Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

BIODIESELIN VALMISTUS PROSESSI

Eesau

Eli täällä on kyselty biodieselin valmistuksen ohjeita. No minäpä kerron.

Aluksi öljy puristetaan esim. rypsistä. Sen jälkeen se a) joko annetaan seistä paikoillaan pari kuukautta, jotta roskat painuu pohjalle ja otetaan sitten öljy "talteen" tai b) suodatetaan aluksi suuret roskat pois ja lopuksi esim. hydraulipumppua apunakäyttäen suodatetaan 10 mikronin suodattimen läpi. Se rypsistä saatava rouhe voidaan polttaa stokerissa tai syöttää rehuna eläimille (=erittäin tehokasta tavaraa kummassakin tapauksessa, paitsi myynti esim naapurille ei onnistu rehuyhtiöiden toimesta enää, koska VALTION TAHOLTA MÄÄRÄYS laatu tarkastuksesta, 1. koe maksaa 300 €...et silleen)

Sitten kun on öljy otettu talteen se voidaan sekoittaa sellaisenaan dieselin sekaan esim. 30/70 suhteessa tai esteröidä, jolloin siitä tulee RME:tä eli rypsimetyyliesteriä ja glyserolia. Glyseroli voidaan myös polttaa tai myydä. Glyserolin lämpöarvo 3 kertainen puuhun verrattuna.

Sitten lopuksi esteröity polttoaine voidaan käyttää dieseleissä 100% tai sekoitettuna dieseliin.

ESTERÖINTI::::

Rypsi tms. öljyyn sekoitetaan 58 C asteen lämpötilassa metanolia n. 20 % (öljynmäärästä). Lisäksi Metanolin sekoittamisen jälkeen lisätään lipeää pari prosenttia tai tarpeen mukaan (kokeilemalla). Glyseroli erkaantuu itse biodieselistä ja painuu raskaampana pohjalle. Sitten biodiesel voidaan vielä pestä VEDELLÄ. Eli biodieselin sekaan/päälle SUMUTETAAN vettä, jolloin vesi liuottaa vesiliukoisen glyserolin erottaen lounkin glyserolin, jolloin biodiesel jää kevyempänä pinnalle. Sitten prosessi olikin siinä.



harmi vain, kun valtion taholta biodieselin valmistaminen on tehty mahdottomaksi verotuksellista syistä. Lisäksi rehuyhtiöt ovat yhdessä valtion kanssa laittaneet lisää kapuloita rattaisiin määräämällä jäännös rouheelle laatutarkastuksen.

Sitten siihen mitä Mauri Pekkarinen totesi veron poistamisesta esim rypsistä tehdylle biodieselille. Hän oli sitä mieltä, että veroa ei voida poistaa, koska rypsi tuotetaan EU tuilla. Hän ei kuitenkaan sanonut sitä miksi tukia maksetaan: NO SIKSI KUN HINNAT ON KEINOTEKOISESTI TUOTU NIIN ALAS, TUILLA SIIS TÄYTETÄÄN SE AUKKO MIKÄ TULEE HINNAN ALENNUSTEN VUOKSI, JOTTA VILJELIJÖIDEN KANNATTAISI VILJELLÄ SITÄ!!!

LISÄKSI HALUAN MUISTUTTAA ETTÄ ESIM RUOTSISSA OMAVALMISTEPOLTTOAINEET OVAT VEROTTOMIA!!!!!!

ENTÄ MEILLÄ SOSIALISTISESSA SUOMESSA??? NOUSKAAMME BARRIKAADEILLE JA RUVETAAN AJELEMAAN OMILLA POLTTOAINEILLA PUHUMATTA KENELLEKÄÄN TAI VAIKKA POLTETAAN KAIKKI RYPSIT YMS. KOSKA MUUTEN ANNAMME SEN ILMAN VALTIOLLE ILMAN KUNNOLLISTA KORVAUSTA!!!!!!!!!

66

39405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

      Minusta kotimaisten biopolttoaineet pitäisi olla verottomia. Verotus vaikka sen mukaan kuinka suuri osa polttoaineesta on tuotettu Suomessa.

      Voiko esteridieseliä muka laittaa 100% joka dieselautoon? Monen auton takuu mitätöityy jos käyttää yli 5% biodieseliä sisältävää polttoainetta.

      Lämmityskäyttöön se sopii käsittääkseni pikku muutoksilla öljypolttimeen.

      LÄMMITYSKÄYTÖSSÄ BIODIESEL ON JO VEROTONTA (http://www.limetti.fi/biodiesel/sivu/valmisteverotus )

      lainaus:
      "Biodiesel on valmisteverotonta, kun se käytetään lämmityksessä. Sitä ei myöskään tarvitse tehdä tunnistettavaksi."

      • Eesau

        Biodieseliä voi laittaa 100% diesel autoon. Ainut huomioitava asia on polttoainejärjestelmän tiivisteet. Biodieselillä kun on taipumus syövyttää luonnonkumista tehtyjä tiivisteitä. Eli se ei välttämättä sovi kaikkiin autoihin. Autovalmistjilla toki on ehtoja takuiden suhteen, mutta käsittääkseni biodiesel ei ole millään tavalla haitallista moottorille jne. päinvastoin (mm. hiukkaspäätöt n. 90% pienemmät).

        Kuulin äskettäin, että mm. valtra on hyväksynyt biodieselin käytön, ja takuu pysyy vaikka käyttää. Tietenkin käytetyn "tavaran" pitää olla kunnollista kaikin puolin.

        Biodieselin käytöllä ei myöskään ole estettä lämmityskäytössä. Sopii sellaisenaan.

        Juttelin myös aiemmin erään miehen kanssa, joka tiesi jonkun käyttäneen pelkkää rypsiöljyä öljypolttimossa. Ainut asia mikä piti muuttaa oli polttimen suutin pienemmäksi, koska rypsiöljy paloi kuumemmalla liekillä. Tämä poltin oli viljankuivuri käytössä, jolloin vakio lämpötila on ehdoton.


      • Kartsa71
        Eesau kirjoitti:

        Biodieseliä voi laittaa 100% diesel autoon. Ainut huomioitava asia on polttoainejärjestelmän tiivisteet. Biodieselillä kun on taipumus syövyttää luonnonkumista tehtyjä tiivisteitä. Eli se ei välttämättä sovi kaikkiin autoihin. Autovalmistjilla toki on ehtoja takuiden suhteen, mutta käsittääkseni biodiesel ei ole millään tavalla haitallista moottorille jne. päinvastoin (mm. hiukkaspäätöt n. 90% pienemmät).

        Kuulin äskettäin, että mm. valtra on hyväksynyt biodieselin käytön, ja takuu pysyy vaikka käyttää. Tietenkin käytetyn "tavaran" pitää olla kunnollista kaikin puolin.

        Biodieselin käytöllä ei myöskään ole estettä lämmityskäytössä. Sopii sellaisenaan.

        Juttelin myös aiemmin erään miehen kanssa, joka tiesi jonkun käyttäneen pelkkää rypsiöljyä öljypolttimossa. Ainut asia mikä piti muuttaa oli polttimen suutin pienemmäksi, koska rypsiöljy paloi kuumemmalla liekillä. Tämä poltin oli viljankuivuri käytössä, jolloin vakio lämpötila on ehdoton.

        Voiko käyttää verotonta ja mistä sitä saa??
        Tuskin kukaan tulee mittaamaan mihin sen laittaa kun ei tiellä aja??


      • audi tdi
        Eesau kirjoitti:

        Biodieseliä voi laittaa 100% diesel autoon. Ainut huomioitava asia on polttoainejärjestelmän tiivisteet. Biodieselillä kun on taipumus syövyttää luonnonkumista tehtyjä tiivisteitä. Eli se ei välttämättä sovi kaikkiin autoihin. Autovalmistjilla toki on ehtoja takuiden suhteen, mutta käsittääkseni biodiesel ei ole millään tavalla haitallista moottorille jne. päinvastoin (mm. hiukkaspäätöt n. 90% pienemmät).

        Kuulin äskettäin, että mm. valtra on hyväksynyt biodieselin käytön, ja takuu pysyy vaikka käyttää. Tietenkin käytetyn "tavaran" pitää olla kunnollista kaikin puolin.

        Biodieselin käytöllä ei myöskään ole estettä lämmityskäytössä. Sopii sellaisenaan.

        Juttelin myös aiemmin erään miehen kanssa, joka tiesi jonkun käyttäneen pelkkää rypsiöljyä öljypolttimossa. Ainut asia mikä piti muuttaa oli polttimen suutin pienemmäksi, koska rypsiöljy paloi kuumemmalla liekillä. Tämä poltin oli viljankuivuri käytössä, jolloin vakio lämpötila on ehdoton.

        Audi A6 TDI:ssä (2,5 V6 vm. 1998) ainakin käyttöohjekirjakin jo kertoo, että autoa voi käyttää biodieselillä.


      • kumii
        Eesau kirjoitti:

        Biodieseliä voi laittaa 100% diesel autoon. Ainut huomioitava asia on polttoainejärjestelmän tiivisteet. Biodieselillä kun on taipumus syövyttää luonnonkumista tehtyjä tiivisteitä. Eli se ei välttämättä sovi kaikkiin autoihin. Autovalmistjilla toki on ehtoja takuiden suhteen, mutta käsittääkseni biodiesel ei ole millään tavalla haitallista moottorille jne. päinvastoin (mm. hiukkaspäätöt n. 90% pienemmät).

        Kuulin äskettäin, että mm. valtra on hyväksynyt biodieselin käytön, ja takuu pysyy vaikka käyttää. Tietenkin käytetyn "tavaran" pitää olla kunnollista kaikin puolin.

        Biodieselin käytöllä ei myöskään ole estettä lämmityskäytössä. Sopii sellaisenaan.

        Juttelin myös aiemmin erään miehen kanssa, joka tiesi jonkun käyttäneen pelkkää rypsiöljyä öljypolttimossa. Ainut asia mikä piti muuttaa oli polttimen suutin pienemmäksi, koska rypsiöljy paloi kuumemmalla liekillä. Tämä poltin oli viljankuivuri käytössä, jolloin vakio lämpötila on ehdoton.

        Nykyautoissa ei tiivisteissä ole luonnonkumia eikä varsinkaan moottoreissa .Synteettinen kumi kestää paremmin kuumuutta


      • Jakke H

    • .......

      Pitääkö autoilijan itse pystyä todistamaan että polttoaineesta on maksettu vero, jos tankista löytyy väriaineetonta biodieseliä tarkastuksessa?

      • Eesau

        Mikäli itse valmistaa, pitää joka kuukausi ilmoittaa miten paljon on ainetta valmistanut ja mihin tarkoitukseen. Jos käyttää kone tai lämmityskäytössä ei tarvi ilmoittaa. Mikäli aikoo ruveta käyttämään pitää käydä tullissa ilmoittamassa.

        Käyttö aggrekaatissa on verovapaata.


      • joku.
        Eesau kirjoitti:

        Mikäli itse valmistaa, pitää joka kuukausi ilmoittaa miten paljon on ainetta valmistanut ja mihin tarkoitukseen. Jos käyttää kone tai lämmityskäytössä ei tarvi ilmoittaa. Mikäli aikoo ruveta käyttämään pitää käydä tullissa ilmoittamassa.

        Käyttö aggrekaatissa on verovapaata.

        Mitä "tapahtuu" jos tarkastuksessa löydetään biodieseliä tankista? *Pitääkö käyttäjän todistaa että verot on maksettu*?

        Tavallisessa Nesteen (monopoli) valmistamassa löpössä on punaista merkkiainetta, mutta biodieseliä on helpompi valmistaa pimeästi eli pelkkä väriaineettomuus ei todista verojen maksusta.


      • Eesau
        joku. kirjoitti:

        Mitä "tapahtuu" jos tarkastuksessa löydetään biodieseliä tankista? *Pitääkö käyttäjän todistaa että verot on maksettu*?

        Tavallisessa Nesteen (monopoli) valmistamassa löpössä on punaista merkkiainetta, mutta biodieseliä on helpompi valmistaa pimeästi eli pelkkä väriaineettomuus ei todista verojen maksusta.

        No kyllähän sen tietää mitä tapahtuu, jos valtiolta pimittää ja jää kiinni....se on paljon vakavampi rikos kuin tappo, pahoinpitely, raiskaus tai murha. Autossa pitää olla mukana (käsittääkseni) esim. kuitti tms. jos käyttää biodieseliä.

        Ja jos jää kiinni niin pitää maksaa verot, todennäköisesti kaikkien kilometrien ja keskikulutuksen mukaan takautuvasti.


      • punaiseksi elintarvikevä
        joku. kirjoitti:

        Mitä "tapahtuu" jos tarkastuksessa löydetään biodieseliä tankista? *Pitääkö käyttäjän todistaa että verot on maksettu*?

        Tavallisessa Nesteen (monopoli) valmistamassa löpössä on punaista merkkiainetta, mutta biodieseliä on helpompi valmistaa pimeästi eli pelkkä väriaineettomuus ei todista verojen maksusta.

        kannattaa värjätä biodiesel punaiseksi elitarvikevärillä, niin ei ota kalmarin ekikään selvää onko aitoa vai "aitoa" (testaa ensin pieni määrä ja hae sopiva sävy!)


      • Veroton?
        Eesau kirjoitti:

        No kyllähän sen tietää mitä tapahtuu, jos valtiolta pimittää ja jää kiinni....se on paljon vakavampi rikos kuin tappo, pahoinpitely, raiskaus tai murha. Autossa pitää olla mukana (käsittääkseni) esim. kuitti tms. jos käyttää biodieseliä.

        Ja jos jää kiinni niin pitää maksaa verot, todennäköisesti kaikkien kilometrien ja keskikulutuksen mukaan takautuvasti.

        Maksaa muuta kuin kyseiseltä päivältä verot, tämäkin tieto on pimitetty veronmaksajilta, näin kuulin, en tiedä pitääkö paikkansa.


      • keino värjätä
        punaiseksi elintarvikevä kirjoitti:

        kannattaa värjätä biodiesel punaiseksi elitarvikevärillä, niin ei ota kalmarin ekikään selvää onko aitoa vai "aitoa" (testaa ensin pieni määrä ja hae sopiva sävy!)

        olisko loraus punaista atf öljyä hyvä ratkaisu sekaan sopivaan sävyyn saakka. Sehän palaa aika puhtaasti


    • Bio,

      Edistyneessä Virossakin on biodiesel verovapaata.
      Ei sosialistisessa Suomessa.

    • osallistuisin

      Järjestääkö joku taho bio kursseja?

      • ostettava
        ......... kirjoitti:

        http://www.limetti.fi/biodiesel/sivu/kauppa

        Kursseja ei voi irrallaan käydä,on ensin ostettava laitteet ja sitten vasta kurssi.Sitäpaitsi jos yksi valmistaja niin se ei takaa kilpailukykyistä laitteistoa ja myöskään laadukasta kurssia.Silloin voi olla pelkkä rahastus mielessä.


    • oletko itse tehnyt

      Mainitsit että lämpötila 58 astetta, miten pitkään metanoli-öljyseosta hämmennetään tässä lämpötilassa? ja jos on muitakin aikoja kerrottavana niin kiitollinen olisin.

      • Eesau

        Sori kun vastaaminen kesti.

        Ajasta en tiedä, se paljolti riippuu öljyn laadusta jne.


      • Bio-Löpö
        Eesau kirjoitti:

        Sori kun vastaaminen kesti.

        Ajasta en tiedä, se paljolti riippuu öljyn laadusta jne.

        Itse vasta tutustun aiheeseen ja sillä reissulla eksyin tännekin.

        DC:ssä (P2P-ohjelma) pyörii "Bio-Diesel.pdf", joka on englanninkielinen ja kertoo valmistuksesta.

        Kyseisen dokumentin mukaan esimerkiksi pelkkää kasviöljyä voi menestyksekkäästi käyttää moottoreissa, mikäli diesel-moottori on ensin käynnistetty oikealla "tavaralla" ja käytetty kuumaksi.
        Myös bio-öljyn eteröinti prosessi on väitetty todella helpoksi kyseisessä dokumentissä, mitä se ilmeisesti oikeastikin on. Dokumentissä eteröinti tapahtuu ihan puhtaasti vanhassa öljytynnyrissä todella alkeellisilla vehkeillä.


      • Sedge
        Bio-Löpö kirjoitti:

        Itse vasta tutustun aiheeseen ja sillä reissulla eksyin tännekin.

        DC:ssä (P2P-ohjelma) pyörii "Bio-Diesel.pdf", joka on englanninkielinen ja kertoo valmistuksesta.

        Kyseisen dokumentin mukaan esimerkiksi pelkkää kasviöljyä voi menestyksekkäästi käyttää moottoreissa, mikäli diesel-moottori on ensin käynnistetty oikealla "tavaralla" ja käytetty kuumaksi.
        Myös bio-öljyn eteröinti prosessi on väitetty todella helpoksi kyseisessä dokumentissä, mitä se ilmeisesti oikeastikin on. Dokumentissä eteröinti tapahtuu ihan puhtaasti vanhassa öljytynnyrissä todella alkeellisilla vehkeillä.

        Se Bio-Dieselin teko-ohje löytyy jonkinlaisena versiona täältä: http://www.humboldt.edu/~ccat/biodiesel/makingbiodiesel/koontzFA2001/process_makingbiod.html

        En tiedä miten hyvin se käytännössä toimii. Kannattanee tehdä ensin pieniä parin litran eriä ja jos homma toimii niin ...


      • että prosessin

        Mutuilen että tuo 60'c on vain prosessin nopeutukseen ja vastapuristetun öljyn vedenpoistoon.


      • Anonyymi

        metanolin alkaa reagoida välittömästi lisäämisen jälkeen ja se näkyy parhaiten muutaman minuutin sekoituksen jälkeen. Pintaan tulee psykedeelinen "reagointi"kuvio kun metanoli reagoi. Reagointi aika riippuu täysin olosuhteista ja lämpötilasta myös seoksen ulkopuolella. Normaali huoneenlämmössä ja ilmanpaineessa pieni erä öljyä sekoittuu ja reagoi suht nopeasti pienellä lisälämmöllä. Tunti on hyvä aika reagointiin ja jos haluaa valmistaa polttoaineesta hyvälaatuista niin kaksituntia aina parempi. Liiallista metanolia kannattaa välttää vaikka jotkut ohjeet neuvovatkin käyttämään 20% massasta niin se on aivan älyttömästi liikaa. Vähemmälläkin pärjää ja se helpottaa tuotteen loppupesua huomattavasti. Itse käytän 10% massasta metanolia ja lisään sen kahdessa vaiheessa prosessiin. Myös Ph:n seuranta on hyvä opetella. Lopputuotteen Ph on oltava neutraali niin ei tarvitse jännitellä moottoreiden letkuja tai tiivisteitä.


      • Anonyymi
        että prosessin kirjoitti:

        Mutuilen että tuo 60'c on vain prosessin nopeutukseen ja vastapuristetun öljyn vedenpoistoon.

        Varokaa nostamasta prosessin lämpötilaa liikaa. Metanoli alkaa höyrystyä ja aiheuttaa painetta.


    • kiinnostaisi

      joku tehnyt oman laitteiston? Tuo Limetin versio on suhteelllisen kallis, mikäli olen posessin oikein ymmärtänyt, on laitteisto hyvin yksinkertainen. Nyt pitäisi tehdä prototyyppi, mutta miksi keksiä pyörää uudelleen? Onko joku tehnyt laitteiston? Saisiko kuvia? Reseptejä ja vinkkejä?

      Mistää voin ostaa sopivaa metanolia ja lipeää?

      • laitepaketti

        Laitepaketin hinta 7400e, näin itse Erämaavirta sanoi tänään Lapin Radion haastattelussa.
        www.eramaavirta.com


      • hintaa
        laitepaketti kirjoitti:

        Laitepaketin hinta 7400e, näin itse Erämaavirta sanoi tänään Lapin Radion haastattelussa.
        www.eramaavirta.com

        Jos tuon laitteiston pystyy oikeasti tekemään parista 200 litran peltitynnyristä, porakoneesta ja lämmityskierukasta, niin kuin joillakin ulkomaan sivuilla, niin kyllä ovat hintaa lätkäisseet. Ilmankos naapurin maanviljelijät ovat sitämieltä ettei kannata, no ei varmaan jos pitää melkein kymppitonni laitteisiin investoida...


      • kiinnostaisi

        Eli kukaan kotitekoista ylijäämätavaroista tehnyt?


      • Erämaavirta
        hintaa kirjoitti:

        Jos tuon laitteiston pystyy oikeasti tekemään parista 200 litran peltitynnyristä, porakoneesta ja lämmityskierukasta, niin kuin joillakin ulkomaan sivuilla, niin kyllä ovat hintaa lätkäisseet. Ilmankos naapurin maanviljelijät ovat sitämieltä ettei kannata, no ei varmaan jos pitää melkein kymppitonni laitteisiin investoida...

        Kannattaa olla todella varovainen jos lähtee tynnyrilinjalle ja ainakin hoitaa esteröintihommat ulkosalla. Metanolihöyryt voivat aiheuttaa kaikenmoisia vikoja-vikoja-vikoja... :)

        Jos sisätiloissa haluaa esteröidä niin laitteiston tulee ehdottomasti olla suljettu ja kaikki huohotuslinjat ohjata ulkoilmaan, mielellään nesteyttimen kautta.


      • Satunnainen kävijä
        laitepaketti kirjoitti:

        Laitepaketin hinta 7400e, näin itse Erämaavirta sanoi tänään Lapin Radion haastattelussa.
        www.eramaavirta.com

        Täällä tuon öljyn esteröintilaite maksaa tehokkuudesta riippuen alkaen 1500€ alv!
        www.biottori.fi


    • eino15

      Esteröinti prosessissa oli maininta,että lipeä

      lisättäisiin metanolin jälkeen.

      Kun jossain ohjeessa käskettiin metanoli ja lipeä

      sekoittamaan keskenään ja lisämään lämmitettyyn

      öljyyn.Itse olen koittanut sekoittaa lipeää

      metanoliin joka liukenee tosi huonosti.Onko

      tota lipeää muute nestemäisenä.

      Kiitos jo etukäteen.

      • al kemisti

        lipeä(vedetön!)sekoitetaan aina alkoholiin esim.metanoli..titrauksella määritetään sitte kasvi tai eläin öljyn happamuus....ja alkoholilipeä sekoitetaan hitaasti tarjoamalla öljyyn....omat laitteet on ja toimii..öljypoltin lj10 suutin h 0.50 60ast. kattilassa palaa löpö,hydr,ja biodiesel....lipeä esim.NaOh on melko halpaa mutta metanoli osto hinta riippuu ostomäärästä eli KG hinta ei litra!!! syy:lämpötila..metanoli 200 ltr tynnyri esim.lpr-imatra alueelle n.200.- aine ja rahti yhdessä...prosessissa 20% öljyn määrästä.....terv.TM Ps. olkaa varovaisia myrkkyjen kans...bd on raju liotin.......


      • biodieselharrastaja
        al kemisti kirjoitti:

        lipeä(vedetön!)sekoitetaan aina alkoholiin esim.metanoli..titrauksella määritetään sitte kasvi tai eläin öljyn happamuus....ja alkoholilipeä sekoitetaan hitaasti tarjoamalla öljyyn....omat laitteet on ja toimii..öljypoltin lj10 suutin h 0.50 60ast. kattilassa palaa löpö,hydr,ja biodiesel....lipeä esim.NaOh on melko halpaa mutta metanoli osto hinta riippuu ostomäärästä eli KG hinta ei litra!!! syy:lämpötila..metanoli 200 ltr tynnyri esim.lpr-imatra alueelle n.200.- aine ja rahti yhdessä...prosessissa 20% öljyn määrästä.....terv.TM Ps. olkaa varovaisia myrkkyjen kans...bd on raju liotin.......

        Varmasti tahaton virhe edellisen kirjoittajalla, koska titrauksellahan selvitetään lisättävän lipeän määrä. Puhdas kasvioljyhän tarvitseen metanolin lisäksi 3,5 grammaa kalium- tai natriumhydroksidiä öljylitraa kohti. Jos kyse on esim. grillien jäteöljystä, niin titrauksella selvitetään lisälipeän määrä. Lipeä kannattaa hankkia tarpeeksi puhtaana. Ei mitään Bilteman laatua, niin liukenemisongelmia ei ole. Kaliummetylaattiakin voi käyttää. Nestemäisenä se sekoittuu todella helposti. Öljy kelpaa esteröitynä sellaisenaan lämmitusöljyksi, mutta moottoripolttoaineena käytettäessä se vaatii pesun. Pesun voi suorittaa vedellä tai kemiallisesti. Metanolin hankinta alkaa kohta olla taas ajankohtaista ja tuon tynnyritavaralle mainitsemasi hinta oli aivan siedettävissä rajoissa.


      • al kem
        biodieselharrastaja kirjoitti:

        Varmasti tahaton virhe edellisen kirjoittajalla, koska titrauksellahan selvitetään lisättävän lipeän määrä. Puhdas kasvioljyhän tarvitseen metanolin lisäksi 3,5 grammaa kalium- tai natriumhydroksidiä öljylitraa kohti. Jos kyse on esim. grillien jäteöljystä, niin titrauksella selvitetään lisälipeän määrä. Lipeä kannattaa hankkia tarpeeksi puhtaana. Ei mitään Bilteman laatua, niin liukenemisongelmia ei ole. Kaliummetylaattiakin voi käyttää. Nestemäisenä se sekoittuu todella helposti. Öljy kelpaa esteröitynä sellaisenaan lämmitusöljyksi, mutta moottoripolttoaineena käytettäessä se vaatii pesun. Pesun voi suorittaa vedellä tai kemiallisesti. Metanolin hankinta alkaa kohta olla taas ajankohtaista ja tuon tynnyritavaralle mainitsemasi hinta oli aivan siedettävissä rajoissa.

        jep,,, oli oma moka..lipeähän pitää olla vedetöntä muutes tulloo saippuaaaa.....vesipesu aina ookoo,,,,,,,,


      • biodieselharrastaja
        al kem kirjoitti:

        jep,,, oli oma moka..lipeähän pitää olla vedetöntä muutes tulloo saippuaaaa.....vesipesu aina ookoo,,,,,,,,

        Oletko kokeillut etanolia esteröinnissä. Pienellä määrällä kokeiltuna se onnistui hyvin. Ongelmana on vain kemiallisesti puhdistetun etanolin hinta.Se kun tuppaa nousemaan tuplatislauksen vuoksi liian korkeaksi. Vesipesu toimii todella hyvin, mutta talvella kemiallinenkin on hyvä vaihtoehto. pH tuppaa vain jäädä 8 puolelle, joten vettä täälläkin käytetään. Vesipesulla pH on käytännossä aina 7.


      • Tarttilantulinen
        biodieselharrastaja kirjoitti:

        Oletko kokeillut etanolia esteröinnissä. Pienellä määrällä kokeiltuna se onnistui hyvin. Ongelmana on vain kemiallisesti puhdistetun etanolin hinta.Se kun tuppaa nousemaan tuplatislauksen vuoksi liian korkeaksi. Vesipesu toimii todella hyvin, mutta talvella kemiallinenkin on hyvä vaihtoehto. pH tuppaa vain jäädä 8 puolelle, joten vettä täälläkin käytetään. Vesipesulla pH on käytännossä aina 7.

        kuumentakaa öljy 130 celsius asteeseen vanha friteerausöljy käy hyvin kunhan siivilöit sen saat sitä isompia määriä jostain grilleiltä tai hesestä kannatta kysyä ei oo mitään järkeä ostaa uutta öljyä
        TÄMÄ ON PIENEMMÄN ERÄN OHJE JA SE TOIMII MOITTEETTOMASTI 1 litra öljyä 300ml metanolia tai etanolia 5 grammaa kalium- tai natriumhydroksidia (jauhemmainen) sitä saat k-raudasta tai mistä tahansa hyvin varustetuista rautakaupoista (ei biltemalaatua) kuumenna öljy kattilassa sekoita sillä välin metanoli tai etanoli hydroksidiin eli lipeään kun öljy on jäähtynyt 50-60 asteeseen sekoita siihen metanolilipeä ja sekoita 5 minuuttia ja jätä seos seisomaan yön ajaksi (24h) nyt glyseroli on jäänyt pohjalle ja biodiesel pinnalle erota biodiesel glyserolista letkulla tai jollain muulla tavalla miten halua lappoletku parahin sitten sinun täytyy enää pestä öljy sekoita hiukan vettä öljyn sekaan ja sekoita öljyä hitaasti (älä ravista) tee 3 kertaan erota öljy vedestä kääntämällä pullon korkki alaspäin jolloin vesi jää pohjalle ja öljy pinnalle siinä on sinulle ainakin 95% biodieseliä videon näät tästä http://www.youtube.com/watch?v=TC9h78b2RM4


      • tarttilantulinen
        Tarttilantulinen kirjoitti:

        kuumentakaa öljy 130 celsius asteeseen vanha friteerausöljy käy hyvin kunhan siivilöit sen saat sitä isompia määriä jostain grilleiltä tai hesestä kannatta kysyä ei oo mitään järkeä ostaa uutta öljyä
        TÄMÄ ON PIENEMMÄN ERÄN OHJE JA SE TOIMII MOITTEETTOMASTI 1 litra öljyä 300ml metanolia tai etanolia 5 grammaa kalium- tai natriumhydroksidia (jauhemmainen) sitä saat k-raudasta tai mistä tahansa hyvin varustetuista rautakaupoista (ei biltemalaatua) kuumenna öljy kattilassa sekoita sillä välin metanoli tai etanoli hydroksidiin eli lipeään kun öljy on jäähtynyt 50-60 asteeseen sekoita siihen metanolilipeä ja sekoita 5 minuuttia ja jätä seos seisomaan yön ajaksi (24h) nyt glyseroli on jäänyt pohjalle ja biodiesel pinnalle erota biodiesel glyserolista letkulla tai jollain muulla tavalla miten halua lappoletku parahin sitten sinun täytyy enää pestä öljy sekoita hiukan vettä öljyn sekaan ja sekoita öljyä hitaasti (älä ravista) tee 3 kertaan erota öljy vedestä kääntämällä pullon korkki alaspäin jolloin vesi jää pohjalle ja öljy pinnalle siinä on sinulle ainakin 95% biodieseliä videon näät tästä http://www.youtube.com/watch?v=TC9h78b2RM4

        mistä te meinaatte sitä metanolia tai etanolia hommata nii paljo jos 100litraa sitä menee 30litraa metanolia ja käytättekö lasinpesuainetta vai mitä puhdas etanoli taas mitä myydään huoltoasemilla jotain sprii keittimen alkoholia maksaa jotai 6 euroo LITRA!!!!!


      • tarttilantulinen
        tarttilantulinen kirjoitti:

        mistä te meinaatte sitä metanolia tai etanolia hommata nii paljo jos 100litraa sitä menee 30litraa metanolia ja käytättekö lasinpesuainetta vai mitä puhdas etanoli taas mitä myydään huoltoasemilla jotain sprii keittimen alkoholia maksaa jotai 6 euroo LITRA!!!!!

        onko metanolin tislaus laitonta suomessa kun pitäs siitä glyserolista se erottaa tislaamalla


      • tarttilantulinen
        tarttilantulinen kirjoitti:

        onko metanolin tislaus laitonta suomessa kun pitäs siitä glyserolista se erottaa tislaamalla

        kun pesette sen biodiiselin nii se lipeähän reakoi veden kanssa synnyttäen vahvaa öljy vaahtoa eikä glyseroli sitten pohjalle kovin nopeesti laskeudu eikä öljy pinnalle about 3 viikkoo nii miten te sen teette laittakaa selvät tarkat nauvot tulemaan


      • gl
        tarttilantulinen kirjoitti:

        kun pesette sen biodiiselin nii se lipeähän reakoi veden kanssa synnyttäen vahvaa öljy vaahtoa eikä glyseroli sitten pohjalle kovin nopeesti laskeudu eikä öljy pinnalle about 3 viikkoo nii miten te sen teette laittakaa selvät tarkat nauvot tulemaan

        se lipeä enää pesuvaiheessa siellä pytyssä ole kun on laskettu glyserolin mukana pois. Jos sen glyseriinin kanssa yrität pesua saat varmasti mielenkiintoisen kokemuksen.


      • Winston Smith
        Tarttilantulinen kirjoitti:

        kuumentakaa öljy 130 celsius asteeseen vanha friteerausöljy käy hyvin kunhan siivilöit sen saat sitä isompia määriä jostain grilleiltä tai hesestä kannatta kysyä ei oo mitään järkeä ostaa uutta öljyä
        TÄMÄ ON PIENEMMÄN ERÄN OHJE JA SE TOIMII MOITTEETTOMASTI 1 litra öljyä 300ml metanolia tai etanolia 5 grammaa kalium- tai natriumhydroksidia (jauhemmainen) sitä saat k-raudasta tai mistä tahansa hyvin varustetuista rautakaupoista (ei biltemalaatua) kuumenna öljy kattilassa sekoita sillä välin metanoli tai etanoli hydroksidiin eli lipeään kun öljy on jäähtynyt 50-60 asteeseen sekoita siihen metanolilipeä ja sekoita 5 minuuttia ja jätä seos seisomaan yön ajaksi (24h) nyt glyseroli on jäänyt pohjalle ja biodiesel pinnalle erota biodiesel glyserolista letkulla tai jollain muulla tavalla miten halua lappoletku parahin sitten sinun täytyy enää pestä öljy sekoita hiukan vettä öljyn sekaan ja sekoita öljyä hitaasti (älä ravista) tee 3 kertaan erota öljy vedestä kääntämällä pullon korkki alaspäin jolloin vesi jää pohjalle ja öljy pinnalle siinä on sinulle ainakin 95% biodieseliä videon näät tästä http://www.youtube.com/watch?v=TC9h78b2RM4

        "kuumentakaa öljy 130 celsius asteeseen"

        Oletkos varma, ettei ollut Fahrenheitteja? Ainakin tuossa jenkkivideossa opastetaan kuumentamaan 130 asteeseen, mikä on 54,4 Celsiusta.


      • Winston Smith
        Winston Smith kirjoitti:

        "kuumentakaa öljy 130 celsius asteeseen"

        Oletkos varma, ettei ollut Fahrenheitteja? Ainakin tuossa jenkkivideossa opastetaan kuumentamaan 130 asteeseen, mikä on 54,4 Celsiusta.

        ..mitä lie öljylle tapahtuisikaan sadassa asteessa...? Intissä kuumennettiin bensiiniä napalmia varten, mutta ei tainnut olla kovin korkea lämpötila...


      • gl
        Winston Smith kirjoitti:

        ..mitä lie öljylle tapahtuisikaan sadassa asteessa...? Intissä kuumennettiin bensiiniä napalmia varten, mutta ei tainnut olla kovin korkea lämpötila...

        Ootko muuten aatellu paljonko öljyn lämpötila on grillin keittimessä? Aika yleisesti käyttävät 180-190 asteen lämpöjä, ja Celsiusta! Se öljy siis kyllä kestää lämpöä, mutta miten lisäät noihin lämpöihin metanolin joka kiehuu 65 asteessa? Kokemuksesta tiedän ettei esteröinti prosessina ole mitenkään vaikea, mutta mikäli kemian alkeetkin ovat hakusessa en suosittele hommaan ryhtymistä, ei siitä ihan jokapojan touhua saa millään laitteilla.


      • Anonyymi
        al kem kirjoitti:

        jep,,, oli oma moka..lipeähän pitää olla vedetöntä muutes tulloo saippuaaaa.....vesipesu aina ookoo,,,,,,,,

        jos öljyssä ov tippakin vettä niin saippuan syntyminen on varmaa. Suositeltavaa on pestä ja kuivata käytettävä öljy ja varmistaa että seassa ei ole säilöntä tai muita prosessikemikaaleja. Muurahaishappo on yleisin ongelma mitä tehtaat työntää säilöntäaineena tuotteisiinsa. Titraamalla saa selville paljonko ja millä tuote on hyvä pestä/neutraloida. Itse tappelin saippuankanssa myös aikani kunnes huomasin vian olevan itse prosessoitavassa öljyssä. Siitä päästäänkin jo kustannus ja aika kysymyksiin kannattavuuden kannalta. Jokainen pesu ja kuivaus vie aikaa.


      • Anonyymi
        tarttilantulinen kirjoitti:

        mistä te meinaatte sitä metanolia tai etanolia hommata nii paljo jos 100litraa sitä menee 30litraa metanolia ja käytättekö lasinpesuainetta vai mitä puhdas etanoli taas mitä myydään huoltoasemilla jotain sprii keittimen alkoholia maksaa jotai 6 euroo LITRA!!!!!

        pistä kiljut pöhisee ja keittele siitä metanolia tai etanolia....keinot on monet


      • Anonyymi
        tarttilantulinen kirjoitti:

        kun pesette sen biodiiselin nii se lipeähän reakoi veden kanssa synnyttäen vahvaa öljy vaahtoa eikä glyseroli sitten pohjalle kovin nopeesti laskeudu eikä öljy pinnalle about 3 viikkoo nii miten te sen teette laittakaa selvät tarkat nauvot tulemaan

        kun olet erottanut glyserolin pois ja aloitat vesipesun niin ensimmäinen vesipesu on oltava hyvin varovainen. Sumuta vettä polttoaineen päälle ja anna valua rauhassa. Älä sekoita. Jos on käynyt niin että on lipsahtanut katalyyttiä liikaa niin tässä vaiheessa sen sekoitus vedenkanssa aiheuttaa saippuoitumista. Toinen vaihtoehto on käyttää pesuvedenmukana Mietoa happoa joka neutraloi saippuanmuodostumista. Esim Fosforihappoa. Noin 5-10% liuos on hyvä. Eli ensin vesipesu ilman vatkaamisia ja sekoitteluja ja sitten neutralointipesu hapolla. Jos saippuaa syntyy tästä huolimatta toista pesuja ja neutralointeja niin kauan että saippuaa ei synny ja ph on lähellä 7.


    • Tyhmäkö oon?

      jos jättää estöröimättä? Eikös se kesäkelillä toimi ainakin vanhassa rivipumppuvehkeessä niinkin? Eikö tuo glyseroli ole kuin parafiini eli haittaa vain kylmällä?

      • elspetti

        Kokeilepa polttaa glyserolia, palaa hiukka erilailla kuin parafiini. Älä vetele henkees niitä savuja sillä poltossa muodostuu aika tanakkaa myrkkyä kunhan litku lämpenee tarpeeksi. Ainoa mäntäkone missä kasviöljy ehtii palaa kunnolla on ilmakammiomoottori mikä ei sitten tarkoita esi- tai pyörrekammiodieseliä vaan jotain ihan muuta.


      • Tyhmä siis oon
        elspetti kirjoitti:

        Kokeilepa polttaa glyserolia, palaa hiukka erilailla kuin parafiini. Älä vetele henkees niitä savuja sillä poltossa muodostuu aika tanakkaa myrkkyä kunhan litku lämpenee tarpeeksi. Ainoa mäntäkone missä kasviöljy ehtii palaa kunnolla on ilmakammiomoottori mikä ei sitten tarkoita esi- tai pyörrekammiodieseliä vaan jotain ihan muuta.

        minä :D Luin huonosti tuon aloituksen. Siellä väitetään että glyseroli syntyy vasta estöröinnissä. Kasviöljyä voisi sellaisenaan käyttää 30% dieselin seassa. Mikä siis on se ainesosa joka määrää tuon suhteen? Vai palimisnopudestako se vain on kiinni?
        Onhan sitä lämpöpannussa kaikenlaista palanut, nykyään lähinnä puutä, välillä muoveilla jatkettuna. Niitä kun riittää


      • gl
        Tyhmä siis oon kirjoitti:

        minä :D Luin huonosti tuon aloituksen. Siellä väitetään että glyseroli syntyy vasta estöröinnissä. Kasviöljyä voisi sellaisenaan käyttää 30% dieselin seassa. Mikä siis on se ainesosa joka määrää tuon suhteen? Vai palimisnopudestako se vain on kiinni?
        Onhan sitä lämpöpannussa kaikenlaista palanut, nykyään lähinnä puutä, välillä muoveilla jatkettuna. Niitä kun riittää

        Se on tuo vaihtoesteröinti korvausreaktio jossa siitä rasvahaposta irrotetaan se glyseroli katalyytin avulla pois. Se katalyytti jää siihen glyseroliin ja olis periaatteessa vielä käyttökelpoista, mutta hankalaa erotettavaa. Reaktiossa tarvitaan ylimäärä metanolia mikä osuus jää kans siihen glyserolin sekaan, sen tosin saa helposti tislattua talteen. Jos tuo mainitsemasi 30% tarkoittaa esteröimätöntä kasviöljyä, kuten kirjoitit, niin enpä tiedä kuka tai mikä sen osuuden määrää, jos minä määräisin, niin ei tippaakaan. Tuon palamisnopeuden lisäksi on monta muutakin seikkaa, lähinnä moottoriteknisiä, jotka tekevät esteröimättömän kasviöljyn käytön pitemmän päälle aika kalliiksi. Tietty jokainen saa kokeilla mitä haluaa, mutta mm. polttoaineen uduttamiseen liittyvät ongelmat, ja niiden seuraukset, tulevat melko pian esiin. Tuosta palamistapahtumasta ja muustakin aiheeseen liittyvästä on kyllä tietoa maailmassa paljonkin, mutta netistä sitä ei saa, ainakaan luotettavaa. Luotettavaa tietoa joutuu valitettavasti hakemaan alan kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Suomessa on muutama porukka alan harrastajia joilla em. asioista olisi paljonkin tietoa ja kokemuksia, mutta eipä ne näille foorumeille paljon kirjoittele, varmaan siitä syystä että homma aina jossain vaiheessa menee pelkäksi suunsoitoksi. Tuolla ylempänä ketjussa on kyllä asiantuntijakin joukossa, terveisiä vaan biodieselharrastajalle sinne pajalle.


      • tarttilantulinen
        gl kirjoitti:

        Se on tuo vaihtoesteröinti korvausreaktio jossa siitä rasvahaposta irrotetaan se glyseroli katalyytin avulla pois. Se katalyytti jää siihen glyseroliin ja olis periaatteessa vielä käyttökelpoista, mutta hankalaa erotettavaa. Reaktiossa tarvitaan ylimäärä metanolia mikä osuus jää kans siihen glyserolin sekaan, sen tosin saa helposti tislattua talteen. Jos tuo mainitsemasi 30% tarkoittaa esteröimätöntä kasviöljyä, kuten kirjoitit, niin enpä tiedä kuka tai mikä sen osuuden määrää, jos minä määräisin, niin ei tippaakaan. Tuon palamisnopeuden lisäksi on monta muutakin seikkaa, lähinnä moottoriteknisiä, jotka tekevät esteröimättömän kasviöljyn käytön pitemmän päälle aika kalliiksi. Tietty jokainen saa kokeilla mitä haluaa, mutta mm. polttoaineen uduttamiseen liittyvät ongelmat, ja niiden seuraukset, tulevat melko pian esiin. Tuosta palamistapahtumasta ja muustakin aiheeseen liittyvästä on kyllä tietoa maailmassa paljonkin, mutta netistä sitä ei saa, ainakaan luotettavaa. Luotettavaa tietoa joutuu valitettavasti hakemaan alan kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Suomessa on muutama porukka alan harrastajia joilla em. asioista olisi paljonkin tietoa ja kokemuksia, mutta eipä ne näille foorumeille paljon kirjoittele, varmaan siitä syystä että homma aina jossain vaiheessa menee pelkäksi suunsoitoksi. Tuolla ylempänä ketjussa on kyllä asiantuntijakin joukossa, terveisiä vaan biodieselharrastajalle sinne pajalle.

        hei kukaan ei oo viälä vastannu tohon että mistä ton metanolin hommaa puhtaana????????? eli mitä itte ootte käyttäny vai ootteko tislannu jostain lasipesu nesteestä


      • ILEKK
        tarttilantulinen kirjoitti:

        hei kukaan ei oo viälä vastannu tohon että mistä ton metanolin hommaa puhtaana????????? eli mitä itte ootte käyttäny vai ootteko tislannu jostain lasipesu nesteestä

        Alkosta. Minä hommaan Kontulan Alkosta.


      • Anonyymi
        tarttilantulinen kirjoitti:

        hei kukaan ei oo viälä vastannu tohon että mistä ton metanolin hommaa puhtaana????????? eli mitä itte ootte käyttäny vai ootteko tislannu jostain lasipesu nesteestä

        Kemikaalien maahantuojat toimittaa yrityksille mutta yksityishenkilönä kääntyisin kiljuämpärin ja retkikeittimen ääreen


    • dagabedefense

      älkää nyt ihmeessä ryhtykö sitä dieseliänne värjäämään miksikään, ainakaan punaieki, sehän muuttuu löpöksi. Kirkasta kamaa vaan auton tankkiin. Tulli ratsaa kuormureita, ei niitä kiinnosta mitä henkilöauton tankeissa on...

    • Muuanmaamies

      Jäteöljystä ja dieselistä saa 50/50 seoksella oivaa menovettä, eikä tartte puljata prosessoinnin kanssa. Jos tulli stoppaa ja alkaa ihmettelemään kun polttoaine on mustaa, niin sanotten vaan että taitaa taas voitelupuolen stefa fuskata oljyä diiselin sekaan.. Ja koetuloksetkin sen todeksi näyttävät jos ottavat edes...

      • ILEKKI

        Voi kuulkaa! Minä poika se paskannan aamuisin dieselini tankkiin ennen kun töihin lähden ! Ja hyvin hyrrää.


    • MagnusStultus

      Biodiiselin tekeminen on ihan prc:stä, ellei omista rypsipeltoja. Ota käytettyä hydrauliöljyä ja rakenna autoosi lämmönvaihdin joka kuumentaa hydr.öljyn samaan lämpötilaan kuin jäähdytysneste ja syötä sen kautta öljyt ruiskupumpulle. Kone käy ja kukkuu ja mikä parasta voit myös käyttää suodatettuja jäteöljyjäkin ihan sellaisenaan! Joka ikisessä kotiverstaassa tulee jäteöljyjä n 2-300 litraa vuodessa, miksi ne kippaisit ongelmajätteeksi kun voit ne polttaa autosi moottorissa. Talvikelissä sekaan voi lorauttaa 1/3 osan dieseliä ja kovilla pakkasilla ostaa polttoaineet nesteen monopolilta.
      Ja juuri mitään muutostöitä tai tiivisteiden vaihtoja tai puljaamisia ei tarvita. Ainoastaan käynnistyksessä pitää käyttää puhtaita polttoaineita niin kauan että motti lämpenee!.

    • ILIKK

      Tynnyrillinen dieseliä ei maksa kaupassakaan kuin n.400€. Kannattaako tuohon hintaan ruveta tuhertamaan kemikaalien kanssa... Eivät lie ilmaisia ne. Ja kuinkas paljon maksaa rypsin viljely...

      • Anonyymi

        Sain prosessin säädettyä ja 200l eli tynnyrillinen biodiisseliä valmistuu nyt 0,70€ litrahintaan. Pohja aineena voi käyttää muutakin kuin kasvipohjaisia öljyjä. jäteöljy ja eläinrasvat ja kopostijätteistä tuleva öljy käy myös biodiisselin läträämiseen.


    • Anonyymi

      🌞🌞

    • Anonyymi

      "Sain prosessin säädettyä ja 200l eli tynnyrillinen biodiisseliä valmistuu nyt 0,70€ litrahintaan."
      Voisiko sen tuotteistaa? Voisiko prosessista laajemmassa mittakaavassa olla apua Suomen talouden korjaamiseen? Sittenhän voitaisiin miettiä, mikä on tehokas tapa tökkiä tällä uutisella meidän poliitikkoja. Laitetaan netti täyteen kirjoituksia, joissa mainitaan ministereitä nimeltä ja sivulauseessa, miten he estävät maata kehittymästä. Ei ole helppoa saada heidän kovettuneita sydämiään pistelemään. Ylestä ei ole nyt mitään apua, se on menetetty. Joka tapauksessa nostan sinulle hattua - tuollaista oma-aloitteisuutta ja asennetta tarvitaan eikä sitä ainakaan peruskoulussa opetettu.

    • Anonyymi

      KESANNOITIPELOISTA EI SAA RYPSIÖLJYÄ,
      HEINÄT KÄY PAIKALLINEN MULLITILA JA ISÄNTÄ TUKIRAHAT NOSTAA, VAIKUTTAKS´SE MILLÄÄN TAPAA RYPSI-ÖLJYN HINASSA.................
      RUUAN HISTAAN NE VIISAAT JA LUKENEET SANOVAT SEN VAKUTTAVAN JA ALENTAVASTI. POLITIIKOT PUHUVAT SUORASTAAN KOTIMAISUUDEN KORKEASTA ASTEESTA JA TOSI HALVOITA HINNOISA JA NÄNHÄN SE TIETYSTI ONKIN.
      "MEILLÄHÄN EI MUUTEN OLISI KOTIMAISTA RUOKAA, ELLEMME TOISI MAUKASTA RUOKAA RIITTÄVÄSTI ULKOMAILTA."
      -
      TUODAANKOS TUO RYPSI-ÖLJYN RAAKA-AINEKIN ULKOMAILTA, TODENNÄKÖISEST VENÄJÄLTÄ. VARMASTI TOSI HALVALLA.

      • Anonyymi

        Noh noh, antaa tekijän nyt tehdä rauhassa. Jos hän saa valmistettua biodieseliä vähällä vaivalla, niin sittenhän hän voi käyttää sen omiin tarpeisiinsa. Sitten naapurit. Sitten koko kylä... Jos homma toimii, niin ei sitä pysäytä mikään. Alkuun ei tartte edes kuskata sitä polttoainetta muualle. Halukkaat käykööt hakemassa, jos laskevat säästävänsä. Mutta Brysselin takapirut kiristelevät hampaitaan, kun kuulevat omavaraisuudesta. Sillä ne bryssät myrkytetään.


    • Anonyymi

      Suomessa öljyn jalostamot lakossa.

    • Anonyymi

      Nakkien(lihaa sisältävä) paistamisesta muodostunut jäterasva voidaan suodattamisen(kiinteät roskat pois) jälkeen hyödyntää polttoaineena sekoitettuna fossiiliseen dieseliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2174
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2003
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1337
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1314
    8. 50
      1205
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe