OP:n Intia-a

junnu

Olen tarkkaillut tuota OP:n Intia a osakerahastoa jo koko kuluvan vuoden. Alkuvuoden vakaa nousu vakuutti minut ja merkkasin sitä pienellä summalla. Kasvu on ollut senkin jälkeen vahvaa. Onko kenelläkään kokemuksia tästä kyseisestä rahastosta? En ole löytänyt mistään verkkopalvelusta (esim. Kauppalehti online, morningstar) mitään tietoa rahaston periaatteista. OP:n sivuilla on lyhyt kuvaus rahastosta. Kuvauksessa luvataan vakaata kasvua, mutta tuotot ovat melko suuria ns. vakaan kasvun tuotoiksi. Onko kenelläkään ajatuksia rahaston mahdollisesta tulevaisuudesta?

15

15824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23.04.2004

      Merkkasin ko. rahastoa luonteeni mukaisesti "varovasti".
      Noussut 100:sta nyt 213,47:ään.
      sijoittamani summa oli vaatimaton kuten muissakin korkean riskin (oma mielipide) sijoituksissa.

      Joku päivä sitten tein vastaavan sijoituksen Mandatumin Latin Americaan ( Brasiliapainotteinen )vaikka sekin on porhaltanut yli 100%:n vauhtia. Tietysti arveluttaa tulinko liian myöhään.

      Hitostako näitä tietää?

      • kysymys xx

        Mikä on varovainen sijoitussumma - eli paljonko euroissa.
        Itse sijoitin vuosi sitten ao.rahastoon 1000 e - pitäisiköhän lisätä?


      • 23.04.2004
        kysymys xx kirjoitti:

        Mikä on varovainen sijoitussumma - eli paljonko euroissa.
        Itse sijoitin vuosi sitten ao.rahastoon 1000 e - pitäisiköhän lisätä?

        Nämä "epävarmoihin" kohteisiin sijoittamani panokset edustavat yksittäisinä kohteina noin 2,5%/ kohde.
        yhteensä niitä on noin 8 - 10% koko possakasta.
        Osakkeet ja rahastot noin 200000E.
        Kiinteistöissä hieman enemmän mutta tuotto huonompaa = varovaisuus.

        Pitkäaikaistyöttömyydestä työttömyyseläkkeelle siirtyneenä pyrin pelaamaan "varman päälle"!


      • varovaiselle
        23.04.2004 kirjoitti:

        Nämä "epävarmoihin" kohteisiin sijoittamani panokset edustavat yksittäisinä kohteina noin 2,5%/ kohde.
        yhteensä niitä on noin 8 - 10% koko possakasta.
        Osakkeet ja rahastot noin 200000E.
        Kiinteistöissä hieman enemmän mutta tuotto huonompaa = varovaisuus.

        Pitkäaikaistyöttömyydestä työttömyyseläkkeelle siirtyneenä pyrin pelaamaan "varman päälle"!

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.
        Tuo kertomasi suhde opastaa näin aloittelijaa tässä sijoitusten "mielenkiintoisessa" maailmassa.


      • 23.04.2006
        varovaiselle kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.
        Tuo kertomasi suhde opastaa näin aloittelijaa tässä sijoitusten "mielenkiintoisessa" maailmassa.

        Älä hitossa usko kehenkään!
        Itselläni on tällä hetkellä yksi biotec-rahasto 28% pakkasella!
        Yleensähän täällä kaikki vaan voittavat!


      • marco
        23.04.2006 kirjoitti:

        Älä hitossa usko kehenkään!
        Itselläni on tällä hetkellä yksi biotec-rahasto 28% pakkasella!
        Yleensähän täällä kaikki vaan voittavat!

        Jos olisit vähän perehtynyt asioihin ennen rahastosijoitustasi, et varmaan olisi sijoittanut tuollaiseen TOIMIALARAHASTOON.
        Lääkealan ja biotekniikan pörssikurssit vahvistuvat VAIN LASKUSUHDANTEESSA, jos silloinkaan.
        Nyt on noususuhdanne kiihkeimmillään ja vaikka mistä muualta saa roimasti tuottoa.
        Täytyy antaa olla niiden rahojen siellä tappiollisessa rahastossa ja odottaa aikoja huonompia.
        Jos yksittäisen toimialan rahastoon sijoittaa, pitää olla rutkasti tietoa asioista, missä suhdanteen vaiheessa on mahdollista saada tuottoa(näin esim.metsäsektorilla). marco


      • 23.04.2004
        marco kirjoitti:

        Jos olisit vähän perehtynyt asioihin ennen rahastosijoitustasi, et varmaan olisi sijoittanut tuollaiseen TOIMIALARAHASTOON.
        Lääkealan ja biotekniikan pörssikurssit vahvistuvat VAIN LASKUSUHDANTEESSA, jos silloinkaan.
        Nyt on noususuhdanne kiihkeimmillään ja vaikka mistä muualta saa roimasti tuottoa.
        Täytyy antaa olla niiden rahojen siellä tappiollisessa rahastossa ja odottaa aikoja huonompia.
        Jos yksittäisen toimialan rahastoon sijoittaa, pitää olla rutkasti tietoa asioista, missä suhdanteen vaiheessa on mahdollista saada tuottoa(näin esim.metsäsektorilla). marco

        Kuules kun merkintä tapahtui v 2000.
        Kävi reippaasti plussan puolella mutta ei tullut myytyä koska panos niin vaatimaton.

        Eipä sentään ollut ainoa "kokeilu"!
        Kuten tuolla totesin edustavat tämän tyyppiset yksittäisinä nykyään minulla max. 2,5% potista.

        Metallimiehen palkkatuloista saatuja säästöjä ei enää työttömyyseläkevaiheessa halua hirveästi riskeerata.
        Toisaalta, pahin ahneuskin on asettunut.


    • marco

      OP sijoittaa käteisvaroja lukuunottamatta kaikki rahastoon tulevat sijoitukset JP MORGANIN INTIA -rahastoon. OP-Intia on siis käytännössä sama rahasto kuin tuo Morganin rahasto. Siitä löytyy kyllä hyvin tietoa netistä.
      Itse tein OP-Intiaan merkinnän 1.12.2005 ja rahasto on lihonut 28 % neljässä kuukaudessa.
      Morganin rahaston salkunhoito kyllä on vakuuttavaa. Huonoinakin pörssipäivinä se sinnittelee ainakin nollassa.
      Intian pörssi-indeksi on kehittynyt erittäin vakaasti. Uskon sen jatkuvan. MARCO

      • Asiaa ihmetteleva

        Jos asia on niin, miksi sitten JF India on noussut vuodessa "vain" 79% kun OP-Intia on noussut 88%? Ei dollari/eurokurssikaan ole merkittavasti vuodessa muuttunut. Luulisi, etta OP:n tuottoa vahentaisi sen JF:lle maksama palkkio rahastonhoidosta.

        http://www.hex.com/suomi/markkinainfo/index_osakerahasto.html


      • Laihian Roope
        Asiaa ihmetteleva kirjoitti:

        Jos asia on niin, miksi sitten JF India on noussut vuodessa "vain" 79% kun OP-Intia on noussut 88%? Ei dollari/eurokurssikaan ole merkittavasti vuodessa muuttunut. Luulisi, etta OP:n tuottoa vahentaisi sen JF:lle maksama palkkio rahastonhoidosta.

        http://www.hex.com/suomi/markkinainfo/index_osakerahasto.html

        Mistähän JF India Fund -rahastoa saisi merkitä suoraan ilman välikättä? OP-Intiarahasto on todellakin käteisvaroja lukuunottamatta kokonaan JPMorgan Asset Managementin hoitamassa JF India Fund:ssa.

        Nyt OP:n tilastot näyttävät Intia A-osuuden kasvattaneen arvoa 86,44% vuoden aikana.

        - Merkintäpalkkio netissä 0,75%
        - Hallinnointi OP:lle 0,6%
        - Rahasto maksaa JF:lle hallinnointi ja säilytysmaksua 2,1%
        - Lunastus netissä 0,75%

        Eli YHT. 2,1% kuluista pitäisi saada pois.


      • marco
        Asiaa ihmetteleva kirjoitti:

        Jos asia on niin, miksi sitten JF India on noussut vuodessa "vain" 79% kun OP-Intia on noussut 88%? Ei dollari/eurokurssikaan ole merkittavasti vuodessa muuttunut. Luulisi, etta OP:n tuottoa vahentaisi sen JF:lle maksama palkkio rahastonhoidosta.

        http://www.hex.com/suomi/markkinainfo/index_osakerahasto.html

        Voit hyvin tarkistaa asian OP-rahastoyhtiön sivuilta:käteisvaroja lukuunottamatta kaikki sijoitetaan JF India rahastoon, jota hallinnoi JP Morgan. OP-Intia on siis rahastojen rahasto (ja erikoissijoitusrahasto)Marco


      • marco
        Laihian Roope kirjoitti:

        Mistähän JF India Fund -rahastoa saisi merkitä suoraan ilman välikättä? OP-Intiarahasto on todellakin käteisvaroja lukuunottamatta kokonaan JPMorgan Asset Managementin hoitamassa JF India Fund:ssa.

        Nyt OP:n tilastot näyttävät Intia A-osuuden kasvattaneen arvoa 86,44% vuoden aikana.

        - Merkintäpalkkio netissä 0,75%
        - Hallinnointi OP:lle 0,6%
        - Rahasto maksaa JF:lle hallinnointi ja säilytysmaksua 2,1%
        - Lunastus netissä 0,75%

        Eli YHT. 2,1% kuluista pitäisi saada pois.

        EVLI Rahastoyhtiö (www.evli.fi) välittää JP Morganin rahastoja. Varmaan niitä saa muualtakin.
        Valitettavasti näissä on isot merkintäpalkkiot verrattuja esim OP-rahastoon.marco


      • marco
        Asiaa ihmetteleva kirjoitti:

        Jos asia on niin, miksi sitten JF India on noussut vuodessa "vain" 79% kun OP-Intia on noussut 88%? Ei dollari/eurokurssikaan ole merkittavasti vuodessa muuttunut. Luulisi, etta OP:n tuottoa vahentaisi sen JF:lle maksama palkkio rahastonhoidosta.

        http://www.hex.com/suomi/markkinainfo/index_osakerahasto.html

        En tiedä, mutta luulen, että eri prosentit johtuvat pääasiassa päivitysajan eroista. OP-Intia on noussut viime viikkoina lähes 10 % viikossa ja saattaa olla että JF-Intia on päivitetty vähän aikaisemmin ja näyttää kuin se olisi kehittynyt huonommin.
        Toinen seikka on valuuttakurssien muutokset. JF lasketaan US-dollareissa ja OP-Intia muunnetaan euroiksi.Valuuttamuutokset ovat olleet huomattavia ja ovat jatkossakin.Puhutaan valuuttariskeistä.Myös Intian valuuttamuutoksiin liittyy riskinsä.Seurata pitää tilanteita, jos kehittyville markkinoille sijoittaa.Aina kuitenkin voi lunastaa rahaston, jos siltä tuntuu.Marco


      • Laihian Roope
        marco kirjoitti:

        EVLI Rahastoyhtiö (www.evli.fi) välittää JP Morganin rahastoja. Varmaan niitä saa muualtakin.
        Valitettavasti näissä on isot merkintäpalkkiot verrattuja esim OP-rahastoon.marco

        Evli näkyy olevan vähän kalliimpi välittäjänä kuin OP rahaston rahastona:

        Evli
        - merkintä 2%
        - lunastus 1%

        OP
        - merkintä 0,75%
        - lunastus 0,75%

        Kattelin JPMorganin sivuja, mutta en löytänyt mahdollisuutta suoraan tilisiirtoon ja merkintään.

        Intialaislehdet puhuvat suuresta amerikkalaispohjaisesta JF-rahastosta. Eli Intian kurssit määräytyvät osittain länsimaisten osakesäästäjien mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe