Niinisalossa palvelleet...

Tykäri84

Onko täällä paljon niinisalossa palveluksen suorittaneita ihmisiä? Itse olen kotiutunut kyseisestä paikasta 2005 tammikuussa. 180 päivää palvelin.

13

1904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • II/04

      Juu, kyl siäl oltii. Viime heinäkuun 8 päivä pääsin pois. 362 vuorokautta ja kaks rovajärvee...

      • tykäri84

        Heh :D Olin itsekkin II-04 saapumiseräs. Yksi rova talvella tuli koettua, ikuiset muistot jää siitä. Missäs patteris olit?


      • Lähes Kenraali

        Siellä tuli 6 kk täyteen silloin. Kyllä riitti. Tuliasemalla oltiin.


    • erä III/1983

      Kakkospatterissa olin alokkaana lokakuussa -83.

      Oli hieman toisenlaiset odotukset armeijasta. Kakkospatteri oli silloin kai jonkinlainen roskasäkki, johon laitettiin kapiaisten huonoa ainesta, tai en tiedä. Olihan sitä huonoa ainesta koko varuskunta täynnä. Alkoholismia, mielenterveysongelmia.

      Patterin päällikkö oli jossain hoidossa alokasaikanani ja sitten kun tulin takaisin patteriin ryhmänjohtajaksi. Päällikköä näkyi paikalla tosi vähän. Ilmeisesti roikkui mielenterv.ongelmiensa ja alkoholisminsa kanssa kerholla.

      Vääpeli oli taas vanha punertava ja turvonnut koulutuskiellossa oleva ukko. Ylivääpeli, joka oli kerran alennettu vääpeliksikin. Saman ikäiset äijät olivat muualla järjestään sotilasmestareita tai luutnantteja.

      Kouluttajavääpeleinä oli tukevia vääpeleitä. Ilmeisen alkoholisteja.

      Muutama nuori luutnanttikin oli aina hetken kouluttajana (kadiksesta valmistuttiin silloin lutiksi), kunnes kai sai siirron pois.

      Jälkeenpäin olen kyllä ihmetellyt, minkäläistä porukkaa siellä armeijassa oli silloin töissä. Ilmeisesti tälläiset alkoholiongelmat on aika hyvin karsittu pois.

      AUKissa oltiin talvella Lapissa leirillä pari viikkoa. Mielestämme meillä oli mennyt ihan hyvin. Sitä kehuivat santsaritkin ja odotettiin kuntoisuuslomia. Tultiin junasta suoraan tykkihallille ja saatiin tykit ja varusteet huollettua ja laitettua halliin. Oltiin sitten likaisissa ryysyissämme hallin edessä ja lähdössä koululle pesulle ja huoltamaan itseämme. Sitten tuli yksi kouluttatoimiupseeriluutnantti ja haukkui meidät. Oikein huusi ja sai raivarin. Tietysti koko joukko pettyi ja tajusimme, ettei saada kuntsareita ja emme saaneetkaan.

      No saimme kuitenkin palkkioksi iltavapaan. Päätimme hommata vuokrabusseja ja mennä Poriin illaksi ryyppäämään. Olimme todella pettyneitä haukkumisistamme leirin jälkeen ja ilmeisesti osaksi sen takia ryppäsimme kunnolla. Ja palattuamme meno koululla oli sen mukaista. Sitten seuraavana päivänä koulun johtaja sai raivarin käytöksestämme. Emme olleet koskaan emmekä sen jälkeen saaneet sellaista rumbaa kuin saimme silloin. Kaikki huoneet tyhjiksi sänkyjä ja kaappeja myöten. Ja pihalle ja juosten. Ja muutaman kerran sänkyjen kanssa eestaas takaisin. Kaikilla meni sängyt petivaatteineen sekaisin. Tätä kesti muistaakseni muutaman tunnin. Taisi olla ainoa kerta, kun majuri osallistui "koulutukseen".

      -84 kesällä oltiin Lapissa ampumaleirillä. Muutama alokas oli sitten siivoamassa kapiaisten mökkejä leirin lopussa. Kossupulloja oli kuulemma käsittämätön määrä. Nämä pönäkät vääpelit olivat joka ilta ryypänneet aikalailla rajusti. Ja niillä viihdykkeenä yksi ruokalan keittäjä.

      Tuntui, että kapiaisissa oli silloin todella paljon moniongelmaista porukkaa. Oli toki siellä ihan fiksujakin tyyppejä. Mm. AUK:n kaikki linjajohtajat olivat kaikki ihan hyviä tyyppejä.

      • tykäri84

        Heh :D Aika moinen kertomus. Vähän ovat ajat muuttuneet. Omalla alokaskaudellani (saapumiserä 2/04) olin kanssa kakkospatterissa. Silloin meno oli hieman toista, meidät palkittiin jopa p-kauden päätteeksi parhaana patterina. :) Kapiaiset olivat muutamaa lukuunottamatta hyviä tyyppejä, varsinkin pari luutnanttia oli oikeasti huippu heppuja.


      • erä III/1983
        tykäri84 kirjoitti:

        Heh :D Aika moinen kertomus. Vähän ovat ajat muuttuneet. Omalla alokaskaudellani (saapumiserä 2/04) olin kanssa kakkospatterissa. Silloin meno oli hieman toista, meidät palkittiin jopa p-kauden päätteeksi parhaana patterina. :) Kapiaiset olivat muutamaa lukuunottamatta hyviä tyyppejä, varsinkin pari luutnanttia oli oikeasti huippu heppuja.

        Kyllä ilmeisesti tossa 90-luvun puolivälin jälkeen koulutus rukattiin täydellisesti. Ja kun talous oli tiukalla, niin löysät otettiin pois. Alkoholistit pistettiin eläkkeelle.

        Kyllä nykyään tunnen ihan hyviä kapiaistyyppejä. Hauska tuttavuus on mm. kentsu, joka oli silloisen Lounais-Suomen sotilasläänin komentaja ja oli käymässä lapinleirillä silloin meidän ampumista katselemassa. Sama kentsu kuului samaan Rotary-klubiin kuin minäkin. Tykit olivat siellä leirillä 155H40 tai jotain tuonnepäin.


      • Kesällä 86
        erä III/1983 kirjoitti:

        Kyllä ilmeisesti tossa 90-luvun puolivälin jälkeen koulutus rukattiin täydellisesti. Ja kun talous oli tiukalla, niin löysät otettiin pois. Alkoholistit pistettiin eläkkeelle.

        Kyllä nykyään tunnen ihan hyviä kapiaistyyppejä. Hauska tuttavuus on mm. kentsu, joka oli silloisen Lounais-Suomen sotilasläänin komentaja ja oli käymässä lapinleirillä silloin meidän ampumista katselemassa. Sama kentsu kuului samaan Rotary-klubiin kuin minäkin. Tykit olivat siellä leirillä 155H40 tai jotain tuonnepäin.

        Rovajärvellä ryskittiin niin saatanasti 76 K 02:lla. Vaikka olihan niihin joskus 50 vuotta aikaisemmin sentään vaihdettu kumipyörät alle;)


      • tykäri84
        Kesällä 86 kirjoitti:

        Rovajärvellä ryskittiin niin saatanasti 76 K 02:lla. Vaikka olihan niihin joskus 50 vuotta aikaisemmin sentään vaihdettu kumipyörät alle;)

        Me präiskittiin rovalla 2004 marras/joulukuussa 122 ja 152 tykeillä. Aikamoinen tykki tuo 152. Sitä paineaaltoa ja kajausta ei unohda
        ku ammuttiin 1-panosta :) Oli myös mahtava kiilata sitä sinne routaiseen ja kiviseen maahan, mentiin läpi vaikka harmaan kiven!


      • SatTR - III/88 ja 3. patteri

        Moro!

        Ei ole kuin pari päivää aikaa kun kerroin emännälle muistelmia AUK:n jv-leirin "johtajakoulutuksesta" Hämeenkankaan lumisista maisemista. Homma tuli esille, kun emäntä mainitsi jostain oman pomonsa palaverisäätämisestä, niin muistin kuinka ihan aidosti alkoholisoitunut herra ylivääpeli tuskastui minuun, kun yritin jotenkin väsyksissä jotain epämääräistä ryhmälleni käskeä, ja hän totesi, että: "Saatana, lopetetaan nyt arpominen ja koitetaan nyt oppilas päättää, että mitä tässä nyt oikein tehdään!"

        Kommentti oli toki asiallinen, mutta siinä vaiheessa teekkarielämääkin nähnyt silmäni havaitsi toimiupseeriporukan olevan lähes kauttaaltaan rapajuoppoja ja jotenkin homma erityisesti Rovalla vaikutti melko ihmeelliseltä.

        Toisaalta sen mitä nyt valtion säästöjen välissä olen saanut kertaamassa käydä niin ilme on nykyään kertakaikkisen erilainen.

        T: Varuskunnan luistelukaukalon auraaja


      • erä III/1983
        SatTR - III/88 ja 3. patteri kirjoitti:

        Moro!

        Ei ole kuin pari päivää aikaa kun kerroin emännälle muistelmia AUK:n jv-leirin "johtajakoulutuksesta" Hämeenkankaan lumisista maisemista. Homma tuli esille, kun emäntä mainitsi jostain oman pomonsa palaverisäätämisestä, niin muistin kuinka ihan aidosti alkoholisoitunut herra ylivääpeli tuskastui minuun, kun yritin jotenkin väsyksissä jotain epämääräistä ryhmälleni käskeä, ja hän totesi, että: "Saatana, lopetetaan nyt arpominen ja koitetaan nyt oppilas päättää, että mitä tässä nyt oikein tehdään!"

        Kommentti oli toki asiallinen, mutta siinä vaiheessa teekkarielämääkin nähnyt silmäni havaitsi toimiupseeriporukan olevan lähes kauttaaltaan rapajuoppoja ja jotenkin homma erityisesti Rovalla vaikutti melko ihmeelliseltä.

        Toisaalta sen mitä nyt valtion säästöjen välissä olen saanut kertaamassa käydä niin ilme on nykyään kertakaikkisen erilainen.

        T: Varuskunnan luistelukaukalon auraaja

        Kesällä Rovajärvellä aamusella olin suuntakehän takana ja huusin jollekin, kai tykille, suuntaa malliin "kaksikymmentä-kolmekymmentäyksi". No samaan aikaan puskasta tuli meidän patterin vääpeli, punahka ylivääpeli. En tiedä mitä se siellä tuliasemissa oikein teki. Koulutuskiellossa kun oli. Kai oli eksynyt aamukrapuloissaan jonkun kuorma-auton kyytiin ja ajautunut harjoitusalueelle. En ollut koko äijää aikaisemmin leirillä nähnyt.

        No minähän olin huutanut suunnan väärin; ohjesäännön mukaan pitää huutaa: "kaksikymmentä-kolme-yksi". Äijä sai hirveen raivarin; ohimosuonet pullollaan se huusi muutaman minuutin. Tosiaan huusi. Taisi olla sen äijän ainut kontribuutio sillä kaksiviikkoisella leirillä; että minä muistan loppuikäni kuinka suunta annetaan.

        Tälläisiä yksittäismuistoja vielä inttiajoilta muistelen.

        Tulihan sitä varuskunnan luistelukaukaloa jäädytettyä ja viereisen lämpökeskuksen lattialla nukuttua.

        Toivoo myös entinen teekkari.


      • Anonyymi

        Se sama keittäjä oli HPsto 4ssa vuonna -87. Meinattiin sotilaspastorille ehdottaa kenttähäitä, kun yks soturi rakastu siihen. Olin sillo kertaamassa.


    • Anonyymi

      Olin 1981 2 patterin suuntaaja,, 17 ku siviiliin

    • Anonyymi

      1987 menin kuninkaalliseen MittausPatteristoon 330vrk. Lomat ei pyörinyt, kolme kertaa Rovalla, kapiaiset juopotteli ahkerasti siellä, osa oli turpa täynnä, kun lämmitin kapitelttaa. Aamulla kyselivät Buranaa🤭
      Ei silloin ollut niin nökön nuukaa. Juopottelu kuului leiri elämään. Ja kuka nyt sellasta hommaa tekis ees selvinpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      888
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe