Tätä Xanor-lääkitystä (alpratsolaami) käytetään hyvin paljon paniikkihäiriön hoidossa. Mutta Xanorin tilalle määrätään joskus (hyvinkin hanakasti) kallista Citalopramia (sitalopraamhydrobromidi) ja ihmisillä on tästä "vekslaamisesta" kokemuksia laidasta laitaan.
Yllä mainitut keskushermosto-tropit ovat kuitenkin vaikutuksiltaan erilaisia lääkkeitä. Varsinkin niiden haittavaikutukset.
Kertoisitteko kokemuksianne - kiitos!
Kokemuksia Xanorista - hyvät ja huonot puolet?
19
1997
Vastaukset
- panikoivaMulla on ainakin auttanut xanor akuuttiin paniikkiinahdistukseen paremmin kuin, diapam. Syön kylläkin yhtäaikaa cipramilia, mutta se ei oo vielä varmaan kunnolla tehonnut n.1kk jälkeen. 
 Xanorista en ole huomannut muuta haittaa kuin toleranssin nopean kasvun.
- SolAhdistuskohtauksiin 1mg, itse pienensin määrätyn määrän 1/4 pilleriä niin oli just sopiva olo, ennen otin puolikkaan niin oli"Krapulainen"olo ja kokonaisena se vei ihan pihalle. Minuun diapam ei auta yhtään. Xanor on jo vaihdettu Temesta 1mg, sen vaikutus on vähän kiinni omasta mielialasta vaikuttaa silleen jännästi rauhoittaa,tasoittaa tai nukuttaa.Xanorin ottaisin mielummin takaisin 0,5mg:nä mutta lääkäri ei anna sitä.Koska Temestan on kuulemma parempi. 
 Ole Hyvä, Jos jotain auttoi.
- ThunderballOlen käyttänyt varsin vähän Xanoria, mutta pidän sitä oivallisena lääkkeenä jännitysoireissa (Sosiaalisten tilanteiden pelko). Vuosia olen käyttänyt Opamoxia/Oxepamia, mutta pidän Xanoria parempana nopean vaikutuksensa vuoksi - muuta eroa en ole näin vähäisellä käytöllä huomannut. Käyttäisin mielelläni pelkästään Xanoria, mutta lääkärini ei sitä oikein tunnu haluavan määrätä. 
 Minulla diagnosoitiin helmikuussa depressio ja olen siitä lähtien käyttänyt masennuslääkkeitä. Toukokuusta lähtien olen käyttänyt Cipramilia/Citalopramia enkä ole kokenut siitä helpotusta jännitysoireisiin enkä näinollen usko sen toimivan paniikkihäiriössäkään. Minullekin on väläytelty Opamoxin korvaamista Citalopramilla, mutta jos tiukka paikka tulee niin vaihdan lääkäriä ja hankin joko Xanoria tai Opamoxia.
 Jos lähdet kokeilemaan Citalopramin vaikutusta, ehdottaisin, että pidät saatavilla myös Xanoria joka tosiaan vaikuttaa nopeasti. Kun "uhkaava" tilanne lähestyy, yksi Xanor kielen alle ja olo alkaa helpottua. Kokeile tietysti vaikutus ensin "kotioloissa".
 Haittavaikutuksia en ole huomannut jollei Xanorin osalta väsymystä sellaiseksi luokitella. Minusta väsymys kuuluu niissä valmisteissa mukaan ja omalla kohdallani koen sen merkiksi ylimitoitetusta annostuksesta.- AnonyymiUUSIkuka tietää sopiiko xanor lääke marevanin kans 

- HannuXanor auttaa nopeasti ja on halpa lääke, mutta sen ongelmana on melko suuri riippuvuus- ja tottumisriski ajan oloon käytettynä ja siksi lääkärit ei sitä kovin mielellään määrää etenkään pitkäaikaiseen ja jatkuvaan käyttöön. 
 Cipramilin pitäisi ajan olaoon vähentää ja lievittää paniikkiikohtauksia, jolloin Xanoria tmv riippuvuutta aiheuttavia rauhoittavia ei tarvittaisi.- leenuskaHeissan, 
 itse olen kokenut Xanorin itselleni sopivammaksi kuin minkään masennuslääkkeen. En koe itseäni masentuneeksi, vaan kärsin jännitysoireista hyvin rajatuissa tilanteissa. Käytän Xanoria, pienintä annosta (0,25 mg), kun on edessä esiintymistilanne tunnin, parin päästä. Koska rajaan käytön vain "tarpeeseen", ei ole tarvinnut vuosiin lisätä annosta. 30 tabletin pakkaus riittää minulle puoleksi vuodeksi. Kun kerran on niin, että kaikkeen ahdistukseen ei terapia auta, niin otan mielelläni tämän pienen kainalosauvan avuksi ja voin hyvin! Sitäpaitsi noin pieni annos ei vaikuta mitään toimintatarkkuuteen.
 Koitetaan jaksaa, me sinnikkäät!
- m70leenuska kirjoitti:Heissan, 
 itse olen kokenut Xanorin itselleni sopivammaksi kuin minkään masennuslääkkeen. En koe itseäni masentuneeksi, vaan kärsin jännitysoireista hyvin rajatuissa tilanteissa. Käytän Xanoria, pienintä annosta (0,25 mg), kun on edessä esiintymistilanne tunnin, parin päästä. Koska rajaan käytön vain "tarpeeseen", ei ole tarvinnut vuosiin lisätä annosta. 30 tabletin pakkaus riittää minulle puoleksi vuodeksi. Kun kerran on niin, että kaikkeen ahdistukseen ei terapia auta, niin otan mielelläni tämän pienen kainalosauvan avuksi ja voin hyvin! Sitäpaitsi noin pieni annos ei vaikuta mitään toimintatarkkuuteen.
 Koitetaan jaksaa, me sinnikkäät!Itsekin käytän Alproxia (= Xanoria vastaava) 
 vain tarvittaessa. Menee n. 1-2 0.25:n tabletti
 viikossa ennen vaikeita tilanteita.
 Hyvin on tuo minulla toiminut.

- ReaOlen käyttänyt Xanoria 2-3 vuotta ja muitakin lääkkeitä samaan aikaan.Otan päivässä neljä kertaa 1mg tapletin.Ei ole auttanut sosiaalistentilanteiden pelkoon,vaikka kuulema pitäis.Olen ottanut joskus ylimääräisiäkin,ei tehoa.Vieroitusoireet on melkosia,jos tulee tauko ottamisessa,pari vuorokautta ilman,hirvee olo. 
- MariaMinulle määrättii Xanoria yleiseen ahdistuneisuuteen. Se kuitenkin vaihdettiin Diapamiin, koska Xanor aiheutti minulle impulsiivisia tunteenpurkauksia. - KäyttäjäTarkentakaa miten Xanor vaikuttaa tunteisiin.Vaihteluja on tunteissa,mistä tietää mikä johtuu lääkkeistä.Onko tyypillisiä tapauksia. 

- SBXanor meinasi kirjaimellisesti viedä hengen! 
 Riippuvuus riski on todella suuri, vaikka käyttäisi kuinka lääkärin ohjeiden mukaan. Lääkkeiden vaikutus tuntuu pienenevän ajan mukaan ja annoksia joudutaan nostamaan hyvinkin helposti. Ilman tai lääkärin kanssa.
 Itselläni tilanne karkasi täysin käsistä ja loppujen lopuksi meni 16mg päivässä.
 Vierottautuminen oli erittäin vaikeaa eikä edes ensimmäisellä kerralla onnistunut.
 Nyt läksynsä oppineena en suosittelisi Xanoria kenellekään. Niin helvetillisiä vaikeuksia se on minulle tuonut...
- Make65Xanor on aika ristiriitainen lääke minusta.. 
 Olen kuullut/kokenut tästä lääkkeestä vuosien mittaan kaikenlaista,eräs lääkäri jopa vakuutteli aikoinaan ettei Xanorista missään tapauksessa voi tulla riippuvaiseksi. Sen olen kyllä huuhaajutuksi ajankanssa huomannut..
 Ehkä hän sanoi niin kun olin aika pelokas aloittamaan lääkitystä,kun olin kuullut muualta lääkkeen riippuvuusvaikutuksesta...
 Olen käyttänyt sitä päivittäin n.12 vuoden ajan , alussa oli 2mg tabletteja 3*/vrk käytössä, se oli liikaa semmoinen zombie olo että pyysin lääkäriä tarkistamaan määrää.. no kun sitä oli jo käyttänyt pari vuotta sen yht.6mg /vrk sa niin sen vähentäminenhän oli perin hankalaa...Itseasiassa sen vähentäminen oli muutaman vuoden kestävä prosessi ,jossa
 aivan pikkuhiljaa vähennettiin annostusta..
 Oli vaikka minkälaisia tuskallisia vieroitusoireita, kaikenlaisia muitakin lääkkeitä kokeiltiin sitten Xanorin rinnalla ,mutta niistä muista lääkkeistä tuli minulle taasen muunlaisia sivuoireita,no lopulta tuo Xanor on nyt sitten ollut ainoana lääkityksenä laaja-alaiseen paniikkihäiriööni ..Viimeisen 8-7 vuoden ajan lääkitys on ollut 3*0.25mg/vrk - 3*0.5mg/ vrk välillä , riippuen oireista,tällä hetkellä tuo pienempi annos.
 Hyvin tämä lääke kuitenkin on minua auttanutkin tulemaan toimeen paniikkihäiriön kanssa..
- ex-XanorKäytin Xanoria muutaman kuukauden toistakymmentä vuotta sitten. En huomannut siitä mitään hyötyä, sillä minulle oli lisäksi määrätty Tolvon -nimistä masennuslääkettä suurina annoksina ja lisäksi tarvittaessa Diapamia. Itse asiassa masennuskausiani muistellessani tuntuu siltä, että mitä suurempi ja enemmän valmisteita sisältävä lääkitys minulla oli, sitä ahdistuneempi ja masentuneempi olin. Tehokkaimmaksi osoittautui ajoittainen laitoshoito erityyppisellä lääkityksellä. 
 Ehkä nuo Xanor ei vain sopinut minulle tai elämantilanteeni tuntui minusta muuten niin vaikealta, etten tuntenut saavani lääkkeistä apua. Nyt olen elänyt viisi vuotta ilman minkäänlaisia psyykenlääkkeitä. Läheiseni pitävät minua aivan normaalina ihmisenä lieviä paniikkioireita lukuunottamatta. Herkkä olen kyllä yhä.
- TukavuXanor on ollut ihan hyvä lääke mulle. 0,25mg x2 riittää hyvin. 
 Lääkkeiden varassa voi elää ihan hyvän elämän. .Kukaan ei niitä huvikseen syö.
- ZanorLääke jonka kanssa pitää olla tarkkana. Erittäin suosittu lääke päihdekäytössä ja aiheuttaa kovan riippuvuuden etenkin päihdekäytössä. Ihan reseptinmukaisessakin käytössä tulee helposti riippuvaisuus. Luultavasti erittäin tehokas mutta riippuvuus ja väärinkäyttöpotentiaali erittäin suuri. 
- PadawaxMiten kukaan lääkäri ikinä voi sanoa ettei xanorista voi tulla riippuvaiseksi? 
 aika vanha aloitus, mut keskustelu näyttää jatkuvan……………………..
- elinikäinen_ahdistusXanor on varmasti ikuisuusaihe. 
 Itse olen käyttänyt sitä 80-luvun loppupuolelta saakka eli kohta 30 vuotta. Annostus ei ole kasvanut. Auttaa, jos ei ole oikein paha paniikkikohtaus, johon ei auta mikään. paniikki voi jatkua päiväkausia, alkaa ilman syytä ja sitten helpottaa.
 Nykyinen lääkärini, jolla olen käynyt vuosikausia, on sanonut, että 70 ikävuoden jälkeen haitat saattavat olla suuremmat kuin hyödyt. Käyn uusimassa lääkkeet kerran vuodessa, otan apteekista vain sen minkä tarvitsen, joten reseptistä voi jäädä osa käyttämättä.
 Xanor nousee usein moraliteettikysymykseksi johtuen kaiketi siitä, että sen väärinkäyttäjiä on runsaasti. En tiedä, mistä hankkivat lääkkeensä. Eikä suoraan sanoen pahemmin kiinnosta. Sähköisten reseptien aikakaudella reseptejä ei voi väärentää, koska mitään reseptejä ei edes paperimuodossa käytetä.
 En tiedä, olenko riippuvainen vai en. Mitä väliä sillä on tässä iässä? Olen ollut kerran pari kuukautta käyttämättä ihan muista kuin psyykkisistä terveydentilasyistä johtuen ja ei minulla ollut minkäänlaisia vieroitusoireita, kun lopetin käytön. Aloitin kuitenkin uudestaan, koska ahdistus on päivittäistä.
 Käytetäänhän somaattisellakin puolella lääkkeitä vuosikymmeniä.
 Tosin kukaan lääkäri ei varmaan uudelle ahdistuspotilaalle Xanoria määräisi. Aika oli toinen kun aloitin. Otin ensin vain tarvittaessa, mutta silloinen lääkäri sanoi, että käytän lääkettä väärin ja kehotti ottamaan päivittäin.
 Niin ne ajat muuttuvat.
- kerrolisääMinkälainen tauti ja pää sinulla oikein on (myönteisessä mielessä :) kun voit noin vain lopettaa Xanorin välillä ilman vieroitusoireita ??? ihmeellistä ! 
 Onko sinulla joku muu lääkitys rinnalla, joka mahdollisesti lievittää xanorin käytön lopetusta ?
- AnonyymiUUSIsopiiko xanor marevanin kanssa 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset424905
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut183646
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693443
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012798
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral862670
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302620
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa161693
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161536
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2011428
- 1521311