Tervehdys!
Minulla on tuore Mersun Vito pakettiauto, jossa on ns. kombi-sisustus eli autossa ei ole väliseinää, sivuseinät ovat ikkunaa koko matkalta ja takatila on verhoiltu pikkubussimaisesti, mutta siellä ei ole penkkejä. Kaipaisin vinkkejä siitä millä materiaaleilla voisin äänieristää autoa.
1. Mitä eristysmateriaalia kannattaa laittaa sivuseiniin pellin ja muovisen sisäverhoilun väliin mm. pyöräkoteloiden tuntumaan?
2. Onko järkevää laittaa lattialle jonkinlaista eristemattoa vai onko hyöty olemattoman pieni? Jos, niin mitä?
Äänieristys voisi samalla toimia myös lisälämpöeristeenä talvea varten.
Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Terkuin,
VESKU
Pakettiauton äänieristämiseen vinkkejä?
6
6144
Vastaukset
- reksa
Käytätkö autoa pakuna vaiko henkilöautona?
Jos kuljetat rahtia, niin lattian on oltava vaneroitu ja niin edelleen.
Paku on sinällään kiitollinen äänieristettävä, että ei ole ainakaan tilasta pulaa. Seinien verhoilulevyjen takana ei todennäköisesti ole mitään muuta kuin kumiseva peltiseinä. Joten levyt irti ja liimaat taustaan ääntä imevää huopaa tms.
Lattiaan voit laittaa paksumman ääntäeristävän maton, siis jollei ole vaneroitu.
Mene käymään hifiliikkeessä, saat neuvoja ja ideoita.Kuten aiemmassa viestissä totesin, niin auto on kombi-varusteltu, joten se on verhoiltu samaan tapaan kuin tila-auto. Lattia on nyt muovia ja siinä on kuormauslenkit ja kirskot penkeille, jos auton haluaa kalustaa pikkubussiksi (vaatii muutoskatsastuksen). Siis mitään "vanerointeja" ei ole vaan verhoilu on tyypillisiä muovirakenteita, joiden taakse pääsee helposti irroitettavista huoltoluukuista sisäkautta. Varmaan ne lähtee kokonaan irtikin, mutta luukut ovat niin isoja, että ehkei niitä tarvitse edes irroittaa.
Syy miksi kirjoitin tänne oli se, että olisin kaivannut Teiltä neuvoja ja ideoita mitä rengasmelua yms. poistavia materiaaleja ulkopellin ja sisäverhoilun väliin olisi järkevä laittaa. Tilaahan siellä on toistakymmentä senttiä. Käytetäänkö jotakin "villaa", "huopaa", "bitumia", "lyijyä" vai mitä? En löytänyt hakukoneista mitään suomalaisia linkkejä tähän aiheeseen, joten haluaisin tietää mitä materiaalia Suomessa käytetään ja mistä sitä saa? Tavoite olisi saada auto hiljaisemmaksi ja paremmin soivaksi.
Auto on "tila-autokäytössä" eli takana kulkee erinäinen määrä kamaa. Pituutta takaosalla on 280 cm, joten ääntä sinne mahtuu.
Itse olen täydellinen aloittelija äänieristämisessä.
Terkuin,
VESKU- halpa ratkaisu
Kitevesku kirjoitti:
Kuten aiemmassa viestissä totesin, niin auto on kombi-varusteltu, joten se on verhoiltu samaan tapaan kuin tila-auto. Lattia on nyt muovia ja siinä on kuormauslenkit ja kirskot penkeille, jos auton haluaa kalustaa pikkubussiksi (vaatii muutoskatsastuksen). Siis mitään "vanerointeja" ei ole vaan verhoilu on tyypillisiä muovirakenteita, joiden taakse pääsee helposti irroitettavista huoltoluukuista sisäkautta. Varmaan ne lähtee kokonaan irtikin, mutta luukut ovat niin isoja, että ehkei niitä tarvitse edes irroittaa.
Syy miksi kirjoitin tänne oli se, että olisin kaivannut Teiltä neuvoja ja ideoita mitä rengasmelua yms. poistavia materiaaleja ulkopellin ja sisäverhoilun väliin olisi järkevä laittaa. Tilaahan siellä on toistakymmentä senttiä. Käytetäänkö jotakin "villaa", "huopaa", "bitumia", "lyijyä" vai mitä? En löytänyt hakukoneista mitään suomalaisia linkkejä tähän aiheeseen, joten haluaisin tietää mitä materiaalia Suomessa käytetään ja mistä sitä saa? Tavoite olisi saada auto hiljaisemmaksi ja paremmin soivaksi.
Auto on "tila-autokäytössä" eli takana kulkee erinäinen määrä kamaa. Pituutta takaosalla on 280 cm, joten ääntä sinne mahtuu.
Itse olen täydellinen aloittelija äänieristämisessä.
Terkuin,
VESKUon käyttää bitumia eristää ääntä hyvin ja on kohtuu kivuton laittaa paikoilleen.
sokkeli bitumi on tähän käyttöön hyvää ja halpaa tavaraa. - tulityökortti
halpa ratkaisu kirjoitti:
on käyttää bitumia eristää ääntä hyvin ja on kohtuu kivuton laittaa paikoilleen.
sokkeli bitumi on tähän käyttöön hyvää ja halpaa tavaraa.sokkeli bitumi... Muista täyttää kosani ennen asentamista. Saatananmoista sotkemista tuollaiset sokkeli bitumit
- ja toisille
tulityökortti kirjoitti:
sokkeli bitumi... Muista täyttää kosani ennen asentamista. Saatananmoista sotkemista tuollaiset sokkeli bitumit
ei...
- jussi
kysy tuolta-> www.autosound.fi/autohifibbs.html
Sieltä saat varmasti asintuntevia vinkkejä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732805
- 632694
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101525- 151412
- 481267
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91229