Hiljattain luin jostain jutun, että Kiina on rakentanut jo yli 90 000 km moottoriteitä. Nopea on ollut tahti, kun vajaa parikymmentä vuotta sitten ei jutun mukaan ollut yhtään ja lisää rakennetaan edelleen ja paljon, sekä nopeasti.
Äkkiäpä kiinalaiset tajusivat mitä tarvitaan, jotta bisnekset lähtee pyörimään ja kasvamaan. Suomessa ei parissakymmenessä vuodessa saada montaakaan kilometriä moottoritietä aikaiseksi ja mitä onkaan ryhdytty tekemään. Päällystettyjä teitä on Suomessa ryhdytty palauttamaan takaisin sorateiksi! Hehheh.
Toistaiseksi kuitenkin takaisin sorateiksi muutettavat ovat ilmeisesti joitain syrjäisempiä ja tuossa tekee tiehallinto virheen. Helsingin sisään- ja ulosmenotiet, sekä kehätiethän ne pitäisi aivan ensimmäiseksi sorateiksi muuttaa rahapulaan vedoten, niin jospa sitten päättäjienkin silmät pikkuhiljaa avautuisivat. Muussa tapauksessa sellaista ihmettä on turha odottaa ennen kuin viimeinenkin valtatie on metsittynyt.
Onko Suomi nyt sitten palaamassa ajassa vähitellen taaksepäin? Sorateiksi muutetut tiet ovat seuraavassa vaiheessa kapeita luontopolkuja pitkospuineen? Pitääkö Suomessa liikkumista varten ryhtyä jo harkitsemaan auton tilalle jotain muuta? Kenties tällaisia: http://www.horse-men.com/koulutus.htm
Nyt on lyhyen ajan sisällä ollut jälleen rekkoja nurin eri puolilla Suomea, varmaan kymmeniä ja kai niissä yleensä on kuormat päällä, jotka olisivat olleet johonkin tarpeeseen menossa ja mielellään ehjinä ja ajoissa. Kalliiksi tulee jokainen suistuminen. Eihän Suomessa enää mitään muuta kannattais kuljetellakaan kuin firmat ja kalusto Kiinaan vaan ja muihin halvan työvoiman maihin, siellä on kohta leveät hyvät ja turvalliset tiet. Suomeen jäävä väki voikin sitten siirtyä luontaistalouteen.
Takapajula Suomi
38
2161
Vastaukset
- totta?
Osaat siis lukea. Mielenkiintoista.
Osasin kyllä lukea sen jutun aivan oikein, mutta siellä missä se juttu oli ei oltu osattu kirjoittaa, tai ainakin numeroissa oli sekoiltu. No, nyt sekin on korjattu tuolla alempana "Päivitys kilometreihin".
Mitä mielenkiintoista muuten lukutaidossani on?
- Rattimatti
Rahat käytetään vähävaraisten poliitikkojen ja köyhien puolueiden elättämiseen. Lisäksi rakennettiin eduskuntatalolle lisärakennusta, että poliittisen portaan sukulaisetkin mahtuvat kyytiin. Ja mitä ei muuten osata tuhlata, niin ne annetaan pois. Tietävätköhän rassut, mikä tie edes on, kun metrolla ja ratikalla körryyttävät.
- tosiaan.
noin tyhmä?
- Rattimatti
tosiaan. kirjoitti:
noin tyhmä?
Varmaan sitten kyllä. Mietipä tarkkaan, montako prosenttia liikenteestä perityistä maksuista palautuu takaisin palvelemaan liikennettä. Ja kukas muu niistä päättää, kuin nuo Iltalypsyn "200 apinaa". Tämä on tietysti liikaa vaadituu intuellektiselta nappaskenkäkansalta.
- Ohjaamotarkkailija
Syyksi epäillään vähäistä määrää kansalaisia... Kun on vielä tilaa jossa "hongat huminoi.Kirves paukkaa,pokasaha soi".
Jos kansalaiset ovat joutuneet kaikessa entisajan kurjuudessa pärjäämään piruuttaan.On aika ja kansa vaihtuneet... Nyt "uus-avuttomuus" on vallallaan ja kansa voi huonosti. Nyt kun pitäisi jatkaa vanhoilta opittuja oppeja. Suurinosa ei niitä ole kuullutkaan,eivätkä näin ollen osaa niitä edes soveltaa nykyisyyteen.
Ennenkin kopioivat Ruotsista mallia,miksei tie-asioistakin voisi kopioida naapurilta? -Jaa juu,,, kuka sen maksaisi. Joten pudotetaan nopeuksia ja säästetään tienhoidosta. Tehostuu nopeuden pudotus. Ja lisää valvontaa. Kun aina riittää "toisin ajattelioita" joilta saa kerättyä tuloja sakkojen muodossa.
Ja lopuksi sanoisin että,piruuttanikin olen pärjännyt ja vieny kuormani perille. Ehjänä ja yleensä ajallaan. Se on helveti noloa jos "järjestelmä" korjaa auton ja kuorman tien ohesta ja vastaanottaja jää ilman...- olla
kuoliaaksi naurattaja. Mahdottoman hauska juttu. Heh heh.
Uskoitko tämän? - vaikka
olla kirjoitti:
kuoliaaksi naurattaja. Mahdottoman hauska juttu. Heh heh.
Uskoitko tämän?marjanpoimijoiksi kun ei mikään kannata eikä motareitakaan saada.
- Rattimatti
Kravattikansa istuu peukalot keskellä kämmentä päättämässä tämän maan investoinneista. Ei voi tietenkään kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu. Voi tätä uusavuttomuuden määrää ja tulevaisuuteen ei uskaltaisi katsoakaan.
- Rattimatti
Rattimatti kirjoitti:
Kravattikansa istuu peukalot keskellä kämmentä päättämässä tämän maan investoinneista. Ei voi tietenkään kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu. Voi tätä uusavuttomuuden määrää ja tulevaisuuteen ei uskaltaisi katsoakaan.
Pitäisiköhän Rovaniemestä tehdä pääkaupunki?
- Tonavan
"Päällystettyjä teitä on Suomessa ryhdytty palauttamaan takaisin sorateiksi! Hehheh."
Höpsis. Täyttä puppua, joka asettaa lopunkin tekstisi kyseenalaiseksi.
"Nyt on lyhyen ajan sisällä ollut jälleen rekkoja nurin eri puolilla Suomea, varmaan kymmeniä ja kai niissä yleensä on kuormat päällä, jotka olisivat olleet johonkin tarpeeseen menossa ja mielellään ehjinä ja ajoissa."
Auto-onnettumuudet ovat viimeiset 20 vuotta vähentyneet Suomessa. Miten tämä on mahdollista, jos tiet ovat muka muuttumassa sorateiksi? Ei mitenkään ja se todistaa sinun olevan väärässä.- väärässä
niin ei olla ei.
- Sohvatiikeri
Kyllä loppuun ajettuja päällysteitä on revitty. Harvemmin kuitenkaan asfalttia, vaan vanhoja öljysorateitä, joilla on ollut heikot pohjat ja paikkaa paikan päällä, ja vähäinen liikenne.
Esimerkiksi Tammisaaren suunnalla. http://www.edilex.fi/content/virallistieto/mt/vavm20010037/
"Perustienpito on useita vuosia ollut varojen puutteen vuoksi lähes hoitamatta. Esimerkiksi vanhat päällysteet ovat paikoin olleet niin huonoja, että määrärahojen puutteen vuoksi on päällystettyjä teitä jouduttu palauttamaan sorateiksi"
"Budjettiesityksessä olevilla varoilla ei tiestön palvelutasoa pystytä palauttamaan. Välittömiä ylläpitoinvestointeja joudutaan siirtämään tulevaisuuteen"
"päällystettyjä teitä puretaan sorateiksi vuosittain noin 100 km"
Sitten: http://www.maaselkalehti.fi/jutut/ke190504/uutiset2.html
"Myllylä epäilee, että tulevaisuudessa joudutaan päällystettyjä teitä palauttamaan Oulun piirissäkin takaisin sorateiksi"
"Totuus on, että jatkamme töitä historian matalimmalla tierahoitustasolla samaan aikaan kun liikennemäärät kasvavat, Myllylä puhisee"
Kuten ehkä huomaat, niin päällystettyjen teiden palauttaminen sorateiksi on jatkunut jo vuosia, etkä sinä ole tiennyt mitään, hehheh.
Lopuksi:
”Kulkulaitokset ovat kulttuurin mittapuita; kansat,
jotka ovat suurimmassa määrin kyenneet käyttämään
niitä hyväkseen, ovat olleet historian eturivin kansoja.
Ne kansat taas, joiden kulkulaitokset toisiin verrattuna
ovat olleet puutteelliset, ovat taloudellisesti ja
sivistyksellisesti jääneet kansain jälkijoukkoihin.”
Väinö Voionmaa 1933
Luettavaa tuollakin: http://netti.sak.fi/sak/pdf/auto-tie.pdf- Alue
Kairakettu kirjoitti:
http://www.edilex.fi/content/virallistieto/mt/vavm20010037/
"Perustienpito on useita vuosia ollut varojen puutteen vuoksi lähes hoitamatta. Esimerkiksi vanhat päällysteet ovat paikoin olleet niin huonoja, että määrärahojen puutteen vuoksi on päällystettyjä teitä jouduttu palauttamaan sorateiksi"
"Budjettiesityksessä olevilla varoilla ei tiestön palvelutasoa pystytä palauttamaan. Välittömiä ylläpitoinvestointeja joudutaan siirtämään tulevaisuuteen"
"päällystettyjä teitä puretaan sorateiksi vuosittain noin 100 km"
Sitten: http://www.maaselkalehti.fi/jutut/ke190504/uutiset2.html
"Myllylä epäilee, että tulevaisuudessa joudutaan päällystettyjä teitä palauttamaan Oulun piirissäkin takaisin sorateiksi"
"Totuus on, että jatkamme töitä historian matalimmalla tierahoitustasolla samaan aikaan kun liikennemäärät kasvavat, Myllylä puhisee"
Kuten ehkä huomaat, niin päällystettyjen teiden palauttaminen sorateiksi on jatkunut jo vuosia, etkä sinä ole tiennyt mitään, hehheh.
Lopuksi:
”Kulkulaitokset ovat kulttuurin mittapuita; kansat,
jotka ovat suurimmassa määrin kyenneet käyttämään
niitä hyväkseen, ovat olleet historian eturivin kansoja.
Ne kansat taas, joiden kulkulaitokset toisiin verrattuna
ovat olleet puutteelliset, ovat taloudellisesti ja
sivistyksellisesti jääneet kansain jälkijoukkoihin.”
Väinö Voionmaa 1933
Luettavaa tuollakin: http://netti.sak.fi/sak/pdf/auto-tie.pdfTollo hoi. Täällä on palsta nimeltä TIEVERKOSTO JA KUNNOSSAPITO. Etkö ymmärrä, että tämä juttusi kuuluu sinne. No etpä tietenkään.
Alue kirjoitti:
Tollo hoi. Täällä on palsta nimeltä TIEVERKOSTO JA KUNNOSSAPITO. Etkö ymmärrä, että tämä juttusi kuuluu sinne. No etpä tietenkään.
Avauksessani otin puheeksi moottoritiet ja niiden rakentamisen ja tärkeyden, sekä sivusin muuta aiheeseen liittyvää. Palstan otsikossa mainitaan mm. "Onko moottoriteistä haittaa vai hyötyä?" ja "Keskustelua liikenteestä."
Viestiketjuissa livetään sitten usein "sivuteillekin", kuten tässäkin tapauksessa ja myös sinunkin kohdallasi.
Myös vastauksessani nimimerkille "Tonavan" (jonka vastaus minulle ei juurikaan liity palstan aihealueisiin) yritän tuoda esille kulkuväylien tärkeyden esim. Väinö Voionmaalta lainatulla tekstillä. Mikäli et ymmärrä sen liittyvän nykypäivänä tarvittaviin kunnollisiin "kulkulaitoksiin" ja siis moottoriteihin, niin sillehän minä en voi mitään. Nyt kuitenkin ehkä ymmärrät paremmin?- Lapsukainen
Itä-Suomessa revitään vuosittain noin 30 kilometriä huonokuntoisia päällysteitä. Reikiintyneet ja routineet tiet ovat päällystettyinä mahdottomia pitää kunnossa. Soratietä voi sentään höylätä tarvittaessa.
Lainaus Savo-Karjalan tiepiirin tiedotteesta 27.4.2005:
"Myös tänä vuonna kaikkein huonoimpia vähäliikenteisiä päällystettyjä teitä kunnostetaan sorateiksi. Soralle muutettavien teiden yhteispituus on noin 33 kilometriä.
Sorateiksi parannettavia teitä ovat
- maantie 5260 Ylä-Vieki - Jongunjoki Lieksassa
- paikallistie 15753 Jäniskoski - Haukivaara Ilomantsissa
- paikallistie16129 Ruotaanmäki Iisalmessa
- paikallistie16349 Kärsämäki - Keyritty Varpaisjärvellä
- paikallistie16447 Hiidenlahti - Tuusjärvi Tuusniemellä." - Tonavan
Kairakettu kirjoitti:
http://www.edilex.fi/content/virallistieto/mt/vavm20010037/
"Perustienpito on useita vuosia ollut varojen puutteen vuoksi lähes hoitamatta. Esimerkiksi vanhat päällysteet ovat paikoin olleet niin huonoja, että määrärahojen puutteen vuoksi on päällystettyjä teitä jouduttu palauttamaan sorateiksi"
"Budjettiesityksessä olevilla varoilla ei tiestön palvelutasoa pystytä palauttamaan. Välittömiä ylläpitoinvestointeja joudutaan siirtämään tulevaisuuteen"
"päällystettyjä teitä puretaan sorateiksi vuosittain noin 100 km"
Sitten: http://www.maaselkalehti.fi/jutut/ke190504/uutiset2.html
"Myllylä epäilee, että tulevaisuudessa joudutaan päällystettyjä teitä palauttamaan Oulun piirissäkin takaisin sorateiksi"
"Totuus on, että jatkamme töitä historian matalimmalla tierahoitustasolla samaan aikaan kun liikennemäärät kasvavat, Myllylä puhisee"
Kuten ehkä huomaat, niin päällystettyjen teiden palauttaminen sorateiksi on jatkunut jo vuosia, etkä sinä ole tiennyt mitään, hehheh.
Lopuksi:
”Kulkulaitokset ovat kulttuurin mittapuita; kansat,
jotka ovat suurimmassa määrin kyenneet käyttämään
niitä hyväkseen, ovat olleet historian eturivin kansoja.
Ne kansat taas, joiden kulkulaitokset toisiin verrattuna
ovat olleet puutteelliset, ovat taloudellisesti ja
sivistyksellisesti jääneet kansain jälkijoukkoihin.”
Väinö Voionmaa 1933
Luettavaa tuollakin: http://netti.sak.fi/sak/pdf/auto-tie.pdfNuo ovat vain parin ihmisen mielipiteitä. Jos jossain syrjäkylässä ollaan vanhaa tietä vähän purettukin, niin muualla sitä on rakennettu lisää kaksin verroin.
Pessimistejä löytyy aina. Toki tienrakentajat maalailevat synkkiä kuvia, jotta saisivat lisää rahaa. Todellisuudessa tiekanta kuitenkin paranee koko ajan.
Et vastannut esittämiini onnesttomuustilastoihin. Menikö luu kurkkuun? Tonavan kirjoitti:
Nuo ovat vain parin ihmisen mielipiteitä. Jos jossain syrjäkylässä ollaan vanhaa tietä vähän purettukin, niin muualla sitä on rakennettu lisää kaksin verroin.
Pessimistejä löytyy aina. Toki tienrakentajat maalailevat synkkiä kuvia, jotta saisivat lisää rahaa. Todellisuudessa tiekanta kuitenkin paranee koko ajan.
Et vastannut esittämiini onnesttomuustilastoihin. Menikö luu kurkkuun?"Nuo ovat vain parin ihmisen mielipiteitä. Jos jossain syrjäkylässä ollaan vanhaa tietä vähän purettukin, niin muualla sitä on rakennettu lisää kaksin verroin."
Tuo Myllylä oli, tai on edelleen Oulun tiepiirin tiejohtaja.
"Myllylä epäilee, että tulevaisuudessa joudutaan päällystettyjä teitä palauttamaan Oulun piirissäkin takaisin sorateiksi. Näin ollaan menetelty jo Uudellamaalla. -- Jos liikenne entisestään joillain teillä vähenee, on teiden kunnossapito hankala asia. Todennäköisesti päällystettä ei hiljaisille teille uusita."
Missähän niitä kaksin verroin rakennettuja teitä lienee? Tiekanta ei näytä olevan paranemassa, vaan rappeutumassa ja siitä ovat samaa mieltä melko monet.
Mitä ihmettä tähän mitkään onnettomuustilastot kuuluu, kun minä vaan mainitsin lähiaikana sattuneista lukuisista rekkojen nurin menoista? Älä sekoita asioita.- Tonavan
Kairakettu kirjoitti:
"Nuo ovat vain parin ihmisen mielipiteitä. Jos jossain syrjäkylässä ollaan vanhaa tietä vähän purettukin, niin muualla sitä on rakennettu lisää kaksin verroin."
Tuo Myllylä oli, tai on edelleen Oulun tiepiirin tiejohtaja.
"Myllylä epäilee, että tulevaisuudessa joudutaan päällystettyjä teitä palauttamaan Oulun piirissäkin takaisin sorateiksi. Näin ollaan menetelty jo Uudellamaalla. -- Jos liikenne entisestään joillain teillä vähenee, on teiden kunnossapito hankala asia. Todennäköisesti päällystettä ei hiljaisille teille uusita."
Missähän niitä kaksin verroin rakennettuja teitä lienee? Tiekanta ei näytä olevan paranemassa, vaan rappeutumassa ja siitä ovat samaa mieltä melko monet.
Mitä ihmettä tähän mitkään onnettomuustilastot kuuluu, kun minä vaan mainitsin lähiaikana sattuneista lukuisista rekkojen nurin menoista? Älä sekoita asioita."Tuo Myllylä oli, tai on edelleen Oulun tiepiirin tiejohtaja."
Kyllä Oulun tiepiirin johtajallakin on mielipiteet. Vai eikö sinusta ole? Jos ei ole, esitä todisteet.
"Missähän niitä kaksin verroin rakennettuja teitä lienee? Tiekanta ei näytä olevan paranemassa, vaan rappeutumassa ja siitä ovat samaa mieltä melko monet."
Missä mahdat oikein ajella? Esimerkiksi Helsingin ja Turun välille on tulossa pätkä uutta tietä. Sama se, jos siinä samalla joku piskuinen pätkä käyttämätöntä tietä menee huonoon kuntoon.
"Mitä ihmettä tähän mitkään onnettomuustilastot kuuluu, kun minä vaan mainitsin lähiaikana sattuneista lukuisista rekkojen nurin menoista? Älä sekoita asioita."
Oletko ensimmäistä vuotta ratin takana? Mitä paremmat tiet sitä vähemmän onnettumuuksia. Rekkojakin menee vähemmän nurin liikenteeseen nähden kuin takavuosina. Tonavan kirjoitti:
"Tuo Myllylä oli, tai on edelleen Oulun tiepiirin tiejohtaja."
Kyllä Oulun tiepiirin johtajallakin on mielipiteet. Vai eikö sinusta ole? Jos ei ole, esitä todisteet.
"Missähän niitä kaksin verroin rakennettuja teitä lienee? Tiekanta ei näytä olevan paranemassa, vaan rappeutumassa ja siitä ovat samaa mieltä melko monet."
Missä mahdat oikein ajella? Esimerkiksi Helsingin ja Turun välille on tulossa pätkä uutta tietä. Sama se, jos siinä samalla joku piskuinen pätkä käyttämätöntä tietä menee huonoon kuntoon.
"Mitä ihmettä tähän mitkään onnettomuustilastot kuuluu, kun minä vaan mainitsin lähiaikana sattuneista lukuisista rekkojen nurin menoista? Älä sekoita asioita."
Oletko ensimmäistä vuotta ratin takana? Mitä paremmat tiet sitä vähemmän onnettumuuksia. Rekkojakin menee vähemmän nurin liikenteeseen nähden kuin takavuosina.Mikä mielipide se on, jos tiepiirin johtaja toteaa, että Uudellamaalla on päällystettyjä teitä palautettu sorateiksi? Sinähän et tiennyt edes koko asiaa, vaikka sorateiksi on palautettu teitä jo kauan ja lisää palautetaan. Ei tämä ole mikään mielipideasia, vaan faktaa, koita jo tajuta.
"Missä mahdat oikein ajella? Esimerkiksi Helsingin ja Turun välille on tulossa pätkä uutta tietä."
Enpä kuule ainakaan usein Helsingissä ajele, katsele karttaa, on sitä Suomenmaata muuallakin, onneksi. Sinäkö pörräät vain Helsingissä? Jos Helsingin ja Turun välille pätkä uutta tietä tuleekin, niin se todella on vain pätkä ja luultavasti ei valmistu millään pikavauhdilla ja siihen tiehen varatut rahatkin saattavat vielä loppua kesken, tai niille löydetään muuta käyttöä, niin on käynyt muuallakin. Puhu vasta sitten, kun se tie on valmis.
"Oletko ensimmäistä vuotta ratin takana?"
Yli 30 vuotta on tullut autoiltua ja n. 3 milj. km ja 100 000 km lisää tulee vuosittain, joskus tuli 150 000-180 000 km/v.
"Mitä paremmat tiet sitä vähemmän onnettumuuksia."
No niin, sitähän minäkin olen yrittänyt selittää. Nyt ei vaan ole niitä parempia teitä olemassa. Suomen päätieverkko on rakennettu pääosin 60-70 luvuilla ja sen jälkeen ei paljon olekaan tapahtunut. Tiestöä ei ole päivitetty nykyliikenteen tarpeisiin, kunnossapitoon ei ole riittävästi rahaa, tiestö rappeutuu, liikenne kasvaa, talvirajoituksia joudutaan jättämään voimaan kesäksikin.
"Rekkojakin menee vähemmän nurin liikenteeseen nähden kuin takavuosina."
Kyllä niitä vuosittain menee nurin melko paljon, aivan liikaa. Takavuosina rekan kaatumisesta ei paljon haittaa ollut vähäiselle liikenteelle, mutta nykyään on toisin, liikenne kun on kasvanut.- Tonavan
Kairakettu kirjoitti:
Mikä mielipide se on, jos tiepiirin johtaja toteaa, että Uudellamaalla on päällystettyjä teitä palautettu sorateiksi? Sinähän et tiennyt edes koko asiaa, vaikka sorateiksi on palautettu teitä jo kauan ja lisää palautetaan. Ei tämä ole mikään mielipideasia, vaan faktaa, koita jo tajuta.
"Missä mahdat oikein ajella? Esimerkiksi Helsingin ja Turun välille on tulossa pätkä uutta tietä."
Enpä kuule ainakaan usein Helsingissä ajele, katsele karttaa, on sitä Suomenmaata muuallakin, onneksi. Sinäkö pörräät vain Helsingissä? Jos Helsingin ja Turun välille pätkä uutta tietä tuleekin, niin se todella on vain pätkä ja luultavasti ei valmistu millään pikavauhdilla ja siihen tiehen varatut rahatkin saattavat vielä loppua kesken, tai niille löydetään muuta käyttöä, niin on käynyt muuallakin. Puhu vasta sitten, kun se tie on valmis.
"Oletko ensimmäistä vuotta ratin takana?"
Yli 30 vuotta on tullut autoiltua ja n. 3 milj. km ja 100 000 km lisää tulee vuosittain, joskus tuli 150 000-180 000 km/v.
"Mitä paremmat tiet sitä vähemmän onnettumuuksia."
No niin, sitähän minäkin olen yrittänyt selittää. Nyt ei vaan ole niitä parempia teitä olemassa. Suomen päätieverkko on rakennettu pääosin 60-70 luvuilla ja sen jälkeen ei paljon olekaan tapahtunut. Tiestöä ei ole päivitetty nykyliikenteen tarpeisiin, kunnossapitoon ei ole riittävästi rahaa, tiestö rappeutuu, liikenne kasvaa, talvirajoituksia joudutaan jättämään voimaan kesäksikin.
"Rekkojakin menee vähemmän nurin liikenteeseen nähden kuin takavuosina."
Kyllä niitä vuosittain menee nurin melko paljon, aivan liikaa. Takavuosina rekan kaatumisesta ei paljon haittaa ollut vähäiselle liikenteelle, mutta nykyään on toisin, liikenne kun on kasvanut."Mikä mielipide se on, jos tiepiirin johtaja toteaa, että Uudellamaalla on päällystettyjä teitä palautettu sorateiksi? Sinähän et tiennyt edes koko asiaa, vaikka sorateiksi on palautettu teitä jo kauan ja lisää palautetaan. Ei tämä ole mikään mielipideasia, vaan faktaa, koita jo tajuta."
Väität siis, että fakta on sellainen asia jonka tiepiirin johtaja sanoo. Ja miehänoli Oulun tiepiirin johtaja! Mitä hän ymmärtää Uudenman asioista? Liekö koskaan käynytkään?
"Enpä kuule ainakaan usein Helsingissä ajele, katsele karttaa, on sitä Suomenmaata muuallakin, onneksi. Sinäkö pörräät vain Helsingissä? Jos Helsingin ja Turun välille pätkä uutta tietä tuleekin, niin se todella on vain pätkä ja luultavasti ei valmistu millään pikavauhdilla ja siihen tiehen varatut rahatkin saattavat vielä loppua kesken, tai niille löydetään muuta käyttöä, niin on käynyt muuallakin. Puhu vasta sitten, kun se tie on valmis."
Tämäkin oli sinulle uutta? Ja missä väitin pörrääväni vain Helsingissä? Opettele edes perusasiat, ennen kuin täällä kinaamaan. Tietosi ovat ällistyttävän heikot!
"No niin, sitähän minäkin olen yrittänyt selittää. Nyt ei vaan ole niitä parempia teitä olemassa. Suomen päätieverkko on rakennettu pääosin 60-70 luvuilla ja sen jälkeen ei paljon olekaan tapahtunut. Tiestöä ei ole päivitetty nykyliikenteen tarpeisiin, kunnossapitoon ei ole riittävästi rahaa, tiestö rappeutuu, liikenne kasvaa, talvirajoituksia joudutaan jättämään voimaan kesäksikin."
Mistä teistä nyt puhut? Joistan kärrypoluista? Helsingin ja Turun välillä oleva tie ei ollut tuttu, joten lienevätkö muutkaan suuremmat tiet? Tonavan kirjoitti:
"Mikä mielipide se on, jos tiepiirin johtaja toteaa, että Uudellamaalla on päällystettyjä teitä palautettu sorateiksi? Sinähän et tiennyt edes koko asiaa, vaikka sorateiksi on palautettu teitä jo kauan ja lisää palautetaan. Ei tämä ole mikään mielipideasia, vaan faktaa, koita jo tajuta."
Väität siis, että fakta on sellainen asia jonka tiepiirin johtaja sanoo. Ja miehänoli Oulun tiepiirin johtaja! Mitä hän ymmärtää Uudenman asioista? Liekö koskaan käynytkään?
"Enpä kuule ainakaan usein Helsingissä ajele, katsele karttaa, on sitä Suomenmaata muuallakin, onneksi. Sinäkö pörräät vain Helsingissä? Jos Helsingin ja Turun välille pätkä uutta tietä tuleekin, niin se todella on vain pätkä ja luultavasti ei valmistu millään pikavauhdilla ja siihen tiehen varatut rahatkin saattavat vielä loppua kesken, tai niille löydetään muuta käyttöä, niin on käynyt muuallakin. Puhu vasta sitten, kun se tie on valmis."
Tämäkin oli sinulle uutta? Ja missä väitin pörrääväni vain Helsingissä? Opettele edes perusasiat, ennen kuin täällä kinaamaan. Tietosi ovat ällistyttävän heikot!
"No niin, sitähän minäkin olen yrittänyt selittää. Nyt ei vaan ole niitä parempia teitä olemassa. Suomen päätieverkko on rakennettu pääosin 60-70 luvuilla ja sen jälkeen ei paljon olekaan tapahtunut. Tiestöä ei ole päivitetty nykyliikenteen tarpeisiin, kunnossapitoon ei ole riittävästi rahaa, tiestö rappeutuu, liikenne kasvaa, talvirajoituksia joudutaan jättämään voimaan kesäksikin."
Mistä teistä nyt puhut? Joistan kärrypoluista? Helsingin ja Turun välillä oleva tie ei ollut tuttu, joten lienevätkö muutkaan suuremmat tiet?"Väität siis, että fakta on sellainen asia jonka tiepiirin johtaja sanoo. Ja miehänoli Oulun tiepiirin johtaja! Mitä hän ymmärtää Uudenman asioista? Liekö koskaan käynytkään?"
Kyllähän se nyt on päivänselvää, että tiepiireissä on tiedossa jos jossain on sorateiksi palautettu päällystettyjä teitä. Asiahan on niin faktaa kuin olla voi ja tiedossa aivan yleisesti muutenkin, on ollut esillä uutisissakin. Sinun tietämättömyytesi tässä ihmetyttää. Etsi jostain vaikka lisää tiepiirien tiedotteita ja tutustu aluksi vaikka tuon toisen kirjoittajan lainaukseen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000015538058
"Tämäkin oli sinulle uutta? Ja missä väitin pörrääväni vain Helsingissä? Opettele edes perusasiat, ennen kuin täällä kinaamaan. Tietosi ovat ällistyttävän heikot!"
Ei ollut mitään uutta.
Aiemmin väitit:"...muualla sitä on rakennettu lisää kaksin verroin."
Minä kysyin: "Missähän niitä kaksin verroin rakennettuja teitä lienee?"
Sinä vastasit: "Esimerkiksi Helsingin ja Turun välille on tulossa pätkä uutta tietä."
Ehhehheee, et osaa alkeitakaan! Siis aluksi väität kaksin verroin rakennettuja teitä olevan ja kun sinulta kysytään, että missä, niin otat puheeksi tien, joka on vasta tulossa ja pätkä sekin, kuten itsekin totesit.
En minä ole missään todennut sinun väittäneesi, että pörräät Helsingissä. Siellä on kuule kysymysmerkki, tiedätkö mitä se tarkoittaa? On sulla paljon opittavaa.
"Mistä teistä nyt puhut? Joistan kärrypoluista? Helsingin ja Turun välillä oleva tie ei ollut tuttu, joten lienevätkö muutkaan suuremmat tiet?"
Käy nyt hankkimassa jostain Suomen tiekartta ja katsele sitä, niin pitäisi alkaa selviämään, jos ei, niin lähde kiertämään maata.
- Elmeri
Eihän me voida teitä rakentaa autoilijoiden rahoilla. Meidän täytyy tukea kansallisoopperan uusia kultaisia vessannuppeja, sekä miesballerinoja.
Jos kaikki tienkäyttäjiltä perityt eurot olisi käytetty tienhoitoon ja uusien teiden rakentamisiin, olisi meillä Suomen kokoinen, vapaanopeuksinen asfalttikenttä.- asian hyväksi?
Tämänkin palstan suurisuisimmat vaatijat ovat paskat housuissa kun pitäisi mennä esim. eduskuntatalon eteen mielenosoitukseen.
Tyhjänpäiväisiä suunsoittajia ja nillittäjiä koko porukka sanon minä! - Rattimatti
asian hyväksi? kirjoitti:
Tämänkin palstan suurisuisimmat vaatijat ovat paskat housuissa kun pitäisi mennä esim. eduskuntatalon eteen mielenosoitukseen.
Tyhjänpäiväisiä suunsoittajia ja nillittäjiä koko porukka sanon minä!Ainakin itse katson, kenelle ääneni annan. Mikään kulttuuripelle tai viherpiipero ei ainakaan sitä saa. Toisaalta, mistä löytää poliitikko, jonka puheisiin voi luottaa. Sehän on sula mahdottomuus, mutta kai se vähiten valehtelevalle täytyy sitten antaa. Niin ja sille, joka kantaa huolta tieliikenteestä ja sen ylläpitämisestä.
- ...
EU:lle on valtavat nettomaksut, että Epsanjaiset saa rakentaa teitä.
- Kallonkutistaja
Rattimatti kirjoitti:
Ainakin itse katson, kenelle ääneni annan. Mikään kulttuuripelle tai viherpiipero ei ainakaan sitä saa. Toisaalta, mistä löytää poliitikko, jonka puheisiin voi luottaa. Sehän on sula mahdottomuus, mutta kai se vähiten valehtelevalle täytyy sitten antaa. Niin ja sille, joka kantaa huolta tieliikenteestä ja sen ylläpitämisestä.
Aivan. Pitäisköhän ottaa ensi kerralla esimerkkiä Kiinasta ja äänestää kommunistia? :)
Tuo puolikommunistisen valtakunnan menestyskulku on joskus jopa pelottavan hurjaa. Jos parikymmentä vuotta sitten olisi sanottu, että Suomen suurin yritys tuottaa suuren osan tuotteistaan kommunistisessa valtiossa, niin monikohan olisi uskonut? Ehkä ainoana mahdollisuutena olisi silloin pidetty sitä, että Neuvostoliitto olisi ottanut Suomen osaksi suurvaltaansa.
Sieltä mistä sen jutun luin, oli tainnut lipsahtaa nelosen tilalle ysi ja sitä juttua en löytänyt enää avaukseen linkitettäväksi, oli taidettu poistaa.
No, sitä Kiinan moottoritieverkkoa on siis n. 41 000 km, eikä yli 90 000. Paljon se sekin on ja vuoteen 2010 mennessä pitäisi olla 85 000 km.
Löysin samaa aihetta koskevan jutun toisaalta, kun hiukan etsiskelin: http://www.talentum.com/doc.te?f_id=883660- Kallonkutistaja
Jos Suomessa olisi 650km moottoriteitä, se olisi n. 13km/100000 asukasta. Kiinassa vastaavalla suhdeluvulla moottoriteitä pitäisi olla n. 170000km.
Kallonkutistaja kirjoitti:
Jos Suomessa olisi 650km moottoriteitä, se olisi n. 13km/100000 asukasta. Kiinassa vastaavalla suhdeluvulla moottoriteitä pitäisi olla n. 170000km.
Voisko tuon Kiinan moottoriteiden rakentamisnopeuden myös suhteuttaa autoistumiseen ja muuhun kehitykseen, sekä verrata sitä Suomen vastaavaan?
- moottoritie on kuuma
Niinhän sieltä siis tuli kilometrit höystöjen kanssa, mutta siihenhän on jo totuttu...
- Ren
Kairakettu kirjoitti:
Voisko tuon Kiinan moottoriteiden rakentamisnopeuden myös suhteuttaa autoistumiseen ja muuhun kehitykseen, sekä verrata sitä Suomen vastaavaan?
Kyllähän tota voi verrata autoistumiseen ja muuhun kehitykseen. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä minkälaiset olot Kiinassa oli vaikkapa 10-vuotta sitten ja vaikka etsiskellä kuvia olympialaisten rakennustyömailta, niin voi tulla siihen tulokseen, että Kiinassa on lähdetty aika pohjalta. Todella heikkoja oloja on helppo parantaa paljonkin.
Yksi seikka tossa Suomi-Kiina vertauksessa on myös se, että Suomen pinta-ala on ~338 000km2 ja Kiinan 9 600 000km2. - Kallonkutistaja
Ren kirjoitti:
Kyllähän tota voi verrata autoistumiseen ja muuhun kehitykseen. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä minkälaiset olot Kiinassa oli vaikkapa 10-vuotta sitten ja vaikka etsiskellä kuvia olympialaisten rakennustyömailta, niin voi tulla siihen tulokseen, että Kiinassa on lähdetty aika pohjalta. Todella heikkoja oloja on helppo parantaa paljonkin.
Yksi seikka tossa Suomi-Kiina vertauksessa on myös se, että Suomen pinta-ala on ~338 000km2 ja Kiinan 9 600 000km2.Aivan. Vertailua pitäisi tehdä siitä Suomen kehityksen kulta-ajasta, eli heti sotien jälkeisestä ajasta. Silloin autoistuminen oli erittäin hidasta, jo siitäkin syystä, että varoja ei ollut, ja autotkin olivat vasta voimakkaan kehityksensä alussa. Mutta muuten hyvin voi verrata Suomen 1950-lukua ja Kiinan 2000-lukua keskenään. Esim Kiinassa köyhysrajana lienee n. 100euron tulot ...vuodessa.
- johanna
Valitettavaa. Saisi Kiina kuten Suomikin astua askeleen takaisinpäin, ja kasvattaa moottoriteillä vaikka lanttua. Se kasvaa Kiinassakin. Tätä vauhtia Kiinassa bisnekset pyörii niin hurjasti että ilmasto kääntyy nurinpäin. Ja satamiljoonaa Kiinalaista rynnii Eurooppaan bisnestä tekemään.
Voi Luoja sentään.- VinnyJones
No johan täällä yksi liikemies kävikin. Turmeli erään jalkapallojoukkueen ja katosi, myös flaameilta.
Kuuluvat myös kuluttelevan öljytuotteita yhä enemmän, siellä kiinassa. Seurauksia mekin tässä maksellaan kohonneiden hintojen muodossa.
- moottoritie on kuuma
Kyllä Kiinassa moottoritietä tarvitaankin, kun se reilun miljardin ihmisen kansa alkaa nousta polkupyörän satulasta autohin ja ryhtyy kairaketun lailla vaatimaan oikeuksiaan ajaa vapaata nopeutta kenenkään estämättä.
Kannattaa käydä vaikka Pekingissä tutustumassa tilanteeseen. Lupaan että kokemus on opettavainen. - hyökkäysmielessä
kohti Lähi-Itää. Tarkoituksena on tulla voimalla kohti Israelia yms. Katsokaa ja ihmetelkää. Suuri osa TÄSTÄ motarista on julistettu salaiseksi, eikä sitä tiedä edes oman maan kansalaiset. h.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603365Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472941Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242789Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541867- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971040Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26860- 45859
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että104854