V70 2.4D oikea kulutus

vee70

Kaipaisin muiden kokemuksia otsikon mukaisen auton (V70 2,4D -03) todellisesta kulutuksesta.

Itselläni ajotietokone näyttää matkapainotteisessa ajossa 5,7 l/100km, mutta tankkauksen yhteydessä laskettu kulutus on ollut 7,7 l/100km!!! Minusta se on aika paljon. Toiseksi ihmetyttää tuo ajotietokoneen virheen suuruus.

Onko siis muilla minkalaisia kulutuslukemia ja kuinka paljon ajotietokone valehtelee?

18

11796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vee70

      Kyseessä on automaattivaihteinen auto.

    • volvo...

      -01 V70 ja ajotietokoneen ja lasketun kulutuksen ero on /- 0,1litraa eli ei oikeastaan virhettä. Ihmettelen noin isoa eroa???

      • t.h.

        Mulla on V 70 diesel 2001 manuaali, eli kone ei ole sama kuin 2003 Volvossa. Ajotietokone näyttää keskikulutusta noin 6,5 litraa/100 km.

        Tankki on 80 litraa, ja tankillisella ajaa noin 1.200 km. Tästä saadaan keskikulutus noin 6,65 l/100 km.


    • kuluttaa

      mulla on keskikulutus 5.9L tietsikan mukaan ja todellinen kulutus on hyvin lähellä.

    • polpot

      Dieseleitä ja bensaa ei voi verrata. Nääs kun naftakoneissa on aina lisälämmitin joka talvella pistää ajotietokoneen lukemat uusiksi.

      Itselläni on -02 V70 D5 manuaaliaskilla. Kirjaan kaikki tankkaukset www.tankkaus.com:iin. Eli litrat ,kilometrit ja keskinopeudet kirjataan tarkkaan ylös.

      Ajelen paljon kaupunkiajoa, ja nyt talvella suurin kulutus on ollut 9,3 litraa sadalla. Keskinopeus 36km/h. Jos maantietä on ollut paljon niin kulutus on 6.6 litraa sadalla. Tällöin keskinopeudet ovat olleet luokkaa 50-60km/h. Eli kaupunkiajoni ei ole mitään kehä-3:ta vaan ihan oikeaa nurkkapyöritystä ja parkkihallia. Mielenkiinnolla odottelen kesää, että näkee miten kulutukset muuttuu.

      Autoa ostaessa kävin koeajamassa -02 T5 automaatilla. Motarilla auto ilmoitti kulutuksen olevan 13 litraa sadalla. Omassa autossani vastaavassa paikassa lukema on 7 litraa....Eli on siinä eroa. 2.4T kulutuksia en muista/tiedä.

    • 2,4 d

      Minulla v70 2,4D -03 manuaali vaihteistolla.Tänä aamuna kävin tankkaamassa,ajotietokone näytti keskikulutukseksi 5,5 l/100 km keskinopeudella 45 km/h.Kilometrejä ajoin 943 km ja polttoainetta tankkiin meni 60,29 l.Eli todellinen kulutus on n,6,4 l/100km.Ajan pääsääntöisesti kaupunki sekä moottoritie ajoa aikaa reippaalla kaasulla.Olen laittanut merkille et polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö nostaa aika paljon keskikulutusta eikä ajotiotokone osaa laskea todellista kulutusta.

    • upaali

      Itse tankkaamalla todella vaikea mitata tarkkaan tuota kulutusta. Pitäisi ensin tankata alustalla, jolla ei ole lainkaan kallistusta. Sitten ajaa ja tankata jälleen samalla alustalla. Bensa-asemilla kuitenkin tankkien vieleiset alustat aina hieman kallistettuja, joten auton pienikin vinous merkitsee monien litrojen heittoa siinä kuinka paljon tankkiin mahtuu. Uskon että tuo ajotietokoneen lukema on oikein.

      • vee70

        Olen tankannut samalla asemalla joka kerta. Volvon huollossa kertoivat, että ajotietokone ei ota pa-lisälämmitintä huomioon, joten osaltaan heitto selittyy sillä, mutta nytkin on ollut kelit plussan puolella, joten sen käyttö on ollut hyvin vähäistä. Sehän lähtee käyntiin jos ilma on alle 4 astetta.

        Pitää vielä seurailla tuota kulutusta. Tuohon manuaali D5:een verrattuna 2.4D pitäis ilmeisesti viedä vähän vähemmän, mutta vastaavasti automaatti vie vähän manuaalia enemmän.

        Kiitokset tähän asti vastanneille asiallisista vastauksista.


      • polpot
        vee70 kirjoitti:

        Olen tankannut samalla asemalla joka kerta. Volvon huollossa kertoivat, että ajotietokone ei ota pa-lisälämmitintä huomioon, joten osaltaan heitto selittyy sillä, mutta nytkin on ollut kelit plussan puolella, joten sen käyttö on ollut hyvin vähäistä. Sehän lähtee käyntiin jos ilma on alle 4 astetta.

        Pitää vielä seurailla tuota kulutusta. Tuohon manuaali D5:een verrattuna 2.4D pitäis ilmeisesti viedä vähän vähemmän, mutta vastaavasti automaatti vie vähän manuaalia enemmän.

        Kiitokset tähän asti vastanneille asiallisista vastauksista.

        Nyt pitäisi tietää että minkä vuotisista autoista puhutaan.

        Aiemmin 2.4D ja D5 olivat samoja koneita, eli kulutuksessa tuskin voi olla mitään eroa jos sama kuski ajaisi kummallakin autolla normaaliajoa.

        Nythän Volvolla on uudet D, 2.4D ja D5 mallit. Näistä en tiedä paljon mitään, mutta olettaisin kahden näistä olevan sama kone?

        Itse en jaksa uskoa maan kallistuksien ym. vaikuttavan paskaakaan. Vuoden kun tankkailee ympäri Suomea ja ajelee erilaista ajoa niin kyllä se oikea tulos sieltä tulee esille. Litran parin heitot tankkauksessa katoaa marginaaleihin. Ja ajotietokoneeseen ei alle 20 lämpötiloissa kannata luottaa pätkääkään. Muutenkin tuon Volvon ajotietokone tuntuu huonommalta mitä esim. Volkkareiden. Hetkellinen kulutuskin on jonkinlainen keskiarvo, kun ei se ainakaan reaaliajassa seuraa kulutusta.


      • Volvo ja laatu?
        polpot kirjoitti:

        Nyt pitäisi tietää että minkä vuotisista autoista puhutaan.

        Aiemmin 2.4D ja D5 olivat samoja koneita, eli kulutuksessa tuskin voi olla mitään eroa jos sama kuski ajaisi kummallakin autolla normaaliajoa.

        Nythän Volvolla on uudet D, 2.4D ja D5 mallit. Näistä en tiedä paljon mitään, mutta olettaisin kahden näistä olevan sama kone?

        Itse en jaksa uskoa maan kallistuksien ym. vaikuttavan paskaakaan. Vuoden kun tankkailee ympäri Suomea ja ajelee erilaista ajoa niin kyllä se oikea tulos sieltä tulee esille. Litran parin heitot tankkauksessa katoaa marginaaleihin. Ja ajotietokoneeseen ei alle 20 lämpötiloissa kannata luottaa pätkääkään. Muutenkin tuon Volvon ajotietokone tuntuu huonommalta mitä esim. Volkkareiden. Hetkellinen kulutuskin on jonkinlainen keskiarvo, kun ei se ainakaan reaaliajassa seuraa kulutusta.

        En usko oikein ajotietokoneeseen. Luultavasti joku softa mittailee kierroksia ja antaa oletusarvon kulutuksesta. Itsellä Ruotsissa chipattu XC 90 D 5 vm. 03 joka kuluttaa enemmän kuin vastaava normaaliversio, mutta "tietokone" antaa samat lukemat kuin normaaliversiokin. Muutenkin usko Volvoihin mennyt: "sadetunnistin"=säädettävä tihkukytkin, "puusomistus" n. 600€= muovipinnoitettu alumiinilista. Tämä XC 90 todellinen pommi: takapyörien laakerit, etupyörien pallonivelet, seisontajarru vaihdettu alle 40 tkm:ssä ja lukuisa määrä pikkuvikoja tekevät siitä viimeisen Volvoni.


      • mulle
        Volvo ja laatu? kirjoitti:

        En usko oikein ajotietokoneeseen. Luultavasti joku softa mittailee kierroksia ja antaa oletusarvon kulutuksesta. Itsellä Ruotsissa chipattu XC 90 D 5 vm. 03 joka kuluttaa enemmän kuin vastaava normaaliversio, mutta "tietokone" antaa samat lukemat kuin normaaliversiokin. Muutenkin usko Volvoihin mennyt: "sadetunnistin"=säädettävä tihkukytkin, "puusomistus" n. 600€= muovipinnoitettu alumiinilista. Tämä XC 90 todellinen pommi: takapyörien laakerit, etupyörien pallonivelet, seisontajarru vaihdettu alle 40 tkm:ssä ja lukuisa määrä pikkuvikoja tekevät siitä viimeisen Volvoni.

        huolin sen ilmaiseksi.


      • kallis auto
        mulle kirjoitti:

        huolin sen ilmaiseksi.

        Sehän tässä hassua onkin, että Moottori-lehden artikkelin mukaan Volvo säilyttää arvonsa maastureista parhaiten, vm. 2003 XC 90 D 5:sta saa vielä 90-91% hankintahinnasta. Sen verran olen ahne, että meinaan myydä siihen hintaan... mutta hyvää pääsiäistä kuitenkin.


      • polpot
        kallis auto kirjoitti:

        Sehän tässä hassua onkin, että Moottori-lehden artikkelin mukaan Volvo säilyttää arvonsa maastureista parhaiten, vm. 2003 XC 90 D 5:sta saa vielä 90-91% hankintahinnasta. Sen verran olen ahne, että meinaan myydä siihen hintaan... mutta hyvää pääsiäistä kuitenkin.

        En tiedä mitä kamaa Moottori-lehden toimittajat kiskovat, mutta reality-check alkaa olemaan paikallaan. Kolme vuotta vanha auto ja 90% arvosta? Huh huh. Oma arvioni on lähempänä 50% arvosta. Automarkkinat muuttuvat, ja nykyään on täysin ostajan markkinat. Tuontiautot vähensivät suomalaisen autokaupan typeryyksiä, ja nykyään voidaan jo kilpailuttaa hintoja.

        Moni on autoaan myynyt kuvitellen saavansa sen mitä lehdissä puhutaan. Kylmä fakta on se että näin ei homma toimi. Pari kuukautta ihmetellään kun puhelin ei soi. Lopulta niellään iso pala ja kaikessa hiljaisuudessa otetaan 20% pyynnistä pois ja myydään auto. Työkavereille toki kerrotaan isompi summa mitä oikeasti saatiin.


      • typerää...

        Itse tankkaamalla saa tarkan kulutuksen, jos kilometrimäärä on esim. 200000km .....eli kommenttisi on ihan paskaa huulenheittoa.


      • Volvoilijako

        Ajotietokone näyttää mitä sattuu. Kerran näyttänyt 30 tkm ajolla oikein, yleensä valehtelee 0.5 litraa optimaaliseen suuntaan.
        V70 D5 -03, mitatut kulutkset 4.4 litraa - 8 litraa.
        Kesällä pääsee 5.5-6 pintaan ja talvella menee vajaa 7.

        Ja kokemusta 3 eri yksilöstä.


      • Volvoilijako
        vee70 kirjoitti:

        Olen tankannut samalla asemalla joka kerta. Volvon huollossa kertoivat, että ajotietokone ei ota pa-lisälämmitintä huomioon, joten osaltaan heitto selittyy sillä, mutta nytkin on ollut kelit plussan puolella, joten sen käyttö on ollut hyvin vähäistä. Sehän lähtee käyntiin jos ilma on alle 4 astetta.

        Pitää vielä seurailla tuota kulutusta. Tuohon manuaali D5:een verrattuna 2.4D pitäis ilmeisesti viedä vähän vähemmän, mutta vastaavasti automaatti vie vähän manuaalia enemmän.

        Kiitokset tähän asti vastanneille asiallisista vastauksista.

        Ardic lähtee käyntiin jos lämpötila on alle 8 astetta... Vadis lähteenä...


      • ajolla
        Volvoilijako kirjoitti:

        Ajotietokone näyttää mitä sattuu. Kerran näyttänyt 30 tkm ajolla oikein, yleensä valehtelee 0.5 litraa optimaaliseen suuntaan.
        V70 D5 -03, mitatut kulutkset 4.4 litraa - 8 litraa.
        Kesällä pääsee 5.5-6 pintaan ja talvella menee vajaa 7.

        Ja kokemusta 3 eri yksilöstä.

        Onko nuo mittaukset matka-ajoa, kaupunkia vai sekalaista ja onko manuaali vai automaatti. Itellä 50/50 ajolla vei karvan alle 7l ja ajoin normaalisti/nätisti. 70/30 (kaupunki/matka) vei 7,7l, myös "normaalilla" ajolla. Molemmissa tapauksissa ajotietokone valehteli n. 1-1,5l.

        Nämä mittaukset siis kesäkelillä (Artic pois päältä), V70 2.4D automaatti.


    • Anonyymi

      ostakaa pienempi kulutuksisia autoja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe