Muutimme syksyllä ja pihassa kasvimaan laidalla on ilokseni rivi vadelmaa.Edellinen asukas on marjat poiminut ainakin pois.En tiedä mitä muuta on tehnyt.Eli miten hoidan vatturiviä nyt keväällä?Mitä leikataan pois ja miten ja milloin?Lannoitanko?Hirvittää kun ei tiedä mistä tuota pitäisi leikata...satoa olisi kiva saada kuitenkin kun aika hyvänmittainen rivi olisi valmiina.(Oulun korkeudella asun)
vadelman hoitoon apua!
8
6929
Vastaukset
- kaksivuotinen
Yksikesäiset versot eivät vielä tuota satoa. Toisena vuotena vadelma kukkii ja tekee hedelmää. Sitten se kuolee. Poista keväällä vain ne kuolleet, kuivat varret. Leikkaa ne maata myöten. Muuten anna olla. Voit antaa keväällä jotain puutarhan kevätlannoitetta. Pussin kyljestä löytyy annosteluohje.
- keväällä
Luultavasti siellä seassa on viime kesänä kasvaneita,jotka antavat tänä kesänä satoa,älä niitä leikkaa. Vanhan viimekesäisen tunnet,ne ovat yleensä kuivia,jotka katkeavat käsin taittaessa ja niissä on haaroja.Keväällä ne voi leikata pois ja laittaa uusien juurelle vaikkapa kompostia.
- ???
keväällä kirjoitti:
Luultavasti siellä seassa on viime kesänä kasvaneita,jotka antavat tänä kesänä satoa,älä niitä leikkaa. Vanhan viimekesäisen tunnet,ne ovat yleensä kuivia,jotka katkeavat käsin taittaessa ja niissä on haaroja.Keväällä ne voi leikata pois ja laittaa uusien juurelle vaikkapa kompostia.
Eilen otin ja leikkasin kakki vadelman varret tyvestä poikki, uudet ja vanhat. Saankohan vuoden päästä kesällä sitten paremman sadon, kun ensikesän vain annan uusien varsien kasvaa?
- Vattutyttö Turusta
Leikkasin vanhat oksat (kuivimmat, oksaisimmat ja pisimmät) pois maasta asti, nuoremmat versot (joita ei hirveästi jäänyt..!) jätin pystyyn ja laitoin lumen päälle tuhkaa lannoitteeksi. Se imeytyy sinne, kun aurinko sulattaa! Kompostia lisään sitten, kun joskus pääsen pihan sulattua kunnolla puutarhahommiin. Pitäisiköhän noiden lisäksi laittaa vielä kevätlannostakin..?
En tiedä miten sadon käy. Viime vuonna tuli ihan mukavasti marjoja, mutta se olikin eka kesä tässä talossa ja edelliset olivat hoitaneet puutarhaa. Tulevana kesänä siis joko saan vattuja tai sitten en..! :D- Erkki
Älä laita tuhkaa vatuille.Ei siedä. Sen sijaan voit haravoida alusille havaointijätettä tms.
- Onttomukulakiurunkannus
Erkki kirjoitti:
Älä laita tuhkaa vatuille.Ei siedä. Sen sijaan voit haravoida alusille havaointijätettä tms.
Eikö vadelma oikeasti siedä tuhkaa? Minulla on mielikuva, että se on kyllä ensimmäisenä rynnimässä paikalle, kun metsää on palanut.
Toisaalta tietysti Suomessa maaperä on yleensä hapanta ja hyvinhän tuo vadelma näyttää kaikkialla pärjäävän.
Itse olen antanut muutaman vuoden ikäisille vadelmapensailleni tuhkaa joka kevät. Eivät ne mitään ole valittaneet, mutta viihtyisivätkö ja tuottaisivatko vielä paremmin, jos jättäisin tuhkaamatta?
Pitääpä tsekkailla puutarhakirjoja... - neuvoo
Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:
Eikö vadelma oikeasti siedä tuhkaa? Minulla on mielikuva, että se on kyllä ensimmäisenä rynnimässä paikalle, kun metsää on palanut.
Toisaalta tietysti Suomessa maaperä on yleensä hapanta ja hyvinhän tuo vadelma näyttää kaikkialla pärjäävän.
Itse olen antanut muutaman vuoden ikäisille vadelmapensailleni tuhkaa joka kevät. Eivät ne mitään ole valittaneet, mutta viihtyisivätkö ja tuottaisivatko vielä paremmin, jos jättäisin tuhkaamatta?
Pitääpä tsekkailla puutarhakirjoja...Lisää kalkkia ja puun tuhkaa maan pH:n nostamiseksi. Vadelma menestyy parhaiten maassa, jonka pH on 5,5-6,5.
- Anonyymi
neuvoo kirjoitti:
Lisää kalkkia ja puun tuhkaa maan pH:n nostamiseksi. Vadelma menestyy parhaiten maassa, jonka pH on 5,5-6,5.
Elä kalkita vadelmaa!!!! Elä laita tuhkaa vadelmalle! Tykkää happamemmasta maasta.. lannoittaakkaan ei yleensä tartte. Tärkeää on valo ja sopiva kosteus. Ei siedä seisovaa vettä eikä kuivaa maata. Leikatessa kannattaa leikata vaan vanhat, eli vaaleat varret poikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1005415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453623Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503225Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512526Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2581572- 861314
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771248
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321243Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1461172