kognitiiviset oireet

piia

Onko teillä kenelläkään seuraavanlaisia oireita.Riitaantuminen helposti melkein kaikkien ihmisten kanssa ja se, että ymmärtää kaikki väärin, mitä ihmiset sanovat. Tekee kaikki askareet niinkuin peilikuvana. Eristäytyneisyys, sosiaalisten kontaktien pelko siis kuoreen vetäytyminen.

18

7668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pet

Allekirjoitan ton riitaantumisen. Tosin tapahtuu ainoastaan, kun on fatiikki päällä, muuten tulen yhä hyvin juttuun ihmisten kanssa. Tohon muuhun en osaa ottaa kantaa, ehkä jos selvität vähän enemmän. Miten toi kuoreen vetäytyminen näkyy? Entä noi askareet..?

-p.e.t-

• piia

Kuoreen vetäytymisellä tarkoitan sitä, että esimerkiksi, vaikka on useita ihmisiä seurassa,ei pysy mukana keskustelussa vaan voi tuijottaa monta minuuttia eteensä ajattelematta mitään ja herätä kuin unesta. Sille ei voi mitään, vaikka miten yrittäisi keskittyä toisten puheisiin. Askareilla tarkoitan esimerkiksi sitä,että kaataa maitoa lasiin niin että maitopurkki kallistuu pöydän puolelta itseen päin ja maito kaatuu syliin.Nämä kaikki hullunkuriset jutut on niin vaikeita selittää, mutta toivottavasti jotain sain selvennettyä.

• pet

...että tavallaan väsähdät kesken keskustelun? Ajatus harhailee hetken, sitten ei enää tapahdu päässä mitään. Kun tulee sun vuoros sanoa jotain, et enää edes tiedä mistä puhutaan..? Lisäksi vielä, sulla on joku hyvä juttu mikä pitäis kavereille kertoa, mut et heti saa suunvuoroa. Hetken päästä joku kysyy, mitä olitkaan sanomassa. Niin mitähän mun pitikään sanoa?!?

Rasittaako esim. sähköpostin kirjottaminen? lukeminen?

Damn, nyt tuli kiirus, katsellaan!=)

-p.e.t-

• piia
        pet kirjoitti:

...että tavallaan väsähdät kesken keskustelun? Ajatus harhailee hetken, sitten ei enää tapahdu päässä mitään. Kun tulee sun vuoros sanoa jotain, et enää edes tiedä mistä puhutaan..? Lisäksi vielä, sulla on joku hyvä juttu mikä pitäis kavereille kertoa, mut et heti saa suunvuoroa. Hetken päästä joku kysyy, mitä olitkaan sanomassa. Niin mitähän mun pitikään sanoa?!?

Rasittaako esim. sähköpostin kirjottaminen? lukeminen?

Damn, nyt tuli kiirus, katsellaan!=)

-p.e.t-

Sä sanoit juuri sen mitä mä tarkoitin ja seurassa en jaksa kuunnella loppuun ihmisten vallankin pitkiä asioitten selityksiä. Ehkä se on sitä keskittymiskyvyn puutetta ainakin neurologin mielestä näin on.

• pet
        piia kirjoitti:

Sä sanoit juuri sen mitä mä tarkoitin ja seurassa en jaksa kuunnella loppuun ihmisten vallankin pitkiä asioitten selityksiä. Ehkä se on sitä keskittymiskyvyn puutetta ainakin neurologin mielestä näin on.

...fatiikki, sanottiin minulle. Vähän jänskättää, kun pitäis kohtapuoliin lähteä tenttiin. Saas nährä montako tuntia mä siellä tavaan sanoja.

Ihmiset tosiaan puhuu liian vaikeaselkoisesti. Jos haluat kertoa tarinan puun lehdistä, miksi aloittaa siemenestä...;) Kai sitä pitäis kantaa kylttiä kaulassa, jotain siihen suuntaan kuin "yksinkertainen" tai "kerro lyhyesti, en jaksa kuunnella".

Sit kun tulee töistä kotiin, niin on jo ihan vihannes. Ei tarvii kun yks väärä sana mieheltä, niin kyllä keittää.

Mites sulla, vaikeuttaako työntekoa? Ootko ollu tekemisissä neuropsykologin kanssa?

-p.e.t-

• Einomies Porkkakoski

Holman SI-nivelen ja niskan niksautus (niskan kohdalta, naksautus)

• piia

Olen eläkkeellä ollut jo joitakin vuosia enkä pystyisi enää vuorotöitä tekemään,koska yleensä menee kaksi tai kolme tuntia aikaa valmistautua johonkin sovittuun tapaamiseen ja olen myös hyvin hidas kaikissa toimissani. Kaikki mihin ryhdyn jää melkein aina keskeneräiseksi.Läheiset kommentoivat usein totuudenmukaisesti minua, että olen hidas,en muista mitään,kärsimätön ja poissaoleva. En ole käynyt neuropsygologilla. Olen sairastanut jo melkein kolmekymmentä vuotta ja näitä oireita on ollut vasta pari vuotta.

• pet

Kuulostaa tutulta. Olen ollut aina nopea liikkeissäni ja valmis lähtemään liikenteeseen vaikka suoraan peiton alta. Pukeutuminen ja muut aamutoimet ei ole järin paljon muuttuneet, mutta silti KESTÄÄ ainakin tuplasti sama aika kuin aiemmin, että edes löydän itselleni jotain päälle laitettavaa...

Minä vasta alottelen tota työelämää, diagnoosi plakkarissa vasta (alle?) pari vuotta ja nää oireetkin on ollut päällä vasta kuukausia, joten toivoa on et menee ohi...

Pääsin ihan hyvällä tuurilla neuropsykologiseen arvioon, missä tehtiin jotain palikkatestejä pari tuntia. Sain aika selvän lopputuloksen: kognitiivinen fatiikki. Puhuivat jo jotain, et tulevaisuudessa varmaan osatyökyvyttömyys eläkkeelle, mikäli tää nyt jää päälle...
        hip hei!:(

-p.e.t-

• piia
        pet kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Olen ollut aina nopea liikkeissäni ja valmis lähtemään liikenteeseen vaikka suoraan peiton alta. Pukeutuminen ja muut aamutoimet ei ole järin paljon muuttuneet, mutta silti KESTÄÄ ainakin tuplasti sama aika kuin aiemmin, että edes löydän itselleni jotain päälle laitettavaa...

Minä vasta alottelen tota työelämää, diagnoosi plakkarissa vasta (alle?) pari vuotta ja nää oireetkin on ollut päällä vasta kuukausia, joten toivoa on et menee ohi...

Pääsin ihan hyvällä tuurilla neuropsykologiseen arvioon, missä tehtiin jotain palikkatestejä pari tuntia. Sain aika selvän lopputuloksen: kognitiivinen fatiikki. Puhuivat jo jotain, et tulevaisuudessa varmaan osatyökyvyttömyys eläkkeelle, mikäli tää nyt jää päälle...
        hip hei!:(

-p.e.t-

Itselläni on se käsitys,että tässä taudissa erilaisiin oireisiin vaikuttaa se missä päin plakkeja sijaitsee. Toisilla voi olla aivoissa paljonkin niitä ja kuitenkin vähemmän oireita.
        Mulla niitä on kaularangassa ei lainkaan aivoissa.Tämä tauti on sellainen... siihen ei totu, mutta sen kanssa on vaan opittava elämään.

• pet
        piia kirjoitti:

Itselläni on se käsitys,että tässä taudissa erilaisiin oireisiin vaikuttaa se missä päin plakkeja sijaitsee. Toisilla voi olla aivoissa paljonkin niitä ja kuitenkin vähemmän oireita.
        Mulla niitä on kaularangassa ei lainkaan aivoissa.Tämä tauti on sellainen... siihen ei totu, mutta sen kanssa on vaan opittava elämään.

Mulla noi plakit on aivoissa, tai mistäs sitä nyt tietää missä kaikkialla, kun kuvattu on ainoastaan pää... Siinä olet oikeassa et on opittava elämään, tuppaa nää tilanteet vaan vaihtelemaan niin nopeasti, et on vaikeeta pysyä perässä... Kaikkein vaikeinta on ollut "kouluttaa" tää lähipiiri hyväksymään nää kognitiiviset oireet myös. Mä olisin kyllä rauhassa saanu rapistua fyysisesti, se olis ollut helpompi ymmärtää;).

-p.e.t-

• Piia

En ole uskaltanut kertoa kognitiivisista oireistani kuin vain harvoille läheisille ystäville ja perhe nyt tietysti tietää, mutta en esimerkiksi sisaruksille voi kertoa. Ehkä se juuri vaikuttaa siihen,että välttelen tiettyjä sukujuhlia ja muita sosiaalisia tilanteita.Jos sanoisin veljelleni, että minulla on kognitiivinen fatiikki, ei sitä kyllä ymmärrettäisi.Fyysiset oireet on helpompi hyväksyä, kun ne ovat silmin havaittavissa.

• pet

...lukenu sitä (minkä lie julkasemaa?) fatiikkiopasta..? Mä tutustuin siihen silloin, kun sain diagnoosin ja nyt sitten uudestaan, kun alkoi vaivaamaan. Siinä oli kai aika hyvin kuvattu, millaista tää voi olla, tietysti yleisellä tasolla. Mä luetutin avomiehellä ja meinaan viedä myös äitille jne, kun tästä pääsiäislomalle lähdetään...

Vaivaako tää sinua muuten ihan päivittäin/koko ajan? Ootko huomannu mitään mikä auttais tai millasissa tilanteissa olis helpompaa?

Mä olen onneksi aina osannu vältellä sukujuhlia, joten siinä suhteessa ei tuu muutosta..;)

-p.e.t-

• piia

Ei onneksi vaivaa ihan koko ajan. Saattaa mennä viikkoja,että luulen niiden jo hävinneen melkein kokonaan, mutta harmikseni ne taas jostain putkahtavat esiin, ovat välillä piilossa ilmeisesti.

Mielialalääkkeettä olen ottanut vuoden ja se on helpottanut tosi paljon sekä omaa ,että läheisten elämää. Olisi pitänyt ottaa se yksi pieni pilleri jo paljon aikaisemmin, mutta en ensi alkuun tiedostanut omia oireitani.

Fatiikista olen lukenut vuosi sitten kyllä semmosen lehtisen. Pitäiskin lukee se taas uudelleen.

Muisti on kyllä heikentynyt jatkuvasti, mutta kun pitää tavarat tutuilla paikoilla ja elämän semmosessa tietyssä rytmissä, niin selviää joten kuten.

• pet
        piia kirjoitti:

Ei onneksi vaivaa ihan koko ajan. Saattaa mennä viikkoja,että luulen niiden jo hävinneen melkein kokonaan, mutta harmikseni ne taas jostain putkahtavat esiin, ovat välillä piilossa ilmeisesti.

Mielialalääkkeettä olen ottanut vuoden ja se on helpottanut tosi paljon sekä omaa ,että läheisten elämää. Olisi pitänyt ottaa se yksi pieni pilleri jo paljon aikaisemmin, mutta en ensi alkuun tiedostanut omia oireitani.

Fatiikista olen lukenut vuosi sitten kyllä semmosen lehtisen. Pitäiskin lukee se taas uudelleen.

Muisti on kyllä heikentynyt jatkuvasti, mutta kun pitää tavarat tutuilla paikoilla ja elämän semmosessa tietyssä rytmissä, niin selviää joten kuten.

Joo, mä olen kans huomannu, et näitä jaksoja on tullut ja mennyt. Aina kun on kysytty niin olen vaan sanonu, et tää on nyt jotain uutta. Useinmiten varmaan kuitattu masennuksella. Tajusin jokin aika sitten, taas kun olin valehdellut lääkäreille, et helvetti onhan tätä ollut aikasemminkin. Minultakin tää välillä hävisi pitkäksi aikaa, mut tulipa sitten taas takasin... Aiemmin en vaan ole ymmärtänyt mistä on kyse. Olisipa kovin mukavaa tietää, miten tästä sitten eteenpäin...

Suosittelen katsomaan sen lehtisen uudemman kerran. Ei siinä montaa lausetta oo, mut siinä oli kuitenkin "pähkinän kuoressa" koko juttu...

• piia
        pet kirjoitti:

Joo, mä olen kans huomannu, et näitä jaksoja on tullut ja mennyt. Aina kun on kysytty niin olen vaan sanonu, et tää on nyt jotain uutta. Useinmiten varmaan kuitattu masennuksella. Tajusin jokin aika sitten, taas kun olin valehdellut lääkäreille, et helvetti onhan tätä ollut aikasemminkin. Minultakin tää välillä hävisi pitkäksi aikaa, mut tulipa sitten taas takasin... Aiemmin en vaan ole ymmärtänyt mistä on kyse. Olisipa kovin mukavaa tietää, miten tästä sitten eteenpäin...

Suosittelen katsomaan sen lehtisen uudemman kerran. Ei siinä montaa lausetta oo, mut siinä oli kuitenkin "pähkinän kuoressa" koko juttu...

Niinhän siinä käy, että neurologilla käydessä ei puoliakaan muista kertoa. Ne oireet vaan, mitkä juuri sillä hetkellä on päällä.

Mulla on kerran muutaman viikon ollut semmonenkin tilanne,että en ole voinut kirjoittaa nimeäni mihinkään paperiin. Mä kyllä muistin nimeni ja tiesin miten se kirjoitetaan, mutta en saanut sitä paperille. Mitään fyysistä syytä siihen ei ollut.

Silloin mä vältin jopa kortilla maksamista. Nostin käteistä ja maksoin rahalla kaupassa.Onneksi se meni ohi ja kaikki sujui taas ihan niinkuin ennnenkin.

Nyt on kyllä tutkimuksen alla uusia lääkkeitä ainakin muistin puolella.Jotain valoa näkyy siis tunnelin päässä.

• tarkoittaa

kongnitiivinen fatiikki?
      Luin ketjun ja teidän oireenne sopii minuunkin, vaikka ei olekaan (ainakaan vielä) todettu ms-tautia, mutta sain jokunen vuosi sitten avh:n.
      Neuropsykologille on lähete neurologilta menossa. Unohtalua, keskittymiskyvyttömyyttä ja valtavaa väsymystä. Lääkkeinä Lyrica hermosärkyyn. Vai voisiko väsymys johtua siitä, ettei uni ole tarpeeksi syvää? Miten teillä?

kisu

• piia

Kognitiivinen fatiikki on tiedon ja ymmärryksen alaan kuuluva voimakas uupuminen.

• pihalla ku lumiukko

Mulla on tuore MS-diagnoosi (alle vuoden vanha, tosin oireita ollut jo toista kymmentä vuotta), ja olen kyllä huomannut sitä, ettei pysy keskusteluissa mukana, jos on enemmän kuin kaksi ihmistä keskustelemassa, ja varsinkin, jos on hälinää ympärillä.

Useimmiten vetäydyn omiin oloihini hälisevistä sosiaalisista tiloista; syyksi sanon vain, että olen väsynyt MS-tautini takia, koska en kehtaa sanoa, että poistun seurasta, kun olen ihan pihalla :D

Toisaalta en narraa sanoessani että olen väsynyt, koska olen lähes koko ajan väsynytkin...

Sukujuhlat ovat nykyään pahinta, mitä tiedän. Olen aina vihannut sukujuhlia, en vain osaa olla niissä. En puhu kenenkään kanssa, kun en pysty keskittymään hälinän takia, en melun yli kuule mitä toinen sanoo, en pysty puhumaan tarpeeksi kovalla äänellä itse jne... Lopputulos on se, että näytän murjottavalta ja v-ttuuntuneelta ja möllötän yksin nurkassa. Kunpa voisin vain sanoa, etten osallistu, mutta siitä taas sitten loukkaannutaan ja tulee sanomista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      31
      3972
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1533
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      245
      1466
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      178
      1222
    5. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      81
      1004
    6. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      129
      1000
    7. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      254
      978
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      949
    9. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      943
    10. Kaipaan sua, Jii

Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂
      Ikävä
      56
      775
    Aihe