Kevät on ehtinyt jo pitkälle, ja kaikissa oppilaitoksissa alkaa pikkuhiljaa viimeiset rutistukset ennen kesälomia. Yliopistoissa luennot loppuvat toukokuun puolella viimeistään, ja paineet ovat kovat, kun monet kurssit loppuvat samaan aikaan eikä aikaa tunnu olevan riittävästi, että kaikkiin ehtisi panostaa.
Minä olen toista vuotta yliopistossa, ja en oikein tiedä, olenko lähtenyt ollenkaan oikealle tielle opintojeni kanssa. Ala tuntuu oikealta, mutta tahti ehkä liian vauhdikkaalta. Minusta tuntuu, etten jaksa. En ollenkaan.
Syksyisin ja talvella pitkien lomien jälkeen olen aina intoa täynnä uusista kursseista (innostun helposti), mutta nyt veto on täysin pois. Tuntuu masentavalle, että puolet kaikista kursseista on suorittanut hyvin, mutta lopputenttiin ei jaksa lukea ja saattaa siksikin saada huonon arvosanan. Niitäkään ei kovin mielellään varmaan kukaan ota...
Onko kellään samanlaisia tuntemuksia? Että tahtoisi vain olla, lomailla, ja ehkä nukkua viikon putkeen? Tahtoisi unohtaa, että pitäisi lukea ja pakenee tekemään kaikkea muuta, ettei tarvitsisi ajatella opiskelua? Minusta tämä on ristiriitaista, koska todella pidän siitä alasta, jota opiskelen, mutta välillä tekisi mieli jättää kaikki taakseen ja lukkiutua huoneeseen yksin itkemään. Olenko vielä ns. "vihreällä" alueella, eli tämä on tavallista opiskelu-uupumusta vai onko kyseessä jokin muu, ehkäpä orastava masennus? Tämä vaikuttaa kaikkeen muuhunkin elämääni, eikä vähiten puolisoni ja minun suhteeseen...
Jos teiltä löytyy vastaavanlaisia kokemuksia, niitä olisi kiva jakaa. Tietäisi, ettei tarvitse kärsiä moisesta yksin.
Aurinkoista kevättä kaikille!
-Salliina-
Opiskelu-uupumus
1
597
Vastaukset
- jussa
Minä nyt olen "vain" ammattikorkeassa opiskellut.. päätin inssiopiskelut aloittaessani että haluan lukea hyvin ja otin sen asenteen että jaksan ja haluankin nähdä vaivaa.
Niin jaksoinkin, kaksi ensimmäistä vuotta. Olin pirteä kuin peipponen, luin ahkerasti ja tykkäsin oppia. Kolmas vuosi menikin jo tunteessa että "enpä jaksaisi lukea tentteihin" vaan luin kuitenkin asenteella "ihan omaksi parhaakseni" ja "onhan tämä jo viimeinen vuosi jolloin pitää lukea".. hyvin meni arvosanojen kanssa kolmaskin vuosi mutta kun neljäs alkoi ja opinnäytetyön teko..
nyt on koko lukuvuosi mennyt ettei jaksa. Ei yksinkertaisesti jaksa. Asiat kiinnostavat, halua on valmistua ja kehittyä itsekin oman alani tekijänä.. ei vaan.. jaksa. Kokoajan väsyttää ja haluaisi vaan nukkua ja rentoutua. Olla ajattelematta mitään. Jokainen "yritys" lopahtaa ennen yhtäkään kunnon ajatusta aiheesta.
Ehkä syynä on että viimeinen vuosi on mennyt ajatustyön käyttämisessä siihen, että ensin minulle erittäin tärkeä ja rakas mies jätti, sitten äiti sairastui ja kuoli nopeasti, ensimmäinen opinnäyteaiheeni meni mönkään yrityksen keskittyessä irtisanomaan työntekijöitään ja kehitystään rankalla kädellä.. menin sen jälkeen töihin uuteen paikkaan koska jotain tekemistä tuntui että pitää olla, josta sain kuitenkin potkut epäreilusti (asia on riitautuksessa), menin uusiin töihin, josta sain myös uuden opinnäyteaiheen.
Opinnäyteaihe on hyvä,kehittävä ja erittäin mielenkiintoinen, ja saan siitä oikeaa palkkaa, koulukin myöntää syksyyn asti lisäaikaakin, koska valmistumiseni siirtyminen ei ole yksin minun syytäni..
mutta miksi en vaan jaksa. haluan todella kovasti vaan en jaksa. minä väittäisin että opiskelu-uupumus tuli siinä vaiheessa kun syksyllä oli intoa huimasti vaan piti keskittyä muihin asioihin.. nyt kun kevät koittaa olen ihan poikki, vaikka en mitään ole saanut aikaiseksi. ei jaksa oppiakaan enää. Ihmeellistä että asiat kiinnostavat, vaan kun ei yksinkertaisesti jaksa.
Et sinä ainakaan yksin ole uupelosi kanssa, joskaan ei tilanteemme ehkä ihan samanlainen ole. Toivottavasti kevätaurinko paistaa meihin ja jaksamme vähän rutistaa, josko se arki taas palaisi uomiinsa ja jaksaisi taas.
Koska sinulla kuitenkin on puolisosi niin minä sinuna puhuisin hänen kanssaan miltä tuntuu, sillä tuntemuksesi eivät ole harhaa, tiedän miltä tuntuu kun ei jaksa. vaikka asiat eivät niin huonosti olisikaan että se masennusta olisi. Itse kaipaan kaikista eniten tukea läheisestä ihmisestä, joka helposti voi olla sellainenkin "virtalähde" joka motivoi jaksamaan. Kannustus ja kuuntelija. Tai ihan vain joku joka on "olemassa". Itselläni ei sellaista tällä hetkellä ole, ja tuntuu että se on ainoa asia jota jaksamiseeni kaipaan.
Ystävät kyllä läpsivät olkapäälle mutta ei sekään minuun saa virtaa. Saavat juuri ja juuri minut hätääntymään ja keräämään paineita, koska he sanovat että "käsissäni on ihan mahtavat langat tulevaisuuttani ajatellen". Niin onkin, tajuan itsekin vaan ei ole virtaa ottaa niitä lankoja käsiin.
Jos joku keksii tai tietää miten sitä oikeasti alkaisi taas jaksamaan käyttää aivoja, kertokoon heti. Tämä on raskasta tällainen aika. Ei tämä laiskuuttakaan ole, lempinimeni "tehopakkaus" on saanut nyt hieman ristiriitaisen kolauksen. Kroppa jaksaisi vaan pää ei pysy ollenkaan matkassa. Voi sentään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833278
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli342625- 612248
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.732229Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512171Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102143Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191917- 621894
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv191783- 861622