Vinkkejä soutajalle?

Jusu_80

TERVE

Olisi projektiluontoisesti tarkoitus osallistua ensikesän Sulkavan soutuihin (vuorosoutu). Olosuhteet minulla on hiukan heikot, koska asun kaupungissa. Olen järjestellyt asioita niin, että saan käyttööni harjoitusveneen naapuri kunnan järvelle. Itse "kisavene" järjestyy muulla tavalla. Harjoitteluun sain kaverilta lainaksi Tunturin soutulaitteen, jolla olen tahkonnut tuollaiset kymmenkunta treeniä. Olen suhteellisen paljon harrastanut muuta liikuntaa viimeisen vuoden aikana, mutta soudusta ei ole juuri mitään kokemusta. Perheen, töiden ja muiden harrastusten takia lajitreenien määrä tahtoo jäädä max. 3 kertaa viikossa (käytännössä 1-2 kertaa)

Mitkä olisi sellaisia oleellisia asioita mihin harjoittelussa (ja valmistautumisessa) kannattaa kiinnittää huomiota?

Miten usein soutajan ja melojan kannattaa vaihtaa paikkaa? (kisassa)

Kannattaako soutuvuorot vetää vähän kovempaa ja sitten melan varessa ottaa rauhallisemmin? Vai kannattaako pyrkiä mahdollisimman tasaiseen suoritukseen? (kisassa)

3

2928

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melkein 50

Itse osallistuimme viime vuonna kaverin kanssa eka kertaa Sulkavan vuorosoutuun,aikatavoite 7 tunnin alitus. Meillä vaihdot 15 min välein itselleni aika sopivasti,toiset vaihtoivat 5min väleinkin ,takapuoli minulla ja kaverilla kovilla,(rullapenkki) itse isokokoisena paino pienelle alalle, pehmuste minulla ainakin autaa.Kädet rakkoilla(minulla kivuliain paikka soudun jälkeen),muutama kramppi 40km jälkeen.Itse kuntoilin neljä kertaa viikossa melkein vuoden,kaveri 15 vuotta nuorempi ei paljon kerennyt kuntoilemaan melkein kylmiltään soutamaan .Meillä aina soutajalla kovempi syke kuin melojalla .Harjoittelun pitäisi olla pitkäkestoista ainakin omasta mielestä.Matka on kuitenkin pitkä voiman jako pitäisi tuntea,meillä 30km soutulenkki 2 viikkoa ennen soutua(meille oli ainakin apua).Puheet kertovat että soutu alkaa vasta 40km jälkeen.Puutteet meillä juomaletku.

• muutama

Minulla on kokemusta vain kirkkovenesoudusta. Tässä kuitenkin muutama vinkki:

* Ilmari Kenolan kirjoittamassa "Puuveneen Soutuopas"-kirjassa on monenlaista hyödyllistä tietoa.

* Soutu todellakin alkaa vasta 40 km kohdalla.

* Realistinen tavoite ja maltillinen vauhdinjako ovat tärkeitä.

* Villaa sisältävä, paksupohjainen tennissukka (esim. Seger-merkinen)airon päälle pujotettuna estää rakkojen muodostumisen käsiin ainakin minulla.

* Hikinauha otsalla estää hien valumisen silmiin.

* Hikinauhat ranteissa pitävät kädet kuivempina vähentäen osaltaan rakkojen syntymistä (kostea, pehmentynyt iho rakkuloituu helposti)

* Tarpeeksi juomaa ja evästä mukaan. Parempi, etä on liikaa kuin liian vähän.

* Viime vuosina on soutujen aikaan ollut hellesäitä. Suojautuminen liikalämmöltä ja auringon paahteelta kannattaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      64
      2116
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1722
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1186
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      357
      1126
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      329
      1103
    Aihe