Viittomakieli

ukkeli

Onko viittomakieli kansainvälinen kieli? Sateliitin kautta näkyy ainakin yksi pelkästään viittomalla esitetty tv-kanava ja kysyisinkin että onko tällä suomalaisella viittomakielellä mahdollista päästä selville sen kanavan ohjelmien sisällöstä kun kyseessä ei ole suomalainen kanava?

4

1011

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viittomakieli ei ole kansainvälistä, joka maalla on omansa kansallinen viittomakieli. Tosin erot viittomakielten rakenteissa ovat melko vähäiset ja ilmeisesti viittomatkaan eivät eroa suuresti, mutta tarpeeksi ettei eri viittomakieliä voi ymmärtää niitä opiskelematta. Kuitenkin kuuroilla on paremmat mahdollisuudet kommunikoida ulkomaalaisten kanssa kuin kuulevilla. Suomessa on käytössä samat sormiaakkoset kuin Amerikassa.

• tytsy

Amerikkalaisissa ja suomalaisissa sormiaakkosissa on kuitenkin pari kolme poikkeavuuksia. Kuten "T", "P" ja "H" ilmaistaan hieman eri tavalla sekä amerikkalaisissa että suomalaisissa sormiaakkosissa. Ja amerikkalaisissa sormiaakkosissa ei tietenkään ole ääkkösiä,kuten "Ä", "Ö", ja "Å". Muutoin muut sormiaakkoset ovat kyllä samoja kuin suomalaisissa sormiaakkosissa.

• www.tulkit.net

PÖYTÄKIRJA Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen
      suomalaisen viittomakielen lautakunnan 17. kokouksesta 5.2.2001. (lähde: www.kotus.fi/kielet/viittoma/17-050201.pdf)

"Viittomakielen kansalliset piirteet kiinnostivat myös. Haluttiin mm. tietää, ymmärtävätkö erikieliset toistensa viittomakieltä. Viittomakielen tutkija Leena Savolainen vastasi, että eri maiden viittomakieliset eivät välttämättä ymmärrä toisiaan, sillä vaikka kielioppi näyttää olevan pääosin sama, viittomistoissa on suuria
      eroja. Brittiläinen, australialainen ja uusiseelantilainen viittomakieli ovat keskenään
      ymmärrettäviä, mutta nämä ja Yhdysvalloissa ja Kanadassa käytettävä amerikkalainen viittomakieli eivät taasen ole sukua toisilleen. Suomalainen ja
      ruotsalainen viittomakieli ovat sukulaiskielet, koska viittomakieli on tuotu Suomeen ruotsista. Toisaalta Suomessakin on kaksi "päämurretta", suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli. Osa kuuroista ja kuulevista käyttää kansainvälisissä yhteyksissä ns. "kansainvälistä viittomista", jonka viittomistossa on piirteitä erityisesti amerikkalaisesta viittomakielestä."

• Anonyymi

Suomenruotsalainen viittomakieli ei ole mikään "päämurre", sillä sitä käyttäviä on enää noin 90. Paljon enemmän on ulkomaisia viittomakieliä puhuvia: vaikka Usa:n viittomakieltä, ukrainan viittomakieltä tai jopa ruotsinkin viittomakieltä puhuvia Suomessa kuin suomenruotsalaista murretta käyttäviä, jota sittemmin on sanottu jopa omaksi viittomakielekseen, kun se sisältää niin paljon itse keksittyjä merkkejä, että on usein jopa käsittämätöntä sekä suomalaista että ruotsalaista viittomakieltä puhuville.

Viittomakielissä pitäisi pyrkiä yhtenäistämään merkkejä, ei hajottamaan viittomista vielä pienempien porukoiden omiksi kieliksi, jotta viittomakieltä taitavat voisivat kommunikoida mahdollisimman monien muidenkin kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2507
    2. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      3
      2277
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1373
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1330
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1211
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      959
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      124
      853
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      771
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      25
      623
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      596
    Aihe