Sappirakon poisto

noora

Onko kenelläkään kokemuksia sappirakon poistoleikkauksesta? Tehtiinkö tähystämällä vai miten? Oletteko toipuneet hyvin? Itsellä on leikkaus edessä tänä keväänä. Toivottavasti pääsen pian leikattavaksi, ettei tarvitse enää kestää näitä kipuja.

28

39445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emmi36

on poistettu 4.v sitten tähystysleikkauksella, tosi helppo homma ja äkkiä parani.haavat aristaa niin kauan kuin tikit on mutta sitten ei mitään muutakuin suuri helpotus että se tuska ja kipu oli poissa

• napsu

miten sappirakko vaivasi teitä?

• Sappileikkaus

hei, olin kaksi vuotta sitten sapen poisto leikkauksessa, aluksi ei tiedetty mistä kipu vatsassa johtui, apteekista ei löytynyt varmaan sellaista närästyslääkettä, mitä en olisi käyttänyt ja kun kaksi yötä kierin lämpimän saunan lattialla tuskissani, jotka aina välillä menivät ohi, menin aivan tavalliselle terveyskeskuslääkärille, joka onneksi ohjasi minut ultraääneen, josta löyti sappikiviä ja sappi painoi ilmeisesti maksaan, koska sain siltä istuimelta lähetteen sairaalaan ja ennen leikausta lääkkeenä oli Litanium tabletit, joita muistaakseni söin ainakin yhdeksän päivässä. Leikkaus sujui hyvin, koko sappi poistettiin nukutuksessa,iso haava muistutaa ja on kasvanut melkein kolmanneksi rinnaksi, jos nyt siitä valittaisin ja olisin osannut pyytää sen olisi voinut ommella paremmin. Kuukauden sairausloman jälkeen vatsavaivat, närästykset tai muut polttavat kivut eivät ole vaivanneet kertaakaan, siihen pikku "tappiin" saattaa vielä tulevaisuudessa kerääntyä kiviä?? Mene rohkeesti lääkäriin ja vaadi leikkausta, normaalisti se tietääkseni tehdään niin että jää vain pienet pistoksen jäljet! Tiedän mitä vatsakipu on, men siis lääkäriin!

• Jaana K

Multa poistettiin sappirakko noin vuosi sitten.Edeltävät kuukaudet olivat todella ikäviä,kun kipukohtaukset, jotka tulivat usein alku- tai loppuyöstä olivat kovia. Hikinen olo, ei löytynyt minkäänlaista asentoa mikä olisi tuottanut helpotusta.Kipu säteili selkään. Dg joka tehtiin/rtg selvensi oireiden syyn.
      Leikkaukseni aloitettiin tähystyksellä läheltä navan seutua,mutta toimenpide jouduttiin muuttamaan kesken operaation perinteiseksi avoleikkaukseksi.Kirurgi kertoi myöhemmin, ettei tähystysleikkauksen avulla päästy suunniteltuun lopputulokseen.Olin leikkaussalissa 3,5 h ja sairaalassa 5 vrk, odottaen CRP (tulehdusarvojen) lukujen normalisoitumista, sekä tietysti haavan paranemista. Arpihan siitä muistoksi jäi,mutta olen erittäin tyytyväinen, koska sappikivikohtaukset olivat äärimmäisen kivuliaita.Sappirakostani löytyi 3 isoa s-kiveä. Tsemppiä hyvin se menee ja varsinkin jos tähystyksellä toimenpide saadaan suoritetuksi, ovat jälki, sairaalassa vietetty aika ja sairasloma paljon lyhyempiä. Minulle kirjoitettiin 1 kk sairasloma, olisin toivonut lyhyempää! Kaikki nyt on ok!

• noora

Kiitos kaikille viesteistä. Nyt odottelen hyvillä mielin toukokuuta jolloin leikkaukseni kuulemma on. Tsemppiä ja hyvää kevättä kaikille!

• Letesgubbe

Itseltäni poistettiin sappirakko reilu viikko sitten. Poisto tehtiin tähystyksenä, kuten nykyään on tapana.

Leikkausta edeltävänä päivänä kävin sairaalassa kokeissa, keskustelemassa kirurgin sekä anestesialääkärin kanssa ja tutustumassa osastoon. Käytännössä siihen nuhraantui koko päivä.

Leikkaus tehtiin aamupäivällä. Edellisen yön nukuin kotona, ja syömättä ja juomatta piti olla aamuyöstä klo 3 lähtien. Paitsi että mukaani sain 2 dl purkin PreOp -nimistä juomaa (sokeriliuosta), joka imeytyy kahdessa tunnissa. Sen nautin aamaiseksi seitsemän maissa.

Reilu tunti ennen leikkausta annetaan rauhoittava esilääkitys. Itse leikkaus kesti reilun tunnin.

Kun olin seuraavana päivänä lähdössä kotiin, alkoi vastsani kipeytyä. Minut leikattiin uudelleen, koska vatsaontelooni oli alkanut vuotaa verta. Tuo komplikaatio on harvinainen, sen saa kai 1-2% potilaista, joten sitä ei kannata pelätä.

Verta oli ehtinyt tulla niin paljon, että uusi leikkaus tehtiin avoleikkauksena (eli nyt minulla on mahassani tuplamäärä tikkejä: tähystysleikkauksen reijät, ja avoleikkauksen pitkä arpi). Sairallassaoloa tuli siten useampia päiviä lisää, ja sairaslomaa 4 viikkoa.

Sairaalassa olon ja kuntoutumisen kannalta ainakin oma kokemukseni on seuraava:
      - lähde heti liikeelle ja kävele paljon (nopeuttaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, eli topipuminen nopeutuu)
      - pyydä riittävästi kipulääkkeitä, ettet ala arastella liikumaan lähtemistä ja liikumista (oman lääkärini nyrkkisääntö: kipulääkettä käytettävä niin paljon, että uskaltaa kunnolla yskiä)
      - jos jokin kipulääke ei tunnu sopivalta (alkaa pahasti kuvottaa tms.), pyydä toista ainetta, valinnanvaraa on
      - leikkauksen jälkeen paikat ovat turvoksissa: ota sairaalasta kotiin lähtöä varten esim. verryttelyhousut mukaan, farkut eivät mahdu

Kokonaisuutena: kannattaa muistaa, että he tekvät näitä juttuja työkseen, kaikki asiat on huomioitu. Näin itseni suggeroiden itse hermoilin ensimmäistä leikkausta hyvin vähän, ja korjaavaa leikkausta en yhtään.

• Katzii^

Minulta poistettiin sappirakko eilen. on vielä paljon kipuja mutta eiköhän se tästä helpota

• meitin mammeli

Onneksi olkoon!! Olet onnellinen, kun sappi on poistettu. Itse odotan leikkausta kuin kuuta taivaalta. Minulla oli tosi vakava sappipankreatiitti marraskuussa, kun vauvamme oli 3 viikon vanha.. en ollut ehtinyt sektiosa toipua, kun jouduin sairaalaan. Olin kolme vuorokautta tosi kipeänä, hulluna pureskelin gavisgonen närästystabletteja, nexiumia ym, kun olin varma, että minua "vain" närästi. Mutta sitten selkänikin kipeytyi niin, etten voinut edes maata selälläni ja olis ihan tosi kipeä. Ampparillahan sinne sairaalaan sitten mentiin. Ja oli järkytys, kun lekuri sanoi, että"olet tosi vakavasti sairas, sinä kuolet jollei sinua hoideta". Änkytin vain etteä eikö minua närästäkkään... ei närästänyt, ei. Silloin sitten luvattiin, että minulta poistetaan koko sappi, kun tulehdus oli niin paha. Luvattiin ja annettiin vielä lappu käteen, jossa oli, että leikkaus on 2-3 kkn kuluttua. Lekuri vielä sanoi että viimeistään 3 kk:n kuluttua on leikkaus. Tuli maaliskuun alku, eikä mitään ollut kuulunut. Soitin sairaalaan ja kysyin asiaa ja yllätys,yllätys, minua ei näkynyt edes jonossa!!! Pikkaisen oli raivona. Ei miään tietoa leikkauksesta. Nyt kotiuduin viikko sittten sunnuntaina kotiin, oltuani taas sairaalassa kovien kipujen ja oksentelun takia, taas oli mennyt kivi haimatiehyistä läpi. Ja kuvauksissa näkyi, että kiviä on lisää sappirakossa. Eli nyt ollaan sitten varpaillaan, että koska ne taas lähtevät liikkeelle. Tosi tylsä tilanne. Meillä on kaksi alle 2v. muksua ja sukulaiset toisella puolella suomea, eli ei ketään lastenvahtia ja aina kun joudun sairaalaan mies joutuu olemaan pois töistä, kiitos ihanalle työnantajalle joka on sitten antanut lomaa siksi ajaksi miehelle. Nyt lupasivat, että jos heti pääsiäisen jälkeen leikattaisi, mutta luin Hesarista vkl, että siellä sairaalassa jyllää norovirus ja leikkaukset on siirretty ainakin 2 viikolla. Tämä odotus on tosi kurjaa. En edes saanut litalginia kotiin, vaan sitten kun tule kipeäksi, on taas mentävä sairaalaan.
        Saatiinko sinut leikattua tähystyksellä vai tehtiinkö "iso" leikkaus. Hei ja oliko siulla kuinka tarkka ruokavalio ennen poistoa?? Kun minulle annettiin ristiriitaista tietoa kahdesta eri sairaalasta.

• pimu76

Mulle tehtiin sappirakon tähystysleikkaus viime torstaina eli 29.3. Tupot päältä uskalsin poistaa eilen, mulla sulavat tikit. Tietääkö ketään onko ok mennä suihkuun entä kuinka nopeasti haavat paranevat???

• meitin mammeli
        pimu76 kirjoitti:

Mulle tehtiin sappirakon tähystysleikkaus viime torstaina eli 29.3. Tupot päältä uskalsin poistaa eilen, mulla sulavat tikit. Tietääkö ketään onko ok mennä suihkuun entä kuinka nopeasti haavat paranevat???

että se on saatu tehtyä tähystyksellä. Mulla oli epäilys, ettei saada tehtyä tähystyksellä, kun on kolme sektiota takana ja arpiludosta niin paljon. Tietääkö kukaan onko se millainen este tähystykselle tai se, että en ole mikään langan laiha =)??

• Sappi2007
        pimu76 kirjoitti:

Juuri sappirakon leikkaus tähystyksellä takana.Suihkuun saa mennä vaikka heti,jos sulavat tikit.Saunaan ei saa mennä ainakaan viikkoon.

• olatkco
        Sappi2007 kirjoitti:

Juuri sappirakon leikkaus tähystyksellä takana.Suihkuun saa mennä vaikka heti,jos sulavat tikit.Saunaan ei saa mennä ainakaan viikkoon.

Minulta poistettiin sappirakko kolme päivää sitten. Olin yhden yön sairaalassa. Nyt voin jo kävellä hyvin, kipuja ei ole kuin joskus vähän vihloo hartioihin. Johtuu siitä hiilidioksiidista, jota laitetaan leikkauksen aikana. Heti leikkauksen jälkeen kun virkosin, voin puhua ja kävellä vähän kumarassa. Vuorokausi leikkauksen jälkeen ei enää mitään ongelmia. Leikkaus tehtiin tähystyksellä. Neljä pientä reikää tekivät. Sairaslomaa sain 2,5 viikkoa.

• mv
        meitin mammeli kirjoitti:

että se on saatu tehtyä tähystyksellä. Mulla oli epäilys, ettei saada tehtyä tähystyksellä, kun on kolme sektiota takana ja arpiludosta niin paljon. Tietääkö kukaan onko se millainen este tähystykselle tai se, että en ole mikään langan laiha =)??

lihavuus ei ole este leikkaukselle minulta leikattiin sappirakko n. kuukausi sitten ja en todellakaan ole laiha painoa pitkälti yli sata kiloa, leikkaus onnistui tähystyksellä, 4 pientä reikää on vatsan alueella, minun huonoksi onnekseni yksi leikkaus haavoista tulehtui ja jouduin lääkekuurille, mutta nyt olen jo ihan kunnossa.

• mirka83
        pimu76 kirjoitti:

Suihkuun saa mennä vuorokauden kuluttua ja saunaan viikon päästä leikkauksesta.

• cholecystectomia

En edes tiennyt että poistivat moisen. Tai että sen voi tehdä. Vasta kun tutkin leikkuupapereita huomasin että kolekystektomia = sappirakon poisto = tehty.

Avoleikkauksena ja nukutuksena tuo tehtiin, tikkejä tuli 40 ja haavat peittävät koko mahan. Leikkauksesta seuraavana päivänä jalkeilla/tolkuissani ja viikon päästä jo ulkona kävelemässä. Kahden viikon sisällä pääsin kotiin.

Niin, ne vaihtoivat kyllä samalla maksan:)

• Sappi:

Itsellä leikattiin maanantaina, nyt siis perjantai. Tähystys onnistui, neljä reikää ja sulavat tikit.

Joku mainitsi että niin paljon särkylääkkeitä että uskaltaa yskiä. Itse en uskalla vieläkään, nauraminen sattuu ihan törkeästi, tuntuu että sisällä joku menee rikki. Ilma alkaa olla poistunut sisältä, turvotus jo laskenut, haavat ihan ok:t.
      Aamuisin todella kaasuttunut olo. Särkyyn saan ottaa vain buranaa 600mg 3 x pv.
      Suihkussa kävin voinnin vuoksi vasta eilen. Vieläkään ei voi täysin suorassa kävellä, kiristää mahassa kovasti.
      Huone kaveri oli pyylevä, samaan aikaan leikkauksessa, pystyi kävelemään heti osastolle päästyään, yski, puhui jne.
      Itse nousin vasta seuraavana päivänä.
      Voiko vaikuttaa se että olen hoikka. En siis ehkä ihan tavallinen potilas. 170/55 21v.

• ei sapeta enää

Mulla noin kuukausi sitten,irtosi yks kivi sappirakosta ja muutuin keltaiseksi kun oli mennyt väärään kanavaan.Viikon olin sairaalassa,jossa tähystymällä otettiin kivi pois ja laitettiin proteesi tilalle!.Eilen otettiin koko sappirakko pois tähystämällä 4 reikää on vatsassa tosi kätevä homma.Nyt ei vaan kusi tule,että joudun olemaan vielä 2 päivää täällä

• 123456

Otettiin kivi pois ja proteesi tilalle??

• sapeton

minulta puhkesi paksusuoli 2 vuotta sitten . suolta lyhennettiin 50 senttiä samalla poistetiin sappirakko ja umpisuoli.Kaikki meni hyvin ei ole mitään vaivoja.Ainoa vaiva on aamuisin oleva ripuli,mutta vatsa ei ole yhtään kipeä ja syödä voin aivan normaalisti.Onko ketään samallaisesta vaivasta kärsivää.

• sappihapporipuli

Minä sain riesakseni sappihapporipulin leikkauksen jälkimaininkeina. Vaivannut jo useita vuosia... jotkut sen saavat.

• .........

Sappirakko on myös poistettu minulta,myös umpilisäke ja ei ole tullut vatsaoireita, kivut vaan poistui ja se on hyvä.

• 50v mies

Minä kävin ylävatsan ulträänikuvauksessa ja oheislöytönä oli noin sentin polyyppi sappirakossa. Maksa ja kaikki muu oli kunnossa, eikä esim sappikiviä. Kirurki kertoi että polyypista ei voi ottaa näytettä vaan poistettaisiin koko sappirakko. Polyypista voisi kuulemma myöhemmin kehittyä kasvain jne siksi tuo poistosuositus. Toivottavasti joskus lapsena poistettu umpilisäke ei estä tähystysleikkausta ...

• Sappikivi melontaa

Melontaretkellä erämaassa minulle tuli pankreatiitti eli sappikivi oli lähtenyt liikkeelle. Huono olo ja oksentelua korvessa. Soitin hätäkeskukseen ja yritin kartan avulla kertoa missä olen. Kartalla ei ollut saarien nimiä. Oneksi vene liikkui kalassa lähistöllä ja huusin heille ja viittoilin. He veivät minut pää rantalaiturille ja tilasivat ambulanssin. Heti tippaan ja 70km matka Kuopioon sairaalaan. Siellä olin aamuun klo 04. 00 ja sitten heitettiin pihalle ja anettiin taksimatka sitoumus 100km autoni hakuun Rantasalmelle. Sieltä ajamalla hakemaan kamojani ja kanoottia 100km 15 min ajoa keralla ja loikoilemaan penkalle ja huilaamaan. Sitten 500km Helsinkiin 20min keralla ajoa ja huilaamaan. Pikku huikkia vettä ja yöksi lepäämään telttaan. Sitten lääkäriin ja lääkitys ei auttanut ultraääni. Sitten Meilahteen sisään ja tutkimuksiin. Kiireellinen sappirakon poisto lähete kuukauden kuluttua leikkaukseen tähystyksellä Mariassa. Leikkaus meni OK tähystyksellä ja samana päivänä kotiin. Vähän jännitti mennä tähystykseen. Jostain sappi ärsyyntyi rasvaisista muikuista, omenoista vai mistä. Ulostekkin oli harmaata mihin sappineste ei ollut tehnyt väriään.

• sapettaa1

Minulla löytyi lannerangan rtg:ssä 2 cm sappikivi ja se ultrattiin niin isontunut 2,5 mm:n, nyt odottelen leikkaukseen pääsyä ! Tähystys leikkausta kirurgi suunnitteli, mutta antoi kyllä hienovaraisen vinkin, että on paljon mahdollista, että joudutaan avoleikkaukseen !

• mikä verkko?

mitähän siinä tapahtu, sappirakko poistettiin jo jokin aika sitten ja laitettiin verkko maksan suojaksi, ei ole ollu mitää kipuja enää, onneks

• tuplatar

Rakko poistettiin ja sappikivut jäi sille reissulle. Pari päivää leikkauskipuja, piti varoa yskimistä ja nauramista. Siistit pikku arvet. Suurin navan kohdalla.

• leikkaus tänään

Minkäpituisia sairaslomia olette saaneet?

• Kipuilija

Kuinka pian lähettävän lääkärin lähetteestä olette päässeet sappikivien poistoon Helsingissä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      352
      2816
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1058
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe