli moottoripurjehtija valitsee koneen,koska purjeiden ja koneen vauhtiero on niin valtaisa ko. olosuhteissa.
- JRxxx
mainsaill kirjoitti:
kysymyksen alkuasettelu oli,että on olemassa katsastusmielessä kolmenlaisia veneitä:
a)purjeveneet b)moottoripurjehtijat ja c)moottoriveneet.
no näin ei siis kuitenkaan ole,vaan katsastusmielessä on olemassa vain kaksi luokka a)moottori- ja b)purjeveneet.näin ollen nc 33:n kohdalla on katsastusmiehen mietittävä,että katsooko hän se purje- vai moottoriveneeksi.mielestäni vain purjevene voi tuossa valinnassa olla ainut mahdollisuus.kyselepä nc 33:n omistajilta kokemuksia,että onko katsastajat katsastaneet veneen purjeveneeksi? ja oletko nähnyt noissa purje- vai moottoriveneen rekisteritunnuksia? mieti vähän! ei niitä missään todellakaan maistraatin moottorivenerekistereissä näe... . ja vielä yksi pilkunviilaus:seurojen katsastusmiehet eivät ole mitään viranomaisia, joilla olisi mitään viranomaisvaltuuksia.eikä aina tuo käsitys moottori- tai purjeveneistä tai molemmistakaan ole riittävä koko homman pyörittämiseenkään.älä siis usko sen tittelin tuovan asiantuntemusta automaattisesti edes tämän nimityskysymyksen asialliseen pohdintaan....ihan ymmärrä, mitä halusit sanoa tuolla tekstillä. Lähinnä jäi vaikutelma, että halusit sanoa NC33:n olevan purjevene. Jos niin, olemme asiasta ihan riittävän samaa mieltä; mielestäni en sanallakaan väittänyt päinvastaista, vaan sanoin, että esittämäsi tiedon valossa a) se on purjevene ja b) sitä purjeveneeksi mahdollisesti hyväksymättömät katsastusmiehet väärässä. Eikä minulla ole mitään syytä olla eri mieltä kanssasi kummastakaan kohdasta. Sensijaan aiemmin määrittelit purjeveneen paljon ahtaammin kriteerein kuin katsastussäännöt määrittelevät ja siitä olen eri mieltä (tai sanotaan pikemmin niin, että vaikka jokin vene ei sinun mielestäsi ole purjevene, niin se voi sitä silti olla paljon merkityksellisemmällä mittarilla arvioituna).
Olet täysin oikeassa siinä, että katsastusmiehet eivät ole viranomaisia. Käytännössä tässä kohdassa heidän tekemisillään on kuitenkin paljon painoarvoa; en usko, että katsastuksessa tehtyä luokitusta juuri käy viranomainen tai vakuutusyhtiö kiistämään, ellei kyseessä ole aivan räikeä virhe. - Perkins 4.108
Perkins 4.108 kirjoitti:
PS. Vene oli suorassa ajassa nopein ORC-Club2 luokassa vuoden 2005 Hki-Tallinna kisassa eli ihan hyvin moottoripurjehtijalta.vaan todeta, että moottoripurjehtijan ja purjeveneen erottelu on aika vaikeata.
Esim. Merivuokko lienee täysiverinen purjevene, vaikkei pärjää mihinkään suuntaan monille nykyisille ns. moottoripursille nopeudessa.
Myöskään koneteho tai koneajonopeus eivät ole kovin hyviä kriteerejä arvioitaessa onko kyseessä moottoripursi vai puhdasverinen purkkari.
Joskus moottoripurren kriteerinä on pidetty sisäohjausmahdollisuutta, mikä voisi edelleenkin pitää jonkinlaisena kriteerinä, jos moottoripurjehtijat ja purkkarit halutaan erotella. Minulle moottoripurjehtija on keppipaatti joka ajaa koneella ja purjevene on vene joka kulkee purjevoimalla oli se sitten NC-33 tai FG-44.
Hauskaa kevään odotusta kaikille veneillijöille! - Norppa
JRxxx kirjoitti:
...ihan ymmärrä, mitä halusit sanoa tuolla tekstillä. Lähinnä jäi vaikutelma, että halusit sanoa NC33:n olevan purjevene. Jos niin, olemme asiasta ihan riittävän samaa mieltä; mielestäni en sanallakaan väittänyt päinvastaista, vaan sanoin, että esittämäsi tiedon valossa a) se on purjevene ja b) sitä purjeveneeksi mahdollisesti hyväksymättömät katsastusmiehet väärässä. Eikä minulla ole mitään syytä olla eri mieltä kanssasi kummastakaan kohdasta. Sensijaan aiemmin määrittelit purjeveneen paljon ahtaammin kriteerein kuin katsastussäännöt määrittelevät ja siitä olen eri mieltä (tai sanotaan pikemmin niin, että vaikka jokin vene ei sinun mielestäsi ole purjevene, niin se voi sitä silti olla paljon merkityksellisemmällä mittarilla arvioituna).
Olet täysin oikeassa siinä, että katsastusmiehet eivät ole viranomaisia. Käytännössä tässä kohdassa heidän tekemisillään on kuitenkin paljon painoarvoa; en usko, että katsastuksessa tehtyä luokitusta juuri käy viranomainen tai vakuutusyhtiö kiistämään, ellei kyseessä ole aivan räikeä virhe.V. 1985 Päijännepurjehdukseen osallistui Catti-
niminen Nauticat 33 Lahden p-seurasta sijoittuen
luokassa Avoin B (8 venettä) 7. voittaen 8. sijoittuneen Marina 75-veneen noin ½ tuntia.
Purjehdusaika Pulkkilanharjulta Säynätsaloon 24 tuntia 28 minuuttia ja 15 sekuntia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣281592Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711560Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.911330Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111135Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949