Viittomakieli

ukkeli

Onko viittomakieli kansainvälinen kieli? Sateliitin kautta näkyy ainakin yksi pelkästään viittomalla esitetty tv-kanava ja kysyisinkin että onko tällä suomalaisella viittomakielellä mahdollista päästä selville sen kanavan ohjelmien sisällöstä kun kyseessä ei ole suomalainen kanava?

3

912

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viittomakieli ei ole kansainvälistä, joka maalla on omansa kansallinen viittomakieli. Tosin erot viittomakielten rakenteissa ovat melko vähäiset ja ilmeisesti viittomatkaan eivät eroa suuresti, mutta tarpeeksi ettei eri viittomakieliä voi ymmärtää niitä opiskelematta. Kuitenkin kuuroilla on paremmat mahdollisuudet kommunikoida ulkomaalaisten kanssa kuin kuulevilla. Suomessa on käytössä samat sormiaakkoset kuin Amerikassa.

• tytsy

Amerikkalaisissa ja suomalaisissa sormiaakkosissa on kuitenkin pari kolme poikkeavuuksia. Kuten "T", "P" ja "H" ilmaistaan hieman eri tavalla sekä amerikkalaisissa että suomalaisissa sormiaakkosissa. Ja amerikkalaisissa sormiaakkosissa ei tietenkään ole ääkkösiä,kuten "Ä", "Ö", ja "Å". Muutoin muut sormiaakkoset ovat kyllä samoja kuin suomalaisissa sormiaakkosissa.

• www.tulkit.net

PÖYTÄKIRJA Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen
      suomalaisen viittomakielen lautakunnan 17. kokouksesta 5.2.2001. (lähde: www.kotus.fi/kielet/viittoma/17-050201.pdf)

"Viittomakielen kansalliset piirteet kiinnostivat myös. Haluttiin mm. tietää, ymmärtävätkö erikieliset toistensa viittomakieltä. Viittomakielen tutkija Leena Savolainen vastasi, että eri maiden viittomakieliset eivät välttämättä ymmärrä toisiaan, sillä vaikka kielioppi näyttää olevan pääosin sama, viittomistoissa on suuria
      eroja. Brittiläinen, australialainen ja uusiseelantilainen viittomakieli ovat keskenään
      ymmärrettäviä, mutta nämä ja Yhdysvalloissa ja Kanadassa käytettävä amerikkalainen viittomakieli eivät taasen ole sukua toisilleen. Suomalainen ja
      ruotsalainen viittomakieli ovat sukulaiskielet, koska viittomakieli on tuotu Suomeen ruotsista. Toisaalta Suomessakin on kaksi "päämurretta", suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli. Osa kuuroista ja kuulevista käyttää kansainvälisissä yhteyksissä ns. "kansainvälistä viittomista", jonka viittomistossa on piirteitä erityisesti amerikkalaisesta viittomakielestä."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1914
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1266
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      53
      1145
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      893
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      852
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe