Filmin säilytys

säilyttäjä2

Tiedän että filmi (valottamaton ja valotettu, mutta ei kehitetty) kannattaa säilyttää mieluummin jääkaapissa kuin huoneenlämmössä, se hidastaa filmin vanhenemista.

Mutta olen myös lukenut pakastinsäilytyksestä (vain valottamattomat filmit) joka parantaa enemmän filmin säilymistä.

Onko tietoa/tutkittu kuinka paljon vanhenemista hidastaa jääkaappisäilytys tai pakastinsäilytys?

Eli jos filmin viimeinen kehitysajankohta on pakkaukseen merkittynä vaikkapa 11/2006 niin jos ko. filmin nyt laittaa pakkaseen (ollut tähän asti jääkaapissa) niin kuinka pitkälle sitä voi säilyttää ja käyttää ilman ns. vanhenemisvaurioita? Entä jos sen laittaa heti pakkaseen tuoreeltaan kun sen on kaupasta kotiin tuonut?

Kuinka paljon pelkkä jääkaappisäilytys hidastaa vanhenemista?

Tiedän toki myös sen että jääkaapissa tai pakkasessa säilytetty filmi kannattaa pitää hetki huoneenlämmössä ennen kameraan lataamista jotta kondensio ehtii haihtua.

Koitin etsiä googlella näitä mutta en löytänyt kysymyksiin vastauksia.

Kiitos vastaajille.

5

6748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Svenski

Kokemukseni mukaan mustavalkoinen filmi säilyy jopa yli kymmenen vuotta pakastimessa,Värifilmin kestävyydestä on kokemusta vain 5-vuoden pituisesta säilytyksestä,hyviä kuvia niistäkin tuli (väridioja)Kokeile rohkeasti vain!

• Alex-Reg

Moi !

Filmin emulsiossa tapahtuu jatkuvasti kemiallisia reaktioita. Reaktioiden nopeus riippuu muunmuassa lämpotilasta ja kosteudesta.

Värifilmeissä (ja dioissa) vanheneminen näkyy värimuutoksena. Hiljalleen hunontuen ja lopulta vain punainen väri jää jäljelle (kokemuksesta, voi olla nykyfilmeillä erilainen). Mustavalkoiset kestävät paremmin, loivenevat ajan kanssa.
      Pari vuotta vanhaa filmiä, mikäli jääkaapissa säilytetty, voii käyttää hyvin.
      kannattaa muistaa että filmin säilytys ennen ostoa vaikuttaa sen säilyvyyteen.

--

• .......

Kyllä minulla on se käsitys, että pakkasesa käytännössä filmin vanheneminen käytännössä lähes pysähtyy.Omia kokemuksia esim.diasta, yli vuoden yli viimeisen käyttöpäivän, eikä mitään ei vielä huomannut eroa tuorreeseen filmiin.Itsellä filmit pakkasessa, sieltä van aina tarpeen mukaan otan käyttöön, eikä tarvtse juosta filmikaupoissa joka kerta, kun filmin tarve tulee.Nytkin pakkasessa noin 60 filmiä, mustavalkoista ja diaa.

• Photomic

Ainakin 10 vuotta. Tosin kannattaa huolehtia etta kehitysprosessi on viela olemassa silloin.

"Eli jos filmin viimeinen kehitysajankohta on pakkaukseen merkittynä vaikkapa 11/2006 niin jos ko. filmin nyt laittaa pakkaseen (ollut tähän asti jääkaapissa) niin kuinka pitkälle sitä voi säilyttää ja käyttää ilman ns. vanhenemisvaurioita? "

• vilmi

Pitäiskö filmipaketti laittaa vielä tiiviiseen muovipussiin esim. Minigrip tai mikä niitten nimi onkaan? Itse olen säilyttänyt ihan vaan pahvipakkauksessaan jossa se myydäänkin. Onhan ne muovitörpöt missä se filmi on varmaan aika tiiviitä kyllä, mutta tuli vaan mieleen että joskus tuo jääkaappi "hikoilee" (hehe) aika lailla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1349
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      66
      1134
    3. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      207
      1126
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      191
      1115
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1029
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      983
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      896
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      125
      840
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      778
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      755
    Aihe