Mitä kertoo s-RF-arvo?

reumaako

Kävin keskussairaalan polilla toisen sairauteni takia. Pyysin hoitajaa lisäämään labralähetteeseeni tuon reumakokeen, sillä minulla oli ollut CRP 170 ja taudin syy ei ollut aivan varma. Poliklinikalla käydessä CRP olikin jo normalisoitunut. Edellisellä viikolla oli ollut parissa sorminivelessä arkuutta. Tuo otettu S-RF-arvo näytti yli 250. Vuosia sitten pyysin sitä otettavaksi ja silloin se oli 75. Kukaan ei osannut silloin kommentoida sitä. Sanoivat silloin vain, ettei reumaa voi olla jos senkka ei ole korkea. Nyt kirurgi sanoi, että ei hän ymmärrä noista reuma-arvoista mitään eikä osaa niitä lukea. Pyysi seuraavalla gastroenterologin käynnilläni kysymään heiltä, mitä tuo tarkoittaa. Pelkään, etteivät hekään edelleen osaa minulle sitä kommentoida. Sairaalassa on reumapoli, mutta ihmettelen ettei muut lääkärit voi tai lähetä sinne. Pitäisikö minun olla huolissani vai kohoaako arvo muissakin vaivoissa noihin lukemiin?

9

15236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

mietitytti tuo lääkärin lausahdus, että ei voi olla, jos senkka ei ole korkea.
      Olen sairastanut reumaa yli kymmenen vuotta, eikä senkkani ole koskaan ollut koholla. Reuma todettiin reumatekijän, röntgenkuvien, ja niveltulehdusten ja muiden oireiden perusteella. Tosin aikaa kului kauan.

• epätietoinen?

S-RF tarkoittaa reumatekijää veressä. Se on negatiivinen jos se on alle 14. Eli 250 on todella korkea, mitä yleensä tarkoittaa sitä että kyseessä on "aggressiivinen" tauti.

Helena

• neuvoksi

" Sairaalassa on reumapoli, mutta ihmettelen ettei muut lääkärit voi tai lähetä sinne."

Pyydä itse lähetettä reumapolille. Reumassa on tärkeää saada diagnoosi ja hoito mahdollisimman pian sairauden puhkeamisesta. Silloin se voidaan pysäyttää ja potilas säästyy sairauden kroonistumiselta ja monelta murheelta.
      Ei ne lääkärit kuuroja ole. Kyllä niille voi puhua kuin ihmiselle.
      Onhan heissäkin toki monenlaisia, joten
      jos et saa omalta lääkäriltä lähetettä, suosittelen kääntymään yksityisesti jonkun reumatologin puoleen. Lääkärit ovat niin erikoistuneita nykyään, etteivät edes kaikki sisätautien erikoislääkärit ole reuman asiantuntijoita.

• reumaako

Kiitos vastauksistanne. Taidan kysellä keskiviikkona kirurgilta kun soitan labrakokeistani, tuota lähetettä reumapolille. Jos ei onnistu, niin soitan gastropolille ja kysyn heiltä. Luulisi jonkun kiinnostuvan siitä. Minulla on pohjana maksansiirto, munuaisten vajaatoiminta, osteoporoosi ja saa nähdä vileläkö lisäksi tuo reumakin?

• faktori
        reumaako kirjoitti:

Kiitos vastauksistanne. Taidan kysellä keskiviikkona kirurgilta kun soitan labrakokeistani, tuota lähetettä reumapolille. Jos ei onnistu, niin soitan gastropolille ja kysyn heiltä. Luulisi jonkun kiinnostuvan siitä. Minulla on pohjana maksansiirto, munuaisten vajaatoiminta, osteoporoosi ja saa nähdä vileläkö lisäksi tuo reumakin?

Korkeakaan reumatekijä on tarkoita automaattisesti, että sinulla on joku reumasairaus. Esim. joku helposti hoidettava infektio voi nostaa sen korkealle väliaikaisesti. Laita hakukoneelle reumatekijä tai reumafaktori hakusanaksi. Et saa sieltä diagnoosia, mutta ymmärrät asian paremmin.

Toinen asia: reumatekijää mitään eri menetelmillä, joten viitearvona voi olla joku muukin kuin

• reumaako
        faktori kirjoitti:

Korkeakaan reumatekijä on tarkoita automaattisesti, että sinulla on joku reumasairaus. Esim. joku helposti hoidettava infektio voi nostaa sen korkealle väliaikaisesti. Laita hakukoneelle reumatekijä tai reumafaktori hakusanaksi. Et saa sieltä diagnoosia, mutta ymmärrät asian paremmin.

Toinen asia: reumatekijää mitään eri menetelmillä, joten viitearvona voi olla joku muukin kuin

Tänään soitin sitten gastrolääkärille. Hän epäili ettei voi olla reumaa, vaan johtuisi virtsatieinfektiosta. Ensin tuli tuo infektio, sitten sain antibiotteja. Kuume alkoi seuraavana päivänä ja kesti kolme päivää. Samalla oli pari sorminiveltä hyvin arkoja. Sitten otettiin labrat ja tulehdusarvo oli 170. Antibiotit vaihdettiin virtsatietulehdukseen. Sitten viikon päästä CRP oli normaali, mutta reumafaktori oli 253. Onko siis mahdollista että muu tulehdus nostaisi reumafaktorin näin korkealle ja mitä nuo nivelvaivat tahtovat kertoa? Minulla on kihtiarvot hieman alle 500. Jalkapohjat kipeytyvät liiallisesta seisomisesta ja ovat kuin tulessa. Lisäksi on osteoporoosia ja jatkuvaa selkäsärkyä. Jalat aamujäykät ja kipuilevat. Annanko siis asian vain olla ja luotan lääkärin arvioon tuosta asiasta?

• ..,,.,
        reumaako kirjoitti:

Tänään soitin sitten gastrolääkärille. Hän epäili ettei voi olla reumaa, vaan johtuisi virtsatieinfektiosta. Ensin tuli tuo infektio, sitten sain antibiotteja. Kuume alkoi seuraavana päivänä ja kesti kolme päivää. Samalla oli pari sorminiveltä hyvin arkoja. Sitten otettiin labrat ja tulehdusarvo oli 170. Antibiotit vaihdettiin virtsatietulehdukseen. Sitten viikon päästä CRP oli normaali, mutta reumafaktori oli 253. Onko siis mahdollista että muu tulehdus nostaisi reumafaktorin näin korkealle ja mitä nuo nivelvaivat tahtovat kertoa? Minulla on kihtiarvot hieman alle 500. Jalkapohjat kipeytyvät liiallisesta seisomisesta ja ovat kuin tulessa. Lisäksi on osteoporoosia ja jatkuvaa selkäsärkyä. Jalat aamujäykät ja kipuilevat. Annanko siis asian vain olla ja luotan lääkärin arvioon tuosta asiasta?

Aamujäykkyys,nivel-ja selkäkivut ovat kylläkin niin reumalle tyypillisiä oireita, että sinuna kyllä vaatisin ajan reumatologille.
        Turha noin isoja kysymyksiä täällä on kysellä, ei täällä kukaan ole lääkäri..

• Rohmu
        reumaako kirjoitti:

Oletko jo hakeutunut lääkäriin? Jos et, sinuna menisin ensin lääkärille, joka osaa tutkia, johtuvatko oireesi jo tiedossa olevista sairauksistasi tai käyttämistäsi lääkkeistä.

• Pera
        faktori kirjoitti:

Minulla on todettu psorias n. 10 vuotta sitten.Nyt ovat nivelet alkaneet särkeä alkaen varpaista sekä sormen ja käsien puutumisia ja särkyjä öisin. CRP arvo 7 ja S-rf 22 voisiko olla alkava nivelpsorias, 47 vuotiaalla tyttärelläni todettiin tämä tauti vuosi sitten.Itse täytän kohta 71 vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      146
      2444
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      175
      1681
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      865
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      815
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe