Vinkkejä soutajalle?

Jusu_80

TERVE

Olisi projektiluontoisesti tarkoitus osallistua ensikesän Sulkavan soutuihin (vuorosoutu). Olosuhteet minulla on hiukan heikot, koska asun kaupungissa. Olen järjestellyt asioita niin, että saan käyttööni harjoitusveneen naapuri kunnan järvelle. Itse "kisavene" järjestyy muulla tavalla. Harjoitteluun sain kaverilta lainaksi Tunturin soutulaitteen, jolla olen tahkonnut tuollaiset kymmenkunta treeniä. Olen suhteellisen paljon harrastanut muuta liikuntaa viimeisen vuoden aikana, mutta soudusta ei ole juuri mitään kokemusta. Perheen, töiden ja muiden harrastusten takia lajitreenien määrä tahtoo jäädä max. 3 kertaa viikossa (käytännössä 1-2 kertaa)

Mitkä olisi sellaisia oleellisia asioita mihin harjoittelussa (ja valmistautumisessa) kannattaa kiinnittää huomiota?

Miten usein soutajan ja melojan kannattaa vaihtaa paikkaa? (kisassa)

Kannattaako soutuvuorot vetää vähän kovempaa ja sitten melan varessa ottaa rauhallisemmin? Vai kannattaako pyrkiä mahdollisimman tasaiseen suoritukseen? (kisassa)

3

3507

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melkein 50

Itse osallistuimme viime vuonna kaverin kanssa eka kertaa Sulkavan vuorosoutuun,aikatavoite 7 tunnin alitus. Meillä vaihdot 15 min välein itselleni aika sopivasti,toiset vaihtoivat 5min väleinkin ,takapuoli minulla ja kaverilla kovilla,(rullapenkki) itse isokokoisena paino pienelle alalle, pehmuste minulla ainakin autaa.Kädet rakkoilla(minulla kivuliain paikka soudun jälkeen),muutama kramppi 40km jälkeen.Itse kuntoilin neljä kertaa viikossa melkein vuoden,kaveri 15 vuotta nuorempi ei paljon kerennyt kuntoilemaan melkein kylmiltään soutamaan .Meillä aina soutajalla kovempi syke kuin melojalla .Harjoittelun pitäisi olla pitkäkestoista ainakin omasta mielestä.Matka on kuitenkin pitkä voiman jako pitäisi tuntea,meillä 30km soutulenkki 2 viikkoa ennen soutua(meille oli ainakin apua).Puheet kertovat että soutu alkaa vasta 40km jälkeen.Puutteet meillä juomaletku.

• muutama

Minulla on kokemusta vain kirkkovenesoudusta. Tässä kuitenkin muutama vinkki:

* Ilmari Kenolan kirjoittamassa "Puuveneen Soutuopas"-kirjassa on monenlaista hyödyllistä tietoa.

* Soutu todellakin alkaa vasta 40 km kohdalla.

* Realistinen tavoite ja maltillinen vauhdinjako ovat tärkeitä.

* Villaa sisältävä, paksupohjainen tennissukka (esim. Seger-merkinen)airon päälle pujotettuna estää rakkojen muodostumisen käsiin ainakin minulla.

* Hikinauha otsalla estää hien valumisen silmiin.

* Hikinauhat ranteissa pitävät kädet kuivempina vähentäen osaltaan rakkojen syntymistä (kostea, pehmentynyt iho rakkuloituu helposti)

* Tarpeeksi juomaa ja evästä mukaan. Parempi, etä on liikaa kuin liian vähän.

* Viime vuosina on soutujen aikaan ollut hellesäitä. Suojautuminen liikalämmöltä ja auringon paahteelta kannattaa.

• linkki vinkki

lähtölistat löytyvät tuolta http://www.suursoudut.net/tulos08/ss08428c.htm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      110
      2321
    2. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      23
      1024
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      71
      912
    4. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      906
    5. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      589
      861
    6. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      845
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      82
      738
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      670
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      31
      646
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      69
      644
    Aihe