Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vinkkejä soutajalle?

Jusu_80

TERVE

Olisi projektiluontoisesti tarkoitus osallistua ensikesän Sulkavan soutuihin (vuorosoutu). Olosuhteet minulla on hiukan heikot, koska asun kaupungissa. Olen järjestellyt asioita niin, että saan käyttööni harjoitusveneen naapuri kunnan järvelle. Itse "kisavene" järjestyy muulla tavalla. Harjoitteluun sain kaverilta lainaksi Tunturin soutulaitteen, jolla olen tahkonnut tuollaiset kymmenkunta treeniä. Olen suhteellisen paljon harrastanut muuta liikuntaa viimeisen vuoden aikana, mutta soudusta ei ole juuri mitään kokemusta. Perheen, töiden ja muiden harrastusten takia lajitreenien määrä tahtoo jäädä max. 3 kertaa viikossa (käytännössä 1-2 kertaa)

Mitkä olisi sellaisia oleellisia asioita mihin harjoittelussa (ja valmistautumisessa) kannattaa kiinnittää huomiota?

Miten usein soutajan ja melojan kannattaa vaihtaa paikkaa? (kisassa)

Kannattaako soutuvuorot vetää vähän kovempaa ja sitten melan varessa ottaa rauhallisemmin? Vai kannattaako pyrkiä mahdollisimman tasaiseen suoritukseen? (kisassa)

3

2672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melkein 50

      Itse osallistuimme viime vuonna kaverin kanssa eka kertaa Sulkavan vuorosoutuun,aikatavoite 7 tunnin alitus. Meillä vaihdot 15 min välein itselleni aika sopivasti,toiset vaihtoivat 5min väleinkin ,takapuoli minulla ja kaverilla kovilla,(rullapenkki) itse isokokoisena paino pienelle alalle, pehmuste minulla ainakin autaa.Kädet rakkoilla(minulla kivuliain paikka soudun jälkeen),muutama kramppi 40km jälkeen.Itse kuntoilin neljä kertaa viikossa melkein vuoden,kaveri 15 vuotta nuorempi ei paljon kerennyt kuntoilemaan melkein kylmiltään soutamaan .Meillä aina soutajalla kovempi syke kuin melojalla .Harjoittelun pitäisi olla pitkäkestoista ainakin omasta mielestä.Matka on kuitenkin pitkä voiman jako pitäisi tuntea,meillä 30km soutulenkki 2 viikkoa ennen soutua(meille oli ainakin apua).Puheet kertovat että soutu alkaa vasta 40km jälkeen.Puutteet meillä juomaletku.

    • muutama

      Minulla on kokemusta vain kirkkovenesoudusta. Tässä kuitenkin muutama vinkki:

      * Ilmari Kenolan kirjoittamassa "Puuveneen Soutuopas"-kirjassa on monenlaista hyödyllistä tietoa.

      * Soutu todellakin alkaa vasta 40 km kohdalla.

      * Realistinen tavoite ja maltillinen vauhdinjako ovat tärkeitä.

      * Villaa sisältävä, paksupohjainen tennissukka (esim. Seger-merkinen)airon päälle pujotettuna estää rakkojen muodostumisen käsiin ainakin minulla.

      * Hikinauha otsalla estää hien valumisen silmiin.

      * Hikinauhat ranteissa pitävät kädet kuivempina vähentäen osaltaan rakkojen syntymistä (kostea, pehmentynyt iho rakkuloituu helposti)

      * Tarpeeksi juomaa ja evästä mukaan. Parempi, etä on liikaa kuin liian vähän.

      * Viime vuosina on soutujen aikaan ollut hellesäitä. Suojautuminen liikalämmöltä ja auringon paahteelta kannattaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1847
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1575
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 63
      1415
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      93
      1336
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe