Selkärankareuma ja lääkkeet

Mies21

Hei!

Lääkitykseni on ollut nyt puolisen vuotta 1 x kertaa päivässä 300 mg Oxiklorin sekä 2 X päivässä 2 Salazopyriniä. Tuntuu, että niistä ei ole ollut mitään apua. Olen syönyt kaksi 1,5 kuukauden kortisonikuuria ja tuntuu, että vain ne todella auttavat. Tulehduskipulääketteitä on varalla, Naxoprenia jota voin ottaa tarvittaessa. Asioita pohdittuani olen tullut siihen tulokseen, että on aivan järjetöntä popsia sekä reumalääkkeitä että tulehkipulääkkeitä samaan aikaan. Tulehduskipulääkkeen tarvehan kertoo sen, että itse reumalääkkeet eivät auta yhtään, kun tilanne ei rauhoitu. Tulehduskipulääkettä en kauhen mielelläni söisi ja pyrin minimoimaan sen syömisen. Reumalääkkeeni menevätkin ensiviikolla vaihtoon, koska on aivan turhanpäiväistä syödä niitä, kun ne eivät yksistään riitä. Alaselässä on taas kortisonikuurin loppumisen jälkeen se inhottava kipu sekä väsymys painaa.
Lääkkeiden laatuun kannattaa siis panostaa, ei niinkään määrään. Tuntuu, että tästä sairaudesta ei ole lääkäreillä kaikkia tietoja, jotka olisivat saatavilla, mutta niitä ei ole tutkittu. Periaatteessahan selkärankareuma on hyvinkin yksinkertainen sairaus, mutta sen aiheuttaja on edelleen kuitenkin hyvinkin salaperäinen.

12

8060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiksuja havaintoja,

suosittelen homeopaatilla käyntiä. Itse olen saanut nivelreuman pois homepatialla.

Lisäksi ottaisin jonkun lisäravinteen, kuten Nonia tms.. Kannattaa perehtyä pehmeään hoitomuotoon, sillä olet ihan oikeassa. Lääkekuormasta ei hyvä seuraa.

Isäni lopetti pikkuhiljaa omin päin ison kasan lääkärin määräämiä lääkkeitä, joita kuulemma EI SAANUT LOPETTAA. Nyt hän on jo pitkään voinut paljon, paljon paremmin ja lukuisat vaivat jäivät pois. Hän on 70-vuotias dialyysipotilas ja hyvin porskuttaa kun on ottanut selvää muistakin hoidoista. Jokainen on kuitenkin oikeutettu valitsemaan itseään koskevan hoidon ja oikeastaan meillähän on itsestämme vastuukin.

Lääkäreitä tarvitaan, mutta he eivät totta vie tiedä kuin murto-osan tervehtymisestä.

Tsemppiä:)

• Minna

Minä taas tunnen useamman reumaatikon, joihin homeopaattien hoidot eivät ole tehonneet. En puhu nyt yhdestä homeopaatista ja samaa reumasairautta sairastavista ihmisistä.

• vaatii kärsivällisyyttä
        Minna kirjoitti:

Minä taas tunnen useamman reumaatikon, joihin homeopaattien hoidot eivät ole tehonneet. En puhu nyt yhdestä homeopaatista ja samaa reumasairautta sairastavista ihmisistä.

ja hoidon kulkuun vaikuttavat monet asiat; mm. sairauden kesto, käytettyjen lääkkeiden määrä, psyyken ongelmat..

Kyllä homeopatia on todella tehokas hoitomuoto, joskaan kukaan ei voi varmaksi lopputulosta ennustaa.

Itsekin tunnen useita ihmisiä, jotka ovat aika hätäisesti tulleet johtopäätökseen, ettei homeopatia auta ja sitten lopettaneet hoidon. Kärsivällisyys on avainsana, vaikkakin toisilla tulosta alkaa syntyä hyvinkin nopeasti.

• Nestori

Sinä ihmejuomien ja -parantajien houkutuslintu voisit siirtyä munimaan jonnekin muualle hyvän sään aikaan!

• antihomeopaatti
        vaatii kärsivällisyyttä kirjoitti:

ja hoidon kulkuun vaikuttavat monet asiat; mm. sairauden kesto, käytettyjen lääkkeiden määrä, psyyken ongelmat..

Kyllä homeopatia on todella tehokas hoitomuoto, joskaan kukaan ei voi varmaksi lopputulosta ennustaa.

Itsekin tunnen useita ihmisiä, jotka ovat aika hätäisesti tulleet johtopäätökseen, ettei homeopatia auta ja sitten lopettaneet hoidon. Kärsivällisyys on avainsana, vaikkakin toisilla tulosta alkaa syntyä hyvinkin nopeasti.

kuten tunnettua, homeopaattiset valmisteet ovat useimmiten niin paljon laimennettuja, etteivät sisällä molekyyliäkään ns. vaikuttavaa ainetta.

janoa ne ehkä voivat jonkin verran lievittää, mutta on sitä paremmankin makuisia ja halvempia janojuomia.

• jeccu II

isällä selkärankareuma - viina ei ainakaan häntä auta, luuleeko se tosiaan niin?
      lääkkeet ja viina? aika huono yhdistelmä.

• drwho

Käyttämäsi reumalääkkeet ovat vielä miedosta päästä, joten hoitoa on toki tarjolla, ainakin jos olet reumalääkärin hoidossa. Tulehduskipulääkkeet eivät ole selkärankareumassa pelkkiä kipulääkkeitä, vaan niistä on hyötyä -ihan oikeesti- myös sairauden rauhoittamisessa.

Lääkkeet vaihtoon tehon puutteen vuoksi - ok! Sellaista se on, lääkkeitä joudutaan usein vaihtamaan. Homeopaattisille valmisteille on myös toki oma asemansa, niillä elätetään monta huuhaahoitajaa, mutta selkääsi ei niillä paranneta.

(ei toki lääkkeetkään tautia mihinkään hävitä...)

• Mies21

Nyt olen muutaman päivän ollut syömättä Salazopyriniä ja olo on jo nyt toinen. Eipä tainnut lääke sopia minulle. Oireita on tuntunut nyt eritavalla. Alaselkä on lämmin sekä se on hieman eri tavalla kipeä. Kokonaisuutena täytyy kuitenkin todeta, että muuten olo ei ole niin tokkurainen. Kaupassa on meinannut seinät "kaatua" päälle, kun pidemmälle katsoessa katse ikäänkuin sumenee. Vastaava tunne kuin selkärankareuman aiheuttama väsymys/väsymys terveelläkin. Salazopyrin on kuitenkin myös auttanut käytön aika sen kyllä huomaa, mutta sen aiheuttamat sivuvaikutukset eivät kyllä kompensoi hyötyä pidemmän päälle, mutta on se kyllä silti parantanut minua.

• muttei tähän kuole
        Mies21 kirjoitti:

Nyt olen muutaman päivän ollut syömättä Salazopyriniä ja olo on jo nyt toinen. Eipä tainnut lääke sopia minulle. Oireita on tuntunut nyt eritavalla. Alaselkä on lämmin sekä se on hieman eri tavalla kipeä. Kokonaisuutena täytyy kuitenkin todeta, että muuten olo ei ole niin tokkurainen. Kaupassa on meinannut seinät "kaatua" päälle, kun pidemmälle katsoessa katse ikäänkuin sumenee. Vastaava tunne kuin selkärankareuman aiheuttama väsymys/väsymys terveelläkin. Salazopyrin on kuitenkin myös auttanut käytön aika sen kyllä huomaa, mutta sen aiheuttamat sivuvaikutukset eivät kyllä kompensoi hyötyä pidemmän päälle, mutta on se kyllä silti parantanut minua.

Ei kaikille kaikki lääkkeet auta tai tehoa samlla tavalla. Itselläni oli Salazopyrin pariin eri kertaan. Toisella kerralla sain kaikki mahdolliset erittäin harvinaisiksi mainitut oireet. Oksetti ja paskatti, kuumeilun tunnetta vilua neljässä ylletrojassa ja taas riisumista kuumanhikisenä. Näkö hämärsi ja huimasi. Viikossa häipyi kun lääke vaihdettiin. Olemme lähisukulaiseni kanssa molemmat allergisia salazopyrinille.
        Nyt menossa Trexan. Tiedä häntä auttaako paljon, mutta olen niin ikivanha selkärankareumaatikko, että yhdyn tuon nimimerkki "kokemuksen rintaäänellä" sanoihin: en enää usko muuhun kuin oikeaan lääkitykseen. Se onkin sitten taidelaji, löytää se oikea. En silti pärjää ihan kelvosti ilman lääkkeitäkään. Särkylääkkeitä en kuitenkaan syö kuin tarvittaviin tilanteisiin. Niitähän saa melkoisen arseenaalin helposti.

Paras kokemus mulla oli, kun sain muihin oireisiin tulehdusta poistamaan kortison-tabeltit, melkoisen määrän, mutta lujaa meni einkä ollut köyhä enkä kipeä.

Trexania tai mitä tahansa pitkäaikaislääkettä tulee vain syödä pidemmän aikaa, jotta vaikutus näkyy. Lopetan aina, jos ei näy muuta kuin sumua:) eli suomeksi: älä siedä sivuoireita kovin pitkään. Mulle sanottiin, että reumalääkkeissähän piisaa kirjoa, joten aina voidaan vaihtaa sopivampaan, ellei yhdestä ole apua.

Ihan sama mistä reuma kellekin tulee, oireilla ja muutoksillahan me kuljemme. Etenemisen estoon ja kivun lievitykseen en panostanut aikoinaan , nyt kaduttaa hiukan:)

Tsemppiä sulle!

• kokemuksen rintaäänellä

Hei. minulla on selkärankareuma ja alkuun söin salazopyriniä ja sillä ei ollut mitään vaikutusta. ainut millä minun tulehtuneet ja tosi kipeät jalkaterät ja muutkin kivut sain kuriin on metotrexan. oli ihan ihmeellistä ku pystyi jonkin ajan päästä kävelemään vähän pitempään ilman että jalkaterät olivat kuin tulessa. toivon että löydät lääkkeen. täytyy myös huomioida että selkärankareuma ja nivelreuma ovat eri sairauksia. olen kuullut joillekin ternimaitokapseleiden auttavan, itse uskon enää vain ns. kovaan lääketieteeseen eli kun on vakavasti sairas, tarvitsee kunnon lääkkeet. voimia sinulle

• lääkkeitä

En ole tarvinnut nyt 7 kk:n aikana mitään lääkkeitä
        selkärankareumaani. Pidän välillä hyvin rankan dietin (joka harvalta onnistuu) ja tähän lisään
        sitten kalaöljyt, chilin, vihreän teen ja joskus
        myös valkosipulin (onneksi rakastan chiliä...).
        Kaikki löytyy päivittäistavarakaupasta, mutta kenellä on pokeria päivittää ruuansulatustaan olemalla välillä 3-4 vk pelkällä salaattidietillä,
        kun hamppariakin on tarjolla???

• minulla toimi

Hommaa muurahaisvoidetta Kaustisen kansanparannus keskuksesta ja voitele sillä kipeä kohta kerran päivässä ,niin se pikkuhiljaa auttaa, minulla meni noin 2kk ennen kuin tehosi.
      Kannattaa aloitella jonkin sortin mietiskely esim. jooga.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      81
      1588
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      267
      1516
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      266
      1242
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1242
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      857
    6. 65
      834
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      64
      817
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      811
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      771
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      37
      767
    Aihe