Tässä on tilaa TOSIKOILLE sekä VEITIKOILLE ja kaikille siltä väliltä. Aiheet vapaavalintaisia.
"Kansanradio" - 4
217
14127
Vastaukset
Hyvä että siirsit tämän Raatijon.
Nyt lähden saunaan....- saara.dma
Tässä jo kaipailinkin uutta ratiota.
Pitkän poissaolon jälkeen on ollut palstoissa paljon lukemista ja sormet ovat syyhynneet antaa vastauksiakin, mutta... eipä oikein jaksa vielä pitkään istua paikallaan. Hyvin tässä muuten menee!
Nähdään taas joskus! - my.mm.eli
saara.dma kirjoitti:
Tässä jo kaipailinkin uutta ratiota.
Pitkän poissaolon jälkeen on ollut palstoissa paljon lukemista ja sormet ovat syyhynneet antaa vastauksiakin, mutta... eipä oikein jaksa vielä pitkään istua paikallaan. Hyvin tässä muuten menee!
Nähdään taas joskus!lukematta taas minullakin ja kirjoittaminen jäänyt melkoisen vähiin. Sattuneista syistä ;)
Hyvä kuulla, että toipumisesi on hyvällä mallilla. Ystäväni lonkkasaranan vaihto oli tänään. Päiväni on kulunut kädet ristissä pitämiseen, kuvainnollisesti. Illemmalla soitan vielä hänen vaimolleen, kyselen potilaan vointia ja miten leikkaus on sujunut.
Olen tänään liittynyt inkivääriuskovaisten lahkoon ;)) Ostin palan inkiväärinjuurta, upotin ohuita lastuja mietoon sulatejuustoon voileivän päälle - ja melkein poltin kieleni ;( Huhhuh, mikä tulinen maku .... kahvikaan ei maistunut kahvilta sen päälle :( Apua - miten tätä voi nauttia ??? Ja mitä mahtaa vatsa tuumata - tähän kun vielä mättää annoksen mämmiä päälle!!!! Jos minua ei huomenna näy missään, niin olen muuttanut WCn puolelle asumaan ;)) - Katleija-T
my.mm.eli kirjoitti:
lukematta taas minullakin ja kirjoittaminen jäänyt melkoisen vähiin. Sattuneista syistä ;)
Hyvä kuulla, että toipumisesi on hyvällä mallilla. Ystäväni lonkkasaranan vaihto oli tänään. Päiväni on kulunut kädet ristissä pitämiseen, kuvainnollisesti. Illemmalla soitan vielä hänen vaimolleen, kyselen potilaan vointia ja miten leikkaus on sujunut.
Olen tänään liittynyt inkivääriuskovaisten lahkoon ;)) Ostin palan inkiväärinjuurta, upotin ohuita lastuja mietoon sulatejuustoon voileivän päälle - ja melkein poltin kieleni ;( Huhhuh, mikä tulinen maku .... kahvikaan ei maistunut kahvilta sen päälle :( Apua - miten tätä voi nauttia ??? Ja mitä mahtaa vatsa tuumata - tähän kun vielä mättää annoksen mämmiä päälle!!!! Jos minua ei huomenna näy missään, niin olen muuttanut WCn puolelle asumaan ;))Sen verran olen kuullut, että inkiväärijuurta käytetään johonkin vaivaan. Minulla ei ole vaivoja, mutta voikos sitä inkivääriä käyttää jotenkin ruoan laitossa. Inkiväärijauhetta osaan käyttää leivonnassa, mutta tuoretta en mitenkään.
Bataatista olen oppinut pitämään. Saisi olla kuitenkin vähän halvempaa sekin. Se on erinomaista raakana napostella sekä muhennoksissa ja keitoissa sekä paistoksissa. Amerikoissa kai tehdään bataattipiirakoita. Millaisia ne mahtavat olla? Katleija-T kirjoitti:
Sen verran olen kuullut, että inkiväärijuurta käytetään johonkin vaivaan. Minulla ei ole vaivoja, mutta voikos sitä inkivääriä käyttää jotenkin ruoan laitossa. Inkiväärijauhetta osaan käyttää leivonnassa, mutta tuoretta en mitenkään.
Bataatista olen oppinut pitämään. Saisi olla kuitenkin vähän halvempaa sekin. Se on erinomaista raakana napostella sekä muhennoksissa ja keitoissa sekä paistoksissa. Amerikoissa kai tehdään bataattipiirakoita. Millaisia ne mahtavat olla?Minä laitan bataatin näin;pesen hyvin folion
sisään ja uuniin,riippuu koosta noin tunti 175c.
On hyvää makkaran asemesta leivän päällä,voi pikkusen ripahuttaa aromisuolaa,nammmm...- fiiuliN
muori67 kirjoitti:
Minä laitan bataatin näin;pesen hyvin folion
On hyvää makkaran asemesta leivän päällä,voi pikkusen ripahuttaa aromisuolaa,nammmm...Mitä on bataatti , ja minkä näköinen.
- Pääsky64
muori67 kirjoitti:
On hyvää makkaran asemesta leivän päällä,voi pikkusen ripahuttaa aromisuolaa,nammmm...oliskohan tuo syötävää.Kirjoittelen ensikerran kannettavalla.On helpompi käsiteltävä.
Tällaisen minä haluaisin.
Täällä on kaunis aurinkoinen ilta.Kahvipirttikin loppui en saanut vastattua.Ettei haittaa vaikka serailettekin guuglesta minne menen.Ainahan voin eksyttää.
Inkivääri ohje oli semmonen että meinasin tukehtua se poltti niin suuta. - Katleija-T
fiiuliN kirjoitti:
Mitä on bataatti , ja minkä näköinen.
Ostin tänään yhden ja tässä se on kirjoituspöydälläni. Tämä on aika kookas juurimukula niinkuin perunakin. Tämä on 30 cm pitkä punertavan ruskea, alapäästään suippeneva. Muoto vaihtelee ja värikin hiukan. Sisältä se on oranssinvärinen ja rapea juures. Citymarketeissa ainakin näitä on myynnissä. Kilohinta tänään n. 2.90 euroa.
- ii-li
muori67 kirjoitti:
On hyvää makkaran asemesta leivän päällä,voi pikkusen ripahuttaa aromisuolaa,nammmm......on liian makeaa. Se käy kyllä perunamuusin joukossa, mutta sitä ei saa olla liikaa. Wokissa bataattipalat ovat ihan OK. Kaukoidässä, jossa perunaa ei syödä, bataatti korvaa perunan. Bataattipiiras on USA:n Syvän Etelän mustien ruokia. Enpä tiedä ollenkaan, millaiselta se voisi maistua. Kovin imelä mielikuva siitä kumminkin tulee.
Inkivääriä en tunne missään muussa muodossa kuin mausteena viilissä. Siihen tarkoitukseen se sopiikin erinomaisesti. Pitäisikin joskus ostaa tuoretta inkivääriä, että saisi tutustua makuun.
Yksi noista "etelän hetelmistä" on jalopeno. Siitä en pidä ollenkaan. Se vain polttaa suuta, mutta siinä ei ole mitään makua. - TV:n kokkiohjelmissa jalopenot otetaan usein pois ruoasta ennen tarjoilua. - Hanna
Katleija-T kirjoitti:
Sen verran olen kuullut, että inkiväärijuurta käytetään johonkin vaivaan. Minulla ei ole vaivoja, mutta voikos sitä inkivääriä käyttää jotenkin ruoan laitossa. Inkiväärijauhetta osaan käyttää leivonnassa, mutta tuoretta en mitenkään.
Bataatista olen oppinut pitämään. Saisi olla kuitenkin vähän halvempaa sekin. Se on erinomaista raakana napostella sekä muhennoksissa ja keitoissa sekä paistoksissa. Amerikoissa kai tehdään bataattipiirakoita. Millaisia ne mahtavat olla?... käytän mm. wokkivihanneksissa. Aivan alussa öljyyn hetkeksi muutama pieni inkivääripalanen, makua antamaan.
- uzma
Katleija-T kirjoitti:
Bataatista olen oppinut pitämään. Saisi olla kuitenkin vähän halvempaa sekin. Se on erinomaista raakana napostella sekä muhennoksissa ja keitoissa sekä paistoksissa. Amerikoissa kai tehdään bataattipiirakoita. Millaisia ne mahtavat olla?meilla ruanlaitossa paivittain,kiinalaisen ja intalaisen ruuan perus aineksia ovat sipuli,valkosipili,inkivaati ja usein myos tomatti ja naihin lisataan mausteet ja muut kasvikset .liha ym.
Inkivaari kana tai naudanliha on oikein hyvaa. - my.mm.eli
uzma kirjoitti:
meilla ruanlaitossa paivittain,kiinalaisen ja intalaisen ruuan perus aineksia ovat sipuli,valkosipili,inkivaati ja usein myos tomatti ja naihin lisataan mausteet ja muut kasvikset .liha ym.
Inkivaari kana tai naudanliha on oikein hyvaa.että lukiko siinä hyllynreunassa 'intialaista inkivääriä' vai 'kiinalaista', en muistanut kummin se oli - vaakalapussa lukee vain inkivääri. Saattoi siis olla kummasta maasta hyvänsä. Kilohinta ainakin oli hulppeat 5,90 euroa joten aika arvokasta tavaraa. Lentorahtiko siinä maksaa vai onko niin vähän viljeltyä, että sen vuoksi harvinaista "herkkua"? Mitähän maksanee siellä, noin niinkuin euroiksi muutettuna? Sen paikallisen valuuttanne nimeä en nyt muista, eikä kurssiakaan ole tiedossani ;)
Väkevä, tulinen on maku ainakin raakana nautittaessa, voisikohan sitä raastaa hunajan joukkoon? Jauhettua inkivääriä olen käyttänyt vain jossain kakku- tai piparitaikinassa. Olisiko sillä sama vaikutus kuin tuolla raakajuurella, jos jauhettua ripottelisi jogurtin päälle?
Bataattia olen katsellut moneen kertaan kaupassa, mutta ei ole tullut ostettua. Sen näköinen on kuin Katleija kuvaili, ai sekö on oranssia sisältä ;) Meidän sittarissa oli kyllä kalliimpaa kuin mitä Katleija mainitsi.
Vaan on moninkertainen hinta perunaan verrattuna, mitäs jos vähän laittaisi muusiperunoiden joukkoon niin antaisiko keväistä väriä muusille! Kuinkahan kauan säilyisi jääkaapissa puolikkaaksi leikattu bataatti. Meinaan kun muusia tulee suht harvoin tehtyä. Ei edes kerran viikossa, kuorineen keitettynä tulee perunat nautittua useimmiten. my.mm.eli kirjoitti:
että lukiko siinä hyllynreunassa 'intialaista inkivääriä' vai 'kiinalaista', en muistanut kummin se oli - vaakalapussa lukee vain inkivääri. Saattoi siis olla kummasta maasta hyvänsä. Kilohinta ainakin oli hulppeat 5,90 euroa joten aika arvokasta tavaraa. Lentorahtiko siinä maksaa vai onko niin vähän viljeltyä, että sen vuoksi harvinaista "herkkua"? Mitähän maksanee siellä, noin niinkuin euroiksi muutettuna? Sen paikallisen valuuttanne nimeä en nyt muista, eikä kurssiakaan ole tiedossani ;)
Väkevä, tulinen on maku ainakin raakana nautittaessa, voisikohan sitä raastaa hunajan joukkoon? Jauhettua inkivääriä olen käyttänyt vain jossain kakku- tai piparitaikinassa. Olisiko sillä sama vaikutus kuin tuolla raakajuurella, jos jauhettua ripottelisi jogurtin päälle?
Bataattia olen katsellut moneen kertaan kaupassa, mutta ei ole tullut ostettua. Sen näköinen on kuin Katleija kuvaili, ai sekö on oranssia sisältä ;) Meidän sittarissa oli kyllä kalliimpaa kuin mitä Katleija mainitsi.
Vaan on moninkertainen hinta perunaan verrattuna, mitäs jos vähän laittaisi muusiperunoiden joukkoon niin antaisiko keväistä väriä muusille! Kuinkahan kauan säilyisi jääkaapissa puolikkaaksi leikattu bataatti. Meinaan kun muusia tulee suht harvoin tehtyä. Ei edes kerran viikossa, kuorineen keitettynä tulee perunat nautittua useimmiten.bataatista,kyllähän se on kalliinpaa kuin peruna,
mutta jos kerra viikossa sitä laittaa,niin eik kai
se niin hirveitätee.
Se on vähän makea,mutta minähän pidän makeasta,
aamusämpylän päällä nammmm.
Raakaa inkivääriä olen maistanut ja ei vatsani tykännyt siitä,siksi tyydyn kapseleihin.- uzma-m
my.mm.eli kirjoitti:
että lukiko siinä hyllynreunassa 'intialaista inkivääriä' vai 'kiinalaista', en muistanut kummin se oli - vaakalapussa lukee vain inkivääri. Saattoi siis olla kummasta maasta hyvänsä. Kilohinta ainakin oli hulppeat 5,90 euroa joten aika arvokasta tavaraa. Lentorahtiko siinä maksaa vai onko niin vähän viljeltyä, että sen vuoksi harvinaista "herkkua"? Mitähän maksanee siellä, noin niinkuin euroiksi muutettuna? Sen paikallisen valuuttanne nimeä en nyt muista, eikä kurssiakaan ole tiedossani ;)
Vaan on moninkertainen hinta perunaan verrattuna, mitäs jos vähän laittaisi muusiperunoiden joukkoon niin antaisiko keväistä väriä muusille! Kuinkahan kauan säilyisi jääkaapissa puolikkaaksi leikattu bataatti. Meinaan kun muusia tulee suht harvoin tehtyä. Ei edes kerran viikossa, kuorineen keitettynä tulee perunat nautittua useimmiten.raakana,esim jauhelihaan silppuan kas sipulia ruskistan vahan,jauhan muutaman valkosipulin kynnen ja noin 3cm palan inkivaaria ja sinne sipilin joukkoon paistumaan muutamaksi minutiksi,lisaan 3 pilkottua tomattia,kuminan siemenia,1 tee luskl.suolaa ja punaista chilly jauhetta,kiehauta, lisaa jauhe liha ja keita hiljaiseella tulella n.1/2 tuntia,hyvaa on.
Eihan inkivaaria kilokaupalla osteta,ehka noin 10cm kokoinen pala.Ei ole kallista taalla. - Lokari1
Katleija-T kirjoitti:
Bataatista olen oppinut pitämään. Saisi olla kuitenkin vähän halvempaa sekin. Se on erinomaista raakana napostella sekä muhennoksissa ja keitoissa sekä paistoksissa. Amerikoissa kai tehdään bataattipiirakoita. Millaisia ne mahtavat olla?Sitä jam juurta.
Siittä tulee oikein hyvät ranskalaiset ja lanttulaatikkoon kun pistää noin puolet niin on maha ystävällistä .
No se piirakka on kyllä sekin maukasta ja uuniperunana kalkkunan kanssa oikein maukasta.
Pitää lopettaa tai minulle tulee nälkä..HAHA
tyerv:Lokari1. - uzma-m
Lokari1 kirjoitti:
Sitä jam juurta.
Siittä tulee oikein hyvät ranskalaiset ja lanttulaatikkoon kun pistää noin puolet niin on maha ystävällistä .
No se piirakka on kyllä sekin maukasta ja uuniperunana kalkkunan kanssa oikein maukasta.
tyerv:Lokari1.kiitos lokari nyt mullekin selkes mista on kyse,olen sita kaupoissa nahnyt,taytyy kokeilla.
- Katleija-T
Lokari1 kirjoitti:
Sitä jam juurta.
tyerv:Lokari1.Tuo lanttulaatikkovihje tuntui hyvältä. Siitä bataatista tulee makeutta varmaan riittävästi, ettei tarvitse edes siirapia laittaa. Mietin tuossa, että taidan kokeilla sellaista piirakkaa vehnätaikinakuoreen, että soseutan keitetyn bataatin ja lisään siihen puolukkasurvosta ja hiukkasen vehnäjauhoja siteeksi. Piirakasta voisi tehdä kannellisen(umpipiirakan).
- my.mm.eli
Lokari1 kirjoitti:
Sitä jam juurta.
tyerv:Lokari1.anteeksi jos poikkean aiheesta sen verran, että kerron viime joulun alla eräässä ravintolassa maistamastani lanttulaatikosta!( Oli ruokalistalla nimellä "Pikkujoululautanen".
Siinä oli mausteena käytetty reippaasti kanelia, oletteko koskaan lanttulaatikkoa syöneet näin maustettuna?
Oli sen verran outo maku ainakin minulle, että syömättä jäi sen pikkunokareen maistamisen jälkeen. Katselin muihin pöytiin ja lähes jokaisella lautasella syömätön lanttulaatikko annos! - ii-li
Lokari1 kirjoitti:
Sitä jam juurta.
tyerv:Lokari1.Molempia viljellään myös Suomessa, vaikka ne ovatkin yleensä tuontitavaraa. Jamssia en ole koskaan maistanut.
Täällä kysyttiin reseptejä. Kummastakin näistä ja monista monista muista löytyy sekä selostus että reseptejä sivulta kotimaisetkasvikset.fi. (Kuka sanoi jossakin, ettei valmiita linkkejä enää saa antaa? No, tuo minun antamani ei ole valmis linkki. Siihen vain www. alkuun. - Erinomainen sivu.) - Katleija-T
my.mm.eli kirjoitti:
anteeksi jos poikkean aiheesta sen verran, että kerron viime joulun alla eräässä ravintolassa maistamastani lanttulaatikosta!( Oli ruokalistalla nimellä "Pikkujoululautanen".
Siinä oli mausteena käytetty reippaasti kanelia, oletteko koskaan lanttulaatikkoa syöneet näin maustettuna?
Oli sen verran outo maku ainakin minulle, että syömättä jäi sen pikkunokareen maistamisen jälkeen. Katselin muihin pöytiin ja lähes jokaisella lautasella syömätön lanttulaatikko annos!Lanttulaatikon olen tehnyt Pirkka-lehden ohjeen mukaan. Siinä noin 1 kg lantuista tehtyyn laatikkoon mausteet: 2-3 rkl siirapia, 2tl suolaa,1/2 tl inkivääriä, kanelia ja valkopippuria. Olikohan mainitsemaasi laatikkoon humahtanut jkv. enemmän sitä kanelia.
Katleija-T kirjoitti:
Lanttulaatikon olen tehnyt Pirkka-lehden ohjeen mukaan. Siinä noin 1 kg lantuista tehtyyn laatikkoon mausteet: 2-3 rkl siirapia, 2tl suolaa,1/2 tl inkivääriä, kanelia ja valkopippuria. Olikohan mainitsemaasi laatikkoon humahtanut jkv. enemmän sitä kanelia.
Lanttulaatikosta on varmasti olemassa monia variaatioita. Minulla on äitini perintönä säilynyt lanttulaatikon resepti, joka herättää ihastusta edelleen lanttulaatikon ystävissä. Kellastuneessa ohjeessa nimenä on "Anopin kuohkea lanttulaatikko". Saattaa olla alkujaan Pirkka-lehdestä tämäkin. Tein jouluksi pakastimeen lanttulaatikkoa runsaasti. Pääsiäisen pyhinä hupenee viimeinen.
Anopin kuohkea lanttulaatikko
* 1 kg lanttua
* vettä, vähän suolaa
* 3 kukkura ruokalusikallista korppujauhoja
* 2 dl kermaa
* 2-3 kananmunaa
* 1-1,5 dl siirappia
* hiukan suolaa
( muskottipähkinää )
Kuori lantut, paloittele ja keitä kypsiksi vähässä, miedosti suolatussa vedessä. ( Voi käyttää myös valmista, pakastettua lanttusurvosta ).
Survo mieluiten nuijalla tai survimella. Lanttu saa jäädä vähän epätasaiseksi, palojakin voi seoksesta löytyä.
Lisää korppujauhot ja kerma. Anna turvota jonkin aikaa ja lisää sitten joukkoon munat, siirappi sekä mausteet hyvin sekoittaen.
Jos tahdot, voit raastaa sekaan vähän muskottipähkinää. ( Itse en siitä pidä, joten en käytä ).
Kaada voideltuun vuokaan. Paista 175 asteessa noin tunti.
Kannattaa kokeilla. Olen reseptiä jaellut ystäväpiirissäni avokätisesti. Monista on tullut lanttulaatikon ystäviä tämän reseptin ansiosta, vaikka eivät aikaisemmin ole lanttulaatikosta pitäneetkään.
Tallella ovat myös äidin reseptit porkkanalaatikkoon ja kaalilaatikkoon. Molemmat herkullisia. Imelletetty perunalaatikko on "sormituntumassa" äidin perintönä. Nammm....:)))- my.mm.eli
uzma-m kirjoitti:
raakana,esim jauhelihaan silppuan kas sipulia ruskistan vahan,jauhan muutaman valkosipulin kynnen ja noin 3cm palan inkivaaria ja sinne sipilin joukkoon paistumaan muutamaksi minutiksi,lisaan 3 pilkottua tomattia,kuminan siemenia,1 tee luskl.suolaa ja punaista chilly jauhetta,kiehauta, lisaa jauhe liha ja keita hiljaiseella tulella n.1/2 tuntia,hyvaa on.
Eihan inkivaaria kilokaupalla osteta,ehka noin 10cm kokoinen pala.Ei ole kallista taalla.vaikuttaa herkulliselta, resepti on jo kopioituna ja aion tehdä kun seuraavan kerran ostan jauhelihaa. Mihin lihamäärään tuo n. 3 cm pala inkivääriä olisi sopiva määrä, ettei tulisi liian "tuju" maku? Ai niin, sanoitkin ettei ole niin vahva keitettynä. Olisiko puoli kiloa lihaa sopiva määrä? Kai siihen käy nauta/sika vai pitäisikö olla oikein naudan paistia? No, teillä ei ehkä siellä näitä lihalaatuja käytetä vai kuinka? Oletko tehnyt tällä reseptillä Suomessa käydessäsi täkäläisistä lihoista?
- my.mm.eli
Frederiikka kirjoitti:
Lanttulaatikosta on varmasti olemassa monia variaatioita. Minulla on äitini perintönä säilynyt lanttulaatikon resepti, joka herättää ihastusta edelleen lanttulaatikon ystävissä. Kellastuneessa ohjeessa nimenä on "Anopin kuohkea lanttulaatikko". Saattaa olla alkujaan Pirkka-lehdestä tämäkin. Tein jouluksi pakastimeen lanttulaatikkoa runsaasti. Pääsiäisen pyhinä hupenee viimeinen.
* 1 kg lanttua
* vettä, vähän suolaa
* 2 dl kermaa
* 2-3 kananmunaa
* 1-1,5 dl siirappia
* hiukan suolaa
( muskottipähkinää )
Kuori lantut, paloittele ja keitä kypsiksi vähässä, miedosti suolatussa vedessä. ( Voi käyttää myös valmista, pakastettua lanttusurvosta ).
Survo mieluiten nuijalla tai survimella. Lanttu saa jäädä vähän epätasaiseksi, palojakin voi seoksesta löytyä.
Lisää korppujauhot ja kerma. Anna turvota jonkin aikaa ja lisää sitten joukkoon munat, siirappi sekä mausteet hyvin sekoittaen.
Jos tahdot, voit raastaa sekaan vähän muskottipähkinää. ( Itse en siitä pidä, joten en käytä ).
Kannattaa kokeilla. Olen reseptiä jaellut ystäväpiirissäni avokätisesti. Monista on tullut lanttulaatikon ystäviä tämän reseptin ansiosta, vaikka eivät aikaisemmin ole lanttulaatikosta pitäneetkään.
Tallella ovat myös äidin reseptit porkkanalaatikkoon ja kaalilaatikkoon. Molemmat herkullisia. Imelletetty perunalaatikko on "sormituntumassa" äidin perintönä. Nammm....:)))ruokaohjeita! Minulla on koneella tiedosto nimeltään "Kahvipirtin menú" ja sinne tallensin tämänkin, kai sallinet vaikka en pirtin ketjusta tätä poiminut ;)
Siellä on jo koko joukko reseptejä á la SkillaN ja á la saara.dma, á la Ansku ja moni moni muu.
Tänään tallensin nämä á la uzma-m ja á la Frederiikka ;)
Kiitos sinulle, odotellaan Joulua :DDD - uzma-m
my.mm.eli kirjoitti:
vaikuttaa herkulliselta, resepti on jo kopioituna ja aion tehdä kun seuraavan kerran ostan jauhelihaa. Mihin lihamäärään tuo n. 3 cm pala inkivääriä olisi sopiva määrä, ettei tulisi liian "tuju" maku? Ai niin, sanoitkin ettei ole niin vahva keitettynä. Olisiko puoli kiloa lihaa sopiva määrä? Kai siihen käy nauta/sika vai pitäisikö olla oikein naudan paistia? No, teillä ei ehkä siellä näitä lihalaatuja käytetä vai kuinka? Oletko tehnyt tällä reseptillä Suomessa käydessäsi täkäläisistä lihoista?
juu,1/2kg jauhelihaa on sopiva maara,valmiiseen jauhelihaan voi myos lisata kasviksia,kuten 1 tai 2kkup.herneita,perunoita tai kukkakaalia.
Meilla ei sianlihaa saa mutta uskon siitakin hyvaa tulee.
kokkailin usein Suomessa huvittaa vielakin kun eras lapsi sanoi aidilleen,tuossa talossa on ravintola,avoimesta ikkunastani levisi itamaalaisia aromoja. my.mm.eli kirjoitti:
ruokaohjeita! Minulla on koneella tiedosto nimeltään "Kahvipirtin menú" ja sinne tallensin tämänkin, kai sallinet vaikka en pirtin ketjusta tätä poiminut ;)
Siellä on jo koko joukko reseptejä á la SkillaN ja á la saara.dma, á la Ansku ja moni moni muu.
Tänään tallensin nämä á la uzma-m ja á la Frederiikka ;)
Kiitos sinulle, odotellaan Joulua :DDDLoistava idea, minä poimin sen nyt Sinulta! "Kahvipirin menussa" olisi ainesta vaikka uudeksi keskusteluketjuksi.
Eläkkeellä ollessa on aikaa kokkailla. Uudet niksit piristävät.
Bataattikeskustelua olen suorastaan ahminut. Minulle bataatti on jäänyt "tuntemattomaksi suuruudeksi". Vihanneshyllyillä se on usein osunut silmiini, mutta sinne se on jäänyt.
Bataattikeskustelun ansiota on, että seuraavan kerran Marketissa käydessäni, taitaa ostoskärrystäni löytyä myös bataatti:))))
Lisää "Kahvipirtin menuja" kätköistänne, Kiitos!- Lokari1
ii-li kirjoitti:
Molempia viljellään myös Suomessa, vaikka ne ovatkin yleensä tuontitavaraa. Jamssia en ole koskaan maistanut.
Täällä kysyttiin reseptejä. Kummastakin näistä ja monista monista muista löytyy sekä selostus että reseptejä sivulta kotimaisetkasvikset.fi. (Kuka sanoi jossakin, ettei valmiita linkkejä enää saa antaa? No, tuo minun antamani ei ole valmis linkki. Siihen vain www. alkuun. - Erinomainen sivu.)sweet potatos, kuuluu minun mielestäni sanaan"sukuun" , mutta sweet potato( Makea peruna minun suomennukseni mukaan) on ainakin täällä paljon kaliimpi hinnaltaan.
Eroja niissä tietysti on mutta minä en niitä voi mitenkään erotella kun en ole kovinkaan tietoinen kasviksista.
Minulle tuo bataatti onkin nimenä tuntematon sekä juureksenakin kun en ole suomessa sitä nähnyt kaupoissa.
Koska sillon kun asuin suomessa niitä en nähnyt missään ja tuon nimenkin kuulin vasta muutama vuosi sitten suomessa ollessani.
Silloinkaan en jam juurta nähnyt enkä bataattiakaan kaupoissa.
Mistä täällä nuo kasvikset tulee kauppoihin en osaa sanoa .
Vielä niistä jam piirakoista, se kuori on samanlaista kun suomessa joulutorttuun , mikähän sellaisen taikinan nimi olis suomeksi?
Leipojat kyllä se teillä on mielessä , minulla ei kyllä sen nimeä päässäni ole kun en torttuja tee joulunakaan...
Terv: Lokari1. - mirjamarja
Lokari1 kirjoitti:
sweet potatos, kuuluu minun mielestäni sanaan"sukuun" , mutta sweet potato( Makea peruna minun suomennukseni mukaan) on ainakin täällä paljon kaliimpi hinnaltaan.
Eroja niissä tietysti on mutta minä en niitä voi mitenkään erotella kun en ole kovinkaan tietoinen kasviksista.
Minulle tuo bataatti onkin nimenä tuntematon sekä juureksenakin kun en ole suomessa sitä nähnyt kaupoissa.
Koska sillon kun asuin suomessa niitä en nähnyt missään ja tuon nimenkin kuulin vasta muutama vuosi sitten suomessa ollessani.
Silloinkaan en jam juurta nähnyt enkä bataattiakaan kaupoissa.
Mistä täällä nuo kasvikset tulee kauppoihin en osaa sanoa .
Vielä niistä jam piirakoista, se kuori on samanlaista kun suomessa joulutorttuun , mikähän sellaisen taikinan nimi olis suomeksi?
Leipojat kyllä se teillä on mielessä , minulla ei kyllä sen nimeä päässäni ole kun en torttuja tee joulunakaan...
Terv: Lokari1.Joulutorttutaikina tehdään voista, jauhoista ja vedestä.
Se on hyvin yksinkertainen taikina, jota voi käyttää kaiken maailman piirakoissa ja paistoksissa.
Jos kaulit sen useaan kertaan niin taikinasta tulee lehtevä paistettaessa. Usein sitä menetelmää käytetään joulutortuissa.
Jos vain painelet sen vuokaan, sen päälle voit panna mitä tahansa täytettä.
Bataattia on ollut viime vuosina saatavilla, aika kalliiseen hintaan.
Emme ehkä ole tottuneet siihen, kun se on liian makea meille, perunaan tottuneille.
Jamssia ei ole lähikaupassani ollut. Enpä osaisi siitä mitään ruokaa valmistaa. - Lokari1
mirjamarja kirjoitti:
Joulutorttutaikina tehdään voista, jauhoista ja vedestä.
Se on hyvin yksinkertainen taikina, jota voi käyttää kaiken maailman piirakoissa ja paistoksissa.
Jos kaulit sen useaan kertaan niin taikinasta tulee lehtevä paistettaessa. Usein sitä menetelmää käytetään joulutortuissa.
Jos vain painelet sen vuokaan, sen päälle voit panna mitä tahansa täytettä.
Bataattia on ollut viime vuosina saatavilla, aika kalliiseen hintaan.
Emme ehkä ole tottuneet siihen, kun se on liian makea meille, perunaan tottuneille.
Jamssia ei ole lähikaupassani ollut. Enpä osaisi siitä mitään ruokaa valmistaa.Mitä eroa on Jamjuurella ja bataatilla?
Minun mielipuolisen ajateluni mukaan ne on ihan se ja sama asia, teillä suomessa se Bataatti on vaan mennyt niin kovin käytäntöön että se toinen nimi ei ota "tulta".
Tua taikina on just sitä mikä täällä yleensä pistetään piirakkaan pohjaks ja joihinkin piirakoitin pääliseksikin.
Esm. Omena piirakaan..
Terv: Lokari1. - ii-li
Lokari1 kirjoitti:
Mitä eroa on Jamjuurella ja bataatilla?
Minun mielipuolisen ajateluni mukaan ne on ihan se ja sama asia, teillä suomessa se Bataatti on vaan mennyt niin kovin käytäntöön että se toinen nimi ei ota "tulta".
Tua taikina on just sitä mikä täällä yleensä pistetään piirakkaan pohjaks ja joihinkin piirakoitin pääliseksikin.
Esm. Omena piirakaan..
Terv: Lokari1.Se on juuri se makea peruna. Se on peräisi perunan kanssa samalta seudulta Etelä-Amerikasta.
Jamssi (yam) on alunalkaen afrikkalainen kasvi eikä se ole sukua bataatille. (Nimityksissä voi tietysti olla eroja eri maissa.)
Näin kertoo
http://www.kotimaisetkasvikset.fi/
Se on Kotimaiset Kasvikset ry:n julkaisema hyvä sivusto. - my.mm.eli
ii-li kirjoitti:
...on liian makeaa. Se käy kyllä perunamuusin joukossa, mutta sitä ei saa olla liikaa. Wokissa bataattipalat ovat ihan OK. Kaukoidässä, jossa perunaa ei syödä, bataatti korvaa perunan. Bataattipiiras on USA:n Syvän Etelän mustien ruokia. Enpä tiedä ollenkaan, millaiselta se voisi maistua. Kovin imelä mielikuva siitä kumminkin tulee.
Inkivääriä en tunne missään muussa muodossa kuin mausteena viilissä. Siihen tarkoitukseen se sopiikin erinomaisesti. Pitäisikin joskus ostaa tuoretta inkivääriä, että saisi tutustua makuun.
Yksi noista "etelän hetelmistä" on jalopeno. Siitä en pidä ollenkaan. Se vain polttaa suuta, mutta siinä ei ole mitään makua. - TV:n kokkiohjelmissa jalopenot otetaan usein pois ruoasta ennen tarjoilua.suhteen makumme näyttävät olevan yhteneväiset! Kerran maistoin ja kiitti, mulle riitti ;)
- my.mm.eli
Katleija-T kirjoitti:
Lanttulaatikon olen tehnyt Pirkka-lehden ohjeen mukaan. Siinä noin 1 kg lantuista tehtyyn laatikkoon mausteet: 2-3 rkl siirapia, 2tl suolaa,1/2 tl inkivääriä, kanelia ja valkopippuria. Olikohan mainitsemaasi laatikkoon humahtanut jkv. enemmän sitä kanelia.
käynyt, oli sen verran tuhti kanelinmaku. Muuten kyllä pidän kanelista, korvapuusteihin laitan reippaasti ja riisipuuron päälle tai viilin. Kanelitanko on mukana kiehumassa myös raparperikeiton tai kiisselin teossa jne.
Tämä lanttulaatikko on se mitä itsekin olen tehnyt joskus. Paistoaika minulla vain pidempi kuin ohjeissa yleensä on mainittu. Vatsani vaatii niin! Jonkun mielestä "ylikypsää";) - Mauri Ruotsista
Frederiikka kirjoitti:
* 1 kg lanttua
* vettä, vähän suolaa
* 2 dl kermaa
* 2-3 kananmunaa
* 1-1,5 dl siirappia
* hiukan suolaa
( muskottipähkinää )
Tallella ovat myös äidin reseptit porkkanalaatikkoon ja kaalilaatikkoon. Molemmat herkullisia. Imelletetty perunalaatikko on "sormituntumassa" äidin perintönä. Nammm....:)))Minä olen oppinut tekemään lanttulaatikon seuraavasti:
3 kiloa lanttuja kuoritaan ja paloitellaan.
4 isohkoa perunaa kuoritaan ja paloitellaan
Keitetään kypsiksi ja sen jälkeen jauhetaan lihamyllyllä.
Seokseen lisätään purkki 3,5% olutta
2 dl kuohukermaa
Maustetaan 2 maustelusikallisella hienonnettua valkopippuria ja suolalla.
Seoksen päälle ripotellaan 3 rkl vehnäjauhoja.
Sekoitetaan hyvin keskenään.
Annostellaan voideltuihin alumiinivuokiin, päälle ripotellaan korppujauhoja.
Paistetaan ensin 2 tuntia 100 asteen uunissa, sen jälkeen lämpötila nostetaan 200 asteesen ja laitetaan grilli päälle.
Annetaan olla uunissa 15 min, jolloinpinta ruskistuu hieman.
Kannet laitetaan paikoilleen, kun laatikko on jäähtynyt. - IDIOOTTI,
Mauri Ruotsista kirjoitti:
Minä olen oppinut tekemään lanttulaatikon seuraavasti:
2 dl kuohukermaa
Paistetaan ensin 2 tuntia 100 asteen uunissa, sen jälkeen lämpötila nostetaan 200 asteesen ja laitetaan grilli päälle.
Kannet laitetaan paikoilleen, kun laatikko on jäähtynyt.Vedä käteesi ja ruikkaa mäskit siihen lanttulaatikkosi päälle !
- ,,,,,,,,,,
IDIOOTTI, kirjoitti:
Vedä käteesi ja ruikkaa mäskit siihen lanttulaatikkosi päälle !
vallan ulkomailta Ruotsista hän tulee meille kirjottamaan ja noin rumasti vastaat. Mitä ne nyt meistä suomalaisista siellä oikein ajattelee. Pitäskö ihan anteeksi palstan puolesta pyytää.Näin joulun alla vielä. Tontutkin kurkkii, risuja saat pukilta.
- Katleija-yksi
Mauri Ruotsista kirjoitti:
Minä olen oppinut tekemään lanttulaatikon seuraavasti:
2 dl kuohukermaa
Kannet laitetaan paikoilleen, kun laatikko on jäähtynyt.Vähän ihmetyttää, että piti tuo lanttulaatikko-ohjetta varten tuo noin vanha ketju ylös nostaa arkistosta. Ei noita lapamatojuttuja ole kiva jouluna lueskella.
Mikä lie ollut tarkoitus Maurilla Ruotsista. - 24
Katleija-yksi kirjoitti:
Vähän ihmetyttää, että piti tuo lanttulaatikko-ohjetta varten tuo noin vanha ketju ylös nostaa arkistosta. Ei noita lapamatojuttuja ole kiva jouluna lueskella.
Mikä lie ollut tarkoitus Maurilla Ruotsista.Vanha häirikkö se nostelee vanhoja ketjuja ylös. Laitoksesta tuo köppänä kirjoittelee. Skitso kun vielä on ei aina tiedä missä on eikä eikä aina muista nimeään. Höntti pilvi sitten siihen tartuu tosissaan. Tuskin taas tuhon loppuukaan.
- ohjeet
,,,,,,,,,, kirjoitti:
vallan ulkomailta Ruotsista hän tulee meille kirjottamaan ja noin rumasti vastaat. Mitä ne nyt meistä suomalaisista siellä oikein ajattelee. Pitäskö ihan anteeksi palstan puolesta pyytää.Näin joulun alla vielä. Tontutkin kurkkii, risuja saat pukilta.
Noudata nyt puupää annetuja ohjeita, äläkä ruikuta. Käyttäydy, jotta saat pukilta taas sarvea perseesseesi.
- leaorvokki
Peruna ei oikein enään maistunut.
Löysin batatin,minusta helpommin sulavaa kuin porkkana.
Inkivääriä laitoin veteen likoon.
Hyvää nivelille olen kuullut ja ajattelin kokeilla
Inkiväärin laitoin multaan näyttää siltä että alkaa kasvamaan.Kerrohan minkälainen siitä inkivääri kasvista tulee.
Oletteko ostaneet siitä ulkolaisesta kaupasta
leikkeleitä. Minä erehdyin ostamaan kalkkunaleikettä
jestas miten suolaista.
Yleensä osta kotimaisia,mutta mikälie viirannut(varmaan halpa),pakkohan se on syödä en voi
hukkaankaan heittää.
Nyt kun on tottunut noihin vähäsuolaisiin,niin on
outoa.- vähäsuolainen
muori67 kirjoitti:
Kerrohan minkälainen siitä inkivääri kasvista tulee.
jestas miten suolaista.
Yleensä osta kotimaisia,mutta mikälie viirannut(varmaan halpa),pakkohan se on syödä en voi
hukkaankaan heittää.
outoa.Hyvä, että päivittelet suolan määrää. On se ällistyttävää. Miten heidän ikenensä kestää ?
Meillä valistus on ehtinyt paremmin juurtua suolakysymyksessä. Joukkoruokailussa enää harvoin saa liian suolaista ruokaa. Koulutus on tehnyt tehtävänsä.
Appeni tosin sirotteli lisää suolaa kaikkeen ruokaan. Hänen kohtalonaan vanhana oli suolistosyöpä. - Liisi
Pitkin kevättalvea olen kaupoissa bataattia katsellut, aikonut ja aikonut...
Nyt se on saanut niin paljon ilmaista mainosta, että merkitsen listaan ja lähden tästä paikasta sitä noutamaan ! - Hanna
muori67 kirjoitti:
jestas miten suolaista.
hukkaankaan heittää.
outoa.... menin minäkin kerran, vaan en toista kertaa.
Yök, miten suolaista se oli, toki kaiken söin, nuukuuttani. - Katleija-T
Liisi kirjoitti:
Pitkin kevättalvea olen kaupoissa bataattia katsellut, aikonut ja aikonut...
Nyt se on saanut niin paljon ilmaista mainosta, että merkitsen listaan ja lähden tästä paikasta sitä noutamaan !Olen minäkin monta ideaa saanut täältä palstalta. Kunhan nyt joku alkaisi puhua kevätsiivouksesta, että innostuisin. Maanantaina siivoan pääsiäistä varten, mutta oikein perusteellinen tavaroiden "läpikäynti" antaa odottaa itseään. Ja noiden isojen ikkunoiden pesu (5kpl),aion ne vielä itse pestä, vaikka sanovat että aika edullisesti sen työn voisi teettää.
Ps. siis maukasta bataattia sinulle. Katleija-T kirjoitti:
Olen minäkin monta ideaa saanut täältä palstalta. Kunhan nyt joku alkaisi puhua kevätsiivouksesta, että innostuisin. Maanantaina siivoan pääsiäistä varten, mutta oikein perusteellinen tavaroiden "läpikäynti" antaa odottaa itseään. Ja noiden isojen ikkunoiden pesu (5kpl),aion ne vielä itse pestä, vaikka sanovat että aika edullisesti sen työn voisi teettää.
Ps. siis maukasta bataattia sinulle.Katleija, olen siivonnut katosta lattiaan tyttären huushollin ja aloittelin tänään keittiöstä omaani, ensi viikolla sitten muut huoneet ja ikkunat,verhot sun muut mitä kevätsiivous sisällään pitää.
Olen puhunut varmasti pirtinväen jo kyllästymään asti tästä siivous vimmasta, käy sieltä hakemassa vauhtia.
Voin vakuuttaa, että tarpeeseen tulee siivous, vaikka olisit miten siisti ihminen olojaan, rasvaa ja pölyä näkyy kertyvän, näin ainakin minulla.
Joten siivoomaan vaan kaikki.
(sormia pakottaa, siitä äidyin kirjoittamaan runonkin;)) )- Katleija-T
SkillaN kirjoitti:
Katleija, olen siivonnut katosta lattiaan tyttären huushollin ja aloittelin tänään keittiöstä omaani, ensi viikolla sitten muut huoneet ja ikkunat,verhot sun muut mitä kevätsiivous sisällään pitää.
Olen puhunut varmasti pirtinväen jo kyllästymään asti tästä siivous vimmasta, käy sieltä hakemassa vauhtia.
Voin vakuuttaa, että tarpeeseen tulee siivous, vaikka olisit miten siisti ihminen olojaan, rasvaa ja pölyä näkyy kertyvän, näin ainakin minulla.
Joten siivoomaan vaan kaikki.
(sormia pakottaa, siitä äidyin kirjoittamaan runonkin;)) )Kumma juttu tämäkin, että vaikka olen käynyt Kahvipirtissä monta kertaa päivässä (äänettömästi), silti en ole noteerannut tätä siivousta. Minä olen vaan jäänyt ihmettelemään sinun ahkeruuttasi ja todennut ihan ylivoimaiseksi ottaa mallia. He-he, oisko siinä ollut lamauttava vaikutus minuun. §:=)))) Mutta jos joku yhtä laiska kun minäkin saisi minut innostumaan. Mites on muorin laita? (antteks nyy)niin pääsiäisen jälkeen voisin aloittaa. Siihen tarvitaan kyllä auringon paistettakin. Ei,,ei sentään, se kutsuu taas ulos ja ylös lenkille.
- reetta2
Katleija-T kirjoitti:
Olen minäkin monta ideaa saanut täältä palstalta. Kunhan nyt joku alkaisi puhua kevätsiivouksesta, että innostuisin. Maanantaina siivoan pääsiäistä varten, mutta oikein perusteellinen tavaroiden "läpikäynti" antaa odottaa itseään. Ja noiden isojen ikkunoiden pesu (5kpl),aion ne vielä itse pestä, vaikka sanovat että aika edullisesti sen työn voisi teettää.
Ps. siis maukasta bataattia sinulle.En tiedä ikä vai mikä aiheuttaa sen etten enää ole himosiivooja. Joskus kyllästyn kuuntelemaan ystävien "perussiivouksista" joita tapahtuu joka viikko ja niistä tietysti kerrotaan ainakin puhelimessa; "olen niin näännyksissä siivoamisesta...."
Kevät-, ja syyssiivoukset ikkunanpesuineen olen aina silloin tällöin teettänyt 4-H kerholaisilla.
Totean vain laiskuus on hyvä asia kun sen osaa käyttää sopivissa kohdin. Elämä on muutakin kun yhtä pesua ja puunausta.
Toisilla on toiset asenteet asioihin, jokainen voi valita mieleiset asiat tehtäväkseen. Pääsiäinen tulee ja kodin koristelun tipuineen, pupuineen, liljoineen pöydille. Pasha, lammaspaisti pääsiäisen perusruokalajit teen itse. Onpa tätä paastoa tullut pidettyä etten enää oikein muista miltä maistuu liha. Katleija-T kirjoitti:
Kumma juttu tämäkin, että vaikka olen käynyt Kahvipirtissä monta kertaa päivässä (äänettömästi), silti en ole noteerannut tätä siivousta. Minä olen vaan jäänyt ihmettelemään sinun ahkeruuttasi ja todennut ihan ylivoimaiseksi ottaa mallia. He-he, oisko siinä ollut lamauttava vaikutus minuun. §:=)))) Mutta jos joku yhtä laiska kun minäkin saisi minut innostumaan. Mites on muorin laita? (antteks nyy)niin pääsiäisen jälkeen voisin aloittaa. Siihen tarvitaan kyllä auringon paistettakin. Ei,,ei sentään, se kutsuu taas ulos ja ylös lenkille.
Teidän "siivous intoa"
En ota paineita,tänäänkin sanoin:tartteisin potkun
P:suksiin.tarttuihan se imuri viimein käteen kun
oikein tukistin itseäni.
Välillä yritän narrata ,panen 5centtiä pöydän
reunalle josko siivoaisi,täytyy varmaan hintaa nostaa;))
Olisi paljon kivempaa surffata netissä.reetta2 kirjoitti:
En tiedä ikä vai mikä aiheuttaa sen etten enää ole himosiivooja. Joskus kyllästyn kuuntelemaan ystävien "perussiivouksista" joita tapahtuu joka viikko ja niistä tietysti kerrotaan ainakin puhelimessa; "olen niin näännyksissä siivoamisesta...."
Kevät-, ja syyssiivoukset ikkunanpesuineen olen aina silloin tällöin teettänyt 4-H kerholaisilla.
Totean vain laiskuus on hyvä asia kun sen osaa käyttää sopivissa kohdin. Elämä on muutakin kun yhtä pesua ja puunausta.
Toisilla on toiset asenteet asioihin, jokainen voi valita mieleiset asiat tehtäväkseen. Pääsiäinen tulee ja kodin koristelun tipuineen, pupuineen, liljoineen pöydille. Pasha, lammaspaisti pääsiäisen perusruokalajit teen itse. Onpa tätä paastoa tullut pidettyä etten enää oikein muista miltä maistuu liha.Taas on yhden marketin katto romahtanut.
Taitaa pitää ruveta kiertämään nuo hehtaarihallit.
Mitä sitten jäljelle jää.pikkukaupat on lopetettu??- Katleija-T
muori67 kirjoitti:
Taas on yhden marketin katto romahtanut.
Mitä sitten jäljelle jää.pikkukaupat on lopetettu??Meillä Turussa on lämmitettävä kävelykatu. Talvellakin se on sulana ja kuivana. Laittaisivat noihin hehtaarihallien lämmitettävät katot, jotta saisivat tarpeen tullen panna lämmön päälle ja sulattaa lumet pois. Enää kun ei ole varaa kerätä lunta pois katoilta tai tehdä vahvoja kattoja.
- Hintriika
muori67 kirjoitti:
Taas on yhden marketin katto romahtanut.
Mitä sitten jäljelle jää.pikkukaupat on lopetettu??Ei kai auta muu kuin odottaa kesää, jolloin toreilta saa lähes kaikkea. Torilla korkeintaan taivas putoaa niskaan... jos sadetta ei lasketa.
- mirjamarja
Hintriika kirjoitti:
Ei kai auta muu kuin odottaa kesää, jolloin toreilta saa lähes kaikkea. Torilla korkeintaan taivas putoaa niskaan... jos sadetta ei lasketa.
Toreilta putoaa lintuinfluenssa niskaan! Nyt pitää olla kaiken myytävän päällä katokset, kun ne viruksenkantajat lentää lekottelevat päittemme yläpuolella.
Niin että tänä kesänä on torilta saatavissa siis yksi tuote enemmän kuin ennen. muori67 kirjoitti:
Teidän "siivous intoa"
En ota paineita,tänäänkin sanoin:tartteisin potkun
P:suksiin.tarttuihan se imuri viimein käteen kun
oikein tukistin itseäni.
Välillä yritän narrata ,panen 5centtiä pöydän
reunalle josko siivoaisi,täytyy varmaan hintaa nostaa;))
Olisi paljon kivempaa surffata netissä.Siivous maksaa 25€/h näillä "Kaakon kulmilla". Kummasti siinä "oma apu" nousi arvoon arvaamattomaan. Minun on kyllä pakko hankalissa paikoissa turvautua toisen apuun. En uskalla enää kiivetä tikkailla katon rajaan. Nykyiset keittiötikkaani ovat huterat. Olen kuullut "turvatikkaista". Onko kokemusta?
- my.mm.eli
mirjamarja kirjoitti:
Toreilta putoaa lintuinfluenssa niskaan! Nyt pitää olla kaiken myytävän päällä katokset, kun ne viruksenkantajat lentää lekottelevat päittemme yläpuolella.
Niin että tänä kesänä on torilta saatavissa siis yksi tuote enemmän kuin ennen.sen kun jatkuvat. Ja syythän me tiedämme, asiantuntijathan ne vain tarvitsevat runsaslukuisia tutkimusprojekteja, kuitatakseen niistä hyvät kokouspalkkiot!
Ennen osattiin käydä pienempienkin rakennusten katoilta pudottamassa lumet jo ennakkoon, joskus useampaankin kertaan talven aikana. Ei jääty odottelemaan vahingon tapahtumista ja sen jälkeistä ihmettelyä ”että mites nyt näin pääsi käymään. Kyllä lujuuslaskelmat osoittivat katon isommankin lumimäärän kestävän!”
Tuo torien myyntipöytien kattaminen lienee aivan pakkotilanne. Sinnehän ne kohta suunnistavat kaikki kaatopaikan lokitkin! Täällä kun jo katetaan kaatopaikkaa Ämmässuolla! Tosin verkolla, eikä tunnu onnistuvan sekään homma! Mutta rahaa menee ja siihen sitä tuntuu riittävänkin. Priorisointia nääs ;))
Olen tuonkin asian ”järjellisyyttä” pohtinut mielessäni. En ole nähnyt missään ko. ”rakennuspiirustuksia” enkä käynyt katsomassa kaatopaikalla, että miten ovat kattamisen suunnitelleet. Mutta pienessä päässäni olen ajatellut: Jos sinne täytyy sen kokoinen aukko verkkoon jättää, että jäteautot pääsevät sinne lastejaan tyhjentämään, niin eikö siitä lokkiparvikin pääse ;) . Ehkä ovat suunnitelleet sinne ”oviaukolle” jonkinlaisen ötökkäverhon ;)) Mene ja tiedä! - Liisi
mirjamarja kirjoitti:
Niin että tänä kesänä on torilta saatavissa siis yksi tuote enemmän kuin ennen.Katselin eilen valtavia naakkalaumoja tavaratalon tiilikatolla. Yhtäkkiä pyrähtivät kaartoon torin ylle ja palasivat katolle. Lepohetken jälkeen kiertävät kierroksen uudelleen. Ei taida neljä torikahvilaa enää auringonottopaikkana toimia, vaan saavat pressukaton ja seinät. Menin Anttilaan, jonka sisäänkäynnin päällä kukertelevat pulut. Niiden ruilauttelu on aiottu poistaa verkoin ja piikein, mutta siitä huolimatta pystyvät siinä oleskelemaan. Satamassa ja sen läheisyydessä pikkusaaressa elämöivät saastaiset lokit. Entäs rastaslaumojen osuus. Ei ihmistä mikään varjele, kun vielä vesilinnutkin saapuvat.
- ii-li
muori67 kirjoitti:
jestas miten suolaista.
hukkaankaan heittää.
outoa.mutta muissa kaupoissa myydään ulkomaista (saksalaista?) kalkkunaa, joka on muotissa tehty pienen kalkkunapaistin muotoiseksi. Sama kokemus: aivan liian suolaista. Ei sitä voi syödä eikä koskaan enää ostaa. Kalkkuna on kovin kuivaa lihaa. Liika suola vain korostaa sen kuivuutta.
- Jermu
Ajattelin lanseerata uuden sanonnan. Olette varmaan kuulleet nämä:Eteenpäin sanoi mummo lumessa ja lähti kuin hauki rannasta.
Nyt olis tarjolla sitten pikaista pakoonjuoksua varten:"Lähti kuin mummo marketista"
Niin jotta huumorilla sitten lujetten...- ukko katolla.
Sii katolla oli lunta ainaskii puol metriä. Paljo miehiä kolaamassa lunta mäkee.
On se muutamanlaista nykyään, ettei osata ennen vahinkoja, varmuuden vuoksi poistaa lunta. katselin kattoja "sillä silmällä". Taisi jäädä heräteostokset minimiin. Lasku kun oli tavallista pienempi. Iloinen yllätyshän se!
Joten: "Jos Prismassa katto rojahtaa, niin kukkaroon euro kolahtaa:)))- Pääsky64
Frederiikka kirjoitti:
katselin kattoja "sillä silmällä". Taisi jäädä heräteostokset minimiin. Lasku kun oli tavallista pienempi. Iloinen yllätyshän se!
Joten: "Jos Prismassa katto rojahtaa, niin kukkaroon euro kolahtaa:)))Prisman katto.Olimma Prismassa isäntä alkoi katsella kattoa että pitäisi lähteä,olin juuri löytänyt hyvän ale tangon ja tyttö alkoi tahtomaan Dc videokasettia.
Ulkona hoksin että siksihän se keksi sen katon.
Kotkasta muuten joka oli tienvieressä sillä oli leveä siipien väli.Pari metriä ainakin ja yli.Se söi auton alle jäänyttä elukka.
Onneksi se ei lentänyt lasiin olisi tiennyt jotain. - Markeliina
Pääsky64 kirjoitti:
Prisman katto.Olimma Prismassa isäntä alkoi katsella kattoa että pitäisi lähteä,olin juuri löytänyt hyvän ale tangon ja tyttö alkoi tahtomaan Dc videokasettia.
Ulkona hoksin että siksihän se keksi sen katon.
Kotkasta muuten joka oli tienvieressä sillä oli leveä siipien väli.Pari metriä ainakin ja yli.Se söi auton alle jäänyttä elukka.
Onneksi se ei lentänyt lasiin olisi tiennyt jotain.alkavat olla jokapäiväisiä juttuja. Eikö ne osaa etukäteen poistaa lumia katoilta. Onhan tiedossa, että lunta on tullut paljon ja kertynyt katoille kinoksiksi. Nykyaikan ollaan hieman huolimattomia.
Niin ja onhan tuossa rakennustekniikassakin ilmeisesti korjaamisen varaa. Hallit ovat menneet turhan isoiksi, eikä nuo kantavuuslaskelmat näytä onnistuvan.
Olipa hauska "Uutisvuoto". Nauroin pitkästä aikaa vedet silmissä. En kylläkään pidä siitä, että mollataan Vanhasta. Mollaaminen on aina ikävää.
Täytyy minun kuitenkin tunnustaa, että Berlusconia saavat minun puolestani mollata:)))))
Onko tämä hieman kaksinaamaista? - pääsky mieleeni
Markeliina kirjoitti:
alkavat olla jokapäiväisiä juttuja. Eikö ne osaa etukäteen poistaa lumia katoilta. Onhan tiedossa, että lunta on tullut paljon ja kertynyt katoille kinoksiksi. Nykyaikan ollaan hieman huolimattomia.
Niin ja onhan tuossa rakennustekniikassakin ilmeisesti korjaamisen varaa. Hallit ovat menneet turhan isoiksi, eikä nuo kantavuuslaskelmat näytä onnistuvan.
Olipa hauska "Uutisvuoto". Nauroin pitkästä aikaa vedet silmissä. En kylläkään pidä siitä, että mollataan Vanhasta. Mollaaminen on aina ikävää.
Täytyy minun kuitenkin tunnustaa, että Berlusconia saavat minun puolestani mollata:)))))
Onko tämä hieman kaksinaamaista?tarttui Taabermannin vitsi alushousuista.Ennen katsotiin housuihin pakaroita nykyään raotetaan pakaroita nähdäkseen housut.
Niillä on kyllä aina jutut alapäässä. Mutta kyllä minä nauran jos on hyvä vitsi.
Vanhasesta ei saa kunnon vitsejäkään en kuullut niitä, mutta hyvä mies ei sitä vitsit pilaa.
En ole nykyään kuullut Taabermannin runoja pitäisi hakea Guuglesta.
- mitäs mieltä olet tästä
oli se kotka
- oli se kotka
- ei ollu
- liitelikin silleen
- lyhyet siivet
- se oli kaukana
- haukka se oli
sovittiin
että kotka
juotiin kahvit
pitkällä shellillä
paluumatkalla
oli tiellä
karvainen mytty
veri oli
kuivunut
asfalttiin
jänis
tai kettu
ehkä kissa
tai orava
aurinko laski
silleen kauniisti
kuin veriappelsiini - Katleija-T
Luopumista tämäkin on, kun vertaa mitä kaikkea sitä ennen varasi pääsiäiseksi suuhun pantavaa. On tuo oma aineenvaihdunta mennyt sellaiseksi, että sokeroidut ja rasvaiset jutut on jätettävä sivuun.
Vierasvaraa haen pakastimeen leipomosta. Jossakin muodossa rahkaa tulee laitettua ja kananmunia pari kappaletta popsittua. Paisti olisi kai hyvää. Pitää katsoa lammasta sopiva pala (ei viulua). Olisi kiva saada joku vähäkalorinen herkkuidea. Tämä palsta kun on oikea ideariihi.- Pääsky64
meille kaikille.Minunkin piti illalla saada tarjottavaa kun tultiin muutanaa tuntia ennen vieraita kotiin.
Leipäjuuston ostin.Pakasteessa oli pullaa ja kmpanisuja.Tein kala ja kinkkuvoileipiä.Samalla tuli itselläkin ruokailtua.
Ystäväni oli perustanut elämys yrityksen lappiin.Jos haluatte linkin voin antaa.
Voi teoriassa retkeillä.
Minä en ole pastaa syönyt kun kerran ordoroksien vieraana.Se oli hyvää ja voi ostaa valmiina pitää nyt maistaa.
Liian kaunis ilma olla sisällä pitääkin lähteä hihtamaan Tropiikin latu.Siinä on kvia mäkiä. - Katleija-T
Pääsky64 kirjoitti:
meille kaikille.Minunkin piti illalla saada tarjottavaa kun tultiin muutanaa tuntia ennen vieraita kotiin.
Leipäjuuston ostin.Pakasteessa oli pullaa ja kmpanisuja.Tein kala ja kinkkuvoileipiä.Samalla tuli itselläkin ruokailtua.
Ystäväni oli perustanut elämys yrityksen lappiin.Jos haluatte linkin voin antaa.
Voi teoriassa retkeillä.
Minä en ole pastaa syönyt kun kerran ordoroksien vieraana.Se oli hyvää ja voi ostaa valmiina pitää nyt maistaa.
Liian kaunis ilma olla sisällä pitääkin lähteä hihtamaan Tropiikin latu.Siinä on kvia mäkiä.kai sää sentään olet pastaa syöny muhallaki, mutt' pashaa vaa siell ortoroksien kans.§:=)
Joo ruokaohjeita on itselläkin vaikka mitä, mutta aina vaan uutta ideaa kaipaa. Ei sais olla lihottavaa. Bataattia vissiin vaan. Katleija-T kirjoitti:
kai sää sentään olet pastaa syöny muhallaki, mutt' pashaa vaa siell ortoroksien kans.§:=)
Joo ruokaohjeita on itselläkin vaikka mitä, mutta aina vaan uutta ideaa kaipaa. Ei sais olla lihottavaa. Bataattia vissiin vaan.bataatti ole perunan sukulainen ja eikös nyt ole todettu että peruna lihottaa.( vuorostaan)
- Pääsky64
Katleija-T kirjoitti:
kai sää sentään olet pastaa syöny muhallaki, mutt' pashaa vaa siell ortoroksien kans.§:=)
Joo ruokaohjeita on itselläkin vaikka mitä, mutta aina vaan uutta ideaa kaipaa. Ei sais olla lihottavaa. Bataattia vissiin vaan.on syöty mämmiä eikä pastaa.
Ollaan muistiakaan oltu aina metsäkylässä kaupat olleet kaukana.Ainoa mikä ei ole saanut puuttua on kalja.
Ollut porukkaa ja muistettavaa mitä vie mukana sinne kun on menty.Nyt ei tarvitse isoa laumaa ruokkia alkeellisissa olosuhteissa voin katsella Ordoroksien pachan perään.
Amulla jouduin kulkueeseen joka lauloi pajujen kanssa kuljettiin kirkkoon.
Menin kiireellä kirkkoon niin eiköhän kaveri viitonut että tänne ja siinä sitten kävelet kiltisti.
Jos tiedät minunkin juhlivan viikonlopun niin olisin ollut niin kaukana ja piilossa.
Seurakunta koostuu kaikenlaisista sen totean.Että poisko potut vellistä niin minunkin persoonaani siellä tarvitaan. - Katleija-T
Pääsky64 kirjoitti:
on syöty mämmiä eikä pastaa.
Ollaan muistiakaan oltu aina metsäkylässä kaupat olleet kaukana.Ainoa mikä ei ole saanut puuttua on kalja.
Ollut porukkaa ja muistettavaa mitä vie mukana sinne kun on menty.Nyt ei tarvitse isoa laumaa ruokkia alkeellisissa olosuhteissa voin katsella Ordoroksien pachan perään.
Menin kiireellä kirkkoon niin eiköhän kaveri viitonut että tänne ja siinä sitten kävelet kiltisti.
Jos tiedät minunkin juhlivan viikonlopun niin olisin ollut niin kaukana ja piilossa.
Seurakunta koostuu kaikenlaisista sen totean.Että poisko potut vellistä niin minunkin persoonaani siellä tarvitaan.Ortodokseilla pääsiäinen on iso juhla. Pääsiäisyön messu ym. Onko sinulla lähettyvillä ortodoksinen seurakunta? Tässä Turun keskustassa on vanha kaunis ortodoksinen kirkko. Olen joskus ollut seuraamassa heidän messuaan. Siellä seisotaan koko ajan ja kuljetaankin ikoneilta toiselle.
- Pääsky64
Katleija-T kirjoitti:
Ortodokseilla pääsiäinen on iso juhla. Pääsiäisyön messu ym. Onko sinulla lähettyvillä ortodoksinen seurakunta? Tässä Turun keskustassa on vanha kaunis ortodoksinen kirkko. Olen joskus ollut seuraamassa heidän messuaan. Siellä seisotaan koko ajan ja kuljetaankin ikoneilta toiselle.
mutta ei kirkkoa.Olen ollut S,kylän kuoron kanssa vierailulla Ordoroksien kirkossa.
Meillä on Ordo. messuja.Olin kerran ja piti seisoa pitkään kokoajan.
On meillä pääsiäisyön messu ja kiertävät kirkkoa.Joskus ollut kun on paljon esityksissä niin ei tule lähdettyä kaikkiin menoihin.
Kaupungin pääsiäisessä on passioita.Oulussa on Luukaspassio ja Matteuspassio.Olisin mennyt niihin jois vielä olisin ollut pitempään.Nyt sunnuntaina oli Kaupungintalon juhlasalissa konsertti.
Siinä olisikkin ollut jälestämistä. - my.mm.eli
SkillaN kirjoitti:
bataatti ole perunan sukulainen ja eikös nyt ole todettu että peruna lihottaa.( vuorostaan)
on ottaneet perunan "hampaisiinsa";))
Minä syön kerralla yhden keskikokoisen. En ole huomannut sen lihottaneen ;) jostain muusta syystä johtuu. Voihan se lihottaakin jos ison kattilallisen joka aterialla yksin syö, kaiken muun lisäksi, hehheh! - Katleija-T
SkillaN kirjoitti:
bataatti ole perunan sukulainen ja eikös nyt ole todettu että peruna lihottaa.( vuorostaan)
Kai se on niin, että jos syö mitä vaan enemmän kun kuluttaa niin lihoo. Peruna on arvokas kotimainen peruselintarvike, jota ei kannata vieroksua. Bataattia nyt ei tule liikaa popsittua. Vaihteen vuoksi vaan. Googlesta löytyy tosi paljon bataattiruokaohjeita, jos kiinnostaa.
- ii-li
SkillaN kirjoitti:
Se on kai vieläkin ensisijainen c-vitamiinin lähde Suomessa. Peruna on suurin siunaus, joka maailmalle on amerikasta tullut. 1700-1800-lukujen taitteessa oli joku pappi (en muista kuka), joka saarnasi kirkossa, että se, joka ei viljele perunaa ei pääse taivaaseen. Hyvällä asiallahan hän oli.
Irlannissa peruna on ollut kansan pääasiallinen ravinto vuosisatoja. Irlannissa oli 1800-luvulla tappava nälänhätä, ja kymmeniätuhansia ihmisiä kuoli nälkään. Se johtui perunasadon tuhoutumisesta.
Suomessa peruna on yhä vielä erittäin tärkeä elintarvike. Sitä on joka aterialla. Se on kuin riisi Aasiassa. Harmi vain, että lounasravintoloissa peruna on huonoa. Kunnollista perunaa ei saa kuin kotona. Perunan lihottavuus taitaa olla jo vanhaa, ohimennyttä luuloa. - Tietysti ranskalaiset perunat ja perunalastut lihottavat, mutta lihotusaineena onkin rasva.
Ainakin minä syön monin verroin mieluummin perunaa kuin pastaa ja mieluummin perunaa kuin riisiä. - Kun harvoin saa kunnon perunaa, niin huomaa, miten maukasta se on. ii-li kirjoitti:
Se on kai vieläkin ensisijainen c-vitamiinin lähde Suomessa. Peruna on suurin siunaus, joka maailmalle on amerikasta tullut. 1700-1800-lukujen taitteessa oli joku pappi (en muista kuka), joka saarnasi kirkossa, että se, joka ei viljele perunaa ei pääse taivaaseen. Hyvällä asiallahan hän oli.
Irlannissa peruna on ollut kansan pääasiallinen ravinto vuosisatoja. Irlannissa oli 1800-luvulla tappava nälänhätä, ja kymmeniätuhansia ihmisiä kuoli nälkään. Se johtui perunasadon tuhoutumisesta.
Suomessa peruna on yhä vielä erittäin tärkeä elintarvike. Sitä on joka aterialla. Se on kuin riisi Aasiassa. Harmi vain, että lounasravintoloissa peruna on huonoa. Kunnollista perunaa ei saa kuin kotona. Perunan lihottavuus taitaa olla jo vanhaa, ohimennyttä luuloa. - Tietysti ranskalaiset perunat ja perunalastut lihottavat, mutta lihotusaineena onkin rasva.
Ainakin minä syön monin verroin mieluummin perunaa kuin pastaa ja mieluummin perunaa kuin riisiä. - Kun harvoin saa kunnon perunaa, niin huomaa, miten maukasta se on.Kerrassaan perunan ylistystä oli viestisi, johon täysin yhdyn!
Kotimaisista juureksista on tullut eläkkeelle jäätyäni päivittäistä herkkua ruokapöytääni. Lanttua, porkkanaa, punajuurta, sipulia ja perunaa eri tavalla valmistettuna. Herkullista!
Työssä ollessanni jouduin aterioimaan lounasravintoloissa. Kuoriperunoita ei näkynyt koskaan. Nyt ne ovat herkkuani. Rosamunda uunissa - mmm - aah!
Perunalajikkeita opettelen vasta tuntemaan. Rosamundan ohella Siikli on yksi suosikeistani.
Odotan kesää, jolloin torilta saa ostaa kunnon perunaa suoraan viljelijöiltä.
Perunan lihottavuuteen en usko. Lisukkeet sen tekevät. Uuniperunoihin ei tarvitse laittaa edes suolaa.- Lokari1
ii-li kirjoitti:
Ainakin minä syön monin verroin mieluummin perunaa kuin pastaa ja mieluummin perunaa kuin riisiä. - Kun harvoin saa kunnon perunaa, niin huomaa, miten maukasta se on.Minun mielestäni sen nimi jo JAM eikä Yam.
En viitti lähteä kaupasta katsoon nimee, mutta jos olen värässä niin sen nimen kanssa niin sanon oleeni.
Hyomena kun menen kauppaan niin otan sen nimen ylös ja pistän mieleeni.
terv: Lokari1. - Lokari1
Lokari1 kirjoitti:
Minun mielestäni sen nimi jo JAM eikä Yam.
En viitti lähteä kaupasta katsoon nimee, mutta jos olen värässä niin sen nimen kanssa niin sanon oleeni.
Hyomena kun menen kauppaan niin otan sen nimen ylös ja pistän mieleeni.
terv: Lokari1.Minulla kunon tuo kirjotus aika heikko niin taas luulin ...
Oli 67 senttiä pauna ne yams' sit ja sweet potatos 97 cent pauna.
Se pauna on jos joku haluaa tietää 452 grammaa.
terv: Lokari - Katleija-T
Frederiikka kirjoitti:
Kerrassaan perunan ylistystä oli viestisi, johon täysin yhdyn!
Kotimaisista juureksista on tullut eläkkeelle jäätyäni päivittäistä herkkua ruokapöytääni. Lanttua, porkkanaa, punajuurta, sipulia ja perunaa eri tavalla valmistettuna. Herkullista!
Työssä ollessanni jouduin aterioimaan lounasravintoloissa. Kuoriperunoita ei näkynyt koskaan. Nyt ne ovat herkkuani. Rosamunda uunissa - mmm - aah!
Perunalajikkeita opettelen vasta tuntemaan. Rosamundan ohella Siikli on yksi suosikeistani.
Perunan lihottavuuteen en usko. Lisukkeet sen tekevät. Uuniperunoihin ei tarvitse laittaa edes suolaa.Soikea, kiinteä Siikli-peruna on minunkin suosikkini. Joskus herkuttelen Lapin puikula-perunoilla. Niitten keittäminen vaatii taitoa, niin helposti ne hajoavat. Pikku pojanpojan mieliruoka on perunamuusi. Sitä varten joudun ostamaan muutaman jauhoisemman perunan (Van Gogh tai Pito)
Saahan perunaruoista vaikka millaisia herkullisia kaloripommeja. Kermaperunat ja ranskalaiset, kuten tuolla edellä mainittiin. Uuniperunan voi tehdä kokonaisesta tai perunalohkoista. Perunan puolikkaat kuorineen voidellaan öljyllä ja päälle vaikka grillimaustetta, a vot. - ii-li
Frederiikka kirjoitti:
Kerrassaan perunan ylistystä oli viestisi, johon täysin yhdyn!
Perunan lihottavuuteen en usko. Lisukkeet sen tekevät. Uuniperunoihin ei tarvitse laittaa edes suolaa.Olin tänään syömässä lounasta eräässä lounasravintolassa silakkapihvejä. Kaikki vihannekset olivat valintapöydässä juureksia: Lanttua, porkkanaa, retiisiä, punajuurta sipulia ja valkosipulia. - Ajattelin, että kun nyt on lopputalvi, niin ne ovat varmaan halvimpia. Eipä tuo haittaa. Minulle kelpaavat kaikki suomalaiset juurekset ja kasvikset. Minä olisin valmis syömään kasvisruokia lounaspaikoissa, elleivät ne olisi niin tuhottoman rasvaisia.
Porkkana- ja lantturaaste on hyvää. Valitettavasti saa aika harvoin retikkaa. Se on hyvä juures myös, erityisesti, jos siitä on tehty hienoja lastuja, ikäänkuin lunta. - Fenkolia vältän. Se on kyllä kypsennettynä ihan OK, mutta fenkolin siemenet maistuvat minusta pahalta. Jos niitä on leivässä, niin nypin ne aina pois. Ne maistuvat anikselta, josta en ollenkaan pidä.
Valkosipuliperunat ovat varmaan kaikkien herkkua. Tosin nekin ovat aika lihottavia, jos ne on tehty kunnon vanhanaikaisella reseptillä. Ne ovat kuitenkin ihan pääruoka sinänsä, eikä mitään lihaa tarvita niiden lisäksi. - ii-li
ii-li kirjoitti:
Olin tänään syömässä lounasta eräässä lounasravintolassa silakkapihvejä. Kaikki vihannekset olivat valintapöydässä juureksia: Lanttua, porkkanaa, retiisiä, punajuurta sipulia ja valkosipulia. - Ajattelin, että kun nyt on lopputalvi, niin ne ovat varmaan halvimpia. Eipä tuo haittaa. Minulle kelpaavat kaikki suomalaiset juurekset ja kasvikset. Minä olisin valmis syömään kasvisruokia lounaspaikoissa, elleivät ne olisi niin tuhottoman rasvaisia.
Porkkana- ja lantturaaste on hyvää. Valitettavasti saa aika harvoin retikkaa. Se on hyvä juures myös, erityisesti, jos siitä on tehty hienoja lastuja, ikäänkuin lunta. - Fenkolia vältän. Se on kyllä kypsennettynä ihan OK, mutta fenkolin siemenet maistuvat minusta pahalta. Jos niitä on leivässä, niin nypin ne aina pois. Ne maistuvat anikselta, josta en ollenkaan pidä.
Valkosipuliperunat ovat varmaan kaikkien herkkua. Tosin nekin ovat aika lihottavia, jos ne on tehty kunnon vanhanaikaisella reseptillä. Ne ovat kuitenkin ihan pääruoka sinänsä, eikä mitään lihaa tarvita niiden lisäksi.Pääasia unohtui: Minä en tunne lainkaan perunalajikkeita. En osaa ollenkaan sanoa, mikä lajike sopii mihinkin käyttöön. - Kunnollinen peruna on kunnollista perunaa, sen vain tiedän.
- Katleija-T
ii-li kirjoitti:
Olin tänään syömässä lounasta eräässä lounasravintolassa silakkapihvejä. Kaikki vihannekset olivat valintapöydässä juureksia: Lanttua, porkkanaa, retiisiä, punajuurta sipulia ja valkosipulia. - Ajattelin, että kun nyt on lopputalvi, niin ne ovat varmaan halvimpia. Eipä tuo haittaa. Minulle kelpaavat kaikki suomalaiset juurekset ja kasvikset. Minä olisin valmis syömään kasvisruokia lounaspaikoissa, elleivät ne olisi niin tuhottoman rasvaisia.
Valkosipuliperunat ovat varmaan kaikkien herkkua. Tosin nekin ovat aika lihottavia, jos ne on tehty kunnon vanhanaikaisella reseptillä. Ne ovat kuitenkin ihan pääruoka sinänsä, eikä mitään lihaa tarvita niiden lisäksi.Olin unohtanut koko retikan. Onko niin, ettei sitä olisi ollut kaupoissa esillä. En minä ainakaan muista nähneeni. Pitääpä katsoa tarkemmin. Se on ihan mukavaa raakanakin pureskella.
- ii-li
Pääsky64 kirjoitti:
on syöty mämmiä eikä pastaa.
Seurakunta koostuu kaikenlaisista sen totean.Että poisko potut vellistä niin minunkin persoonaani siellä tarvitaan.Paasto on minulle varsin vieras asia. En tiedä, milloin paasto loppuu. Onko se sitten heti pitkäperjantain jälkeen vaiko vasta koko pääsiäsien jälkeen?
Ainoa tuntemani ihminen, joka pitää lukua paastosta, on muslimi. Minulla on ollut kaksi juutalaista työtoveria, mutta en muista, että he olisivat paastonneet.
Minä luulen, etten tunne ketään ortodoksia, vaikka hyvin monet ihmiset tuntuvat tuntevan vetoa kreikkalaiskatolisuuteen. Minulla oli kyllä luokkatoveri, joka oli ortodoksi, mutta hän on kuollut. Hän ei tietenkään ollut mukana koulun uskontotunneilla. Kerran hänen uskonnonopettajansa, munkki, piti meille kaikille opetustilaisuuden. Muistan, miten kaikki pitivät hänestä ja hänen esityksestään. - Hintriika
Katleija-T kirjoitti:
Olin unohtanut koko retikan. Onko niin, ettei sitä olisi ollut kaupoissa esillä. En minä ainakaan muista nähneeni. Pitääpä katsoa tarkemmin. Se on ihan mukavaa raakanakin pureskella.
Luin kerran jostakin, että pula-aikana varoiteltiin antamasta retikkaa esim. aliravituille lapsille, koska se laihduttaa!!! Se kuulemma ikään kuin kaappaa kalorit muista ruuista, että olkaapa varovaisia.
Kyllä retikkaa saa nykyisin melkein kaupasta kuin kaupasta. Mutta aika hintavaa se on. Olen joskus ostanut "iltapalaksi" ja pureskellut niitä ohkasia siivuja. Retikan makuhan muistuttaa suuresti retiisiä. Niitä minä rakastan ja saatan syödä nipun kerrallaan, jos vain kimpun kimppuun pääsen... - uzma-m
ii-li kirjoitti:
Paasto on minulle varsin vieras asia. En tiedä, milloin paasto loppuu. Onko se sitten heti pitkäperjantain jälkeen vaiko vasta koko pääsiäsien jälkeen?
Ainoa tuntemani ihminen, joka pitää lukua paastosta, on muslimi. Minulla on ollut kaksi juutalaista työtoveria, mutta en muista, että he olisivat paastonneet.
Minä luulen, etten tunne ketään ortodoksia, vaikka hyvin monet ihmiset tuntuvat tuntevan vetoa kreikkalaiskatolisuuteen. Minulla oli kyllä luokkatoveri, joka oli ortodoksi, mutta hän on kuollut. Hän ei tietenkään ollut mukana koulun uskontotunneilla. Kerran hänen uskonnonopettajansa, munkki, piti meille kaikille opetustilaisuuden. Muistan, miten kaikki pitivät hänestä ja hänen esityksestään.paastoaa en vaan muista miten ja milloin.
- Katleija-T
Hintriika kirjoitti:
Luin kerran jostakin, että pula-aikana varoiteltiin antamasta retikkaa esim. aliravituille lapsille, koska se laihduttaa!!! Se kuulemma ikään kuin kaappaa kalorit muista ruuista, että olkaapa varovaisia.
Kyllä retikkaa saa nykyisin melkein kaupasta kuin kaupasta. Mutta aika hintavaa se on. Olen joskus ostanut "iltapalaksi" ja pureskellut niitä ohkasia siivuja. Retikan makuhan muistuttaa suuresti retiisiä. Niitä minä rakastan ja saatan syödä nipun kerrallaan, jos vain kimpun kimppuun pääsen...Älä nyt, laihduttaako retikka? Tuota en ole kuullutkaan. Sitten lennossa huomenna retikoita etsimään. Saa kaapata kalorit minun puolestani oikein mielellään. En ole nimittäin aliravittu. hymm..hym...
- Pääsky64
ii-li kirjoitti:
Paasto on minulle varsin vieras asia. En tiedä, milloin paasto loppuu. Onko se sitten heti pitkäperjantain jälkeen vaiko vasta koko pääsiäsien jälkeen?
Minä luulen, etten tunne ketään ortodoksia, vaikka hyvin monet ihmiset tuntuvat tuntevan vetoa kreikkalaiskatolisuuteen. Minulla oli kyllä luokkatoveri, joka oli ortodoksi, mutta hän on kuollut. Hän ei tietenkään ollut mukana koulun uskontotunneilla. Kerran hänen uskonnonopettajansa, munkki, piti meille kaikille opetustilaisuuden. Muistan, miten kaikki pitivät hänestä ja hänen esityksestään.puhumaan paastosta koska olen huono siinä.Laskiaisena laskeudutaan paastoon muutkin kun katoliset.
Meillä käydään tuhkakeskiviikon messussa ja otsaan merkitään tuhkalla risti samalla siunaten.
Paastota voi esim.kaksimielisistä jutuista,sokerin syönnistä,pahan puhumisesta toisista,flirttailusta,seksisitä,juhlimisesta,koreilusta,ym.
Pääsiäisenä paasto loppuu ja silloin herkutellaan esim.pachalla toiset,me jollain muulla.
Noituudet huipentuivat ennen pääsiäsyöhön.Sitten paha voitettiin ja nouseva aurinko pääsiäis aamuna tanssi ilosta taivaan rannalla. - ii-li
Hintriika kirjoitti:
Kyllä retikkaa saa nykyisin melkein kaupasta kuin kaupasta. Mutta aika hintavaa se on. Olen joskus ostanut "iltapalaksi" ja pureskellut niitä ohkasia siivuja. Retikan makuhan muistuttaa suuresti retiisiä. Niitä minä rakastan ja saatan syödä nipun kerrallaan, jos vain kimpun kimppuun pääsen...Voisiko päästä läskeistään syömällä retikkaa? Uusi juttu minulle.
En muista lapsuudestani ollenkaan retikkaa. Muistaakseni olen syönyt sitä vasta aikuisiällä. Se on jotenkin "erilainen" juures. Se on lohkeavaa ja rapeaa. Se on miedompaa kuin suomalainen retiisi. Nämä ulkomaiset retiisit, joita on usein tarjolla lounaspaikoissa ovat kyllä ihan OK, mutta eivät ollenkaan samalla tavalla "maistuvia" kuin kunnon suomalaiset.
Onko makuni turtunut, vai onko niin, ettei enää ole sellaista makeaa, aromikasta porkkanaa kuin ennen? Muista nuoruudestani sen, että tylppäkärkiset italialaiset porkkanat olivat täysin mauttomia. Paljon parempia olivat kotimaiset. - Porkkana on myös hyvää laihduttamiseen. Raaka porkkana on hyvin täyttävää. Pari porkkanaa syötyään on vatsa täynnä. - Lanttu olisi myös, mutta nykyisin ei saa kunnollista lanttua mistään kaupasta. Kesällä taas nauriit ovat nykyisin niin mahdottoman huonoja, ettei tee mieli ostaa niitä ollenkaan. ii-li kirjoitti:
Valkosipuliperunat ovat varmaan kaikkien herkkua. Tosin nekin ovat aika lihottavia, jos ne on tehty kunnon vanhanaikaisella reseptillä. Ne ovat kuitenkin ihan pääruoka sinänsä, eikä mitään lihaa tarvita niiden lisäksi.Työssä ollessa ei sille osannut aina antaa oikeaa arvoa. Lounasetu on kuitenkin reipas palkanlisä, jonka eläkkeelle jäätyä huomaa. Työpaikallani oli aina käytettävissä kaksi lounasravintolaa ruokailutauoilla. Ruokalistalla oli valittavana kymmenkuntaruokalajia: keitto, laatikko, liha, kala, kasvisruoat. Lisäksi salaattipöytä, jossa löytyi raasteita, ituja, etikkasäilykkeitä. Joskus oli suorastaan vaikea valita.
Ihmettelin monasti, kun nuoremmat moittivat ruokaa. Itse osasin arvostaa työpaikkaruokailua myös rahallisesti. Yksin asujan ei tarvinnut enää kummoisia menuja kotona työpäivän jälkeen valmistella.
Eläkkeelle jäätyäni olinkin uuden asian edessä. Ruoka piti opetella valmistamaan itselle. Opettelu jatkuu edelleen, joskin paljon on jo opittu.
Perunalajikkeita opettelen tuntemaan edelleen. Lapin puikulaa ei täällä maalla kaupoissa näy. Ei myöskään Edwardia (olikohan se nimi näin?) Pääkaupunkiseudulla joissakin marketeissa perunalajikkeet olivat hyvin nimikoituja. Se oli mukavaa ja sitä kaipaan.- uzma-m
Katleija-T kirjoitti:
Olin unohtanut koko retikan. Onko niin, ettei sitä olisi ollut kaupoissa esillä. En minä ainakaan muista nähneeni. Pitääpä katsoa tarkemmin. Se on ihan mukavaa raakanakin pureskella.
ihme laihduttaja retikka?Taallakin sita tarvittais.
- Hintriika
uzma-m kirjoitti:
ihme laihduttaja retikka?Taallakin sita tarvittais.
Tässä kotimaisten kasvisten esittely retikasta:
http://www.finfood.fi/finfood/kasvikset.nsf/wTuotetietous/E11C5FA357FE3976C2256E0B00355153?opendocument&View=1&Start=1&Count=100&Expand=2.2.15 - uzma-m
Hintriika kirjoitti:
Tässä kotimaisten kasvisten esittely retikasta:
http://www.finfood.fi/finfood/kasvikset.nsf/wTuotetietous/E11C5FA357FE3976C2256E0B00355153?opendocument&View=1&Start=1&Count=100&Expand=2.2.15talletin linkin,tuota kesa retikkaa meilla syodaan joka aterialla salatin mukana.kaytamme sita myos dippeihin.
- ii-li
Frederiikka kirjoitti:
Työssä ollessa ei sille osannut aina antaa oikeaa arvoa. Lounasetu on kuitenkin reipas palkanlisä, jonka eläkkeelle jäätyä huomaa. Työpaikallani oli aina käytettävissä kaksi lounasravintolaa ruokailutauoilla. Ruokalistalla oli valittavana kymmenkuntaruokalajia: keitto, laatikko, liha, kala, kasvisruoat. Lisäksi salaattipöytä, jossa löytyi raasteita, ituja, etikkasäilykkeitä. Joskus oli suorastaan vaikea valita.
Ihmettelin monasti, kun nuoremmat moittivat ruokaa. Itse osasin arvostaa työpaikkaruokailua myös rahallisesti. Yksin asujan ei tarvinnut enää kummoisia menuja kotona työpäivän jälkeen valmistella.
Eläkkeelle jäätyäni olinkin uuden asian edessä. Ruoka piti opetella valmistamaan itselle. Opettelu jatkuu edelleen, joskin paljon on jo opittu.
Perunalajikkeita opettelen tuntemaan edelleen. Lapin puikulaa ei täällä maalla kaupoissa näy. Ei myöskään Edwardia (olikohan se nimi näin?) Pääkaupunkiseudulla joissakin marketeissa perunalajikkeet olivat hyvin nimikoituja. Se oli mukavaa ja sitä kaipaan....sairaalassa. Siellä oli aivan loistava ruokala. Ruoka oli sekä hyvää että terveelistä. Erityisesti sunnuntaisin siellä oli todellista juhlaruokaa. - Työtoverini halveksivat kaikin tavoin ruokalan ruokia. Ehkäpä he sillä yrittivat vakuuttaa itselleen, että heillä on oikeus syödän poitilaille tarkoitettua ruokaa ilmaiseksi (varastamalla).
Olin armeijassa jouluna. Se asia toteutuu aika harvalle, ja kukapa sitä toivoisikaan. Ruoka oli aivan loistavaa! Kertakaikkiaan pelkkiä taitavasti valmistettuja herkkuja koko joulun ajan.
Kyllä se pani vihaksi: Jos siellä kerran osataan tehdä hyvää ruokaa, niin miksi sitten koko muun vuoden ajan tarjotaan mömmöjä, jotka maistuisivat parhaiten sioille? - liisi
ii-li kirjoitti:
Pääasia unohtui: Minä en tunne lainkaan perunalajikkeita. En osaa ollenkaan sanoa, mikä lajike sopii mihinkin käyttöön. - Kunnollinen peruna on kunnollista perunaa, sen vain tiedän.
Perunalajikkeen ja käyttötarkoituksen voi katsoa esitteestä marketin perunalaarilla.
Mutta mutta katsoisitko isosta saksan sanakirjastasi, onko siellä sana "lattich". Nuorena olin 2 kk kesätöissä sveitsiläisen kanttooninsairaalan dieettikeittiössä. Joskus dieetin kohdalla luki tuo "lattich". Se oli kypsä kasvissäilyke, omenankokoinen fenkooli, jo melko pehmeä. Ne vain muotoiltiin suorakaiteiksi mahtumaan tiiviisti lämmitysvuokaan, säilöntäliemi päälle. Palasi mieleeni kymmenien vuosien takaa tämä pieni yksityiskohta, sillä lattich on edelleen suomentamatta !
Olin aikaisin aamulla hammaslääkärissä vuositarkastuksessa.
Minulla on hammaslääkäri, joka laulelee koko ajan operettisävelmiä, potilaan ällöttäessä kita auki, pumpulitoppauksilla varmistettuna.
Hammaskiven poistamisen jälkeen hän putsasi ja hioi, sitten hän alkoi viilata alahampaitten rakosia ja lauleli: "Nyt mennään Maximiin...", minua alkoi naurattaa niin että kyyneleet valui.
Hammaslääkäri kysyi, mille minä nauran. Sanoin, että kerron sitten kun hän on valmis.
Tuli siinä viilauksen aikaan mieleen juttu että ennen vanhaan kun mustalaiset tekivät hevoskauppoja niin viilasivat vanhojen hevosten hampaat hämätäkseen tyhmiä ostajia luulemaan hevosta nuoremmaksi.
Kerran mustalaisisä käski poikansa mennä hakemaan hevonen näytille, niin poika kysäisi: - Hai, tuonko minä sen viilattuhampaan? :DD
Siinä hammaslääkärin tuolissa pötköttäessä tuli tämä "viilattu hammas-juttu" mieleen!- Markeliina
juttu tuo hammaslääkärireissu. Niinhän sen pitäisi ollakin. Mukavampi siinä on höllöttää suu selällään ja kuunnella iloista rallattelua.
Minun hammaslääkärini kertoilee oman elämänsä kuvioita. Välillä kysyy minunkin mielipidettäni johonkin asiaan ja vastaa siinä sitten, kun suu on täynnä vempaimia. Minä tietenkin hymisen vastauksen ja tuntuu kelpaavan.
Voi, pitäisi tehdä pääsiäisiivousta, mutta laiskamato iski. Istun tässä koneella ja ihailen välillä tuota ihanaa lumentuloa. Sitä tulee niin sakeana hiutalemassana, ettei läpi näy.
Kevättä se kuitenkin tekee ja sulattelee noita entisiä kinoksia. - Katleija-T
Markeliina kirjoitti:
juttu tuo hammaslääkärireissu. Niinhän sen pitäisi ollakin. Mukavampi siinä on höllöttää suu selällään ja kuunnella iloista rallattelua.
Minun hammaslääkärini kertoilee oman elämänsä kuvioita. Välillä kysyy minunkin mielipidettäni johonkin asiaan ja vastaa siinä sitten, kun suu on täynnä vempaimia. Minä tietenkin hymisen vastauksen ja tuntuu kelpaavan.
Voi, pitäisi tehdä pääsiäisiivousta, mutta laiskamato iski. Istun tässä koneella ja ihailen välillä tuota ihanaa lumentuloa. Sitä tulee niin sakeana hiutalemassana, ettei läpi näy.
Kevättä se kuitenkin tekee ja sulattelee noita entisiä kinoksia.Takerrun tuohon lauseeseesi laiskamato iski, vaikka siivota pitäisi. Tähän ruudun luo on niin helppoa läsähtää. Soitin juuri palvelun tarjoajalleni ja kyselin mahdollisuutta laajakaistalinjan sulkua määräajaksi. Ajattelin, että vapauttaisin itseni tältä liialta istumiselta liikuntaa varten. Tämä se lihottaa, kun kulutus jää minimaaliseksi. Voisin käydä sitten joskus kirjaston koneella todellisessa tarpeessa. Jotainhan on tehtävä, kun tajuaa että kone vie joskus monta tuntia päivässä.
- Liisi
Katleija-T kirjoitti:
Takerrun tuohon lauseeseesi laiskamato iski, vaikka siivota pitäisi. Tähän ruudun luo on niin helppoa läsähtää. Soitin juuri palvelun tarjoajalleni ja kyselin mahdollisuutta laajakaistalinjan sulkua määräajaksi. Ajattelin, että vapauttaisin itseni tältä liialta istumiselta liikuntaa varten. Tämä se lihottaa, kun kulutus jää minimaaliseksi. Voisin käydä sitten joskus kirjaston koneella todellisessa tarpeessa. Jotainhan on tehtävä, kun tajuaa että kone vie joskus monta tuntia päivässä.
Rehellisyys maan perii, mitä tulee siivoukseen ja tähän koneeseen. Minulla samat sävelet, velvoitteet tympäisevät ! Mutta nyt...
- mummikka
Katleija-T kirjoitti:
Takerrun tuohon lauseeseesi laiskamato iski, vaikka siivota pitäisi. Tähän ruudun luo on niin helppoa läsähtää. Soitin juuri palvelun tarjoajalleni ja kyselin mahdollisuutta laajakaistalinjan sulkua määräajaksi. Ajattelin, että vapauttaisin itseni tältä liialta istumiselta liikuntaa varten. Tämä se lihottaa, kun kulutus jää minimaaliseksi. Voisin käydä sitten joskus kirjaston koneella todellisessa tarpeessa. Jotainhan on tehtävä, kun tajuaa että kone vie joskus monta tuntia päivässä.
Säästät siinä tietysti muutaman euron, mutta eikö sitä tietsikkaa voi yksinkertaisesti sulkea ja antaa olla suljettuna? Tai asetat itsellesi rajan jos siltä tuntuu, vaikka tunti päivässä ruudun ääressä.
No konstit on monet. Jo edesmennyt äitini oli kova puhumaan puhelimessa, hänen puhelinlaskunsa saattoi ylittää jopa 1000 markkaa. Ison laskun saatua hän laittoi puhelimen lukittavaan lipastonlaatikkoon ja piilotti avaimen. Yleensä hän unohti minne, ja välillä hän etsi sitä päiväkausia. Laskua kyllä säästyi, mutta me omaiset olimme huolissamme hänen hyvinvoinnista, äiti kärsi dementiasta. - Pääsky64
Katleija-T kirjoitti:
että tähän jää huomaamatta istumaan.Siksi vedän päivällä sellaiset lenkit että kärsii istuakkin välistä.
Eilen sauvakävelin ja hiihdoin.
Tänään taas sattumalta kuljettamaan rullatuoli potilasta ylimääräisenä liikutana kun olin jo käynyt kävelyllä ystäväni kanssa.
Sitten soitti kaveri että menisinkö tuuraamaan häntä tanssi kaveriksi miehelle.
Eiköhän se mene vielä.
Aina ei kehtaa näin paljon liikkua.Mukavaakin se on kun joku tekee ruuat silläaikaa.
Mies oli tehnyt pizzan hyvän kerrankin kun oikein tarkkaan neuvoin.
Ennen se ei kuunnellut neuvoja sanoo että vanhemmiten on luisunut käsistä kuri. Katleija-T kirjoitti:
Minä siivoan vasta pääsiäisen jälkeen... :DDD
- Katleija-T
Liisi kirjoitti:
Rehellisyys maan perii, mitä tulee siivoukseen ja tähän koneeseen. Minulla samat sävelet, velvoitteet tympäisevät ! Mutta nyt...
Ei pidä tuossa siivouksessa haukata liian isoa palaa kerralla. Tuli tosi kiva olo, kun tuon keittiön siivosin perin pohjin. Kas, ikkunan kun pesee niin jopa maisemat kirkastuu ja vielä aurinkoiset kukalliset ikkunaverhot tuli laitettua. Hyvällä omalla tunnolla nyt naputtelen ja kehun itseäni. MDK:lle sen verran, että mitäs sitä ennen siivoamaan kun ei pääkään vielä ole kattoa hipomassa.
- Markeliina
Katleija-T kirjoitti:
Ei pidä tuossa siivouksessa haukata liian isoa palaa kerralla. Tuli tosi kiva olo, kun tuon keittiön siivosin perin pohjin. Kas, ikkunan kun pesee niin jopa maisemat kirkastuu ja vielä aurinkoiset kukalliset ikkunaverhot tuli laitettua. Hyvällä omalla tunnolla nyt naputtelen ja kehun itseäni. MDK:lle sen verran, että mitäs sitä ennen siivoamaan kun ei pääkään vielä ole kattoa hipomassa.
"laiskamadon" näppäimistöstäni päästänyt eetteriin, otin itseäni niskasta kiinni ja sainpas kun sainkin yläkerran siivottua.
Huomenna on sitten tuo hammaslääkärireissu ja sen jälkeen pullan teko. On ruvettava tositoimiin. Koko jälkipolvi on tulossa perjantaina aterialle.
Kummasti se panee jalan vippasemaan, kun tiukka paikka eteen tulee. - Liisi
Hammaslääkärini on miellyttävä symppis, palvellut minua jo 20 vuotta. Taputtaa poskelle, jos oikein kipeästi käy. Paha puoli se, että hän pyytää avaamaan suun, kun minulla on visioita vilisemällä päässäni. Sitten kun loksautan suuni jälleen kiinni ja saan puhua, en muista niin pätkääkään.
Käyn myöskin hänen rouvansa vastaanotolla ja siellä saan totisesti puhua sydämen kyllyydestä vaikka koko ajan ja niin hänkin tekee. Puheripuli kummallakin. Seuraavalla kerralla jatkamme tarinaa, eikä työ siitä häiriinny, sillä rouva on kampaaja. - Katleija-T
Liisi kirjoitti:
Hammaslääkärini on miellyttävä symppis, palvellut minua jo 20 vuotta. Taputtaa poskelle, jos oikein kipeästi käy. Paha puoli se, että hän pyytää avaamaan suun, kun minulla on visioita vilisemällä päässäni. Sitten kun loksautan suuni jälleen kiinni ja saan puhua, en muista niin pätkääkään.
Käyn myöskin hänen rouvansa vastaanotolla ja siellä saan totisesti puhua sydämen kyllyydestä vaikka koko ajan ja niin hänkin tekee. Puheripuli kummallakin. Seuraavalla kerralla jatkamme tarinaa, eikä työ siitä häiriinny, sillä rouva on kampaaja.Tuo oli hauska juttu, kun siinä oli se loppuhuipennus. Sitä kun ajatteli, että se vaimokin olisi ollut hammaslääkäri.
- Katleija-T
Tuolla runoketjussa myöskin* kertoi lentävänsä unissaan. Unissa voi tehdä mitä vain. Minä esitän unessa pravuudinumeronani ilmaan nousun. Askellan ylöspäin ilmassa kuten noustaan portaita. Nousen katon rajaan ja muut ihmettelevät. Siinä joutuu pinnistelemään, että pääsee nousemaan. Sitten taas sukeltaminen unessa ei suju millään. Vaikka kuinka yrittää tunkea päänsä veden pinnan alle, ei onnistu ja se ei tunnu kivalta.
- mirjamarja
Mistähän nuo yölliset sukellukset ja lennot kertovat?
Minä näin joskus säännöllisesti unia, joissa hilpeänä kiipesin ylös ylös ylös. Alas en sitten päässytkään, vaan jäin sinne korkeuksiin hermokimppuna.
Olen myös lentänyt unissani ja samalla ihmetellyt, miksi en ole aikaisemmin lentänyt, kun se on niin helppoa ja kevyttä menoa.
Kai unet ovat jollakin tavalla eletyn päivän tai jonkun tapauksen käsittelyä alitajuisesti. Pitäisi vain tietää, mistä on kysymys, kun ensin kiipeily käy kuin tanssi ja sitten ei uskalla enää tulla alas. Aika lailla vertauskuvallista! - Lokari1
mirjamarja kirjoitti:
Minä näin joskus säännöllisesti unia, joissa hilpeänä kiipesin ylös ylös ylös. Alas en sitten päässytkään, vaan jäin sinne korkeuksiin hermokimppuna.
Olen myös lentänyt unissani ja samalla ihmetellyt, miksi en ole aikaisemmin lentänyt, kun se on niin helppoa ja kevyttä menoa.
Kai unet ovat jollakin tavalla eletyn päivän tai jonkun tapauksen käsittelyä alitajuisesti. Pitäisi vain tietää, mistä on kysymys, kun ensin kiipeily käy kuin tanssi ja sitten ei uskalla enää tulla alas. Aika lailla vertauskuvallista!tekemistä noihin lentoihin?
Eikös ne trullit tarinoiten mukaan lentäneet?
Jos olis joku sellainen mielihalu?
Anteeksi ei ole mitenkään tarkoitukseni loukata.
Koitin vaan unia selittää.HAHA
Terv: Lokari1. - mirjamarja
Lokari1 kirjoitti:
tekemistä noihin lentoihin?
Terv: Lokari1.Lentouneni olen nähnyt varmaan viimeksi vuosia sitten. Keksitpä hyvän ratkaisun uneksimiselleni, sillä varmaankin unessakin lentämiselle on painorajoitus.
- Ellinserkku
mirjamarja kirjoitti:
Kai unet ovat jollakin tavalla eletyn päivän tai jonkun tapauksen käsittelyä alitajuisesti. Pitäisi vain tietää, mistä on kysymys, kun ensin kiipeily käy kuin tanssi ja sitten ei uskalla enää tulla alas. Aika lailla vertauskuvallista!Olen minäkin unissani lentänyt ja aina sillä samalla pitkällä pärekopalla, johon syntymäkodissa ladottiin 8-10 vehnäspitkoa (iso väki talossa)ja vietiin kesäisin aittaan viileään. Myös mankeloitavat vedetyt lakanat ja pöytäliinat ladottiin samanmalliseen pitkänomaiseen koppaan.
Lento kulkee aina lapsuuden mäenlaskupaikan yllä. Kumma vaan, että näen saman unen kymmenien vuosien välein. Ensin murrosikäisenä ja silloin tällöin melkein tänne saakka. Aina ihmettelen lentäessäni, miten minä sovin siihen koppaan. Aamulla sitten tapailen alakoulussa oppimaani: "Taavetti Tappurainen ja Tuomas Tuppurainen, ylen viisasta väkeä, laskevat kopalla ja kontilla mäkeä..." - näk
Lokari1 kirjoitti:
tekemistä noihin lentoihin?
Terv: Lokari1.Lokar? Sepäs olikii.Voi ihimettä kuitennii!
- Lokari1
näk kirjoitti:
Lokar? Sepäs olikii.Voi ihimettä kuitennii!
Mitenkä sattukin tuollainen tuleen mieleeni.:DD
Olis kyllä nielenkiintoista semonenkin lentajä nähdä.
terv: Lokari1. - Katleija-T
Lokari1 kirjoitti:
Mitenkä sattukin tuollainen tuleen mieleeni.:DD
Olis kyllä nielenkiintoista semonenkin lentajä nähdä.
terv: Lokari1.Etkös sinä nyt muista, että näet ensi kesänä minut Tammelan torilla. Sinnehän me naiset tulemme sinua Amerikanpaanaria katsastamaan, anteeksi katsomaan.
Tulin äsken lenkiltä, eikä voinut olla noteeraamatta, että metsässä on oikea kevätrieha meneillään.
Näin mm nelisiipisen linnun, kunnes huomasin että palokärkipari siinä vaan harjoitti tandemilentoa, uros ajeli peukalokyytiläisenä naaraan selässä.
Yksinäinen kaurispukki kipaisi harjun rinnettä ylös ja jäi katselemaan hiukan ylempänä. Kyllä ne ovat upean näköisiä eläimiä!
Satuin tapaamaan myös fasaanikukon, joka ei paljon hätkähtänyt, vaan käveli rauhallisesti polun yli pellolle.
Ja muuten on metsä täynnä toivorikasta visertelyä, tuntuu kuin lintusten sydän pakahtuisi riemusta ja kesän odotuksesta.- Katleija-T
satu kirjoitti:
Lenkkitossut jalkaan ja ulos!
Kevään tulo tuntuu aina yhtä ihanalta!Sanotaan, että "mikä on saamat, se on haaskamat". Niin se on nyt ollut tänä vuonna kevään tulon kanssa. Kun aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta, niinkuin nyt täällä Turussakin niin toivo herää nyt, nyt, nouseeko lämpömittarin lukemat jo. Kuvitelkaa, kun tulee se päivä kun mittarilukema nousee tuonne viiteentoista. Sitten se tapahtuu.
- ii-li
Katleija-T kirjoitti:
Sanotaan, että "mikä on saamat, se on haaskamat". Niin se on nyt ollut tänä vuonna kevään tulon kanssa. Kun aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta, niinkuin nyt täällä Turussakin niin toivo herää nyt, nyt, nouseeko lämpömittarin lukemat jo. Kuvitelkaa, kun tulee se päivä kun mittarilukema nousee tuonne viiteentoista. Sitten se tapahtuu.
...kesä tulee aivan PRÄISKIS yhtäkkiä. Muistan nuoruudessani Tampereella, kun katselin ikkunasta lapsia peuhaamassa pihalla lumisohjossa kurahaalarit päällä. Oli sunnuntai. Seuraavan sunnuntaina samat lapset leikkivät pihalla uimahousuissa. - Kevään valtava energia ja elinvoima yllättää usein ulkomaalaiset. Etelän mailla kevät on pitkä vuodenaika, täällä se saattaa olla dramaattisen lyhyt. Silloin unohtuu valitus Suomen kamalasta ilmastosta.
ii-li kirjoitti:
...kesä tulee aivan PRÄISKIS yhtäkkiä. Muistan nuoruudessani Tampereella, kun katselin ikkunasta lapsia peuhaamassa pihalla lumisohjossa kurahaalarit päällä. Oli sunnuntai. Seuraavan sunnuntaina samat lapset leikkivät pihalla uimahousuissa. - Kevään valtava energia ja elinvoima yllättää usein ulkomaalaiset. Etelän mailla kevät on pitkä vuodenaika, täällä se saattaa olla dramaattisen lyhyt. Silloin unohtuu valitus Suomen kamalasta ilmastosta.
muisto Saariselältä.Tunturista alkoi tulla alas vettä kun olisi joki virrannut leveänä.
Kaikenlaisia kiviä paljastui tunturin rinteestä pieniä hippuja näkyivät kirkkaan virran läpi kun jalokiviä.
Oli savukvartsia ja pieniä vihreitäja punaisia kiviä.
Ja lämmin oli kun kesällä kävi yks,solina ja humina.Aamulla oli pieni puro josta mentiin yli niin illalla oli jo leveä joki siinää kurussa.
Vielä illalla alkoi tanssiaisissa uudet kevät leikit,,,ii-li kirjoitti:
jolloin oli ollut kylmänkalsea huhtikuu ja sitten 'simsalabim!' -kolmessa päivässä tuli hiirenkorvat koivuihin lämpöaallon mukana.
Olikohan se samana vuonna, kun mieheni oli maaliskuussa työmatkalla Lontoossa, ja kun hän soitti sieltä kotiin, hän sanoi, että kirsikkapuut kukkivat täällä!
Hän halusi, että sinä vuonna teimme vielä Lontoon matkan puistojen merkeissä. Kävimme kaikki Lontoon puistot (tai melkein kaikki )ja kuvasimme ruusuista seetripuihin , menimme Kew-gardeniin saakka. Hän oli asunut yhden kesän siellä tutussa perheessä 17-vuotiaana kielikouluja käyden, ja silloin tutustunut Lontooseen kaikin puolin. Mekin kävimme siellä useita kertoja.- Katleija-T
satu kirjoitti:
jolloin oli ollut kylmänkalsea huhtikuu ja sitten 'simsalabim!' -kolmessa päivässä tuli hiirenkorvat koivuihin lämpöaallon mukana.
Olikohan se samana vuonna, kun mieheni oli maaliskuussa työmatkalla Lontoossa, ja kun hän soitti sieltä kotiin, hän sanoi, että kirsikkapuut kukkivat täällä!
Hän halusi, että sinä vuonna teimme vielä Lontoon matkan puistojen merkeissä. Kävimme kaikki Lontoon puistot (tai melkein kaikki )ja kuvasimme ruusuista seetripuihin , menimme Kew-gardeniin saakka. Hän oli asunut yhden kesän siellä tutussa perheessä 17-vuotiaana kielikouluja käyden, ja silloin tutustunut Lontooseen kaikin puolin. Mekin kävimme siellä useita kertoja.Kevät tekee semmoiset tepposet, että nostaa ihania muistoja mieleen. Kaihoa ja tunteita, mutta niin sitä on tähän yksineloon jo läsähtänyt, että tästä nauttiikin ja pukee romantiikan tunteet muistojen kaapuun.
Katleija-T kirjoitti:
Kevät tekee semmoiset tepposet, että nostaa ihania muistoja mieleen. Kaihoa ja tunteita, mutta niin sitä on tähän yksineloon jo läsähtänyt, että tästä nauttiikin ja pukee romantiikan tunteet muistojen kaapuun.
vanha kaipuu ajaa eteenpäin.Jostain se aina saa voimaa.
Mellä on erilainen kevät ilma kun esim.oulussa.
On tosi lämmintä eikä sellaista kylmää viimaa.Vaikka pihakeinu olisi puolimetrisessä kinoksessa saa olla paljaana keinussa.
Lapsena teimme halkopinojen päälle leikin,levitimme alle vaatteita.Pirtin kivijalan alla oli leikki.Puulehmiä ja hevosia ja navetta.- Katleija-T
pääsky kirjoitti:
On tosi lämmintä eikä sellaista kylmää viimaa.Vaikka pihakeinu olisi puolimetrisessä kinoksessa saa olla paljaana keinussa.
Lapsena teimme halkopinojen päälle leikin,levitimme alle vaatteita.Pirtin kivijalan alla oli leikki.Puulehmiä ja hevosia ja navetta.Niinhän sinäkin menit muistoissasi aika kauas, kun sinne halkopinojen päälle asti. Tuon kun sanoit, niin tuli itselle mielikuva koivikosta, johon tuli keväällä sulia paikkoja. Niissä pälvipaikoissa leikittiin. Nenään tulee vieläkin se tuoksu kun aurinko lämmitti maata ja kuivia koivunlehtiä. Otettiin salaa kengät ja sukat jaloista ja tepasteltiin paljain jaloin.
Olis se kiva nähdä, kun ukkosi kanssa alasti kinosten keskellä keinuttelette. Näinkö teette saunomisen yhteydessä, ei kai muuten? - fiiuliN
pääsky kirjoitti:
Lapsena teimme halkopinojen päälle leikin,levitimme alle vaatteita.Pirtin kivijalan alla oli leikki.Puulehmiä ja hevosia ja navetta.Ja mitä ihania muistoja tuleekaan mieleen lapsuudesta.
Mekin leikimme usein navettaleikkejä.Teimme tikuista metsikössä navetan ja kävyt olivat lehminä, männyn kävyt lampaina.
Sitten kouluaikana keväällä kokeilimme kuka ensimmäisen pääsee kotiin sula paikkoja pitkin.
Keksimme vaikka mitä, teimme koivikkoon lehtimajan, leppiä pidettin kai joutavina katkottaviksi, koska niistä aikuiset kehoittivat seinät tekemään.
Aijai, minkälaisia muistoja...... - Markeliina
Katleija-T kirjoitti:
Sanotaan, että "mikä on saamat, se on haaskamat". Niin se on nyt ollut tänä vuonna kevään tulon kanssa. Kun aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta, niinkuin nyt täällä Turussakin niin toivo herää nyt, nyt, nouseeko lämpömittarin lukemat jo. Kuvitelkaa, kun tulee se päivä kun mittarilukema nousee tuonne viiteentoista. Sitten se tapahtuu.
kaupunkiin: Niin laulaa joku(enpäs nyt muista kuka) radiossa. Laulaa niin tunteella, että väkisinkin tulee iloiselle mielelle.
Todella tuo neiti on tullutkin. Lumet on hävinneetja purot solisevat. Aurinko on jo parina päivänä lämmittänyt tuossa etelän puoleisella seinustalla. Kukkaset alkavat työntyä esille. Krookus ja narssissi näkyvät jo. Skillan ei ole vielä moksiskaan. Tervetuloa Neiti Kevät!! Markeliina kirjoitti:
kaupunkiin: Niin laulaa joku(enpäs nyt muista kuka) radiossa. Laulaa niin tunteella, että väkisinkin tulee iloiselle mielelle.
Todella tuo neiti on tullutkin. Lumet on hävinneetja purot solisevat. Aurinko on jo parina päivänä lämmittänyt tuossa etelän puoleisella seinustalla. Kukkaset alkavat työntyä esille. Krookus ja narssissi näkyvät jo. Skillan ei ole vielä moksiskaan. Tervetuloa Neiti Kevät!!Skilla odottaa vielä vähän lämpöä ja sitten sininen matto alkaa kukkia, ja leviää mukavasti.
Katleija-T kirjoitti:
Niinhän sinäkin menit muistoissasi aika kauas, kun sinne halkopinojen päälle asti. Tuon kun sanoit, niin tuli itselle mielikuva koivikosta, johon tuli keväällä sulia paikkoja. Niissä pälvipaikoissa leikittiin. Nenään tulee vieläkin se tuoksu kun aurinko lämmitti maata ja kuivia koivunlehtiä. Otettiin salaa kengät ja sukat jaloista ja tepasteltiin paljain jaloin.
Olis se kiva nähdä, kun ukkosi kanssa alasti kinosten keskellä keinuttelette. Näinkö teette saunomisen yhteydessä, ei kai muuten?eikä se sitäpaitsi mahtuiskaan samaan keinuun.Antaa sen tehä töitä siitä se nauttii eniten.Minä elän haaveissa ja katselen pilviä.
Näen minäkin kun siellä semmonen hento vaalea tyttölapsi pitelee hamatta ja paljainjaloin astuu marjanvarsien päällä.
Jolla äiti paistaa pullia kotona nähdessään että jalat paljaana toruu.
Empä malttanut olla menemätä koneelle vaikka on monta menoa tänään.fiiuliN kirjoitti:
Ja mitä ihania muistoja tuleekaan mieleen lapsuudesta.
Mekin leikimme usein navettaleikkejä.Teimme tikuista metsikössä navetan ja kävyt olivat lehminä, männyn kävyt lampaina.
Sitten kouluaikana keväällä kokeilimme kuka ensimmäisen pääsee kotiin sula paikkoja pitkin.
Keksimme vaikka mitä, teimme koivikkoon lehtimajan, leppiä pidettin kai joutavina katkottaviksi, koska niistä aikuiset kehoittivat seinät tekemään.
Aijai, minkälaisia muistoja......tehdyt hevoset ja lehmät.Metsässä oli aitaus ja navetta kaikilla oli omat lehmät.
Jokisuulla kun oli sulaa siellä jäälautoilla seilattiin ja sulille isoille ranatkiville tehtiin myös leikkejä.
Oli sänkykivikin jossa keskeltä kouru isä ja äiti siinä nukkuivat,laittoivt lapsia alulle. Tiesimmä sen.- ii-li
satu kirjoitti:
Hän halusi, että sinä vuonna teimme vielä Lontoon matkan puistojen merkeissä. Kävimme kaikki Lontoon puistot (tai melkein kaikki )ja kuvasimme ruusuista seetripuihin , menimme Kew-gardeniin saakka. Hän oli asunut yhden kesän siellä tutussa perheessä 17-vuotiaana kielikouluja käyden, ja silloin tutustunut Lontooseen kaikin puolin. Mekin kävimme siellä useita kertoja.Kaikissa isoissa kaupungeissa on suuria, hienosti hoidettuja puistoja. Harvinaisia kasveja, vanhoja puita, kasvihuoneita. Nurmikkoja on hoidettu satoja vuosia. Englannin lounaisrannikolla kasvaa jopa luonnonvaraisia palmuja.
Siellä leuto ilmasto ja kosteus tekee sen kaiken rehevyyden mahdolliseksi. Suomessa ei voi kuvitellakaan mitään yhtä hienoa ihan siitä syystä, etteivät kasvit kasva yhtä hyvin ja yhtä tiheiksi. - Britanniassa tiilitalot, hyvin hoidetut pihat ja puutarhat antavat mielikuvan siisteydestä, mutta todellisuudessa Suomessa on paljon siistimpää. Ihan jo senkin vuoksi, että jätehuolto on paljon paremmin ja järkevämmin hoidettua.
Suomessa ei voi leikata puita muotoon, kuten Keski-Euroopassa, joten aina, kun palaa Euroopanmatkalta Suomi vaikuttaa homssuiselta, kun kaikki kasvaa luonnonmukaisesti. - Todellisuudessa ulkomaalaiset eivät kiinnitä siihen ollenkaan niin paljon huomiota kuin esimerkiksi minä.
Minä ihailen Britanniassa niitä Yrjön aikaisia taloja. Siihen arkkitehtuuriin kuuluu, että talossa on kolme kerrosta. Ensimmäisessä kerroksessa on suuret, näyttävät ikkunat, joiden välissä on komea, pylväiden reunustama ovi. Toisessa kerroksessa on pienemmät ikkunat ja kolmannessa vielä pienemmät. Se jotenkin väärentää perspektiiviä ja näyttää keveältä, vaikka todellisuudessa katsoo massiivista tiiliseinää. - Katleija-T
ii-li kirjoitti:
Kaikissa isoissa kaupungeissa on suuria, hienosti hoidettuja puistoja. Harvinaisia kasveja, vanhoja puita, kasvihuoneita. Nurmikkoja on hoidettu satoja vuosia. Englannin lounaisrannikolla kasvaa jopa luonnonvaraisia palmuja.
Siellä leuto ilmasto ja kosteus tekee sen kaiken rehevyyden mahdolliseksi. Suomessa ei voi kuvitellakaan mitään yhtä hienoa ihan siitä syystä, etteivät kasvit kasva yhtä hyvin ja yhtä tiheiksi. - Britanniassa tiilitalot, hyvin hoidetut pihat ja puutarhat antavat mielikuvan siisteydestä, mutta todellisuudessa Suomessa on paljon siistimpää. Ihan jo senkin vuoksi, että jätehuolto on paljon paremmin ja järkevämmin hoidettua.
Suomessa ei voi leikata puita muotoon, kuten Keski-Euroopassa, joten aina, kun palaa Euroopanmatkalta Suomi vaikuttaa homssuiselta, kun kaikki kasvaa luonnonmukaisesti. - Todellisuudessa ulkomaalaiset eivät kiinnitä siihen ollenkaan niin paljon huomiota kuin esimerkiksi minä.
Minä ihailen Britanniassa niitä Yrjön aikaisia taloja. Siihen arkkitehtuuriin kuuluu, että talossa on kolme kerrosta. Ensimmäisessä kerroksessa on suuret, näyttävät ikkunat, joiden välissä on komea, pylväiden reunustama ovi. Toisessa kerroksessa on pienemmät ikkunat ja kolmannessa vielä pienemmät. Se jotenkin väärentää perspektiiviä ja näyttää keveältä, vaikka todellisuudessa katsoo massiivista tiiliseinää.Onkos kenenkään muun silmään ottanut komeat Viron puistojen puut. Niitten vanhojen kunnostettujen kartanoiden ympäristössä ja ainakin Tarton puistojen puut ovat paljon isompia ja rehevämpiä kin meillä. Johtuneeko siitä, että siellä ollaan etelämmässä vai onko ilma puhtaampaa. Meillä Turussa puistojen puut ovat huonokuntoisia ja tullaan siihen, että ensin typistetään ja sitten kaadetaan loputkin. Uudet puut on istutettava tilalle.
- ii-li
Katleija-T kirjoitti:
Onkos kenenkään muun silmään ottanut komeat Viron puistojen puut. Niitten vanhojen kunnostettujen kartanoiden ympäristössä ja ainakin Tarton puistojen puut ovat paljon isompia ja rehevämpiä kin meillä. Johtuneeko siitä, että siellä ollaan etelämmässä vai onko ilma puhtaampaa. Meillä Turussa puistojen puut ovat huonokuntoisia ja tullaan siihen, että ensin typistetään ja sitten kaadetaan loputkin. Uudet puut on istutettava tilalle.
En ole koskaan käynyt. Olen ymmärtänyt, että Tartto on saanut olla rauhassa sodilta. - Tallinnassa on Kadriorg-palatsi, joka on kunnostettu muutama vuosi sitten. "Eestin Versailles". Sen puisto ei vielä siellä käydessäni ollut täydessä kunnossa, mutta varmaan on jo nyt tai ainakin pian.
Minulle on jäänyt mieleen Pärnun uimarannan edessä oleva iso puisto. Se oli jotenkin hyvin kodikkaan ja tutun tuntuinen. Siellä käydessäni oli tosin jo syksy, eikä uimaranta ollut enää käytössä. - mirjamarja
Katleija-T kirjoitti:
Onkos kenenkään muun silmään ottanut komeat Viron puistojen puut. Niitten vanhojen kunnostettujen kartanoiden ympäristössä ja ainakin Tarton puistojen puut ovat paljon isompia ja rehevämpiä kin meillä. Johtuneeko siitä, että siellä ollaan etelämmässä vai onko ilma puhtaampaa. Meillä Turussa puistojen puut ovat huonokuntoisia ja tullaan siihen, että ensin typistetään ja sitten kaadetaan loputkin. Uudet puut on istutettava tilalle.
Minä olen sitä mieltä, että puistojen rehevyys johtuu myös siitä, että maa ei mene talvella routaan, vaan kasvu pääse lepotauoan jälkeen hyvään alkuun paljon aikaisemmin kuin Suomessa.
Tammetkin ovat suuria ja mahtavia joka puolella. Ei Suomen puutarhoista sellaisia paljon löydy.
- Katleija-T
Ainakin Karjalassa päin oli sellainen tapa, että kummilapselle annettiin "pääsiäismuna". Pieneen pussiin oli laitettu karamelliä, suklaamuna, maalattu kananmuna ja vaikka pullaa.
Vanhemmillani oli minua nuorempi kummipoika, joka tuli joka pääsiäisaamuna aikaisin hakemaan "pääsiäismunaa". Kävelymatkaa kummien luo oli neljä kilometriä. Hän oli isosilmäinen, totinen ison perheen nuorin lapsi. Pussin saatuaan hän alkoi heti nauttimaan sen sisällöstä. Ensimmäiseksi hän nakkasi kananmunan rikki päähänsä, söi sen ja vähitellen koko pussin sisällön. Viimeisenä suklaamuna. Ennen vanhaan suklaamunan sisällä oli sormus. Sen hän laittoi sormeensa, pokkasi kiitoksen ja lähti tallustelemaan kotimatkalle edelleen aivan totisena mutta hyvin ravittuna.- Katleija-T
Tv1:ssä tulee Matteus-passio 23.05. Aloitan sen katsomisen ja toivon, että saisin ajatukseni kiinnittymään pääsiäisen tapahtumiin. Kovin on ollut palstalla hiljaista tänään. Bilman-ketju tuo sellaista masentavaa tunnelmaa. Mahtaako tuollainen vaikuttaa kirjoitushalukkuuteen, en tiedä. Hyvää yötä.
- uzma-m
Katleija-T kirjoitti:
Tv1:ssä tulee Matteus-passio 23.05. Aloitan sen katsomisen ja toivon, että saisin ajatukseni kiinnittymään pääsiäisen tapahtumiin. Kovin on ollut palstalla hiljaista tänään. Bilman-ketju tuo sellaista masentavaa tunnelmaa. Mahtaako tuollainen vaikuttaa kirjoitushalukkuuteen, en tiedä. Hyvää yötä.
On pilvinen lammin pitkaperjantai,kukat kukkivat niin hyville kuin pahoillekin,perhosia lentelee kukasta kukkaan ja linnut ruokkivat nalkaisia poikasia pesissa.
TV;sta on tullut mielenkiintoista ohjelmaa kristinuskon alkamisesta,rinnakkaisista uskonnoista aina ristiretkiin asti,oli myos mielenkiintoinen esitys loydetysta Juudaksen kirjasta.
Yleensa minulla on tapana lukean koko Jeesuksen karsimys historia kaikista 4 evankeljumista paasiais viikolla, mutta jain jalkeen noitten mielenkiintoisten tv ohjelmien takia.
Paasiaissunnuntai aamuna oli tapana kaikkien kirkkojen edustajien kokoontua lahella olevalle vuorenrinteelle,risti kohti kaupunkia ja seurata auringon nousua vuorten takaa,auringon noustessa kaikki yhteen aaneen sanoimme:Christ has risen,yes indeed!!sen jalkeen lausuimme kukin omalla kielellaan Uskontunnuksemme;Mina uskon elavaan Jumalaan jne..Oli mahtava tunne.
11/9 tapahtumat tekivat lopun tasta,nyt olemme hiljaisia ja pelokkaitakin,voimmeko osallistua paasiaisen viettoon rauhassa,sen vain aika nayttaa. - Hintriika
Katleija-T kirjoitti:
Kirjoitushalut menevät joka kerta, kun ruvetaan jauhamaan tuota yhtä ja samaa. En jaksa ymmärtää...
- Katleija-T
uzma-m kirjoitti:
On pilvinen lammin pitkaperjantai,kukat kukkivat niin hyville kuin pahoillekin,perhosia lentelee kukasta kukkaan ja linnut ruokkivat nalkaisia poikasia pesissa.
TV;sta on tullut mielenkiintoista ohjelmaa kristinuskon alkamisesta,rinnakkaisista uskonnoista aina ristiretkiin asti,oli myos mielenkiintoinen esitys loydetysta Juudaksen kirjasta.
Yleensa minulla on tapana lukean koko Jeesuksen karsimys historia kaikista 4 evankeljumista paasiais viikolla, mutta jain jalkeen noitten mielenkiintoisten tv ohjelmien takia.
Paasiaissunnuntai aamuna oli tapana kaikkien kirkkojen edustajien kokoontua lahella olevalle vuorenrinteelle,risti kohti kaupunkia ja seurata auringon nousua vuorten takaa,auringon noustessa kaikki yhteen aaneen sanoimme:Christ has risen,yes indeed!!sen jalkeen lausuimme kukin omalla kielellaan Uskontunnuksemme;Mina uskon elavaan Jumalaan jne..Oli mahtava tunne.
11/9 tapahtumat tekivat lopun tasta,nyt olemme hiljaisia ja pelokkaitakin,voimmeko osallistua paasiaisen viettoon rauhassa,sen vain aika nayttaa.Kunpa saisitte viettää rauhassa pääsiäistänne siellä. Ikäviä uutisia tuli Egyptistä. Siellä oli neljään Kopti-kristittyjen kirkkoon hyökätty ja tapettu ihmisiä. Kammottavaa tuo väkivalta, jossa uskonto on mukana.
Täällä tyypillinen pitkäperjantai. Vähän ihmisiä liikkeellä, taivas on harmaa välillä tihkuttaa vettä. Pakotan itseni ulos lenkille ystäväni kanssa. Rauhallista iltaa uzmalle sinne kauas. Käyppä välillä haistelemassa niitä ruusujasi..ahhh - fiiuliN
Hintriika kirjoitti:
Kirjoitushalut menevät joka kerta, kun ruvetaan jauhamaan tuota yhtä ja samaa. En jaksa ymmärtää...
Pyydän anteeksi omasta puolestani jos olen evännyt kirjoitushalun, osallistumalla omilla kirjoituksillani mainittuun ketjuun.
Olen varmaan liian herkkä ottamaan kaikki moittimiset itseeni. Kirjoitan monasti niin äkkinäisesti ettei tule hallittua sanamuotoa, mutta sanon siltikin sen hetkiset ajatukseni suoraan .
Olen huomioinut että kirjoitelmiani ohitetaan sivuteitse ja niin kehotan edelleenkin tekemään, sillä jos ei jostain luettavasta pidä, ei siihen kannata edes sekaantua.
Toivotan oikein Hyvää Pääsiäistä itsekullekin. uzma-m kirjoitti:
11/9 tapahtumat tekivat lopun tasta,nyt olemme hiljaisia ja pelokkaitakin,voimmeko osallistua paasiaisen viettoon rauhassa,sen vain aika nayttaa.tapa.Voin kuvitella miten meri ja vuoret ja papit siellä seisovat ristien kanssa.Uskontunnustus sellaisessa paikassa tekee vaikutuksen.
Meillä olisi vapaus tehdä vaikka mitä muttemme osaa.Nökötämme vain kukin kodeissamme ja toistelemme että ei ole Jumalaa ei ole kun tyhjyys.
Vaikka löytyi Juudaksen kirja se ei poista sitä tosiasiaa mikä on Raamatussa.
Olen pitkästä aikaa saanut lähöillä ja nautin siitä kun esitykset ovat menneet ohi.fiiuliN kirjoitti:
Pyydän anteeksi omasta puolestani jos olen evännyt kirjoitushalun, osallistumalla omilla kirjoituksillani mainittuun ketjuun.
Olen varmaan liian herkkä ottamaan kaikki moittimiset itseeni. Kirjoitan monasti niin äkkinäisesti ettei tule hallittua sanamuotoa, mutta sanon siltikin sen hetkiset ajatukseni suoraan .
Olen huomioinut että kirjoitelmiani ohitetaan sivuteitse ja niin kehotan edelleenkin tekemään, sillä jos ei jostain luettavasta pidä, ei siihen kannata edes sekaantua.
Toivotan oikein Hyvää Pääsiäistä itsekullekin.herkkyyttä ja sen mitä kirjoitat on pitänyt tulla kuulluksi.
Kirjoittelu on sitäkin että ei välitä vaikka ohitetaan.Se on itsensä laittamista likoon.Pidän sinua sitkeänä ja rohkeana älä anna minkään oman kuvitelman pilata mielialaa.
Hyvää pitkääperjantaita ja parempaa pääsiäistä.
Kaikilla meillä voisi vallata ikävämpi ajatus jos antaisi.
Itsestä pitää aina ajtella hyvää ja uskoa että niin tiosetkin ajattelee.- Hintriika
fiiuliN kirjoitti:
Toivotan oikein Hyvää Pääsiäistä itsekullekin.Turhaan Sinä anteeksi pyytelet! Olenhan minä ja moni muukin kirjoittanut noihin ketjuihin. Minä tarkoitan tuollaisten ketjujen aloittamista, kun pitäisi tietää, mihin ne johtavat. Nehän ovat kuin seireenin kutsuja riitelemään! Masentavia...
- Aivan turha
Hintriika kirjoitti:
Turhaan Sinä anteeksi pyytelet! Olenhan minä ja moni muukin kirjoittanut noihin ketjuihin. Minä tarkoitan tuollaisten ketjujen aloittamista, kun pitäisi tietää, mihin ne johtavat. Nehän ovat kuin seireenin kutsuja riitelemään! Masentavia...
alottaa aina tuollaista ketjua, joka ei johda yhtään mihinkään, vaikka siihen olette hyvin ja viisaasti vastanneet. Silti ollaan taas alotusruudussa uudelleen!
Älkää vain itseänne syyllistäkö siitä!
Masentaa todella loiskiehunta! - Katleija-T
fiiuliN kirjoitti:
Toivotan oikein Hyvää Pääsiäistä itsekullekin.Fiiulinille haluan minäkin sanoa, että oikeastaan et edes juolahtanut mieleen tuota kirjoittaessani. Tuon ketjun masentavuuden aiheuttavat ne nimettömät kirjoitukset, joita sheriffin aloitukset vääjäämättä vetävät puoleensa. Sehän on kuin rakkikoirien haukuntaa, aivan alatyylistä. Pysy sinä vaan omana itsenäsi. Tuot rehellisesti tunteesi julki. Älä turhaan vähättele itseäsi.
Asiallisiahan vakinikkien mielipiteet olivat. - uzma-m
fiiuliN kirjoitti:
Toivotan oikein Hyvää Pääsiäistä itsekullekin.niinkuin fiiulin sanoi,luen aina myos sinun viestisi koska ne ovat aitoja, teeskentelemattomia.
Aamulehdessa oli otsikko: lintu infulenssa saapui Islamabadiin.Eilen aamupalaksi nautimme ihanan pehmean munakkaan pitkasta aikaa,no tuo uutinen teki sen, etta tanaan taas soimme hyvin kovaksi keitettyja munia paahtoleivan paalla,no en tieda leviaisiko flunssa munista, mutta uskon varoen vaara vahempi.
Lahella olevalla farmilla oli 3600 kanaa loydetty kuolleena ja vahvistettu H5NI positiiviseksi. - Katleija-T
uzma-m kirjoitti:
niinkuin fiiulin sanoi,luen aina myos sinun viestisi koska ne ovat aitoja, teeskentelemattomia.
Aamulehdessa oli otsikko: lintu infulenssa saapui Islamabadiin.Eilen aamupalaksi nautimme ihanan pehmean munakkaan pitkasta aikaa,no tuo uutinen teki sen, etta tanaan taas soimme hyvin kovaksi keitettyja munia paahtoleivan paalla,no en tieda leviaisiko flunssa munista, mutta uskon varoen vaara vahempi.
Lahella olevalla farmilla oli 3600 kanaa loydetty kuolleena ja vahvistettu H5NI positiiviseksi.Alan ammattilaisena taidat hygienian ruoka-aineiden käsittelyssä. Kuumuus tuhoaa mahd. viruksen. Aika moinen asia se teillä nyt, on tosi lähellä.
Meillä täällä lintuinfluenssa-uutisointi on aivan tyrehtynyt. Oikeastaan hyväkin, asiainformaatio riittää. Ei tarvita hysterialietsontaa. - ii-li
uzma-m kirjoitti:
niinkuin fiiulin sanoi,luen aina myos sinun viestisi koska ne ovat aitoja, teeskentelemattomia.
Lahella olevalla farmilla oli 3600 kanaa loydetty kuolleena ja vahvistettu H5NI positiiviseksi.On vain ajan kysymys, milloin meillekin tulee lintutauti. Mielestäni on kyllä varauduttu hyvin, mutta kukapa osaa sanoa. Itämeren muissa maissa sitä on jo tavattu.
Olen lukenut, että lintutauti tarttuu hyvin vaikeasti ihmisiin. Täytyy olla paljon tekemisissä sairaitten lintujen kanssa, jotta tauti tarttuisi. - Ja kyllähän tilastot kertovat samaa. En ole lukenut mitään mainitaa, että tauti olisi levinnyt munien syönnistä.
Kohu on meillä laantunut. Viranomaiset tiedottavat paljon, ja tieto vähentää pelkojakin.
Ehkäpä ihmiset oppivat tämän ansiosta taas pesemään käsiään. Se tapa on ollut aika tavalla unohduksissa viime vuosina, uutisten mukaan jopa sairaaloissa. - isoäiti**
uzma-m kirjoitti:
Lahella olevalla farmilla oli 3600 kanaa loydetty kuolleena ja vahvistettu H5NI positiiviseksi.Varmasti pistää ajattelemaan, kun naapuriin sait flunssan
mutta varmaan osaat suhtautua asiaan realistisesti
ja ammattitaidolla kuten Katleija sanoi.
Tämä maailma on todella paha,
mutta kyllä sieltä
löytyy paljon iloa ja nauruakin.
Elämä on annettu elettäväksi.
Minä palasin Afrikasta, missä varoitettiin kanaa
syömästä samasta syystä.
Siellä näin västäräkkien ja haarapääskysten lentelevän
ja suunnittelevan matkaa Pohjolaan.
Mitä lie heillä tuliaisina... - uzma-m
isoäiti** kirjoitti:
Varmasti pistää ajattelemaan, kun naapuriin sait flunssan
mutta varmaan osaat suhtautua asiaan realistisesti
ja ammattitaidolla kuten Katleija sanoi.
Tämä maailma on todella paha,
mutta kyllä sieltä
löytyy paljon iloa ja nauruakin.
Elämä on annettu elettäväksi.
Minä palasin Afrikasta, missä varoitettiin kanaa
syömästä samasta syystä.
Siellä näin västäräkkien ja haarapääskysten lentelevän
ja suunnittelevan matkaa Pohjolaan.
Mitä lie heillä tuliaisina...meille,on mukavaa lukea kokemuksiasi.
Ei meilla mitaan paniikkia ole lintuflunssasta onhan sita taalla ollut jo kuukauden pari vahan kauenpanana,kummasti vaan meni kanan syonti halut,ennen soimme sita usein,saaliksi kay farmareita ja tyotekijoita taloudelliset vahingot ovat valtavat. - isoäiti**
uzma-m kirjoitti:
meille,on mukavaa lukea kokemuksiasi.
Ei meilla mitaan paniikkia ole lintuflunssasta onhan sita taalla ollut jo kuukauden pari vahan kauenpanana,kummasti vaan meni kanan syonti halut,ennen soimme sita usein,saaliksi kay farmareita ja tyotekijoita taloudelliset vahingot ovat valtavat.Oikeastaan matka oli täynnä vainajia ja hautausmaita.
Kuulostaako makaaberiltä - upea reissu kuitenkin.
The City of the Dead eli Kuolleiden kaupunki on
hautausmaa, missä asuu tuhansia kairolaisia ja
siellä on asuttu jo monta sataa vuotta
kuolleet ja elävät rinta rinnan.
Monta hampaatonta hymyä ja ystävällistä tervehdystä
sai vieras kulkija täällä hautausmaan asukeilta.
Kulkukoirat makasivat hautakammion varjossa välittämättä
rakenusprojektista viereisen haudan päällä.
Minareetista katsellessa Kairon mammuttimainen
koko avautui.
Muumiot tyhjine silmineen, uskomattoman mahtavat pyramiidit
ja haudat aarteineen veivät faaraoiden aikaan 4000 vuotta sitten.
Ahdasta tunnelia pitkin tunkeutuessa pyramiidin sisään mieleen
tuli väkisinkin rakennustekniikka ja lujuuslaskelmat ja klaustrofobia ei ollut kaukana.
Temppelien mittakaavat olivat häkellyttäviä ja
ihmisten työmäärä uskomaton niitä rakentaessa.
Mytologiasta tutut hahmot piirtyivät rakenteissa.
Kauneus ja harmoonisuus huokui kaikkialla.
Sfinksi seisoi naama rapautuvana ja turisti turisti jälkeen ikuisti sen kameraansa.
Jo Napoleonin sotilaat olivat kokeilleet tarkkuusammuntaa sfinksin naamaan.
Islamilaisuus ja kristinusko (koptilaisuus) rinta rinnan.
Nubialaisuus etelässä Sudanin rajalla vaikuttavaa omaperäisellä
historiallaan ja arkkitehtuurillaan.
Niili, tuo raamatustakin tuttu virta, virtasi 7000km pitkässä uomassaan tyynenä.
Insinööritaidon näytteinä kuuluisia patoja.
Laivan kannelta voi seurata rehevää ja vihreää
rantamaisemaa ja ihmisiä arkisissa askareissaan ja ikuistaa näkymiä piirustuslehtiöön.
Iibikset rantavedessä ja kuningaskalastajan poikaset lentoharjoituksissa.
Antiikkisessa felukkaveneessä saattoi purjehtia ihaillen auringon
viime säteiden painumista vuorten taakse.
Erämaa tuntui vaanivan Niiliä ja sitä reunustavaa kapeaa, rehevää viljelyaluetta.
Hiekkamyrskyä ei ollut vaikea kuvitella.
Mausteiden tuoksu, minareetista kaikuva rukouskutsu,
taidetta hipova tinkiminen basaarissa, huumaava dervishitanssi,
laiskasti lönköttävä aasi rattaineen
hunnutettu nainen.....
Kleopatra, Ramses, Tutankhamon, Faruk....
tuota kaikkea on Egypti ja paljon paljon muuta - uzma-m
isoäiti** kirjoitti:
Oikeastaan matka oli täynnä vainajia ja hautausmaita.
koko avautui.
tuli väkisinkin rakennustekniikka ja lujuuslaskelmat ja klaustrofobia ei ollut kaukana.
Sfinksi seisoi naama rapautuvana ja turisti turisti jälkeen ikuisti sen kameraansa.
Niili, tuo raamatustakin tuttu virta, virtasi 7000km pitkässä uomassaan tyynenä.
rantamaisemaa ja ihmisiä arkisissa askareissaan ja ikuistaa näkymiä piirustuslehtiöön.
Erämaa tuntui vaanivan Niiliä ja sitä reunustavaa kapeaa, rehevää viljelyaluetta.
hunnutettu nainen.....
tuota kaikkea on Egypti ja paljon paljon muutakairossa en ole kaynyt vain valilasku koneella ilmasta naky nuo mahtavat pyramiirit,paljon hiekkaa.
mika rakennustaito ja harmonius rakentamisessa,ja ne valtavat ihmis massat jotka vuosien aikana joutuivat niita rakentamaan.
onneksi sodat eivat ole tuhonneet muistomerkkeja entisesta sivytyksesta ja kulttuurista.
Mitahan jaa jaljelle Irakista,siella aikoinaan Aabraham vaelsi,siella oli myos Baabelin torni ja Edenin garden eli paratiisi sijaitsi siella,ei edes paholainen jattanyt niin pahaa jalkea kuin tama sota joka raivoaa, paljonkohan jaa jaljelle?
kiitos matkakertomuksestasi,toivottavasi joskus on tilaisuus tutustua noihin historiallisiin paikkoihin. - saara.dma
isoäiti** kirjoitti:
Oikeastaan matka oli täynnä vainajia ja hautausmaita.
koko avautui.
hunnutettu nainen.....
tuota kaikkea on Egypti ja paljon paljon muutaSait kokea matkallasi sellaisia elämyksiä, joita täällä arkisissa ympyröissä voi vain kuvitella: elävät ja kuolleet asumassa rintarinnan, pyramidit ja niiden sisään tunkeutuminen, kallioon hakattu ikivanha sfinksi kuin vanha tuttava, ajelu Niilillä antiikkiveneessä, hiekkamyrskyjen läsnäolon tuntu.
Tällaiselle historiaa tihkuvalle matkalle haluaisin minäkin osallisua, en kuitenkaan koskaan tule lähtemään. Kiitos matkakertomuksesta.
- ii-li
...saada lisää keskustelua, jottei Kansanradio lopahtaisi kesken kaiken. - Oma pääni on tyhjä aiheista, sillä lähden just kohta saunaan. Se on minulle viikon kohokohta. Löylyssä venyttely tekee ihmeitä kropalle. Minusta saunan lämpötilan pitää olla n. 85 astetta. Silloin se on hyvä. Sata astetta on liikaa, se ei enää tunnu mukavalta. Alle 80 astetta on liian vähän.
Käyn löylyhuoneessa yleensä 3 kertaa. Kerran eräs saksalainen kysyi minulta, mikä on oikea tapa saunoa. Sanoin tietysti, ettei ole mitään "oikeaa" tapaa. Saunominen ei ole suoritus, vaan tapa rentoutua. Jokainen tehköön mieltymyksensä mukaan.- Katleija-T
Välillä juttua syntyy vaikka bataatista, toisinaan ei mikään sytytä. Saunomisesta tuli yksi muisto mieleeni. Joskus nuoruudessani, kun oli rannekelloja tekemässä minulla oli saksalainen tyttö työkaverina. Hän kävi meillä kylässä. Ensimmäinen saunomisensa jäi hänelle varmaan mieleen. En tiedä millaisilla puilla, vai oliko männyn oksilla lämmitetty, mutta kun heitin eka löylyt kiukaalta lensi nokea. Olimme aivan noessa ja nauroimme katketaksemme. Kyllä saunominen lauantain kruunaa. Otan kunnon kuumat löylyt, suihkua välillä ja taas lauteille. Ei ole mitään mieltä olla miedossa lämmössä pitkiä aikoja.
- Markeliina
Katleija-T kirjoitti:
Välillä juttua syntyy vaikka bataatista, toisinaan ei mikään sytytä. Saunomisesta tuli yksi muisto mieleeni. Joskus nuoruudessani, kun oli rannekelloja tekemässä minulla oli saksalainen tyttö työkaverina. Hän kävi meillä kylässä. Ensimmäinen saunomisensa jäi hänelle varmaan mieleen. En tiedä millaisilla puilla, vai oliko männyn oksilla lämmitetty, mutta kun heitin eka löylyt kiukaalta lensi nokea. Olimme aivan noessa ja nauroimme katketaksemme. Kyllä saunominen lauantain kruunaa. Otan kunnon kuumat löylyt, suihkua välillä ja taas lauteille. Ei ole mitään mieltä olla miedossa lämmössä pitkiä aikoja.
luona kotivahtina ja vanhin lapsenlapseni sai Puolasta kuorovieraita. Laitoin heille ruokaa ja lopuksi he halusivat mennä saunaan. Perheen äiti meni ensin ja poikani tytär meni opastamaan, kuinka olla ja eleä saunassa.
Äiti tuli pois ja vuorostaan puolalaistytöt menivät saunaan. Poikani tytär kertoi heille, miten käyttäydytään ja tuli sitten pois,koska ei jaksanut olla enää kuumassa.
Hetken päästä alkoi saunasta tulla aivan hirveä savu ja kamala haju. En oikein ymmärtänyt, mitä oli tapahtunut, mutta kaikki ikkunat selälleen ja puolalaiset pois saunasta. Kun sitten savu hieman hälveni, näin ison jaffapullon lauteilla ja sehän selvitti asian. Tytöt olivat lyöneet löylyveden sijasta jaffaa kiukaalle ja sokeri paloi siinä. Niin kuuma se oli ollut, että katossa muovinen tuuletusaukon kansi paloi muodottomaksi.
Tästä tulikin turhan pitkä tarina, mutta kaikkea sitä voi sattua. - mirjamarja
Markeliina kirjoitti:
luona kotivahtina ja vanhin lapsenlapseni sai Puolasta kuorovieraita. Laitoin heille ruokaa ja lopuksi he halusivat mennä saunaan. Perheen äiti meni ensin ja poikani tytär meni opastamaan, kuinka olla ja eleä saunassa.
Äiti tuli pois ja vuorostaan puolalaistytöt menivät saunaan. Poikani tytär kertoi heille, miten käyttäydytään ja tuli sitten pois,koska ei jaksanut olla enää kuumassa.
Hetken päästä alkoi saunasta tulla aivan hirveä savu ja kamala haju. En oikein ymmärtänyt, mitä oli tapahtunut, mutta kaikki ikkunat selälleen ja puolalaiset pois saunasta. Kun sitten savu hieman hälveni, näin ison jaffapullon lauteilla ja sehän selvitti asian. Tytöt olivat lyöneet löylyveden sijasta jaffaa kiukaalle ja sokeri paloi siinä. Niin kuuma se oli ollut, että katossa muovinen tuuletusaukon kansi paloi muodottomaksi.
Tästä tulikin turhan pitkä tarina, mutta kaikkea sitä voi sattua.Kesämökkinaapurillani oli sauna yllätysremontissa.
Hän oli pahaa aavistamatta vuokrannut hollantilaiselle perheelle mökkinsä viikoksi ja pyysi meiltä, että antaisimme vuokralaisten saunoa meidän saunassa.
Pahaa aavistamatta sanoimme, että kyllä käy. Siinähän ne olivat lähekkäin rantaviivalla.
Hollantilaiset riemastuivat saunomisesta. He saunoivat joka päivä 7 tuntia. Naapurini ei ilmeisesti ollut kertonut, kenen saunaa he käyttävät, koska vuokralaiset olivat loukkaantuneita ja ärtyisiä, kun minä menin saunaan - tai siis kun meidän huushollista joku sinne yritti!
Halkopinot alenivat, onneksi myös naapurinkin puolelta, mutta kun ei yhteistä kieltä ollut, niin saimme vain avuttomina katsella sitä puun käyttöä ja riemukasta uimista ja saunomista.
Naapurin kanssa käytiin sitten hieman kireäsanainen keskustelu jälkeenpäin. - Liisi
mirjamarja kirjoitti:
Kesämökkinaapurillani oli sauna yllätysremontissa.
Hän oli pahaa aavistamatta vuokrannut hollantilaiselle perheelle mökkinsä viikoksi ja pyysi meiltä, että antaisimme vuokralaisten saunoa meidän saunassa.
Pahaa aavistamatta sanoimme, että kyllä käy. Siinähän ne olivat lähekkäin rantaviivalla.
Hollantilaiset riemastuivat saunomisesta. He saunoivat joka päivä 7 tuntia. Naapurini ei ilmeisesti ollut kertonut, kenen saunaa he käyttävät, koska vuokralaiset olivat loukkaantuneita ja ärtyisiä, kun minä menin saunaan - tai siis kun meidän huushollista joku sinne yritti!
Halkopinot alenivat, onneksi myös naapurinkin puolelta, mutta kun ei yhteistä kieltä ollut, niin saimme vain avuttomina katsella sitä puun käyttöä ja riemukasta uimista ja saunomista.
Naapurin kanssa käytiin sitten hieman kireäsanainen keskustelu jälkeenpäin.Vierailimme iäkkään sveitsiläisen ystävän kanssa eräänä elokuun päivänä Pohjois-Karjalassa. Talon poika oli lämmittänyt kesäsaunan lammen rannalla. Naiset ensin vaikka paistinuuniin... Neljä naista lauteilla ja juttu luisti. Hetken kuluttua joku heittää ropsautti ajatuksissaan koko kauhallisen kiukaalle ja voi mahoton, mikä onka sieltä puski niskaamme. Lauteet tyhjeni siinä silmänräpäyksessä ja tuhti sveitsiläinen juoksi laiturille ja hyppäsi jääkylmään lampeen, kun oli juuri nähnyt siinä lasten pulikoivan.
Nyt kauhistui talon emäntä, tavoittaako sydänkohtaus kaukaisen vieraan, joka joutui äkikseltään tulikuumasta jääkylmään. Onneksi ei, sillä vieraamme palasi saunan lämpöön, lausui jo ovella syvä-äänisen painavan kommentin kokemuksestaan: "Furchtbar !", kauheata. Liisi kirjoitti:
Vierailimme iäkkään sveitsiläisen ystävän kanssa eräänä elokuun päivänä Pohjois-Karjalassa. Talon poika oli lämmittänyt kesäsaunan lammen rannalla. Naiset ensin vaikka paistinuuniin... Neljä naista lauteilla ja juttu luisti. Hetken kuluttua joku heittää ropsautti ajatuksissaan koko kauhallisen kiukaalle ja voi mahoton, mikä onka sieltä puski niskaamme. Lauteet tyhjeni siinä silmänräpäyksessä ja tuhti sveitsiläinen juoksi laiturille ja hyppäsi jääkylmään lampeen, kun oli juuri nähnyt siinä lasten pulikoivan.
Nyt kauhistui talon emäntä, tavoittaako sydänkohtaus kaukaisen vieraan, joka joutui äkikseltään tulikuumasta jääkylmään. Onneksi ei, sillä vieraamme palasi saunan lämpöön, lausui jo ovella syvä-äänisen painavan kommentin kokemuksestaan: "Furchtbar !", kauheata.alkaisi ehtymään.Ei sinneppäinkään pitää välissä luppoa pitää.
Pääsiäisen aika tuo mieleen että aina oli mentävä johonkin lasten kansa kun oli nuori.
Nyt ei tunnu sellaista tarvetta aika menee nopeampan kun koskaan,hyvä jos kunnolla saa ruuat laitettua.
Poika kehuu koko ajan miten hyviä ruokia on anoppilassa.En jaksa alkaa kilpailemaan.Muutenkin on täysi oli.
Sodankylässä oltiin aina jossain savottakämpällä pyhinä.Miehillä aina viinaa mukana siihen ei oikein sopinut lapset vaan minkäs teit.
Kakslauttasessa oli joki jäätynyt ihan pohjaan asti.Piti hakata jäälohkareita saunavedeksi.
Miehet humalassa jättäneet hanan auki ja vesi valui sitä mukaa pois kun jää suli.Menimme lasten kanssa saunaan kylvettiin nokiseksi eikä ollut yhtään lämmintä vettä.
Sitten vielä toinen mies jäi ulos pakkaseen yöllä meni pissalle ja painoi oven kiinni.Meni kauan kun sai hereiile toiset.Avojaloin oli.- Liisi
Kansanradio pysyy ikuisesti, ei huolta, jos sen siirtäjä muistaa sen siirtää. Numero perässä osoittaa pysyvyyttä.
Nyt on lähtö silmälasiasioissa. Uusin kahdet linssit: moniteho- ja lukulasit.
Hinnaksi etukäteislaskelmana tuli yli 800 euroa kaikilla mausteilla vanhoihin pokiin. Olen tainnut tipahtaa kärrystä, kun koen sen ihmisen ryöstöksi. Mitä mieltä te muut olette asiasta ?
Niitä pieniä kissansilmäkehyksiä en voi hyväksyä, vaan päädyin entisiin kehyksiin. - Katleija-T
Liisi kirjoitti:
Kansanradio pysyy ikuisesti, ei huolta, jos sen siirtäjä muistaa sen siirtää. Numero perässä osoittaa pysyvyyttä.
Hinnaksi etukäteislaskelmana tuli yli 800 euroa kaikilla mausteilla vanhoihin pokiin. Olen tainnut tipahtaa kärrystä, kun koen sen ihmisen ryöstöksi. Mitä mieltä te muut olette asiasta ?
Niitä pieniä kissansilmäkehyksiä en voi hyväksyä, vaan päädyin entisiin kehyksiin.Niistä ei ota pi...aan selvää noista hinnoista, mutta kalliita ovat. Viisaammat sanovat, että jos viitsii nähdä vaivan ja kyselee hintoja eri liikkeistä niin siinä voi voittaa. Silloin, jos paikkakunnalla on vain yksi liike niin silloin varmaan saa maksaa eniten. Virosta saa kuuleman muk. edullisesti lasit.
Katleija-T kirjoitti:
Niistä ei ota pi...aan selvää noista hinnoista, mutta kalliita ovat. Viisaammat sanovat, että jos viitsii nähdä vaivan ja kyselee hintoja eri liikkeistä niin siinä voi voittaa. Silloin, jos paikkakunnalla on vain yksi liike niin silloin varmaan saa maksaa eniten. Virosta saa kuuleman muk. edullisesti lasit.
saa lasit halvemmalla.
Kuuntelin radiota ja nyt sitten myös kampaaja palvelut ovat kovastikin kalliimpia Suomessa kuin muualla, Berliini halvin.
Kalliiksi tulee jos näitäkin palveluja matkustaa muualle hakemaan;))- reetta2
Katleija-T kirjoitti:
Niistä ei ota pi...aan selvää noista hinnoista, mutta kalliita ovat. Viisaammat sanovat, että jos viitsii nähdä vaivan ja kyselee hintoja eri liikkeistä niin siinä voi voittaa. Silloin, jos paikkakunnalla on vain yksi liike niin silloin varmaan saa maksaa eniten. Virosta saa kuuleman muk. edullisesti lasit.
Hintahaarukka rilleissä on melkoinen. Kilpailutin 2-teho linssiset lasit kehyksineen, omalla paikkakunnalla, hintaero oli 200€ - 300€. Tietysti pokien hintakin antaa liikkumavaraa. Joskus kyselin pirtissä Viron hinnoista perillä olevalta mikä on hintataso. Oli huomattavasti edullisempi.
Voihan pokat ostaa täältä ja teettää näöntutkimuksen ja sitten linssit niihin Virosta. - uzma-m
reetta2 kirjoitti:
Hintahaarukka rilleissä on melkoinen. Kilpailutin 2-teho linssiset lasit kehyksineen, omalla paikkakunnalla, hintaero oli 200€ - 300€. Tietysti pokien hintakin antaa liikkumavaraa. Joskus kyselin pirtissä Viron hinnoista perillä olevalta mikä on hintataso. Oli huomattavasti edullisempi.
Voihan pokat ostaa täältä ja teettää näöntutkimuksen ja sitten linssit niihin Virosta.50 eurolla taalta saa hyvat kaksteholasit kehyksineen mullakin on italialaiset kehykset,toisissa ranskalaiset.Ei ole ihme etta optikoilla ja silmalaakereilla on ulkomaalaisia asiaikkaita paljon,taalla silmalaakarit ja optikot ovat tosi hyvia kaikilla ulkomaalainen loppututkinto,samoin hyvin vetaa hammaslaakarit ja kirurgit.
- Katleija-T
pääsky kirjoitti:
alkaisi ehtymään.Ei sinneppäinkään pitää välissä luppoa pitää.
Pääsiäisen aika tuo mieleen että aina oli mentävä johonkin lasten kansa kun oli nuori.
Nyt ei tunnu sellaista tarvetta aika menee nopeampan kun koskaan,hyvä jos kunnolla saa ruuat laitettua.
Poika kehuu koko ajan miten hyviä ruokia on anoppilassa.En jaksa alkaa kilpailemaan.Muutenkin on täysi oli.
Sodankylässä oltiin aina jossain savottakämpällä pyhinä.Miehillä aina viinaa mukana siihen ei oikein sopinut lapset vaan minkäs teit.
Kakslauttasessa oli joki jäätynyt ihan pohjaan asti.Piti hakata jäälohkareita saunavedeksi.
Miehet humalassa jättäneet hanan auki ja vesi valui sitä mukaa pois kun jää suli.Menimme lasten kanssa saunaan kylvettiin nokiseksi eikä ollut yhtään lämmintä vettä.
Sitten vielä toinen mies jäi ulos pakkaseen yöllä meni pissalle ja painoi oven kiinni.Meni kauan kun sai hereiile toiset.Avojaloin oli.Ei tuo löylyttely uimahallien saunassa ihan yksinkertainen asia ole, kun pitäisi ottaa toisetkin huomioon. Yksi pitää äkäsistä löylyistä toinen haaleasta lämmöstä.
Tapaus tällainen: porukka istuu lauteilla tuppisuuna, sisään astuu pyylevä keski-ikäinen naisihminen. Käy täyttämässä tyhjän vesiämpärin, tulee ja kipottaa ämpärillisen kiukaalle, selättää itsensä lauteille ja nostaa jalat kattoon. Muutamien mielestä tuli liian kuuma ja häipyvät löylyhuoneista vilvoittavaan suihkuun.
Kohteliaasti: "Heitänkö löylyä, sopiiko?" Kaikki tyytyväisiä.
Odotan tilaisuutta: Uinnin jälkeen löylyhuone aivan tyhjä-ihanaa nyt saan heittää oikein kunnon löylyt. Nautin täysin siemauksi, sisään tulee joku "oho onpas, onpas.." sanon:"pian tämä jäähtyy..iso sauna" - Liisi
Katleija-T kirjoitti:
Kaikki konstit olen kokeillut ja ahdistunut lasien hankkimisesta. Jos heidän määrittelynsä ja "asennuksensa" menee pieleen, enkä saa hyvin näyttäviä laseja, mitkä ovat minun oikeuteni ? Heittää iso kasa rahaa kuin tyhjään, tuntuu. Jos joutuu kaihileikkaukseen, kallis lasihankinta keljuttaa.
Viimeksi kun hieman jälkeenpäin valittelin, että olin pitänyt uusia laseja monta kuukautta vain kotelossa, kertoivat, että lasireseptin antoi "hyvä lääkäri". Asiani ei siitä edistynyt. Olisikohan se sitten ollut ylipääsemättömän vaikea tarkastaa, olivatko arvot juuri samat, mitkä lääkäri määritteli. Inhimilliset erehdykset muilla alueilla ovat joskus mahdollisia. Kun saat silmälasit maksettua, sinulla ei enää ole mitään keinoja aiheesta valittaa.
Tällä kertaa panin kaiken likoon, muutin mieheni suosittelemalle lääkärille ja siellä kaikki kävi kuin rasvattu salama. Tuntui kuin hänen välineensä olisivat olleet ultramodernit ja hän osaisi kysyä juuri oikeat asiat linssejä kokeillessaan. Aktiivisemmin osasin nyt määrittelyä itsekin seurata. Kemiat pelasivat.
Lähdin tässä vaiheessa tyytyväisenä, saapa sitten nähdä, miten jatkossa.
Pyysin tarjouksen luku- ja moniteholaseille kahdesta myymälästä. Sain täysin erilailla sutatut muistipaperin palat käteen, toisen käsialastakaan ei saanut selvää.
Epäilen, että jonkun verran halvemman tarjouksen lasien näkökentät olivat kapean mukaan hinnoitellut.
Joo että kypsyin yhtäkkiä sen kalliin puoleen ja hyväksyin kaikilla mausteilla, kevyet linsit, kova pinta lukulaseihinkin, maksoi mitä maksoi. Ainoastaan liukuvärjäys jäi pois moniteholaseista. Hintaa laskeskeltiin rutkasti pelkille kaksille linsseille, moniteho- ja luku-. Vielähän tuo hinta toimituspäivään mennessä ehtii kivuta ylöspäin, lähemmäksi tonnia - kahdet linssit !
Viron edulliset lasimarkkinat kokeilin jo yli kymmenen vuotta sitten. Ostin Virosta kauniit kehykset juuri samanlaisiin Suomessa myytäviin kehyksiin verrattuna vain puoleen hintaan. Sikäläinen näkötarkastus kylpyläkaupungissa kuitenkin vaikutti silloin niin "mu-tu"-menetelmältä, että päädyin linssit hankkimaan täältä. Kielimuuria on sen verran, että se voi viedä tarkassa asiassa viiteikkoon. Lukulaseihin esimerkiksi sain hirveän painavat paksut linssit. Ikääntyvän ohutta ihoa lasien paino rikkoo helposti.
Lasien hankinta tarjouspyyntöineen meillä on niin sekava, rankka juttu, että siihen pitäisi saada koulutettu expertti valvomaan ostajan etuja. Ei tarjouksesta saa susikaan selvää ennenkuin myyjille on kehitetty pakollinen sama tarjouskaavake, jossa linssien ominaisuudet ja hinnat. Vasta silloin asiakas voisi todella verrata.
Toinen sekava, selvittämätön juttu on apteekissa lääkkeiden hintojen selvittely, toivoton suorastaan korvausprosentteineen. Yritin yoapteekissa kerran, poika laski määrättömän ajan, antoi paperin, josta kotona en ymmärtänyt hölyn pölyä. Olisihan laskelmaan voinut panna riveittäin lyhyen selvennyksen.
Kivinen on polku pojalla...entäs ikäihmisillä loppuelämä.
Onko muilla ajatuksia ja kokemuksia edellämainituista aiheista ? - Uusisuvi
Liisi kirjoitti:
Kaikki konstit olen kokeillut ja ahdistunut lasien hankkimisesta. Jos heidän määrittelynsä ja "asennuksensa" menee pieleen, enkä saa hyvin näyttäviä laseja, mitkä ovat minun oikeuteni ? Heittää iso kasa rahaa kuin tyhjään, tuntuu. Jos joutuu kaihileikkaukseen, kallis lasihankinta keljuttaa.
Viimeksi kun hieman jälkeenpäin valittelin, että olin pitänyt uusia laseja monta kuukautta vain kotelossa, kertoivat, että lasireseptin antoi "hyvä lääkäri". Asiani ei siitä edistynyt. Olisikohan se sitten ollut ylipääsemättömän vaikea tarkastaa, olivatko arvot juuri samat, mitkä lääkäri määritteli. Inhimilliset erehdykset muilla alueilla ovat joskus mahdollisia. Kun saat silmälasit maksettua, sinulla ei enää ole mitään keinoja aiheesta valittaa.
Tällä kertaa panin kaiken likoon, muutin mieheni suosittelemalle lääkärille ja siellä kaikki kävi kuin rasvattu salama. Tuntui kuin hänen välineensä olisivat olleet ultramodernit ja hän osaisi kysyä juuri oikeat asiat linssejä kokeillessaan. Aktiivisemmin osasin nyt määrittelyä itsekin seurata. Kemiat pelasivat.
Pyysin tarjouksen luku- ja moniteholaseille kahdesta myymälästä. Sain täysin erilailla sutatut muistipaperin palat käteen, toisen käsialastakaan ei saanut selvää.
Epäilen, että jonkun verran halvemman tarjouksen lasien näkökentät olivat kapean mukaan hinnoitellut.
Joo että kypsyin yhtäkkiä sen kalliin puoleen ja hyväksyin kaikilla mausteilla, kevyet linsit, kova pinta lukulaseihinkin, maksoi mitä maksoi. Ainoastaan liukuvärjäys jäi pois moniteholaseista. Hintaa laskeskeltiin rutkasti pelkille kaksille linsseille, moniteho- ja luku-. Vielähän tuo hinta toimituspäivään mennessä ehtii kivuta ylöspäin, lähemmäksi tonnia - kahdet linssit !
Viron edulliset lasimarkkinat kokeilin jo yli kymmenen vuotta sitten. Ostin Virosta kauniit kehykset juuri samanlaisiin Suomessa myytäviin kehyksiin verrattuna vain puoleen hintaan. Sikäläinen näkötarkastus kylpyläkaupungissa kuitenkin vaikutti silloin niin "mu-tu"-menetelmältä, että päädyin linssit hankkimaan täältä. Kielimuuria on sen verran, että se voi viedä tarkassa asiassa viiteikkoon. Lukulaseihin esimerkiksi sain hirveän painavat paksut linssit. Ikääntyvän ohutta ihoa lasien paino rikkoo helposti.
Lasien hankinta tarjouspyyntöineen meillä on niin sekava, rankka juttu, että siihen pitäisi saada koulutettu expertti valvomaan ostajan etuja. Ei tarjouksesta saa susikaan selvää ennenkuin myyjille on kehitetty pakollinen sama tarjouskaavake, jossa linssien ominaisuudet ja hinnat. Vasta silloin asiakas voisi todella verrata.
Toinen sekava, selvittämätön juttu on apteekissa lääkkeiden hintojen selvittely, toivoton suorastaan korvausprosentteineen. Yritin yoapteekissa kerran, poika laski määrättömän ajan, antoi paperin, josta kotona en ymmärtänyt hölyn pölyä. Olisihan laskelmaan voinut panna riveittäin lyhyen selvennyksen.
Onko muilla ajatuksia ja kokemuksia edellämainituista aiheista ?ja sain siitä aasinsillan kirjoitukselleni.
Luin artikkelin "Seniorikoteja eliitille". Mikä tekee joistakin vanhoista ihmisistä eliittiä? Rahako?
Sama päätepysäkki on meillä taviksillakin, mutta viimeiset päivät useimmat joutuvat viettämään vanhainkodeissa, vanhustentaloissa tms.
En ole katkera, mutta kuitenkin... - ii-li
Liisi kirjoitti:
Onko muilla ajatuksia ja kokemuksia edellämainituista aiheista ?Jos valitsee apteekissa yhden kerran halvemman lääkkeen kuin minkä lääkäri on kirjoittanut, niin -yllätys, yllätys - saman reseptin voimassaoloaikana ei enää voikaan vaihtaa takaisin siihen alkuperäiseen. (Ainakaan silloin, kun on saavuttanut vuotuisen omavastuukaton.)
Minä vaihdoin kerran. Lääke oli ihan samaa, ja ihan samannimistä, mutta eri maahatuojan tavaraa. Se oli 5 euroa halvempi kuin se varsinainen, lääkärin määräämä. (Kun hinta oli 120 €, niin se 5 euroa tuntuu aika pieneltä.) Tässä halvemmassa lääkkeessä pakkaamistapa oli huonompi ja epäkäytännöllisempi, joten olisin halunnut palata alkuperäiseen. Se ei enää käynytkään päinsä ennen kuin sain toisen reseptin.
Olen muuten kerran saanut apteekista väärää lääkettä! Onkohan se yleistäkin? Ostajan on vaikea tietää, ja hän luottaa farmaseuttiin. - Liisi
ii-li kirjoitti:
Jos valitsee apteekissa yhden kerran halvemman lääkkeen kuin minkä lääkäri on kirjoittanut, niin -yllätys, yllätys - saman reseptin voimassaoloaikana ei enää voikaan vaihtaa takaisin siihen alkuperäiseen. (Ainakaan silloin, kun on saavuttanut vuotuisen omavastuukaton.)
Minä vaihdoin kerran. Lääke oli ihan samaa, ja ihan samannimistä, mutta eri maahatuojan tavaraa. Se oli 5 euroa halvempi kuin se varsinainen, lääkärin määräämä. (Kun hinta oli 120 €, niin se 5 euroa tuntuu aika pieneltä.) Tässä halvemmassa lääkkeessä pakkaamistapa oli huonompi ja epäkäytännöllisempi, joten olisin halunnut palata alkuperäiseen. Se ei enää käynytkään päinsä ennen kuin sain toisen reseptin.
Olen muuten kerran saanut apteekista väärää lääkettä! Onkohan se yleistäkin? Ostajan on vaikea tietää, ja hän luottaa farmaseuttiin.Apteekissa ehdottivat aktiivisesti halvempaa särkylääkettä. Suostuin, kun kertoivat sen olevan samaa ainetta. Ikävä sivuoire ilmeni; se panee mahan sekaisin. Varsinaisesti määrätty ei sekoita mahaa. Tästä lähtien luultavasti pitäydyn lääkärin määräämään lääkkeeseen.
- ii-li
Liisi kirjoitti:
Niitä pieniä kissansilmäkehyksiä en voi hyväksyä, vaan päädyin entisiin kehyksiin.Niiden myyntihinta on lähes satakertainen hankintahintaan nähden. Niillä optikkoliikkeet tekevät rahaa. Linssien hinnoista minulla ei ole tietoa. - Kun optikkoliike laskee jotakin hintaa 50%, niin on varsin kohtuullista epäillä, että hinnoissa on aika tavalla ilmaa. Eivät alennusmyyntihinnatkaan ole tappiollisia.
- Hintriika
ii-li kirjoitti:
Niiden myyntihinta on lähes satakertainen hankintahintaan nähden. Niillä optikkoliikkeet tekevät rahaa. Linssien hinnoista minulla ei ole tietoa. - Kun optikkoliike laskee jotakin hintaa 50%, niin on varsin kohtuullista epäillä, että hinnoissa on aika tavalla ilmaa. Eivät alennusmyyntihinnatkaan ole tappiollisia.
Olin mukana kehyksiä etsimässä ystävälleni joku viikko sitten. Asuintaloni naapureissa sekä oikealla että vasemmalla puolella on silmälasiliikkeet. Kehysten hintatasossa näissä kahdessa liikkeessä noin 100 euron ero kautta linjan! Välissä yksi talo ja katua muutamia kymmeniä metrejä!
- Markeliina
Hintriika kirjoitti:
Olin mukana kehyksiä etsimässä ystävälleni joku viikko sitten. Asuintaloni naapureissa sekä oikealla että vasemmalla puolella on silmälasiliikkeet. Kehysten hintatasossa näissä kahdessa liikkeessä noin 100 euron ero kautta linjan! Välissä yksi talo ja katua muutamia kymmeniä metrejä!
kiskotaan aivan liikaa hintaa. Minua suorastaa vihastuttaa se ahneus, millä nykyään jokapuolella ihmisiä riistetään. Hammaslääkärimaksut ovat aivan pilvissä muunmuassa.
Teetätin tänään vara-avaimen polkupyörääni ja olin lentää selälleni kuultuani hinnan. 10,50 euroa mokoma lintti koneella työstettynä maksoi. Ehkä ei tunnu euroina niin suurelta, mutta markkoina 60,00 markaa avaimesta on mahdoton hinta.
Täällä on aikaisemminkin todettu, että euron tulo on nostanut hinnat pilviin ja tottahan se on. - aupA
Markeliina kirjoitti:
kiskotaan aivan liikaa hintaa. Minua suorastaa vihastuttaa se ahneus, millä nykyään jokapuolella ihmisiä riistetään. Hammaslääkärimaksut ovat aivan pilvissä muunmuassa.
Teetätin tänään vara-avaimen polkupyörääni ja olin lentää selälleni kuultuani hinnan. 10,50 euroa mokoma lintti koneella työstettynä maksoi. Ehkä ei tunnu euroina niin suurelta, mutta markkoina 60,00 markaa avaimesta on mahdoton hinta.
Täällä on aikaisemminkin todettu, että euron tulo on nostanut hinnat pilviin ja tottahan se on.olisi paljon korjaamisen varaa. Ellei kukaan ryhdy äänitorveksi ja asiaa ajamaan, meidät ryöstetään säkki päässä hamaan tulevaisuuteen.
- saara.dma
Katleija-T kirjoitti:
Ei tuo löylyttely uimahallien saunassa ihan yksinkertainen asia ole, kun pitäisi ottaa toisetkin huomioon. Yksi pitää äkäsistä löylyistä toinen haaleasta lämmöstä.
Tapaus tällainen: porukka istuu lauteilla tuppisuuna, sisään astuu pyylevä keski-ikäinen naisihminen. Käy täyttämässä tyhjän vesiämpärin, tulee ja kipottaa ämpärillisen kiukaalle, selättää itsensä lauteille ja nostaa jalat kattoon. Muutamien mielestä tuli liian kuuma ja häipyvät löylyhuoneista vilvoittavaan suihkuun.
Kohteliaasti: "Heitänkö löylyä, sopiiko?" Kaikki tyytyväisiä.
Odotan tilaisuutta: Uinnin jälkeen löylyhuone aivan tyhjä-ihanaa nyt saan heittää oikein kunnon löylyt. Nautin täysin siemauksi, sisään tulee joku "oho onpas, onpas.." sanon:"pian tämä jäähtyy..iso sauna"Vanha suomalainen löylysääntö on tämä:
Jos loylyhuoneessa on useita ihmisiä, niin se joka heittää löylyä, saa heittää sitä mielensä mukaan. Jos toinen ei sitä kestä, siirtyy hän alemmalle tasolle.
Olen itse juuri tuollainen saunoja, joka siirtyy tarvittaessa alemmaksi, mutta hyväksyn tämän vanhan suomalaisen löylysäännön.
Ei siis kovinkaan kohteliasta, mutta hyvin suomalaista! - Katleija-T
saara.dma kirjoitti:
Vanha suomalainen löylysääntö on tämä:
Jos loylyhuoneessa on useita ihmisiä, niin se joka heittää löylyä, saa heittää sitä mielensä mukaan. Jos toinen ei sitä kestä, siirtyy hän alemmalle tasolle.
Olen itse juuri tuollainen saunoja, joka siirtyy tarvittaessa alemmaksi, mutta hyväksyn tämän vanhan suomalaisen löylysäännön.
Ei siis kovinkaan kohteliasta, mutta hyvin suomalaista!Enpä ole tuosta kuullutkaan. Kaiketi aika suomalaista käytöskulttuuria. Onhan sitä kilpailtukin kuka eniten löylyä sietää.
- saara.dma
ii-li kirjoitti:
Niiden myyntihinta on lähes satakertainen hankintahintaan nähden. Niillä optikkoliikkeet tekevät rahaa. Linssien hinnoista minulla ei ole tietoa. - Kun optikkoliike laskee jotakin hintaa 50%, niin on varsin kohtuullista epäillä, että hinnoissa on aika tavalla ilmaa. Eivät alennusmyyntihinnatkaan ole tappiollisia.
Tiedättekö mitään jokapäiväistä hyödykettä, jonka pitää kestää yhtä paljon käyttöä kuin monitehosilmälasit.
Joka aamu ne laitetaan nenälle ja illalla otetaan pois ja päivän aikana ne saattavat pudota lattialle, kolahtaa tai vääntyä.
Hyvät kestävät lasit palvelevat parhaassa tapauksessa vuosikausia, jos ei ole tarvetta silmien muuttumisen takia ostaa uusia. Se kysyy varsinkin sangoilta kestävyyttä ja korkeaa laatua.
Tottakai silmälasit maksavat paljon ostajalle, jolla on molemmat silmät erilaiset ja lisäksi hajataittoisuutta yms. Jos vielä haluaa valita erikoisohuet linssit, häikäisyn eston sekä muita herkkuja, hinta senkun vaan nousee.
Olen ihmetellyt omia lasejani, joita olen pitänyt jo yli viisi vuotta; miten ne ovat kestäneet näin hyvin jokapäiväistä käyttöä. Kalliithan ne olivat ostettaessa, mutta käyttökustannukset päivää kohti ovat olleet jotain 20-30 senttiä. Optikkoliike on myös sovittanut tarvittaessa vinoon menneet sangat ilmaiseksi.
Eräs tuttavani, jonka silmät ovat normaalit lukuunottamatta ikänäköisyyttä, on ostanut eräästä T:llä alkavasta askarteluliikkeestä itselleen käyttölasit ja on niihin hyvin tyytyväinen. Silmälaseja saattaa siis saada myös hyvin halvalla. - Katleija-T
saara.dma kirjoitti:
Tiedättekö mitään jokapäiväistä hyödykettä, jonka pitää kestää yhtä paljon käyttöä kuin monitehosilmälasit.
Joka aamu ne laitetaan nenälle ja illalla otetaan pois ja päivän aikana ne saattavat pudota lattialle, kolahtaa tai vääntyä.
Hyvät kestävät lasit palvelevat parhaassa tapauksessa vuosikausia, jos ei ole tarvetta silmien muuttumisen takia ostaa uusia. Se kysyy varsinkin sangoilta kestävyyttä ja korkeaa laatua.
Tottakai silmälasit maksavat paljon ostajalle, jolla on molemmat silmät erilaiset ja lisäksi hajataittoisuutta yms. Jos vielä haluaa valita erikoisohuet linssit, häikäisyn eston sekä muita herkkuja, hinta senkun vaan nousee.
Olen ihmetellyt omia lasejani, joita olen pitänyt jo yli viisi vuotta; miten ne ovat kestäneet näin hyvin jokapäiväistä käyttöä. Kalliithan ne olivat ostettaessa, mutta käyttökustannukset päivää kohti ovat olleet jotain 20-30 senttiä. Optikkoliike on myös sovittanut tarvittaessa vinoon menneet sangat ilmaiseksi.
Eräs tuttavani, jonka silmät ovat normaalit lukuunottamatta ikänäköisyyttä, on ostanut eräästä T:llä alkavasta askarteluliikkeestä itselleen käyttölasit ja on niihin hyvin tyytyväinen. Silmälaseja saattaa siis saada myös hyvin halvalla.Olet oikeassa, paljon ne käyttöä kestävät. Minäpä hyödynnän vanhoja lasejani enkä heitä niitä pois. Alkuun laseja joutui usein uusimaan. Nyt enää harvoin.
Olen sijoitellut vanhoja silmälaseja eri puolille huushollia, en nimittäin kulje kokoajan lasit silmillä. Keittiön kukkalaudalla on rajalliset kaksiteholasit, joissa iso alaosa mahdollistaa sanomalehden sivun katselun mainiosti. Ne ovat hieman heikommat kuin viimeksi hankkimani moniteholasit, joten lukuetäisyys saakin olla pitempi niin se korvautuu sillä.
Koska kaukonäkö ei ole kovasti heikentynyt tv.-pöydällä on myös vanhat moniteholastit, joilla kuva kirkastuu. Tietokoneen vierellä on vanhat lukulasit, jotka ovat mainiot ruutua katsoessa 60 cm:n etäisyydeltä.
Yhdet uudet lasit kadotin työssäoloaikanani mystisesti. Se harmitti kovin, sillä kehykset olivat hinnakkaat merkkisellaiset. Lähdin työpaikaltani vaihtamaan vaatteitani lasit päässä. Laskinko ne siihen penkille vai autoni katolle. Ajoin ruokakauppaan ja parkkipaikalla aloin kaivata lasejani. Olin varma, että jätin ne toiselle etuistuimelle viereeni. Ikinä en niitä löytänyt eikä kukaan ilmoittanut löytäneensä. - aurinkolaseja,
Katleija-T kirjoitti:
Olet oikeassa, paljon ne käyttöä kestävät. Minäpä hyödynnän vanhoja lasejani enkä heitä niitä pois. Alkuun laseja joutui usein uusimaan. Nyt enää harvoin.
Olen sijoitellut vanhoja silmälaseja eri puolille huushollia, en nimittäin kulje kokoajan lasit silmillä. Keittiön kukkalaudalla on rajalliset kaksiteholasit, joissa iso alaosa mahdollistaa sanomalehden sivun katselun mainiosti. Ne ovat hieman heikommat kuin viimeksi hankkimani moniteholasit, joten lukuetäisyys saakin olla pitempi niin se korvautuu sillä.
Koska kaukonäkö ei ole kovasti heikentynyt tv.-pöydällä on myös vanhat moniteholastit, joilla kuva kirkastuu. Tietokoneen vierellä on vanhat lukulasit, jotka ovat mainiot ruutua katsoessa 60 cm:n etäisyydeltä.
Yhdet uudet lasit kadotin työssäoloaikanani mystisesti. Se harmitti kovin, sillä kehykset olivat hinnakkaat merkkisellaiset. Lähdin työpaikaltani vaihtamaan vaatteitani lasit päässä. Laskinko ne siihen penkille vai autoni katolle. Ajoin ruokakauppaan ja parkkipaikalla aloin kaivata lasejani. Olin varma, että jätin ne toiselle etuistuimelle viereeni. Ikinä en niitä löytänyt eikä kukaan ilmoittanut löytäneensä.joita en yleensä käytä.
Olen kyllä huomannut puhelinluetteloa huonossa valaistuksessa lukiessani, että vitoset ja kutoset ovat melkein samannäköisiä.
Eli pitäisi kai lukulasit hankkia. - vielä...
aurinkolaseja, kirjoitti:
joita en yleensä käytä.
Olen kyllä huomannut puhelinluetteloa huonossa valaistuksessa lukiessani, että vitoset ja kutoset ovat melkein samannäköisiä.
Eli pitäisi kai lukulasit hankkia.Poikani huumorintajusta pieni esimerkki.
Hän kertoi silmälääkärin laittaneen pupilleja suurentavaa ainetta tutkimusta varten. Kysyin, miten sä sitten voit ajaa kotiis. -Bussin numeroita en varmaan olisi erottanut, joten oli hyvä, että olin liikkeellä omalla autolla.
Minä paheksuin tuollaista huumoria, mutta hän vain naureskeli. Ehkäpä aineen vaikutus siis oli ehtinyt jo mennä. Mutta äitiä on kiva vähän säikytellä. - Katleija-T
aurinkolaseja, kirjoitti:
joita en yleensä käytä.
Eli pitäisi kai lukulasit hankkia.Silmälasien hankinta on sinulla edessä. Kyllä lukeminenkin maistuu silloin paremmin. Minä hankin lasit siinä vaiheessa, kun käsivarret ei enää riittäneet ja sanomalehti oli laitettava lattialle, jotta näki lukea. Aamukohvin juonti alkoi olla hankalaa sillä systeemillä.
- ii-li
saara.dma kirjoitti:
Eräs tuttavani, jonka silmät ovat normaalit lukuunottamatta ikänäköisyyttä, on ostanut eräästä T:llä alkavasta askarteluliikkeestä itselleen käyttölasit ja on niihin hyvin tyytyväinen. Silmälaseja saattaa siis saada myös hyvin halvalla.Minulla on tapana panna silmälasit päähän heti kun herään. Kun sitten otan pyjamanpusroa pois päältä, niin lasken lasit usein huomaamatta sängylle. Yritän muistaa, ettei sitä saisi koskaan tehdä, mutta aina joskus niin käy. Seuraus on sitten tietysti, että hetken kuluttua istun niiden päälle. - Ne oikaistaan missä tahansa optikkoliikkeessä ilmaiseksi. Jopa ulkomailla!
Tunnen erään varsin varakkaan henkilön, jolla on kovin fiinin näköiset lukulasit. Niitä säilytetään metallisessa, tyylikkäässä putkilossa, jonka voi panna taskuun. - Ne ovat Tiimarin lasit, jotka ovat maksaneen muutaman euron. - Katleija-T
ii-li kirjoitti:
Minulla on tapana panna silmälasit päähän heti kun herään. Kun sitten otan pyjamanpusroa pois päältä, niin lasken lasit usein huomaamatta sängylle. Yritän muistaa, ettei sitä saisi koskaan tehdä, mutta aina joskus niin käy. Seuraus on sitten tietysti, että hetken kuluttua istun niiden päälle. - Ne oikaistaan missä tahansa optikkoliikkeessä ilmaiseksi. Jopa ulkomailla!
Tunnen erään varsin varakkaan henkilön, jolla on kovin fiinin näköiset lukulasit. Niitä säilytetään metallisessa, tyylikkäässä putkilossa, jonka voi panna taskuun. - Ne ovat Tiimarin lasit, jotka ovat maksaneen muutaman euron.En tiedä mikä on totuus, mutta ennen varoitettiin kovasti käyttämästä muiden laseja. Sama koskisi näitä Tiimarinkin, kun ne ei ole tehty juuri sinun silmiäsi varten. Niissä on molempien lasien vahvuus sama, ja usein silmät tarvitsevat eri vahvuuden.
Joutuvatkohan silmät rasituksella alttiiki, kun vahvuus ei ole tarkan mittauksen tulos. - ii-li
Katleija-T kirjoitti:
En tiedä mikä on totuus, mutta ennen varoitettiin kovasti käyttämästä muiden laseja. Sama koskisi näitä Tiimarinkin, kun ne ei ole tehty juuri sinun silmiäsi varten. Niissä on molempien lasien vahvuus sama, ja usein silmät tarvitsevat eri vahvuuden.
Joutuvatkohan silmät rasituksella alttiiki, kun vahvuus ei ole tarkan mittauksen tulos.Lukulaseiksi ne vain on tarkoitettukin. Niiden vahvuudet on lailla rajoitettu. Eivät ne ole sen kummemmin vaarallisia kuin suurennuslasikaan.
Luulisi niistä olevan haittaa, jos niitä käyttäisi jatkuvasti - tai en tiedä. Jossakin vaiheessa laki ne kuitenkin salli. Kai asiaa silloin tutkittiin.
Onhan selvä, että pitää käydä asiantuntijalla, jos aikoo hankkia pysyvät lasit.
Saksassa ole huomannut olevan kehysmerkin, jossa keskihinta on 20 euron tienoilla. Laadusta en tiedä mitään. Suomessa niitä ei saa.
- Katleija-T
Kaikkea sitä tuleekin mieleen, kun närästää. Lapamato, se tuli mieleen. Olin jotain viiden vanha, kun perheessämme annettiin matokuuri ainakin aikuisille. Ne lääkkeet olivat sellaisia vihreitä isoja kapseleita ja jotain pullolääkettä lisäksi. Sitten piti tarkkailla tulosta, että saivatko häädettyä sen madon ja sitä sitten mitattiinkin. Nehän oli vaikka kuinka monta metriä pitkiä. Olivat saaneet madonmunia liian vähän aikaa suolauksessa olleesta tuoreesta kalasta. Oikein hyvää yötä!!
- fiiuliN
Kai meillä syötiin kalaa lapsuudessa, vaikka en sitä juuri muistakaan.
Ja se oli järvikalaa koska pitäjässämme oli noita järviä ties' kuinka monta, meidän omassa kylässämmekin kaksi kappaletta.
Ja tietenkin sain lapamatoja, kehtaanko kertoakaan miten ne ulos tulivat ja saatiin.
Ne olivat tosiaan monta metriä pitkiä ja katkesivat ulostullessaan. Siksi kun ne katkesivat , niitten elely jatkui edelleen .
Ei silloin ollut varaa ostella läkkeitä, hyvä kun muuten pärjäili.
Vasta tänne Turunpuoleen muuttaessani valitellessani vatsavaivoja lääkärille, hän lähetti minut sairaalaan jossa matokuuri annettiin.
Mutta eihän se ollut enää kuin joku metrin mittainen, olisikohan lakannut kasvamasta kun ei sillä enää ollut sopivaa ruokaa kasvamiseensa. - Katleija-T
fiiuliN kirjoitti:
Ja se oli järvikalaa koska pitäjässämme oli noita järviä ties' kuinka monta, meidän omassa kylässämmekin kaksi kappaletta.
Ja tietenkin sain lapamatoja, kehtaanko kertoakaan miten ne ulos tulivat ja saatiin.
Ne olivat tosiaan monta metriä pitkiä ja katkesivat ulostullessaan. Siksi kun ne katkesivat , niitten elely jatkui edelleen .
Vasta tänne Turunpuoleen muuttaessani valitellessani vatsavaivoja lääkärille, hän lähetti minut sairaalaan jossa matokuuri annettiin.
Mutta eihän se ollut enää kuin joku metrin mittainen, olisikohan lakannut kasvamasta kun ei sillä enää ollut sopivaa ruokaa kasvamiseensa.Ainakin 60-luvun lopulla otettiin uusilta potilailta rutiinisti vielä madonmunat. Kyllä silloin tällöin mato löytyi. Sen häätäminen oli tärkeää, koska se kulutti isännältään B12 vitamiinin ja aiheutti tyypillisen anemian.
Kaikkea inhottavaa oli sodan aikana, kun elettiin ahtaasti ja hygienian hoito puutteellista. Syyhy tarttui koulussa käsistä käsiin. Päätäit samoin olivat riesana. Kuuleman muk. nykyään taas ilmaantunut päiväkoteihin. - isoäiti**
Katleija-T kirjoitti:
Ainakin 60-luvun lopulla otettiin uusilta potilailta rutiinisti vielä madonmunat. Kyllä silloin tällöin mato löytyi. Sen häätäminen oli tärkeää, koska se kulutti isännältään B12 vitamiinin ja aiheutti tyypillisen anemian.
Kaikkea inhottavaa oli sodan aikana, kun elettiin ahtaasti ja hygienian hoito puutteellista. Syyhy tarttui koulussa käsistä käsiin. Päätäit samoin olivat riesana. Kuuleman muk. nykyään taas ilmaantunut päiväkoteihin.Olin tuskin kouluikäinen, kun olin äidin
mukana lääkärissä. Odotushuoneen seinältä opin
tämän ohjeen.
Raaka kala, paha pala
siitä suuri munasato,
mistä tulee lapamato. - Markeliina
Katleija-T kirjoitti:
Ainakin 60-luvun lopulla otettiin uusilta potilailta rutiinisti vielä madonmunat. Kyllä silloin tällöin mato löytyi. Sen häätäminen oli tärkeää, koska se kulutti isännältään B12 vitamiinin ja aiheutti tyypillisen anemian.
Kaikkea inhottavaa oli sodan aikana, kun elettiin ahtaasti ja hygienian hoito puutteellista. Syyhy tarttui koulussa käsistä käsiin. Päätäit samoin olivat riesana. Kuuleman muk. nykyään taas ilmaantunut päiväkoteihin.tuota lapamatojuttua, vaikka eihän tuo niin miellyttävä jutun aihe ole.
Olin n.10 vuotias, kun olin kyläilemässä erään tätini luona maalla. Täti leipoi pullaa ja minä söin taikinaa ja taisin syödä sitä melkoisesti.
Menin sitten ulkovessaan ja ihmeekseni alkoi tulla sellaista valkoista nauhaa ja sitä tuli todella metrikaupalla. Olin aivan kauhuissani ja menin pirttiin kertomaan tädilleni.
Hän nauroi ja sanoi, että se oli se taikina, mikä antoi lapamadolle äkkilähdön. Niin lienee ollut.
Ei sitä koskaan senkoommin tutkittu, eikä se minua vaivannut. Että sellainen kotikonsti. - ii-li
fiiuliN kirjoitti:
Mutta eihän se ollut enää kuin joku metrin mittainen, olisikohan lakannut kasvamasta kun ei sillä enää ollut sopivaa ruokaa kasvamiseensa....oli eräs nainen, jota yleisesti nimitettiin Lapamadoksi. Kysymys oli kai hänen laihuudestaan ja paksusta, rumasta meikistään. En koskaan kuullut hänen oikeaa nimeään.
Vielä muutama vuosikymmen sitten lapamatoa ihan oikeasti käytettiin suuressa maailmassa laihduttamiseen! Tunnettu oopperatähti Maria Callas pääsi läskeistään eroon lapamadon avulla. ii-li kirjoitti:
...oli eräs nainen, jota yleisesti nimitettiin Lapamadoksi. Kysymys oli kai hänen laihuudestaan ja paksusta, rumasta meikistään. En koskaan kuullut hänen oikeaa nimeään.
Vielä muutama vuosikymmen sitten lapamatoa ihan oikeasti käytettiin suuressa maailmassa laihduttamiseen! Tunnettu oopperatähti Maria Callas pääsi läskeistään eroon lapamadon avulla.Minähän tartten sellaisen madon ;-))
mistähän sen sais;))
Pääsis paino-ongelmasta;))muori67 kirjoitti:
Minähän tartten sellaisen madon ;-))
mistähän sen sais;))
Pääsis paino-ongelmasta;))että keksittäisi laihduttajalle lapamato.Saat kun syöt raakaa järvikalaa.
Minäkin olen nähnyt kun tuli yhdellä miehellä hangelle koolillinen matoa.Se luuli että suolet hulahti ulos.- Katleija-T
ii-li kirjoitti:
...oli eräs nainen, jota yleisesti nimitettiin Lapamadoksi. Kysymys oli kai hänen laihuudestaan ja paksusta, rumasta meikistään. En koskaan kuullut hänen oikeaa nimeään.
Vielä muutama vuosikymmen sitten lapamatoa ihan oikeasti käytettiin suuressa maailmassa laihduttamiseen! Tunnettu oopperatähti Maria Callas pääsi läskeistään eroon lapamadon avulla.Ajatelkaas ihan piolookinen laihdutusmenetelmä. Tuotapa pitäisi kehitellä. Sitten mainostettaisi vaan eri pituisia kuureja. Mato häädettäisi kuurin loputtua. Mitä enemmän läskiä sitä pitempi elinikä madolle suotaisi.
- vain kerran
Katleija-T kirjoitti:
Ajatelkaas ihan piolookinen laihdutusmenetelmä. Tuotapa pitäisi kehitellä. Sitten mainostettaisi vaan eri pituisia kuureja. Mato häädettäisi kuurin loputtua. Mitä enemmän läskiä sitä pitempi elinikä madolle suotaisi.
onneksi, niin ettei tullut mitään.
Mistä johtunee, että koemme inhottavana? - Katleija-T
Katleija-T kirjoitti:
Ajatelkaas ihan piolookinen laihdutusmenetelmä. Tuotapa pitäisi kehitellä. Sitten mainostettaisi vaan eri pituisia kuureja. Mato häädettäisi kuurin loputtua. Mitä enemmän läskiä sitä pitempi elinikä madolle suotaisi.
Eilisessä Iltasanomissa oli karmean näköinen kuva naisesta, jolta oli leikattu ihravatsaa 60 kg. Ei sen naisen ylävartalo ja käsivarret olleet lihavat, mutta vatsa oli kuin varren päässä ja roikkui päärynän muotoisena melkein varpaisiin asti. Ajattelin, että olikohan se kuvamanipulaatio vai voiko kellään olla tuollaista.
- Markeliina
pääsky kirjoitti:
että keksittäisi laihduttajalle lapamato.Saat kun syöt raakaa järvikalaa.
Minäkin olen nähnyt kun tuli yhdellä miehellä hangelle koolillinen matoa.Se luuli että suolet hulahti ulos.Minulle tehtiin pieni toimenpide ja lääkäri sanoi, että parin kuukauden kuluttua tehdään toisen kerran ja silloin sen pitäisi olla kunnossa. Minä siihen, että toivossa on hyvä elää.
Niin se sanoi lapamatokin, lääkäri huikkasi ovelta ja painui ulos.
Että olipahan huumorimiehiä tuo tohtori. - Katleija-T
Senkin uhalla, että jotakin yrjöttää jatkan tällä aloittamallani linjalla. Olen itse niin kovaksikeitetty tyyppi(viran puolesa), että oikeastaan mikään ei enää yrjötä.
Syyhy (syyhypunkin aiheuttama)on niin harvinainen nykyään, että sitä eivät sairaalassakaan meinaa tunnistaa. Eräällä osastolla potilaalla oli kutiava ihottuma. Jonkin ajan kuluttua hoitajien käsiin ilmestyi kutiavaa ihottumaa leviten vartalolle (lämpimiin paikkoihin).
Kuulin tästä ja minulle tuli mieleen, että sehän on syyhyä sillä minulla oli sota-aikana alakoulua käydessäni sitä ollut eikä ollut kovin harvinainen siihen aikaan.Ja olihan siitä koulutuksessakin luennoitu.
Soitin työpaikkaterveydenhoitajalle, jonka luona hoitajat olivat käyneet vaivoineen. No, eihän sanomaani mitenkään reagoitu ja "tauti" pääsi leviämään parille muullekin osastolle. Vasta infektiotauteihin erikoistunutta lääkäriä konsultoitaessa tämä tunnisti syyhyn. Se oli kyllä aikamoinen puhdistus- ja hoito-operaatio, mikä silloin jouduttiin käynnistämään eristyksineen. - Kiira
Katleija-T kirjoitti:
Eilisessä Iltasanomissa oli karmean näköinen kuva naisesta, jolta oli leikattu ihravatsaa 60 kg. Ei sen naisen ylävartalo ja käsivarret olleet lihavat, mutta vatsa oli kuin varren päässä ja roikkui päärynän muotoisena melkein varpaisiin asti. Ajattelin, että olikohan se kuvamanipulaatio vai voiko kellään olla tuollaista.
Keventäjiin, ja tarkoitus olisi saada painoa alas, ettei vaan joutuisi rasvaimuun! Se on kätevä tapa näin netin kautta seurata syömisiään ja liikkumisiaan, ja on sillä lailla jo tuottanut tulosta. Mutta vielä olisi tarkoitus pudottaa ainakin 10 kg. Ei enää paha homma.
Itsekuria vaan vaatii, mutta sitähän minulla on.))) - saara.dma
Vaikka tämä oksa ei ole tarkoitettu tosikoille, vastaan siitä huolimatta:
Joku tietävä asiantuntija (?) on sanonut, että maailman kansoista ainoastaan suomalaiset ja japanilaiset syövät raakaa kalaa.
Nyt on tullut meille raa´an kalan syöjille pelastukseksi pakastin, joka tappaa madonmunat muutamassa tunnissa.
Ei matokuureja enää! - uzma-m
saara.dma kirjoitti:
Joku tietävä asiantuntija (?) on sanonut, että maailman kansoista ainoastaan suomalaiset ja japanilaiset syövät raakaa kalaa.
Nyt on tullut meille raa´an kalan syöjille pelastukseksi pakastin, joka tappaa madonmunat muutamassa tunnissa.
Ei matokuureja enää!raaan kalan syonnin harvinaisuuden.meidan miehet kertoilee suomalaisten kummia tapoja,yks on tuo raan kalan syonti,toinen lipeakala ja arvaappas mita he sanovat mammista!
Sitten on nuo kummalliset ruoka ajat illallinen klo16-18 valilla,muualla tuo tee aika,ravintolatkin aukeavat vasta klo19,iltapaivalla on siesta klo15-18 valilla.
Yks kummajainen on voileivan syonti ja maidon juonti aterioilla Suomessa. - ii-li
uzma-m kirjoitti:
raaan kalan syonnin harvinaisuuden.meidan miehet kertoilee suomalaisten kummia tapoja,yks on tuo raan kalan syonti,toinen lipeakala ja arvaappas mita he sanovat mammista!
Sitten on nuo kummalliset ruoka ajat illallinen klo16-18 valilla,muualla tuo tee aika,ravintolatkin aukeavat vasta klo19,iltapaivalla on siesta klo15-18 valilla.
Yks kummajainen on voileivan syonti ja maidon juonti aterioilla Suomessa.Tosiaankin. Suurimmassa osassa maailmaa päivällinen syödään meidän näkövinkkelistä myöhään illalla. Ei tarvitse mennä kauaskaan, kun huomaa, että päivällisravintolat avautuvat vasta klo 19, jos silloinkaan.
Suomessa ylipäätään "ulkona" syöminen on aika uusi ilmiö. - Nuoruudessani Helsingissä oli vaikeaa löytää mitään avointa ruokapaikkaa tai edes kahvipaikkaa sunnuntaisin.
Iltasyöminen ei suinkaan lihota päätellen siitä, että niissä maissa, joissa päivällinen on myöhään, ihmiset eivät ole pääsääntöisesti lihavia. Pikemminkin päinvastoin.
Meillä pohjoisessa varhainen päivällisaika on saattanut hyvinkin syntyä aikoinaan sen vuoksi, että syksyllä ja talvella pimeä tulee aikaisin. Illat olivat pitkiä, ja mentiin aikaisin nukkumaan. (Tämä on ehkä vain omaa kuvitteluani.)
Teillä siellä Pakistanissa teeaika on varmaankin brittiläistä perua. "Kello viiden tee" ja "High Tea". - Katleija-T
ii-li kirjoitti:
Tosiaankin. Suurimmassa osassa maailmaa päivällinen syödään meidän näkövinkkelistä myöhään illalla. Ei tarvitse mennä kauaskaan, kun huomaa, että päivällisravintolat avautuvat vasta klo 19, jos silloinkaan.
Suomessa ylipäätään "ulkona" syöminen on aika uusi ilmiö. - Nuoruudessani Helsingissä oli vaikeaa löytää mitään avointa ruokapaikkaa tai edes kahvipaikkaa sunnuntaisin.
Iltasyöminen ei suinkaan lihota päätellen siitä, että niissä maissa, joissa päivällinen on myöhään, ihmiset eivät ole pääsääntöisesti lihavia. Pikemminkin päinvastoin.
Meillä pohjoisessa varhainen päivällisaika on saattanut hyvinkin syntyä aikoinaan sen vuoksi, että syksyllä ja talvella pimeä tulee aikaisin. Illat olivat pitkiä, ja mentiin aikaisin nukkumaan. (Tämä on ehkä vain omaa kuvitteluani.)
Teillä siellä Pakistanissa teeaika on varmaankin brittiläistä perua. "Kello viiden tee" ja "High Tea".Ennen mentiin lehmät lypsämään ja pelloille aamulla ani varhain. Ei päivälläkään ollut siestaa, vaan ruokatunti. Koko pitkä päivä raadantaa. Kyllä se ruoka oli tarpeellista saada jo aikaisemmin.
- isoäiti**
saara.dma kirjoitti:
Ei matokuureja enää!Minä olen kuullut, että matovaara on vain järvikaloissa ja merikalaa voi syödä huoleti
Tykkään kovasti japanilaisesta ruoasta ja raa'sta
tonnikalasta.
En tiedä asuuko vuokralaisia vatsassa. Huh!
Maria Callaksesta olen lukenut, että hän sai
madot raa'asta lihasta.
Pudottaakseen painoaan hän söi vain raakaa lihaa
ja salaattia ja kokeili kaikki muutkin laihdutus-
konstit maailmassa.
Hyvä tartarpihvi maistuu täälläkin, tosin harvoin, koska kasvisvoittoiseksi on
muuttunut ruokavalio vuosien varrella. isoäiti** kirjoitti:
Minä olen kuullut, että matovaara on vain järvikaloissa ja merikalaa voi syödä huoleti
tonnikalasta.
madot raa'asta lihasta.
konstit maailmassa.
muuttunut ruokavalio vuosien varrella.kesäytyneet ahvenet kun ei tartte syödä paljoa.Ne on suolettu ja kesällä hapanneet astiassa haisivat kyllä pahalle.
Niitä pidetiin varmaan köyhien ruokana koska rajantakaisessa kylässä oli miestappo sen takia.
Parturi joka parturoi miehen tukkaa samalla kiusoitteli sitä kesäytyitten ahvenien syönnistä.
Miespä loukkaantui sieppasi puukon tupesta ja pisti parturin kuoliaaksi. Kyläläisten taholta tiesivät että mies hävitettiin.- Katleija-T
pääsky kirjoitti:
kesäytyneet ahvenet kun ei tartte syödä paljoa.Ne on suolettu ja kesällä hapanneet astiassa haisivat kyllä pahalle.
Niitä pidetiin varmaan köyhien ruokana koska rajantakaisessa kylässä oli miestappo sen takia.
Parturi joka parturoi miehen tukkaa samalla kiusoitteli sitä kesäytyitten ahvenien syönnistä.
Miespä loukkaantui sieppasi puukon tupesta ja pisti parturin kuoliaaksi. Kyläläisten taholta tiesivät että mies hävitettiin.En tiedä noista kesäytyneistä ahvenista mitään. Mutta kun ahvenien annetaan olla yön yli suolattuna, niin kuoriperunoiden päällä keittäen ne ovat mitä parhainta herkkua sormilla syöden.
- ii-li
Katleija-T kirjoitti:
Ennen mentiin lehmät lypsämään ja pelloille aamulla ani varhain. Ei päivälläkään ollut siestaa, vaan ruokatunti. Koko pitkä päivä raadantaa. Kyllä se ruoka oli tarpeellista saada jo aikaisemmin.
Siesta on meille ihan tuntematon.
Kun työni puolesta olen pitänyt kursseja esim. Ranskassa, niin enhän minä ymmärtänyt sikäläistä mentaliteettia ja heidän siestaansa. Minä laadin aikataulun meikäläisittäin. Halusin aloittaa klo 8:30 tai klo 9 ja lopettaa klo 16:30, ja lounastauko olisi puoli tuntia.
Heille ei aikataulu koskaan sopinut. He halusivat aloittaa klo 10. No, aloitimme klo 10 ja lopetimme klo 17. Vasta nyt viimeisella kerralla minulle selvisi, että heidän normaali työpäivänsä loppuu vasta klo 19. Heillä on kahden tunnin ruokatunti, ja jouduin aina tappelemaan siitä, että se olisi vain yhden tunnin mittainen. Kaipa he pitivät minua laiskana, kun lopetin niin varhain.
En oikein ymmärrä, miten he toimivat. Paikka, jossa kursseja pidin on hyvin lähellä Champs Elyséetä. Kerran minun oli pakko ostaa paita. Jouduin juoksemaan, jotta ehtisin johonkin paitakuppaan, kun kaupat siellä menevät kiinni klo 17. Ehdin Bossin myymälään. Sydäntä kirveli, kun halvin paita oli 100 €. Yleensä ostan CM:stä 10 €:n paitoja. Katleija-T kirjoitti:
En tiedä noista kesäytyneistä ahvenista mitään. Mutta kun ahvenien annetaan olla yön yli suolattuna, niin kuoriperunoiden päällä keittäen ne ovat mitä parhainta herkkua sormilla syöden.
yön yli suolassa olleena.Kesäyneet ahvenet ovat kauemman suolassa että ne happanee koska kesällä oli lämmin.Ei sitä äkkinäinen syö.
- isoäiti**
Katleija-T kirjoitti:
En tiedä noista kesäytyneistä ahvenista mitään. Mutta kun ahvenien annetaan olla yön yli suolattuna, niin kuoriperunoiden päällä keittäen ne ovat mitä parhainta herkkua sormilla syöden.
Vesi tulee kielelle noista ahvenista ja
muistot karkaavat Suomen kesään ja saaristoon.
Ilta-auringossa veneen kannella istuskellen, kun
tuuli on tyyntynyt ja purjeet laskettu, niin kampela maistuu lokkien kirkuessa ympärillä.
Kalastajat myyvät kampelaa veneilijöille, ja hyvä palvelu on
- kotiin kannettua ja tuoretta, usein vielä lämmintä.
Kalaruokien ystävänä mieleen tulee eräs mielenkiintoinen kalapaikka, Tokion kalatukkutori.
Sinne on mentävä erittäin varhain aamulla, kun kauppa käy kuumimmillaan.
Moottorisahalla fileerasivat isoimpia kaloja ja tarjolla oli mitä ihmeellisimmän näköistä merenelävää.
Vauhti oli häkellyttävää kaupankäynnissä,
sillä tuotteiden oli päädyttävä nopeasti nautiskelijan lautaselle.
Pällistelyn päätteeksi voi nauttia aamiaista
torin monista kalabaareista. - reetta2
pääsky kirjoitti:
yön yli suolassa olleena.Kesäyneet ahvenet ovat kauemman suolassa että ne happanee koska kesällä oli lämmin.Ei sitä äkkinäinen syö.
Olisikohan ne "kesäyneet ahvenet" samanmakuisia kuin ne ruotsalaisten "hapansilakat=bestaströmming" joita ei erkkikään voi syödä, haisevatkin kun kerran syöty.
Olin Järfällassa kyläilemässä ja serkkuni tarjoili hapansilakoita uusien perunoiden ja sipulin kanssa. Purkki oli pakko avata ulkoilmassa niin mahtavat aromit niistä lähti.
Kohteliaisuudesta maistoin hiukan mutta siihen jäivät silakat, perunat olivat hyviä.
Maassa maan tavalla, onneksi Suomessa ei ole hapansilakoita. - Katleija-T
isoäiti** kirjoitti:
Vesi tulee kielelle noista ahvenista ja
muistot karkaavat Suomen kesään ja saaristoon.
Ilta-auringossa veneen kannella istuskellen, kun
tuuli on tyyntynyt ja purjeet laskettu, niin kampela maistuu lokkien kirkuessa ympärillä.
Kalastajat myyvät kampelaa veneilijöille, ja hyvä palvelu on
- kotiin kannettua ja tuoretta, usein vielä lämmintä.
Kalaruokien ystävänä mieleen tulee eräs mielenkiintoinen kalapaikka, Tokion kalatukkutori.
Sinne on mentävä erittäin varhain aamulla, kun kauppa käy kuumimmillaan.
Moottorisahalla fileerasivat isoimpia kaloja ja tarjolla oli mitä ihmeellisimmän näköistä merenelävää.
Vauhti oli häkellyttävää kaupankäynnissä,
sillä tuotteiden oli päädyttävä nopeasti nautiskelijan lautaselle.
Pällistelyn päätteeksi voi nauttia aamiaista
torin monista kalabaareista.Ei ole noin isoja kaloja Turun torilla niinkuin siellä Japanissa, jossa Tyynestä valtamerestä kalansa pyytävät. Useasti ostan tuoretta kalaa. Kalan ostajat näyttävät järjestään olevan keski-ikäistä ja sitä vanhempaa väkeä.
Ei taida monikaan nuori perheenäiti osata enää kalaa perata ja valmistaa. Luulen, että kalastusta harrastavat miehet osaavat jopa fileoida kalan. Kirjolohta syödään, se on valmiina fileenä kaupassa. Taitaisivat lähteä karkuun, kun mateen eteen heittäisi tai ankeriaan."Apua, mitä tällä tehdään??" - reetta2
Katleija-T kirjoitti:
Ei ole noin isoja kaloja Turun torilla niinkuin siellä Japanissa, jossa Tyynestä valtamerestä kalansa pyytävät. Useasti ostan tuoretta kalaa. Kalan ostajat näyttävät järjestään olevan keski-ikäistä ja sitä vanhempaa väkeä.
Ei taida monikaan nuori perheenäiti osata enää kalaa perata ja valmistaa. Luulen, että kalastusta harrastavat miehet osaavat jopa fileoida kalan. Kirjolohta syödään, se on valmiina fileenä kaupassa. Taitaisivat lähteä karkuun, kun mateen eteen heittäisi tai ankeriaan."Apua, mitä tällä tehdään??"Made on maukas kala tammi-helmikuun kieppeillä, eritoten mademuhemmos ja -keitto.
Sisämaassa asuvana minulla ei ole tietoa miten ankerias käsitellään ja miten ruuaksi valmistetaan. Voisitko opastaa, please! - Katleija-T
isoäiti** kirjoitti:
Minä olen kuullut, että matovaara on vain järvikaloissa ja merikalaa voi syödä huoleti
tonnikalasta.
madot raa'asta lihasta.
konstit maailmassa.
muuttunut ruokavalio vuosien varrella.Isäni oli kova kalastamaan, joten kalaa olen syönyt pienestä pitäen paljon. Erikoisiakin kaloja kuten simppua ja norssia(kuore) on tullut syötyä. Simppu on hurjan näköinen sarvipää, mutta sen pyrstö on piikitön ja liha mitä murein ja herkullisin.
Tuore nyljetty simppu kokonaisena pannulle pieneen vesimäärään, lisätään sipulirenkaat ja muutama maustepippuri ja suolaa. Loppuvaiheessa lorautetaan kermaa. Norssit taas ovat hyviä suolassa kieriteltyinä ja uunipellillä miedossa lämmössä kypsytettynä niin kauan, että kuivahtavat ja ovat rapeita naposteltavia. - reetta2
Katleija-T kirjoitti:
Isäni oli kova kalastamaan, joten kalaa olen syönyt pienestä pitäen paljon. Erikoisiakin kaloja kuten simppua ja norssia(kuore) on tullut syötyä. Simppu on hurjan näköinen sarvipää, mutta sen pyrstö on piikitön ja liha mitä murein ja herkullisin.
Tuore nyljetty simppu kokonaisena pannulle pieneen vesimäärään, lisätään sipulirenkaat ja muutama maustepippuri ja suolaa. Loppuvaiheessa lorautetaan kermaa. Norssit taas ovat hyviä suolassa kieriteltyinä ja uunipellillä miedossa lämmössä kypsytettynä niin kauan, että kuivahtavat ja ovat rapeita naposteltavia.Nahkiainen ei ole kait kala, mutta länsirannikon kaupungissa sain maistella sitä, oli todella maukasta herkkua.
- Katleija-T
reetta2 kirjoitti:
Made on maukas kala tammi-helmikuun kieppeillä, eritoten mademuhemmos ja -keitto.
Sisämaassa asuvana minulla ei ole tietoa miten ankerias käsitellään ja miten ruuaksi valmistetaan. Voisitko opastaa, please!Ankerias on hyvin rasvainen kala. Tavallisinta on ankeriaan savustus(palvaus).Olen valmistanut ankeriaan uunissa padassa. Kala nyljetään ja paloitellaan, sipotellaan päälle suolaa ja vähän padan pohjalle kostukkeeksi vettä ja kermaa ja muutama valkopippuri. Loppupaistossa ota kansi pois, jotta kalat saavat vähän ruskistusta.
- ii-li
reetta2 kirjoitti:
Nahkiainen ei ole kait kala, mutta länsirannikon kaupungissa sain maistella sitä, oli todella maukasta herkkua.
Ennen olisin varmaan syönytkin ihan halulla, mutta en sen jälkeen, kun näin TV:ssä, miten niitä valmistetaan ruoaksi.
Olen itse asunut lapsena länsirannikolla, mutta meillä ei ollut nahkiaisia. En tiennyt niistä mitään. - Kaikki, jotka niitä ovat syöneet sanovat, että ne ovat hyviä. On vain niin, että sen TV-ohjelman jälkeen en kertakaikkiaan pystyisi syömään niitä.
Nuorena näin jossakin elokuvassa, miten hanhenmaksaa saadaan ja tehdään. En ole ikinä syönyt sitä, enkä halua ikinä syödäkään, kyllä se niin kamalaa touhua oli. Ja miten kallista! Sellaisen tunnottoman eläinrääkkäyksen EU sitten hyväksyy poikkeusdisrektiivillä. - pilvi*
ii-li kirjoitti:
Ennen olisin varmaan syönytkin ihan halulla, mutta en sen jälkeen, kun näin TV:ssä, miten niitä valmistetaan ruoaksi.
Olen itse asunut lapsena länsirannikolla, mutta meillä ei ollut nahkiaisia. En tiennyt niistä mitään. - Kaikki, jotka niitä ovat syöneet sanovat, että ne ovat hyviä. On vain niin, että sen TV-ohjelman jälkeen en kertakaikkiaan pystyisi syömään niitä.
Nuorena näin jossakin elokuvassa, miten hanhenmaksaa saadaan ja tehdään. En ole ikinä syönyt sitä, enkä halua ikinä syödäkään, kyllä se niin kamalaa touhua oli. Ja miten kallista! Sellaisen tunnottoman eläinrääkkäyksen EU sitten hyväksyy poikkeusdisrektiivillä.Siellä Turun saaristossa opin sitä syömään, vaikkakaan en tuolla reseptillä, soppaa keitin maksan olleen erinomaisen ja suuren! Muhensin sitä keitettynä tilkksen maidon kanssa 6-7 kuukauden vanhalle vauvalleni silloin ja perunaa tietysti.
Tuoretta ja hyvää ravintoa. Vai, että kansanradio, ihmettelin ensin, kun oli hiljaunen sitten näin nuo simput, ja toki on nahkiainenkin tuttu Nakkilasta, missä sisareni niihin tutustutti. Herkkua ovat, joissakin on mätikin tallella:D
Eilen ostin Isosta Ompusta ihanan savunieriän Sipoossa savustettu, jonka tarjoan tyttärille huomenna.
Jouluna saa herkutella, ettäs jaksetaan talven yli! heippa illemmällä taas piipahdan koneella. - puoli vuotiaalle
pilvi* kirjoitti:
Siellä Turun saaristossa opin sitä syömään, vaikkakaan en tuolla reseptillä, soppaa keitin maksan olleen erinomaisen ja suuren! Muhensin sitä keitettynä tilkksen maidon kanssa 6-7 kuukauden vanhalle vauvalleni silloin ja perunaa tietysti.
Tuoretta ja hyvää ravintoa. Vai, että kansanradio, ihmettelin ensin, kun oli hiljaunen sitten näin nuo simput, ja toki on nahkiainenkin tuttu Nakkilasta, missä sisareni niihin tutustutti. Herkkua ovat, joissakin on mätikin tallella:D
Eilen ostin Isosta Ompusta ihanan savunieriän Sipoossa savustettu, jonka tarjoan tyttärille huomenna.
Jouluna saa herkutella, ettäs jaksetaan talven yli! heippa illemmällä taas piipahdan koneella.vauvalle simppua, oliko se silloin ennen sotia niin tiukkaa ?? Kalastajan muijanako olit, kyllä olet moneen kerinnyt.
- pilvi*
puoli vuotiaalle kirjoitti:
vauvalle simppua, oliko se silloin ennen sotia niin tiukkaa ?? Kalastajan muijanako olit, kyllä olet moneen kerinnyt.
Vuonna 64 oli vauvani saarellamme, jossa verkoissa tuli simppuja muun muassa. Taitaa laskutaito olla jo unohtunut, vai onko sitä ollutkaan ?
Kyllä tuore kala sen ikäiselle on hyväksi! Mitä siinä kalastajaa tarttee hömppäkaisa:D
Itse kalastin ja niin tekevät tyttäreni siellä myös kesäisin. Mieshän oli työssä Helsingissä viikolla. - ....696969
pilvi* kirjoitti:
Vuonna 64 oli vauvani saarellamme, jossa verkoissa tuli simppuja muun muassa. Taitaa laskutaito olla jo unohtunut, vai onko sitä ollutkaan ?
Kyllä tuore kala sen ikäiselle on hyväksi! Mitä siinä kalastajaa tarttee hömppäkaisa:D
Itse kalastin ja niin tekevät tyttäreni siellä myös kesäisin. Mieshän oli työssä Helsingissä viikolla.Näin vanhaan lanttulaatikkoon on turha haaskata hyviä ja kalliita aineita, parasta kipata koko pata johonkin harakoille.
Aloittajalla on varmaan hyvin erikoinen maku kun oluttakin sinne laittaa, riistaan se vielä käy mutta lanttulooraan ei, ainakaan minusta. - lanttulooraa
....696969 kirjoitti:
Näin vanhaan lanttulaatikkoon on turha haaskata hyviä ja kalliita aineita, parasta kipata koko pata johonkin harakoille.
Aloittajalla on varmaan hyvin erikoinen maku kun oluttakin sinne laittaa, riistaan se vielä käy mutta lanttulooraan ei, ainakaan minusta.se onkin, nehän laittaa kamalasti sokeria leipäänkin ja lihapulliin.
- Radiomies
60 vuotta sitten, vai yksi YLE:n kanava. Rakensin silloin ensimmäisen radioni, kidekoneen ja seitsemän uutiset oli ensimmäinen kuulemani ohjelmanumero. Keuruulla kuului Lahden pitkäaaltoasema 254kHz.
- puuha-akka
aika ikävää, kun olisi voinut nimetä vaikka omien toimien radio.
Ei vedä vertoja alkuperäiselle
- Anonyymi
Hei tässä paluumuuttaja keskisuomesta, kun TV- tulee tortaisin paritunia Arkkaadian mäeltä, voi jiisus kun ylistetään nyt pitää kaikkien tulla mukaan säästämiseen leikkauksia ääretön määrä tottahan nämä on mutta milloin ministerit/kansanedustajat ilmoittaa miten he tulee talkoisiiin mukaan ? Siellä näkyy olevan jopa ministerillä kännykkä kädessä naputtelee tektiviestiä. No ajankulua on sekin, Sitten ministeri tasolla ylistetään kuin Suomi on oikeus valtio ja hyvinvointivaltio harvemmin ylistetään kuika paljon on köyhyys rajan alapuolella eläviä varsinkin lapsiperheitä ei hyvä , seuraavissa vaaleissa on hyvä muistaa ketä äänestää näillä mennään seuraavat kolmevuotta. että näin on marjat tällähetkellä .
- Anonyymi
Eletään viikkoa 9. Lauhoi päivii tulossa sään puolesta. Nehän sopii. Hataroissa taloissakin tarkenee paremmin.
Tai. Palellaan sitä kuulemma kerrostaloissakin. Pitää laittaa villapaitoi ylle useampa. Eikä hänessä mitää...
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä921949Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2781781Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3081584Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1851460Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em921053- 511007
- 56987
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤56978- 67954
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40941