Tervehdys Audistit, vanhakoppaisen A4:n vetonivelen suojakumi tarvitsisi vaihtaa, millainen homma on? Olen vaihtanut joskus pariin japsiin ja autosta riippuen homma voi olla suht helppokin, mutta minua jäi ihmetyttämään kun merkkiliikkeessä arvioivat työn kestoksi 1,5 tuntia, eli onko Audiin vaikeampi vaihtaa vai kusettaako merkkiliike?
Motonetin tarvikekumi maksaisi alle 10 euroa, alkuperäisen hintaa en huomannut kysyä, onkohan laadussa eroa?
vetonivelen suojakumin vaihto
17
8547
Vastaukset
- kuin Japanilaiset
Ei muuta kuin,se iso mutteri vähän auki,pyörä pois,alapallonivel pois(olikohan Audi tyyppinen,pultti poikittain nivelen urassa,tai jos iskunvaimentimessa välillä kiinnitys)kannattaa siinä sisäpuoli paikoillaan vaihtaa.
Lukkorengasta levittää,nivelen sisältä,näkyy kyllä siellä
Kaksi nyt kuukauden sisällä Audiin vaihtanut,ei ongelmia,ainoastaan sen lukkorenkaan levitys,jos levittävät pihdit,niin siinäkään ei sen kummempia- ulosvedin
On hyvä ja kätevä ulosvedin,sama iso kiinnityspultti vain paikoillensa,ja syvemmälle jengaus,vastaa akseliin
Ensin kuitenkin lukkorengas levittää, - Ei audisti
Olen kuullut että, samalla kannattaa ostaa uusi napapultti se (iso mutteri) ja kysyä paljonko sen kiristysmomentti on. Sillä vanha mutteri ei välttämättä pysy tarpeeksi kireällä..
- Ei audisti 2
Ei audisti kirjoitti:
Olen kuullut että, samalla kannattaa ostaa uusi napapultti se (iso mutteri) ja kysyä paljonko sen kiristysmomentti on. Sillä vanha mutteri ei välttämättä pysy tarpeeksi kireällä..
Korjaus edelliseen viestiini(Ei audisti 27.11.2012), jossa meni pultit ja mutterit sekaisin. Eli vag-konsernin autoissa (audi, vw , jne) on ilmeisesti vetoakselin kiinnitys napapultilla tai mutterilla riippuen autonmallista ym.
Olipa vetoakselin kiinnitys napapulttilla tai mutterilla, niin sen kiristykseen oikeaan momenttiin ja mahdolliseen pultin/mutterin uusimiseen kannattaa kuitenkin kysyä neuvoa aina ASIANTUNTIJALTA(varaosamyyjä tai automekaanikko), koska itse en sellainen todellakaan ole....
- A4
Kannattaa katsoa tarkkaan että motonetin kumi on oikeanlainen. Minulle myivät V6 koneellisen kumin ja oli liian iso. No onneks asennusliikkeessä on yleismallin kumeja hyllyssä ja meni kuin nenä päähän! Tämän jälkeen kun valitin Motonettiin, taisivat kyllä lisätä hinnastoon tarkennuksia tuosta ulommasta kumista.
- opettaja
Tuota hilpeenä lueskelen näitä asennus vinkkejä :) sen verran voin sanoa et merkkiliikkeen asennus aika 1,5 tuntia ei oo kyl paljo työhönsä nähden ja toiseks aika hyvät korjaus tilat työkalut kannattaa olla ,jos meinaat työhön ruveta.Et suosittelen viemään korjaamolle ei mikään paha investointi saat työlle 1 vuoden takuun ja osille 2vuotta ja itselläsi ei kädet paskaannu :) ps. noista asennus vinkeistä sen verran et kannattaa perehtyä kyseiseen etupäähän ;)
- ittelles
Ei suojakumiin tarvita takuita(tai itse kumillehan on,mutta ei omalle työlle),ovat hyväksi osoittautuneet,hinta n.10€.
Vaihto ei ainakaan vaikeudella pilattu,suojahanskat käteen vain,melkein naismaiset miehetkin tämän osaavat,ellei nyt kynsiä kasvata,tai pelkää sukkahousujen repeävän,sitten ei kannata hommaan alkaa.
- A4 tdi
Kiitokset hyvästä linkistä, kyllä tuostakin jotain käy ilmi vaikka ruotsinkieli ei ole hanskassa.
- A4 tdi
Kiitokset vinkeistä, erityisesti NordicAudin linkistä sai sen verran vinkkiä että tiesi mitä tukivarsia kannattaa irroittaa, aikaa kului kaverin kanssa koko hommassa yksi tunti, emmekä ole ammattilaisia, yksin se nivelen irroitus on vaikea kun toisen on hyvä pitää pihdeillä kiinni ettei vetoakseli irtoa laatikosta, ainakin Nissanissa kävi kerran niin.
- korjaaja
muistitko pestä murroksen ja laittaa uudet rasvat?Kyllä suoja kumin vaihtaa vaik puolee tuntii,mut vähänkään ,jos ajattelee pitemmän päälle ni kantsii pestä se murros=purkaa se osii ja koota uusilla rasvoilla ni vieläkö teit kyseiset hommat tuntiin ?
- A4 tdi
Ei ollut tarvetta, vanhassa kumissa oli erittäin pieni vaurio ja lähes kaikki rasvat olivat sisällä, mitään näkyvää likaa ei ollut, poistin suurimman osan vanhoista rasvoista ja laitoin uudet kumin mukana tulleet rasvat.
Tarkoitukseni ei ole hehkuttaa työn nopeudella, vaan lähinnä pointti oli tuo merkkiliikkeen kova laskutus kyseisestä työstä jonka pystyy "toimistotyöntekijäkin" itse tekemään jos vain viitsii liata kädet. - korjaaja
A4 tdi kirjoitti:
Ei ollut tarvetta, vanhassa kumissa oli erittäin pieni vaurio ja lähes kaikki rasvat olivat sisällä, mitään näkyvää likaa ei ollut, poistin suurimman osan vanhoista rasvoista ja laitoin uudet kumin mukana tulleet rasvat.
Tarkoitukseni ei ole hehkuttaa työn nopeudella, vaan lähinnä pointti oli tuo merkkiliikkeen kova laskutus kyseisestä työstä jonka pystyy "toimistotyöntekijäkin" itse tekemään jos vain viitsii liata kädet.korjaamon aika perustui todennäköisesti juuri siihen et sen joutuu putsaamaan niinkuin yleensä se putsataan,koska vesi/pöly/kura tekevät äkkiää tehtävänsä murroksessa.En aina oikein sulata tota merkkiliikkeiden mollausta, koska siihen ei ole aina perusteita.=,jos asennus aika on sanottu 1,5tuntia niin se on aivan kohtuu aika, koska tiedän tasan tarkkaan mitä työ vaatii,mut tietty jos joku haluaa itse tehdä sen ni siitä vaan, mut kai sen voi tehdä ilman merkkiliikkeiden mollausta=turhaa yleistystä vaikka onhan noita liikkeitäkin tietysti moneen junaan,mut silti ;)ps. se murroksen puhdistus/purku on muuten siitä hyvä suorittaa, koska audi/passat on tosi herkkä siitä ,jos siellä on pieniäkin jälkiä pesässä ni rupee naputtaa jossain vaiheessa ja jälkiähän ei näe ,jos ei putsaa= et siinä vähän pointtia miksi se velotus nyt oiskin vaik se 1,5 tuntia työllä vuoden takuu ;)
- A4 tdi
korjaaja kirjoitti:
korjaamon aika perustui todennäköisesti juuri siihen et sen joutuu putsaamaan niinkuin yleensä se putsataan,koska vesi/pöly/kura tekevät äkkiää tehtävänsä murroksessa.En aina oikein sulata tota merkkiliikkeiden mollausta, koska siihen ei ole aina perusteita.=,jos asennus aika on sanottu 1,5tuntia niin se on aivan kohtuu aika, koska tiedän tasan tarkkaan mitä työ vaatii,mut tietty jos joku haluaa itse tehdä sen ni siitä vaan, mut kai sen voi tehdä ilman merkkiliikkeiden mollausta=turhaa yleistystä vaikka onhan noita liikkeitäkin tietysti moneen junaan,mut silti ;)ps. se murroksen puhdistus/purku on muuten siitä hyvä suorittaa, koska audi/passat on tosi herkkä siitä ,jos siellä on pieniäkin jälkiä pesässä ni rupee naputtaa jossain vaiheessa ja jälkiähän ei näe ,jos ei putsaa= et siinä vähän pointtia miksi se velotus nyt oiskin vaik se 1,5 tuntia työllä vuoden takuu ;)
joo se merkkiliikkeen takuu on kyllä hyvä asia, saattaahan sitä tulla virheitä tällaiselle amatööri-asentajalle, mutta jos liike vaihtaisi suojakumin ja nivel hajoaisi puolenvuoden päästä kumin ollessa ehjä, niin korvaisiko liike uuden nivelen? En olisi varma, mutta en tiedä.
- korjaaja
A4 tdi kirjoitti:
joo se merkkiliikkeen takuu on kyllä hyvä asia, saattaahan sitä tulla virheitä tällaiselle amatööri-asentajalle, mutta jos liike vaihtaisi suojakumin ja nivel hajoaisi puolenvuoden päästä kumin ollessa ehjä, niin korvaisiko liike uuden nivelen? En olisi varma, mutta en tiedä.
ei varmaan korvaa takuu,mut sillo ku murros otetaan auki ni sillo ,jos näkyy kulumaa ni ei muuta ku uusi nivel, koska halvemmaks tulee uusia sillo ku puolen vuoden päästä ;)nuo on vähä semmosii kinkkisii asioita ja aika tapaus kohtasia,mut ammattitaitoinen asentaja selviää kyl noista.Yleensäkkin ihmiset luulevat et merkkikorjaamo "kusettaa", jos hinta on himppasen kalliimpi kuin "nyrkkipajalla", mut kannattaa muistaa et työn laatu ei välttämättä ole sama. ja osaava korjaaja huomioi myös ns. muut viat=auto tulee murroskumin vaihtoon ni kyl siin samalla katotaan ohimennen jarrupalat/letkut ym.tärkeä ni ei katsos asiakkaan tarvii tulla heti seuraavalla viikolla takaisin;)No ei muuta kuin hyviä korjaus hetkiä audin pariin. ps. ootko jo vaihtanu tukivarsia:)
- A4 tdi
korjaaja kirjoitti:
ei varmaan korvaa takuu,mut sillo ku murros otetaan auki ni sillo ,jos näkyy kulumaa ni ei muuta ku uusi nivel, koska halvemmaks tulee uusia sillo ku puolen vuoden päästä ;)nuo on vähä semmosii kinkkisii asioita ja aika tapaus kohtasia,mut ammattitaitoinen asentaja selviää kyl noista.Yleensäkkin ihmiset luulevat et merkkikorjaamo "kusettaa", jos hinta on himppasen kalliimpi kuin "nyrkkipajalla", mut kannattaa muistaa et työn laatu ei välttämättä ole sama. ja osaava korjaaja huomioi myös ns. muut viat=auto tulee murroskumin vaihtoon ni kyl siin samalla katotaan ohimennen jarrupalat/letkut ym.tärkeä ni ei katsos asiakkaan tarvii tulla heti seuraavalla viikolla takaisin;)No ei muuta kuin hyviä korjaus hetkiä audin pariin. ps. ootko jo vaihtanu tukivarsia:)
Ei ole tarvinnut vaihtaa tukivarsia, kerran kyllä laitoin rasvaa mystiseen kitinään jonka varmaa kohdetta en vieläkään tiedä (veikkaan raidetangon päätä) mutta kun sitä rasvaa laittoi moneen paikkaan niin loppui äänikin.
Katsastuksessakin totesivat ettei ole väljää missään. H7-polttimot ei tahdo vuotta kestää, muita vikoja ei ole ollut paitsi lohkolämppäri mut se oli jälkiasennettu ja Motonetis laitettiin uusi tilalle mutta toista kertaa en autoani sinne vie. Merkkihuollosta vielä että ihan laadukkaasti ovat työnsä tehneet se hinta vaan köyhää kirpasee. - korjaaja
A4 tdi kirjoitti:
Ei ole tarvinnut vaihtaa tukivarsia, kerran kyllä laitoin rasvaa mystiseen kitinään jonka varmaa kohdetta en vieläkään tiedä (veikkaan raidetangon päätä) mutta kun sitä rasvaa laittoi moneen paikkaan niin loppui äänikin.
Katsastuksessakin totesivat ettei ole väljää missään. H7-polttimot ei tahdo vuotta kestää, muita vikoja ei ole ollut paitsi lohkolämppäri mut se oli jälkiasennettu ja Motonetis laitettiin uusi tilalle mutta toista kertaa en autoani sinne vie. Merkkihuollosta vielä että ihan laadukkaasti ovat työnsä tehneet se hinta vaan köyhää kirpasee.onks paljo ajettu ?No se on alimmaiset tukivarret mitkä naukuu tyyppivika, nyt materiaali vaihtunu ja rasvausta lisätty.Kuulostelehan monttusella tiellä tai kynnyksissä kopinoita,jos kuuluu ni ei muuta ku tukivarsii käsiksi..... halpaa hubaa vain 1500mk kpl ;) tai no nykysin vissii himpan alle ku kysyntä on kasvanu.Katsastus ei kerro oikeestaa mitään auton kunnosta et kantsii itse kuulostella niitä kopinoita, saattaa vaa tulla muute pallonivelet läpi pahimmassa tapauksessa.(oon tavannu aika hurjia tapauksia) ja vasta leimattuja autoja.Polttimoista sen verran et aikasa kestää niiku muukin kulutus tavara.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321