Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Runsaasti ilmaa

Pallukka

Minulla on vatsa kuin potkupallo. siis runsaasti ilmaa, joka ei mistään kautta tule ulos. (ei suun- eikä peräpään kautta). Samanaikaisesti huimaa.

Voikohan tämä huippaava tunne johtua tuosta runsaasta suolikaasusta, vai onkohan jotain muuta?

Kellään samanlaista? Mielelläni jakaisin kokemuksia.

28

59810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myrtti

      Itselläni on miltei jatkuvasti maha täynnä ilmaa ja kun sitä on tosi paljon, niin olo menee muutenkin melko veltoksi. Juuri huimaa hieman yms. Kannattaa kokeilla esim. Cuplatonia tms, joka helpottaa ilmaan ja palloiluun. Ja liikuntaa myös - pistää mukavasti ilmat liikkelle. :)

      • Anonyymi

        Minulla Kuplaton ei auttanut. Minifom 200mg on auttanut. Ei turvota vatsa


    • milki

      Mä ihmettelin pari vuotta samaa, että miksei ilma tuu pihalle mistään. Loppujen lopuksi löytyi laktoosi-intoleranssi ja nyt jälkeenpäin osaankin yhdistää vaivat maitoon yms.

      Mua myös huippasi ja oli kamalia rytmihäiriöitä, tarkkaile vähän oireita ja liittyykö esim. maidon juonnin yhteyteen. Mulla ei kyseinen vaiva ole koskaan tullut mieleenikään.

      • napsu

        mulla myös valtavat ilmavaivat,tulee kyllä myös ulos ala-ja yläpäästä.laktoosi-intoleranssi todettiin.nyt vain ihmettelen oikean puoleista kylkikipuilua,myös selän puolella.voisiko kipu johtua suoleen kerääntyvästä ilmasta?onko kellään kokemusta?


      • Pallukka

        "Myrtti" ja "Milki" Kiitos ystävälliset ihmiset, että jaksoitte kertoa kokemuksistanne :) Helpottaa, kun tietää että tämä ei ole aivan tuntematon juttu muillekkaan.

        Ensitilassa jätän maidon pois. (Olenkin melkoinen "maitovasikka") Katson kuinka se vaikuttaa tähän ongelmaani.

        Kertokaa toisetkin , jos on ollut samantyyppistä ongelmaa.


      • Pallukka
        napsu kirjoitti:

        mulla myös valtavat ilmavaivat,tulee kyllä myös ulos ala-ja yläpäästä.laktoosi-intoleranssi todettiin.nyt vain ihmettelen oikean puoleista kylkikipuilua,myös selän puolella.voisiko kipu johtua suoleen kerääntyvästä ilmasta?onko kellään kokemusta?

        ...on ajoittain kipua oikealla kyljessä, joka tuntuu myös selän puolella, lavan alareunan korkeudella.

        Omalla kohdallani olen tullut siihen ajatukseen, että varmaan ilma aiheuttaa kipua siellä jossain suolen mutkassa. "Kuunnellessani" kivun aikana vatsaani, niin silloin kun siellä tuntuu liikettä ja kuuluu kurinaa, samalla helpottaa kipu. Ajattelen, että joku kaasukupla siellä sen kivun aiheutti.


      • napsu
        Pallukka kirjoitti:

        ...on ajoittain kipua oikealla kyljessä, joka tuntuu myös selän puolella, lavan alareunan korkeudella.

        Omalla kohdallani olen tullut siihen ajatukseen, että varmaan ilma aiheuttaa kipua siellä jossain suolen mutkassa. "Kuunnellessani" kivun aikana vatsaani, niin silloin kun siellä tuntuu liikettä ja kuuluu kurinaa, samalla helpottaa kipu. Ajattelen, että joku kaasukupla siellä sen kivun aiheutti.

        minäkin olen ajatellut kylki-ja selkäkivun johtuvan suolistokaasuista.mietityttää vaan välillä ettei mitään vakavaa ja tuntuu että tämä pelko lisää kipua ja huonoa oloa.


      • Pallukka
        napsu kirjoitti:

        minäkin olen ajatellut kylki-ja selkäkivun johtuvan suolistokaasuista.mietityttää vaan välillä ettei mitään vakavaa ja tuntuu että tämä pelko lisää kipua ja huonoa oloa.

        Juuri noin se on minullakin. Pelkää, että onko jotain vakavampaa
        Että tuommoinen vatsan kurinakin voi olla henkisesti helpottavaa, kun siitä saa jonkinmoisen diagnoosin vaivallensa :)
        Hyvää yötä sinulle!


      • Myrtti
        Pallukka kirjoitti:

        Juuri noin se on minullakin. Pelkää, että onko jotain vakavampaa
        Että tuommoinen vatsan kurinakin voi olla henkisesti helpottavaa, kun siitä saa jonkinmoisen diagnoosin vaivallensa :)
        Hyvää yötä sinulle!

        Myös minulla on silloin tällöin kylki- ja selkäkipua ilmavaivojen takia. Joskus on myös sattunut aivan älyttömästi tuonne umpisuolen kohdille ja oon ollu ihan varma, että kohta se räjähtää, mutta ensipaniikin jälkeen oon tajunnu, että ilma siellä vaan pyörii.

        Ilmavaivojen osalta on melko ikävää, että se ainakin minun kohdalla myös aiheuttaa tavallaan luulosairautta, kun luulen että kyseessä onkin joku muu kuin mahavaiva. Eikä asiaa paranna se, että maha on koko ajan mielessä... Mutta kai sitä kaikkeen tottuu ja ongelma-mahan kanssa oppii elämään. :)


      • Paavo
        Pallukka kirjoitti:

        "Myrtti" ja "Milki" Kiitos ystävälliset ihmiset, että jaksoitte kertoa kokemuksistanne :) Helpottaa, kun tietää että tämä ei ole aivan tuntematon juttu muillekkaan.

        Ensitilassa jätän maidon pois. (Olenkin melkoinen "maitovasikka") Katson kuinka se vaikuttaa tähän ongelmaani.

        Kertokaa toisetkin , jos on ollut samantyyppistä ongelmaa.

        Moi!
        Minulla ainakin pistää oikeanpuoleiseen kylkeen kun on runsaasti ilamvaivoja,oon todennut että kun makaan vasemalla kyljellä niin helpottaa! Minulla oli refluksio sairaus ja se hoidettiin leikkaamaalla kuntoon,leikkauksen jälkeen tuli kuitenkin kauheet ilmavaivat,ennen leikkausta ruokatorvi oli niin löysä että röyhtäilin jatkuvasti ja ilma tuli pois! Lääkäri määräsi minulle silloin ilmavaivoihin minifom nimistä lääkettä joka on nykyään reseptivapaa ja se auttaa kun oikeen on tukala olo ja kylkee pistää! Ruokavaliolla ja liikunalla pysyy ilmavaivat hyvin kurissa ja tarvittaessa minifomia ja makuulle vasemmalle kyljelle niin toimii ainakin meikäläisen kohdalla!


      • Pallukka
        Paavo kirjoitti:

        Moi!
        Minulla ainakin pistää oikeanpuoleiseen kylkeen kun on runsaasti ilamvaivoja,oon todennut että kun makaan vasemalla kyljellä niin helpottaa! Minulla oli refluksio sairaus ja se hoidettiin leikkaamaalla kuntoon,leikkauksen jälkeen tuli kuitenkin kauheet ilmavaivat,ennen leikkausta ruokatorvi oli niin löysä että röyhtäilin jatkuvasti ja ilma tuli pois! Lääkäri määräsi minulle silloin ilmavaivoihin minifom nimistä lääkettä joka on nykyään reseptivapaa ja se auttaa kun oikeen on tukala olo ja kylkee pistää! Ruokavaliolla ja liikunalla pysyy ilmavaivat hyvin kurissa ja tarvittaessa minifomia ja makuulle vasemmalle kyljelle niin toimii ainakin meikäläisen kohdalla!

        Kuvauksesi oli selkeyttävä ja Minifom-vinkin otan ilolla vastaan.

        Huippaako sinua, silloin kun on paljon ilmaa vatsassa?
        Mulla pääkin on silloin tokkuraisen oloinen. (johtuneeko samasta vaivasta, vai lieneekö jotain muuta?)


    • Mulla näin

      Voisi liittyä johonkin muuhun kuin laktoosiin: käytätkö Pan-suolattuja tuotteita tai aromisuolaa? Ne myös turvottaa vatsan ihan palloksi ja olo on todella kurja parikin päivää.

      • sanoisin

        Yleensä kaikki liian suolainen turvottaa nesteen kertymisen muodossa.

        Käsittääkseni kysyjä tarkoittanee ilmavaivoista johtuvaa turvotusta, jollaista tietääkseni aiheuttaa monet ruoka-aineet.


    • myös kärsivä

      Vatsavaivat täälläkin kiusaa.
      Mulla on jo kauan (kuukausia) ollut vatsan turvotusta aamusta iltaan. Ilmaa tulee molemmista päistä enempi kyllä röyhyttää. Heti aamusta jo röyhyttää vaikkei mitään olisi vielä edes syönyt. Myös huippausta, huonoa oloa ja sydämen tykytystä on aina silloin tällöin.
      Nyt viimeiset 4 päivää on ruuan jälkeen alkanut kipu vatsassa, jonka jälkeen saa mennä vessaan ja vatsa on aivan löysällä.
      Tämä saikin nyt soittamaan taas lääkärille, joka viimeksi pyysi vaan olemaan ilman kahvia ja ruisleipää, tästäkään ei siis apua.
      Olen käynyt verikokeessa ja laktoosikokeessa,
      mutta kummastakaan ei löytynyt syytä näihin vaivoihin.
      Nyt odotan parhaillaan lääkärin soittoa, että mitäs tutkitaan seuraavaksi. Luultavasti ylävatsan ultra olisi seuraavaksi.
      Ei ole mukava vaiva ollenkaan, kun ei tiedä mistä johtuu ja ei tiedä miten pukeutuisi ettei kauhea turvonnut vatsa näkyisi kaikille.

      • NeuvoaTarvitseva

        Tänään aamupäivästä vetäsin savukkeen ja jostain syystä se meni aivan väärään keuhkoon tai mihin sitten ikinä menikin.. Nyt ilmaa tulee kokoajan röyhtäilynä tai välillä tuntuu että on ilmaa vatsassa mutta se ei tule millään vaikka miten yrittäisi röyhtäistä :/ tämä on todella kiusankappale.. En saa nukuttua tämän takia, ilmavaivoja ei oikeastaa ole ollut mutta tämä ainainen röyhtäily käy hermoille..
        Vai onko tää ohimenevä tunne, että huomenna sitä ei sitten enää tunne :o

        Mitä minun tulisi tehdä että saan tämän pois?
        - Jos minua jokin muu sitten vaivaa..


      • Jenny-Katariina
        NeuvoaTarvitseva kirjoitti:

        Tänään aamupäivästä vetäsin savukkeen ja jostain syystä se meni aivan väärään keuhkoon tai mihin sitten ikinä menikin.. Nyt ilmaa tulee kokoajan röyhtäilynä tai välillä tuntuu että on ilmaa vatsassa mutta se ei tule millään vaikka miten yrittäisi röyhtäistä :/ tämä on todella kiusankappale.. En saa nukuttua tämän takia, ilmavaivoja ei oikeastaa ole ollut mutta tämä ainainen röyhtäily käy hermoille..
        Vai onko tää ohimenevä tunne, että huomenna sitä ei sitten enää tunne :o

        Mitä minun tulisi tehdä että saan tämän pois?
        - Jos minua jokin muu sitten vaivaa..

        Kaikkiin näihin samoihin vaivoihin sain avun maitohappobakteereista.Turvotus loppui kivut loppui ja ilman kertyminen.Olen kuin uusi ihminen.Maitohappobakteerit ovat suoliston poliiseja,kun bakteerikanta on sekaisin tulee turvotusta ilman kertymistä ym.Olen niin onnellinen kun vatsa on pehmeä ja normaali.-(o)


      • vatsavaivainen

        Ongelmasi on tuttu minullekkin. Vaivani aklkoi maaliskuulla, kolestrolini oli koholla ostin punariisi Q10
        otin suurimman sallitun eli 2 x 2 kpl. pv. 11 pv ajan.kolestroli laski mutta sitten se alkoi kova ripuli, ja ilmavaaivat. se on kestänyt jo viisikk. odotan töhystykseen aikaa. ilta on pahin, kun yrittää nukkua, mutta ilma ei tule samariinilla ei vichyllä pois, ei kuplatonilla pois.


    • sappi voi vaivata

      Juuri tulin sairaalahoidosta... Oikeanpuoleinen kipu, joka säteilee selkään, voi olla myös merkki sappikivistä. Näin oli ainakin kohdallani. Minullakin ongelmavatsa, johon hyvin auttaneet juurikin maitohappobakteerit ja liikunta.

    • monivaivainen

      koita sitä cuplatonia, iteki koklasin. autto. ei se oo kun n. 6 e 30 kapselia

      • näin minulla

        minulla maitohappobakteerit tekivät pahemman olon. Vatsa kylkikaaren alta kipeä, pisti. Kaasua, todettiin ylövatsan ultrassa. Sitten ävin ylävatsa tähystyksessa, sappinestettä. Sappineste aiheutti ripuloinnin. Tämä on minun kokemukseni. Muistakaa; yksilöllistä.


    • hjjjbjjh

      .......

    • Ulosteviljely

      Hakeudu lääkärille ja vaadi ulostetesti bakteeri ym.kannan selvittämiseksi.Omani selvitettiin ADD:toimesta Yhdysvalloissa elokuussa 2015.Minulle määrättiin Mutaflor-kuuri.Bakteerikanta muuttuu hitaasti.Seitsemäs paketti on menossa a'80e ja tilanne erittäin hyvä.Usean vuoden piina alkaa helpottua.

      • paremminasiat

        Edelleenkin Mutaflor(14.pakkaus)kohta lopussa ja oireet pysyneet poissa lähes kokonaan.Joskus on ilmaa paljon ja joudun sitä röyhtäilemään pois.Muutos on ollut kuitenkin suuri.Vältän hiilarien ja näkyvän sokerin syömistä ja tiedän kyllä ettei alkoholikaan ole hyväksi .Mutta siis teettäkää se ulostetesti.


    • Paturik

      minulla hieman samankaltaista vaivaa. Syönnin jälkeen, melkein välittömästi, alkaa kipu vasemmalla vatsan yläosassa. Sinne kerääntyy ilmeisesti kaasua, kun painan sormet kylkiluiden alle tulee se röyhtäisynä ulos ja kipu hellittää. Jos en paina sormilla, kipu vain kasvaa. Nyt sama vaiva alkanut vasemmalla alaselässäkin.

    • Kyllästynyt2488

      Rekisteröytyn joukkoon noloon.. mikä auttaa?

    • Refluksivaivainen

      Mä luulen et itselle kaikista pahin on se kun huonot ruokailutottumukset ja en syö joka kerta terveellisesti, saattaa olla päiviä kun on niin etova olo ja en saa mitään alas... tyhjä maha tekee myös sitä etovuutta ja lisää ilmaa, itse jos äityy todella pahaksi menen ulos haukkaamaan raitista ilmaa ja ennen sitä otan vaikka Samarinia... syön päivittäin kurkkupastilleja myös... jos kävellessä pahenee, istun alas ja koitan taputella röyhyä ulos, koitan rauhoittaa itseäni ettei olo pahenisi... kun pahin ohi, koitan saada hiukan jotain vatsan pohjalle.

    • eixylitoliaenää

      Xylitol ja erilaiset keinomakeutusaineet eri muodoissa, purkka, mehu, pastillit jne. aiheuttivat minulle ilmaa vatsaan ja kipuja sen takia. Kartan nyt ko. aineita. Tilanne parani oleellisesti.

    • Soooda

      1tl ruokasoodaa veteen sekoitettuna juotuna nopeasti on paras ensiapu

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe