Kuinka ruokin hevoseni?

Etv

Tämä on vain oletus. "Kokeilen" taitojani.

Kyseessä siis "on" 18 v lämminveriruuna. Ei suurikokoinen. Hevonen saa olla paljon ulkona ja lenkillä käydään lähes joka päivä(Iän puolesta saa jo 2-3 vapaapäivää lenkistä) Emme hyppää esteitä.

Ruoka: Aamu: 1 l kauraa, (0,5 dl melassileikettä)
Puolisen paalia heinää(Normaalikokoista)


Päivällä pari "siivua" heinää. Lenkin jälkeen muutama porkkana/omena/kuiva leipä tms.

Ilta: ½ l kauraa.
Pari porkkanaa.
Puoli paalia heinää.

Kuinka hevonen pitäisi tollasesta ruokavaliosta? :) Ja kesällähän kuivaa heinää ei tarvitse välttämättä ollenkaan. Ja kauran määrää saa vähentää?

8

1347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heeppo

      Jos saa lenkistä 2-3 vapaata, niin sehän on liikutusta 2-3 kertaa viikossa.
      Kauraa ei tarvitse noin paljoa, ei toisaalta haittaakaan jos ei mene päähän. Kivennäiset mukaan ruokintaan päivittäin. Itse annan hevoselleni noin 15kg heinää päivässä, koska on usein vapaita, niin on jotain tekemistä. Kesäälä ei tarvitse kuivaa, jos on hyvä laidun.

      • Faruk

        Mielestäni kauraa saisi olla 0,5 l aamu,esim.0,5 l progres,lese,mysli,yms, miel. kauraton rehu, tai 16 ruokaa jos heppa "on" 18v, iltaan olisi mielestäni hyvä olla n.1dl kivennäistä, ja kalkki,pii,magnesium lisää ja itse laitan ainakin öljyä ja biotiiniä valkosipulia!

        Mun hepan ruoat(lv,16 vuotta,2-3 krt liikutusta/viikko,ex-ravuri):

        aamu:
        0,5 litraa kauraa
        0,5 litraa progressia

        ilta:
        0,5l kauraa
        0,5 litraa progressia
        1 dl kivennäistä
        2-3 valkosipulin kynttä
        1-2 dl öljyä(2 dl öljyä=1 litra kauraa!!!!!)
        biotiiniä
        magnesium,kalkki,pii lisää kavioille! :)

        Mut hyvältä perus-ruokinnalta kuulosti!
        Muistakaa kuitenkin että kaurasta ei saa "kaikkea" mitä 16 polle tarvitsee.! ;)


    • Agrologi

      Ruokinta esimerkkisi kuulostaa ihan hyvältä. Paitsi hevonen tarvitsee ehdottomasti kivennäistä (kivennäisestä riipuen 50g-300g päivässä kevyellä käytöllä). Jos oletetaan että heinäpaali painaa 8-10kg hevosesi saisi heinää 9-12kg päivässä, joka on hyvä määrä.

      Vanhalla hevosella on usein hampaat jo kuluneet ja ruuansulatuskin jo aika verkkaista, joten tarkkaile hevosta säännöllisesti kriittisesti. Vanha hevonen laihtuu helposti (jossain vaiheessa kuluneet hampaat ei enää jaksa jauhaa kauraa, jolloin kaura on turvotettava tai litistettävä, tai siirryttävä täysrehuun, samoin hiukankin kortisempi heinä voi olla vanhalle ruuansulatukselle liikaa). Ikävaihe jossa tälläiset on huomioitava on hevoskohtaisia, riipuen hevosen geeneistä ja elämän kaaresta. Jotkut tarvitsevat erikoihuomiota jo 15 vuotiaina toiset pärjäävät tavallisilla eväillä 25 vuotiaiksi ja ylikin.

      • ei hyvää päivää

        Älkää pelleilkö noiden "erikois" rehujen kanssa. Hevonen joka toimittaa seura hevosen virkaa ei tarvitse kuin vettä heinää vähän kauraa ja kivennäistä. Ja madotukset kuntoon ja sillä sipuli!


      • Trullanni
        ei hyvää päivää kirjoitti:

        Älkää pelleilkö noiden "erikois" rehujen kanssa. Hevonen joka toimittaa seura hevosen virkaa ei tarvitse kuin vettä heinää vähän kauraa ja kivennäistä. Ja madotukset kuntoon ja sillä sipuli!

        Totta puhut! Minulla on 5-vuotias lv- ruuna, jolla hyppään esteitä, käyn silloin tällöin raviradalla ravurikavereitten kans jouksemassa lujaa, ym. Ja se saa heinän lisäks 2litraa kauraa kahesti päivässä, eikä mitään erikoisrehuja, hyvin jaksaa!


      • Trullanni kirjoitti:

        Totta puhut! Minulla on 5-vuotias lv- ruuna, jolla hyppään esteitä, käyn silloin tällöin raviradalla ravurikavereitten kans jouksemassa lujaa, ym. Ja se saa heinän lisäks 2litraa kauraa kahesti päivässä, eikä mitään erikoisrehuja, hyvin jaksaa!

        Samaa mieltä tavallaan, mutta silti, hevoset ovat yksilöitä, ja niilläkin saattaa olla jos mitäkin ongelmaa. Mutta jos ei ongelmia, olen samaa mieltä harrastehevosen suhteen.


      • Nan-na kirjoitti:

        Samaa mieltä tavallaan, mutta silti, hevoset ovat yksilöitä, ja niilläkin saattaa olla jos mitäkin ongelmaa. Mutta jos ei ongelmia, olen samaa mieltä harrastehevosen suhteen.

        ... LV- tamma harrastehevoseni syö aamuin illoin 0,8litraa kauraa ja iltaisin 1dl kivennäistä. Heinää vapaasti saatavilla..Hyvin tulee toimeen..Ei lihoa liikaa, ei myöskään laihdu..Liikutaan n. 4-5 kertaa viikossa, usein reippaasti maastoillen.


    • Zantttu

      heinää antaisin vapaasti(jos ei jätä
      kivennäistä lisäks ja vuoden vaihteen jälkeen annan omilleni vitamiinilisää ADE-vitamiinia..ja b-vitamiinia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe