Missä on tukistamisen raja

hellästi, mutta tiukasti

Olen omille lapsilleni käyttänyt tiukan paikan tullen kevyttä hiuksista kiini ottamista ja välillä on kyllä jäänyt hiustupsuja käteen, kun lapsi on yrittänyt rimpuilla vastaan. Mutta eikö kaiken järjen mukaan lapsi tässä määrää oman rangaistuksensa määrään. Mitä tottelemattomampi on, sitä enmmän pyristelee ja satuttaa eli rankaisee itseään.
Hiuksista kiinni ottamista joutuu onneksi vain käyttämään ääritapauksissa kun lapsi juoksee holtittomasti ympäriinsä, eikä häneen saa mitään muuta otetta.

99

5928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auts!

      siinä, että se on laissa kielletty!

      Hiusjuuret voivat vaurioitua pysyvästi tukistamisesta, joten mieti uudelleen, mitä teet!

      • kertoi erään iltapäivä-

        lehden palstalla
        tukistaneensa omia lapsiaan.


      • ateisti20
        kertoi erään iltapäivä- kirjoitti:

        lehden palstalla
        tukistaneensa omia lapsiaan.

        teki, ja samalla hän teki poliittisen itsemurhan. ;)


      • kerran lapsiasi rakasta nin...

        mutta älä tule tänne viisastelemaan. Ja varo kun kiellä voi vaikka hermojuuret vaurioitua pysyvästi.


      • hiusjuuriin tulee niin...

        minulla ja pojan isällä on vahvat hiukset tukisteluista huolimatta. Vaan pojalla näyttää olevan tuollaiset ohuet rämpylät hiuksina. Liekö siitä kun ei ole nutikasta kiskottu..


    • ......

      Miten muuten voi saada kuria pikkumisteriin, kun en itse edes saa nostaa häntä huoneeseensa, kun olen viimeisilläni raskaana. Tuo on nyt ainut konstini mikä tehoaa, kun isänsäkin on reissutöissä, eikä muutakaan apua saatavilla.

    • kasvattaja

      Jokainen tietää että lapset ovat erilaisia ja tukistaminen tiukan paikan tullen on tarpeellista. naurettavaa on se kun kunnolliset ihmiset jonkun sosiaalidemokraattisetalaisen seta-asianajajan läpiviemän kristillisen kasvatuksen kieltävän lain edessä kiemurtelee. Laki on vuodet hankaloittanut juuri vaikeimpien lasten kasvatusta. Otat rohkeasti peukalon ja etusormen väliin niskasta hiustukon ja ihan vapaasti voit repiä. Sinulla ei ole niiden sormien välissä niinpaljoa voimaa että kykenisit vahingoittamaan lasta. Olet tilanteen herra vaikka sosiaaliparasiitit sanoisivat mitä, niin saat kasvattaa lapsesi. Minä olen tehnyt niin julkisestikin ja kukaan ei ole paheksunut toimintaani. Reippaalla kasvatuksella suojelet lastasi.

      • Nitta

        Miksi sinä haukut niitä, jotka vastustavat fyysistä kuritusta?
        Mikä sinä olet muille sanomaan, mikä on oikein ja väärin?
        Kolahtiko kalikka niin kovaa, ettet osaa suhtautua tähän asiaan kypsästi?
        Naurettavaa touhua aikuiselta ihmiseltä.


      • menemään,
        Nitta kirjoitti:

        Miksi sinä haukut niitä, jotka vastustavat fyysistä kuritusta?
        Mikä sinä olet muille sanomaan, mikä on oikein ja väärin?
        Kolahtiko kalikka niin kovaa, ettet osaa suhtautua tähän asiaan kypsästi?
        Naurettavaa touhua aikuiselta ihmiseltä.

        mutta varo, ettei tule ilmi!

        Yksi isä oli saanut vasta sakkorangaistuksen, kun oli luuvitosia antanut lapselleen...


      • piste taas
        menemään, kirjoitti:

        mutta varo, ettei tule ilmi!

        Yksi isä oli saanut vasta sakkorangaistuksen, kun oli luuvitosia antanut lapselleen...

        siihen kohti!
        Ikuisia henkisiä vaurioita, se on pahoinpitelyä.
        Tätä vatkattiin jo viime kesä, nytkö taas!


      • Järki käteen
        piste taas kirjoitti:

        siihen kohti!
        Ikuisia henkisiä vaurioita, se on pahoinpitelyä.
        Tätä vatkattiin jo viime kesä, nytkö taas!

        itse henkisiä vaurioita lapsena?
        Minä ainakin pentuna sain selkään ja tukkapöllyä ja en todella ole saanut traumoja.
        Kamaalaa saivartelua tuo trauma asia,mutta annetaan pennuille vapaa kasvatus,niin kun aikuisena tulee ensimmäinen vastoinkäyminen,niin johan saadsaan traumaista porukkaa tähän maahan.
        Minä ainakin ymmärrän pahoinpitelyn muuna kuin tukistamisena.
        Itse otan omialapsiani niskavilloista kiinni jos on tarvis,mutta vain äärimmäisissä tapauksissa.
        OLEN SIIS PERHEVÄKIVALTAA HARJOITTAVA ÄITI.


      • kasvattaja
        Nitta kirjoitti:

        Miksi sinä haukut niitä, jotka vastustavat fyysistä kuritusta?
        Mikä sinä olet muille sanomaan, mikä on oikein ja väärin?
        Kolahtiko kalikka niin kovaa, ettet osaa suhtautua tähän asiaan kypsästi?
        Naurettavaa touhua aikuiselta ihmiseltä.

        Erilaisiin vaivoihin erilaiset lääkkeet. Tiedätte varmaan sylihoidon? Sitä jotkut antavat autistisille lapsille ja sen antaminen on sallittua terveillekkin hoitopaikoissa. Lapseni käsivarsiin tuli mustelmia ja lapseni pelkäsi mennä hoitoon eikä saanut öisin nukuttua. Otimme lapsemme pois hoidosta ja tilanne parani. Sylihoito on väkivaltaa ja lisäksi sadistista, kun lapsi ei aina edes ymmärrä sen rangaistuksena kokemansa väkivaltahoidon merkitystä. lapsi tietää mistä sitä tukistetaan, eikä siitä jää mitään. Typerän lain takia hoitopaikoissakin on sormi suussa ja yritetään keksiä kaikenlaisia kiertoteitä. Eivät kaikki lapset tarvitse tukistamista eikä sitä syyttä tehdä. Jos onnistuu ilman pientä nippasua niin hyvä. vanhemmilla on vastuu omien lasten kasvatuksesta ja kyllä jokainen joka tuntee vastuun tietää kuinka oman lapsensa saa kasvatettua. Epätietoisuus typerän lain tähden vaan jättää jotkut lapset ilman kasvatusta. Nämä lain säätäneet henkilöt eivät kukaan ole kasvattaneet yhtään lasta.


      • lattura
        Järki käteen kirjoitti:

        itse henkisiä vaurioita lapsena?
        Minä ainakin pentuna sain selkään ja tukkapöllyä ja en todella ole saanut traumoja.
        Kamaalaa saivartelua tuo trauma asia,mutta annetaan pennuille vapaa kasvatus,niin kun aikuisena tulee ensimmäinen vastoinkäyminen,niin johan saadsaan traumaista porukkaa tähän maahan.
        Minä ainakin ymmärrän pahoinpitelyn muuna kuin tukistamisena.
        Itse otan omialapsiani niskavilloista kiinni jos on tarvis,mutta vain äärimmäisissä tapauksissa.
        OLEN SIIS PERHEVÄKIVALTAA HARJOITTAVA ÄITI.

        Voisin nimetä 5 murhaajaa, tai oikeasti 4 murhaajaa ja yhden murhayrityksestä tuomitun rikollisen jotka kaikki ovat puhumalla kasvatettuja. Kertokaa heidän uhriensa isille ja äideille kuinka te olisitte kasvattaneet ne murhaajat ettei viattomia olisi raaalla tavalla tapettu ilman mitään syytä. Vai johtuisiko se silmitön väkivalta geeniperimästä kun ihmiset ovat erilaisia, olisiko heidät pitänyt vangita lapsina. Kertokaa miksi puhuminen ei tehoa kaikkiin ja jos ei tehoa, niin jätetäänkö ilman kasvatusta vai kasvatetaanko tukkapöllyllä tuloksiin. Oman kylän kultaisia lapsia joita kasvatettiin hellällä kämmenellä. Poliisikin sanoi itsekseen että olisi pojat edes joskus saaneet selkäsaunan niin olisi saattanut murhenäytelmä jäädä kokematta.


      • voivoivoi

        Jos tukistat lastasi, oletan, että hyväksyt myös itsesi tukistamisen. Olet itse hieman 'vaikea' ja on ihan jees, että joku pyöräyttää sinua kuontalosta.Aattelepa omalle kohalle!!!!Lapsesikin tukistaa tai pieksää sitten muita tai viimeistään omia lapsiaan.Näin se menee.Mutta mitäpä siitä-kunnon peukalo-etusormiote ja eikun tukkapöllyilemään!

        Reipas kasvatus on jotain muuta.Ei käsiksi käymistä.


      • kasvattaja
        voivoivoi kirjoitti:

        Jos tukistat lastasi, oletan, että hyväksyt myös itsesi tukistamisen. Olet itse hieman 'vaikea' ja on ihan jees, että joku pyöräyttää sinua kuontalosta.Aattelepa omalle kohalle!!!!Lapsesikin tukistaa tai pieksää sitten muita tai viimeistään omia lapsiaan.Näin se menee.Mutta mitäpä siitä-kunnon peukalo-etusormiote ja eikun tukkapöllyilemään!

        Reipas kasvatus on jotain muuta.Ei käsiksi käymistä.

        Jos tarkoituksena on tuottaa kipua on se pahoinpitelyä, mutta kasvatuksena se ei ole. Et ehkä ymmärrä sitä mutta ei tukistetaa huvikseen. Annatko sinä huviksesi lapsellesi käskyjä ihan käskemisen ilosta. Jos lääkäri tekee jonkun vian korjaamiseksi lapselle kivuliaan operaation, niin onko kyseessä pahoinpitely ja pitäisikö sille lääkärille tehdä samoin. Minua on lääkärit satuttaneet pienenä enemmän kuin moni kestäisi, mutta en koe tulleeni pahoinpidellyksi lääkärien toimesta. En myöskää isäni tai äitini antamista tukkapöllyistä. Ei gynekologikaan ole raiskaaja.


      • Nitta
        lattura kirjoitti:

        Voisin nimetä 5 murhaajaa, tai oikeasti 4 murhaajaa ja yhden murhayrityksestä tuomitun rikollisen jotka kaikki ovat puhumalla kasvatettuja. Kertokaa heidän uhriensa isille ja äideille kuinka te olisitte kasvattaneet ne murhaajat ettei viattomia olisi raaalla tavalla tapettu ilman mitään syytä. Vai johtuisiko se silmitön väkivalta geeniperimästä kun ihmiset ovat erilaisia, olisiko heidät pitänyt vangita lapsina. Kertokaa miksi puhuminen ei tehoa kaikkiin ja jos ei tehoa, niin jätetäänkö ilman kasvatusta vai kasvatetaanko tukkapöllyllä tuloksiin. Oman kylän kultaisia lapsia joita kasvatettiin hellällä kämmenellä. Poliisikin sanoi itsekseen että olisi pojat edes joskus saaneet selkäsaunan niin olisi saattanut murhenäytelmä jäädä kokematta.

        On se jännä ääripää...

        Jos kasvatat ilman kiinnikäymistä= kasvatat pellossa ja lapsista tulee murhaajia tai ties mitä hottentotteja.

        Onko vaikea uskoa, että joku ihan aikuisten oikeasti onnistuu lastensa kanssa siinä, ettei tarvitse käydä kiinni?
        Tuleeko siitä itselleen paha mieli vai miksi pitää nostaa niin naurettava älämölä tästä?

        Mikä ihme siinä oikein on? Armotonta saivartelua ja naurettavaa uhoomista.


      • mutta mutta
        Nitta kirjoitti:

        On se jännä ääripää...

        Jos kasvatat ilman kiinnikäymistä= kasvatat pellossa ja lapsista tulee murhaajia tai ties mitä hottentotteja.

        Onko vaikea uskoa, että joku ihan aikuisten oikeasti onnistuu lastensa kanssa siinä, ettei tarvitse käydä kiinni?
        Tuleeko siitä itselleen paha mieli vai miksi pitää nostaa niin naurettava älämölä tästä?

        Mikä ihme siinä oikein on? Armotonta saivartelua ja naurettavaa uhoomista.

        on katsos helppoja lapsia ja vaikeita lapsia ja helvetin vaikeita lapsia.

        ja helppojen arkojen lasyten kanssa kuka tahansa pärjää puhuen ja kannustaen.

        nämä vahvat ja voimakas tahtoiset lapset ne ongelmat tekee.

        ole onnellinen ettei lapsesi ole vaikea tapaus.


      • kineettinen aikuinen
        mutta mutta kirjoitti:

        on katsos helppoja lapsia ja vaikeita lapsia ja helvetin vaikeita lapsia.

        ja helppojen arkojen lasyten kanssa kuka tahansa pärjää puhuen ja kannustaen.

        nämä vahvat ja voimakas tahtoiset lapset ne ongelmat tekee.

        ole onnellinen ettei lapsesi ole vaikea tapaus.

        Ei näin: "on katsos helppoja lapsia ja vaikeita lapsia ja helvetin vaikeita lapsia".

        Vaan näin: on verbaalisia, visuaalisia ja kineettisiä lapsia, verbaaliset oppivat parhaiten kuulemalla, visuaaliset näkemällä ja kineettiset lapset tekemällä.

        Kineettiset lapset hyötyvät siitä, että opetettaessa sanojen tukena käytetään koskemista, opeteltiinpa sitten matematiikkaa tai käyttäytymistapoja. Kineettiselle lapselle täytyy saada sanoa ei myös koskettamalla, silloin se menee perille. Hiuksista voi pidellä kiinni, muttei kuitenkaan pidä ehdoin tahdoin retuuttaa.


      • sama
        kasvattaja kirjoitti:

        Jos tarkoituksena on tuottaa kipua on se pahoinpitelyä, mutta kasvatuksena se ei ole. Et ehkä ymmärrä sitä mutta ei tukistetaa huvikseen. Annatko sinä huviksesi lapsellesi käskyjä ihan käskemisen ilosta. Jos lääkäri tekee jonkun vian korjaamiseksi lapselle kivuliaan operaation, niin onko kyseessä pahoinpitely ja pitäisikö sille lääkärille tehdä samoin. Minua on lääkärit satuttaneet pienenä enemmän kuin moni kestäisi, mutta en koe tulleeni pahoinpidellyksi lääkärien toimesta. En myöskää isäni tai äitini antamista tukkapöllyistä. Ei gynekologikaan ole raiskaaja.

        Ajattelin vain, että perheriidan päätteeksi siippasi olisi eri mieltä asioista sinun kanssasi ja 'kasvatustarkoituksessa' tarraisi sinua tukasta ja sanoisi 'usko jo'.Jos et muuten usko, niin viimeistään nyt, kun vedän sua vähän tukasta.:)
        En tiedä tuosta, tukistetaanko huvikseen, mutta kyllä pitäisi löytyä paremmat keinot kuin toiseen kiinni käyminen.Kivun tuottaminen kasvatustarkoituksessa on siis mielestäsi sallittua, muuten ei. Minusta kipua ei saisi tuottaa kummassakaan tapauksessa. Eri asia on nämä lääkärikäynnit ym. kuten maalaisjärkikin sanoo.En oikein ymmärrä logiikkaasi vai onko oma logiikkani puutteellinen? Puhun vain siitä, mitä haluaisit itsellesi tehtävän. Tuskinpa pienenä nautit niistä saamistasi tukkapöllyistä.


      • auditiivinen
        kineettinen aikuinen kirjoitti:

        Ei näin: "on katsos helppoja lapsia ja vaikeita lapsia ja helvetin vaikeita lapsia".

        Vaan näin: on verbaalisia, visuaalisia ja kineettisiä lapsia, verbaaliset oppivat parhaiten kuulemalla, visuaaliset näkemällä ja kineettiset lapset tekemällä.

        Kineettiset lapset hyötyvät siitä, että opetettaessa sanojen tukena käytetään koskemista, opeteltiinpa sitten matematiikkaa tai käyttäytymistapoja. Kineettiselle lapselle täytyy saada sanoa ei myös koskettamalla, silloin se menee perille. Hiuksista voi pidellä kiinni, muttei kuitenkaan pidä ehdoin tahdoin retuuttaa.

        ja visuaalinen ääliö??


      • totta tosiaan
        sama kirjoitti:

        Ajattelin vain, että perheriidan päätteeksi siippasi olisi eri mieltä asioista sinun kanssasi ja 'kasvatustarkoituksessa' tarraisi sinua tukasta ja sanoisi 'usko jo'.Jos et muuten usko, niin viimeistään nyt, kun vedän sua vähän tukasta.:)
        En tiedä tuosta, tukistetaanko huvikseen, mutta kyllä pitäisi löytyä paremmat keinot kuin toiseen kiinni käyminen.Kivun tuottaminen kasvatustarkoituksessa on siis mielestäsi sallittua, muuten ei. Minusta kipua ei saisi tuottaa kummassakaan tapauksessa. Eri asia on nämä lääkärikäynnit ym. kuten maalaisjärkikin sanoo.En oikein ymmärrä logiikkaasi vai onko oma logiikkani puutteellinen? Puhun vain siitä, mitä haluaisit itsellesi tehtävän. Tuskinpa pienenä nautit niistä saamistasi tukkapöllyistä.

        vertaatko itseäsi ja aikuiskontaktejasi ihan tosissasi lapsiin? Olet siis sitä mieltä, että mitä aikuiset, sitä lapsetkin, koska aikuisetkin saavat? Eikä ole mitään eroa lasten kasvattamisella ja aikuisten teoilla?

        En sinusta tiedä, mutta meillä ei aikuisia tarvitse enää "kasvattaa" vaan kohdellaan tasaveroiseana aikuisena, jolta voi jo aikuisen kykyä tehdä ja toimia odottaakin. Mitä taakkaa taas ei vielä lapsille voi antaa, koska he eivät vielä omaa aikuisen veroista valmiutta ja siten heitä ei voi tasapäistääkään aikuisten kanssa....

        Aikuiset on aikuisia ja lapset lapsia. Jos joku on unohtanut tämmän tosiasian, en ihmettele miksi tässä yhteiskunnassa lapset voivat huonosti.


      • sama
        totta tosiaan kirjoitti:

        vertaatko itseäsi ja aikuiskontaktejasi ihan tosissasi lapsiin? Olet siis sitä mieltä, että mitä aikuiset, sitä lapsetkin, koska aikuisetkin saavat? Eikä ole mitään eroa lasten kasvattamisella ja aikuisten teoilla?

        En sinusta tiedä, mutta meillä ei aikuisia tarvitse enää "kasvattaa" vaan kohdellaan tasaveroiseana aikuisena, jolta voi jo aikuisen kykyä tehdä ja toimia odottaakin. Mitä taakkaa taas ei vielä lapsille voi antaa, koska he eivät vielä omaa aikuisen veroista valmiutta ja siten heitä ei voi tasapäistääkään aikuisten kanssa....

        Aikuiset on aikuisia ja lapset lapsia. Jos joku on unohtanut tämmän tosiasian, en ihmettele miksi tässä yhteiskunnassa lapset voivat huonosti.

        Mikä se oli se ammoinen kultainen sääntö... SE on tässä yhteiskunnassa unohdettu ja siksi voidaan huonosti.Minusta pätee lapsiin ja aikuisiin. Aikuinen esimerkillään voi sitä välittää.
        Tukistakaa lapsianne jos haluatte, säälin lapsianne.Minä en ainakaan tukista.


      • tukistelusta ole
        sama kirjoitti:

        Mikä se oli se ammoinen kultainen sääntö... SE on tässä yhteiskunnassa unohdettu ja siksi voidaan huonosti.Minusta pätee lapsiin ja aikuisiin. Aikuinen esimerkillään voi sitä välittää.
        Tukistakaa lapsianne jos haluatte, säälin lapsianne.Minä en ainakaan tukista.

        kyse, muttet vastannut kysymykseeni.
        Miten on, jos sinä aikuisena rajoitat lastasi kantamalla tämän pois esim. risteyksestä, jossa lapsi haluaisi lähteä "suutuspäissään" yksin toiseen suuntaan ja saatat jopa viedä kiukuttelevan lapsen kantamalla kotiin arestiin rauhoittumaan, niin kantaako sinun miehesi sitten sinut sisälle vastaavassa tilaneessa (tahdot mennä jonnkein, miehesi ei) ja laittaa nurkkaan arestiin jos kerran vertasit aikuisten-lasten tapaa toimia yhtälaiseksi?

        Tai oletatko että lapsesi aikuisina tekevät saman sinulle, siis vievät sinut sylissä kantamalla sisälle arestiin jos olet nyt itse toiminut heidän kanssaan niin tarpeen edessä? Minä en usko että meidän lapset ainakaan alkavat aikuisina kantamaan meitä vaikka meillä on joskus vietykin sisälle arestiin.

        Sori vaan, huvittavan suppea näkemys sinulla :)


      • sama
        tukistelusta ole kirjoitti:

        kyse, muttet vastannut kysymykseeni.
        Miten on, jos sinä aikuisena rajoitat lastasi kantamalla tämän pois esim. risteyksestä, jossa lapsi haluaisi lähteä "suutuspäissään" yksin toiseen suuntaan ja saatat jopa viedä kiukuttelevan lapsen kantamalla kotiin arestiin rauhoittumaan, niin kantaako sinun miehesi sitten sinut sisälle vastaavassa tilaneessa (tahdot mennä jonnkein, miehesi ei) ja laittaa nurkkaan arestiin jos kerran vertasit aikuisten-lasten tapaa toimia yhtälaiseksi?

        Tai oletatko että lapsesi aikuisina tekevät saman sinulle, siis vievät sinut sylissä kantamalla sisälle arestiin jos olet nyt itse toiminut heidän kanssaan niin tarpeen edessä? Minä en usko että meidän lapset ainakaan alkavat aikuisina kantamaan meitä vaikka meillä on joskus vietykin sisälle arestiin.

        Sori vaan, huvittavan suppea näkemys sinulla :)

        Kyllähän alkuperäisessä viestissä oli tukistamisesta kyse.

        Minusta toiseen ihmiseen ei saa kajota, eikä kipua tuottaa. Se oli pointtini.Esimerkistäni puolisoiden riidasta voi ottaa 'kasvatus'-sanan pois, jäljelle jää tukistaminen-toiseen ihmiseen kajoaminen, joka on väärin. Tukistaminen ei ole kasvatusta.Siinä mielessä rinnastin lapset ja aikuiset-kipua ei saa tuottaa kummallekaan.

        Lapsen poistaminen vaarallisesta tilanteesta esim. syliin nappaamalla on eri asia kuin tukistus tai läimäisy tms.Tietenkin voit alkaa saivarella esim. kummankin olevan lapsen rajoittamista, mutta toinen on kipua tuottavaa, toinen ei.


      • ja näin
        sama kirjoitti:

        Kyllähän alkuperäisessä viestissä oli tukistamisesta kyse.

        Minusta toiseen ihmiseen ei saa kajota, eikä kipua tuottaa. Se oli pointtini.Esimerkistäni puolisoiden riidasta voi ottaa 'kasvatus'-sanan pois, jäljelle jää tukistaminen-toiseen ihmiseen kajoaminen, joka on väärin. Tukistaminen ei ole kasvatusta.Siinä mielessä rinnastin lapset ja aikuiset-kipua ei saa tuottaa kummallekaan.

        Lapsen poistaminen vaarallisesta tilanteesta esim. syliin nappaamalla on eri asia kuin tukistus tai läimäisy tms.Tietenkin voit alkaa saivarella esim. kummankin olevan lapsen rajoittamista, mutta toinen on kipua tuottavaa, toinen ei.

        Tukistaminen=läimäytys, tässäpä tämä yleistys taas tuli. Sama kuin olettaisi poiskantamisen olevan kellariarestia vedellä ja leivällä....Tuskin niin kuitenkaan on.

        Se nyt on kuitenkin niin, että on turhan rajua ja kovakouraista pois kantamista = retuuttamista, lasta niin henkisesti kuin fyysisestikin loukkaavalla tavalla ja on sitä kohtuullista poiskantamista.
        On turhan rajua tukistamista, olantakaa repimistä, lasta niin henkisesti kuin fyysisestikin loukkaavalla tavalla ja sitten on sitä niskavillasta nätisti kiinniottamista, joka ei ole sitä poiskantamista kummempaa.
        Turha siis jeesustella olettamusta että niskavilloista nappaaminen olisi sen "julmempaa" kuin pois raahaamien väkisin, jossa kummassakin varmasti ratkaisevinta on se oma voimankäyttö ja kontrolli. Ja oleellista kai on, jos tarvetta kummankaan käyttöön (jatkuva poiskanto tai tukastaotto) on enemmän, pitäisi syytä siihen lähteä purkamaan syvemmältä.

        Minusta pienen ihmisen tie tulee turvata, vaatikoon se sitten kädestä rotkottamista tai hiuksista nappaamista jos tarve niin vaati, kunhan se tulee turvattua.

        Näissä keskusteluissa joissa mennään ääripäihin, tuntuu kiihkoilijat olevan joko niin jumalanpelkoisia lakipykälien rikkomista pelkääviä epävarmoja kansalaisia jotka pelkäävät sen oman"imagonsa" puolesta (paha poliisi setä tulee ja mustamaalaa maineen) tai sitten niitä, ketkä eivät todellisuudesta mitään tiedäkään ja kuvittelevat jo sen, kun joku toinen lapsi katsoo omaansa pahasti olevan väkivaltaa julmimmillaan.

        Olisi hyvä kun pystyisi suhteuttamaan asiat oikeisiin uomiinsa.


      • antaa kärjistäjien
        ja näin kirjoitti:

        Tukistaminen=läimäytys, tässäpä tämä yleistys taas tuli. Sama kuin olettaisi poiskantamisen olevan kellariarestia vedellä ja leivällä....Tuskin niin kuitenkaan on.

        Se nyt on kuitenkin niin, että on turhan rajua ja kovakouraista pois kantamista = retuuttamista, lasta niin henkisesti kuin fyysisestikin loukkaavalla tavalla ja on sitä kohtuullista poiskantamista.
        On turhan rajua tukistamista, olantakaa repimistä, lasta niin henkisesti kuin fyysisestikin loukkaavalla tavalla ja sitten on sitä niskavillasta nätisti kiinniottamista, joka ei ole sitä poiskantamista kummempaa.
        Turha siis jeesustella olettamusta että niskavilloista nappaaminen olisi sen "julmempaa" kuin pois raahaamien väkisin, jossa kummassakin varmasti ratkaisevinta on se oma voimankäyttö ja kontrolli. Ja oleellista kai on, jos tarvetta kummankaan käyttöön (jatkuva poiskanto tai tukastaotto) on enemmän, pitäisi syytä siihen lähteä purkamaan syvemmältä.

        Minusta pienen ihmisen tie tulee turvata, vaatikoon se sitten kädestä rotkottamista tai hiuksista nappaamista jos tarve niin vaati, kunhan se tulee turvattua.

        Näissä keskusteluissa joissa mennään ääripäihin, tuntuu kiihkoilijat olevan joko niin jumalanpelkoisia lakipykälien rikkomista pelkääviä epävarmoja kansalaisia jotka pelkäävät sen oman"imagonsa" puolesta (paha poliisi setä tulee ja mustamaalaa maineen) tai sitten niitä, ketkä eivät todellisuudesta mitään tiedäkään ja kuvittelevat jo sen, kun joku toinen lapsi katsoo omaansa pahasti olevan väkivaltaa julmimmillaan.

        Olisi hyvä kun pystyisi suhteuttamaan asiat oikeisiin uomiinsa.

        laukoa mielipiteitään, mitä niitä murhettumaan! Minusta puhut asiaa ja samaa mieltä lienevät muutkin "tavikset"! Pakkotilanteessa toimitaan nopeimmalla "takuuvarmalla" keinolla...meillä kerran lapsella oli vieras esine kurkussa ja lapsi "ihan sininen" ja henki ei kulkenut mihinkään suuntaan, niin itse ajattelin, että menköön vaikka kylkiluut poikki, kunhan henki alkaa kulkemaan...no ei mennyt, mutta hätä oli niin kova ja keinot sen mukaiset!


      • Anonyymi

        Pahoinpitely on pahoinpitely vaikka siitä ei jäisikään pysyviä jälkiä. Ja mitä sillä opetat lapselle - että on ok käyttää omien määränpäiden vuoksi toiseen väkivaltaa.
        Lapsilla auttaa ihan kaikista eniten tilanteiden ennakointi. Jos lapsi lähtee vaarallisessa paikassa juoksemaan, pidetään alusta asti kädestä kiinni/kuljetaan rattaissa/tms millä ohitetaan tilanne ja opetellaan asiaa sitten vähemmän paineisessa tilanteessa.


    • Inka

      Minkä ikäisiä juoksijoita sinulla on, joko heidän kanssaan voi keskustella. Minulla tehoaa kun vetoan miten herrasmies tai hieno nainen käyttäytyy :) Ei tehoa enää kun lapsi on mennyt kouluun :( Mutta silloin on jo vähän järkeä päässä.

      Kadehdin teitä nuoret äidit, kun televisiosta tulee nykyään niin havainnollisia lastenkasvatusohjelmia. Oletko kokeillut Supernanny-tekniikoita, äänensävyä, katsekontaktia yms

      • kasvain

        Voi olla kalliita kokeita kun kuitenkin on lapsen koko elämästä kysymys. Tukkapöllyt ja luunapit on hyviksi ja toimiviksi todettu vuosien aikana, eikä niitä mikään korvaa. kasvatusta häiritsevän lain ainoa tarkoitus on tukea jonkun näennäislastensuojelutyön toimintaa jotta työsarkaa riittäisi. Oikea tutkimus tehtäisiin niin todettaisiin että kyseessä on ollut kallis kokeilu joka on maksanut paljon ihmishenkiä.


    • hellästi....

      Kaikki sanalliset keinot on kokeiltu ja olen yrittänyt lahjoakin, mutta tuloksetta. Enkä ole syöttänyt liikaa sokeria tai antanut lapsen nukkua liikaa???, mitä varmasti seuraavat epäilee.

      En vaan saa mitään psyykkistä otetta kaveriin. Sanoin, jopa, että jos ei olla kiltisti, niin isäkään ei viitsi tulla kotiin -ajattelin, että tuota uhkakuvaa nyt ainakin tottelee. Ei vaan auttanut. Siis lapsi ei ole mitenkään ylivilkas, mutta melko tyypillinen 5-vuotias, ainakin mitä itse olen havainnoinnut.

      Nyt kun olen ottanut hiustupsusta kiinni, rauhottuu heti kun napsaan sormet yhteen ja näytän mitä niiden väliin kohta napsahtaa, jos ei meno rauhoitu. Soitin miehellenikin, joka jopa kehaisi, että olin keksinyt tuon komentokeinon.

      Enpä näytä täältä mitään muutakaan järjellistä apua nyt saavan!

      • Inka

        Sinulla on valmiiksi asenne, että olet oikeassa, halusit vain hakea oikeutusta teoillesi.

        Oletko koskaan katsonut lapsesi kasvoja, kun äiti, jonka pitäisi suojella, aiheuttaakin kipua.

        Hylkäämisellä uhkaaminen on typerintä, mitä voit tehdä. Ajattele, jos miehesi uhkailisi, että hän ei enää tule kotiin jos et ole kiltti (suostu sellaiseen seksiin kuin hän haluaa tms). Sanat kiltti ja tuhma pitäisi lailla kieltää, eihän niillä ole mitään oikeata merkitystä.

        Sanot, ettet saa psyykkistä otetta kaveriin. Et varmasti saakaan tuollaisilla menetelmillä.


      • hellästi.....
        Inka kirjoitti:

        Sinulla on valmiiksi asenne, että olet oikeassa, halusit vain hakea oikeutusta teoillesi.

        Oletko koskaan katsonut lapsesi kasvoja, kun äiti, jonka pitäisi suojella, aiheuttaakin kipua.

        Hylkäämisellä uhkaaminen on typerintä, mitä voit tehdä. Ajattele, jos miehesi uhkailisi, että hän ei enää tule kotiin jos et ole kiltti (suostu sellaiseen seksiin kuin hän haluaa tms). Sanat kiltti ja tuhma pitäisi lailla kieltää, eihän niillä ole mitään oikeata merkitystä.

        Sanot, ettet saa psyykkistä otetta kaveriin. Et varmasti saakaan tuollaisilla menetelmillä.

        Niin, mikä oli sinun neuvosi miten menetellä?

        Tottakai käytän sitä konstia mikä toimii, jos kaikki muu on jo kokeiltu. Asenne varmaan johtuu jo siitä.

        Niin, että millä menetelmillä....? Kritisonti on näennäisen helppoa, mutta rakentava kritiikki jo vaikeampaa.....

        Nyt ymmärrän miksi täällä ihmiset kiehuu, alkaa jo itseänkin raivostuttamaan tuollainen osoittelu ilman minkäänlaista ratkaisua. Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Tuliko sinullekin nyt parempi olo, kun sait "auttaa" toista? Tuota samanlaista henkistä väkivaltaako käytät lapsiisi?


      • Inka
        hellästi..... kirjoitti:

        Niin, mikä oli sinun neuvosi miten menetellä?

        Tottakai käytän sitä konstia mikä toimii, jos kaikki muu on jo kokeiltu. Asenne varmaan johtuu jo siitä.

        Niin, että millä menetelmillä....? Kritisonti on näennäisen helppoa, mutta rakentava kritiikki jo vaikeampaa.....

        Nyt ymmärrän miksi täällä ihmiset kiehuu, alkaa jo itseänkin raivostuttamaan tuollainen osoittelu ilman minkäänlaista ratkaisua. Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Tuliko sinullekin nyt parempi olo, kun sait "auttaa" toista? Tuota samanlaista henkistä väkivaltaako käytät lapsiisi?

        En käytä sen paremmin henkistä kuin ruumiillista väkivaltaa.

        Sinun pitää käyttäytyä niin, että lapsesi kunnioittaa sinua, luottaa sinun ohjeisiisi. Sinusta lapsi mallin ottaa.

        Ehdotin yhtä ja toista, sinä tyrmäsit kaiken jo kokeiltuna. Oletko muistanut olla johdonmukainen?

        Jos kerran olet kaiken mahdollisen kokeillut, miksi sitten kyselet ohjeita?


      • oikeasti elänyt
        Inka kirjoitti:

        En käytä sen paremmin henkistä kuin ruumiillista väkivaltaa.

        Sinun pitää käyttäytyä niin, että lapsesi kunnioittaa sinua, luottaa sinun ohjeisiisi. Sinusta lapsi mallin ottaa.

        Ehdotin yhtä ja toista, sinä tyrmäsit kaiken jo kokeiltuna. Oletko muistanut olla johdonmukainen?

        Jos kerran olet kaiken mahdollisen kokeillut, miksi sitten kyselet ohjeita?

        Eli kurita vaan, minä suljen siltä silmäni---niinkö? Se, kuinka toinen kasvattaa lasta kiinnostaa tasan siihen asti kun pystyt heittämään yleistyksiä tai niinkuin tuolta edeltä lunttasin "käytä Supernannyn vinkkejä", HAH ????

        En usko, että sinulla oikeasti edes omia lapsia on, olet melko varmasti taas joku seurakuntanuori, joka etsii itseään muiden asettamien rajojen kautta. No, elämä opettaa sinutkin katsomaan muuta kuin mustaa ja valkoista!


      • Inka
        oikeasti elänyt kirjoitti:

        Eli kurita vaan, minä suljen siltä silmäni---niinkö? Se, kuinka toinen kasvattaa lasta kiinnostaa tasan siihen asti kun pystyt heittämään yleistyksiä tai niinkuin tuolta edeltä lunttasin "käytä Supernannyn vinkkejä", HAH ????

        En usko, että sinulla oikeasti edes omia lapsia on, olet melko varmasti taas joku seurakuntanuori, joka etsii itseään muiden asettamien rajojen kautta. No, elämä opettaa sinutkin katsomaan muuta kuin mustaa ja valkoista!

        Täytän tänä vuonna 60 vuotta, enkä käy edes seurakunnan vanhustenilloissa. Kirkkokonserteissa joskus. Olin aikoinani kahden lapsen yksinhuoltaja ja nyt minulla on kaksi lapsenlasta.

        Erotan harmaan sävyjä, joskus jopa värejä.

        Mikä oli sanahelinää? Oletko todella saanut sen käsityksen, että minä hyväksyn ruumiillisen kurituksen?


    • Marisa

      Raja menee siinä, kun tukasta otat kiinni.
      Lapsi automaattisesti rimpuilee vastaan kunnes pääsee irti, kyllä se sinä olet joka tukistat. Näin minäkin yritin uskotella ennen itselleni kun näin olen tehnyt.
      Raja menee siinä ettet tartu tukkaan, piste.

      • hellästi....

        Pyysin kylläkin saada myös ehdotuksia siihen, että miten muuten voisin saada tuon villikon kuriin! Jos kerran noin ei saa tehdä, niin miten?

        Jos oikeasti haluat auttaa, etkä vaan saarnata ja hokea yleistyksiä, kerro miten muuten menetellä!


      • Marisa
        hellästi.... kirjoitti:

        Pyysin kylläkin saada myös ehdotuksia siihen, että miten muuten voisin saada tuon villikon kuriin! Jos kerran noin ei saa tehdä, niin miten?

        Jos oikeasti haluat auttaa, etkä vaan saarnata ja hokea yleistyksiä, kerro miten muuten menetellä!

        ei ollut tarkoitus syyllistää. En osaa neuvoa, että miten saisit viikarin kuriin, välillä tuntuu ettei mikään auta. Sanoin vain että sinä se olet joka tukistat, ei se tukistaminen ehkä moraalisesti ole oikein, mutta myönnän että tukkaan tulee joskus tartuttua, kun muu ei auta.


    • mutta,mutta

      mitä teette kun 80 kg murkku käy vimmassaan uhoamaan, tönii, läimii ja tietää tasan tarkkaan ettei aikuinen häneen voi kiinni käydä! mä ilmoitan poliisille jos koskette!!!

      lasta ei ole koskaan lyöty, ei tukistettu, yritetty puhein ohjata, mutta kova luonteisena ja vahvatahtoisena on aina ollut vaikea tapaus kasvattaa.

      kyllä tuo lempeä lässyttely sopii heikkoluonteiseille, aroille lapsille, mutta kova luonne vaatii jotain muuta.

      sanokaa mtä sanotte, mutta autoritäärisen kasvatuksen aikana näistä vahvoista lapsista tuli niitä selviytijiä ja heikot sortui,

      nyt sortuvat vahvat, kun keinoja rajoittaa ei ole.

    • murmeli

      Tuo on kyllä hankala tilanne. Jos rupeaa tukistelemaan ym.fyysistä niin kohta sekään ei tehoa, mutta tiedän mitä tarkoitat! Joskus lapsi on saatava pysähtymään kun meno on jo vaarallisen holtitonta.
      Milloin lapsi riehuu tai juoksentelee? Onko hän levoton muuten? Onko hän pitkästynyt? Onko hänellä tekemisen puutetta?
      Ajattelin vaan, että jos alkaisit ehkäisemään tätä juoksentelua/riehumista sen sijaan, että puutut siihen vasta sitten kuin se on jo liian myöhäistä! Pyydä lapsi lukemaan kirjaa kanssasi, pelaamaan, siivoamaan, laittamaan ruokaa, viikkaamaan pyykkiä jne. kun huomaat, että kohta alkaa riehuminen.

      TAI:
      Tartu napakasti lasta kädestä ja taluta hänet omaan huoneeseen tai johonkin muualle rauhalliseen paikkaan, älä sano mitään, älä katso lasta. Jätä hänet sinne ja poistu. Kerro kuitenkin etukäteen lapselle, että viet hänet aina sinne paikkaan, kun hän lakkaa kuuntelemasta puhetta. Mieti etukäteen kuinka kauan lapsi on jäähyllä. Juttele jäähyn jälkeen lapsen kanssa asiasta!

      Tässä muutama ehdotus. En tiedä toimiiko, mutta toivottavasti olisi jotakin apua!

      • vain

        murmelin toinen ehdotus jäähylle laittamisesta on mielestäni todella hyvä - riippuen tietenkin tilanteesta ja herran luonteesta.

        Meillä hieman vajaa 4v. viikari johon puhe ei myöskään yleensä tehoa. Ja tunnustan: olen huutanut naama punaisena ja ottanut niskavilloistakin silloin tällöin. Paras tulos on kuitenkinn tullut juuri jäähyilyllä. Omaan huoneeseen vain rivakkaa tahtia, jos muutama normaali äänellä tiukkaan sävyyn lausuttu kielto/kehotus ei tuota tulosta. Tuolille istumaan keskelle huonetta eikä saa alkaa leikkimään vaan istuttava siinä kunnes äiti/isä palaa huoneeseen. Parin minuutin päästä tarkistamaan tilanne. Jos kiukkuilu jatkuu niin jatkuu jäähykin kunnes herra valmis keskustelemaan. Ja sitten puhutaan asiasta. Tässä on vain se pointti, että itse ei pahemmin saa näyttää suuttumustaan vaan oltava kylmän rauhallinen ja mielellään hieman pahoillaan niin toimii parhaiten ainakin meidän epeliin.

        Tsemppiä ketjun aloittaneelle kirjoittajalle!


      • kokeile!!

        Toi ennaltaehkäisy vois olla iha hyväki vaihtoehto. Jos lukeminen tms. ns. rauhallinen ei toimi ni riehukaa hallitusti, vaik ulkona!

        Jäähyjuttu on varmaa kans tehokas. Ei tartte satuttaa ja saa silti aikalisän, kummatki, sä ja lapsi!


      • hoitsu
        vain kirjoitti:

        murmelin toinen ehdotus jäähylle laittamisesta on mielestäni todella hyvä - riippuen tietenkin tilanteesta ja herran luonteesta.

        Meillä hieman vajaa 4v. viikari johon puhe ei myöskään yleensä tehoa. Ja tunnustan: olen huutanut naama punaisena ja ottanut niskavilloistakin silloin tällöin. Paras tulos on kuitenkinn tullut juuri jäähyilyllä. Omaan huoneeseen vain rivakkaa tahtia, jos muutama normaali äänellä tiukkaan sävyyn lausuttu kielto/kehotus ei tuota tulosta. Tuolille istumaan keskelle huonetta eikä saa alkaa leikkimään vaan istuttava siinä kunnes äiti/isä palaa huoneeseen. Parin minuutin päästä tarkistamaan tilanne. Jos kiukkuilu jatkuu niin jatkuu jäähykin kunnes herra valmis keskustelemaan. Ja sitten puhutaan asiasta. Tässä on vain se pointti, että itse ei pahemmin saa näyttää suuttumustaan vaan oltava kylmän rauhallinen ja mielellään hieman pahoillaan niin toimii parhaiten ainakin meidän epeliin.

        Tsemppiä ketjun aloittaneelle kirjoittajalle!

        Jäähyilyä kannatan itsekin, päiväkodissa kun ei oikein muita "rangaistus"keinoja ole. Tehokas tapa etenkin jos pystyy näyttämään pettymyksensä ilman "pinnojen palamista" ja raivoamista..

        Siinä myös tulee aina keskusteltua lapsen kans miksi joutui, mitä teki väärin ja itse kysyn lapselta ymmärsikö rangaistuksen syyn ja velvoitan vielä pyytämään anteeksi.

        Yleensä myös "kovapäisemmätkin" ovat oppineet nopsaan jäähypenkin tarkoituksen. Kaikki vanhemmatkin ovat sen tähän asti hyväksyneet ja kotiinkin otettu käyttöön.


    • iskä

      Jos kevyt, lyhyt tukkapölly on laiton kasvatuskeino, niin eikö silloin pitkähiuksisten tyttöjen kampaaminen ja takkujen selvittely pitäisi myös kieltää satuttavana fyysisenä väkivaltana - sattuuhan kampaaminen yleensä enemmän kuin pikku tukkapölly. Kampaaminen on lisäksi pelkkää turhamaisuutta, eli varmasti paljon arvottomampi syy tuottaa pientä fyysistä vaivaa kuin kasvatus.

      Eli teenkö lastensojeluilmoituksen jokaisesta tytöstä, jonka hiukset ovat kammattu suoriksi ja laitettu sitten somasti leteille?

      • voi tasan tarkkaan

        tehdä myös niin, ettei satuta lasta. Otetaan vain vähän hiuksia kerrallaan käteen siten, että kamman nykäisy ei tunnu päänahassa ja jatketaan tällä tavalla koko tukka läpi.

        Se on vain viitseliäisyydestä kiinni, miten tuonkin asian hoitaa. Ja kokemusta tästä on.


      • oton
        voi tasan tarkkaan kirjoitti:

        tehdä myös niin, ettei satuta lasta. Otetaan vain vähän hiuksia kerrallaan käteen siten, että kamman nykäisy ei tunnu päänahassa ja jatketaan tällä tavalla koko tukka läpi.

        Se on vain viitseliäisyydestä kiinni, miten tuonkin asian hoitaa. Ja kokemusta tästä on.

        voi tasan tarkaan tehdä myös niin, ettei satuta lasta. Otetaan vain vähän kerrallaan hiuksista kiinni siten, että ote tuntuu mutta päänahkaan ei satu. Samallalailla kun kammatessa?

        Se on on vain viitseliäisyydestä kiinni, miten tuonkin asian hoitaa. Ja kokemusta tästä on :)


      • Inka
        oton kirjoitti:

        voi tasan tarkaan tehdä myös niin, ettei satuta lasta. Otetaan vain vähän kerrallaan hiuksista kiinni siten, että ote tuntuu mutta päänahkaan ei satu. Samallalailla kun kammatessa?

        Se on on vain viitseliäisyydestä kiinni, miten tuonkin asian hoitaa. Ja kokemusta tästä on :)

        Miksi siitä hiustupsusta on pakko ottaa kiinni?


      • miksi sitä
        Inka kirjoitti:

        Miksi siitä hiustupsusta on pakko ottaa kiinni?

        lasta nyt toisinaan on pakko rajoittaa ja opastaa? Kuka kokee väkipakolla pois kantamisen "nöyryyttäväksi", kuka nätisti hiuksista ohjaamisen. Yhtälailla rajoittamista kuitenkin.

        Kyse ole jatkuvasta tarpeesta vaan_tarpeen niin vaatiessa_-tapahtumasta. Yhteen käteen voi laskea poiskannot ja nätit niskavillaotot liki 20 vuotisen kokemuksen aikana, selityksiä ja papatuksia sitävastoin enemmän kuin laskea pystyisi. Lapsia on kuitenkin niin erilaisia, että turha täällä on kenenkään käydä saarnaamaan mielipiteensä"oikeellisuudesta"tuntemattomille ihmisille :)


      • selitystä
        Inka kirjoitti:

        Miksi siitä hiustupsusta on pakko ottaa kiinni?

        Jos tukka on takussa ja vedät (tai yrität vetää) kamman siitä läpi noin vain, se sattuu päänahkaan aina, kun tulee takku vastaan.

        Mutta jos tartut tupsu kerrallaan kiinni hiuksiin etkä vedä sitä tupsua päänahan puolelta, niin voit selvitellä takkuja vähitellen ja silloin selvittely ei satu päänahkaan.


    • ruumiillisen kurittamisen

      Olet aloittanut lapsesi kasvattamisen liian myöhään, jos et saa häneen mitään otetta.

      Kasvatus on aloitettava _heti_ kun lapsi syntyy. On oltava johdonmukainen ja säännöllisyys elintavoissa on tärkeää. Lapselle opetetaan rutiinit eri tilanteisiin ja niitä noudatetaan sitä tarkemmin, mitä nuorempi lapsi on.

      Lapsen ei sallita esim. purra tai potkia tai lyödä ketään edes alle vuoden ikäisenä, vaan heti osoitetaan tällaiset teot vääriksi sekä sanoin että estämällä (otetaan syliin ihan pienenä, vanhempana eristäminen hetkeksi ja sitten puhuminen, kuten tuolla jo on kerrottu).

      Ruokapöydässä ei anneta lapsen riskata ruoan kanssa. Jos hänelle ei hyvä kunnollinen ruoka kelpaa, ei syömään houkutella erilaisin tempuin, vaan lopetetaan ruokailutilanne siihen. Sitten ei myöskään anneta mitään ylimääräistä ennen seuraavaa syömiskertaa.

      Kun jokin asia kielletään, kerrotaan samalla, mitä kiellon rikkomisesta seuraa (JA SEURAUS EI SAA OLLA TUKKAPÖLLY EIKÄ MUUKAAN RUUMIILLINEN SEURAAMUS) ja toteutetaan tämä seuraamus, jos lapsi rikkoo kieltoa _yhdenkin_ kerran.

      Lasta kehutaan ja kiitetään hyvistä teoista, halataan usein ja osoitetaan rakkautta kaikin tavoin. Lapsen kanssa vietetään aikaa lukien, leikkien yms. yhteisten asioiden kanssa.

      Ja kuten jo alussa sanoin, tämä kasvattaminen aloitetaan _heti_ lapsen synnyttyä eikä vasta joskus kolme-viisi-vuotiaana.

      Lapsen kasvaessa annetaan lapselle enemmän ja enemmän vastuuta omasta käyttäytymisestä keskustelemalla hänen kanssaan jo etukäteen ja rikkomusten sattuessa siitä, miksi näin tapahtui ja mikä olisi hyvä seuraamus tilanteessa.

      Tuo vaatii vanhemmilta paljon enemmän viitseliäisyyttä ja asiaan paneutumista kuin tukkapölly. Siksi niin monen mielestä tukkapölly on parempi ratkaisu.

      • v.äiti

        Meillä on toimittu näin, eikä kertaakaan ole tarvinnut tukkapöllyä, joka on laissa kielletty.
        Lapsi on otettu mukaan koko ajan kaikkiin tapahtumiin. Ulkona on leikitty juoksuleikkejä, on leikkipihalla kiipeilytetty ja riekuttu, sitten sisälle syömään ja nukkumaan. Ei ole tarvinnut kiellellä sisällä juksemisesta. Ei ole tarvinnut juosta sisällä. Kiljua on saanut ulkona, ei tarvitse enää sisällä.
        Ja älä turhaan väitä, etteikö kaupungissa voi juosta ulkona, kyllä voi. Onhan siellä puistoja ja leikkipuistoja.
        paljon puuhaa lapselle ja lapsen huomioimista, ei tarvi roikkua niskavilloissa kiinni.


      • Inka

        Tuo oli täyttä asiaa.
        Käytännön esimerkki: Tyttärentyttäreni oli konttausiässä, kun hän vanhempineen oli minun luonani kylässä. Minulla oli isoja kukkaruukkuja lattialla, ja tietysti ne kiinnostivat tyttöä.

        Vanhemmat huutelivat vuoron perään komentoja, muuta eiväthän ne toimineet. Päätin puuttua asiaan, hain tytön pois, sanoin: Ei! Muutaman kerran tätä jatkui, vähitellen hän vilkaisi minuun ja pelkkä EI riitti. Pian hän luovutti ja rupesi muihin hommiin.

        Tuli vielä mieleen, kun joku täällä vertasi lastenkasvatusta koirankasvatukseen: kuka lyö, vetää turkista korvista hännästä "tuhmaa" koiranpentua?


      • pienen maan asukas

        Tässä pienessä maassa laki on väärässä monessa isommassa maassa missä enemmän kasvatettavia saa mätkiä lapsia vaikka varsiluudalla kuten vanhoissa kotimaisissa elokuvissa Siiri Angerkoski teki. Onko Siiri Angerkoski muka lasten pahoinpitelijä. Eristäminen on laitonta vapauden riistoa. Jos et tiedä niin älä yritä opettaa, mitään tukkapöllyä, korvapuustia tai luunappia korvaavaa kasvatusmuotoa ei ole olemassa. Tässä nykyisessä laissa on niin paljon ristiriitoja että niitä on turha pitää minään kasvatuksen ohjenuorana. On kokeiltu 4:ään lapseen erilaista kasvatusta ja korvapuustitukkapöllyksvatus vaikuttaa parhaimmalta. Nämä "kirjanoppineet" eivät huomioi ympäristön vaikutuksia ja siksi heidän soo soo kasvatuksensa ei toimi kuin jossakin kirjassa missä ei ole ketään muita ihmisiä antamassa ohjeita kuin isä ja äiti. Kiinnipitäminen on vapauden riistoa ja laki kieltää senkin.


    • pitäisi jo järjellä

      oivaltaa!!!! Raja on tietenkin siinä ettei se ole kasvatuskeino ja ongelman ratkaisu. Sitä ei yksinkertaisesti tarvita!
      Ihan sama kun kysyisi missä kulkee piiskaamisen raja?.............

    • litaniaa

      mutta sanani haluan sanoa minäkin.
      Varmaan puheena olevat lait on syntyneet siitä,että aikuiset ovat tosiaankin pieksäneet lapsiaan, hakanneet remmin solkipäällä,omassa sokeudessaan satuttaneet väkivaltaisesti lapsiaan tolkuttomalla raivollaan.

      Samaiset vanhemmat ovat pitkälti niitä, ketkä tolkkuihin tultuaan ovat pyydelleet anteeksi lapselta käytöstään, mutta seuraavan tiukan paikan tullen toimineet tasan samoin.

      Väkivaltaa ei tule sallia, mutta olisi pitänyt jättää joku muu toimiva keino lasten rajoittamiseen. Nyt nämä epelit tietävät hyvin, että voivat tehdä mitä vaan, ja jos heitä rajoittaa osaavat uhata ties millä kanteluilla.
      Tolkku pitäisi olla kerjätessäkin, puolin ja toisin. Kasvattaminenkin pitäisi aloittaa heti kättelyssä, eikä alkaa joskus neljän viidentienoilla ihmettelemään miten toimia.Tietysti sekin parempi kuin kymmenen vuotta siihen lisää.

      Aikuisissa on vika jos tilanne menee siihen,että tekee mieli piestä lapsi.
      Viitsisivätköhän vanhemmat panostaa enemmän lastensa kanssa olemiseen ja elämiseen,ja kasvattamiseenkin, jos älyäisivät että se miten heidän lapsensa käyttäytyvät on suora näyttö siitä mitä heidän kanssaan on tehty.

    • hellästi...

      Kiitos vastauksistanne. Kannattaa aina harkita miten provonsa rakentaa, jos haluaa saada totuuden esiin. Ja sieltähän se taas tulikin. Kukaan ei lukenut tämän äiteen kirjoituksia loppuun ja ajatuksella, vaan alkoi heti antamaan neuvoja, hyvinkin ylimalkaisia sellaisia.

      Tuomitsevat keskittyivät tuomitsemaan ilman käytännön hyviä vinkkejä siitä, miten viimeisillään raskaana olevan äidin pitäisi tämän raivotautisen lapsen kanssa menetellä.
      Harva oli nähnyt esiripun taakse ja pystyi toteamaan, että äärimmäisiisä tapauksissa, jos lasta et voi ottaa syliin, etkä saa häntä edes talutettua omaan huoneeseensa, tämänkaltainen kiinniotto on viimeinen pelastus. Itse käsittäisin tilanteen kuitenkin niin, että äidin on myös ajateltava tuota syntymätöntä lastaan.

      Tämän toimitin teille vain siitä syystä, että olen katsellut kauhulla vierestä kahden ystäväperheeni menoa, kun vanhemmat yrittävät "puhua" asiat selviksi lastensa kanssa, saamatta heihin mitään otetta. Siitä saa jokainen perhetuttukin osansa.

      En voi tähän loppuun todeta kuin, että kyllä on näemmä paljon äitejä, jotka eivät näe elämää yleistyksistä eteenpäin.

      • sitten kaivannut?

        Niin, ihanko provona laitoit alkuperäisen viestin vai halusitko oikeasti neuvoja tilanteeseen?

        En oikein ymmärrä mitä tarkoitat!

        Jos mikään neuvoista ei ollut hyvä. Vaan ylimalkaisia kaikki, niin millaisia neuvoja olisit halunnut lukea? Kukaanhan ei ole teillä ollut katsomassa miten lapsi käyttäytyy, joten neuvot on annettava siltä pohjalta miten kukin ymmärtää kirjoitukesi.
        On totta, että osa vastaajista (myös muilla palstan alueilla samaa) ei lue toisten kirjoituksia kunnolla. Ja neuvovat tai kommentoivat "väärin".

        Jos koet, että tukistaminen on se ainoa tapa saada lapseen joku tolkku, niin tukista.

        Olen ollut raskaana ollessani töissä päiväkodissa jossa oli "häirikkölapsi", eskarilainen, joka mm. potki ja löi. Minun ei tarvinnut kertaakaan ottaa lasta tukasta kiinni. Otin käsivarresta ja vein niin, että "nurkat kopisi"! Kyllä minä pystyin "taltuttamaan" lapsen ison mahan kanssa!
        Pelkäätkö omaa lastasi? Voisiko hän satuttaa sinua niin, että vauva mahassa on vaarassa?


      • jäävikö
        sitten kaivannut? kirjoitti:

        Niin, ihanko provona laitoit alkuperäisen viestin vai halusitko oikeasti neuvoja tilanteeseen?

        En oikein ymmärrä mitä tarkoitat!

        Jos mikään neuvoista ei ollut hyvä. Vaan ylimalkaisia kaikki, niin millaisia neuvoja olisit halunnut lukea? Kukaanhan ei ole teillä ollut katsomassa miten lapsi käyttäytyy, joten neuvot on annettava siltä pohjalta miten kukin ymmärtää kirjoitukesi.
        On totta, että osa vastaajista (myös muilla palstan alueilla samaa) ei lue toisten kirjoituksia kunnolla. Ja neuvovat tai kommentoivat "väärin".

        Jos koet, että tukistaminen on se ainoa tapa saada lapseen joku tolkku, niin tukista.

        Olen ollut raskaana ollessani töissä päiväkodissa jossa oli "häirikkölapsi", eskarilainen, joka mm. potki ja löi. Minun ei tarvinnut kertaakaan ottaa lasta tukasta kiinni. Otin käsivarresta ja vein niin, että "nurkat kopisi"! Kyllä minä pystyin "taltuttamaan" lapsen ison mahan kanssa!
        Pelkäätkö omaa lastasi? Voisiko hän satuttaa sinua niin, että vauva mahassa on vaarassa?

        "Minun ei tarvinnut kertaakaan ottaa lasta tukasta kiinni. Otin käsivarresta ja vein niin, että "nurkat kopisi"!

        Niin, mikä ihme se kantasi tässä on. Harjoitat itse fyysistä kidutusta raahamalla lasta kädestä ja silti ylenkatsot toisen tukasta pitelyä.

        Tiedätkö miten herkkiä on pienen lapsen luut ja miten herkästi lapsen pehmeään ihoon painuu mustelmat. Kyllä tuo sinun tapasi tässä kuulosti paljon pahemmalta kuin pieni tukistus.

        "Älä tee niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä opetan!!"


      • Ei tullut mustelmia
        jäävikö kirjoitti:

        "Minun ei tarvinnut kertaakaan ottaa lasta tukasta kiinni. Otin käsivarresta ja vein niin, että "nurkat kopisi"!

        Niin, mikä ihme se kantasi tässä on. Harjoitat itse fyysistä kidutusta raahamalla lasta kädestä ja silti ylenkatsot toisen tukasta pitelyä.

        Tiedätkö miten herkkiä on pienen lapsen luut ja miten herkästi lapsen pehmeään ihoon painuu mustelmat. Kyllä tuo sinun tapasi tässä kuulosti paljon pahemmalta kuin pieni tukistus.

        "Älä tee niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä opetan!!"

        eikä mitään jälkiä lapselle!
        Kidutus ja raahaaminen ovat kyllä aika vahvoja ilmaisuja! Heh he hee, ihan hymyilyttää!

        Päiväkodissa otetaan lasta kiinni käsivarresta ja talutetaan/viedään päättäväisesti jäähylle!
        Ja kuinka päiväkodissa voi kiduttaa ja raahata lasta mihinkään? Päiväkodin melkeikin ainoa tapa saada loppu jollekin jutulle on tuo jäähylle vienti jos puhe ei auta!

        Tarkoitan nyt sitä, että jos aloittaja ei enää tiedä mitään muuta keinoa kuin tukistaminen niin tukistakoon sitten. En vain ymmärrä miksi mikään neuvo ei ollut hyvä!


      • kysyn vaan onko oikein??!!
        Ei tullut mustelmia kirjoitti:

        eikä mitään jälkiä lapselle!
        Kidutus ja raahaaminen ovat kyllä aika vahvoja ilmaisuja! Heh he hee, ihan hymyilyttää!

        Päiväkodissa otetaan lasta kiinni käsivarresta ja talutetaan/viedään päättäväisesti jäähylle!
        Ja kuinka päiväkodissa voi kiduttaa ja raahata lasta mihinkään? Päiväkodin melkeikin ainoa tapa saada loppu jollekin jutulle on tuo jäähylle vienti jos puhe ei auta!

        Tarkoitan nyt sitä, että jos aloittaja ei enää tiedä mitään muuta keinoa kuin tukistaminen niin tukistakoon sitten. En vain ymmärrä miksi mikään neuvo ei ollut hyvä!

        Mies repii tytöiltä hiukset päästä! T"#%%%n sen äijän kohta ni ei tartte sen enää lapsia kiduttaa, hiton hermoraunio äijä!!
        Ja "syynä" joku harmiton kovaääninen leikki/isin "häiritseminen" tms..
        Jälkeen päin kyllä sanoo että "taisin vähän ylireagoida..." mut mitä se sillo enää hyödyttää.
        Pelollako se haluu tytöt kasvattaa? Opettaa oikein että tyttöjä/naisia saa väkivalloin kohdella?? Antakaa äidille neuvoja!!


      • kysyn vaan onko oikein??!!
        kysyn vaan onko oikein??!! kirjoitti:

        Mies repii tytöiltä hiukset päästä! T"#%%%n sen äijän kohta ni ei tartte sen enää lapsia kiduttaa, hiton hermoraunio äijä!!
        Ja "syynä" joku harmiton kovaääninen leikki/isin "häiritseminen" tms..
        Jälkeen päin kyllä sanoo että "taisin vähän ylireagoida..." mut mitä se sillo enää hyödyttää.
        Pelollako se haluu tytöt kasvattaa? Opettaa oikein että tyttöjä/naisia saa väkivalloin kohdella?? Antakaa äidille neuvoja!!

        Niin, ei kyseessä mikään niskaviloista kiinni ottaminen, vaan ihan kouralla kiinni päälaelta ja lapsi huutaa äitiä apuun, kun sattuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Millaisia neuvoja sitten?
        sitten kaivannut? kirjoitti:

        Niin, ihanko provona laitoit alkuperäisen viestin vai halusitko oikeasti neuvoja tilanteeseen?

        En oikein ymmärrä mitä tarkoitat!

        Jos mikään neuvoista ei ollut hyvä. Vaan ylimalkaisia kaikki, niin millaisia neuvoja olisit halunnut lukea? Kukaanhan ei ole teillä ollut katsomassa miten lapsi käyttäytyy, joten neuvot on annettava siltä pohjalta miten kukin ymmärtää kirjoitukesi.
        On totta, että osa vastaajista (myös muilla palstan alueilla samaa) ei lue toisten kirjoituksia kunnolla. Ja neuvovat tai kommentoivat "väärin".

        Jos koet, että tukistaminen on se ainoa tapa saada lapseen joku tolkku, niin tukista.

        Olen ollut raskaana ollessani töissä päiväkodissa jossa oli "häirikkölapsi", eskarilainen, joka mm. potki ja löi. Minun ei tarvinnut kertaakaan ottaa lasta tukasta kiinni. Otin käsivarresta ja vein niin, että "nurkat kopisi"! Kyllä minä pystyin "taltuttamaan" lapsen ison mahan kanssa!
        Pelkäätkö omaa lastasi? Voisiko hän satuttaa sinua niin, että vauva mahassa on vaarassa?

        Niin, minkälaisia neuvoja olis pitäny antaa?


      • ha haa!
        jäävikö kirjoitti:

        "Minun ei tarvinnut kertaakaan ottaa lasta tukasta kiinni. Otin käsivarresta ja vein niin, että "nurkat kopisi"!

        Niin, mikä ihme se kantasi tässä on. Harjoitat itse fyysistä kidutusta raahamalla lasta kädestä ja silti ylenkatsot toisen tukasta pitelyä.

        Tiedätkö miten herkkiä on pienen lapsen luut ja miten herkästi lapsen pehmeään ihoon painuu mustelmat. Kyllä tuo sinun tapasi tässä kuulosti paljon pahemmalta kuin pieni tukistus.

        "Älä tee niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä opetan!!"

        Kidutusta ja raahamista! Ha haa! Tarhassa??!! Ha haa!


      • juuri tuli
        jäävikö kirjoitti:

        "Minun ei tarvinnut kertaakaan ottaa lasta tukasta kiinni. Otin käsivarresta ja vein niin, että "nurkat kopisi"!

        Niin, mikä ihme se kantasi tässä on. Harjoitat itse fyysistä kidutusta raahamalla lasta kädestä ja silti ylenkatsot toisen tukasta pitelyä.

        Tiedätkö miten herkkiä on pienen lapsen luut ja miten herkästi lapsen pehmeään ihoon painuu mustelmat. Kyllä tuo sinun tapasi tässä kuulosti paljon pahemmalta kuin pieni tukistus.

        "Älä tee niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä opetan!!"

        Olen nähnyt monenmoista "kantamista" ja "taluttamista", osa sen näköistä että jo on hirvittänyt katsella sitä retuutusta ja mietityttänyt olisiko vähän hellempi keino vain ottaa nätisti sieltä niskasvillasta kiinni....Ei ainakaan sattuisi niin kuin kopisten pitkin nurkkia raahaaminen.

        Ja tämä jeesustelu, väitetään että väkisin raahaaminen ei satu ja miksi siitä tehdään yhtä kuin hakkaaminen ja silti samalla sorrutaan ylestämään hiuksista_nätisti_tarttumisen olevan yhtä kuin tuposta raahaamista ja turpiin vetelemistä.. .Monesti, siis ei aina mutta monesti, se nätisti hiuksista kiinni ottaminen on vähemmän "väkivaltainen" tapa kuin rimpuilevan lapsen "nurkkia pitkin raahaaminen". Yhtälailla kumpikin keino rajoittaa ja lasta joutuu psyykkisen puolen lisäksi rajoittamaan fyysisesti. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

        Joku mainitsi ettei tullut mustelmia vaikka raahasi kädestä niin että nurkat kopisi. Tarkastikohan tämä retuuttaja tuliko niitä mustelmia? Jos siihen käsiverteen joutuu tarttumaan tiukalla otteella, siihen voi jäädä aika helposti jälki. Saati sitten niille muille vartalon osille mitkä viuhtovat nurkkia pitkin.


      • puristaen käsivarren
        juuri tuli kirjoitti:

        Olen nähnyt monenmoista "kantamista" ja "taluttamista", osa sen näköistä että jo on hirvittänyt katsella sitä retuutusta ja mietityttänyt olisiko vähän hellempi keino vain ottaa nätisti sieltä niskasvillasta kiinni....Ei ainakaan sattuisi niin kuin kopisten pitkin nurkkia raahaaminen.

        Ja tämä jeesustelu, väitetään että väkisin raahaaminen ei satu ja miksi siitä tehdään yhtä kuin hakkaaminen ja silti samalla sorrutaan ylestämään hiuksista_nätisti_tarttumisen olevan yhtä kuin tuposta raahaamista ja turpiin vetelemistä.. .Monesti, siis ei aina mutta monesti, se nätisti hiuksista kiinni ottaminen on vähemmän "väkivaltainen" tapa kuin rimpuilevan lapsen "nurkkia pitkin raahaaminen". Yhtälailla kumpikin keino rajoittaa ja lasta joutuu psyykkisen puolen lisäksi rajoittamaan fyysisesti. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

        Joku mainitsi ettei tullut mustelmia vaikka raahasi kädestä niin että nurkat kopisi. Tarkastikohan tämä retuuttaja tuliko niitä mustelmia? Jos siihen käsiverteen joutuu tarttumaan tiukalla otteella, siihen voi jäädä aika helposti jälki. Saati sitten niille muille vartalon osille mitkä viuhtovat nurkkia pitkin.

        mustelmille! Mitähän te oikein luette viesteistä?

        Päiväkotiesimerkki kirjoitti vieneensä lapsen jäähylle. Joskin nyt "nurkat kopisten", mutta mielestäni se oli vaan sellainen tapa sanoa tai kuvata tilanne.

        Minä ymmärsin, että tämä kyseisen viestin kirjoittaja oli ollut määrätietoinen ja päättäväinen, EI väkivaltainen! Ei hän ollut lasta väkisin raahannut tai retuuttanut mihinkään.

        Ehkä tämä lapsi tiesi jo mihin sitä mennään ja mitä tapahtuu?????!!!

        Ja jos tilanne lapsen kanssa vaatii puuttumista hänen käsivarteen, kun puhe ei auta, niin minun mielestäni se on kivuttomampi vaihtoehto. Tämä eskarilainenhan oli potkinut ja lyönyt tätä viestin kirjoittajaa. Ja eihän sitä kättä tarvitse rystyset valkoisen puristaa.


      • hellästi kiinni niin että n...
        puristaen käsivarren kirjoitti:

        mustelmille! Mitähän te oikein luette viesteistä?

        Päiväkotiesimerkki kirjoitti vieneensä lapsen jäähylle. Joskin nyt "nurkat kopisten", mutta mielestäni se oli vaan sellainen tapa sanoa tai kuvata tilanne.

        Minä ymmärsin, että tämä kyseisen viestin kirjoittaja oli ollut määrätietoinen ja päättäväinen, EI väkivaltainen! Ei hän ollut lasta väkisin raahannut tai retuuttanut mihinkään.

        Ehkä tämä lapsi tiesi jo mihin sitä mennään ja mitä tapahtuu?????!!!

        Ja jos tilanne lapsen kanssa vaatii puuttumista hänen käsivarteen, kun puhe ei auta, niin minun mielestäni se on kivuttomampi vaihtoehto. Tämä eskarilainenhan oli potkinut ja lyönyt tätä viestin kirjoittajaa. Ja eihän sitä kättä tarvitse rystyset valkoisen puristaa.

        "Olen ollut raskaana ollessani töissä päiväkodissa jossa oli "häirikkölapsi", eskarilainen, joka mm. potki ja löi. Minun ei tarvinnut kertaakaan ottaa lasta tukasta kiinni. Otin käsivarresta ja vein niin, että "nurkat kopisi"! Kyllä minä pystyin "taltuttamaan" lapsen ison mahan kanssa!"

        Myöhemmässä viestissä mainitsi että mitään mustelmia tuosta retuuttamisesta ei tullut......

        Ei siitä ainakaan sitä kuvaa saa että olisi kovin hellävaraisesti "taltuttanut"..
        Itse pitäisin potkivan ja rimpuilevan lapsen käsivarresta raahaamista niin että nurkat kopisee pahempana kuin pientä niskavilloista nappaamista. Jos joutuisin vielä tarkistamaan senkin ettei niitä mustelmia tullut.

        Vaikka en minäkään edes harkitsisi "vieraan" lapsen niskavilloihin tarttumista, omia olen kerran pari ääritilanteessa tarttunut eikä sen jälkeen ole tarvinnutkaan, mutta eipä ole tarvinnut kyllä raahatakaan em. kuvaillulla tavalla pitkin nurkkiakaan.

        Jos kyseessä oli eskarilainen, 6-vuotias, niin sen ikäisen väkisin poiskantamiseen tahi perässä raahaamiseen niin että nurkat kopisee tarvii kyllä käyttää vähän enemmän voimaa kuin pikkurillistä kiinni pitämisen. Puolta pienemmän "vastustelijan" vielä taltuttaakin ilman "puristusotetta".


      • kyllä lapsesta pystyy
        hellästi kiinni niin että n... kirjoitti:

        "Olen ollut raskaana ollessani töissä päiväkodissa jossa oli "häirikkölapsi", eskarilainen, joka mm. potki ja löi. Minun ei tarvinnut kertaakaan ottaa lasta tukasta kiinni. Otin käsivarresta ja vein niin, että "nurkat kopisi"! Kyllä minä pystyin "taltuttamaan" lapsen ison mahan kanssa!"

        Myöhemmässä viestissä mainitsi että mitään mustelmia tuosta retuuttamisesta ei tullut......

        Ei siitä ainakaan sitä kuvaa saa että olisi kovin hellävaraisesti "taltuttanut"..
        Itse pitäisin potkivan ja rimpuilevan lapsen käsivarresta raahaamista niin että nurkat kopisee pahempana kuin pientä niskavilloista nappaamista. Jos joutuisin vielä tarkistamaan senkin ettei niitä mustelmia tullut.

        Vaikka en minäkään edes harkitsisi "vieraan" lapsen niskavilloihin tarttumista, omia olen kerran pari ääritilanteessa tarttunut eikä sen jälkeen ole tarvinnutkaan, mutta eipä ole tarvinnut kyllä raahatakaan em. kuvaillulla tavalla pitkin nurkkiakaan.

        Jos kyseessä oli eskarilainen, 6-vuotias, niin sen ikäisen väkisin poiskantamiseen tahi perässä raahaamiseen niin että nurkat kopisee tarvii kyllä käyttää vähän enemmän voimaa kuin pikkurillistä kiinni pitämisen. Puolta pienemmän "vastustelijan" vielä taltuttaakin ilman "puristusotetta".

        ottamaan kunnon otteen ihan ilman mustelmiakin! Ja on pakkokin kun joskus raivoava lapsonen laittaa vastaan niin hemmetisti! Pitäiskö antaa riehua hulluna vaan, ettei vaan kukaan saisi päähänsä, että on otettu liian lujaa kiinni! Kyllä meillä pväkodissa on jouduttu pitelemään lasta tiukasti otteessa (holding), jotta pahin raivo on mennyt ohi...muuten olisi päitä pudonnut muilta lapsilta! Ja toiset lapset tarvitsee sen hihasta nykäisyn ennenkuin huomaavat menevänsä liian pitkälle!


      • mamuscka
        kyllä lapsesta pystyy kirjoitti:

        ottamaan kunnon otteen ihan ilman mustelmiakin! Ja on pakkokin kun joskus raivoava lapsonen laittaa vastaan niin hemmetisti! Pitäiskö antaa riehua hulluna vaan, ettei vaan kukaan saisi päähänsä, että on otettu liian lujaa kiinni! Kyllä meillä pväkodissa on jouduttu pitelemään lasta tiukasti otteessa (holding), jotta pahin raivo on mennyt ohi...muuten olisi päitä pudonnut muilta lapsilta! Ja toiset lapset tarvitsee sen hihasta nykäisyn ennenkuin huomaavat menevänsä liian pitkälle!

        Olenkin usein mietinyt tuota nykyisin paljon käytettyä rangaistuskeinoa HOLDING -ihan on kato enklantilainen nimi....niin täytyyhän sen olla jotain toimivaa!

        Onkohan tuon rangaistuksen seuraamuksia koskaan tutkittu. Miten väkisin halaaminen alias holding voi turmella lapsen psyykeen. En ihan terveenä kyllä pidä tuotakaan tapaa.


      • et ole
        mamuscka kirjoitti:

        Olenkin usein mietinyt tuota nykyisin paljon käytettyä rangaistuskeinoa HOLDING -ihan on kato enklantilainen nimi....niin täytyyhän sen olla jotain toimivaa!

        Onkohan tuon rangaistuksen seuraamuksia koskaan tutkittu. Miten väkisin halaaminen alias holding voi turmella lapsen psyykeen. En ihan terveenä kyllä pidä tuotakaan tapaa.

        tavannut lasta, joka raivoissaan on VAARAKSI itselle ja muille! Sellainen lapsi on jotenkin rauhoitettava lasta satuttamatta! Niin vaan on PAKKO TEHDÄ! Kyllä keinoja löytyy ja joidenkin kohdalla on otettava se viimeinenkin käyttöön...ei ketään huvikseen "sylihoitoon" napata ja se aikuinen joka sen joutuu tekemään on myös kovilla(voimat eskarilaisellakin) ja se aikuinen on muilta lapsilta sen ajan pois!


      • mikään
        et ole kirjoitti:

        tavannut lasta, joka raivoissaan on VAARAKSI itselle ja muille! Sellainen lapsi on jotenkin rauhoitettava lasta satuttamatta! Niin vaan on PAKKO TEHDÄ! Kyllä keinoja löytyy ja joidenkin kohdalla on otettava se viimeinenkin käyttöön...ei ketään huvikseen "sylihoitoon" napata ja se aikuinen joka sen joutuu tekemään on myös kovilla(voimat eskarilaisellakin) ja se aikuinen on muilta lapsilta sen ajan pois!

        RANGAISTUS, vaikka lapsi sen niin kokisikin! Tai joku ulkopuolinen! Lapsen parhaaksi se tehdään!!!!!


      • tosiaan...
        kyllä lapsesta pystyy kirjoitti:

        ottamaan kunnon otteen ihan ilman mustelmiakin! Ja on pakkokin kun joskus raivoava lapsonen laittaa vastaan niin hemmetisti! Pitäiskö antaa riehua hulluna vaan, ettei vaan kukaan saisi päähänsä, että on otettu liian lujaa kiinni! Kyllä meillä pväkodissa on jouduttu pitelemään lasta tiukasti otteessa (holding), jotta pahin raivo on mennyt ohi...muuten olisi päitä pudonnut muilta lapsilta! Ja toiset lapset tarvitsee sen hihasta nykäisyn ennenkuin huomaavat menevänsä liian pitkälle!

        minunkin mielestäni lapsesta_pystyy_ottamaan kiinni ilman mustelmia, mutta ihmettelinkin, tuliko tässä esmerkissä tarkistettua ettei niitä mustelmia tullut kerran mainittiin ettei niitä tullut...

        Ja niitä mustelmia voi tulla jos kyseessä on potkiva ja rimpuileva eskarilainen jota pitää retkottaa niin että nurkatkin kopisee, siinähän ei ollut kyse sylikannosta vaan perässä retuuttamisesta. Sylikannostakin voi niitä mustelmia tulla jos on oikein kovasti rimpuileva lapsi on ja joudut oikien kovasti pitämään kiinni, toisilla kun verisuonet ovat pinnemmassa kuin toisilla.

        No missään nimessä ei pidä olla katkaisematta lapsen primitiivistä raivokohtausta, herranjestas, mitä siitäkin nyt sitten tulisi...pehmustettuja huoneita.


      • nurkat kopisten...
        tosiaan... kirjoitti:

        minunkin mielestäni lapsesta_pystyy_ottamaan kiinni ilman mustelmia, mutta ihmettelinkin, tuliko tässä esmerkissä tarkistettua ettei niitä mustelmia tullut kerran mainittiin ettei niitä tullut...

        Ja niitä mustelmia voi tulla jos kyseessä on potkiva ja rimpuileva eskarilainen jota pitää retkottaa niin että nurkatkin kopisee, siinähän ei ollut kyse sylikannosta vaan perässä retuuttamisesta. Sylikannostakin voi niitä mustelmia tulla jos on oikein kovasti rimpuileva lapsi on ja joudut oikien kovasti pitämään kiinni, toisilla kun verisuonet ovat pinnemmassa kuin toisilla.

        No missään nimessä ei pidä olla katkaisematta lapsen primitiivistä raivokohtausta, herranjestas, mitä siitäkin nyt sitten tulisi...pehmustettuja huoneita.

        todella käytti vaan kirjavaa ilmaisua, kun kerran päiväkodissa tapahtunut! Ja jos lapselle sylikannossa tulee mustelmia, niin niille ei sitten mitään voi...vanhemmille tietenkin kerrottava tapahtumien kulku! Kyllä luottaisin silti päiväkodin väen taitoon hoitaa nämä ääritapauksetkin lapsen etua ajatellen!


      • Kiva kun joku ymmärtää!
        kyllä lapsesta pystyy kirjoitti:

        ottamaan kunnon otteen ihan ilman mustelmiakin! Ja on pakkokin kun joskus raivoava lapsonen laittaa vastaan niin hemmetisti! Pitäiskö antaa riehua hulluna vaan, ettei vaan kukaan saisi päähänsä, että on otettu liian lujaa kiinni! Kyllä meillä pväkodissa on jouduttu pitelemään lasta tiukasti otteessa (holding), jotta pahin raivo on mennyt ohi...muuten olisi päitä pudonnut muilta lapsilta! Ja toiset lapset tarvitsee sen hihasta nykäisyn ennenkuin huomaavat menevänsä liian pitkälle!

        Olen sitä mieltä, että tämä jäähylle talutus on parempi kuin tukistaminen. Ja päiväkodissa kun ei voi tukistaa! Kiinni pitely ja jäähylle vienti ovat melkeinkin ainoat konstit saada lapsi rauhoittumaan ja kuuntelemaan.

        Kiinnipitely ei tosiaankaan ole rangaistus. Lapsi on erittäin helpottunut jälkeenpäin ja tykkää hoitajasta joka hänet on pysäytänyt kädestä talutuksella tai kiinnipitelyllä (kokemusta asiasta).

        Riehuva ja raivoava lapsi on saatava rauhottumaan, ettei hän satuta muita tai itseään!


      • Vaan vietiin jäähylle!
        tosiaan... kirjoitti:

        minunkin mielestäni lapsesta_pystyy_ottamaan kiinni ilman mustelmia, mutta ihmettelinkin, tuliko tässä esmerkissä tarkistettua ettei niitä mustelmia tullut kerran mainittiin ettei niitä tullut...

        Ja niitä mustelmia voi tulla jos kyseessä on potkiva ja rimpuileva eskarilainen jota pitää retkottaa niin että nurkatkin kopisee, siinähän ei ollut kyse sylikannosta vaan perässä retuuttamisesta. Sylikannostakin voi niitä mustelmia tulla jos on oikein kovasti rimpuileva lapsi on ja joudut oikien kovasti pitämään kiinni, toisilla kun verisuonet ovat pinnemmassa kuin toisilla.

        No missään nimessä ei pidä olla katkaisematta lapsen primitiivistä raivokohtausta, herranjestas, mitä siitäkin nyt sitten tulisi...pehmustettuja huoneita.

        Siis vielä nyt kertauksen vuoksi:
        Lapsi talutettiin kävelyasennossa jäähylle!
        Siis kädestä pidettiin kiinni, mutta ei puristettu. Päiväkodin henkilökunta ei aiheuttanut mustelmia tälle lapselle!

        Tilanteet päiväkodissa voi olla joskus todella rajuja ja lapsi saattaa satuttaa aikuista ihan oikeasti todella kovaa. Ei siinä silloin mietitä tuleeko mustelma vai ei, kun lasta pitää estää satuttamasta muita!

        Olen samaa mieltä, että lapsen riehumiseen ja raivoamiseen on puututtava. Jo senkin takia, että lapsi on tosi hädissään ja voi olla, että hän ei pysty itse lopettamaan raivoamista! Aikuisen apua tarvitaan!


      • Vaan sillä estetään
        mamuscka kirjoitti:

        Olenkin usein mietinyt tuota nykyisin paljon käytettyä rangaistuskeinoa HOLDING -ihan on kato enklantilainen nimi....niin täytyyhän sen olla jotain toimivaa!

        Onkohan tuon rangaistuksen seuraamuksia koskaan tutkittu. Miten väkisin halaaminen alias holding voi turmella lapsen psyykeen. En ihan terveenä kyllä pidä tuotakaan tapaa.

        sitä, että lapsi ei satuta muita ja itseään. Myös raivon rauhoittaminen on pitelyn tarkoitus.
        Otetta hellätään HETI kun lapsi lakkaa rimpuilemasta ja huutamasta, puremasta, potkimasta, rikkomasta tavaroita jne. mitä hän tekisi muille jos joku ei estä!


      • Kirjavaa ilmaisua
        nurkat kopisten... kirjoitti:

        todella käytti vaan kirjavaa ilmaisua, kun kerran päiväkodissa tapahtunut! Ja jos lapselle sylikannossa tulee mustelmia, niin niille ei sitten mitään voi...vanhemmille tietenkin kerrottava tapahtumien kulku! Kyllä luottaisin silti päiväkodin väen taitoon hoitaa nämä ääritapauksetkin lapsen etua ajatellen!

        se oli. Jotkut eivät ymmärtäneet sitä ja huolestuivat!


      • HAH
        mikään kirjoitti:

        RANGAISTUS, vaikka lapsi sen niin kokisikin! Tai joku ulkopuolinen! Lapsen parhaaksi se tehdään!!!!!

        "Minäkin ihan lapsen parhaaksi rutistelen hänet käsieni väliin, tukistan ja riuhdon kädestä....ihan lasta vaan ajatellen, omasta rauhasta niin väliä."

        "Juuri niin, minähän se määrän sen missä menee liian lujan kosketuksen raja!"

        Voi apua, kuinka monta oikeuden ylituomaria näistä äideistä löytyykään!!!


      • monenlaisia
        HAH kirjoitti:

        "Minäkin ihan lapsen parhaaksi rutistelen hänet käsieni väliin, tukistan ja riuhdon kädestä....ihan lasta vaan ajatellen, omasta rauhasta niin väliä."

        "Juuri niin, minähän se määrän sen missä menee liian lujan kosketuksen raja!"

        Voi apua, kuinka monta oikeuden ylituomaria näistä äideistä löytyykään!!!

        turhaan siellä tussahtelet! Ääripäitäkin täällä jo riittämiin....hus siitä! kai lapsen kiduttajat kokoontuu muualla kuin täällä, jos sitä pelkäät! =)


      • selvähän se
        Kirjavaa ilmaisua kirjoitti:

        se oli. Jotkut eivät ymmärtäneet sitä ja huolestuivat!

        kun tarhantäti puhuu raivonhallinta menetelmistä, se on siis vain hieman "kirjavasti ilmaistua". Jos täällä ihan "tavis äiti" kertoisi vastaavasta, oltaisiin jo surutta lynkkaus päällä. Melkoisen huvittavaa sakkia :)

        Ihan vielä mielenkiinnosta kysyisin, miten se tilanne nyt sitten hoitui niin ettei ne nurkat kopisseetkaan vaikka kopisivatkin, jos kerran kyseessä oli todellakin potkiva, pureva ja rimpuileva eskarilainen, "häirikkölapsi", joka piti ilmeisen väkipakolla poistaa tilanteesta, niinkuin tarhantäti kertoikin?
        Kun ensin kehaistiin että vietiin kädestä raahaamalla nurkat kopisten eikä tullut edes mustelmia, niin että mitenkä se nyt sitten menikään, vietiinkö lapsi kantamalla, kädestä retuuttamalla vai peräti pulkalla vai miten, siitä pikkurillistä tukien?
        Onko nurkat kopisten meno-käsite tarhassa jotenkin erilainen, sen kun käsittää aikalailla vastentahtoisesti liki seiniä myöten kulkemiseksi?


      • vatvot...
        selvähän se kirjoitti:

        kun tarhantäti puhuu raivonhallinta menetelmistä, se on siis vain hieman "kirjavasti ilmaistua". Jos täällä ihan "tavis äiti" kertoisi vastaavasta, oltaisiin jo surutta lynkkaus päällä. Melkoisen huvittavaa sakkia :)

        Ihan vielä mielenkiinnosta kysyisin, miten se tilanne nyt sitten hoitui niin ettei ne nurkat kopisseetkaan vaikka kopisivatkin, jos kerran kyseessä oli todellakin potkiva, pureva ja rimpuileva eskarilainen, "häirikkölapsi", joka piti ilmeisen väkipakolla poistaa tilanteesta, niinkuin tarhantäti kertoikin?
        Kun ensin kehaistiin että vietiin kädestä raahaamalla nurkat kopisten eikä tullut edes mustelmia, niin että mitenkä se nyt sitten menikään, vietiinkö lapsi kantamalla, kädestä retuuttamalla vai peräti pulkalla vai miten, siitä pikkurillistä tukien?
        Onko nurkat kopisten meno-käsite tarhassa jotenkin erilainen, sen kun käsittää aikalailla vastentahtoisesti liki seiniä myöten kulkemiseksi?

        kyllähän se asia jo selkis, jos ei sinulle, niin lue uudelleen ja KAIKKI KOHDAT! Minä tavisäiti vallan hyvin ymmärsin tämän asian!


      • jos
        selvähän se kirjoitti:

        kun tarhantäti puhuu raivonhallinta menetelmistä, se on siis vain hieman "kirjavasti ilmaistua". Jos täällä ihan "tavis äiti" kertoisi vastaavasta, oltaisiin jo surutta lynkkaus päällä. Melkoisen huvittavaa sakkia :)

        Ihan vielä mielenkiinnosta kysyisin, miten se tilanne nyt sitten hoitui niin ettei ne nurkat kopisseetkaan vaikka kopisivatkin, jos kerran kyseessä oli todellakin potkiva, pureva ja rimpuileva eskarilainen, "häirikkölapsi", joka piti ilmeisen väkipakolla poistaa tilanteesta, niinkuin tarhantäti kertoikin?
        Kun ensin kehaistiin että vietiin kädestä raahaamalla nurkat kopisten eikä tullut edes mustelmia, niin että mitenkä se nyt sitten menikään, vietiinkö lapsi kantamalla, kädestä retuuttamalla vai peräti pulkalla vai miten, siitä pikkurillistä tukien?
        Onko nurkat kopisten meno-käsite tarhassa jotenkin erilainen, sen kun käsittää aikalailla vastentahtoisesti liki seiniä myöten kulkemiseksi?

        kirjoitan tänne, että olet kuin persiiseen ammuttu karhu, niin luuletko, että tarkoitan sun olevan oikeasti PERSIISEEN AMMUTTU KARHU! sama juttu toi nurkkien kopina...


      • Todella hyvä!
        jos kirjoitti:

        kirjoitan tänne, että olet kuin persiiseen ammuttu karhu, niin luuletko, että tarkoitan sun olevan oikeasti PERSIISEEN AMMUTTU KARHU! sama juttu toi nurkkien kopina...

        Ihan mieltä virkistää! Tosi hyvä juttu! En olis itse parempaa keksinyt! Hyvä!


      • kidutusta, väkipakkoa!
        selvähän se kirjoitti:

        kun tarhantäti puhuu raivonhallinta menetelmistä, se on siis vain hieman "kirjavasti ilmaistua". Jos täällä ihan "tavis äiti" kertoisi vastaavasta, oltaisiin jo surutta lynkkaus päällä. Melkoisen huvittavaa sakkia :)

        Ihan vielä mielenkiinnosta kysyisin, miten se tilanne nyt sitten hoitui niin ettei ne nurkat kopisseetkaan vaikka kopisivatkin, jos kerran kyseessä oli todellakin potkiva, pureva ja rimpuileva eskarilainen, "häirikkölapsi", joka piti ilmeisen väkipakolla poistaa tilanteesta, niinkuin tarhantäti kertoikin?
        Kun ensin kehaistiin että vietiin kädestä raahaamalla nurkat kopisten eikä tullut edes mustelmia, niin että mitenkä se nyt sitten menikään, vietiinkö lapsi kantamalla, kädestä retuuttamalla vai peräti pulkalla vai miten, siitä pikkurillistä tukien?
        Onko nurkat kopisten meno-käsite tarhassa jotenkin erilainen, sen kun käsittää aikalailla vastentahtoisesti liki seiniä myöten kulkemiseksi?

        Mitä vielä? Kyllä on mielikuvitus lähtenyt laukkaamaan kovasti osalla kirjoittajista!!!

        Tarhantädit ovat tavallisia myös!
        "Nurkat kopisten" oli nyt vaan minun tapani sanoa asia. Jos tuntisit minut ymmärtäisit, että en tarkoita sitä kirjaimellisesti. Sinä et tunne minua ollenkaan!!!!!

        Oli näköjään erittäin suuri virhe kirjoittaa asia näin, kun tarkoitin sillä lähinnä päättäväistä menoa jäähylle! Paljon energiaa kulunut vaan tuon "nurkat kopisten" ympärillä. Tärkeämpi pointti jäänyt siten vähemmälle huomiolle!

        Lue kaikki viestit huolella tuon alkuperäisen viimeisimmän jälkeen!


      • turiset
        Todella hyvä! kirjoitti:

        Ihan mieltä virkistää! Tosi hyvä juttu! En olis itse parempaa keksinyt! Hyvä!

        joillakuilla täällä tapana tehdä pilkulle "kamaluuksia" ja sitten tärkeillä vähintään kolme päivää täällä tätä kamalaa väärinymmärrystään!


      • hiukan ahtaat
        kidutusta, väkipakkoa! kirjoitti:

        Mitä vielä? Kyllä on mielikuvitus lähtenyt laukkaamaan kovasti osalla kirjoittajista!!!

        Tarhantädit ovat tavallisia myös!
        "Nurkat kopisten" oli nyt vaan minun tapani sanoa asia. Jos tuntisit minut ymmärtäisit, että en tarkoita sitä kirjaimellisesti. Sinä et tunne minua ollenkaan!!!!!

        Oli näköjään erittäin suuri virhe kirjoittaa asia näin, kun tarkoitin sillä lähinnä päättäväistä menoa jäähylle! Paljon energiaa kulunut vaan tuon "nurkat kopisten" ympärillä. Tärkeämpi pointti jäänyt siten vähemmälle huomiolle!

        Lue kaikki viestit huolella tuon alkuperäisen viimeisimmän jälkeen!

        kuviot, jotta ymmärtäisivät miten sanoilla "voi leikkiä"...mutta kyllä me täysipäiset ihan hyvin ymmärrettiin, ettei siellä rappaukset seiniltä irronneet, kun lapsen tilaanteesta pois veit! =) antaa nyt vaahtoojien rauhoittua, josko sitten järkiintyvätkin!


      • hyvää yötä!
        hiukan ahtaat kirjoitti:

        kuviot, jotta ymmärtäisivät miten sanoilla "voi leikkiä"...mutta kyllä me täysipäiset ihan hyvin ymmärrettiin, ettei siellä rappaukset seiniltä irronneet, kun lapsen tilaanteesta pois veit! =) antaa nyt vaahtoojien rauhoittua, josko sitten järkiintyvätkin!

        Jotain tällaista ajattelinkin! Joo, taidan kohta jo itsekin lopetella. Oli kyllä mielenkiintoista keskustelua! Hyvää yötä!


      • Olkapää sijoiltaan
        jäävikö kirjoitti:

        "Minun ei tarvinnut kertaakaan ottaa lasta tukasta kiinni. Otin käsivarresta ja vein niin, että "nurkat kopisi"!

        Niin, mikä ihme se kantasi tässä on. Harjoitat itse fyysistä kidutusta raahamalla lasta kädestä ja silti ylenkatsot toisen tukasta pitelyä.

        Tiedätkö miten herkkiä on pienen lapsen luut ja miten herkästi lapsen pehmeään ihoon painuu mustelmat. Kyllä tuo sinun tapasi tässä kuulosti paljon pahemmalta kuin pieni tukistus.

        "Älä tee niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä opetan!!"

        Omasta lapsuudestani muistan, että kun äiti nappasi pikkuveljeäni kädestä raahatakseen hänet omaan huoneeseensa häpeämään, lähti veljeltä olkapää sijoiltaan! Arvatkaa, mikä tuskan huuto (ja lääkärireissu) siitä seurasi.. ja jotkut vielä väittävät, ettei "talutus" ole vaarallista eikä satuta lasta... ja katin kontit.

        Tuskinpa se talutettava tulee aina kiltisti taluttajan perässä. Minun kokemukseni mukaan lapset usein kyllä pistävät kampoihin, kuka enemmän, kuka vähemmän. Itse näen kevyen tukkapöllyn vähemmän haitallisena, vaikka en sitä enää käytäkään, koska lapsemme tietää jo pelisäännöt.

        Täällä usein väitetään tukistettujen lapsien kasvavan toisten tukistajiksi ja lyöjiksi ja jotka sitten murkkuiässä käyvät vanhempiensa päälle. Tuosta voi toki olla montaa mieltä, mutta ei ainakaan meidän pojasta ole sellaista tullut, vaikka joskus villinä leikki-ikäisenä tukasta vähän nippaistiinkin kiinni, kun sana ei tehonnut ja kyseessä oli selkeä ilkiteko tai vaaratilanne. Lapsikin nimittäin osaa tehdä asioita piruuttaan (esimerkiksi meidän poika kerran n. 4-vuotiaana otti maljakon pöydältä, katsoi minua "se" ilme silmissään ja eistäni huolimatta paiskasi sen lattiaan, ennen kuin ehdin paikalle).


      • jos siis
        jos kirjoitti:

        kirjoitan tänne, että olet kuin persiiseen ammuttu karhu, niin luuletko, että tarkoitan sun olevan oikeasti PERSIISEEN AMMUTTU KARHU! sama juttu toi nurkkien kopina...

        kirjoitan tänne että tarhantäti retuutti lasta niinkuin märkää rättiäkoska itsekin niin sanoi niin en kai nyt tosissaan tarkottanut että retuutti niinkuin kuin märkää rättiä. Oikeasti tilanne meni nätin pyheen voimalla.

        Tästä voi päätellä, ettei mitään kannata ottaa vakavasti mitä sanotaan, aina pitää jättää p.puheiden pyörtämisvara :)


      • älä ota sitä
        kidutusta, väkipakkoa! kirjoitti:

        Mitä vielä? Kyllä on mielikuvitus lähtenyt laukkaamaan kovasti osalla kirjoittajista!!!

        Tarhantädit ovat tavallisia myös!
        "Nurkat kopisten" oli nyt vaan minun tapani sanoa asia. Jos tuntisit minut ymmärtäisit, että en tarkoita sitä kirjaimellisesti. Sinä et tunne minua ollenkaan!!!!!

        Oli näköjään erittäin suuri virhe kirjoittaa asia näin, kun tarkoitin sillä lähinnä päättäväistä menoa jäähylle! Paljon energiaa kulunut vaan tuon "nurkat kopisten" ympärillä. Tärkeämpi pointti jäänyt siten vähemmälle huomiolle!

        Lue kaikki viestit huolella tuon alkuperäisen viimeisimmän jälkeen!

        niin vakavasti. Sattui vain huvittamaan tapa millä esitit asiasi. Muistaakseni kehaisit tuossa jossain kohdassa hyvinkin kärkevästi ettei sinun ole tarvinnut raskaana ollessasikaan tarttua lasta niskavilloista vaan raahasit häirikkölapsen pois niin että nurkat kopisi...mustelmitta.
        Sitten et vienytkään, sitten sitä ja tätä.... mutta ei se mitään.

        Arvostan kyllä pk.työntekijöitä, mutta olen nähnyt sielläkin tapahtuvaa toimintaa laidasta laitaan, joten en suhtudu pk:iin ehdottoman oikeellisena toimintapaikkana. Tiedän, että sielläkin toimitaan hyvin ja sitten taas hieman kyseenalaisesti, varsinkin muiden silmien kantamattomissa. Periaatteesta huvittaa se "ehdottomuus" kun siitäkin luistetaan minkä ehditään, vaikka toisin puhutaan.

        Muta älä ota tätä vakavasti :) Kunhan tartuin täkyyn ja hiukan "kiusasin" huvittuneena epäkohdan takia. Sori, uskon että hoidit tilanteen "ihan hyvin".


      • parempi
        Vaan sillä estetään kirjoitti:

        sitä, että lapsi ei satuta muita ja itseään. Myös raivon rauhoittaminen on pitelyn tarkoitus.
        Otetta hellätään HETI kun lapsi lakkaa rimpuilemasta ja huutamasta, puremasta, potkimasta, rikkomasta tavaroita jne. mitä hän tekisi muille jos joku ei estä!

        Saman asian ajaa kun otat lasta niskavilloista kiinni. Vahingot ovat lasta ajatellen vähäisemmät. Ei tule mustelmia eikä lapsi koe että hänet on nujerrettu. Niskavilloista pitämällä lapsi pysäytetään. Väkisin sylissä pitäminen on väkivaltaista ja pitkäkestoisempi tapahtuma. Lapselle voi aiheutua hiusmurtumia ja hän voi paniikissa purra tai lyödä päällään kiinnipitäjää. Ammattikasvattajille ehkä opetetaan "oikeita otteita" mutta tilanteen tuoksinnassa myös kiinnipitäjän adrenaliini nousee ja sattuu ylireagoimista.
        Kuulin tapauksesta, jossa opettaja pysäytti ekaluokkalaisen taklaamalla hänet lattiaan ja makaamalla osittain lapsen päällä kunnes tämä rauhoittui. Uskon vakaasti että tilanne oli lapselle traumaattisempi kuin jos opettaja olisi yksinkertaisesti napannut tukasta ja sanonut tiukasti SEIS!


      • on huono juttu, että
        parempi kirjoitti:

        Saman asian ajaa kun otat lasta niskavilloista kiinni. Vahingot ovat lasta ajatellen vähäisemmät. Ei tule mustelmia eikä lapsi koe että hänet on nujerrettu. Niskavilloista pitämällä lapsi pysäytetään. Väkisin sylissä pitäminen on väkivaltaista ja pitkäkestoisempi tapahtuma. Lapselle voi aiheutua hiusmurtumia ja hän voi paniikissa purra tai lyödä päällään kiinnipitäjää. Ammattikasvattajille ehkä opetetaan "oikeita otteita" mutta tilanteen tuoksinnassa myös kiinnipitäjän adrenaliini nousee ja sattuu ylireagoimista.
        Kuulin tapauksesta, jossa opettaja pysäytti ekaluokkalaisen taklaamalla hänet lattiaan ja makaamalla osittain lapsen päällä kunnes tämä rauhoittui. Uskon vakaasti että tilanne oli lapselle traumaattisempi kuin jos opettaja olisi yksinkertaisesti napannut tukasta ja sanonut tiukasti SEIS!

        tukistaminen on kielletty!


      • "päiväkotitäti" ei
        älä ota sitä kirjoitti:

        niin vakavasti. Sattui vain huvittamaan tapa millä esitit asiasi. Muistaakseni kehaisit tuossa jossain kohdassa hyvinkin kärkevästi ettei sinun ole tarvinnut raskaana ollessasikaan tarttua lasta niskavilloista vaan raahasit häirikkölapsen pois niin että nurkat kopisi...mustelmitta.
        Sitten et vienytkään, sitten sitä ja tätä.... mutta ei se mitään.

        Arvostan kyllä pk.työntekijöitä, mutta olen nähnyt sielläkin tapahtuvaa toimintaa laidasta laitaan, joten en suhtudu pk:iin ehdottoman oikeellisena toimintapaikkana. Tiedän, että sielläkin toimitaan hyvin ja sitten taas hieman kyseenalaisesti, varsinkin muiden silmien kantamattomissa. Periaatteesta huvittaa se "ehdottomuus" kun siitäkin luistetaan minkä ehditään, vaikka toisin puhutaan.

        Muta älä ota tätä vakavasti :) Kunhan tartuin täkyyn ja hiukan "kiusasin" huvittuneena epäkohdan takia. Sori, uskon että hoidit tilanteen "ihan hyvin".

        mielestäni käyttänyt sellaista sanaa kuvatessaan tilannetta!


      • kovaa?!
        Olkapää sijoiltaan kirjoitti:

        Omasta lapsuudestani muistan, että kun äiti nappasi pikkuveljeäni kädestä raahatakseen hänet omaan huoneeseensa häpeämään, lähti veljeltä olkapää sijoiltaan! Arvatkaa, mikä tuskan huuto (ja lääkärireissu) siitä seurasi.. ja jotkut vielä väittävät, ettei "talutus" ole vaarallista eikä satuta lasta... ja katin kontit.

        Tuskinpa se talutettava tulee aina kiltisti taluttajan perässä. Minun kokemukseni mukaan lapset usein kyllä pistävät kampoihin, kuka enemmän, kuka vähemmän. Itse näen kevyen tukkapöllyn vähemmän haitallisena, vaikka en sitä enää käytäkään, koska lapsemme tietää jo pelisäännöt.

        Täällä usein väitetään tukistettujen lapsien kasvavan toisten tukistajiksi ja lyöjiksi ja jotka sitten murkkuiässä käyvät vanhempiensa päälle. Tuosta voi toki olla montaa mieltä, mutta ei ainakaan meidän pojasta ole sellaista tullut, vaikka joskus villinä leikki-ikäisenä tukasta vähän nippaistiinkin kiinni, kun sana ei tehonnut ja kyseessä oli selkeä ilkiteko tai vaaratilanne. Lapsikin nimittäin osaa tehdä asioita piruuttaan (esimerkiksi meidän poika kerran n. 4-vuotiaana otti maljakon pöydältä, katsoi minua "se" ilme silmissään ja eistäni huolimatta paiskasi sen lattiaan, ennen kuin ehdin paikalle).

        Kyllä lapsen saa vietyä jäähylle ilman, et tarvii nykii kädestä, raahata, puristaa lapsi mustelmille tms.!


      • Näin.
        kovaa?! kirjoitti:

        Kyllä lapsen saa vietyä jäähylle ilman, et tarvii nykii kädestä, raahata, puristaa lapsi mustelmille tms.!

        vaan äiti otti veljeäni kiinni ranteesta ihan tavalliseen tapaan, viedäkseen hänet huoneeseensa. Veljeni vain sattui samanaikaisesti vetämään itseään toiseen suuntaan, jolloin olkapää lähti sijoitaan, koska äiti piti riittävän tiukasti ranteesta kiinni.

        Myöhemminkin hänellä lähti olkapää helposti sijoitaan - sitä en tiedä, aiheuttiko sen tuo tapahtuma vai oliko hänellä vain luonnostaan taipumus siihen.

        Missään en väittänyt, että kädestä vetäminen tarkoittaisi hillitöntä repimistä tai mustelmille puristelua, vaan ajatuksena oli kertoa, että joskus vahinkoja voi tulla vähemmälläkin, ilman eri tarkoitusta repiä "käsi sijoitaan". Lapset kun ovat yllättävän herkkiä näissä asioissa. Vai uskotko sinä tosissasi, että lapsi aina kiltisti ja nätisti seuraa taluttajaansa häpeähuoneeseen? Höpön pöpön, sanon minä. Yleensä mitä olen päässyt näitä tilanteita itse kokemaan ja näkemään, suurin osa lapsista kyllä haraa vastaan enemmän tai vähemmän! Suurin osa taluttajista vain puolustelee omia tekojaan ainoana väkivallattomana, ihanana ja auvoisena kasvatuskeinona tuomiten siinä sivussa kaikki muut kasvatuskeinot pahempina, uskaltamatta katsoa itse peiliin.


      • jos vaikka provoilin!
        älä ota sitä kirjoitti:

        niin vakavasti. Sattui vain huvittamaan tapa millä esitit asiasi. Muistaakseni kehaisit tuossa jossain kohdassa hyvinkin kärkevästi ettei sinun ole tarvinnut raskaana ollessasikaan tarttua lasta niskavilloista vaan raahasit häirikkölapsen pois niin että nurkat kopisi...mustelmitta.
        Sitten et vienytkään, sitten sitä ja tätä.... mutta ei se mitään.

        Arvostan kyllä pk.työntekijöitä, mutta olen nähnyt sielläkin tapahtuvaa toimintaa laidasta laitaan, joten en suhtudu pk:iin ehdottoman oikeellisena toimintapaikkana. Tiedän, että sielläkin toimitaan hyvin ja sitten taas hieman kyseenalaisesti, varsinkin muiden silmien kantamattomissa. Periaatteesta huvittaa se "ehdottomuus" kun siitäkin luistetaan minkä ehditään, vaikka toisin puhutaan.

        Muta älä ota tätä vakavasti :) Kunhan tartuin täkyyn ja hiukan "kiusasin" huvittuneena epäkohdan takia. Sori, uskon että hoidit tilanteen "ihan hyvin".

        HA HAA! Mitä jos kaikki onkin sitä niin mukavaa provoilua? Sitä kun tuntuu harrastavan niin moni muukin täällä! Minäkin kokeilin.

        Oli kivaa ja mielenkiintoista! "Päiväkotitäti" kiittää "nurkat kopisten" kanssakirjoittajia mielenkiintoisista sanan asetteluista.
        Mukavaa kevättä kaikille! Heippa!


      • silloin kun tukistaa?
        Näin. kirjoitti:

        vaan äiti otti veljeäni kiinni ranteesta ihan tavalliseen tapaan, viedäkseen hänet huoneeseensa. Veljeni vain sattui samanaikaisesti vetämään itseään toiseen suuntaan, jolloin olkapää lähti sijoitaan, koska äiti piti riittävän tiukasti ranteesta kiinni.

        Myöhemminkin hänellä lähti olkapää helposti sijoitaan - sitä en tiedä, aiheuttiko sen tuo tapahtuma vai oliko hänellä vain luonnostaan taipumus siihen.

        Missään en väittänyt, että kädestä vetäminen tarkoittaisi hillitöntä repimistä tai mustelmille puristelua, vaan ajatuksena oli kertoa, että joskus vahinkoja voi tulla vähemmälläkin, ilman eri tarkoitusta repiä "käsi sijoitaan". Lapset kun ovat yllättävän herkkiä näissä asioissa. Vai uskotko sinä tosissasi, että lapsi aina kiltisti ja nätisti seuraa taluttajaansa häpeähuoneeseen? Höpön pöpön, sanon minä. Yleensä mitä olen päässyt näitä tilanteita itse kokemaan ja näkemään, suurin osa lapsista kyllä haraa vastaan enemmän tai vähemmän! Suurin osa taluttajista vain puolustelee omia tekojaan ainoana väkivallattomana, ihanana ja auvoisena kasvatuskeinona tuomiten siinä sivussa kaikki muut kasvatuskeinot pahempina, uskaltamatta katsoa itse peiliin.

        Ja lapsi ei siis rimpuile yhtään vastaan silloin kun tukasta otetaan kiinni? Ja näin ollen tukasta kiinni pitäminen ei siis satu? Ja päänahka ei rupea punottamaan?

        Jos tukasta pitelee hellästi kiinni, niin eihän se silloin katkaise lapsen toimintaa (oli se nyt sitten riehumista, toisen satuttamista jne.) koska lapsi ei tunne pitelyä. Kyllä tukasta pitää ottaa tuntuvasti kiinni.
        Mikä tekee siitä niin paljon paremman vaihtoehdon saada lapsi ojennukseen? Jos käsiverresta pitelee hellästi niin ei sekään viestitä lapselle, että nyt riittää/ nyt jäähylle/ stop riehuminen tms.

        Tukasta voi monien kirjoittajien mukaan ottaa "hellän tuntuvasti" kiinni. Miksei siis käsivarresta?

        En epäillytkään, että tarkoitit hillitöntä repimistä ja mustelmille puristelua. Niin kuin itse kirjoitit, vahinkoja voi tulla vähemmälläkin. Mielestäni myös silloin jos tukistetaan.

        Lapsi ei aina seuraa kiltisti jäähylle, mutta ei se tarkoita sitä, että kädestä pitää kiskoa koko ajan, myötäilemättä lapsen liikeitä!

        Suurin osa TUKISTELIJOISTA vain puolustelee omia tekojaan ainoana väkivallattomana, ihanana ja auvoisena kasvatuskeinona tuomiten siinä sivussa kaikki muut kasvatuskeinot pahempina, uskaltamatta katsoa itse peiliin.


      • niin on
        on huono juttu, että kirjoitti:

        tukistaminen on kielletty!

        mutta tukistaminen on huomattavasti harmittomampaa kuin väkisin kiinni pitäminen.

        Jos laki lähtee siitä mikä on oikeasti lapsen etu siellä pitäisi olla sitten tarkasti määritelty myös kuinka pysäytät riehuvan eskarilaisen tähän fyysisesti kajoamatta ja vammoja tai henkistä kärsimystä tuottamatta.


    • ja vielä säännöt

      Ne tulisi selvittää lapselle pienestä pitäen! Säännön jatkuvasta rikkomista tulisi seurata rangaistus, joka TÄYTYY osata suhteuttaa OIKEIN! Tukkapöllyt jatkuen samoin kun jatkuva huutaminen ei auta yhtään! Parempia keinoja nuo rangaistukset, joista ei sitten livetä aikuisen taholta! Jos tilanne uhkaa vaaralliseksi mennä(joku auton alle juoksu), niin silloin se estetään nopeimmalla mahdollisella tavalla, vaikka se olisi tukasta kiinni pitäminen kunhan onnettomuus estetään! Sitten taas kerrataan asioita...elämä pienen lapsen kanssa on toisinaan yhtä jankuttamista, mutta se palkitsee kyllä itse itsensä!

    • Tukistus OK

      Mielestäni tukistuksella ei ole rajoitusta. Paitsi nykyisen lainsäädännön mukaan, jossa tukistus on kiellettyä laissa. Tuo laki on ihan P:eestä. Sillä jos lapsi ei tottele, on parasta kasvatusta antaa kunnon haivennus, ja kyllä lapsi uskoo! Lopettakaa tyhmä lain noudattaminen ja kasvattakaa äidin pikku mussukoista kunnon kansalaisia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe