divertikkelit

JokuNaiNen

Onko muilla todettu divertikuloosia?Mulla oli suolistotulehdus kolme kertaa,kun vasta todettiin tähystyksessä että on divertikkeleitä ja polyyppeja.Yksi polyyppi poistettiin.Myös ärtynyt paksusuoli vaivaa.Kaiki alkoi stressin seurauksena,tätä on nyt kestänyt yli puoli vuotta.Syön maitohappobakteereita ja Vi-sibliniä,on niistä hieman apua.Pelkään vaan uusia tulehduksia.Onko muuta lääkettä?

121

81191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zara

      Minullakin löydettiin tähystyksessä divertikkeleitä, ja runsaasti.Tulehdusta ei ole, mutta mahakivut kausittain tosi pahoja.Vatsan turvottelu ja ylävatsakipu eniten vaivaa.Syön kans maitohappobekteereja ja sunsaasti kuituja,leseenä ja pellavansiemeninä.Ruokavalion ansiosta maha toimii säännöllisesti ja kivut vähentyneet mutta siitä huolimatta joskus kipujaksoja ja verenvuotoa(kirkasta)suolesta.Lääkärin mukaan divertikkelit saattavat aiheuttaa jatkuvaa kipua ilman tulehdusta nuorilla potilailla (alle 40 vuotiailla).Phimpiin kramppeihin librax on erittäin tehokas lääke.

    • Nainen-65

      Olin paksunsuolentähystyksessä tammikuulla ja minulla todettiin divertikkeleitä - paljon! Lääkäri sanoi "jos nitä nelikymppisenä on jo näin paljon, niin voi vain kuvitella miten paljon niitä kahdeksankymppisenä". Lohduttavaa :( Joka tapauksessa syön nyt maitohappobakteeria ja Agiocur -luontaistuotetta, mikä auttaa suolen toimintaa. Lisäksi tietysti olen muuttanut ruokavalioni kuitupitoisemmaksi. En ole näistä divertikkeleistä niinkään huolissani, mutta suolessani todettiin lisäksi clostridium difficile -bakteeri, mikä aiheuttaa veristä ja vetistä ripulia. Siihen olen syönyt jo monta lääkekuuria, mutta clostridium difficile ei tunnu katoavan minnekään. Vatsa on jatkuvasti turvoksissa kuin pallo (ihan silmin nähden) ja pitää koko ajan outoa mölinää. Lisäksi ajoittaista kipua ja tietysti jatkuvaa ripulilla juoksemista. Paskaa elämää suomeksi sanoen.

      • JokuNaiNen

        Lisäksi on pahat ilmavaivat ja turvotus,vain aamuisin olo on helpompi.Syön myös paljon kuituja ja luin jostain että ilmavaivat voi johtua kuidusta,mutta pakko on syödä,ettei tuu ummetusta,koska silloin divertikkelit tulehtuvat helposti.Saako Libraxia ilman reseptiä?En voi kohta liikkua missään kun maha on niinturvoksissa,että housut puristaa ja on ahdistava olo.Todella pirullinen vaiva!


      • zara
        JokuNaiNen kirjoitti:

        Lisäksi on pahat ilmavaivat ja turvotus,vain aamuisin olo on helpompi.Syön myös paljon kuituja ja luin jostain että ilmavaivat voi johtua kuidusta,mutta pakko on syödä,ettei tuu ummetusta,koska silloin divertikkelit tulehtuvat helposti.Saako Libraxia ilman reseptiä?En voi kohta liikkua missään kun maha on niinturvoksissa,että housut puristaa ja on ahdistava olo.Todella pirullinen vaiva!

        librax on reseptilääke.


      • 45 v ja divertikkeli

        Hei!! minulta on poistettu divertikkeli se oli umpisuolen jatkeena. Nyt ne vaivaa taas joka toinen kuukausi kivut on aika kovat ja kaikki tulee samantien ulos, jos sinua yhtään lohduttaa
        meitä on varmaan monta 40 v.joilla on tämä olen hengessä mukana. elämä on paskaa niinkuin sanoit.


      • Ärtyntyt suoli
        45 v ja divertikkeli kirjoitti:

        Hei!! minulta on poistettu divertikkeli se oli umpisuolen jatkeena. Nyt ne vaivaa taas joka toinen kuukausi kivut on aika kovat ja kaikki tulee samantien ulos, jos sinua yhtään lohduttaa
        meitä on varmaan monta 40 v.joilla on tämä olen hengessä mukana. elämä on paskaa niinkuin sanoit.

        Millaisia oireita tuo umpisolen jatkeena ollut divertikkeli sinulle aiheutti?
        Minulla on jo nuorena (nyt 48v) todettu ärtynyt paksusuoli ja se on vuosien varrella oireillut silloin tällöin eri asteisena.
        Nyt on ollut joulukuusta asti (stressin seurauksena) oireita, jotka ovat välillä helpottuneet (kun olen ollut lomalla poistuneet ) ja kun olen muuttanut ruokavalion mahdollisimman neutraaliksi, ei kipuja tällä hetkellä ole pahemmin. Ilmavaivatkin ovat vähentyneet huomattavasti.
        Oikealla puolella alavatsassa (joka oireili kovemmin myös nuorempana - epäiltiin välillä umpisuolta) tuntuu kipuja, painetta, tikkumaista vihlomista ja nipistelyä, joka helpottuu joskus hieromisella. Säteilee joskus reidensuuntaankin ja liikkuu ympäri oikeaa alavatsaa.
        Voisiko ne olla tuollaisen divertikkelin oireita?


      • nykyisin oireet
        Ärtyntyt suoli kirjoitti:

        Millaisia oireita tuo umpisolen jatkeena ollut divertikkeli sinulle aiheutti?
        Minulla on jo nuorena (nyt 48v) todettu ärtynyt paksusuoli ja se on vuosien varrella oireillut silloin tällöin eri asteisena.
        Nyt on ollut joulukuusta asti (stressin seurauksena) oireita, jotka ovat välillä helpottuneet (kun olen ollut lomalla poistuneet ) ja kun olen muuttanut ruokavalion mahdollisimman neutraaliksi, ei kipuja tällä hetkellä ole pahemmin. Ilmavaivatkin ovat vähentyneet huomattavasti.
        Oikealla puolella alavatsassa (joka oireili kovemmin myös nuorempana - epäiltiin välillä umpisuolta) tuntuu kipuja, painetta, tikkumaista vihlomista ja nipistelyä, joka helpottuu joskus hieromisella. Säteilee joskus reidensuuntaankin ja liikkuu ympäri oikeaa alavatsaa.
        Voisiko ne olla tuollaisen divertikkelin oireita?

        Hei, Onko sinun vaivoillesi löytynyt selitystä?
        Minulla nimittäin samankaltaisia vaivoja vatsan oikealla puolella- kylkikaaren alapuoli, navasta oikealle ja alempanakin...


      • Ikäloppu

        Lohdutti vähän kuulla että alavatsa vaiva on niinkin yleistä. Kävin yleislääkärillä joka totesi että tätä sairautta hoidetaan tarkkailemalla. Sairaus oli kuulemma suolen mutkissa piileviä tulehduspesäkkeitä. Olin vähän ymmällä , ei lääkettä ei ohjeita mitä syödä tai ei syödä. Soitin sitten seuraavana päivänä sair.hoitajalle kysyen voinko jatkaa kuntoilua esim juosta. suositteli olemaan juoksematta ettei mahanesteet turhaan hölsky. Jatkoin lenkkeilyä ym liikuntaa vaiva helpotti muutaman viikon kuluessa. Nyt puolen v. jälkeen palautui. Olo on ikävä. hieman paleltaa pistelee viiltelee ja alavatsa kipeä tärinästä ym. Koetan kerätä täältä vinkkejä avuksi. Tarkkailijoita ei ole näkynyt.


    • minulla myös

      Viime syksynä tähystyksessä todettiin tuo divertikkelitauti. Lisäksi minultakin poistettiin yksi polyyppi samalla. Varsinaisia kipukohtauksia ei ole ollut. Tai en tiedä olisiko vaivat siitä. Mulla oli paha virtsatieinfektio ja samalla ikäviä mahakipuja. Saattoi olla divertikkeleistäkin, kukapa tietää. Sain myös tuota Vi-Sibliniä, mutta en juurikaan ole ottanut sitä kun maha on muutenkin löysähkö. Välillä alkaa kiertää tuhottomasti mahanpohjassa kaupungilla kävellessä. Eipä uskalla pieraista, sillä sitten onkin jo jotain muuta pöksyissä. Pytylle päästessä onkin maha ihan ruikulla ja monesti tulee kirkasta verta silloin. Pukamia ei enää pitäisi olla kun helmikuussa tarkastuksessa todettiin niiden olevan poissa. Mistä tuo verenvuoto johtunee?

      • zara

        mulla myös verenvuotoa suolesta ajoittain, lääkäri väitti sen johtuvan divertikkeleistä.
        Mulla ei ole koskaan todettu niissä tulehdusta mutta vaivaavat kokoajan.Ripulointi on tuttua hommaa.


      • Tanninen

        Mullakin on todettu toi tauti (just täytin 25v.), laitoinkin siitä tänne tarinaa joskus aiemmin. Vi-Siblinistä sen verran, että sen pitäis auttaa niin ummetukseen kuin ripuliinkin!


      • Anonyymi

        30.5. 2021 Moi kaikille, täällä 47v.nainen joka kärsii diverikkeleistä myös. Lukekaa kaikki Antti Heikkilän Terveelliset öljyt ja suolisto niin saatte Jumalan neuvoja joista on apua tässä sairaudessa. Mahdollisimman lisä/säilöä aineettomia elintarvikkeita ja nuo öljyt kannattaa vaihtaa terveelliseen Neitsyt luomu oliiviöljyyn ja voita. Voi on Paljon Luonnonmukaisempaa, t:Satu 47v


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        30.5. 2021 Moi kaikille, täällä 47v.nainen joka kärsii diverikkeleistä myös. Lukekaa kaikki Antti Heikkilän Terveelliset öljyt ja suolisto niin saatte Jumalan neuvoja joista on apua tässä sairaudessa. Mahdollisimman lisä/säilöä aineettomia elintarvikkeita ja nuo öljyt kannattaa vaihtaa terveelliseen Neitsyt luomu oliiviöljyyn ja voita. Voi on Paljon Luonnonmukaisempaa, t:Satu 47v

        Olet oikeassa.Minun tulhdus poistui Antti Heikkilän kirjojen neuvoilla.Jätin viljat ja sokerit pois,valmisruuat ja lisäaineet.Pur kaupasta oikeat vaivanmukaiset solusuolat.Nyt on kaikki hyvin.Tsemppia.


    • MP_66

      Olen 40v divertikkelit todettiin jo muutama vuosi sitten. oireet ovat vuosi vuodelta pahentuneet.Niimpä ehdin tässä sairastaa diverkuliitin eli divertikkelit tulehtuvat pahoin. tulehdusarvot nousivat. kipu oli sitämätön. jouduin sairaalaan suonensisäisesti sain nesteet ja antibioottihoidon. Paraminen vei 6 viikkoa. Päivästä toiseen sinnittelen mahani kanssa. vi-siblinin olen kyllä todennut hyväksi tasottamaan vatsantoimintaa kaikin puolin ja myös nopeuttamaan sitä. mutta välistä olen kyllästynyt siihen ja muutenkin heittäytynyt syömään ei toivottuja ruoka-aineita!! olen miettinyt että varmasti tähän vaivaan liittyy myös ns ärtynyt suoli oireyhtymä niinkuin viisaat väittävät. Mutta yhdyn edellisiin kirjoittajiin ja totean tämän pottumaiseksi vaivaksi. Pitäisiköhän meidän perustaa jokin yhteinen 40v naisten divertikkeli kerho. ei huonompi idea siitä voisi olla apua ja ehkä henkinen stressikin helpottaisi. pankaa miettien ihmiset jos kokooonnuttas.

      • oi kipeä

        niin pitää kyllä perustaa naisten divertikkeli kerho


    • masupipi

      Minulla ilmeisesti samaa. Tänään kotiuduin sairaalasta ja tähystys voidaan tehdä vasta kun tulehdus ohi. Niin tutulta kuulosta nämä teidän kirjoitukset. Pelottaa, että mitä sieltä paksustasuolesta löytyy.

      • elämä voittaa

        Mulla todettiin 4v.sitten ärtynyt paksusuoli(tuolloin ei divertikkeleitä). Oli vatsakipuja, ummetusta, turvotusta -jopa niin ylös nousten, että ahdisti hengitystä. Tämän kanssa oli sitten opittava elämään. Alkuun käytin Vi-Sibliniä, sittemmin kuituja ja nyt toista vuotta AloeVera-juomaa. Vatsakramppeja nyt ollut harvoin ja ummetus helpottanut -vatsa toimii lähes säännöllisesti. Tästä huolimatta sain divertikuliitin, jonka aiheuttamat kivut vei sairaalaan. Tulehdusarvot oli nousseet sen verran vähän, että kotiuduin kahden eri antibiootin reseptillä kaksi päivää sitten. Edelleen vatsa turvonnut ja hellän kipeä. Vatsaontelon neste aiheuttaa tärinäherkkyyskivun. Tänään ensimmäinen päivä, kun tuntuu elämä voittavan.
        Mullakin ikää vasta 38v., joten taitaa tätä sairautta olla enemmänkin meillä alle 50-vuotiailla, joilla yleisempi.
        PS.kannattaa muuten välttää siemenellisiä marjoja ja hedelmiä, (yllättäen mansikkakin kuuluu näihin)-kertyvät helposti umpipusseihin. Samoin kovat kuidut -kuten pellavansiemen, auringonkukansiemenet, kauralese?, mutta rouheena/jauheena menettelevät. Kuitupitoinen ruokavalio ja liikunta auttavat. Mulla tuo liikunta tosi vähäistä. Tämä tulehdus herätti nyt kyllä hoitamaan omaa terveyttäni paremmin. Kivut oli niin kamalat, etten halua niitä uudestaan kokea, enkä toivo kenellekään. Paskamainen vaiva tosiaan, mutta sen kanssa oppii/on opittava elämään, jollei halua elää jatkuvissa kivuissa.


      • reppana1
        elämä voittaa kirjoitti:

        Mulla todettiin 4v.sitten ärtynyt paksusuoli(tuolloin ei divertikkeleitä). Oli vatsakipuja, ummetusta, turvotusta -jopa niin ylös nousten, että ahdisti hengitystä. Tämän kanssa oli sitten opittava elämään. Alkuun käytin Vi-Sibliniä, sittemmin kuituja ja nyt toista vuotta AloeVera-juomaa. Vatsakramppeja nyt ollut harvoin ja ummetus helpottanut -vatsa toimii lähes säännöllisesti. Tästä huolimatta sain divertikuliitin, jonka aiheuttamat kivut vei sairaalaan. Tulehdusarvot oli nousseet sen verran vähän, että kotiuduin kahden eri antibiootin reseptillä kaksi päivää sitten. Edelleen vatsa turvonnut ja hellän kipeä. Vatsaontelon neste aiheuttaa tärinäherkkyyskivun. Tänään ensimmäinen päivä, kun tuntuu elämä voittavan.
        Mullakin ikää vasta 38v., joten taitaa tätä sairautta olla enemmänkin meillä alle 50-vuotiailla, joilla yleisempi.
        PS.kannattaa muuten välttää siemenellisiä marjoja ja hedelmiä, (yllättäen mansikkakin kuuluu näihin)-kertyvät helposti umpipusseihin. Samoin kovat kuidut -kuten pellavansiemen, auringonkukansiemenet, kauralese?, mutta rouheena/jauheena menettelevät. Kuitupitoinen ruokavalio ja liikunta auttavat. Mulla tuo liikunta tosi vähäistä. Tämä tulehdus herätti nyt kyllä hoitamaan omaa terveyttäni paremmin. Kivut oli niin kamalat, etten halua niitä uudestaan kokea, enkä toivo kenellekään. Paskamainen vaiva tosiaan, mutta sen kanssa oppii/on opittava elämään, jollei halua elää jatkuvissa kivuissa.

        olen 72 vuotias, minullakin suolen seinämässä lukematon määrä erikokoisia mokuroita jotka tähystyksessä havaittiin kaksi vuotta sitten. Mahakipu alkaa kovalla kuumeella. Vasemmalla alavatsassa on sietämätöntä kipua. Tulehdusarvot nousevat on hoidettu kahdedella eri antipiotilla, jonka jälkeet kivut hellittävät. Tänään lääkäri totesi etteivät ne yleensä kehity pahanlaatuisiksi. Katsotaan kun seuraavan kerrAN TULEHTUU pitääkö suolesta ottaa pätkiä pois? Mikä on viisas menettely?


      • Anonyymi
        reppana1 kirjoitti:

        olen 72 vuotias, minullakin suolen seinämässä lukematon määrä erikokoisia mokuroita jotka tähystyksessä havaittiin kaksi vuotta sitten. Mahakipu alkaa kovalla kuumeella. Vasemmalla alavatsassa on sietämätöntä kipua. Tulehdusarvot nousevat on hoidettu kahdedella eri antipiotilla, jonka jälkeet kivut hellittävät. Tänään lääkäri totesi etteivät ne yleensä kehity pahanlaatuisiksi. Katsotaan kun seuraavan kerrAN TULEHTUU pitääkö suolesta ottaa pätkiä pois? Mikä on viisas menettely?

        Heh yksi kaveri jolta pois otettu paksusuolta.. Usein joutuu päätämään kerkeekö kotiin takasin vai... housuja mennöö.. ruikuli kirevelöö.
        Viljat makaroonit yms ja maito pois voi vähän auttaakkin rasva se on ystävällistä vatsalle..


    • voitetaan vaiva

      heips ,naiset yksi kerholainen lisää joukkoon.Olen liikuntaa harrastava nainen ,sairastanut kyseistä umpipussitautia jo pidempään.Viimevuosina olen alkanut oireilla tressin seurauksena.Tauti on tosi ilkeä ja kiusallinen.Liikunta kyllä auttaa ja on tosi tarpeellinen suolen liikeen vuoksi.Tulehdusvaiheessa ei kanata urheilla.Jos joutuu työkseen istumaan ,on muistettava lähteä ajoin liikkeelle .Ei missän nimessä saa istua 8t,koska se ei ole taudille eduksi.Töissä pitäis muistaa juoda vettä ja käydä syömässä RAUHASSA(helpompi sanoa ,kun toteuttaa) ,ruokatauko ei todellakaan saa jäädä väliin tämän vaivan kanssa......Ruokavaljo kuitupitoista,puurot ,marjat ja hedelmät kasvikset ,juurekset ovat hyviä kuidun lähteitä.Proteinin ja valkuaisen saanti on myös turvattava,rahkat ,maustamattomatt jugurtit ,brioleri ( ei valmiiksi maustettu),kananmunat ,kala ovat keveitä vaihtoehtoja suolistolle.Tulehduksen aikana minulle on parhaiten sopinut keitetyt kasvikset ja juurekset, puurot.Aamu alkaa aina 2lasia vettä puuro marjat tai taatelit..Hoidetaan itseämme, se on tämän taudin a ja o .Meiltä naisilta se joskus tahtoo unohtua ,kun on aina niin paljon puuhaa kotona ja töissä..

      • Raipukka

        Olen sairastanut umpipussitautia eli diverdikkeriä eka kerran todettiin 47v ja sigman alue tulee todella kipeäksi ja aina kaksi antibioottikuuria 10 päivää ja elimistö ei siedä flagyl antibioottia vaan aina jäänyt kesken kun oksennan ne ulos. Nyt olen menossa leikkaukseen kun ainakin kaksi reilua pätkää pitää poistaa ja en toivo kenellekkään tätä tautia koska iän myötä vaan lisääntyvät. Tähystyksellä leikkaus tehdään nukutuksessa ja sitten toivon että jospa joskus olisi normaali vatsa ja kipuja varmasti on leikkauksen jälkeen ja ruokavalio on jo kuitupitoista mutta jospa auttaisi


      • Jormas

        onko joku pelkkä naisten vaiva!?? Miehillä yhtä yleinen!!!


      • Anonyymi
        Raipukka kirjoitti:

        Olen sairastanut umpipussitautia eli diverdikkeriä eka kerran todettiin 47v ja sigman alue tulee todella kipeäksi ja aina kaksi antibioottikuuria 10 päivää ja elimistö ei siedä flagyl antibioottia vaan aina jäänyt kesken kun oksennan ne ulos. Nyt olen menossa leikkaukseen kun ainakin kaksi reilua pätkää pitää poistaa ja en toivo kenellekkään tätä tautia koska iän myötä vaan lisääntyvät. Tähystyksellä leikkaus tehdään nukutuksessa ja sitten toivon että jospa joskus olisi normaali vatsa ja kipuja varmasti on leikkauksen jälkeen ja ruokavalio on jo kuitupitoista mutta jospa auttaisi

        Kuinka olet pärjäillyt leikkauksen jälkeen.Olisi mielenkiintoista kuulla koska itsellä vastaava leikkaus tulossa.Viimeviikolla kotiuduin sairaalareissulta.


    • neito.....

      heips joo tosiaan mullaki iski tos pari kuukautta hirvee maha kipu ja sehä todettiin sit suolitukokseksi ja ne määräs sit vi-siblin ja sit se aukes, sit sen jäleen tuli suolitulehus..ja nyt eilen kävin kolonoskopiassa eli paksusuolen tähystyksessä sielä ne totes et suoli hyvän näkönen mut muutamia yksittäisiä divertikkuleita löyty..nyt ollu viikon ripulia eikä millään väisty pitää vissiin kokeilla taas sitä vi-siblin..pelottaa kyl ko oon aika nuori 21 ja tämmösiä sairauksia tuleee ilmi..

    • Mummeli vm-54

      Heipä vaan, meikäläisellä alkoi vasemmalla puolella alavatsan kipuilut ennen joulua. Viikon verran seurailin tilannetta, josko kivut helpottaisi, mutta ei. Lääkärissä kävin sitten ja oletetaan
      että kyseessä voi olla divertikkeli tai sitten munasarjan kystakasvain (oireilu samankaltaista). Minulla ei ole esiintynyt kuumetta ja vatsakin toimii normaalisti. Lääkäri kirjoitti valmiiksi antiobiootti reseptin, joka aloitetaan sitten jos kuume nousee. Tässä käydään nyt sitten ensin naistentautien erikoislääkärillä ja jos sieltä ei löydy selvitystä kipuiluun, niin sitten kolonoskopiaan. Se on tehty meikäläiselle 2009 ja silloin ei todettu mitään poikkeavaa.

    • Mummeli-56

      Täällä yksi mummeli kanssa.. Vasemmalla alavatsalla sekä hiukan ylempänäkin paksusuolta pientä kipuilua ollut jo muutaman viikon ajan. Välillä kipu on pois ja unohdan koko jutun. Tänään gastrolekurilta sain ulostenäyte CalPron-tuloksen ja jotain tulehdusta siellä on.. Nyt antibioottikuuri 10 pv ja sitten uudet näytteet, verikokeet ovat olleet ok. Epäily divertikkeleistä..
      Onko muilla kokemuksia, tepsiikö antibiootti? Tähystykseenkin kai sitten matka, kun tulehdus ohi..

      • mummeli

        Täälläki yks mummeli.Minullakin tuo inhottava umpipussi tauti ollut noin neljä vuotta.Tulehduksia silloin tällöin viimeksi nyt helmikuulla ja nyt taa kipeä vatsa ja tuntuu että taas lääkäriin.Tämä vuoden alku ollut hankala.Jotenkin tuntuu että mullakin vaikeutuu jos on joitain paineita.Antibiootit on tehonneet todella hyvin aina on ohi mennyt kuurilla.Maitohappobakteerit auttaa kyllä.Tähystyksessä minullakin se todettiin,pelkäsin sinne menoa mutta se oli turhaa.Minulle puolukat tulehduttaa heti kun nehän ei sula.Tähystyksessä tuli sekin juttu hyvin esille kun lääkäri pysähtyi kolon kohdalle ja sanoi tässä on yks tudehduksen aiheuttaja ja tähystimen kärjellä heilautti koloa ja sieltähän tuli kokonainen puolukka :) että kyllähän on vaiva.


    • paha vaiva

      Mulle tuli kovat alavatsakivut ja kova äkillinen kuume. Lääkärissä otettiin tulehdusarvot ja paineltiin vatsa.Vasemmalla alavatsalla painellessa kipu, oikea puoli ja ylävatsa kivuton. Diagnoosi divertikkelit ja niistä johtuva suolistotulehdus. 10 päivän antibiootit. Viime tipassa lääkäriin. Jos tulehdusarvot yli sata,joutuu sairaalaan suonensisäiseen hoitoon ja pahimmassa tapauksessa tähystykseen. Mulla ilmeisesti uusi kolonoskopia edessä, edellisestä 10 vuotta.Ummetusta ollut. Nyt on sitten se ruokavalio muutettava jotta se kohtaus ei uusi. Ylipainoa on joten laihdutus otettava vakavasti.

      • Voihan maha

        Mulla alkoi pari päivää sitten alavatsassa vasemmalla puolella kouristamaan kamalasti. Kouristus kesti muutamia sekunteja. Näitä kouristuksia on tullut muutamia kertoja päivän aikana. Tärinakipua on ollut alavatsan seudulla. Kuumettakin on ollut jonkin verran. En ole käynyt lääkärissä. Oletan, että tämä vaiva on divertikkeliä. Ainakin edellisista kirjoituksista se tuntuu ihan selvältä. Olen karpannut puolisen vuotta. Olisikohan tässä syy moisiin vaivoihin. Onko muilla kokemusta?


      • Olispaterve
        Voihan maha kirjoitti:

        Mulla alkoi pari päivää sitten alavatsassa vasemmalla puolella kouristamaan kamalasti. Kouristus kesti muutamia sekunteja. Näitä kouristuksia on tullut muutamia kertoja päivän aikana. Tärinakipua on ollut alavatsan seudulla. Kuumettakin on ollut jonkin verran. En ole käynyt lääkärissä. Oletan, että tämä vaiva on divertikkeliä. Ainakin edellisista kirjoituksista se tuntuu ihan selvältä. Olen karpannut puolisen vuotta. Olisikohan tässä syy moisiin vaivoihin. Onko muilla kokemusta?

        Heippa kaikki! Samoja vaivoja täälläkin. Kivut vasemmalla puolella vatsaa ja kuume kannattaa ottaa vakavasti. Minulla todettiin divertikkeleitä jo 15 v sitten ollessani reilu 30v. Sinnittelin mahan kanssa ja pitkitin lääkärin suosittelemaan leikkaukseen menoa. Leikkauksia onkin sitten tehty jo 3. Sigmasuoli ja osa paksusuolta poistettu. Avanteen kanssa elin 6 kk. Aikaa leikkauksista toipumiseen meni melkein1,5 v. Olin tosi kurjassa kunnossa.
        Viime syksystä vaiva on alkanut pikkuhiljaa palailemaan. Tuntuu että ilma suolissa välillä pistäisi kuin puukko ja olen ihan kipeänä. Kuumetta ei ole ollut, enkä löydä enää selvää kipupistettä vasemmalta. Aikoinaan leikkauksia ennen minulle tehtiin skopia jossa todettiin divertikkelien olevan paljon pitkin paksu- ja ohutsuolta. Leikkauksessa yllätyslöytönä endometrioosi suoliston sisä ja ulkopuolella.
        Visibliniä syön päivittäin taas. Välillä pidin taukoa tyhmyyttäni. Viikko sitten aloitin Probimagen joka pitäisi olla juuri paksusuolta hoitava probiootti.
        Ruokavaliosta olen pudottanut kokolihan, syön vain ohut leikkeileitä ja jauhelihaa, kanaa ja kalaa. Paljon vihanneksia ja kaura- lesepuuroa. Soittaneen olen huomannut muuttavan ulosteen "sitkeäksi mämmiksi". Liikunta ja runsas veden juonti auttaisi...olen vaan niin auttamattoman laiska ja saamaton. Ja ylipainoinen...syvä huokaus!


    • Kaameamaha

      Nosto

    • Kohta 63v

      Minulla todettiin sama vaiva olen 62v .2 antibiottia yhdessä.ei ole kuumetta ei ole katsottu tulehdus arvoja.

    • huupsss

      Exmykehl-supot, kannattaa todellakin kokeilla. Korjaavat suolistoflooraa tasapainottaen hiiva-tilanteen. Suosittelen ottamaan yhteyttä saksalaiseen lääkäriin, siellä on tämäkin asia jo 20v. ollut arkipäivää ja hoito sen mukaista. Meillä Suomessa on vasta havahduttu et ehkä kaikkea ei saadakaan hoidettua leikkauksilla ja kipulääkkeillä.

      • Anonyymi

        Moi. Minulla todettiin divertikkeleitä paksusuolen tähystyksessä. Oon pian 47v nainen. Sinä joka kirjoitti nimikkeellä Huupsss 5.3.2012 kirjoituksestasi on toki tosi kauan, mutta mainitsit siinä että kannattaa ottaa yhteyttä saksalaiseen lääkäriin, niin minkä niminen lääkäri on ja mitkä ovat yhteystiedot?? Mainitsit siinä myös Exmykehl supot, saako niitä apteekista? monia ruokia ja juomia oon jättänyt pois kun aiheuttavat kovaa mahakipua ja ripulia. Vatsan ilmavaivoihin oon löytänyt Silicea suolistogeeliä, se on puhdas mineraalinen piigeeliä. Sitä saa apteekista, tokmanniltaj. Ja ehkä prismoista.hyvä kun ootte kirjoittaneet tänne niin varmasti siitä on monille apua. T;satu


    • Näillä mennään

      Divertikkeleitä löytyi tutkimuksissa jotka tehtiin kovan vatsakivun, kuumeen ja korkeiden tulehdusarvojen jälkeen. Tupla-antibiooteilla tilanne rauhoittui.
      Jatkossa määrättiin/suositeltiin käyttämään Visibliniä. Sen teinkin ohjeiden mukaan mutta muutamien kuukausien jälkeen toisenlaiset kovat vatsakrampit veivät jälleen useasti päivystykseen. Onneksi mitään ei löytynyt, edes keliakiaa. Loppujen lopuksi päädyin jättämään pois Visiblinin, ja kas, krampit yms. oireet ovat kadonneet.
      Pellavansiemenet ovat jokapäiväistä aamiaista.
      Kaikki lääkärit sanoivat että Visiblin on hyvin siedetty, niin varmaankin, tilastollisesti.
      En uskalla enää testata.

      • kyselijä?

        Onko muilla kokemusta aloe vera juoman avuista?


      • vi-siblin

        sinulle"näillä mennään"Olen myös käyttänyt säännöllisesti Vi-Sibliniä jo kauan,mutta joitko sinä paljon nesteitä,sillä sitä se nimenomaan vaatii,sillä siitähän tulee todella PAKSU seos(kokeilin kun laitoin sitä lasiin,niin eipä tarvinnut kauaa seisoa lasissa kun se oli jo paksu klöntti),eli siksipä se vaatiikin paljon juomista.Voi vain kuvitella kun se menee suolistoon,.No minä itse juon viherjauhe/ph tippa-juomaa 2litraa päivässä.Se on hyväksi.En tiedä tuletko tätä"vihjettä"edes katsoneeksikaan,mutta laitoinpa silti.Jospa vaikka vielä uskaltaisit kokeillakkin.Mutta ollaanhan me ihmiset erilaisia muutenkin,miksei sitten suolistoltaankin.Tsemppiä sinullekkin.Ja vielä vähän.Noihin suolistovaivoihin on vatsan ph-arvo ja emäksisyys ihan Aja O.Ja minulle on todellakin tehnyt hyvää juuri viherjauhe,ph-tippoineen.


      • mummeli

        Voi hitsi kun minä oon kuullu ettei siemeniä saa syödä,sitä kyllä nyt kokkeilen


      • yks mummo
        mummeli kirjoitti:

        Voi hitsi kun minä oon kuullu ettei siemeniä saa syödä,sitä kyllä nyt kokkeilen

        Mulla myös tämä vaiva.Kuulin erikoislääkäriltä että pellavansiemenet on tosi hyviä suolen toiminnalle ja nyt käytän joka aamu puuron päälle ihan reilusti ja muutaman lasin vettä.Tulehdusta ei ole ollut vuoteen.Leipä nimenomaan ruisleipä vaikka siinä on kuitua aiheuttaa kivun joten olen vähentänyt leivän syöntiä paljon.Puolukat on yksi mikä tekkee heti mulle kivun ja tulehduksen että tämmösiä vihjeitä täältä.Mullekkin neuvottu että siemenet pois ja varmaankin ne ei ole hyväksi mutta pellavansiemen tosi hyvä,niissä on kuulemma jotain öljyjä jotenka eikun popsimaan puuron kanssa tai jugurtin mutta puuro muutenkin auttaa suolen toiminaan.Ja pari litraa vettä päivän aikana ja liikuntaa,siinä se.Jospa joku tästäkin saisi apua :)


      • yks mummo
        yks mummo kirjoitti:

        Mulla myös tämä vaiva.Kuulin erikoislääkäriltä että pellavansiemenet on tosi hyviä suolen toiminnalle ja nyt käytän joka aamu puuron päälle ihan reilusti ja muutaman lasin vettä.Tulehdusta ei ole ollut vuoteen.Leipä nimenomaan ruisleipä vaikka siinä on kuitua aiheuttaa kivun joten olen vähentänyt leivän syöntiä paljon.Puolukat on yksi mikä tekkee heti mulle kivun ja tulehduksen että tämmösiä vihjeitä täältä.Mullekkin neuvottu että siemenet pois ja varmaankin ne ei ole hyväksi mutta pellavansiemen tosi hyvä,niissä on kuulemma jotain öljyjä jotenka eikun popsimaan puuron kanssa tai jugurtin mutta puuro muutenkin auttaa suolen toiminaan.Ja pari litraa vettä päivän aikana ja liikuntaa,siinä se.Jospa joku tästäkin saisi apua :)

        Ja vielä yksi juttu,maitohappobakteerit käyttöön ja maitotuotteet laktoosittomat,muuten en pärjäis mitenkään.


      • entinen potilas
        yks mummo kirjoitti:

        Mulla myös tämä vaiva.Kuulin erikoislääkäriltä että pellavansiemenet on tosi hyviä suolen toiminnalle ja nyt käytän joka aamu puuron päälle ihan reilusti ja muutaman lasin vettä.Tulehdusta ei ole ollut vuoteen.Leipä nimenomaan ruisleipä vaikka siinä on kuitua aiheuttaa kivun joten olen vähentänyt leivän syöntiä paljon.Puolukat on yksi mikä tekkee heti mulle kivun ja tulehduksen että tämmösiä vihjeitä täältä.Mullekkin neuvottu että siemenet pois ja varmaankin ne ei ole hyväksi mutta pellavansiemen tosi hyvä,niissä on kuulemma jotain öljyjä jotenka eikun popsimaan puuron kanssa tai jugurtin mutta puuro muutenkin auttaa suolen toiminaan.Ja pari litraa vettä päivän aikana ja liikuntaa,siinä se.Jospa joku tästäkin saisi apua :)

        "Yks mummo" kirjoittaa täyttä asiaa leivästä. - Itselläni todettiin 10 v sitten umpipussitauti. Oireina oli kuumeiset ja kivuliaat tulehdukset vasemmalla alavatsalla, johon tarvittiin antibiootit, sekä kirkasta verenvuotoa. Kolonoskopiassa todettiin, että veri oli tihkunut tulehtuneen umpipussin kohdalla, jossa verisuonen seinämä oli hankautunut rikki.

        Huomasin kirjoja lukemattakin, että umpipussit ärtyvät ja tulehtuvat mm. siemenistä (omena, tomaatti jne) ja pähkinänmuruista, jotka sulamattomina saattavat mennä umpipussiin ja muhia siellä. Eli siemenet ja pähkinät pois ruokavaliosta. Samoin ummetusta ja ilmaa vatsaan aiheuttava leipä ja pulla kokonaan pois. Ummetus ja kaasut aiheuttavat painetta suolen seinämään, joka pullistuu kuin ilmapallo ulospäin ja ajan mittaan siihen syntyy uusia pusseja.

        Oma vatsa alkoi pelata jo kun jätin ruisleivän kokonaan pois. Sitten myös siemenet, rasvaiset ruoat ja muut huonosti sulavat ainekset. Ja kun vielä 5 v sitten tehtiin helikobakteerin häätö, niin avot! Sitten vaan maitohappobakteereita ja gefilus-tuotteita hoitamaan vatsaa. Kun ennen oli useita akuutteja gastriitteja vuosittain, viiteen vuoteen ei yhtään! Tuntuu kuin uusi elämä olisi alkanut :)


      • entinen potilas
        entinen potilas kirjoitti:

        "Yks mummo" kirjoittaa täyttä asiaa leivästä. - Itselläni todettiin 10 v sitten umpipussitauti. Oireina oli kuumeiset ja kivuliaat tulehdukset vasemmalla alavatsalla, johon tarvittiin antibiootit, sekä kirkasta verenvuotoa. Kolonoskopiassa todettiin, että veri oli tihkunut tulehtuneen umpipussin kohdalla, jossa verisuonen seinämä oli hankautunut rikki.

        Huomasin kirjoja lukemattakin, että umpipussit ärtyvät ja tulehtuvat mm. siemenistä (omena, tomaatti jne) ja pähkinänmuruista, jotka sulamattomina saattavat mennä umpipussiin ja muhia siellä. Eli siemenet ja pähkinät pois ruokavaliosta. Samoin ummetusta ja ilmaa vatsaan aiheuttava leipä ja pulla kokonaan pois. Ummetus ja kaasut aiheuttavat painetta suolen seinämään, joka pullistuu kuin ilmapallo ulospäin ja ajan mittaan siihen syntyy uusia pusseja.

        Oma vatsa alkoi pelata jo kun jätin ruisleivän kokonaan pois. Sitten myös siemenet, rasvaiset ruoat ja muut huonosti sulavat ainekset. Ja kun vielä 5 v sitten tehtiin helikobakteerin häätö, niin avot! Sitten vaan maitohappobakteereita ja gefilus-tuotteita hoitamaan vatsaa. Kun ennen oli useita akuutteja gastriitteja vuosittain, viiteen vuoteen ei yhtään! Tuntuu kuin uusi elämä olisi alkanut :)

        Lisään vielä, että itselläni divertikuliitista johtuvia tulehduksia ja kramppikohtauksia oli ollut kymmeniä vuosia kouluajoista alkaen. Kuumeiset tulehdukset hoidettiin gastriiteina antibiooteilla ja olin usein viikon pari sängyssä. Ja seuraavana vuonna taas sama rumba.

        Lopulta kun alkoi tulla verenvuotoja, kyllästyin terveyskeskuksen hoitokäytäntöihin ja menin yksityiselle lääkäriasemalle gastropuolen asiantuntijalle, joka teki tähystykset ja sain diagnoosin. Tähystyksessä todettiin suolessa harvinaisen paljon divertikkeleita eli umpipusseja ja verenvuodon olevan niistä peräisin. Diagnoosin saatuani luin kaiken mitä divertikuliitista oli netissä saatavana ulkomaita myöten ja tein sen perusteella ruokavalion muutoksen.

        Aikoinaan vatsan ollessa tulehtunut huomasin, että se sieti vain jogurttia, jäätelöä, kuplatonta lähdevettä, kasvisliemikuutioista tehtyä haaleaa lientä, josta oli siivilöity kaikki murusetkin pois, sekä perunamuusia vellimäisen löysänä. Se rauhoittikin hyvin tulehtunutta vatsaa. Ja maitohappobakteerit tietysti lisäksi.


      • Eialoeveraa
        kyselijä? kirjoitti:

        Onko muilla kokemusta aloe vera juoman avuista?

        Aloevera juoman parinpäivän juomisen jälkeen alkoi verta tulla ulosteen mukana. Lopetin kuurin siihen ...


      • Anonyymi
        Eialoeveraa kirjoitti:

        Aloevera juoman parinpäivän juomisen jälkeen alkoi verta tulla ulosteen mukana. Lopetin kuurin siihen ...

        Miksi moni uskoo noihin aloeveeroihin yleensäkään en sitä käsitä kun aina Mika kokeillaan poppa konsteja vaikka lääkärit on sitä varten että sinne mennään ja saadaan lääkkeet.
        Olishan lääketiede ottanut sen käytäntöön jos siinä olis yksikin aine osa parantavaa.


    • Ukki 64v

      Minulla todettiin divertikkelit ja oireet ovatkin edellä kerotun kaltaiset. Voisiko karppauksella olla osuutta asiaan? En tiedä mutta kuituja pitää nyt syödä ja kaurapuuroa aamuisin. Karppauksessa tulee kuituja liian vähän ja tavara muhiii suolessa liian kauan. Karppaussämpylään kannattaa laittaa leseitä ym extra kuituja lisukkeeksi.

    • Suolimokoma

      Minulla todettiin pari vkoa sitten todennäköinen divertikuliitti, tulehdusarvot olivat korkeat, kuume nousi ja sietämätön, etenkin yöllä vaivannut vatsakipu piti hereillä. Vatsaan koski vasemmalta, aivan alhaalta. Nyt 14 vrk kahta eri antibioottia takana ja edelleen vasemmalla alavatsassa tuntuu oudolta. Ovatko antibiootit tepsineet teillä muilla kohtalontovereilla? Oletteko noudattaneet jotakin erityisruokavaliota antibioottikuurien ja tulehduksen aikana? Itse olen syönyt suht normaalisti kun en saanut mitään ohjeita lääkäriltä.

      • Nitta

        En saanut minä myöskään mitään ohjeita lääkäriltä!
        Keväällä1.4.-27.4.12.


    • 68 vuotta

      Olen syönyt vuosikaupalla Losec 20 mg, väiin aamua, iltaa ja Visibliniä samoin. Loppukesällä en tarvinnut kumpaakaan. Nyt syksyllä iski kunnolla tulehdusarvot ylös ja vasen alavatsa oli arkana. Lääkäri antoi 2 erilaista antibiottikuuria viikoksi. Olen kyllä edelleen vaivoissa, vaikka siitä on kulunut jo toista kuukautta. Rpulia 3-5 kertaa päivässä on normaalia ollut jo vuosia. Toisinaan saa olla ulostamatta 2 pvää, mutta yks pv oli kamala kohtaus. Pallean kohta vasemmalta oikeaan oli silloin kipeänä ja yökky olo. Tuntui, että kuolee tai pyörtyy pytylle ja yökötti tosissaan. Limaa vain tuli suusta ja pyttyyn vesilurinaa runsaasti.Tällaisia on ollut 3 eri kertaa. Sain tuttavalta päivien päästä ohjeen juoda litra vettä ja sekoittaa siihen hyvin rkl suolaa ja 8 tl sokeria. Vähän helpotti olo kyllä. Pelkään uutta kohtausta. Se vie heikoksi ja muulloinkin väsyttää. Ripulikohtauksia on ollut jopa 8 kertaa samalla wc käynnillä ja sitten tiputuksessa ambulanssilla sairaalaan.Divertikkelitauti on todettu jo kauan sitten. Pakoputken suuta aina kiristää ja karvastelee. Oli kerrankin vuosi, etten voinut istua kovalla ja vieläkin valitsen pehmeän istuimen. Neoproktia ilen pannut ulkoisesti ja puikkona. Siinä on kortisonia. Viekö se limakalvot ohueksi? Tuon tulehduksen jälkeen olen yrittänyt syödä glutenitonta (joskus vuoden aljan) ja sitten hajuaistini on herkistynyt, että yököttää ne jauhojen hajutkin. Nälkä on ja kun syö, se tekee huonon olon, ainakin vilja. Makuaisti on liiankin hyvä. Kurkussa karvastelua melkein aina. Minulta on leikattu palleatyrä ja erikoiset sappikivet, jotka nojasivat maksaan.

    • mummi 61v

      Nainen 61v. Minulla myöskin edellisten kaltaisia oireita. Pari kuukautta sitten vasemmalla alavatsalla alkoi sietämättömiä kouristus kipuja. Lääkärissä olen rampannut,saanut kipulääkettä panadol ja litalgin lisäksi gavisgon liuosta aina ennen ruokailua,myöskin vi-sibliniä olen syönyt vuosia välillä pitänyt taukoa vielä lisäksi prekosa kapseleita ja maitohappobakteeria.Oireet vähän helpottivat mutta edelleen päivittäin vatsa kipeänä. Kävin taas lääkärissä ja nyt sain lisäksi librax reseptin ja lähetteen tähystykseen saa sitten nähdä mitä löytyy.6 vuotta sitten tehty tähystys silloin oli ärtynyt paksusuoli ja minulla myöskin munuaiskivet vaivanneet. Kaikesta vaivasta huolimatta kaikille kohtalotovereille HYVÄÄ UUTTA VUOTTA! Ja toivotaan siitä helpompaa vaivojen osalta.

    • märta

      no minä olen kärsinnyt 27v kovat säryt,refluxi leikattu,visibliini olen jaksottain käytännyt,mutta 4 kuivattu luumua vesilasin,ja aamulla juot,iltapäivällä ,"kakat "luista,ja maitohappobakterit joka aamu!!

      • Korkkiruuvisuoli

        Minulle ei Vi-Siblin sopinut ollenkaan. Käytin sitä viikon verran kerran päivässä runsaan veden kera. Sitten alkoi ummetus ja divertikkelikivut alavatsalla. Tuntui että suolisto olisi tukkeutumassa. Jätin heti moisen tuotteen pois, varsinkin kun Vi-Siblinissä on joko sokeria tai keinomakeutusainetta, jotka ovat täysin tarpeettomia ja jopa haitallisia suolistolle. Palasin takaisin psylliumiin ja Lepicol-valmisteeseen, jotka pitävät ummetuksen loitolla hyvän ruokavalion lisäksi.


      • mummi 61
        Korkkiruuvisuoli kirjoitti:

        Minulle ei Vi-Siblin sopinut ollenkaan. Käytin sitä viikon verran kerran päivässä runsaan veden kera. Sitten alkoi ummetus ja divertikkelikivut alavatsalla. Tuntui että suolisto olisi tukkeutumassa. Jätin heti moisen tuotteen pois, varsinkin kun Vi-Siblinissä on joko sokeria tai keinomakeutusainetta, jotka ovat täysin tarpeettomia ja jopa haitallisia suolistolle. Palasin takaisin psylliumiin ja Lepicol-valmisteeseen, jotka pitävät ummetuksen loitolla hyvän ruokavalion lisäksi.

        Hei! Minkälainen sun ruokavalio on? Mitä on psyllium ja Lepicol valmiste?Olisin kiitollinen vastauksesta.


      • Korkkiruuvisuoli
        mummi 61 kirjoitti:

        Hei! Minkälainen sun ruokavalio on? Mitä on psyllium ja Lepicol valmiste?Olisin kiitollinen vastauksesta.

        Hei mummi61! Psylliumkuitua, joka auttaa minua ummetuksen välttämisessä on Lepicolissa ja Colon Clear-valmisteessa. Se geeliytyy vedessä, jota pitää juoda runsaasti näiden valmisteiden kera. Löytyy luontaistuoteosastoilta.

        Ruokavalioni on hyvin terveellinen. Joka päivä itse poimittuja pakastemarjoja, täysjyväviljaa (ruis, kaura), pähkinöitä, siemeniä (turvotettuna), pellavarouhetta, kaura- ja ruislesettä, hapanmaitotuotteita, vihanneksia ja hedelmiä. Lisäksi kalaa, kanaa, kananmunia, harvoin punaista lihaa. Ei ollenkaan venhäjauhotuotteita kuten valkoista pastaa, pullia, kakkuja. Valkoista riisiä en myöskään syö, enkä perunoita kuin keitettynä joskus. Ei karkkeja tai virvoitusjuomia, joskus harvoin vähän alkoholia, eikä tietenkään tupakkaa. Aamuisin kyllä tummapaahtoista kahvia maidolla, vihreää teetä, rooibosteetä, inkivääriteetä ja joskus 85% tummaa suklaata tai jäätelöä. Ei koskaan paistettuja tai käristettyjä ruokia, eineksiä tai valmisleivonnaisia (keksit, kääretortut jne.) En myöskään lisää ruokiini suolaa tai sokeria. Ja valkosipulia syön raakana päivittäin 2 kynttä.

        Divertikkelien lisäksi minua vaivaavat refluksitauti sekä stressivatsa, mutta tilanne pysyy hallinnassa, jos en liiaksi poikkea ym. ruokavaliosta. Olen 54-vuotias nainen.


      • mummi 61
        Korkkiruuvisuoli kirjoitti:

        Hei mummi61! Psylliumkuitua, joka auttaa minua ummetuksen välttämisessä on Lepicolissa ja Colon Clear-valmisteessa. Se geeliytyy vedessä, jota pitää juoda runsaasti näiden valmisteiden kera. Löytyy luontaistuoteosastoilta.

        Ruokavalioni on hyvin terveellinen. Joka päivä itse poimittuja pakastemarjoja, täysjyväviljaa (ruis, kaura), pähkinöitä, siemeniä (turvotettuna), pellavarouhetta, kaura- ja ruislesettä, hapanmaitotuotteita, vihanneksia ja hedelmiä. Lisäksi kalaa, kanaa, kananmunia, harvoin punaista lihaa. Ei ollenkaan venhäjauhotuotteita kuten valkoista pastaa, pullia, kakkuja. Valkoista riisiä en myöskään syö, enkä perunoita kuin keitettynä joskus. Ei karkkeja tai virvoitusjuomia, joskus harvoin vähän alkoholia, eikä tietenkään tupakkaa. Aamuisin kyllä tummapaahtoista kahvia maidolla, vihreää teetä, rooibosteetä, inkivääriteetä ja joskus 85% tummaa suklaata tai jäätelöä. Ei koskaan paistettuja tai käristettyjä ruokia, eineksiä tai valmisleivonnaisia (keksit, kääretortut jne.) En myöskään lisää ruokiini suolaa tai sokeria. Ja valkosipulia syön raakana päivittäin 2 kynttä.

        Divertikkelien lisäksi minua vaivaavat refluksitauti sekä stressivatsa, mutta tilanne pysyy hallinnassa, jos en liiaksi poikkea ym. ruokavaliosta. Olen 54-vuotias nainen.

        kiitos vastauksestasi korkkiruuvisuoli! Samanolosta vaivaa tuntuu olevan,minulla myöskin refluksitauti johon otan zolttia,nyt joka ilta ennen nukkumaanmenoa kun tuo vatsavaiva on ollut noin akuutti, sulla tiukka ruokavalio,saan siitä hyviä vinkkejä itselleni kiitos paljon! Voimia sinulle taudin kanssa ja hyvää kevättä!!


      • Korkkiruuvisuoli
        mummi 61 kirjoitti:

        kiitos vastauksestasi korkkiruuvisuoli! Samanolosta vaivaa tuntuu olevan,minulla myöskin refluksitauti johon otan zolttia,nyt joka ilta ennen nukkumaanmenoa kun tuo vatsavaiva on ollut noin akuutti, sulla tiukka ruokavalio,saan siitä hyviä vinkkejä itselleni kiitos paljon! Voimia sinulle taudin kanssa ja hyvää kevättä!!

        Hei mummi61! Unohdin vielä mainita rasvoista. Voita tai muita rasvalevitteitä en käytä, ruisleivän päälle laitan tahinia eli seesamsiementahnaa (suolatonta) sekä raakaa valkosipulia. En siksi, että tämä olisi superterveellistä, kuten on, vaan siksi että se on suurta herkkuani. Ruuanlaittoon käytän extra virgine oliiviöljyä ja salaattiin joko oliivi- tai avocadoöljyä. Kylmäpuristettua kookosöljyäkin käytän joskus.

        Ja ravintolisiä olen käyttänyt koko ikäni. Kalaöljykapseleita, monivitamiinia, D-vitamiinia (50mikrog), C-vitamiinia, alfalipoiinihappoa, ubikinonia ja magnesiumia. Aamuisin juon tyhjään mahaan Pascoe-emäsjauhetta veden kera tasaamaan happo-emästasapainoa ja mielestäni se on autanut refluksioireisiin. Stressi aiheuttaa myös vatsaoireita ja sitä on vaikea välttää. Uskon että ravinnelisät yhdistettynä hyvään ruokavalioon tukevat elimistöäni myös stressiä vastaan, sillä en juurikaan sairastele. Hyvää kevättä sinullekin!


      • kuulija3
        Korkkiruuvisuoli kirjoitti:

        Hei mummi61! Unohdin vielä mainita rasvoista. Voita tai muita rasvalevitteitä en käytä, ruisleivän päälle laitan tahinia eli seesamsiementahnaa (suolatonta) sekä raakaa valkosipulia. En siksi, että tämä olisi superterveellistä, kuten on, vaan siksi että se on suurta herkkuani. Ruuanlaittoon käytän extra virgine oliiviöljyä ja salaattiin joko oliivi- tai avocadoöljyä. Kylmäpuristettua kookosöljyäkin käytän joskus.

        Ja ravintolisiä olen käyttänyt koko ikäni. Kalaöljykapseleita, monivitamiinia, D-vitamiinia (50mikrog), C-vitamiinia, alfalipoiinihappoa, ubikinonia ja magnesiumia. Aamuisin juon tyhjään mahaan Pascoe-emäsjauhetta veden kera tasaamaan happo-emästasapainoa ja mielestäni se on autanut refluksioireisiin. Stressi aiheuttaa myös vatsaoireita ja sitä on vaikea välttää. Uskon että ravinnelisät yhdistettynä hyvään ruokavalioon tukevat elimistöäni myös stressiä vastaan, sillä en juurikaan sairastele. Hyvää kevättä sinullekin!

        Eilen Tampereen yliopistoll.sairaalassa käydessäni ,kuulin kun potilas sanoi hoitajalle käyttävänsä kalaöljykapseleita, hoitaja sanoi että ne kannattaa kyllä sitten lopettaa koska niitä ei ole tutkittu (esim. muihin lääkkeisiin vaikutt.)samoin kaikki ns.luontaislääkkeet, tulin kotiin heitin kalaöljykap. roskiin.


      • Ajattelija4
        kuulija3 kirjoitti:

        Eilen Tampereen yliopistoll.sairaalassa käydessäni ,kuulin kun potilas sanoi hoitajalle käyttävänsä kalaöljykapseleita, hoitaja sanoi että ne kannattaa kyllä sitten lopettaa koska niitä ei ole tutkittu (esim. muihin lääkkeisiin vaikutt.)samoin kaikki ns.luontaislääkkeet, tulin kotiin heitin kalaöljykap. roskiin.

        Perunoiden vaikutus lääkkeisiin ei myöskään ole tutkittu, eli perunatkin roskikseen :)


      • lukutaitoinen1
        kuulija3 kirjoitti:

        Eilen Tampereen yliopistoll.sairaalassa käydessäni ,kuulin kun potilas sanoi hoitajalle käyttävänsä kalaöljykapseleita, hoitaja sanoi että ne kannattaa kyllä sitten lopettaa koska niitä ei ole tutkittu (esim. muihin lääkkeisiin vaikutt.)samoin kaikki ns.luontaislääkkeet, tulin kotiin heitin kalaöljykap. roskiin.

        Kumma, että internetin ja valtavan tietomäärän aikakaudella on ihmisiä, jotka mieluummin uskovat kuulopuheita kuin tutkittua tietoa.

        Eu-komisio on tutkinut Euroopassa myynnissä olevien vitamiinien, hivenaineiden ja luontaistuotteiden terveysväitteitä ja juuri kalaöljyvalmisteista ja monista kasvisrasvoista saatu näyttö on vakuuttavaa. (EPA, rasvahapot)
        http://www.mmm.fi/attachments/elintarvikkeet/5vrThb5mx/Suomen__terveysvaitelista.pdf

        Luontaistuotteiden ongelma on vaihtelevat ja epämääräiset määrät vaikuttavaa ainetta. Tieteellisen tutkimuksenperuslähtökohta on täsmälliset ainesmäärät. Ilman tätä tietoa tehdyt johtopäätökset ovat liian epämääräisiä.


      • outo peruste
        kuulija3 kirjoitti:

        Eilen Tampereen yliopistoll.sairaalassa käydessäni ,kuulin kun potilas sanoi hoitajalle käyttävänsä kalaöljykapseleita, hoitaja sanoi että ne kannattaa kyllä sitten lopettaa koska niitä ei ole tutkittu (esim. muihin lääkkeisiin vaikutt.)samoin kaikki ns.luontaislääkkeet, tulin kotiin heitin kalaöljykap. roskiin.

        Olisikohan ollut väärinkäsitys lopettamisestakehoituksessa. Kalaöljykapselit tulee jättää pois viikko ennen kirurgisia toimenpiteitä, koska kalaöljy ohentaa verta ja lisää verenvuotoa. Väite, että niitä ei olisi tutkittu, on ihan outo.


      • Ajsneolddm
        outo peruste kirjoitti:

        Olisikohan ollut väärinkäsitys lopettamisestakehoituksessa. Kalaöljykapselit tulee jättää pois viikko ennen kirurgisia toimenpiteitä, koska kalaöljy ohentaa verta ja lisää verenvuotoa. Väite, että niitä ei olisi tutkittu, on ihan outo.

        Itselläni oli jokin aika sitten äkillinen verenvuoto rintalihaksessa ilman selvää syytä ja joudun menemään päivystykseen. Aiemmin oli tullut herkästi mustelmia ja silmään joskus sugillaatioita (muuttuivat verenpurkautumasta punaisiksi). Lääkäri varmisti ensin, etten syö verenohennuslääkkeitä ja kehotti sitten jättämään kokonaan kalaöljykapselit pois, joita olin syönyt kapselin päivässä. Eli kapselipurkki roskiin. Samalla pääsin mustelmataipumuksestakin.


      • Anonyymi
        Korkkiruuvisuoli kirjoitti:

        Minulle ei Vi-Siblin sopinut ollenkaan. Käytin sitä viikon verran kerran päivässä runsaan veden kera. Sitten alkoi ummetus ja divertikkelikivut alavatsalla. Tuntui että suolisto olisi tukkeutumassa. Jätin heti moisen tuotteen pois, varsinkin kun Vi-Siblinissä on joko sokeria tai keinomakeutusainetta, jotka ovat täysin tarpeettomia ja jopa haitallisia suolistolle. Palasin takaisin psylliumiin ja Lepicol-valmisteeseen, jotka pitävät ummetuksen loitolla hyvän ruokavalion lisäksi.

        Visiblinhän on psylliumia...


    • Nitta

      Minulla oli divertikuliitti tulehdus 2012 1.4.12! Ulosteeni ei ole vieläkään normaalia.

      • Korkkiruuvisuoli

        Mitä tarkoitat sillä, ettei ulosteesi ole normaalia eli millaista on mielestäsi normaali uloste? Divertikkeleistä kärsivällä voi hyvin olla muitakin suolisto-ongelmia, kuten ärtyvän suolen oireyhtymä, jolloin vatsan toiminta ja ulosteen koostumus vaihtelevat suuresti.

        Itse olen nyt sairastanut 2 divertikuliittia lyhyen ajan sisällä ja suolistoni toiminta on koko ajan muuttunut yhä enemmän ärtyvään suuntaan. Mitä se toki oli jo ennen divertikuliitteja. Minulle pahoja ruoka-aineita ovat sokeri ja venhä ja niihin yhdistetty rasva. Eli leivonnaiset, suklaa ja jäätelö sekä myös karkit on unohdettava. Ellet jo ole jättänyt näitä pois, niin kannattaa kokeilla.


      • Nitta
        Korkkiruuvisuoli kirjoitti:

        Mitä tarkoitat sillä, ettei ulosteesi ole normaalia eli millaista on mielestäsi normaali uloste? Divertikkeleistä kärsivällä voi hyvin olla muitakin suolisto-ongelmia, kuten ärtyvän suolen oireyhtymä, jolloin vatsan toiminta ja ulosteen koostumus vaihtelevat suuresti.

        Itse olen nyt sairastanut 2 divertikuliittia lyhyen ajan sisällä ja suolistoni toiminta on koko ajan muuttunut yhä enemmän ärtyvään suuntaan. Mitä se toki oli jo ennen divertikuliitteja. Minulle pahoja ruoka-aineita ovat sokeri ja venhä ja niihin yhdistetty rasva. Eli leivonnaiset, suklaa ja jäätelö sekä myös karkit on unohdettava. Ellet jo ole jättänyt näitä pois, niin kannattaa kokeilla.

        En syö karkkeja olenkaan!


    • Mummu57

      Mulla 10v. aikana kolmas antibioottikuureja vaativa divertikuloosi parhaillaan :( Olikin tosi kovat kivut ja nukuin pari vuorokautta niin syvästi etten edes puhelimen ääneen herännyt.
      Viimein kun jaksoin/pystyin lähteen päivystykseen oli crp 120 joten suoraan antibioottitippaan laittoivat.

      Mutta kuumetta mulla ei ollut vaan alilämpöä 35,6 tais olla päivystyksessä mitatussa! Onko teillä ollut kuumetta?

      Luin täältä netistä myös et ruokavalio pitäisi antaa tai jopa olla syömättä, vain ravinneliuoksella muutama päivä :o
      Ei mulle ainakaan kukaan sellasia ohjeita antanut, kuis teille?

      mulla on ollut kauan jo myös krooninen refluksitauti ja oireinen paksusuoli joten oon oppinut ruokani laittaan käristämättä ja liikaa maustamallakaan, helppoa kun yksin asun, koska ne ainakin tuo lisäoireita. Nyt opettelen luontaistuotteita hyödyntään ja toivon et niistä apua ettei tulehduksia enää tulisi.

      Mulla on myös ollut sellasia divertikkelikipu-/väsykohtauksia jotka on kestänyt vaan vuorokauden tms enkä oo ees lääkärissä käynyt niitten vuoksi, jos on ollut tulehdusta silloinkin, onkohan kuin vaarallista jättää hoitamatta?

      On tehty tähystys eka kerran yli 10v sitten jolloin ei tiedetty mistä kovat kivut ja crp johtuivat, silloin oli vähän umpipusseja; pari vuotta sitten tehdyssä koko suolen mitalla :(
      Yhden kerran oon myös pyörtynyt ulkona talvena lievempien kipukohtausten jälkeen, 1,5 tuntia on pimennossa elämästäni, joten pelkään myös tajunnanmenetyksiä koska asun yksin; koira on ihana seuralainen valitettavasti ei osaa apua soittaa :(
      Tajunnan menetykselle (jota pyörtymiseksi sanotaan kun itse sieltä tokenin) ei siis löytynyt mitään syytä joskaan ei paljon tutkittukaan kuten valitettavan vähän muutenkaan mitään nykyään :(

      Tulipa sekava kirjotus taas kerran ;)

      Hyvää ja kivutonta vuoden jatkoa teille kohtalotevereilleni ja muillekin jotka lukivat!

      • nainen 52v.

        Divertikuliitti, ensimmäinen kerta; Pientä kuumeilua, nippanappa yli 37, oli ollut jo pidempään, varsinkin iltaisin. Voi toki olla, että johtui muustakin, sillä kuumetta oli ollut säännöllisen epäsäännöllisesti useita viikkoja.

        Alavatsakipuilu alkoi, jota en pitänyt mitenkään kestämättömänä, ja vertasinkin sitä lääkärille nuoruuden kuukautiskipuihin. Kipuilu tuntui ihan keskellä, lukuunottamatta yhtä yötä, jolloin kova "vihlova" kipu selvästi vasemmalla. Viidennen vatsakipupäivän jälkeen lääkäriin, ja sieltä vauhdilla suoraan sairaalaan...

        Tulehdusarvot 145 ja Leuk koholla. 4 vrk antibioottia suoneen, syömättä koko aika ja alkuun pari vrk jopa juomatta. Alkuun otetun tietokonekuvan perusteella oli epäilys myös vakavammasta (kasvain) joten neljäntenä päivänä paksusuolen tähystys tulehduksesta huolimatta. Tähystävä lääkäri jo kertoi, että divertikuliitilta vaikuttaa, eikä mitään kasvaimeen viittaavaa näy. Koepaloista ei myöskään mitään löytynyt, onneksi. Kotona jatkui vielä kahta eri antibioottia pillerikuurina 5 vrk. Jälkitarkastus n. 6viikon kuluttua sairaalassa.

        Ummetusta on ollut joskus nuorena, muttei enää kymmeniin vuosiin, vaan vatsa on toiminut hyvin. Lievää refluksia. Työstä johtuen ruokailu harmittavan epäsäännöllistä ja kiireistä, johon nyt onkin alettava kiinnittää huomiota. Työpäivän mittaan tahtoo myös juominen unohtua. Ohjeita olisi varmaan lääkäriltä saanut enemmän, jos olisi osannut jotain kysyä, vaan omalla kohdallani kuulin koko divertikuliitti sanan ensimmäistä kertaa. Suosituksena tuli kuitenkin mm. juoda noin 2 litraa vettä päivän mittaan, ja tietenkin se kuitupitoinen ravinto, joka omasta mielestäni kyllä on ok. Syön paljon kasviksia, pähkinöitä ym. Koko vaivan syyhän on kaiketi vielä lääketieteellekin vähän pimennossa. Kuinka paljon voi vaikuttaa esim. stressi, joka omalla kohdallani on ollut kova viimeiset 5 vuotta, ja erittäin kova pari vuotta. Uskon, että se asia alkaa kuitenkin vähän helpottaa nyt, ulkoisten seikkojen hiljalleen muuttuessa.

        Kivun tunteminen ja kokeminen on ihmisillä niin erilaista, itse en kokenut vatsan kipuilua mitenkään kestämättömänä, ja olisin ehkä viivyttänyt vielä lääkärille lähtöä, ellei mies olisi alkanut "painostaa". Nähtävästi kuitenkin oli jo divertikkelin puhkeaminen lähellä. Sensijaan vielä tulehduksen ollessa tehty paksusuolen tähystys kohdallani oli todella kivulias. Esilääkitystä en ottanut, koska en ymmärtänyt, millä lailla se estäisi kivun tuntemista, jos pää on sekaisin? Ylläoleviin juttuihin viitaten, yksityispuolella tähystys tehdään myös nukutuksessa, hinnasta en osaa sanoa mitään, mutta jos tähystys eteen vielä tulee, olen valmis sen maksamaan.


    • Minulla alkoi pienellä alavatsakivulla aamulla, luulin johtuvan hampurilaisesta jonka söin myöhään illalla (syön purilaista ehkä 3krt vuodessa).
      Töissä ruokatunnin aikaan ei ollenkaan nälkä, väkisin söin pari leipäpalaa ja iltapäivällä pää ihan sekaisin. Lähdin kotiin ja kuumemittari näytti 39astetta.
      Illalla vatsa oli edelleen arka alavatsasta vasemmalta puolelta. Kipu ei ollut sietämätön eikä kokoaikainen – vähän sellainen, että onko vatsa kipeä vai ei.
      Seuraavana päivänä kuume 38 ja samanlainen vatsakipu, illalla vatsaa myös turvotti. Varasin ajan seuraavalle päivälle työpaikkalääkäriin.
      Divertikkeliepäily, tulehdusarvot 120 ja lähete sairaalan päivystykseen, jossa samat kokeet ja tutkimukset (sormet takapuoleen) sekä magneettikuva vatsasta, josta kävi ilmi divertikkelit.
      Lääkäri antoi kahden antibiootin kuurin 10 pv. ja yhden päivän sairaslomaa, vaikka olin ihan kuollut. Kysyin myös voinko itse vaikuttaa ruokavaliolla tähän ja vastaus oli ”älä nyt tänään mitään pihviä syö” muuten ei kuulemma mitään väliä mitä suuhunsa pistää.
      Antibiooteista tuli karmean huono olo ja töihin lähtöaamuna yökin kotona ja mietin, että voinko lähteä mihinkään. Onneksi olo tasaantui.

      Kuurin jälkeen olin pari viikkoa ok, kunnes vasemman puolen alavatsakipu tuli takaisin,. Minulla kipu ei ollut missään vaiheessa sietämätön, vaan edelleen sellainen että onko se vatsa nyt kipeä vai ei, niin että välillä ei kipua ja välillä tuolista nousemisen aikana kipu tuntui (minulla on istumatyö).
      Menin uudestaan lääkäriin ja nyt tulehdusarvot olivat 20 ja uusi 10pv:n tupla-antibioottikuuri päälle. Nyt toinen antibiootti oli vaihdettu ja edelleen voin lääkkeistä huonosti, sain myös näköoireita (sumeutta). Laihduin tämän parin kuukauden aikana 5kg. Tämä toinen lääkäri kehotti syömään kuituja, mutta vasta jonkin päivän kuluttua – tulehduksen aikana sanoi, että olisi hyvä syödä keittoja. Muuten en ole noudattanut mitään ihmeempää ruokavaliota kuurien enkä taudin aikana.
      Kävin myös tähystyksessä, jossa ilmeni että divertikkeleitä on myös ylempänä suolessa. Tähystänyt kirurgi sanoi, että jos tulehdukset alkaa toistumaan kannattaa divertikkelit leikata – nykyisin voidaan kuulemma tehdä tähystyksessä..

      Tämän jälkeen minulla on ajoittain ollut pientä kipua samassa kohdassa vasemmalla alavatsalla, mutta kipu on mennyt päivän parin päästä ohi. Aivan kuin suolessa olisi sillä kohdalla jotain tavaraa, joka sitten lähtee pois. Mainitaan nyt vielä, että minä en ole koskaan kärsinyt ummetuksesta – päinvastoin vilkkaasta suolesta. Mielestäni ennen ensimmäistä tulehdusta vatsani toimi suht normaalisti, mutta nyt vieläkin (puolen vuoden jälkeen) vatsani ajoittan turpoaa, kerää ilmaa todella paljon – pierut ovat jättimäisiä ja haisevat karmealle. Myös uloste haisee todella pahalta, vaikka vatsani toimii joka päivä. Vatsa toimii myös ”tipoittain” eli joudun käymään vessassa useita kertoja päivässä. Uloste on välillä löysää välillä kovaa eli omastakaan mielestä tilanne ei ole normaali. Vatsakivut ovat kyllä kuukausi kuukaudelta lieventyneet ja harventuneet.

      Nyt minua askaruttaa marjojen syönti, ylempänä ketjussa sanottiin että ei saisi syödä siemenellisiä marjoja. Söin viime talven todella paljon marjoja (no minulle paljon eli 2-3krt viikossa n, 1,5dl kerrallaan ja tehosekoittimessa smoothieksi sotkettuna) ja keväällä tämä tauti alkoi. Talven kävin myös useammin ruokatunnilla lounasravintoloissa syömässä, jolloin tuli syötyä enemmän lihaa kuin silloin kuin teen eväät töihin – eväät teen yleensä kasvisversioksi.
      Kysyin marjoista ja niiden siemenien vaikutuksesta lääkäriltä, joka oli sitä mieltä että marjen syömistä kannattaa jatkaa kuituvaikutuksen takia – no onneksi marjoja ei tullut pakkaseen niin paljon kuin viime vuonnaJ.

    • 40 ja risat

      Diivertikkelivaivat puhkesivat 35-vuotiaana. Ekassa tulehduksessa CRP 214 ja suoraan antibioottitippaan sairaalaan. Tosin hetken kesti ennen kuin hoksasivat mistä kovat kivut ja kuume johtuivat. Sen jälkeen tutkittiin monella eri laitteella ja tähystettiin. Useita divertikkeleitä koko paksusuolen matkalla. Kieltäydyin kuitenkin leikkaushoidosta.

      Yli 5 vuotta meni rauhallisesti, mutta tänä vuonna ollut jo kaksi antibiootit vaativaa tulehdusta. Nyt alkanut myös kipuoireilu eli jos suoli on täynnä tai on vähänkin ummetusta, niin hirveet kivut vasemmalla. Vähän hankala aina tietää, että milloin pitää lähtee hakemaan antibiootit, kun kuume ei aina välttämättä nouse. Kuukauden päästä on uusi leikkausarvio kirurgin kanssa.

      Onko teillä tosiaan kestänyt noin kauan toipua leikkauksesta? Joku kirjoitti , että 1,5v.?

    • harmittaa

      Viime kesänä tuli kovat vatsakivut juurikin tuonne vasemmalle alas ja todettiin tulehdus, pari kk myöhemmin kolonoskopiaan ja jonkinlainen satsi löytyi noita divertikkeleitä sigmasuolessa.. pelottaa vähän lukea näitä juttuja kun ihmisiltä leikelty suolta ja ties mitä, itse olen kuitenkin vasta alle kolmekymppinen nuori mies ja pelottaa että näinkö tästä nyt tulee elinikäinen riesa..?? Kesän jälkeen ei mitään oireita tosin ole ollut..

      • suitsait

        Turha sitä on pelätä. Toisilla ei vaivaa kuin kerran, ja joillekin käy kuin minulle.
        Olen omaa sairaushistoriaa miettinyt ja niinhän tässä on käynyt, että väärällä diagnoosilla on menty viisitoista vuotta.
        Aikaisemminkin ollut näitä korkeita tulehdusarvoja ja epämääräisiä vasemmalle painottuvia vatsakipuja. Tilanteita on hoidettu puhjenneena munasarjakystana, vaikka kystaa ei ole löydetty.
        Nyt sitten parivuotta sitten tilanne kehittyi tosi pahaksi ja jääräpäisyyttäni lähdin lääkäriin viikon kuluttua, ja silloin divertikkeli puhkesi ja vatsakalvon tulehdus. Nyt on suolet pätkitty ja avannekin oli puoli vuotta.
        Rauhallisesti suolesta huolehtien, ilman turhia murehtimisia.


      • harmittaa
        suitsait kirjoitti:

        Turha sitä on pelätä. Toisilla ei vaivaa kuin kerran, ja joillekin käy kuin minulle.
        Olen omaa sairaushistoriaa miettinyt ja niinhän tässä on käynyt, että väärällä diagnoosilla on menty viisitoista vuotta.
        Aikaisemminkin ollut näitä korkeita tulehdusarvoja ja epämääräisiä vasemmalle painottuvia vatsakipuja. Tilanteita on hoidettu puhjenneena munasarjakystana, vaikka kystaa ei ole löydetty.
        Nyt sitten parivuotta sitten tilanne kehittyi tosi pahaksi ja jääräpäisyyttäni lähdin lääkäriin viikon kuluttua, ja silloin divertikkeli puhkesi ja vatsakalvon tulehdus. Nyt on suolet pätkitty ja avannekin oli puoli vuotta.
        Rauhallisesti suolesta huolehtien, ilman turhia murehtimisia.

        Näin se on tehtävä, toivotaan parasta. Eipä se turha murehtiminen ainakaan asioita paremmaksi tee :-)


    • kujakatti71

      onx mulla divertikkeli? alavatsa on kipuillut vuosia.viime keväänä "tuotokset" muuttuivat lihapullan kokoisiksi ja muotoisiksi.myös kovana on ollu maha siitä asti, mutta erityisesti syyskuusta alkaen.uloste tulee vain kerran viikossa,kun ennen joka pv 3 kertaa.täytin syxyllä 42-vuotta.mikähän ees auttas;kun mielipiteet ovat niin ristiriitaisia? toiset kehottavat käyttämään pellavansiemeniä ja kauraleseitä; toiset taas kieltävät niista.olen "helisemässä," tän massuni kans.

    • vilukissa1

      auttasko lakujen mussuttaminen?siinä olis maukas,herkullinen tapa,saada massu toimimaan.

    • 40 ja risat

      Kirjoittelin tuossa aiemmin. Niinhän siinä sitten kävi, että leikkaus on edessä tammikuussa. Lääkäri tosin sanoi, että uusimpien tutkimusten mukaan divertikkeleitä ei kannata leikata vaan syödä vaan noita antibiootteja. Ilmeisesti koska kaikkia divertikkeleitä ei kuitenkaan pystytä poistamaan ja leikkauksessakin aina omat riskinsä.

      No minulla näkyi tietokonetomografiassa jokin 1,5 cm kasvain , joka voi olla tulehtunut divertikkeli tai sitten pahanlaatuinen. Tästä syystä minut nyt leikataan sitten kuitenkin. Mielelläni kuulisin kokemuksia vastaavasta leikkauksesta! Kuinkahan usein joudutaan tuo avanne laittamaan?

      Viikko kirurgin tapaamisen jälkeen heräsin aamuyöstä hirveisiin kramppeihin ja kipuihin. Hakeuduin päivystykseen ja pääsin kiputippaan. Divertikkelihän siellä taas oli tulehtunut. Tällä kertaa CRP oli vain 40, joten ei tarvinnut jäädä sairaalaan vaan pääsin kotiin napsimaan antibioottia.

      • qäö

        Vaimoltani leikattiin tikkeli suolen pätkä kesk.viikkona tähystämällä. Jäi reikä suoleen,perjantai iltana hätäleikkaus. Nyt ontiistai ilta hän on teholla nukutuksessa siitä lähtien.Onneksi tulehdusarvot on lähteneet laskemaan. Riskejä liittyy aina leikkauksiin. Onnistut ruokavalio ja itsestään huolehtiminen ehkä parasta.


    • Tämäkin vielä

      Hei ja tsemppiä kohtalotovereille!

      kirjavaa näkyy hoito tämän sairauden kohdalla olevan, samoin oletukset siihen johtavista syistä.

      Minulla todettiin pari umpipussia kymmenisen vuotta sitten ja kehotettiin syömään kuitupitoista ruokaa, jonka olen toteuttanut huonosti. En viime vuotta lukuun ottamatta ole koskaan juurikaan syönyt esim. salaatteja ja raasteita.
      Minullakin on ennemmin ollut aina hyvinkin löysä vatsa ja vain hyvin harvoin ummetusta.
      En juurikaan ole syönyt marjoja tai hedelmiä, koska saan esim. citrus hedelmistä rakkuloita suuhuni, muista pahoinvointia, ripulia ja kipuja (hapot?). Syön tanskalaisia makeita omenia kuorittuina, persikoita, ananasta, vaikka se vähän kirveleekin suuta, ja mustikkakiisseliä tai joskus harvoin - kuten ennen tätä sairaalaepisodia - pensasmustikoita.
      Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun olen mielestäni tullut kipeäksi pensasmustikoista, lämpöillyt ja vatsa ollut kipeänä. Siitä syystä päädynkin tästedes syömään marjat soseena tai kiisselinä ja vielä siemenet pois siivilöitynä. Melonistakin otan aina siemenet pois, sitä tosiaan syön myös.
      Olen aina ollut aika ahkera liikkuja, joskin myös ajoittain istunut tuntikausia töiden äärellä.

      Tätä ennen ei tätä tulehdusta ole ollut.

      Tulin eilen sairaalasta 12 tunnin (eihän niitä tunneissa mitata, mutta en jaksanut seurata määriä tms.), antibioottitipalta, sain kahden antibiootin kuurin, sairaslomaa ensi viikon torstaihin saakka ja sain ohjeeksi syödä "vähä jätteistä" ravintoa.

      OK, kun vielä tietäisi mitä se on.

      Kirjallisia ohjeista en saanut ja kuumeessa muisti pätkii, mutta olin onneksi lähettänyt läheiselle viestin johon olin kirjannut juuri kuulemiani ohjeita eli
      kuiduton
      ei punaista lihaa
      ei maitoa
      ei hedelmiä
      ei siemeniä, pähkinöitä
      ei ruisleipää
      ei raakoja kasviksia, vihanneksia, juureksia
      keittoja

      Näin piti syödä jonkin aikaa, en muista kuinka kauan, todennäköisesti kunnes suolisto rauhoittuu. Ei kyllä tee mieli syödä ollenkaan vaikka se hetkeksi helpottaakin oloa.

      Sairaalassa sain ruokaa eilen, aiemmin ei mitään, vain nestetippa lääkkeiden lisäksi leikkausvalmiuden vuoksi. Tipasta pääsin kun tulehdusarvot olivat laskeneet.

      Aamulla vaaleaa leipää, mansikka jugurttia ilman hedelmäpaljoja, siemenetöntä mustikkakiisseliä, maustamaton viili, vettä
      lounas: lohisosekeitto, vaalea leipä, vesi, siemenetön mustikkakiisseli
      päivällinen: nakkikeittoa pelkillä perunoilla, vaalea leipä, vesi, siemenetön mustikkakiisseli.

      Tällä, mielestäni ensimmäisellä kerrallani, minulla ei juurikaan ole ollut kipuja - tai olen niihin muista syistä turhan tottunut. Lämpöä, väsymys, huono olo, vatsa turvoksissa, pään särky. Tulehdusarvot olivat 170.
      Tuo väsymys minut lääkäriin ajoi. Lähdin sieltä verikokeiden jälkeen parin päivän sairaslomalappu kourassa kotiin, lääkäri soitti tulokset saatuaan ja kehotti menemään saman tien sairaalaan.

      Kunhan suolisto rauhoittuu, tehdään tuo tähystys nykytilanteen toteamiseksi.

      Ymmärtäisin tämän niin, että kannattaa vältellä sellaisia ruoka-aineita ja koostumuksia, kuten marjat ja siemenet, jotka voivat päätyä umpipussiin ja tulehduttaa sen.
      Tuo muiden kuitujen eli huonommin sulavien ja paljon jätettä tuottavien ruoka-aineiden välttely nyt alkuun on käsittääkseni suoliston rauhoittamiseksi.

    • anna.jelena2

      Hei,
      minulta on poistettu divertikkeli. Se tulehtui ja onneksi minulla olivat kaikki umpisuolentulehduksen oireet. Leikkattiin nopeasti ilman lääkehoitoa ennen sitä. Leikauksen jälkeen en pysty enää syömään: valkoista riisia, kakkuja, munkkia, leivoiksia, kaikki tuotteet vehnäjauhosta, pizzaa, keksia. Jos syön jotakin tästä listasta, 10-15 min päästä tunnen ihan samaa kipua kun yöllä ennen lääkärinkäyntiä. Ja kyllä ennen leikkausta lääkärit eivät tiesi että mulla on divertikkeli. Tavoitteena oli poistaa umpisuolta. Tähistys tehtiin, ei löytyi enää mitään.
      Miksi menin lääkärille? Söin illallisellä riisiä ja pihvia, join vettä. Oli semmoinen tunte että söin liikaa. Odotin kolme tuntia, tunte oli edelleen sama. Menin nukkumaan. Aamulla heräsin ja se oli jo kipu ylävatsassa. Otin burana ja lähdin töihin. Töissä n. klo 9 kipu siirsi alavatsan oikean puolelle, vaikka esim.netissä puhutaan että kipu on aina vasen puolella. Työpäivän lopussa kipu oli jo melkein kova joten menin lääkärille Diacoriin. Lääkäri annoin lähetteen Peijäs sairalaan. Matkalla sairalaan bussissa ymmärsin että en pysty enää istua kivun takia. Kun piti poistua bussista, oli tosi vaikea nostaa penkiltä.
      Mutta onneksi että kaikki hoidettu nopeasti.
      Tällä hetkellä syön paljon kasviksia, hedelmia (päärynä) lisään pellavasieminiä ruokaan, kaura- ja ruisleipää.
      Ennen leikauksen minulla ei koskaan ollut ongelmaa vessan kanssa. Epäilen että divertikkeli johtui erilaisista dietistani.

    • kärsimätön

      Luin jostain, että divertikkelitauti on orgaanisen rikin ja c-vitamiinin puutos. Rupesin syömään msm rikkiä 5 g päivässä. 4 kapselia. 2 lounaalla ja 2 päivällisellä. 2 vkon käytön jälkeen kaikki vatsavaivani olivat poissa. Ainainen ripulointikin loppui. Olen kärsinyt jatkuvista divertikkelitulehduksista 8 vuotta. Viimeisin vei sairaalaan 2014 alussa. Suoli oli jopa puhjennut, mutta ei leikattu, kun oli jotenkin itsensä tulpannut. Jouduin syömään näitä kahta antibioottia niin kauan, että sain myös ärtyvän paksusuolen oireet, joka aiheutti ihan kauheita kipuja viikoiksi, kunnes kokeilin tätä rikkiä. En ole mainostamassa mitään, mutta haluaisin kivuista kärsivien saavan saman avun, jonka itse sain. Terveen massun kanssa on kiva olla.

    • Sigmasuoli

      Hei!
      Täällä myös yksi taudista kärsivä. Yritin etsiä ryhmää facebookin puolelta hakusanoilla divertikuloosi ja divertikuliitti, mutta ei löytynyt. Tietääkö joku jotain ryhmää tai olisiko syytä perustaa sellainen?

    • mummo66

      Uusi vuosi alkaa leikkauksella vaivannut divertikuliiti viime vuona, runsaasti niitä on suolessa. Vähän kyllä jännittä tuo leikkaus päivä on 11.1 Ihmettelen kyllä et tämä ratkaisu leikkaus tuli noin nopeasti, toiset sairastaa niitä vuosia niin kun tällä monet. Jospa kaikki vatsavaivat sit paranee. Kirjoittelen sit kuin leikkaus meni ter. mummo66

      • Antibioottivastainen

        Olisi kiinnostavaa kuulla leikkauskokemuksistasi. Itse olen menossa ensi viikolla arviointiin. Haluaisin viimeinkin päästä eroon tulehduksista, jotka ovat pilanneet mm. useita lomamatkoja. Toisaalta pelottaa...


      • Mummeliiii

        Hei Täällä juuri vatsakipuja poteva toinen mummo 58 v. Antibiootteja vaativia divertikkelitulehduksia ollut vuoden sisällä 5 ja huomenna menen crp mittaukseen kun on jäätävä ripuli sekä vasemmalla alavatsalla taas painaessa kipuilua. Samoin koko paksusuolen alueella vasemmalla tunne kivusta tai ärtymyksestä. Kuumetta ei ole, mutta alaselkä on todella kipeänä. Olen myös kiinnostunut miten leikkauksesi meni..en jaksa tämmöistä paskaa enää kauaa.


      • Saijamari

        Hei!
        Täältähän löytyy paljon kohtalotovereita ja aiheeseen liittyvää. Itselläni (olen 56v) puhkesi ensimmäisin kerran divertikkelitauti (tauti, josta en ollut aiemmin kuullutkaan) viime viikolla ja nyt olen kahta antibioottia syönyt kohta viikon. Olen aina kärsinyt turvottelevasta vatsasta, ummetuksesta ja välilllä vatsa on taas ihan kuralla. Eli luulisi, että tamä tauti on juuri se, mikä voisi tulla näin herkkävatsaiselle, mutta ei kuulema ole aina siitäkään kiinni, eikä ruokavaliosta.

        Vaivat alkoi päivällä vatsan turvotuksella, alavatsa tuli kosketusaraksi ja illalla sitten palelin aivan horkassa ja alavatsassa oli paineen tunne. Seuraavana aamuna oli lämpöä alle 38. Menin päivystykseen, CRP oli 140, valkosolut koholla. Saman tien sairaalaan ja siellä oletettiin ehkä enemmän umpilisäkkeen tulehdusta, koska minulla ei vasen puoli ollut siinä vaiheessa kipein paikka. CT-kuvauksessa sitten paljastui divertikkelit, antibioottia yön aikana suoneen ja seuraavana päivänä pääsin kotiin.

        Nyt sitten ollut vatsa löysänä koko lääkekuurin ajan, heti kun syö niin seuraavaksi vessaan ja pientä kipua vasemmalla. Ruokana on ollut puuroa ja smoothieta, jugurttia, paahtoleipää, kahvikaan ei maistu ja huomasin, että aiheuttaa nyt närästystä. Ruokavalioista löytyy monenlaista ohjeistusta, mikä lienee sitten oikeaa. Lääkärin mielestä voi syödä normaalisti, hoitaja suositteli kuitupitoista,
        mutta ei maininnut siitä, että vasta tulehduksen jälkeen.

        Mietin, oliko tulehdusarvo ollut jo kauankin korkea, sillä olin ollut epätavallisen väsynyt viime viikot vai iskeekö tämä tauti hetkessä? Muistan, että ihmettelin jo viikkoja sitten, että alavatsani oli jotenkin outo, turvonneen näköinen ja ajattelin tilata ajan gynelle.

        Masentaa todella, kun olen lukenut taudin toistuvuudesta ja mahdollisista leikkauksista. Nyt on sitten aina pelättävä, milloin iskee uudelleen ja miten matkoilla, onko koko ajan oltava varuillaan, missä lähin sairaala on ja miten vatsa reagoi mihinkin ruokaan. Tähän saakka on aina pitänyt varautua virtsatietulehdukseen ja kuuri aina mukana matkoilla, mutta tämä nyt sitten, paljon pahempi juttu. Olipas ihan terapeuttista purkaa tätä asiaa näin kirjoitellen.


    • Leikattu

      Hei !
      Pistetäänhän tänne omat leikkauskokemukset. Ikää on vähän päälle 50v, mies.
      Eli 1,5 vuoden sisällä on 4 kertaa divertikkelit tulehtuneet, yksi tulehdus vei osastolle kun suun kautta syödyn kuurin jälkeen oireet palasivat pahempina.
      Minulla divertikkeleitä oli lähinnä vain sigmasuolen alueella, mutta koin niistä tulevat
      lähes jatkuvat kipuilut hankalina.
      Sain leikkauspäätöksen 2015 loppukesästä ja lokakuussa 2015 tehtiin paksusuolen
      typistysleikkaus tähystyksellä. Leikkaus ei sinällään ollut hankala ja olin jaloillani melko pian, ehdin aloittaa jo ruoan syönnin leikkauksen jälkeisenä päivänä. Toisena yönä leikkauksesta nousi kuitenkin korkea kuume ja vatsa kipeytyi.
      Aamukierrolla lääkäri totesi sen mitä olin pelännytkin, komplikaatio :-(.

      Perin tunnin viivellä jouduin toiseen leikkaukseen, joka tehtiin tällä kertaa avoleikkauksena. Paksusuolen laskevan osan valtimoon oli tullut tukos,ja
      osa paksusuolta oli mennyt kuolioon tämän takia. Paksusuolesta poistettiin
      kuolioon mennyt osa (kuulemma n 20 cm lisää) ja saatiin tehtyä vielä
      uusi suolisauma , joten avanteelta säästyin. Kova kuume (39-40) kesti useita
      päiviä, varmaan osittain koska leikkaus oli "likainen". Suolta ei tyhjennetty ennen hätäleikkausta. Tulehdusarvot pyörivät korkeimmillaan noin 250-300 välillä.
      Jouduin olemaan ylimääräisen viikon osastolla, yhteensä siis n. 10pv. Lisäksi vielä kuukauden sairasloma....

      Kokemus oli varsin rankka omalla kohdallani, mutta jos se olisi mennyt "normaalisti"
      kuten 95% lääkärin mukaan menee, niin melko pikku juttu tuo kuitenkin olisi ollut.
      (siis tuo tähystysleikkaus).
      Kotiin päästyäni ajattelin että jos saisin valita uudestaan, niin en menisi leikkaukseen.

      Nyt kun 3 kk on kulunut leikkauksesta on mieli kuitenkin vähän muuttunut.
      Divertikkelikivut eivät vaivaa, myös urheilu (jopa juoksu) onnistuu.
      Leikkaushaavat ovat parantuneet hyvin , huolimatta pitkästä avoleikkauksen arvesta. Ärtynyt suoli nyt vaivaa lievästi kuten ennenkin, mutta sen kanssa tulee kyllä toimeen.

      Vähän ristiriitaiset tunteet jäivät tuon komplikaation takia, mutta
      ehkä varovasti silti voisin suositella leikkausta, etenkin niille joita divertikkelit vaivaavat paljon. Ainakin tässä lyhyessä ajassa olen kokenut elämänlaadun parantuneen, koska ei tule jatkuvasti murehdittua mitä laittaa suuhunsa tai divertikkelien tilannetta.

    • marjatuuli49

      Olen ollut leikkauskonsultaatiossa sairastettuani vuoden sisällä neljä divertikuliittia, joista ensimmäinen hoidettiin sairaalassa. Antibioottikuurien jälkeen oireet (vatsakouristukset) aina jatkuivat vielä parisen viikkoa. Kaksi kertaa menin uudelleen lääkäriinkin, mutta tulehdusarvot olivat laskeneet normaalille tasolle.

      Epäilen, että antibiootti aiheuttaa minulle myös oireita (10 pv 2 eri valmistetta, aika tuhti annos). Lisäksi olo on pitkään kuurin jälkeen vielä voimaton eikä ruoka maistu (- 7 kg!), joten sen takia mietin leikkausta jo tässä vaiheessa. Lääkäri suositteli Vi-Siblin -rakeiden käyttöä ja ehdotti, että tilanne katsottaisiin uudelleen 4 kk:n päästä. Aloitettuani rakeiden käytön vatsani toimii paremmin, joten toivoa sopii, että tämä auttaisi tai ainakin vähentäisi tulehdustiheyttä. Tosin kuitupitoista ravintoa olen syönyt tähänkin saakka, ja välttänyt siemeniä, pähkinöitä ym., joten ruokavaliossa ei pitäisi olla vikaa. Mutta ehkä Vi-Siblin tekee ihmeitä, toivottavasti.

      En nyt vielä ainakaan ole kypsä leikkaukseen, jos tulehduksia saa vähenemään. Kuten lääkärikin sanoi, useimmat leikkaukset onnistuvat hyvin, mutta pienelle prosentille tulee jotain komplikaatioita.

    • Vatsavaivainen

      Onpas helpottavaa ja toisaalta kurjaa lukea näin monesta kohtalontoverista. Ensimmäinen tulehdus menossa ja parhaillaan odottelen antibioottien vaikuttavan, tähystys taitaa olla edessä. Ruokavaliosta löytyy kovasti ristiriitaista tietoa. Onko joku saanut erikoislääkäriltä ihan selkeitä neuvoja? Ruisleipää pitää syödä kuitujen vuoksi ja samalla välttää ettei tulehdus uusi. Leikkaukseen en missään nimessä haluaisi, pelkkä tähystyskin saa kylmän hien otsalle.

      • neljätoista

        Hei
        Minullakin on divertkkeleitä. Ei vaivoja mutta 3 kertaa tulehtuneet, eka kerralla tiputuksessa ehkä 10 vuotta sitten. Minäkin olen ollut luulossa että ei siemeniä. Hedelmiä syön paljon. Ja kuituja, vatsa toimiikin hyvin. Nyt laihdutan ja söisin 10 grammaa päivässä pähkinöitä rasvan tähden. Olisi tosi kiva tietää mikä on totuus siemenistä, vai onko vain luuloja?? Sanoisin edelliselle että ei minusta se tähystys ole paha ollenkaan. Hankalampi on sitä edeltävä tyhjennys, mutta kyllä siitäkin selviää. Tsemppiä ja pelko pois, tämä ei ole ainakaan kuolemantauti.


    • Umpipussieläin

      Hei,

      täällä on 36-v nainen, ja sain divertikuliittidiagnoosin eilen. Kivut alkoivat toissapäivänä aamulla alavatsasta "menkkakipumaisina". Päivän mittaan ne pahenivat, ja yöllä siirtyivät vasempaan kylkeen ja olivat aivan järkyttäviä. Aamulla tk:ssa (usean tunnin odottelun lääkkeen) tulehdusarvot 98 ja kuumetta 38. Lähete keskussairaalaan, jossa lisää odottelua, crp jo 130. Pääsin varjoainekuvaukseen, jossa divertikkelit todettiin. Lähetettiin kotiin kahden antibiootin kanssa ja ilman mitään ruokavalio-ohjeita.

      Nyt yritän sitten muodostaa jotain kuvaa tästä taudista. Sen verran googlailin itsekin, että olen nyt tulehduksen ollessa päällä syönyt vain keittoa ja jugurttia. Yleisin pitkän ajan ruokavalio-ohje tuntuu pohjautuvan ummetuksen torjumiseen, mutta minullakaan ei ole sitä koskaan ollut. Kuituja pitää syödä, mutta täysjyvä on huono, eikä kaikki kasviksetkaan enää sovi (esim. tomaatti) siementensä vuoksi. Pähkinäkin on pannassa, koska ne sulaa huonosti. Vähän on vielä pää pyörällä, enkä juuri nyt haluaisi syödä mitään, kun en tiedä pahennanko sillä sairauttani. :(

      • Elinavaan

        Kanadasta diverticulitis potilas: huonosti sulavia ruokia ei saa syoda, esim. Ei kinkkua, pahkinoita, pop cornia, etc. paljon vihreaa salaattia, pinaattia, judo paljon vetta, vihannesmehua, etc. siis paljon kuituja hedelmista jne.
        Nain on mulla diverticulitis hallinnassa ollut 5 vuotta.
        Kaikkea hyvaa uudelle ruokavaliolle!


    • Turvoksissa

      Kävin sunnuntaina sairaalan päivystyksessä, koska alavatsassa navan vasemmalla puolella oli ollut 3-4 päivää kipua, joka paheni. En lopulta voinut nukkua ollenkaan oikealla kyljelläni, ja seistessä sekä istuessa vatsan kohdalla tuntui painetta. Vatsa on ollut jo pitkään turvoksissa, mutta siihen olen tottunut.

      Lisäksi alkoi olla kuumeilua ja lopulta kumetta 38,1 C. Tulehdusarvot mitattiin päivystyksessä, olivat noin 80. Pääsin samana päivänä varjoainekuvaukseen, ja sen perusteella suurella todennäköisellä divertikuliitti on kyseessä. Täyttä varmuutta ei kuitenkaan tullut, joten nyt odottelen 2 kk:n päästä tulevaa kutsua suolen tähystykseen tulehduksen rauhoituttua.

      En saanut antibiootteja enkä ole niitä toistaiseksi tarvinnutkaan. Lääkäri kehotti vain syömään kipuihin tulehduskipulääkettä, mielellään parasetamolia sisältävää. Mitään ruokalajia hän ei kehottanut välttämään.

      En syönyt poliklinikkapäivänä mitään, ja kivut ovat helpottaneet. Kumma vain, ettei nyt kolmantenakaan päivänä ole kunnon nälkää. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun minulle tuli tällainen kohtaus. Olen 57 v. Voimia kaikille suolistosairauden kanssa kamppaileville!

      • leppisleenukka

        Hei. Kävin maanantaina lääkärissä viikonlopun mahakipujen vuoksi. Kivut keskellä alavatsan ja vasemmalla puolella. Kivut eivät kovia. Leukosyytit 14 ja crp30. Lääkkeeksi flagyl ja kefexin. Dirvertikkelitulehdus on toinen viime kesänä oli ensimmäinen. Tähystetty 5 vuotta sitten ja löytyi umpipusseja. Nyt ilmaa mahassa ja ripulia. Vieläkin kipuilua ja painoarkuutta.


    • irmamarjaana

      Minulla kolmas umpipussin tulehdus. Olen 56 vuotias nainen, ummetuksesta en ole koskaan kärsinyt, ja jyviä ja siemeniä syön. En ehkä tämän jälkeen. Yhden päivän olo oli huono, illalla alkoivat kovat vatsakivut ja kuume. Aamulla työterveyteen, kun olo vain huononi, ja kivut lisääntyivät, kävely tuotti tuskaa. Crp oli 75. Kahta antibioottia 10 päivää. Kahden päivän päästä crp 18. Siitä parin päivän päästä vuorokauden kestävät kivut, meni kourallinen Litalginia, kuume 38. Uudelleen lääkäriin, tulehdusarvo 64, eli taas nousussa. Tuli kolmas antibiootti lisäksi, nyt 7tbl päivässä. Tätä antibioottia ei voi nauttia maitotuotteiden kanssa, joten pitää ottaa eri aikaan kuin muut. Piimää ja jugurttia olen syönyt koko ajan, sekä maitohappotbl, vatsa kestänyt kunnossa. Näillä eväillä meni ohi tällä kertaa. Töistä pois 12 päivää. Toivottavasti se oli nyt tässä.

    • divertikkelikö

      Minulla oli varmaan kymmeniä divertikuliitteja kunnes paksun suolen alueelta leikattiin n 50 cm vuonna 2008. Kovin montaa divertikuliittia ei pitäisi antibiooteilla hoitaa, koska antibiootit myös aiheuttavat ongelmia, ja se kaksoislääkitys on tosi rankka mahalle. Suoliston hyvinvointi on tärkeä koko elimistön hyvinvoinnille, joten suosittelen leikkausta kaikille, joille useita tulehduksia on tullut. Leikkauksen jälkeen suoli toimii reippaasti, mutta haitanneeko tuo..
      Koska loppuosassa paksua suolta on myös divertikkeleitä, vältän kaikenlaista sulamatonta ruokaa, en syö mitään siemeniä, vältän mausteita (kokonainen maustepippuri kauhistus), vältän sipulia, lakkoja, vadelmiakin, leivässä ei saa olla mitään "jytylöitä".
      En olisi hengissä, ellei leikkausta olisi tehty, hengen pelastava operaatio

    • Epätietoinen68

      Itsellä juuri antibioottikuuri divertikuliittiepäilyn vuoksi.Crp oli vain 34 ,lasko himpun verran koholla. Itse epäilin vti mutta kaikki sinne viittaavat suljettiin pois kokeilla.Vatsa paineluarka vasemmalta ja muutenkin täyden tuntuinen vaikka suoli toiminut. Ei tee mieli syödä .Epäilen että 10 kilon ylipaino yksi syyllisistä.Sitten taas pelottaa kun suvussa ollut paksunsuolen syöpää..Onko kaikkia tähystetty ?Lääkäri ei sellaista vielä ehdottanut vaikka piti aika varmana divertikuliittia..

    • entinen_hyvämahainen

      Olen nyt sairastanut 2 kertaa divertikuloosin. Ummetusoireita ei ole. Molemmilla kerroilla tauti alkoi liikunnasta, ekalla runsaasta selättimen käytöstä ja tokalla soutamisesta vuolaaseen vastavirtaan. Vatsaa on operoitu pari kertaa joten kiinnikkeitä on. Onko teillä muilla kokemuksia liikunnan vaikutuksesta tulehduksen alkamiseen?

    • apuatarvitaan

      divertikkelit ongelmana jo vuodesta 2011 lähtien noin kaksi kertaa vuodessa. ensimmäisellä kerralla jouduin tiputukseen (crp 160), yksi erittäin kivulias tähystys ja siitä lähtien pelko uusimisesta esim. matkoilla.En ole kosmaan kärsinyt ummetuksesta, nykyään esim. sipulit ja leipä aiheuttavat ilmavaivoja. Voisiko joku alan erikoislääkäri ja ravintoneuvoja valistaa meitä oikeasta syömisestä, nyt tuntuu ettei uskalla syödä kuin sosekeittoja ja kaurapuuroa. Ohjeeksi saamani paljon kuituja ja vettä ei tosiaan toimi. Ja miksi divertikkelit toisilla tulehtuu ja toisilla ei.Vahvat antibiootit taitavat lopullisesti tuhota suolistoni ja olo on karmea koko käytön ajan

      • Santra67

        Hei! Mulla on ollut divertikkeleitä ja niiden tulehduksia jo 8v ajan. Joskus menee ohi kurkumapillereillä (luontaistuote) ja parin päivän mustikkasoppakuurilla. Pari kertaa olen pitänyt kuukauden kokeilun: kaikki maitotuotteet, viljatuotteet ja sokerit pois ruokavaliosta. Vaatii jonkinverran vaivaa mutta olo on loistava!


    • Kanis

      Itselläni menossa tulehdus, tai toivottavasti sen loppuaika. Samalla tavalla kuin muillakin alkoi, nopea kivun- ja kuumeennousu. Crp 130, leukkarit 22. 10 pv antibioottikuuri loppui viikko sitten, mutta kivut edelleen jatkuvat, onko tää normaalia enää? Siis sellaista kouristelevaa kipua ja painetta, kipu tuntuu erityisti ulostaessa/virtsatessa ja sen jälkeen. Myös alapäässä on sellaisia kramppeja. Olen ihan puhki. Soitin hoitajalle ja hän sanoi että kivut voivat vielä jatkua, mutta tää on jo uuvuttavaa.
      Kuumetta ei enää, pientä lämpöilyä ehkä.
      Kuinka kauan teillä on tulehduksen jälkeen kivut jatkuneet?

    • Huonomäihä

      Sairastin myös divertikuloosin ja sigma pätkä päätettiin poistaa kun ikääkin 38v niin kuntoutuu nopeasti,eikä vaivaa sitten myöhemmin.Leikkaus tehtiin tähystysleikkauksena ja kaikki oli vuorokauden hyvin kunnes mikään ei pysynyt sisällä enään syy selvisikin nopeasti suolisauma oli revennyt ja ulosteet kaikki vatsaontelossa.Verenmyrkytyshän siitä seurasi ja 2 viikkoa teholla hengityskoneessa taistelua ja siitä herättyäni olikin kaksi avannetta jouduttu laittamaan,jotta henki saatiin pelastettua...vuosi on mennyt ja useita leikkauksia takana uusimpana ohutsuoliavanteen sulku.Tässä vuoden aikana ja paljon sairaalan osastolla vietettyä on kuullut paljon vastaavia tarinoita,joten jos on keskustelua lääkärin kanssa mahdollisesta leikkauksesta,niin kandee kysäistä mahdollisuutta tilapäiseen avanteeseen,jolla varmistetaan suolisauman parantuminen rauhassa.

    • Umpipussimummu

      Minulla divertikkelivaivat alkoivat nelisisen vuotta sitten. On ollut pari tulehdusta per vuosi paitsi nyt tämän vuoden aikana viisi kertaa. Olen selvinnyt antibiooteilla paitsi elokuussa jouduin syömään kaksi kymmenen päivän kuuria peräkkäin. Vatsani ei kestä Kefaleksia joten käytin korvaavaa lääkettä. Sain lähetteen vatsan TT-kuvaukseen. Löytyi divertikkeleitä ja paksuuntunut suolen seinämä jonka vuoksi menen tähystykseen maanantaina. Divertikkelit todettiin jo kymmenen vuotta sitten mutta eivät silloin vaivanneet. Nyt pelottaa mitä löytyy sisäpuolelta kun TT-kuvauksissa ei suoleen meinattu saada hiilidioksiidia. Suolen olisi pitänyt täyttyä viidessätoista minuutissa. Ois pitänyt olla kolme litraa mennyt siinä ajassa niin mulla oli mennyt desilitra. Olen ylipainoinen vanha mummukka 62v. Pelottaa!

    • Antti589

      Pääsin divertikkeleistä eroon kun jätin kaiken muun jauhotuotteen pois paitsi 100%:n kauran. Kauraleipää saa tänä päivänä jo monesta kaupasta.Katso tuoteselostetta,pitää olla 100 % kauraa.Lisäksi juon ruokajuomana ja muutoinkin AB-piimää. Siinä teille varma resepti vatsan toimintaan.

    • Siputin

      Hei! Minulla todettiin myös umpipussitauti. Minun vatsalle on sopinut "lääkkeeksi" inkivääri. Suoli toimii hyvin, luontainen antibiootti vetää tulehdusta pois ja niveletkin pysyy kunnossa. Ostan hyvän , sileän tuoreen inkiväärin. Kuorin ja viipaloin ohuiksi siivuiksi. Survimella sitten veden (ensin pienen määrän ja sitten isomman) kanssa sekasin ja sitten juon. Teen kylmään veteen. Hyvää ja raikasta. Makuun tottuu pian.

    • Divve

      Liittyykö divertikkeleihin veri ulosteen pinnalla? Ja erittäin pahanhajuinen uloste?

    • Anonyymi

      Kamomilla tee auttaa,rauhoittaa umpipussitautiin samoin minttutee kanattaa juoda kun on syönyt.

    • Anonyymi

      Paahdettua pellavan siemen rouhetta ,ostin prismasta a pegorion12 apteekista .

      • Anonyymi

        Minulla todettiin tulehtuneet divertikkelit viime syksynä paksunsuolentähystyksen yhteydessä. , siinä samalla lääkäri puhkaisi suolen, josta seurakuksena leikkaus. Toipuminen on ollut hyvä, ei kipuja enään, kaikki meni hyvin. Ensi maanantaina oli edessä jälkitarkastus, ja se kamala paksunsuolen tähystys pelottaa. Leikkaus auttoi minua, olen nyt oireeton. Maanantaina aion pyytää kevyttä nukutusta "humaus" , sen verran jännittää tuo tähystys, saa nähdä mitä lääkäri sanoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla todettiin tulehtuneet divertikkelit viime syksynä paksunsuolentähystyksen yhteydessä. , siinä samalla lääkäri puhkaisi suolen, josta seurakuksena leikkaus. Toipuminen on ollut hyvä, ei kipuja enään, kaikki meni hyvin. Ensi maanantaina oli edessä jälkitarkastus, ja se kamala paksunsuolen tähystys pelottaa. Leikkaus auttoi minua, olen nyt oireeton. Maanantaina aion pyytää kevyttä nukutusta "humaus" , sen verran jännittää tuo tähystys, saa nähdä mitä lääkäri sanoo.

        Minullakin. Ei auta kohtuullisen terveet elämäntavat. Ensimäisen kerran kohtaus joskus 2012. Sen jälkeen noin vuoden välein ja viime vuonna pari kertaa. Elikkä nyt keväällä vasta alkoivat oikeasti tutkimaan. Umpipussitautihan se. Se todettiin siis nyt maaliskuussa. Tähystys ei onnistunutkaan, ei edes sitte vaikka morfiinilla lääkitsivät. Nukutuksessa tehtäväksi meni. Saapa nähä tuleeko leikkaus samalla. Ajattelin vaan että voihan siinä suolen puhkaista niinkuin tässä viestiketjussa jollekkin oli käynyt. Minulla oireet alkaa vähitellen. Muutaman tunnin kuluttua olenkin sitte petipotilas. Merkillistä on se että vaiva helpottaa sitten muutamassa minuutissa. Tietysti siinä on pitäny muutama tunti ensin kärsiä ja istua pöntöllä. Kertaakaa ei oo taju lähteny, vaikka kylmä hiki otsalla ja kalpeana kuin lakana ollu. Minulla ei ainakaa vielä ole ollu pitkäkestoisia nuo ongelmat. Oisko kuus tuntia pisimmillään. Mutta se minua ihmetyttää kun ensimäisen kerran v 2012 voimakkaitten oireiden vuoksi ambulanssilla sairaalassa kävin niin eivät alkaneet tukimaan juuri mitenkään.


    • Anonyymi

      Onko divertikkeli mahdollista olla kivulias jos tulehdusarvot ovat normaalit? Arvot mitattiin verikokeessa ja ne olivat normaaleissa rajoissa. Lääkäri tutki painellen vatsan alueen ja aikaisemmin hivenen kipeät kohdat eivät tuottaneet mitään kipua painelle. Samoin tutkittiin jalkojen liikeradat ja ne olivat normaalit ja eivät tuottaneet mitään kipua. Sanoi ettei mitään hälyttävää löytynyt.

      Itselläni vasemmalla alavatsassa aina nivuseen asti turvottava ja hivenen puutunut tunne jalkaa nostaessa tai istuessa. Tunne vaihtelee eri päivinä lähes olemattomasta selkeästi tuntuvaksi. Oire sopisi divertikkeliin paksu- tai sigmasuolessa.

      • Anonyymi

        Olen myös syönyt Elivo entsyymikapseleita ja Gefilus Basic maitohappobakteerikapseleita ja ainakin turvotus on päivittäin laskenut. En tiedä johtuuko kapseleista, mutta en uskalla toistaiseksi lopettaa niiden syömistäkään.


    • Anonyymi

      Mahtaako K2 vitamiinin syöminen auttaa divertikkeleihin ja niiden vuotoihin?

      "K-Vitamiinit - tuoteryhmän kuvaus
      K-vitamiini on yleisnimi rasvaliukoisille, veren hyytymiseen ja kalsiumin aineenvaihduntaan tarvittaville vitamiineille. Elimistö pystyy muodostamaan K-vitamiinia, mutta sitä on hyvä saada myös ravinnosta. K-vitamiinin puutos on harvinaista aikuisilla. K2-vitamiineja kutsutaan menakinoneiksi ja K1-vitamiinia fyllokinoneiksi. K2-vitamiinia voi ruoasta saada esimerkiksi pitkään kypsyneissä juustoissa ja nattossa. K1-vitamiinia voi saada ravinnosta esimerkiksi parsakaalista, ruusukaalista ja tummanvihreistä lehtivihanneksista.

      Päivittäisen saannin vertailuarvo on K-vitamiinille 75 µg (Eviran ohje 17052/3).

      K-vitamiinista on hyväksytty seuraavat terveysväittämät:
      - K-vitamiini edistää veren normaalia hyytymistä
      - K-vitamiini edistää luiden pysymistä normaaleina

      K-vitamiinin puutos?
      K-vitamiinin puutos on harvinaista aikuisilla. Suoliston normaaliin bakteerikantaan kuuluvat bakteerit muodostavat menakinonia. Suolistosairaudet ja normaalia bakteerikantaa heikentävä lääkitys sekä ravojen imeytymishäiriöt saattavat vähentää K-vitamiinin muodostusta ja imeytymistä. K-vitamiinin varastot ovat elimistössä pienet. K-vitamiinin puute heikentää veren hyytymistä ja voi aiheuttaa sisäisiä verenvuotoja, ja tällöin seurauksena saattaa olla anemia. Kun K-vitamiinin puutetta esiintyy, se on usein seurausta maksa- tai suolistosairauksien aiheuttamasta rasvan imeytymishäiriöstä tai K-vitamiinia tuottavien mikrobien tuhoutumisesta suolistossa.

      Voinko saada liikaa K-vitamiinia?
      K1-vitamiinin vaikutus on nopeampi ja voimakkaampi kuin K2-vitamiinin. K1-vitamiini poistuu elimistöstä tunneissa, kun taas K2-vitamiini säilyy pidempään, jopa vuorokausia. K-vitamiinille ei ole annettu turvallisen käytön ylärajaa, eikä K-vitamiinin ruoka-aineissa olevat muodot ole suurinakaan määrinä myrkyllisiä. "

      • Anonyymi

        No ei K-vitamiinilisästä näyttäisi mitään haittaakaan olevan. Tosin siitä on ihmisillä harvoin puutetta.

        Kannattaa kokeilla.


    • Anonyymi

      Mahtaako alavatsan ihon kosketusherkkyys johtua myös divertikkeleistä?
      Minulla lievä turvotuksen tunne vasemmalla alavatsassa ja pelkkä paidan tai housun kankaan hankauskin tuntuu iholla. Tai paidanhelma kun se sattuu joutumaan kaksinkerroin vyön alle. Olen huomannut ihon heristyvän kosketukselle jos sitä usean päivän aikana koskettelee ja hieroo kun olen yrittänyt etsiä painelemalla alueelta syytä turvotukseen.

    • Anonyymi

      Mitenkä pitäisi suhtautua tilanteeseen jossa pari viikkoa ollut epämääräisiä alavatsakipuja ja lievää turvotusta vasemmalla puolella ja sen jälkeen 3-4 päivän aikana pikkuisen verta ulosteen pinnalla.

      Kävin päivystyksessä ennen veren ilmestymistä ja silloin ei lääkärin mielestä vatsaa painellen tutkimalla ollut mitään hälyttävää. Verenkuva otettiin ja virtsaviljely ja niissä kaikki kunnossa.

      Veren ilmestymisen aikana kävin yksityisellä lääkärillä ja siellä lääkäri teki saman painelututkimuksen ja kurkisti sulkijalihaksen alueelle skoopilla ja sanoi että ei pukamia, mutta mahdollisesti pieni ärtynyt alue joka on voinut vuotaa. Ei ollut oikein varma oliko vuotokohta. Määräsi siihen Scheriproct voidetta jolla oire menikin pois, tai sitten se loppui itsekseen. Laittoi lähetteen CPR-testiin jossa en käynyt koska se otettiin alle viikkoa aikaisemmin päivystyksessä. Ei kuumeilua ja muitakaan oireita koko aikana ollut.

      Alavatsakipu on lähes kadonnut seuraavien kahden viikon aikana. Vain pieni vasemman nivusalueen puuduttava turvotus ilmenee muutaman päivän välein enää. Tämä ajoittain säteilee hivenen alavatsaan vyön alle yltävälle alueelle. Ulosteessa ei ole enää ollut verta. Muutama säikähdys tosin tullut kun olen syönyt tomaattia tai punaista paprikaa ja sen kuori tulee joskus ulosteen mukana pieninä punaisina paloina ja näyttää vereltä.

      Olen huomannut että ihoni ja vatsa kipeytyvät kosketusherkäksi jos niitä heiroo ja painelee useamman päivän aikana etsiessäni kipujen syitä. Esimerkiksi paidan kankaan aiheuttama normaali hankauskin tuntuu epämielyttävältä alueella. Nyt vähentänyt alueen koskettelua ja kiputilat alkaneet laskea tai jopa kadota. Onkohan tämä jatkuva painelu mahdollisesti syy alavatsakipuihin?

      Tuohon pitäisi vielä lisätä päivystyslääkärin omakannasta löytyvä päätelmät.

      "Viikon ajan vaivannut vasemmalle alavatsalle ja nivusalueelle paikantuva puutuneisuus ja turvotuksen tunne. Erityisesti aamuisin alue turvonneen oloinen. Ruokailulla ei merkitystä oireisiin. Toisinaan kokee, että vyö painaa aluetta ja aiheuttaa kipua. Lisäksi tietyt lonkan liikkeet, kuten koukistus portaita noustessa aiheuttaa oiretta. Ei muutoksia suolentoiminnassa, ei virtsaamisoireita."

      "Keuhkoista auskultoiden siistit hengitysäänet, sydämestä nopeahko tasainen syke. Vatsa palpoiden pehmeä, myötäävä. Ei palpoituvia resistenssejä, ei tyriä. Iho siisti. Nivusalueella hienoista aristusta, ei palpoituvia resistenssejä, ei tyriä. Suoliäänet kuuluu kaikista kvadranteista. Lonkan liikelaajuuksissa ei rajoituksia. Ei kipua sisä- tai ulkokierrossa."

      "Labrat kunnossa. Virtsanäyte vielä vastaamatta, mutta virtsaoireita ei ole ollut. Ei nyt vaikutelmaa akuutista vatsasta, joka vaatisi päivystyksellisiä jatkotutkimuksia tai hoitoa. Oireet voisi sopia TULES-peräisiksi, etenkin kun nimenomaan lonkkaa koukistaessa oiretta tulee. "

      Ja yksityislääkärin omakannasta löytyvä päätelmät.

      "alavatsakipua vasemmalla ollut toista viikkoa. Viime viikolla oli pahempana. Oli 2 pvä sitten kirkasta verta ulosteen pinnalla. Ulostaminen ei tee kipeää. Alueen painaminen tekee kipua."

      "Vatsa pehmeä, aristamaton, ei resistenssejä, maksa kylkikaaressa, suoliäänet tavalliset symm. ja rauhalliset, vas. kylkikaaren alla ilmaa colonissa. Symfyysin yläreunalla tuo kipupiste."

      "Ei tule esiin tyrämäistä, ei divertikuliitin oirekuvaa, ei vaikuta eturauhasoireeltakaan. Hyvä syödä kuitupitoista ruokaa ja juoda riittävästi vettä päivän aikana, turvotuksen tunteen vuoksi hyvä välttää suoleen kaasuja kerryttäviä aineita."

      44v. mies

    • Anonyymi

      Jää pieni vaikutelma että lääkärit eivät pitäisi verenvuotoa ja vatsakipuja toisiinsa liittyvinä.

      • Anonyymi

        Joo. Tosi pitkä, mutta hyödyllinen vieläkin. Pitää kokeilla eri vaihtoehtoja. Kurjaa kun ei tiedä mitä syödä. Ristiriitaisia ohjeita, mutta eri ihmisille auttaa eri asiat. Kiva kun jaksatte kirjoittaa. Itsellä vasta todettu.


    • Anonyymi

      Diverdikkeli kikkeli on harvinainen sivuoire jonka saa ulostuslääkkeestä. Terveisin Daegg.

    • Anonyymi

      Pitkä, ehkä hyödyllinen ketju umpipussitaudista.

    • Anonyymi

      Tämän mummelin umpipussitauti on myös hankala. Kohtaus tulee yllättäen, mahasta kouraisee oudosti ja wc pöntöllä hiki kaatuu päältä, tuska valtava, naama valkea ja jalat puutuu, tuntuu luin happi loppuisi, pyörryttää ja tuska vain yltyy. Tuntee wc pönttöön tulevan tavaraa ja odotan että tulisi ihan ripulina niin helpottaisi, mutta eipä tule, halu juoda vettä ja tajunta äärirajoilla ja tuska jatkuu. Onko tuttua?
      Näitä "paska" kohtauksia ei toivo kellekään. Eipä tiedä onko mitään tehtävissä.
      Elämä säännöllistä ruokavalio kohdallaan, kuituja, marjoja karttaen kuitenkin kaikenlaisia siemeniä , liikuntaa, ei tupakkaa jne. Mutta mistäpä apu näille " kohtauksille"

      • Anonyymi

        Olen 40vuotias mies. Kuulostaa tämä kohtauksellinen ulostusprosessi tutulta. Olen mm. pyörtynyt pöntölle kivun seurauksena ja vaikka ei pyörtymistä tulisikaan, niin olo kohtauksen jälkeen on karmiva/puolikuollut.

        Haluaisin kysyä teiltä arvon kohtalotoverit sellasia, että onko mahdollista pysyä tolpillaan umpipussin puhkeamisen jälkeen. Minulla nimittäin koronan sairastamisen aikana poksahti vasemmassa kyljessä jokin. Ihon pintaan tuli kämmenen kokoiselle alueelle mustelmia. Yskiminen tämän jälkeen oli helvettiä, kipu oli yskiessä sietämätön.
        Lääkärissä röntgenistä löytyi vain tumma alue vasemman keuhkon alareunasta ja turvonnut vasen puoli vatsasta. Suosittelivat suolitähystystä mutta en suostunut.

        Tilanne rauhoittui vaikkakin siitä saakka n. 2kk on tuntunut paine vasemmassa kyljessä vatsan seudulla. Nyt viikon tai toista kylkeä kirvellyt/polttanut ja tuttu paineen tunne.

        Haluaisin lukea kokemuksia, että voiko ns. normaalia elämää jatkaa umpipussin puhkeamisen jälkeen ja, että kuuluuko puhkeamisesta selvä poksahdus joka itseltäni kuului.

        Kiitos vastauksista.


    • Anonyymi

      Tämä on ollut kyllä hyödyllinen viestiketju! Minulla on myös oireita enemmän tai vähemmän koko ajan. Olen sairastellut noin puoli vuotta putkeen ja olen siksi joutunut syömään valtavat määrät särkylääkkeitä. Ensin koko syyskuun viisaudenhampaan poiston jälkeen tulleiden ongelmien vuoksi. Lokakuu ja vielä marraskuussa söin särkylääkkeitä jonkin influenssan takia, jonka aikana söin myös yhden antibioottikuurin. Taas joulukuun alussa sairastuin ja nyt koronaan. Taas särkylääkkeitä. Tammikuun puolivälissä iski paha vyöruusu päähän (kasvoihin päälakeen). Viruslääkitys, 2 antibioottikuuria sekä paljon Buranaa. Noin kuukausi sitten jätin lääkkeet pois ja pystyin ruveta taas liikkumaan reippaasti! Ja bum! Siitä asti on vasen alamaha ollut enemmän tai vähemmän kipeä!!! On ollut yksi pahempi kramppikohtaus, muuten on jäytävää kipua. Tk -lääkäri puhui divertikkeleistä ja tähystykseen tulee aika. Tulehdusarvo ei ollut koholla. Ei vielä kuumetta. Oon syönyt aina kaikenlaista. Ummetus ollut kovaa johtuen lääkkeistä. Tai niin olen luullut. MUTTA ei siis ollut maha kipeä ennen kuin jätin lääkkeet pois, joten voisi kuvitella, että ne ovat sitten auttaneet divertikkeleihin, jos niitä nyt ovat mulla. Oon jo kaiken jälkeen loppu ja nyt sitten tämä.

    • Anonyymi

      Diverdikkeleistä johtuva ulostamisen tuska on jotain julmaa. Naama valkeana, hikinen yltä päältä, tunnet että wc pönttöön on tulossa tavaraa. Tajunta rajamailla ja sitten tulee ulostetta, mutta tuskat jatkuvat ja kun uloste muuttuu veteläksi, tuntuu helpottavan.
      Onko tuttua? Tämän session jälkeen olet tosi väsynyt. Onneksi on eläkeläinen.
      Sanoisinko kohtauksia tulee noin 4 kertaa vuoteen. Ei auta kuidut, ei vi-siblin. Kaikki mahdollinen ruokavalio, joka pitäisi suolen stabiilina vuosien saatossa kokeiltu. Ei ennakko varoituksia, "kohtaus" tulee täysin yllättäen, vaikka metsäretkellä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1792
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      123
      1240
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      245
      907
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      867
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe