Valmiin yrityksen ostaminen?

virvatuli

KUnka määritellään 15 v.tuottavana toimineen yrityksen hinta? Saako sellaisen hankintaan mitään tukia tai mistä neuvoja? Mitä kaikkea pitää yrityksestä tietää, että sen voi/uskaltaa ostaa? Auttakaa ja kertokaa kokemuksia vastaavista tilanteistanne, minulla on tässä tosi kyseessä päätökseni kanssa!
TArvitsen neuvoja koska en ole ollut ennen yrittäjänä. Olen vasta lähtökuopissa mutta jostakinhan sitä on aloitettava vaikkei yrittäjäperheeseen ole syntynytkään!

3

11541

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrityken arvo

koostuu seuraavasti (ei pörssi):
      -vuotuinen voitto
      -kiinteä omaisuus
      -velat
      -goodwill

olin ostamassa yritystä itsekin mutta allani (lvi) totesin että ei ole mitään järkeä ostaa mitään yritystä vaikka olisi ollut jo 50 vuotta olemassa.

monessa tapauksessa oli seuraavat ongelmat:
      -velkaa
      -tuotto surkea (vaikea nostaa jos vanhoja asiakkaita joille tehty vuosia halvalla)
      -turhaa kiinteää omaisuutta (varastoja,autotalleja jne)
      -kaikki suhteet nykyisen omistajan takana ja heti oston jälkeen luultavasti katkolla.
      jne.
      -yleensä vähänkin toimivasta yrityksestä hintapyynti oli epärealistinen.
      esim. kahden miehen myymälä (vuokra) ja vuokrasopimus katkolla, yrityksestä pyydettiin 500tmk ja vuotuinen nettotuotto oli 20tmk luokkaa....kaikki omaisuus (auto työkalut) vuodelta yksi ja kaksi.

päädyin perustamaan oman ja perustamiskustannukset kuoletin neljän kuukauden tuotoilla pois (pakettiauto työkalut ja kaikki uutta). nyt firma ollut velaton jo vuosia ja tuottaa todella kivasti (n.100t€/vuosi) ja työntekijöitä tasan yksi. oli helppoa myös valita mihin erikoistuu alalla (suunnittelu,asennus,konsultointi jne)

mieti moneen kertaan ennen kuin menet ostamaan yritystä ja ota mukaan asiantuntija/lakimies.
      kaikki mahdollinen kirjanpito/verotiedot 5v taaksepäin nähtävä ja tutkittava kunnolla.

pien yrityksen ostamisessa on parasta varautua että osa suhteista joita yrityksellä on ollut katkeaa heti omistajanvaihdoksen tapahduttua vaikka olisit kuinka hyvin ihmisten kanssa toimeen tulevaa sorttia.

voisitko lisätä mikä ala on kyseessä josta olet firmaa ostamassa???

• ulkosuomalainen

Voit aina ostaa myös liiketoiminnan ja nimen. Jääpi mahdolliset vero, takuu, sopimus yms. riskit vanhalle omistajalle. Liiketoiminnan osto on riskittömämpi vaihtoehto ja yleensä muutenkin parempi. Sinun ei siis tarvitse syynätä yritystä läpi suurennuslasilla, vaan perustat ensin oman yrityksen ja ostat sitten liiketoiminnan tuolta. Työntekijät joudut ottamaan vanhoina työntekijöinä, niistä et pääse eroon tuossakaan kaupassa. Voit myös ostaa vain osan liiketoiminnasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4461
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2428
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2375
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2138
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1687
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1501
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1476
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1124
    Aihe