Kaikille lienee tuttu tuhlaajapojan vertaus Raamatusta. Täältäpä se löytyy:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1144678424388&search=&rng=7&submit1=Hae&ref=Luuk. 15:11-32&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3=
Tuota lukiessa tulee elävästi mieleen vanhoillislestadiolaiset kun tarinassa kerrotaan tuhlaajapojan vanhemmasta veljestä.
Jumalahan armahti tuhlaajapojan suoraan:
"Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi."
Aivan kuten tuhlaajapojan vanhempi veli, niin myös vl:t ovat nyreissään kun kuulevat miten Jumala on erilaisissa tilanteissa herättänyt ihmisissä pelastavan uskon. On surullisen käsittämätöntä kuinka vl-oppi yrittää omia Jumalan armon itselleen ihmisten säännösteltäväksi ja välitettäväksi, vaikka Raamattu ei kerro mitään muuta ehtoa pelastukseen ja syntien anteeksi saamiseen kuin uskomisen Jeesukseen, jonka Jumala ihmiselle kirkastaa.
Vl:t ovat kuin tuo tuhlaajapojan vanhempi veli, joka protestoi isäänsä vastaan:
"Katso, niin monta vuotta minä olen sinua palvellut enkä ole milloinkaan sinun käskyäsi laiminlyönyt, ja kuitenkaan et ole minulle koskaan antanut vohlaakaan, pitääkseni iloa ystävieni kanssa."
Tuohon voisi hyvin ajatella jatkoa, jossa vanhempi veli vl, protestoi vielä vastaan ettei tuhlaajapoika ainakaan suoraan olisi oikeutettu saamaan isältä armahdusta. Ainakin hänen pitäisi päästä isän ja tuhlaajapojan väliin kertomaan armahdus. Tällaista vanhemman veljen oppia, jota vl-liike opettaa, ei kuitenkaan Raamattu tunne. Isälle kun tuhlaajapojan armahdus on tärkeämpi kuin vanhemman veljen kateus.
"Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa." (Room. 9:16)
Vanhempi veli, vl.
139
19873
Vastaukset
- se onkin ihan toisin päin
Unohdit että Isä ei laskenut poikaa sisälle,ennenkuin palvelijat olivat pesseet ja vaatettaneet tuhlaajapojan. Vasta sen jälkeen poika pääsi sisälle isän kanssa, ja vanhempi veli jäi ulos katkerana isälleen, kun hän ei ollut saanut vohlaakaan iloitakseen ystäviensä kanssa. Vanhemmalla veljellä oli eri ystävätkin kuin Isällä, eli sinun versiosi on ihan päin vastainen.
Luehan se vertaus vähän tarkemmin.:)- laajemminkin
mutta katson,että sinä et sitä ymmärtäisi, koska
Matt. 11:25
Sillä ajalla vastasi Jesus ja sanoi: minä kiitän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, ettäs olet kätkenyt nämät viisailta ja toimellisilta, ja olet ne ilmoittanut pienille. - Perusutelias
laajemminkin kirjoitti:
mutta katson,että sinä et sitä ymmärtäisi, koska
Matt. 11:25
Sillä ajalla vastasi Jesus ja sanoi: minä kiitän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, ettäs olet kätkenyt nämät viisailta ja toimellisilta, ja olet ne ilmoittanut pienille.Referoimasi raamatunkohta antaa ymmärtää, että toimettomat olisivat jotenkin paremmin perillä asioista?
- Jösses
Isä ja palvelijatkin olivat ulkona.
- Matkamies
Luukas 15:
"20. Ja hän nousi ja meni isänsä tykö. Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi.
21. Mutta poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan'.
22. Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa;
23. ja noutakaa syötetty vasikka ja teurastakaa. Ja syökäämme ja pitäkäämme iloa,
24. sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.' Ja he rupesivat iloa pitämään."
"Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä"
Isä armahti tuhlaajapojan. Tämä on Jeesuksen vertauksen symbolinen opetus siitä, miten Isä Jumala armahtaa = antaa synnit anteeksi syntiselle ihmiselle ilman mitään ihmisvälikäsiä.
Sitä seuraava palvelijoiden puuhastelu kuvaa Jeesuksen vertauksen ja opetuksen mukaan sitä, miten ennen uskovien pitää auttaa untuvikkoa uskontien alussa. Olla apuna ja tukena, jotta uusi uskovainen pääsee tukevasti taivastien matkalaiseksi.
Tämä vertaus ja Jeesuksen opetus on päivänselvä, mutta tämänkin vl-saarnaajat ovat vääntäneet omaan korvasyyhyynsä tukemaan Raamatun vastaista kahden välimiehen oppia. Veeällät haluavat väkisin tunkea itsensä väliin silloin, kun ihminen saa syntinsä anteeksi ja kokee sielun pelastuksen.
Tällaista oppia Raamattu ei tunne.
1.Tim. 2:
"5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa" - miksi väännät totuutta?
Matkamies kirjoitti:
Luukas 15:
"20. Ja hän nousi ja meni isänsä tykö. Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi.
21. Mutta poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan'.
22. Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa;
23. ja noutakaa syötetty vasikka ja teurastakaa. Ja syökäämme ja pitäkäämme iloa,
24. sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.' Ja he rupesivat iloa pitämään."
Isä armahti tuhlaajapojan. Tämä on Jeesuksen vertauksen symbolinen opetus siitä, miten Isä Jumala armahtaa = antaa synnit anteeksi syntiselle ihmiselle ilman mitään ihmisvälikäsiä.
Sitä seuraava palvelijoiden puuhastelu kuvaa Jeesuksen vertauksen ja opetuksen mukaan sitä, miten ennen uskovien pitää auttaa untuvikkoa uskontien alussa. Olla apuna ja tukena, jotta uusi uskovainen pääsee tukevasti taivastien matkalaiseksi.
Tämä vertaus ja Jeesuksen opetus on päivänselvä, mutta tämänkin vl-saarnaajat ovat vääntäneet omaan korvasyyhyynsä tukemaan Raamatun vastaista kahden välimiehen oppia. Veeällät haluavat väkisin tunkea itsensä väliin silloin, kun ihminen saa syntinsä anteeksi ja kokee sielun pelastuksen.
Tällaista oppia Raamattu ei tunne.
1.Tim. 2:
"5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa"Ekö ymmärrä.
vaatteet ovat kuvannollista puhetta, kun Hän katui syntejään hänelle puettiin puhtaat vanhurskauden vaatteet. Ja ne vanhurskauden vaatteet puki Isän käskystä palvelijat eli uskovaiset ihmiset.
22. Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa; - Matkamies
miksi väännät totuutta? kirjoitti:
Ekö ymmärrä.
vaatteet ovat kuvannollista puhetta, kun Hän katui syntejään hänelle puettiin puhtaat vanhurskauden vaatteet. Ja ne vanhurskauden vaatteet puki Isän käskystä palvelijat eli uskovaiset ihmiset.
22. Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa;vai etkö halua ymmärtää, mitä tarkoittaa sana "armahtaa".
Onko niin vaikeaa hyväksyä Raamatun tekstiä ja Jeesuksen opetusta, kun on ikänsä kuunnellut vain sen väärää selitystä? - .........................
Matkamies kirjoitti:
vai etkö halua ymmärtää, mitä tarkoittaa sana "armahtaa".
Onko niin vaikeaa hyväksyä Raamatun tekstiä ja Jeesuksen opetusta, kun on ikänsä kuunnellut vain sen väärää selitystä?Muuten puuttumatta asiaan haluaisin vain sanoa, että minusta sana "armahtaa" ei kyllä tarkkaan ottaen tarkoita samaa kuin "antaa synnit anteeksi". "Armahtaa" voi yhtä hyvin tarkoittaa sitä, että Jumala antaa valtakuntansa lähestyä ja siten johdattaa katuvan syntisen valtakuntaansa.
- Emmalia.
miksi väännät totuutta? kirjoitti:
Ekö ymmärrä.
22. Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa;"21. Mutta poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan'.
22. Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa;"
Ihan selvästi sanotaan, että poika luuli ettei kelpaa isälleen koska oli tehnyt syntiä ja tunsi itsensä huonoksi. Poika ei siis tiennyt että hänet oli jo otettu avosylin vastaan ja synnit oli anteeksi annettu.
Isä ei välittänyt siitä mitä poika sanoi, vaan kutsui palvelijat jotka voivat auttaa poikaa juhlimaan kotiin paluutaan. Ja saisi kokea sen miten arvokas tämä paluu isälle oli. Isähän tiesi jo kaiken enenkuin poika oli edes palannut ja siksi osasi jo kaukaa hänet armahtaa, ennenkuin poika edes kerkesi kertomaan synnin teoistaa isälle.
Jos näemme omankin kadonneen lapsemme palaavan kotiin, ja syleilemme häntä jo rapulla ja toivotamme tervetulleeksi, niin emme kai enään jätä häntä oven ulkopuolelle, ja odota että muu perheenväki hakee hänet sisälle? Perheen isälläkö ei ole oikeus päästää lasta sisälle jos hän on ensin vastassa? Vasta muulla perheenväellä on siihen valtuudet? Eli Jumalakaan ei siis suoraan voi päästää ketään Valtakuntaansa sisälle, vaan hänen palvelijoillaan on suuremmat valtuudet kuin hänellä itsellään, niinkö????
Ei kyllä lapsi on takaisin kotona ja sisällä jo siinä vaiheessa kun me häntä syleilemme ja ei mieleenkään tule jättää häntä ulos. Muulle perheenväelle sanotaan, juuri se että nyt on juhlat ja parasta pöytään sillä kadonnut palasi. Ja kukaan ei varmasti halua lapsen enään katoavan vaan auttavat häntä sitten eteenpäin. - admata.
......................... kirjoitti:
Muuten puuttumatta asiaan haluaisin vain sanoa, että minusta sana "armahtaa" ei kyllä tarkkaan ottaen tarkoita samaa kuin "antaa synnit anteeksi". "Armahtaa" voi yhtä hyvin tarkoittaa sitä, että Jumala antaa valtakuntansa lähestyä ja siten johdattaa katuvan syntisen valtakuntaansa.
>>
haluaisin vain sanoa, että minusta sana "armahtaa" ei kyllä tarkkaan ottaen tarkoita samaa kuin "antaa synnit anteeksi".
>>
Ehkäpä vl:ien keskuudessa yritetään saivarrella sanoilla, mutta jos vilpittömästi tutkii Raamattua, niin tuollainen on kyllä melkoisen läpinäkyvää;)
Useammassa kohtaa Raamatussa on armahdus ja anteeksianto linkitetty toisiinsa. Jeesusta pyydettiin usein armahtamaan, Hän paransi, antoi synnit anteeksi ja kertoi että parannetun usko oli tämän pelastanut.
Jeesuksen vertauksessa tämä käy myös hyvin esiin. Jumala armahtaa syntisen, eli ei vaadi tätä tilille synneistään, mutta ottaa tämän armahduksensa, eli anteeksiantonsa, takaisin ellei ihminen armahda lähimmäisiään:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1144685685801&search=&rng=7&submit1=Hae&ref=Matt. 18:23-35&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3= - admata.
>>
Isä ei laskenut poikaa sisälle,ennenkuin palvelijat olivat pesseet ja vaatettaneet tuhlaajapojan. Vasta sen jälkeen poika pääsi sisälle isän kanssa
>>
Onko vl:illä oma versio Raamatusta, sillä minä en moista kohtaa kyllä sanasta löytänyt? Missä mainitaan että palvelijat vaatettivat ja pesivät pojan ulkona? Kyllä moinen järjestely olisi ollut sen verran outo että jos noin olisi, niin siitä olisi varmasti myös maininta jossain;)
Kun Isä on armahduksensa ilmoittanut, niin niskuroiva olisi se palvelija, joka olisi pojan sisäänpääsyn yrittänyt ilman vaatteidenvaihtoa yrittänyt estää. Missään ei esitetty että poika olisi tarvinnut palvelijoiden vaatetusta kelvatakseen Isälle tai isän kotiin. Vaatteet kuvataan uskon palkkana. Ansiottomana palkkana, jonka saamme kun otamme armahduksen vastaan taivaalliselta isältämme. "Vanhempien vl-veljien" protesteista ei tarvitse välittää, sillä Isä on armahduksen sanassaan meille kaikille luvannut:)
>>
sinun versiosi on ihan päin vastainen.
>>
Jos kertomasi on vl-versio, niin se totisesti on melkoisen päinvastainen sen version kanssa, minkä esitin Raamatusta. Mistähän mainitsemasi vl-versio on peräisin? - ..............................
admata. kirjoitti:
>>
haluaisin vain sanoa, että minusta sana "armahtaa" ei kyllä tarkkaan ottaen tarkoita samaa kuin "antaa synnit anteeksi".
>>
Ehkäpä vl:ien keskuudessa yritetään saivarrella sanoilla, mutta jos vilpittömästi tutkii Raamattua, niin tuollainen on kyllä melkoisen läpinäkyvää;)
Useammassa kohtaa Raamatussa on armahdus ja anteeksianto linkitetty toisiinsa. Jeesusta pyydettiin usein armahtamaan, Hän paransi, antoi synnit anteeksi ja kertoi että parannetun usko oli tämän pelastanut.
Jeesuksen vertauksessa tämä käy myös hyvin esiin. Jumala armahtaa syntisen, eli ei vaadi tätä tilille synneistään, mutta ottaa tämän armahduksensa, eli anteeksiantonsa, takaisin ellei ihminen armahda lähimmäisiään:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1144685685801&search=&rng=7&submit1=Hae&ref=Matt. 18:23-35&ctx=0&mod1=FinPR&mod2=&mod3=Job 33:24
Ehkä Jumala armahtaa häntä ja sanoo enkelille: "Vapauta hänet vaipumasta hautaan, olen saanut hänestä lunnaat!" [Ps. 49:16]
Sananl. 14:31
Joka heikkoa sortaa, herjaa hänen Luojaansa, joka Luojaa kunnioittaa, armahtaa köyhää.
Sananl. 19:17
Joka köyhää armahtaa, lainaa Herralle, ja Herra maksaa takaisin hyvän teon.
Jes. 13:18
Heidän jousensa kaatavat nuorukaiset. Kohdun hedelmää he eivät sääli, eivät armahda lasta.
Jes. 26:10
Mutta jumalaton, vaikka hänet armahdettaisiin, ei opi elämään vanhurskaan tavoin. Hän vääristää oikeuden, ei hän näe Herran valtasuuruutta.
Miika 7:9
Minä olen tehnyt syntiä Herraa vastaan, siksi joudun kantamaan hänen vihaansa, kunnes hän ratkaisee asiani ja armahtaa minut. Hän johdattaa minut valoon, minä saan nähdä, kuinka hän pelastaa minut.
2. Moos. 33:19
Herra sanoi: "Minä annan kirkkauteni kulkea sinun ohitsesi ja lausun sinun edessäsi nimen Jahve*. Minä annan anteeksi kenelle tahdon ja armahdan kenet tahdon."
1. Tim. 1:13
vaikka olin ollut herjaaja, vainooja ja väkivallantekijä. Hän armahti minut, koska epäuskoni tähden en tiennyt, mitä tein. [Gal. 1:13 ]
Huomaa erityisesti tällaiset kohdat: "Mutta jumalaton, vaikka hänet armahdettaisiin, ei opi elämään vanhurskaan tavoin.", "Minä annan anteeksi kenelle tahdon ja armahdan kenet tahdon." Selvästikin armahtaminen on eri asia kuin anteeksianto, vaikkakin läheisesti toisiinsa liittyviä. - ymmärrystä
Emmalia. kirjoitti:
"21. Mutta poika sanoi hänelle: 'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan'.
22. Silloin isä sanoi palvelijoilleen: 'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa;"
Ihan selvästi sanotaan, että poika luuli ettei kelpaa isälleen koska oli tehnyt syntiä ja tunsi itsensä huonoksi. Poika ei siis tiennyt että hänet oli jo otettu avosylin vastaan ja synnit oli anteeksi annettu.
Isä ei välittänyt siitä mitä poika sanoi, vaan kutsui palvelijat jotka voivat auttaa poikaa juhlimaan kotiin paluutaan. Ja saisi kokea sen miten arvokas tämä paluu isälle oli. Isähän tiesi jo kaiken enenkuin poika oli edes palannut ja siksi osasi jo kaukaa hänet armahtaa, ennenkuin poika edes kerkesi kertomaan synnin teoistaa isälle.
Jos näemme omankin kadonneen lapsemme palaavan kotiin, ja syleilemme häntä jo rapulla ja toivotamme tervetulleeksi, niin emme kai enään jätä häntä oven ulkopuolelle, ja odota että muu perheenväki hakee hänet sisälle? Perheen isälläkö ei ole oikeus päästää lasta sisälle jos hän on ensin vastassa? Vasta muulla perheenväellä on siihen valtuudet? Eli Jumalakaan ei siis suoraan voi päästää ketään Valtakuntaansa sisälle, vaan hänen palvelijoillaan on suuremmat valtuudet kuin hänellä itsellään, niinkö????
Ei kyllä lapsi on takaisin kotona ja sisällä jo siinä vaiheessa kun me häntä syleilemme ja ei mieleenkään tule jättää häntä ulos. Muulle perheenväelle sanotaan, juuri se että nyt on juhlat ja parasta pöytään sillä kadonnut palasi. Ja kukaan ei varmasti halua lapsen enään katoavan vaan auttavat häntä sitten eteenpäin.tätä vertausta ei voi käsittää, sen avaa vain Pyhä Henki,
Tämä vertaus on niin selvä kuva siitä,että Isä armahti, mutta vasta palvelijat pesivät sen synnin lian pois, ja vaatettivat puhtailla liinaisilla vaatteilla ja sormus oli Pyhän hengen sinetti jonka poika sai palvelijoitten välityksillä.
Vanhempi veli kuuli ne ilon äänet ja kysyi omalta palvelijaltaan mitä oli tapahtunut. Hänelle kerrottiin että hänen veljensä on tullut ja Isä käski tappaa syötetyn vasikan,että oli saanut poikansa terveenä takaisin.
Vanhempi veli vihastui kun kuuli tämän. ja vakava asia oli se ettei vanhempi veli tahtomut mennä sisälle.
Hes. 43:8
Jotka asettivat kynnyksensä minun kynnykseni viereen ja ovensa minun oveni sivuun, ja seinä oli minun ja heidän vaiheellansa; ja he saastuttivat minun pyhän nimeni kauhistuksillansa, joita he tekivät, jonkatähden minä heitä vihassani hukutin
se vanhempi veli oli Isän kodin viereinen asukas,
jonkinlainen suhde hänellä oli Isään. mutta sisälle hän ei halunnut mennä.
Isä yritti suostutella vanhempaa veljeä, mutta tylysti poika sanoi Isälleen" Katso,niin monta vuotta olen minä sinua palvellut,enkä koskaan ole käynyt sinun käskyjesi ylitse,ja sinä et ole vohlaakaan antanut riemuitakseni ystäväini kanssa"
Vanhemmalla veljellä oli eri ystävät kuin Isällä,ja syytösmieli Isää kohtaan, mutta isä yritti suostutella vielä mutta poika meni pois vihaisena.
22 Niin sanoi isä palvelioillensa: tuokaat tänne ne parhaat vaatteet, ja pukekaat hänen yllensä, ja antakaat sormus hänen käteensä, ja kengät hänen jalkoihinsa,
23 Ja tuokaat syötetty vasikka, ja tappakaat se, ja syökäämme ja riemuitkaamme;
24 Sillä tämä minun poikani oli kuollut, ja virkosi jälleen: hän oli kadonnut, ja on taas löydetty; ja rupesivat riemuitsemaan.
25 Mutta hänen vanhempi poikansa oli pellolla, ja kuin hän tuli ja huonettä lähestyi, kuuli hän laulun ja hypyt.
26 Niin hän kutsui yhden palvelioistansa ja kysyi: mikä se on?
27 Niin se sanoi hänelle: sinun veljes tuli, ja isäs antoi tappaa syötetyn vasikan, että hän sai hänen terveenä jälleen.
28 Niin hän vihastui eikä tahtonut mennä sisälle; hänen isänsä meni siis ulos, ja neuvoi häntä.
29 Mutta hän vastasi ja sanoi isällensä: katso, niin monta vuotta minä palvelen sinua, ja en ole koskaan sinun käskyäs käynyt ylitse, ja et sinä ole minulle vohlaakaan antanut, riemuitakseni ystäväini kanssa.
30 Mutta että tämä sinun poikas tuli, joka tavaransa on tuhlannut porttoin kanssa, tapoit sinä hänelle syötetyn vasikan.
31 Mutta hän sanoi hänelle: poikani! sinä olet aina minun tykönäni, ja kaikki mitä minun on, se on sinun.
32 Niin piti sinunkin riemuitseman ja iloitseman; sillä tämä sinun veljes oli kuollut ja virkosi jälleen, hän oli kadonnut ja on taas löydetty. - BibleBoy
ymmärrystä kirjoitti:
tätä vertausta ei voi käsittää, sen avaa vain Pyhä Henki,
Tämä vertaus on niin selvä kuva siitä,että Isä armahti, mutta vasta palvelijat pesivät sen synnin lian pois, ja vaatettivat puhtailla liinaisilla vaatteilla ja sormus oli Pyhän hengen sinetti jonka poika sai palvelijoitten välityksillä.
Vanhempi veli kuuli ne ilon äänet ja kysyi omalta palvelijaltaan mitä oli tapahtunut. Hänelle kerrottiin että hänen veljensä on tullut ja Isä käski tappaa syötetyn vasikan,että oli saanut poikansa terveenä takaisin.
Vanhempi veli vihastui kun kuuli tämän. ja vakava asia oli se ettei vanhempi veli tahtomut mennä sisälle.
Jotka asettivat kynnyksensä minun kynnykseni viereen ja ovensa minun oveni sivuun, ja seinä oli minun ja heidän vaiheellansa; ja he saastuttivat minun pyhän nimeni kauhistuksillansa, joita he tekivät, jonkatähden minä heitä vihassani hukutin
Isä yritti suostutella vanhempaa veljeä, mutta tylysti poika sanoi Isälleen" Katso,niin monta vuotta olen minä sinua palvellut,enkä koskaan ole käynyt sinun käskyjesi ylitse,ja sinä et ole vohlaakaan antanut riemuitakseni ystäväini kanssa"
Vanhemmalla veljellä oli eri ystävät kuin Isällä,ja syytösmieli Isää kohtaan, mutta isä yritti suostutella vielä mutta poika meni pois vihaisena.
22 Niin sanoi isä palvelioillensa: tuokaat tänne ne parhaat vaatteet, ja pukekaat hänen yllensä, ja antakaat sormus hänen käteensä, ja kengät hänen jalkoihinsa,
24 Sillä tämä minun poikani oli kuollut, ja virkosi jälleen: hän oli kadonnut, ja on taas löydetty; ja rupesivat riemuitsemaan.
25 Mutta hänen vanhempi poikansa oli pellolla, ja kuin hän tuli ja huonettä lähestyi, kuuli hän laulun ja hypyt.
27 Niin se sanoi hänelle: sinun veljes tuli, ja isäs antoi tappaa syötetyn vasikan, että hän sai hänen terveenä jälleen.
28 Niin hän vihastui eikä tahtonut mennä sisälle; hänen isänsä meni siis ulos, ja neuvoi häntä.
29 Mutta hän vastasi ja sanoi isällensä: katso, niin monta vuotta minä palvelen sinua, ja en ole koskaan sinun käskyäs käynyt ylitse, ja et sinä ole minulle vohlaakaan antanut, riemuitakseni ystäväini kanssa.
30 Mutta että tämä sinun poikas tuli, joka tavaransa on tuhlannut porttoin kanssa, tapoit sinä hänelle syötetyn vasikan.
31 Mutta hän sanoi hänelle: poikani! sinä olet aina minun tykönäni, ja kaikki mitä minun on, se on sinun.
32 Niin piti sinunkin riemuitseman ja iloitseman; sillä tämä sinun veljes oli kuollut ja virkosi jälleen, hän oli kadonnut ja on taas löydetty."mutta vasta palvelijat pesivät sen synnin lian pois"
vl-roskaa!
Isän armahdus tietenkin pesi synnit pois. - tapahtuivat
admata. kirjoitti:
>>
Isä ei laskenut poikaa sisälle,ennenkuin palvelijat olivat pesseet ja vaatettaneet tuhlaajapojan. Vasta sen jälkeen poika pääsi sisälle isän kanssa
>>
Onko vl:illä oma versio Raamatusta, sillä minä en moista kohtaa kyllä sanasta löytänyt? Missä mainitaan että palvelijat vaatettivat ja pesivät pojan ulkona? Kyllä moinen järjestely olisi ollut sen verran outo että jos noin olisi, niin siitä olisi varmasti myös maininta jossain;)
Kun Isä on armahduksensa ilmoittanut, niin niskuroiva olisi se palvelija, joka olisi pojan sisäänpääsyn yrittänyt ilman vaatteidenvaihtoa yrittänyt estää. Missään ei esitetty että poika olisi tarvinnut palvelijoiden vaatetusta kelvatakseen Isälle tai isän kotiin. Vaatteet kuvataan uskon palkkana. Ansiottomana palkkana, jonka saamme kun otamme armahduksen vastaan taivaalliselta isältämme. "Vanhempien vl-veljien" protesteista ei tarvitse välittää, sillä Isä on armahduksen sanassaan meille kaikille luvannut:)
>>
sinun versiosi on ihan päin vastainen.
>>
Jos kertomasi on vl-versio, niin se totisesti on melkoisen päinvastainen sen version kanssa, minkä esitin Raamatusta. Mistähän mainitsemasi vl-versio on peräisin?ennenkuin he sisälle menivät. Tämä on juuri vertaus siitä miten ihminen vanhurskautetaan. Ei sisälle mennä ennenkuin on synnit anteeksi annettu. Eli meidän on oltava Karitsan verellä pesty ja puettu lahjavanhurskauden pukuun, sormus,Pyhän hengen sinetti on uskovaisella. Kun kerran viimeisellä tuom iolla olemme silloin pääsevät ne joilla on tämä pesty vaate sisälle Taivaan kunniaan, mutta ne joilla ei ole sitä vanhurskauden vaatetta,joutuvat kadotukseen.
Mark. 12:24
Ja Jesus vastaten sanoi heille: ettekö te sentähden eksy, ettette tiedä kirjoituksia, eikä Jumalan voimaa?
20 Ja hän nousi ja tuli isänsä tykö. Mutta kuin hän vielä taampana oli, näki hänen isänsä hänen, ja armahti hänen päällensä, ja juosten lankesi hänen kaulaansa, ja suuta antoi hänen.
21 Mutta poika sanoi hänelle: isä, minä olen syntiä tehnyt taivasta vastaan ja sinun edessäs, ja en ole mahdollinen tästedes sinun pojakses kutsuttaa.
32 Niin piti sinunkin riemuitseman ja iloitseman; sillä tämä sinun veljes oli kuollut ja virkosi jälleen, hän oli kadonnut ja on taas löydetty. - admata.
.............................. kirjoitti:
Job 33:24
Ehkä Jumala armahtaa häntä ja sanoo enkelille: "Vapauta hänet vaipumasta hautaan, olen saanut hänestä lunnaat!" [Ps. 49:16]
Sananl. 14:31
Joka heikkoa sortaa, herjaa hänen Luojaansa, joka Luojaa kunnioittaa, armahtaa köyhää.
Sananl. 19:17
Joka köyhää armahtaa, lainaa Herralle, ja Herra maksaa takaisin hyvän teon.
Jes. 13:18
Heidän jousensa kaatavat nuorukaiset. Kohdun hedelmää he eivät sääli, eivät armahda lasta.
Jes. 26:10
Mutta jumalaton, vaikka hänet armahdettaisiin, ei opi elämään vanhurskaan tavoin. Hän vääristää oikeuden, ei hän näe Herran valtasuuruutta.
Miika 7:9
Minä olen tehnyt syntiä Herraa vastaan, siksi joudun kantamaan hänen vihaansa, kunnes hän ratkaisee asiani ja armahtaa minut. Hän johdattaa minut valoon, minä saan nähdä, kuinka hän pelastaa minut.
2. Moos. 33:19
Herra sanoi: "Minä annan kirkkauteni kulkea sinun ohitsesi ja lausun sinun edessäsi nimen Jahve*. Minä annan anteeksi kenelle tahdon ja armahdan kenet tahdon."
1. Tim. 1:13
vaikka olin ollut herjaaja, vainooja ja väkivallantekijä. Hän armahti minut, koska epäuskoni tähden en tiennyt, mitä tein. [Gal. 1:13 ]
Huomaa erityisesti tällaiset kohdat: "Mutta jumalaton, vaikka hänet armahdettaisiin, ei opi elämään vanhurskaan tavoin.", "Minä annan anteeksi kenelle tahdon ja armahdan kenet tahdon." Selvästikin armahtaminen on eri asia kuin anteeksianto, vaikkakin läheisesti toisiinsa liittyviä.Laittamasi Raamatunkohdat näyttävät selvästi sen, kuinka armahtaminen on täysin selkeä synonyymi anteeksi antamiselle.
Jumalattoman, eli katumattoman, armahdus ei luonnollisestikaan korjaa tilannetta. Raamatusta laittamassani vertauksessa Jumala kyllä armahtaa meidät kaikki, mutta peruu armahduksensa ellemme me puolestamme armahda niitä, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Miten voisi olla mahdollista armahtaa antamatta anteeksi tai antaa anteeksi, mutta olla armahtamatta? - ...
tapahtuivat kirjoitti:
ennenkuin he sisälle menivät. Tämä on juuri vertaus siitä miten ihminen vanhurskautetaan. Ei sisälle mennä ennenkuin on synnit anteeksi annettu. Eli meidän on oltava Karitsan verellä pesty ja puettu lahjavanhurskauden pukuun, sormus,Pyhän hengen sinetti on uskovaisella. Kun kerran viimeisellä tuom iolla olemme silloin pääsevät ne joilla on tämä pesty vaate sisälle Taivaan kunniaan, mutta ne joilla ei ole sitä vanhurskauden vaatetta,joutuvat kadotukseen.
Ja Jesus vastaten sanoi heille: ettekö te sentähden eksy, ettette tiedä kirjoituksia, eikä Jumalan voimaa?
20 Ja hän nousi ja tuli isänsä tykö. Mutta kuin hän vielä taampana oli, näki hänen isänsä hänen, ja armahti hänen päällensä, ja juosten lankesi hänen kaulaansa, ja suuta antoi hänen.
21 Mutta poika sanoi hänelle: isä, minä olen syntiä tehnyt taivasta vastaan ja sinun edessäs, ja en ole mahdollinen tästedes sinun pojakses kutsuttaa.
32 Niin piti sinunkin riemuitseman ja iloitseman; sillä tämä sinun veljes oli kuollut ja virkosi jälleen, hän oli kadonnut ja on taas löydetty. - admata.
tapahtuivat kirjoitti:
ennenkuin he sisälle menivät. Tämä on juuri vertaus siitä miten ihminen vanhurskautetaan. Ei sisälle mennä ennenkuin on synnit anteeksi annettu. Eli meidän on oltava Karitsan verellä pesty ja puettu lahjavanhurskauden pukuun, sormus,Pyhän hengen sinetti on uskovaisella. Kun kerran viimeisellä tuom iolla olemme silloin pääsevät ne joilla on tämä pesty vaate sisälle Taivaan kunniaan, mutta ne joilla ei ole sitä vanhurskauden vaatetta,joutuvat kadotukseen.
32 Niin piti sinunkin riemuitseman ja iloitseman; sillä tämä sinun veljes oli kuollut ja virkosi jälleen, hän oli kadonnut ja on taas löydetty.>>
Tämä on juuri vertaus siitä miten ihminen vanhurskautetaan. Ei sisälle mennä ennenkuin on synnit anteeksi annettu. Eli meidän on oltava Karitsan verellä pesty ja puettu lahjavanhurskauden pukuun, sormus,Pyhän hengen sinetti on uskovaisella.
>>
Kuten kaikki voivat Raamatusta lukea, niin vaatetusta ei laitettu sisälle menon ehdoksi ja Isä armahti tuhlaajapojan suoraan ja sellaisenaan.
Tässä tullaan taas jälleen siihen että vl:ien mielestä Raamattu on vähintäänkin puutteellinen koskapa siitä ei löydy vl:ien ehdottomina pitämiään dogmien kiemuroita...
Eli Jumala on ilmoittanut Raamatun profeetoille tahtonsa puutteellisesti, mutta vl:ille Jumala on ilmoittanut tarkemmat pelastuksen ehdot mitkä Raamatusta on unohtunut...
Kannattaa jokaisen miettiä mihin uskonsa perustaa. Raamattua ja vl-oppia kun ei voi yhdessä rehellisesti pitää. - Korneliusta
admata. kirjoitti:
Laittamasi Raamatunkohdat näyttävät selvästi sen, kuinka armahtaminen on täysin selkeä synonyymi anteeksi antamiselle.
Jumalattoman, eli katumattoman, armahdus ei luonnollisestikaan korjaa tilannetta. Raamatusta laittamassani vertauksessa Jumala kyllä armahtaa meidät kaikki, mutta peruu armahduksensa ellemme me puolestamme armahda niitä, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Miten voisi olla mahdollista armahtaa antamatta anteeksi tai antaa anteeksi, mutta olla armahtamatta?ja lähetti Pietarin
Näin ymmärrän vanhurskauttamisen tapahtuvan vieläkin - Emmalia.
ymmärrystä kirjoitti:
32 Niin piti sinunkin riemuitseman ja iloitseman; sillä tämä sinun veljes oli kuollut ja virkosi jälleen, hän oli kadonnut ja on taas löydetty.Päättää armahtaa ihmisen, niin ihminen ei edes välttämättä vielä vähään aikaan edes tajua sitä, että hän on saannut uskon lahjaksi ja synnit anteeksi. Siihen tarvitaan muita uskovaisia jotka antavat sitä ymmärrystä armahdetulle, ja hän oppii ymmärtämään mitä hän on lahjaksi saannut.
Kun Jumala armahtaa, niin siinä tapahtuu kaikki, siinä saa sen tärkeän uskon ja samalla synnit anteeksi.
Tuo vertauskin osoittaa sen ettei Jumala välttämättä tarvitse erillistä syntien katumusta, sillä Hän muutenkin jo tietää ihmisen kaikki synnit, sillä mikään ei pysy Häneltä salassa.
Ihminenhän saattaa jättää katumatta kokonaan sellaisiakin syntejä mitä ei synniksi edes tiedä eikä hän silloin osaa niitä myöskään anteeksipyytää, pyytää vain anteeksi sellaisia mitä joku ihminen on synniksi kertonut, ja ne eivät edes välttämättä ole syntiä. Mutta Jumala voi armahtaa ihmisen niistäkin synneistä mitä ihminen ei tiedä edes tehneensä, jos Hän haluaa, kukaan ihminen ei pysty näkemään sitä minkä näkee yksin Jumala.
Olisiko tämä vanhempi veli juuri siksi ollut niin vihainen? Hän luuli olevansa se parempi kun noudatti tarkasti sitä minkä ajatteli olevansa isänsä tahto, ei omasta mielestään tehnyt syntiä ja oli mielestään parempi kuin syntinen veljensä joka lähti maailmaan, ja veli oli aina kotona? Kun veli palasikin ja isä otti hänet ilomielin vastaan ja ei moittinut synneistä eikä vaatinut niistä erillistä tunnustusta, vaan armahti hänet suoraan. Veli ei siis hyväksynyt sitä, että kaikki ovat tasavertaisia isän edessä, hän luuli olevansa parempi kuin veljensä. - admata.
ymmärrystä kirjoitti:
32 Niin piti sinunkin riemuitseman ja iloitseman; sillä tämä sinun veljes oli kuollut ja virkosi jälleen, hän oli kadonnut ja on taas löydetty.>>
vasta palvelijat pesivät sen synnin lian pois, ja vaatettivat puhtailla liinaisilla vaatteilla ja sormus oli Pyhän hengen sinetti jonka poika sai palvelijoitten välityksillä.
>>
Oletetaanpa että palvelijat olisivat olleet syystä tai toisesta kaikki vaikkapa muualla asioillaan. Olisiko poikansa armahtanut Isä tuolloin istuttanut poikaansa ulkosalla odottamassa palvelijoita, vai mennyt itse hakemaan pojalleen vaatetta ja pesutarpeita?
Oleellisintahan eivät ole palvelijat, vaan isän tahto. Palvelijat tekevät vain mitä käsketään, eikä kenenkään isännän tahto ole palvelijoista riippuvainen vaan päinvastoin.
>>
>>
Hyvittavaa lukea kuinka vl-kirjoittelijat perustavat tulkintansa mieluummin mielikuvitukselleen kuin Raamatun sanalle. Mitä Raamattussa Isä tästä vanhemmasta veljestä sanookaan:
"sinä olet aina minun tykönäni, ja kaikki mitä minun on, se on sinun. "
Ulos jumittaminen oli vaan samaa närkästystä mitä vl:illä on muita uskovaisia kohtaan. Ei voi iloita yhdessä muiden kanssa pelastuksesta, vaan pitäydytään erillään:( - sitten tarvittiin
... kirjoitti:
palvelijoita? Raamatussa on lukuisia vertauksia,joissa Jumala käyttää ihmisitä välikappaleena armahtaessaan syntisen.
Daavidin parannus, Sauluksen parannus, Korneliuksen parannus, Etiopialaisen hoviherran parannus.
------------------------------------------------
21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." [Joh. 17:18]
22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
---------------------------------------------------
Matt. 18:18
Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa
--------------------------------------------------------
Matt. 16:19
Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.
--------------------------------------------------
15 Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vstaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljes voittanut.
16 Mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssas, että kaikki asia kahden eli kolmen todistajan suussa olis.
17 Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
18 Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa. - ahtaan portin
admata. kirjoitti:
>>
Tämä on juuri vertaus siitä miten ihminen vanhurskautetaan. Ei sisälle mennä ennenkuin on synnit anteeksi annettu. Eli meidän on oltava Karitsan verellä pesty ja puettu lahjavanhurskauden pukuun, sormus,Pyhän hengen sinetti on uskovaisella.
>>
Kuten kaikki voivat Raamatusta lukea, niin vaatetusta ei laitettu sisälle menon ehdoksi ja Isä armahti tuhlaajapojan suoraan ja sellaisenaan.
Tässä tullaan taas jälleen siihen että vl:ien mielestä Raamattu on vähintäänkin puutteellinen koskapa siitä ei löydy vl:ien ehdottomina pitämiään dogmien kiemuroita...
Eli Jumala on ilmoittanut Raamatun profeetoille tahtonsa puutteellisesti, mutta vl:ille Jumala on ilmoittanut tarkemmat pelastuksen ehdot mitkä Raamatusta on unohtunut...
Kannattaa jokaisen miettiä mihin uskonsa perustaa. Raamattua ja vl-oppia kun ei voi yhdessä rehellisesti pitää...kautta on sinunkin vain nöyrryttävä kulkemaan
Luuk. 15:7
Minä sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.
Ap. t. 26:14
Kuin me siis kaikki maahan lankesimme, kuulin minä äänen puhuvan minulleni ja sanovan Hebrean kielellä: Saul, Saul, miksis minua vainoot? työläs on sinun tutkainta vastaan potkia.
Sama se on sinunkin kanssasi. Tee parannus ja usko evankeliumi, niin ei tarvitse turhiä väittelyitä käydä
2. Tim. 2:16
Vältä epäpyhiä ja tyhjänpäiväisiä puheita, sillä niiden puhujat menevät jumalattomuudessa yhä pitemmälle - oleteta yhtään mitään
admata. kirjoitti:
>>
vasta palvelijat pesivät sen synnin lian pois, ja vaatettivat puhtailla liinaisilla vaatteilla ja sormus oli Pyhän hengen sinetti jonka poika sai palvelijoitten välityksillä.
>>
Oletetaanpa että palvelijat olisivat olleet syystä tai toisesta kaikki vaikkapa muualla asioillaan. Olisiko poikansa armahtanut Isä tuolloin istuttanut poikaansa ulkosalla odottamassa palvelijoita, vai mennyt itse hakemaan pojalleen vaatetta ja pesutarpeita?
Oleellisintahan eivät ole palvelijat, vaan isän tahto. Palvelijat tekevät vain mitä käsketään, eikä kenenkään isännän tahto ole palvelijoista riippuvainen vaan päinvastoin.
>>
>>
Hyvittavaa lukea kuinka vl-kirjoittelijat perustavat tulkintansa mieluummin mielikuvitukselleen kuin Raamatun sanalle. Mitä Raamattussa Isä tästä vanhemmasta veljestä sanookaan:
"sinä olet aina minun tykönäni, ja kaikki mitä minun on, se on sinun. "
Ulos jumittaminen oli vaan samaa närkästystä mitä vl:illä on muita uskovaisia kohtaan. Ei voi iloita yhdessä muiden kanssa pelastuksesta, vaan pitäydytään erillään:(vaan luetaan niinkuin se Raamatussa on kirjoitettu:
9 Ja en ole silleen mahdollinen sinun pojakses kutsuttaa: tee minua niinkuin yhden palkollisistas.
32 Niin piti sinunkin riemuitseman ja iloitseman; sillä tämä sinun veljes oli kuollut ja virkosi jälleen, hän oli kadonnut ja on taas löydetty. - se johtui
sitten tarvittiin kirjoitti:
palvelijoita? Raamatussa on lukuisia vertauksia,joissa Jumala käyttää ihmisitä välikappaleena armahtaessaan syntisen.
Daavidin parannus, Sauluksen parannus, Korneliuksen parannus, Etiopialaisen hoviherran parannus.
------------------------------------------------
21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." [Joh. 17:18]
22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
---------------------------------------------------
Matt. 18:18
Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa
--------------------------------------------------------
Matt. 16:19
Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.
--------------------------------------------------
15 Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vstaan, niin mene ja nuhtele häntä kahden kesken yksinänsä. Jos hän sinua kuulee, niin sinä olet veljes voittanut.
16 Mutta jos ei hän sinua kuule, niin ota vielä yksi eli kaksi kanssas, että kaikki asia kahden eli kolmen todistajan suussa olis.
17 Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
18 Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.Se varmaan tuli siitä, kun silloisessa systeemeissä palvelijoita käytettiin yleisesti. Ei ollut isännälle ja herroille soveliasta tehdä noita alempiarvoisia töitä. Siksi palvelijoita tarvittiin. Olihan siellä orjiakin.
Ei ollut tapana, että isä puki aikuisen poikansa! Tuskin pientä lastakaan? Vaatteilla osoitettiin, miten rakas ja arvokas poika oli isälle. Eikä juhliin tultu farkuissa ja rönttävaatteissa. Kuten nykyisin?
Jeesus käytti vertauksissaan senaikaisia käytäntöjä. Ei ne sovi meille eikä niistä saa kaivaa hengellistä merkitystä kaikkine yksityiskohtineen. Menee varmasti metsään.
Jeesus kertoi vertauksellaan yhden pääasian ja valaisi sitä vertauksella. Siis vain yhden asian. Toki niissä voi olla sopivia kohtia muuhunkin hengelliseen selittämiseen, mutta kaikkien pikku kohtien esille ottaminen ja niiden väkisin vääntäminen hengelliseen merkitykseen on vertausten pilaamista.
Vaikka köyhän Lasaruksen jutussa: Kuka on rikas mies, jonka ruokaa kerjäävä halusi? Jumako eli irstaudessa? Tai - Mitä se ruoka oli? Ei ainakaan ns. evankeliumia! Jne.
Tuossa kyseisessä tapauksessa esimerkiksi isän sanat toiselle VELJELLE ovat vaikeasti tulkittavissa vl-mäisesti. - Matkamies
oleteta yhtään mitään kirjoitti:
vaan luetaan niinkuin se Raamatussa on kirjoitettu:
9 Ja en ole silleen mahdollinen sinun pojakses kutsuttaa: tee minua niinkuin yhden palkollisistas.
32 Niin piti sinunkin riemuitseman ja iloitseman; sillä tämä sinun veljes oli kuollut ja virkosi jälleen, hän oli kadonnut ja on taas löydetty."Mutta kuin hän vielä taampana oli, näki hänen isänsä hänen, ja armahti hänen päällensä"
Isä (= Jumala) armahti pojan (= syntisen) eli antoi synnit anteeksi suoraan ilman mitään ihmisvälikäsiä.
Sitten alkoi ihmisten avustava toiminta. Niin pitääkin tapahtua. Ennen uskovien on syytä auttaa uutta Jumalan valtakunnan tulokasta. Tämä osio vertauksessa kuvaa tätä asiaa.
Vaatteiden ja kenkien laittamisella ei ole mitään tekemistä syntien anteeksi antamisen kanssa. - on merkitystä
Matkamies kirjoitti:
"Mutta kuin hän vielä taampana oli, näki hänen isänsä hänen, ja armahti hänen päällensä"
Isä (= Jumala) armahti pojan (= syntisen) eli antoi synnit anteeksi suoraan ilman mitään ihmisvälikäsiä.
Sitten alkoi ihmisten avustava toiminta. Niin pitääkin tapahtua. Ennen uskovien on syytä auttaa uutta Jumalan valtakunnan tulokasta. Tämä osio vertauksessa kuvaa tätä asiaa.
Vaatteiden ja kenkien laittamisella ei ole mitään tekemistä syntien anteeksi antamisen kanssa.1 Ja Jesus vastaten puhui taas heille vertauksilla, sanoen:
2 Taivaan valtakunta on kuninkaan vertainen, joka teki häitä pojallensa,
3 Ja lähetti palveliansa kutsumaan kutsutuita häihin, ja ei he tahtoneet tulla.
4 Taas hän lähetti toiset palveliat, sanoen: sanokaat kutsutuille: katso, minä valmistin atriani, härkäni ja syöttilääni ovat tapetut, ja kaikki ovat valmistetut: tulkaat häihin!
5 Mutta he katsoivat ylön, ja menivät pois, yksi pellollensa, toinen kaupallensa.
6 Mutta muut ottivat kiinni hänen palveliansa, ja pilkkasivat heitä, ja tappoivat.
7 Mutta kuin kuningas sen kuuli, vihastui hän, ja lähetti sotaväkensä, ja hukutti ne murhamiehet, ja heidän kaupunkinsa poltti.
8 Silloin hän sanoi palvelioillensa: häät tosin ovat valmistetut, mutta kutsutut ei olleet mahdolliset.
9 Menkäät siis teiden haaroihin, ja kaikki, jotka te löydätte, kutsukaat häihin.
10 Ja palveliat menivät ulos teille, ja kokosivat kaikki, jotka he löysivät, pahat ja hyvät; ja häähuone täytettiin vieraista.
11 Niin kuningas meni katsomaan vieraita, ja näki siellä yhden ihmisen, joka ei ollut vaatetettu häävaatteilla.
12 Niin hän sanoi hänelle: ystäväni, kuinkas tänne tulit, ja ei sinulla ole häävaatteita? Mutta hän vaikeni.
13 Silloin sanoi kuningas palvelioille: sitokaat hänen kätensä ja jalkansa, ottakaat ja heittäkäät häntä ulkoiseen pimeyteen; siellä pitää oleman itku ja hammasten kiristys.
14 Sillä monta on kutsuttu, mutta harvat ovat valitut.
Tämä raukka jolla ei ollut häävaatetta, heitettiin ulos pimeyteen. - Matkamies
on merkitystä kirjoitti:
1 Ja Jesus vastaten puhui taas heille vertauksilla, sanoen:
4 Taas hän lähetti toiset palveliat, sanoen: sanokaat kutsutuille: katso, minä valmistin atriani, härkäni ja syöttilääni ovat tapetut, ja kaikki ovat valmistetut: tulkaat häihin!
5 Mutta he katsoivat ylön, ja menivät pois, yksi pellollensa, toinen kaupallensa.
6 Mutta muut ottivat kiinni hänen palveliansa, ja pilkkasivat heitä, ja tappoivat.
7 Mutta kuin kuningas sen kuuli, vihastui hän, ja lähetti sotaväkensä, ja hukutti ne murhamiehet, ja heidän kaupunkinsa poltti.
8 Silloin hän sanoi palvelioillensa: häät tosin ovat valmistetut, mutta kutsutut ei olleet mahdolliset.
9 Menkäät siis teiden haaroihin, ja kaikki, jotka te löydätte, kutsukaat häihin.
10 Ja palveliat menivät ulos teille, ja kokosivat kaikki, jotka he löysivät, pahat ja hyvät; ja häähuone täytettiin vieraista.
11 Niin kuningas meni katsomaan vieraita, ja näki siellä yhden ihmisen, joka ei ollut vaatetettu häävaatteilla.
12 Niin hän sanoi hänelle: ystäväni, kuinkas tänne tulit, ja ei sinulla ole häävaatteita? Mutta hän vaikeni.
13 Silloin sanoi kuningas palvelioille: sitokaat hänen kätensä ja jalkansa, ottakaat ja heittäkäät häntä ulkoiseen pimeyteen; siellä pitää oleman itku ja hammasten kiristys.
Tämä raukka jolla ei ollut häävaatetta, heitettiin ulos pimeyteen."2 Taivaan valtakunta on kuninkaan vertainen, joka teki häitä pojallensa,
3 Ja lähetti palveliansa kutsumaan kutsutuita häihin, ja ei he tahtoneet tulla."
Lähetti kutsumaan = Lähetyskäskyn mukaista evankeliumin julistamista.
"11 Niin kuningas meni katsomaan vieraita, ja näki siellä yhden ihmisen, joka ei ollut vaatetettu häävaatteilla."
Tämä yksi ei ollut ottanut vastaan Kristusta omana pelastajanaan ja vapahtajanaan. Häntä ei oltu puettu Kristuksen "veripukuun". Siksi hän ei ollut kelvollinen Karitsan häihin.
Kohta puhuu vain siitä, että palvelijat (= uskovaiset) kutsuvat (= julistavat evankeliumia) ihmisiä pelastukseen. Mistään sellaisesta kohta ei puhu, että ihmiset pukevat kutsutut pakolliseen hääpukuun. - mallia
on merkitystä kirjoitti:
Tämä raukka jolla ei ollut häävaatetta, heitettiin ulos pimeyteen.Onko tuo lupa "palvelijoille" eli veeällille toimia noin raa'asti? Kiinni vain ja pimeyteen itkuun ja hammasten kiristelyyn!
Tuohan olisi ollut hyvä veto ja puolustus 70-luvulla? Enpa kuullut sitä käytettävän. Miksi? Olisi ainakin sopinut hyvin vallitseviin menettelyihin.
Tuo vertaus onkin ihan hyvä selittämään vl-toimet! Enpä ole hoksannutkaan. Hyvä sinä! on merkitystä kirjoitti:
Tämä raukka jolla ei ollut häävaatetta, heitettiin ulos pimeyteen.Taivaan valtakunnassako on tuollainen kuningas? Tarkoittaako se rakastavaa Jumalaa, joka jo ennen viimeistä tuomiota rankaisee julmimman kaavan mukaan ne, joille hääkutsu ei kelpaa? Sitten palvelijat saavat tehdä samoja raakalaistekoja? Ei kai se noin mene?
Ei oikein natsaa sen jumalakuvan kanssa, joka minulle on muodostunut muiden UT-tekstien kautta!
Tuo vertaus taitaa kuvastaa sen aikaisia valtasuhteita? Ei ole siis sovitettavissa armolliseen Jumalaan sellaisenaan. Vai onko?- millaisen portin
ahtaan portin kirjoitti:
..kautta on sinunkin vain nöyrryttävä kulkemaan
Minä sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.
Kuin me siis kaikki maahan lankesimme, kuulin minä äänen puhuvan minulleni ja sanovan Hebrean kielellä: Saul, Saul, miksis minua vainoot? työläs on sinun tutkainta vastaan potkia.
Sama se on sinunkin kanssasi. Tee parannus ja usko evankeliumi, niin ei tarvitse turhiä väittelyitä käydä
Vältä epäpyhiä ja tyhjänpäiväisiä puheita, sillä niiden puhujat menevät jumalattomuudessa yhä pitemmällekautta itse kukin meistä on sisälle tullut?
Onneksi porttivahtina ei ole vl-ihminen;)
Valitettavasti kuulut niitten vl-ihmisten joukkoon, joilla on se käsitys, että muut kuin he eivät usko ja niin nimitätte toisia uskovaisia epäuskoisiksi ja käytte heti henkilöön kohdistuvaa käännytyskampanjaa. Ja vain siksi, kun puhutte itsenne pussiin, ettekä voi esittää Raamatusta sopivaa vastinetta. Sehän taas olisi ennenkuulumatonta, että vl myöntäisi olevansa väärässä jollekin ei-vl:lle;)
Ilm. 22:13-15
"Minä olen a ja o, ensimäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
Autuaat ne, jotka pesevät vaattensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalan palvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät." - Jeesuksen vertaus
x-vl kirjoitti:
Taivaan valtakunnassako on tuollainen kuningas? Tarkoittaako se rakastavaa Jumalaa, joka jo ennen viimeistä tuomiota rankaisee julmimman kaavan mukaan ne, joille hääkutsu ei kelpaa? Sitten palvelijat saavat tehdä samoja raakalaistekoja? Ei kai se noin mene?
Ei oikein natsaa sen jumalakuvan kanssa, joka minulle on muodostunut muiden UT-tekstien kautta!
Tuo vertaus taitaa kuvastaa sen aikaisia valtasuhteita? Ei ole siis sovitettavissa armolliseen Jumalaan sellaisenaan. Vai onko?jonka pitäisi sopia tällekkin ajalle.
33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. [Matt. 24:35 ]
Vaikka tuo vertaus tuntuu inhimillisesti kovalta, niin kerran se todellisuus voi tuntua vielä kovemmalta. Siksi olisikin tarpeellista että meidän jokaisen sieluntila olisi sellainen,että olisimme valmiina, kun oma aikamme on lähteä ajan rajan tuolle puolelle! - vaikeus
oleteta yhtään mitään kirjoitti:
vaan luetaan niinkuin se Raamatussa on kirjoitettu:
32 Niin piti sinunkin riemuitseman ja iloitseman; sillä tämä sinun veljes oli kuollut ja virkosi jälleen, hän oli kadonnut ja on taas löydetty.kun hengettömät alkavat tulkitsemaan Jeesuksen vertauksia. Toivoisi, että olisi samaa mieltä kuin Etiopian kuningattaren Kandasen kamaripalvelialla.
Matteus 13
10. Niin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: miksi sinä puhut heille vertauksilla?
11. Mutta hän vastasi ja sanoi: teille on annettu tuta taivaan valtakunnan salaisuudet, vaan ei heille ole annettu.
12. Sillä jolla on, hänelle pitää annettaman, ja hänellä pitää kyllä oleman; mutta siltä, jolla ei ole, pitää sekin otettaman pois, mikä hänellä on.
13. Sentähden minä puhun heille vertauksilla, ettei he nähden näe, eikä kuullen kuule, ei myös ymmärrä.
14. Ja heissä täytetään Jesaiaan ennustus, joka sanoo: korvillanne pitää teidän kuuleman, ja ei ymmärtämän, ja nähden näkemän, ja ei äkkäämän.
15. Sillä tämän kansan sydän on kovettunut, ja he korvillansa työläästi kuulivat, ja silmänsä panivat umpeen, ettei he joskus näkisi silmillänsä, ja kuulisi korvillansa, ja ymmärtäisi sydämellänsä, ja palajaisivat, ja minä parantaisin heitä.
16. Mutta autuaat ovat teidän silmänne, sillä he näkevät, ja teidän korvanne, sillä he kuulevat. - x-vl.
Jeesuksen vertaus kirjoitti:
jonka pitäisi sopia tällekkin ajalle.
33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. [Matt. 24:35 ]
Vaikka tuo vertaus tuntuu inhimillisesti kovalta, niin kerran se todellisuus voi tuntua vielä kovemmalta. Siksi olisikin tarpeellista että meidän jokaisen sieluntila olisi sellainen,että olisimme valmiina, kun oma aikamme on lähteä ajan rajan tuolle puolelle!Ja sen jälkeen tulee henkilökohtainen arvio siitä, miten olen suhtautunut vähimpään veljeeni. Häneen joka oli nälissään, janoissaan, yksin, vankeudessa, hylättynä, muukalaisena...
Annoinko mitään hänen ahdinkonsa helpottamiseksi. Vai löinkö ehkä Raamatulla päähän tai hyititellen kuljin ohi?
Vesilasillinenkin olisi joskus ollut riittävä janoiselle tai ystävällinen sana "oudolle"? Ilman "ketunhäntää" kainalossa! - Emmalia.
vaikeus kirjoitti:
kun hengettömät alkavat tulkitsemaan Jeesuksen vertauksia. Toivoisi, että olisi samaa mieltä kuin Etiopian kuningattaren Kandasen kamaripalvelialla.
Matteus 13
10. Niin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: miksi sinä puhut heille vertauksilla?
11. Mutta hän vastasi ja sanoi: teille on annettu tuta taivaan valtakunnan salaisuudet, vaan ei heille ole annettu.
12. Sillä jolla on, hänelle pitää annettaman, ja hänellä pitää kyllä oleman; mutta siltä, jolla ei ole, pitää sekin otettaman pois, mikä hänellä on.
13. Sentähden minä puhun heille vertauksilla, ettei he nähden näe, eikä kuullen kuule, ei myös ymmärrä.
14. Ja heissä täytetään Jesaiaan ennustus, joka sanoo: korvillanne pitää teidän kuuleman, ja ei ymmärtämän, ja nähden näkemän, ja ei äkkäämän.
15. Sillä tämän kansan sydän on kovettunut, ja he korvillansa työläästi kuulivat, ja silmänsä panivat umpeen, ettei he joskus näkisi silmillänsä, ja kuulisi korvillansa, ja ymmärtäisi sydämellänsä, ja palajaisivat, ja minä parantaisin heitä.
16. Mutta autuaat ovat teidän silmänne, sillä he näkevät, ja teidän korvanne, sillä he kuulevat.Mieleeni, että jos esim. kaikki vl-uskovaiset ajattelevat olevansa noita opetuslapsia joille Jeesus puhuu vertauksin, ja he ajattelevat itsellään olevan Pyhän Hengen, niin silloinhan jokaisella vl-uskovaisella pitäisi olla sama ymmärrys ja he kaikki selittävät vertaukset samallalailla.
Onko se niin, että he tosiaankin osaavat heti oikein selittää nämä vertaukset? Ja eikö joskus voisi tulla mieleen, että jos he niitä selittävät niin se on ulkoaopittua selitystä siitä vertuksesta mitä joku vl-saaraanaja on pienestä asti sinne päähän painottanut, ja kaikki lähteekin siitä vl-saarnaajan opettamasta opista, ei siitä mitä Raamatusta ymmärtää.
Täytyykin kysellä vl-ihmisiltä seuraavaksi kun kylään tulevat, mitä tämä vertaus veljestä heille kertoo. Ihan mielnkiintoista nähdä mikä on heidän se ihan oikea Raamatun ymmärrys kyseisestä asiasta. Heillehän se täytyy aueta kuin vettä vaan, jos he kokevat Jeesuksen puhuvan omilleen näillä vertuksilla. - admata.
on merkitystä kirjoitti:
Tämä raukka jolla ei ollut häävaatetta, heitettiin ulos pimeyteen.Tässä avauksessa oli tarkoitus keskustella tuhlaajapoika vertauksesta. Jokainen Jeesuksen vertaus on oma kokonaisuutensa, eikä niitä voi rehellisesti yhdistellä niin että viedään tavaraa yhdestä vertauksesta toiseen.
Tällä vl-tyylillä voisi Raamatullisesti opettaa että Juudas meni ja hirtti itsensä (viuh, viuh vl-saarnamies kääntää sivuja ja jatkaa) mene ja tee samoin, niin hyvin teet...
Hää-vertauksessa vaatteet kuvastavat sydämen uskoa, jota ilman on mahdotonta kelvata Jumalalle. Tuhlaajapoika-vertauksessa tämä viittaus on mahdoton koska Isä oli armahtanut ja hyväksynyt pojan jo aiemmin ja antoi ->tämän johdosta - tse
admata. kirjoitti:
Laittamasi Raamatunkohdat näyttävät selvästi sen, kuinka armahtaminen on täysin selkeä synonyymi anteeksi antamiselle.
Miten voisi olla mahdollista armahtaa antamatta anteeksi tai antaa anteeksi, mutta olla armahtamatta?Tuhlaajapojan vertaus liittyy koko ihmisenä olemisen keskeiseen teemaan. Tämä sama teema on esitetty moni eri vertauksin eri kulttuureissa.
Kristinuskossa esim. paratiisin syntiinlankeemus vastaa tuhlaajapojan erkanemista isän luota. Jeesuksen sovitustyö tarkoittaa samaa kuin tuhlaajapojan paluu tuskissaan ja epätoivossaa takaisin isän kotiin.
Eli: ykseys - polaarisuus - ykseys. Tai teologian sanoin: Jumala - maailma - Jumala.
psykologisesti: sovitus - uhma - sovitus.
Polaarisuus, maailma ja uhma viittavat syntiin, paholaisuuteen, syyllisyyteen.
Huom: synti ei alunperin ole merkinnyt samaa kuin pahat teot, ajatuset. - Piippari
ahtaan portin kirjoitti:
Vältä epäpyhiä ja tyhjänpäiväisiä puheita, sillä niiden puhujat menevät jumalattomuudessa yhä pitemmälle..tuhlaajapoikakin meni. Hän katui syvästi ja palasi kotiin ja Isä armahti hänet.
Et voi Raamatun totuutta miksikään muuttaa vaikka mielesi niin tekeekin, kun omavanhurskauden rakennelmasi menee murskaksi. - Piippari
vaikeus kirjoitti:
kun hengettömät alkavat tulkitsemaan Jeesuksen vertauksia. Toivoisi, että olisi samaa mieltä kuin Etiopian kuningattaren Kandasen kamaripalvelialla.
Matteus 13
16. Mutta autuaat ovat teidän silmänne, sillä he näkevät, ja teidän korvanne, sillä he kuulevat...jonkun vieraan hengen vallassa, jos yrität Raamatun sanaa (Jeesuksen omaa opetusta) muuttaa
toiseksi.
Siis Isä armahti ( = antoi synnit anteeksi) . Voiko sitä selvemmin sanoa ! - Lippalakki.
Piippari kirjoitti:
..jonkun vieraan hengen vallassa, jos yrität Raamatun sanaa (Jeesuksen omaa opetusta) muuttaa
toiseksi.
Siis Isä armahti ( = antoi synnit anteeksi) . Voiko sitä selvemmin sanoa !ei usko Raamattuun selvällä suomen kielellä kirjoitettua Jeesuksen opetusta eikä mitään muutakaan. Hän uskoo mieluummin omia valhesaarnaajiaan, jotka vääntelevät Raamattua omaan korvasyyhyynsä.
Tämän harhauskomisen päälle kunnon vl toteaa: "Hengetön ei ymmärrä Jeesuksen opetuksia". - x-vl.
mallia kirjoitti:
Onko tuo lupa "palvelijoille" eli veeällille toimia noin raa'asti? Kiinni vain ja pimeyteen itkuun ja hammasten kiristelyyn!
Tuohan olisi ollut hyvä veto ja puolustus 70-luvulla? Enpa kuullut sitä käytettävän. Miksi? Olisi ainakin sopinut hyvin vallitseviin menettelyihin.
Tuo vertaus onkin ihan hyvä selittämään vl-toimet! Enpä ole hoksannutkaan. Hyvä sinä!Jos palvelijoille eli veeällille on annettu tuollainen valta, niin kyllä he sitä varmaan käyttävät. Sehän on nähty.
Jos tuohon aikaan palvelijoiden valta oli totella herraansa tuolla tavalla ihan oikeassa elämässä, niin sopiiko se hengellisessä mielessä tähän aikaan? Siis sama raaka valta ja kuritus?
Missä on laupeus, lempeys ja lähimmäisenrakkaus? Toisen posken kääntäminen ja vihamiehen rakastaminen? Tai Taivaan valtakunnan verkon kokeminen vasta aikojen lopulla! Ei ainakaan tuossa vertauksessa!
Ja se on siinä vl-merkityksessä muiden Jeesuksen puheiden ja vertausten kanssa ristiriitainen. Mutta tukevat toki "hoitotoimia" ja antavat luvan jättää niskiroija "ulkopuolelle leirin" kitumaan.
Oikeastaan se pitäisi olla hengellinen kivitystuomio, ihan juutalaisen käytännön mukaisesti! - sellainen viesti
admata. kirjoitti:
Tässä avauksessa oli tarkoitus keskustella tuhlaajapoika vertauksesta. Jokainen Jeesuksen vertaus on oma kokonaisuutensa, eikä niitä voi rehellisesti yhdistellä niin että viedään tavaraa yhdestä vertauksesta toiseen.
Tällä vl-tyylillä voisi Raamatullisesti opettaa että Juudas meni ja hirtti itsensä (viuh, viuh vl-saarnamies kääntää sivuja ja jatkaa) mene ja tee samoin, niin hyvin teet...
Hää-vertauksessa vaatteet kuvastavat sydämen uskoa, jota ilman on mahdotonta kelvata Jumalalle. Tuhlaajapoika-vertauksessa tämä viittaus on mahdoton koska Isä oli armahtanut ja hyväksynyt pojan jo aiemmin ja antoi ->tämän johdostajoka ei sopinut edellisen kirjoittajan mieleiseksi.
Kumma juttu. Onko todella niin että sinä saat määrätä mitä kirjoitetaan, ja jos se ei miellytä niin pois vain. Kyllä ne aiheet liittyvärt toinen toiseensa, koska ne käsittelevät sitä aihetta miten ihminen vanhurskautetaan. >Sehän on koko Raamatun läpi kulkeva "Punainen lanka" Ja jos yhden vertauksen ottaa,niin toinen veratus tukee sitä. . Kyllä sinunkin kirjoituksesi poikkeavat toisinaan aiheesta. Olisihan aika hullua jos poistellaan sellaisia viestejä mikä ei jollekkin ole mieluinen. sen mukaan lähtisi tältä palstalta lukemattomat määrät viestejä, jotka eivät sovi aloituksiin tippaakaan. varsinkin vl-n typerät nälvimiset. - admata.
sellainen viesti kirjoitti:
joka ei sopinut edellisen kirjoittajan mieleiseksi.
Kumma juttu. Onko todella niin että sinä saat määrätä mitä kirjoitetaan, ja jos se ei miellytä niin pois vain. Kyllä ne aiheet liittyvärt toinen toiseensa, koska ne käsittelevät sitä aihetta miten ihminen vanhurskautetaan. >Sehän on koko Raamatun läpi kulkeva "Punainen lanka" Ja jos yhden vertauksen ottaa,niin toinen veratus tukee sitä. . Kyllä sinunkin kirjoituksesi poikkeavat toisinaan aiheesta. Olisihan aika hullua jos poistellaan sellaisia viestejä mikä ei jollekkin ole mieluinen. sen mukaan lähtisi tältä palstalta lukemattomat määrät viestejä, jotka eivät sovi aloituksiin tippaakaan. varsinkin vl-n typerät nälvimiset.Kommenttini oli toivomus ja sellaisia myös minulla on oikeus esittää. Toivon myös asiallista keskustelua, vaikka se näyttääkin turhalta:(
Toki voidaan väittää että koko Raamattu kuuluu yhteen ja samaan, mutta ellei keskitytä yhteen aiheeseen ja vertaukseen kerrallaan, niin keskustelu on melkoisen mahdotonta. Tämäkö lienee tarkoituskin kun pompataan yhdestä vertauksesta toiseen, josta saa paremmin aasinsiltaa vl-opille?
Jos aihe kuuluu puolestaan laajempaan kokonaisuuteen, niin tämäkin täytyisi perustella miten eri kohdat Raamatusta nivoutuvat yhteen;)
>>
Onko todella niin että sinä saat määrätä mitä kirjoitetaan, ja jos se ei miellytä niin pois vain.
>>
Olen täällä kirjoittelija muiden joukossa. En pysty poistamaan yhtä ainutta viestiä tältä palstalta! Voin vain ilmoittaa niistä ylläpidolle, joka yhdessä sheriffin kanssa tätä palstaa siivoaa ja läheskään aina ei asiattomatkaan vl-kommentit poistu vaikka sitä toivoisinkin. - Isoisän olkihattu
ahtaan portin kirjoitti:
Vältä epäpyhiä ja tyhjänpäiväisiä puheita, sillä niiden puhujat menevät jumalattomuudessa yhä pitemmälleParannuksen ahdas portti ei ole rauhanyhdistyksen tupakalle haiseva ovi, vaikka niin luuletkin.
Parannuksen ahdas portti on Jeesus Kristus. Hän on pelastuksen ovi. - lukee läpi
admata. kirjoitti:
Kommenttini oli toivomus ja sellaisia myös minulla on oikeus esittää. Toivon myös asiallista keskustelua, vaikka se näyttääkin turhalta:(
Toki voidaan väittää että koko Raamattu kuuluu yhteen ja samaan, mutta ellei keskitytä yhteen aiheeseen ja vertaukseen kerrallaan, niin keskustelu on melkoisen mahdotonta. Tämäkö lienee tarkoituskin kun pompataan yhdestä vertauksesta toiseen, josta saa paremmin aasinsiltaa vl-opille?
Jos aihe kuuluu puolestaan laajempaan kokonaisuuteen, niin tämäkin täytyisi perustella miten eri kohdat Raamatusta nivoutuvat yhteen;)
>>
Onko todella niin että sinä saat määrätä mitä kirjoitetaan, ja jos se ei miellytä niin pois vain.
>>
Olen täällä kirjoittelija muiden joukossa. En pysty poistamaan yhtä ainutta viestiä tältä palstalta! Voin vain ilmoittaa niistä ylläpidolle, joka yhdessä sheriffin kanssa tätä palstaa siivoaa ja läheskään aina ei asiattomatkaan vl-kommentit poistu vaikka sitä toivoisinkin.niin vähässä on asialliset kirjoitukset, tai tietysti kummanpuolelta katsoo, vl:n tai muiden. Jos sen mukaan krsittaisiin kommentteja, ei tähän montaa jäisi. Letkautuksia vl-n näkemyksistä on suurimmaksi osaksi. Koen että tämä palsta on lähinnä vl-morkkaus palsta. Ei ihme,vaikka asiallisia vl-kirjoittajia täällä tapaa harvemmin, Sellaiset kirjoitukset täällä menestyvät jotka jollain tavalla saavat vl-t näkymään kaikenmaailma lantatunkiona, jota muut sitten pöyhivät. Taas meni aiheen vierestä mutta kerrankos nämä jutut menee aidanseipäisiin,vaikka pitäisi aidasta puhua:)
- Terrieri
lukee läpi kirjoitti:
niin vähässä on asialliset kirjoitukset, tai tietysti kummanpuolelta katsoo, vl:n tai muiden. Jos sen mukaan krsittaisiin kommentteja, ei tähän montaa jäisi. Letkautuksia vl-n näkemyksistä on suurimmaksi osaksi. Koen että tämä palsta on lähinnä vl-morkkaus palsta. Ei ihme,vaikka asiallisia vl-kirjoittajia täällä tapaa harvemmin, Sellaiset kirjoitukset täällä menestyvät jotka jollain tavalla saavat vl-t näkymään kaikenmaailma lantatunkiona, jota muut sitten pöyhivät. Taas meni aiheen vierestä mutta kerrankos nämä jutut menee aidanseipäisiin,vaikka pitäisi aidasta puhua:)
"Vain me"
- admata.
tse kirjoitti:
Tuhlaajapojan vertaus liittyy koko ihmisenä olemisen keskeiseen teemaan. Tämä sama teema on esitetty moni eri vertauksin eri kulttuureissa.
Kristinuskossa esim. paratiisin syntiinlankeemus vastaa tuhlaajapojan erkanemista isän luota. Jeesuksen sovitustyö tarkoittaa samaa kuin tuhlaajapojan paluu tuskissaan ja epätoivossaa takaisin isän kotiin.
Eli: ykseys - polaarisuus - ykseys. Tai teologian sanoin: Jumala - maailma - Jumala.
Polaarisuus, maailma ja uhma viittavat syntiin, paholaisuuteen, syyllisyyteen.
Huom: synti ei alunperin ole merkinnyt samaa kuin pahat teot, ajatuset.>>
>>
Kiitos laajemmasta näkökulmasta aiheeseen:) En voi väittää että olisit väärässä.
>>
Huom: synti ei alunperin ole merkinnyt samaa kuin pahat teot, ajatuset.
>>
Mielenkiintoista. Mitähän synti alunperin mielestäsi tarkoitti? Olen itse tottunut pitämään käsitettä "synti", väärän teon tai Jumalaa vastaan rikkomisen vertauskuvana. - Veli Veikkonen
x-vl kirjoitti:
Taivaan valtakunnassako on tuollainen kuningas? Tarkoittaako se rakastavaa Jumalaa, joka jo ennen viimeistä tuomiota rankaisee julmimman kaavan mukaan ne, joille hääkutsu ei kelpaa? Sitten palvelijat saavat tehdä samoja raakalaistekoja? Ei kai se noin mene?
Tuo vertaus taitaa kuvastaa sen aikaisia valtasuhteita? Ei ole siis sovitettavissa armolliseen Jumalaan sellaisenaan. Vai onko?Vertaus kuva henkilöä joka luottaa saavansa viimeisellä tuomiolla autuuden hyvien töidensä kieltäymyksiensä ja yksivakaisen elämänsä kautta.
Tätä tilaa kuvaavat omat vaatteet.
Silloinhan jokainen arvohäihin kutsun saanut häävieras sai talosta häävaatteet ilman korvausta.
Häävaate jolla taivaaseen pääsee, on Kristuksen vanhurskaus. Kristuksen vanhurskautta ei voi millään konstilla ostaa. Erilaisia ostoyrityksiä ihmiset tekevät aivan päivittäin. Nyt on kuitenkin niin, että Jumalalle kelpaa ainoastaan täydellinen, Pyhä ja puhdas vanhurskaus.
Kristus lahjoittaa vanhurskautensa pesemällä kaikki synnit pois Pyhällä sovintoverellään, jolla koko syntivelkamme on sovitettu Jumalan kanssa. Tämä vanhurskaus puetaan ihmiselle AINOASTAAN uskon ja Kasteen kautta. Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko se on jo tuomittu. Mitkään hyvät teot taikka arvostettu muut ihmiset huomioon ottanut elämä eivät auta pelastukseen.
Häävieras meni mykäksi Isännän (Jumala)puhuttelussa. Minkä vuoksi?
Siksi että hän ei voinut vedota mihinkään, ei esimerkiksi köyhyyteensä, koska häävaate ei maksanut hänelle mitään. Ei hän voinut vedota myöskään tietämättömyyteen, koska hänelle nimenomaan tarjottiin eteisessä häävaatteita, mutta hän kieltäytyi kohteliaasti ottamasta niitä vastaan.
Näin käy sen ihmisen, joka luottaa itseensä ja omaan vanhurskauteensa ja kieltäytyy sen vuoksi ottamasta Jumalan tarjoamaa ja järjestämää armoa, - lahjana - vastaan. - Armahdettu syntinen
admata. kirjoitti:
Tässä avauksessa oli tarkoitus keskustella tuhlaajapoika vertauksesta. Jokainen Jeesuksen vertaus on oma kokonaisuutensa, eikä niitä voi rehellisesti yhdistellä niin että viedään tavaraa yhdestä vertauksesta toiseen.
Hää-vertauksessa vaatteet kuvastavat sydämen uskoa, jota ilman on mahdotonta kelvata Jumalalle. Tuhlaajapoika-vertauksessa tämä viittaus on mahdoton koska Isä oli armahtanut ja hyväksynyt pojan jo aiemmin ja antoi ->tämän johdostaSydämen usko on sen sijaan se käsivarsi jolla tuo Kristuksen vanhurskaus otetaan vastaan.
- Armahdettu syntinen
admata. kirjoitti:
Hää-vertauksessa vaatteet kuvastavat sydämen uskoa, jota ilman on mahdotonta kelvata Jumalalle. Tuhlaajapoika-vertauksessa tämä viittaus on mahdoton koska Isä oli armahtanut ja hyväksynyt pojan jo aiemmin ja antoi ->tämän johdosta"Tuhlaajapoika-vertauksessa tämä viittaus on mahdoton koska Isä oli armahtanut ja hyväksynyt pojan jo aiemmin ja antoi ->tämän johdosta
- Armahdettu syntinen
Armahdettu syntinen kirjoitti:
"Tuhlaajapoika-vertauksessa tämä viittaus on mahdoton koska Isä oli armahtanut ja hyväksynyt pojan jo aiemmin ja antoi ->tämän johdosta
Seurakunta julistaa Jeesusta Kristusta, joka armahtaa, (tässä tapauksessa armahti), syntisen.
Seurakunta ei siis armahda mitään, vaan pukee ja vaatettaa matkamisestä julistamalla Jumalan sanaa Jeesuksesta Kristuksesta, ja toimittamalla oikein Pyhät Sakramentit, joissa Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, Kristus itse on länä, elävänä ja vaikuttavana voimana. - A. Marunki
vaikeus kirjoitti:
Matteus 13
16. Mutta autuaat ovat teidän silmänne, sillä he näkevät, ja teidän korvanne, sillä he kuulevat.Vaikka nyt halveksimalla Jumalan lapsia tunnustatkin olevasi Hengetön, niin rukoile Jumalaa että hän herättäisi sinun kuolleet luusi uuteen eloon, Jeesuksen Kristuksen kärsimisen, kuoleman ja voitollisen kuolleista ylösnousemisen kautta.
Jumala on Kaikkivaltias, kuolleistakin hän voi tehdä eläviä, ja ylpeistä nöyriä.
Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumala rakkaus ja Pyhän Hengen osallituus olkoon sinun kanssasi nyt, aina ja iankaikkisesti. Aamen. - x-vl.
Veli Veikkonen kirjoitti:
Vertaus kuva henkilöä joka luottaa saavansa viimeisellä tuomiolla autuuden hyvien töidensä kieltäymyksiensä ja yksivakaisen elämänsä kautta.
Tätä tilaa kuvaavat omat vaatteet.
Silloinhan jokainen arvohäihin kutsun saanut häävieras sai talosta häävaatteet ilman korvausta.
Häävaate jolla taivaaseen pääsee, on Kristuksen vanhurskaus. Kristuksen vanhurskautta ei voi millään konstilla ostaa. Erilaisia ostoyrityksiä ihmiset tekevät aivan päivittäin. Nyt on kuitenkin niin, että Jumalalle kelpaa ainoastaan täydellinen, Pyhä ja puhdas vanhurskaus.
Kristus lahjoittaa vanhurskautensa pesemällä kaikki synnit pois Pyhällä sovintoverellään, jolla koko syntivelkamme on sovitettu Jumalan kanssa. Tämä vanhurskaus puetaan ihmiselle AINOASTAAN uskon ja Kasteen kautta. Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko se on jo tuomittu. Mitkään hyvät teot taikka arvostettu muut ihmiset huomioon ottanut elämä eivät auta pelastukseen.
Häävieras meni mykäksi Isännän (Jumala)puhuttelussa. Minkä vuoksi?
Siksi että hän ei voinut vedota mihinkään, ei esimerkiksi köyhyyteensä, koska häävaate ei maksanut hänelle mitään. Ei hän voinut vedota myöskään tietämättömyyteen, koska hänelle nimenomaan tarjottiin eteisessä häävaatteita, mutta hän kieltäytyi kohteliaasti ottamasta niitä vastaan.
Näin käy sen ihmisen, joka luottaa itseensä ja omaan vanhurskauteensa ja kieltäytyy sen vuoksi ottamasta Jumalan tarjoamaa ja järjestämää armoa, - lahjana - vastaan.Kirjoitinkin siitä, että ENNEN viimeistä tuomiota!
Tokihan uskomme, että silloin ei omat vaatteet ja oma vanhurskaus kelpaa. Häävaatteet on annettu rahatta ja hinnatta jo ennen sitä.
Mutta vertauksessa on monta vaihetta ja kuningas antaa PALVELIJOILLEEN käskyn kurittaa tuota vierasta, joka ei ole pukeutunut arvollisella tavalla kuningasta kunnioittaen. - tse
admata. kirjoitti:
>>
>>
Kiitos laajemmasta näkökulmasta aiheeseen:) En voi väittää että olisit väärässä.
>>
Huom: synti ei alunperin ole merkinnyt samaa kuin pahat teot, ajatuset.
>>
Mielenkiintoista. Mitähän synti alunperin mielestäsi tarkoitti? Olen itse tottunut pitämään käsitettä "synti", väärän teon tai Jumalaa vastaan rikkomisen vertauskuvana.Kreikaksi "tehdä syntiä" on hamartano. Se tarkoittaa: "mennä ohi maalin", "olla osumatta pisteeseen". Piste on ikivanha jumaluuden eli ykseyden symboli. Sillä ei ole alaa eikä ulottuvuuksia. Raamatussakin sanotaan, että syntiä on se, mikä erottaa Jumalasta(ykseydestä, pisteestä)
Kristinuskossa Jumala on ymmärretty persoonallisena olentona, jolla on tahto. Eli, kun ei tee tai ajattele hänen halunsa mukaan, tekee syntiä.
Uskotaan, että pahoiksi luokitellut asiat
ovat syntiä. Tuolla käsitteellä ei alunperin ole lukemani perusteella mitään moraaliin liittyvää.
Synti on myös "vailla olemista", sitä ettemme ole yhtä kaiken kanssa. Kristinuskossa paholaisesta on tehty pahan edustaja ja Jumalasta hyvän. Mutta ykseydessä eli Jumalassa ei ole erotteluja asioitten valillä, ei hyvän eikä pahan. Sen takia Jumala onkin Rakkaus. Vasta siinä(pisteessä) voidaan saavuttaa vapaus.
Hyvä, jos tämä jotain selvensi käsitystäni synnistä. Luepa itsekin tällainen kirja: "Hyvä ja paha". (Dethlefsen, Thorwald). Siinä on tälle viikolle ajankohtaista Jeesuksen kärsimyshistorian ja Pääsiäismysteerin vertauskuvalliseen sanomaan liittyen. - nikki
tse kirjoitti:
Kreikaksi "tehdä syntiä" on hamartano. Se tarkoittaa: "mennä ohi maalin", "olla osumatta pisteeseen". Piste on ikivanha jumaluuden eli ykseyden symboli. Sillä ei ole alaa eikä ulottuvuuksia. Raamatussakin sanotaan, että syntiä on se, mikä erottaa Jumalasta(ykseydestä, pisteestä)
Kristinuskossa Jumala on ymmärretty persoonallisena olentona, jolla on tahto. Eli, kun ei tee tai ajattele hänen halunsa mukaan, tekee syntiä.
Uskotaan, että pahoiksi luokitellut asiat
ovat syntiä. Tuolla käsitteellä ei alunperin ole lukemani perusteella mitään moraaliin liittyvää.
Synti on myös "vailla olemista", sitä ettemme ole yhtä kaiken kanssa. Kristinuskossa paholaisesta on tehty pahan edustaja ja Jumalasta hyvän. Mutta ykseydessä eli Jumalassa ei ole erotteluja asioitten valillä, ei hyvän eikä pahan. Sen takia Jumala onkin Rakkaus. Vasta siinä(pisteessä) voidaan saavuttaa vapaus.
Hyvä, jos tämä jotain selvensi käsitystäni synnistä. Luepa itsekin tällainen kirja: "Hyvä ja paha". (Dethlefsen, Thorwald). Siinä on tälle viikolle ajankohtaista Jeesuksen kärsimyshistorian ja Pääsiäismysteerin vertauskuvalliseen sanomaan liittyen.nikki tuo tse kuin a c i m l a i n e n.
- Aikuinen
nikki kirjoitti:
nikki tuo tse kuin a c i m l a i n e n.
aloittivat normaalin lapsellisen arvuuttelunsa.
- Artturi Iivari V.
vaikeus kirjoitti:
Matteus 13
16. Mutta autuaat ovat teidän silmänne, sillä he näkevät, ja teidän korvanne, sillä he kuulevat.Sielunvihollisen "vain me" talutusnuorassa kulkeva vanhoillislestadiolainen on hengetön.
- valaistusta
niistä välimiehistä.(enkeleistä) Vaikka tässä ei nyt puhuta siitä tuhlaajapojasta.
Neljäs näky: Ylimmäinen pappi Joosua Herran enkelin edessä.
".Ja hän näytti minulle ylimmäisen papin Joosuan seisomassa Herran enkelin edessä ja saatanan seisomassa hänen oikealla puolellaan, häntä syyttämässä."
"2.Ja Herra sanoi saatanalle: "Herra nuhdelkoon sinua, saatana. Nuhdelkoon sinua Herra, joka on valinnut Jerusalemin. Eikö tämä ole KEKÄLE, JOKA ON TULESTA TEMMATTU?"
"3. Ja Joosua oli puettu saastaisiin vaatteisiin, ja hän seisoi enkelin edessä."
"4. niin tämä lausui ja sanoi näin niille, jotka seisoivat hänen edessänsä: "Riisukaa pois saastaiset vaatteet hänen yltänsä". Ja hän sanoi hänelle :"Katso, minä olen ottanut sinulta pois pahat tekosi, ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin.".
"5. Minä sanoin:"Pantakoon puhdas käärelakki hänen päähänsä". Niin he panivat puhtaan käärelakin hänen päähänsä ja pukivat hänet vaatteisiin. Ja Herran enkeli seisoi siinä."
6. Ja Herran enkeli todisti Joosualle sanoen:
7. "Näin sanoo Herra Sebaot: Jos sinä vaellat minun teilläni ja hoidat minun säätämäni tehtävät, saat SINÄ MYÖS TUOMITA minun huonettani ja VARTIOIDA minun esikartanoitani, ja minä annan sinulle PÄÄSYN NÄIDEN JOUKKOON, jotka tässä seisovat."
"8. Kuule Joosua, ylimmäinen pappi, sinä ja sinun ystäväsi, jotka edessäsi istuvat. Sillä ENNUSMERKIN miehiä he ovat: sillä katso, minä annan tulla palvelijani, Vesan."
"9. Sillä katso: kivi, jonka minä olen asettanut Joosuan eten - siihen yhteen kiveen päin on seitsemän silmää! Katso minä kaiverran kaiverrukset siihen, sanoo Herra Sebaot, ja otan tämän maan pahat teot yhtenä päivänä."
10. Sinä päivänä te kutsUtte, kukin ystävänsä, viinipuun ja viikunapuun alle.- Se on Sakarjan
7. luku
- se olikin 3. luku
Se on Sakarjan kirjoitti:
7. luku
Sakarjan kirja 3.luku
- Lippalakki.
Vl-saarnaajat opettavat keskeisiä Raamatun kohtia ja tapauksia täysin vastoin Jeesuksen opetuksia ja vastoin Raamattua. Miksi näin? Selvät kohdat Raamatusta pitää selittää toisin, koska muuten ei korvasyyhy helpota ja vl-herätysliikkeen harhaopit eivät saa tukea.
Sauluksen kääntymisen vl-saarnaajat opettavat, että Ananias saarnasi Saulukselle synnit anteeksi. Raamattu ei puhu mitään tällaisesta. Nyt esillä olevan tuhlaajapoika-vertauksen vl-saarnaajat opettavat, että vaatteiden pukeminen ja kenkien laittaminen = syntien anteeksi antamista, vaikka Raamattu selvin sanoin sanoo: "Isä armahti pojan = antoi synnit anteeksi".
Milloin vl-ihmisten hengelliset silmät avautuvat näkemään, miten heitä omien saarnamiestensä toimesta viilataan linssiin koko ajan pahemman kerran?- taivaaseen
Pitää olla puetettuna vanhurskauden puvulla, joka taivaaseen päästä tahtoo ja Jumala on säätänyt pukemisen valtakuntaansa omille lapsilleen evankeliumin saarnavirkana. Näin tapahtuu myös tuhlaajapojan tapauksessa.
Taivaaseen ei ole asiaa alastomana tai omissa pukineissa, sen on Jeesus kyllin selvästi sanonut ja on luettavissa Raamatusta.
Ilm. 7
13. Ja yksi vanhimmista vastasi ja sanoi minulle: kutka nämät valkeilla vaatteilla puetetut ovat, ja kusta he tulleet ovat?
14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.
16. Ei heidän pidä enään isooman, eikä enään janooman, eikä aurinko lankee heidän päällensä, ei myös yksikään palavuus.
17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä. - Lippalakki.
taivaaseen kirjoitti:
Pitää olla puetettuna vanhurskauden puvulla, joka taivaaseen päästä tahtoo ja Jumala on säätänyt pukemisen valtakuntaansa omille lapsilleen evankeliumin saarnavirkana. Näin tapahtuu myös tuhlaajapojan tapauksessa.
Taivaaseen ei ole asiaa alastomana tai omissa pukineissa, sen on Jeesus kyllin selvästi sanonut ja on luettavissa Raamatusta.
Ilm. 7
13. Ja yksi vanhimmista vastasi ja sanoi minulle: kutka nämät valkeilla vaatteilla puetetut ovat, ja kusta he tulleet ovat?
14. Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
15. Sentähden ovat he Jumalan istuimen edessä ja palvelevat häntä päivällä ja yöllä hänen templissänsä. Ja se, joka istuimella istuu, asuu heidän päällänsä.
16. Ei heidän pidä enään isooman, eikä enään janooman, eikä aurinko lankee heidän päällensä, ei myös yksikään palavuus.
17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet."
Karitsan häihin ei ole kelvollinen pukemaan ihmistä kukaan muu kuin Karitsa (= Jeesus) itse. Jeesuksen veri on se, jolla ihminen puetaan taivastien matkalaiseksi ja Jumalan lapseksi. Se tapahtuu silloin, kun syntinen nöyrtyy ottamaan vastaan Jumalan armon ja pelastuksen, joka on Hänen Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Vanhoillislestadiolaiset eivät tähän nöyrry.
Tuhlaajapoika-vertauksessa Isä (= Jumala) armahti tuhlaajapojan suoraan. Ihminen ei ole kelvollinen pukemaan toista ihmistä siihen pukuun, joka on "pääsylippu" Karitsan häihin. Ihmiset auttavat toinen toisiaan. Tämä ei suinkaan ole mitään syntien anteeksi antamista.
Vanhoillislestadiolaiset pyrkivät sijoittamaan itsensä taivaan oven avaajiksi. Vl-saarnaajat opettavat, että ilman "meitä" ei taivaan ovi avaudu. "Vain me" puemme ihmiset taivaalliseen pukuun, jota ilman ei olla läsnä Karitsan häissä.
Tuollainen opetus on Jumalan pilkkaa. - uskosta pelastettu
taivaaseen kirjoitti:
Ilm. 7
17. Sillä Karitsa, joka istuimen keskellä on, kaitsee heitä ja johdattaa heitä eläväin vesilähdetten tykö, ja Jumala on kuivaava kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.1 Poika katui tekojaan ja tuli kotiin
2 Isä näki pojan tulevan kotiin ja armahti hänet eli antoi synnit anteeksi
3 Armahduksen merkiksi isä pyysi palvelijoita pesemään ja pukemaan poika vanhurkauden vaatteisiin
eli synnit olivat jo anteeksi annetut kun poika pestiin ja vaatetettiin
Mikä tässä on vaikeaa!!
- n-n.
Saattaa olla, että näma ajattelemani kohdat ovat tulleet jo tässä ketjussa esille, en ole lukenut kaikkia kommentteja.
Vaatteiden pukeminen esim Jes 61:10 viittaa nimenomaan vanhurskauttamiseen, synneistä puhdistamiseen, uskon synnyttämiseen.
- Samoin Sak 3.luvussa kerrottu ylipappi Joosuan kääntyminen tukee tätä symboliikkaa. Siinäkin riisuttiin saastaiset syntivaatteet ja puettiin vanhurskauden vaatteeseen. Joosuan riisuivat ja pukivat "ne, jotka hänen tykönänsä olivat", enkelin käskystä.
Nämäkin kohdat menevät yksi-yhteen tuhlaajapojan vertauksen kanssa; palvelijat riisuivat ja pukivat, toivat iankaikkisen sovittavan evankeliumin. Toteuttivat lähetyskäskyä.- Kristuksessa vapaa
ja siellä sanottiin yllä olevalla tavalla.
Isä armahti = antoi synnit anteeksi suoraan ilman ihmistä välissä.
Vl-valheopit eivät kestä enää pitkään, kun vl-ihmiset pääsevät tämänkin palstan kautta näkemään totuuden. Tämä totuus on tekevä monet vanhoillislestadiolaiset vapaaksi SRK:n ja vl-saarnamiesten orjuudesta.
Joh. 8:
"31. Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
32. ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi"."
Gal. 5:
"1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen." - ....yksivain.....
hei n-n
kyllä se vaan valitettavasti tuhlaajapoikavertauksessa menee niin että
-poika itse päättää lähteä takaisin kotiin,
-isä itse tulee vastaan,
-poika tunnustaa syntinsä isälle itselleen suoraan ja
-isä itse armahtaa pojan niinikään suoraan
tämän tapahtumasarjan yhteydessä palvelijoita ei nyt vaan tarvita
episodin jälkeen isä käskee palvelijoita panemaan pystyyn riemujuhlan palanneen kunniaksi
jos se menisi nyky vl opin mukaan se menisi näin
-poika lähestyy isän kotia
-isä näkee pojan
-poika aloittaa synnintunnustuksen isälle
-isä sanoo että ei , ei minulle suoraan, vaan mene noille palvelijoille syntejäsi puhumaan, he antavat anteeksi jos katsovat aiheelliseksi
-poika menee palvelijoiden tykö ja sanoo tehneensä syntiä
-palvelijat saarnaavat synnit anteeksi
-isä ilostuu ja enkelitkin iloitsevat tästä palanneesta
näin jeesus ei kuitenkaan opeta. miksi? no siksi koska hän ei ollut vielä lähettänyt opetuslapsiaan kaikkeen maailmaan... - pakkula
Kristuksessa vapaa kirjoitti:
ja siellä sanottiin yllä olevalla tavalla.
Isä armahti = antoi synnit anteeksi suoraan ilman ihmistä välissä.
Vl-valheopit eivät kestä enää pitkään, kun vl-ihmiset pääsevät tämänkin palstan kautta näkemään totuuden. Tämä totuus on tekevä monet vanhoillislestadiolaiset vapaaksi SRK:n ja vl-saarnamiesten orjuudesta.
Joh. 8:
"31. Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
32. ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi"."
Gal. 5:
"1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen."On edellä mainitun kaltaisia väitteitä kuultu maailman sivu, eivät ne uusia ole. Mitä merkitsee Isän armahtaminen ja suunsanto? Siitäkin olen kuullut selitystä, sekä Vl uskovaisilta, että myös muilta hengellisyyksistä. Olen oppinut ja ymmärrän tämän Isän vastaan tulon, hyväilynja suunannon ennakko tunteeksi, tervetulotoivotukseksi, vakuudeksi, jonka Isä antoi jo ennen, kuin edes armon anomus oli esitetty. Siitä taivaalinen Isä neuvoi ja opasti puhdistuspaikalle, siinä riisutaan syntien tahraamat vaatteet, pestään pois elämän saastaisuus, puetaan juhlapuku sormuksineen.
Tunnettu pappismies on kirjoittanut aikanaan siitä seuravasti: Kun me Jumalan lain tappamina raatoina olimme raahautuneet Jumalan huoneen ovelle, siinä meitä riisuttiin, pestiin ja puettiin. Siinä saimme uskoa koko entisen menneisyyden anteeksi.
Mikä on armahtamisen, riisumisen, pukemisen ja vapauttamisen ero?
Voisin etsiä raamattuakin melkoisesti, mutta ei sitä he usko,joilla Mooseksen peite on silmillään.
Kun joku kärsii rangaistusta vankilassa, hän voi tehdä armon anomuksen valtion päämiehelle, joka voi hänet anomuksesta armahtaa. Kun armahduspäätös on tehty ja annettu, vanki on kuitenkin vielä vankilassa ja vangin puvussa. Hän on vapaa vasta sitten, kun vartija on hänet päästänyt vankilan portista ulos.
Uutta minulle on tässä keskustelussa kerrottu tulkinta vanhemman veljen osasta. Aikaisemmin olen kuullut liikkeemme ulkopuolelta vain sellaisen selityksen, että vanhempikin veli oli oikein uskova, mutta uskoi eri tavalla. Keskustelun avauksessa esiin tullut tulkinta on minulle aikaisemmin tuntematon.
VL selitys vanhemmasta veljestä on, että hän teki työtä oman vanhurakauden pellolla, lain alaisena yritti miellyttää ja täyttää Jumalan tahtoa.Siinä osassa ei ole oikealle ilolle sijaa, on vain katkeruutta, on syytöksiä Jumalaa ja Jumalan vapaita armolapsia kohtaan. Tuttua tekstiä myös aikanamme, katsokaa vain ympärillenne. - n-n.
....yksivain..... kirjoitti:
hei n-n
kyllä se vaan valitettavasti tuhlaajapoikavertauksessa menee niin että
-poika itse päättää lähteä takaisin kotiin,
-isä itse tulee vastaan,
-poika tunnustaa syntinsä isälle itselleen suoraan ja
-isä itse armahtaa pojan niinikään suoraan
tämän tapahtumasarjan yhteydessä palvelijoita ei nyt vaan tarvita
episodin jälkeen isä käskee palvelijoita panemaan pystyyn riemujuhlan palanneen kunniaksi
jos se menisi nyky vl opin mukaan se menisi näin
-poika lähestyy isän kotia
-isä näkee pojan
-poika aloittaa synnintunnustuksen isälle
-isä sanoo että ei , ei minulle suoraan, vaan mene noille palvelijoille syntejäsi puhumaan, he antavat anteeksi jos katsovat aiheelliseksi
-poika menee palvelijoiden tykö ja sanoo tehneensä syntiä
-palvelijat saarnaavat synnit anteeksi
-isä ilostuu ja enkelitkin iloitsevat tästä palanneesta
näin jeesus ei kuitenkaan opeta. miksi? no siksi koska hän ei ollut vielä lähettänyt opetuslapsiaan kaikkeen maailmaan......äläkä sepittele.
Kun tuhlaajapojan vertauksessa Jeesus puuhuu takaisin palanneen pojan pukemisesta, siinä on alaviite juuri tuohon Jes 61:10....jossa selitetään nämä "autuuden vaatteet ja vanhurskauden hame", jolla meidät on puetettu.
Vertauksessaan Jeesus ilmoittaa myös, että Pyhä Henki kulkee ja annetaan ennen uskoneiden kautta; palvelijat laittoivat sormuksen tuhlaajapojan sormeen. Sormus symboloi Pyhää Henkeä, uskovaisen kihlapanttia yljälle. "Lunastuksen sinetti, toivon varma ankkuri....", niinkuin helluntai-ajan virressä Pyhästä Hengestä laulamme. - Lötjönen
n-n. kirjoitti:
...äläkä sepittele.
Kun tuhlaajapojan vertauksessa Jeesus puuhuu takaisin palanneen pojan pukemisesta, siinä on alaviite juuri tuohon Jes 61:10....jossa selitetään nämä "autuuden vaatteet ja vanhurskauden hame", jolla meidät on puetettu.
Vertauksessaan Jeesus ilmoittaa myös, että Pyhä Henki kulkee ja annetaan ennen uskoneiden kautta; palvelijat laittoivat sormuksen tuhlaajapojan sormeen. Sormus symboloi Pyhää Henkeä, uskovaisen kihlapanttia yljälle. "Lunastuksen sinetti, toivon varma ankkuri....", niinkuin helluntai-ajan virressä Pyhästä Hengestä laulamme.nähdessään hänet.
Tällä vertauksella Jeesus opettaa sitä, miten Jumala armahtaa (= antaa synnit anteeksi) suoraan ilman ihmisvälikäsiä syntejään katuvan syntisen.
Tuota Raamatun kohtaa vanhoillislestadiolaisten on äärimmäisen vaikea kumota tai muuksi muuttaa, vaikka yritys onkin raivoisa, koska tämä yksi monista kohdista Raamatussa, joilla pudotetaan pohja pois vl-herätysliikkeen valheopeilta. - uskosta pelastettu
n-n. kirjoitti:
...äläkä sepittele.
Vertauksessaan Jeesus ilmoittaa myös, että Pyhä Henki kulkee ja annetaan ennen uskoneiden kautta; palvelijat laittoivat sormuksen tuhlaajapojan sormeen. Sormus symboloi Pyhää Henkeä, uskovaisen kihlapanttia yljälle. "Lunastuksen sinetti, toivon varma ankkuri....", niinkuin helluntai-ajan virressä Pyhästä Hengestä laulamme.Isä armahti kotiinpalanneen poikansa ja puetti hänet!
Ei tämän vaikeampaa!
Olen kotiin palannut ja syntini anteeksi saanut! - Äl ny Viitti
n-n. kirjoitti:
...äläkä sepittele.
Vertauksessaan Jeesus ilmoittaa myös, että Pyhä Henki kulkee ja annetaan ennen uskoneiden kautta; palvelijat laittoivat sormuksen tuhlaajapojan sormeen. Sormus symboloi Pyhää Henkeä, uskovaisen kihlapanttia yljälle. "Lunastuksen sinetti, toivon varma ankkuri....", niinkuin helluntai-ajan virressä Pyhästä Hengestä laulamme.Meidän kauttamme ei mitään anneta, eikä ketään pueta, älä noin hassuja edes kuvittele syntinen.
Välimies on yksi ja pysyy, Hän on Jeesus Kristus Jumalan Poika Vapahtaja.
Mutta palvelijat pukevat syntisiä sen sijaan Jeesuksella Kristuksella.
Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri on sinunkin puolestasi annettu ja vuodatettu, tee siis parannus ja luovu hengellisestä ylpeydestäsi.
Nöyrry kelvoton synmtinen! Ota Kristuksen vanhurskaus lahjana vastaan sinäkin, niin sinä saat elää. - K. Uusi
n-n. kirjoitti:
...äläkä sepittele.
Vertauksessaan Jeesus ilmoittaa myös, että Pyhä Henki kulkee ja annetaan ennen uskoneiden kautta; palvelijat laittoivat sormuksen tuhlaajapojan sormeen. Sormus symboloi Pyhää Henkeä, uskovaisen kihlapanttia yljälle. "Lunastuksen sinetti, toivon varma ankkuri....", niinkuin helluntai-ajan virressä Pyhästä Hengestä laulamme.hävytön harhaoppinen, joka et usko, vaikka näet asian Raamattuun kirjoitettuna.
Mikähän tuollaisenkin jästipään ja Jumalan sanaa vastaan jurraavan loppupelissä perii. Ei paljon naurata kohtalosi. - Armoitettu
Lötjönen kirjoitti:
nähdessään hänet.
Tällä vertauksella Jeesus opettaa sitä, miten Jumala armahtaa (= antaa synnit anteeksi) suoraan ilman ihmisvälikäsiä syntejään katuvan syntisen.
Tuota Raamatun kohtaa vanhoillislestadiolaisten on äärimmäisen vaikea kumota tai muuksi muuttaa, vaikka yritys onkin raivoisa, koska tämä yksi monista kohdista Raamatussa, joilla pudotetaan pohja pois vl-herätysliikkeen valheopeilta.Välikäsi etukäsi jälkikäsi etureki takareki ylämäki alamäki ja huppeli hupsis.
Opetelkaa yksinkertainen kristinoppi ja toistakaa YKSINOMAAN sitä miljoonia kertoja päivittän tälläkin sivulla.
Älkää kristityt alentuko tuohon etukäsi välikäsi taikka etureki takareki juupas eipäs oppiin ollenkaan.
Jumala oli Kristuksessa, sovitti koko maailman synnit rankaisemalla omaa poikaansa ja vuodattamalla hänen verensä syntiuhriksi ja lopuksi tappamalla hänet ja hautaamalla. Synti rangaistaan kuolemalla ja olemme jokainen sen rangaistuksen ansainneet. Tuon Jeesuksen viattoman veren, (joka on uuden testamentinsyntiuhri) priiskoituksen eli vihmonnan kautta synnit pestään pois.
Jo Pyhässä Kasteessa on läsnä tuo Pyhä sovintoveri, vesi ja Henki. Ja veren evankeliumia julistetaan Jumalan sanassa 24 H/vrk. Joka uskoo ja Kastetaan hän pelastuu.
Joka ei usko ja vaikka kastetaan, ei hän pelastu.
Jos ihminen ei suostu ottamaan Kristuksen valmistamaa vanhurskauden vaatetta lahjana vastaan, niin mikään muukaan puuhastelu ei häntä valitettavasti pelasta. - pakkula
K. Uusi kirjoitti:
hävytön harhaoppinen, joka et usko, vaikka näet asian Raamattuun kirjoitettuna.
Mikähän tuollaisenkin jästipään ja Jumalan sanaa vastaan jurraavan loppupelissä perii. Ei paljon naurata kohtalosi.Jeesus opetti aikanaan muun muassa:
- Minä olen teidän(opetuslasten) kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
- Missä kaksi tai kolme teistä kokoontuu minun (Jeesuksen) nimeeni, siellä minä tahdon olla heidän kanssansa.
- Niinkuin Isä lähetti minut,(Jeesuksen)niin minäkin lähetän teidät.
- Menkää ja opettakaa kaikkea kansaa, tehkää heitä minun (Jeesuksen) opetuslapsiksi. Opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä (Jeesus) olen käskenyt teidän noudattaa.
Nämä ja monet muut opetukset sanottiin aikanaan apostoleille, mutta niiden lupaukset seuraavat sen uskon mukana, jolle ne on luvattu. Usko ei leviä eikä synny ilmojen teitä,vaan Paavalin ilmoituksen mukaan se siirtyy uskosta uskoon.
Työhön lähtiessäni pikamuistelin näitä muutamia kohtia, en ennätäetsiä tarkkoja sanontoja enkä Raamatunpaikkojen viitteitäkään. - n-n.
K. Uusi kirjoitti:
hävytön harhaoppinen, joka et usko, vaikka näet asian Raamattuun kirjoitettuna.
Mikähän tuollaisenkin jästipään ja Jumalan sanaa vastaan jurraavan loppupelissä perii. Ei paljon naurata kohtalosi.Jaa-a, yllä olevalla diagnoosilla leimattuna aloittelen päivääni, työ kutsuu. Eipä ole rohkaisevaa, jos kohta ei masentavaakaan tuo palaute.
(Jollekin tutulle sanoin, etten viitsi juuri s24:llä nikkiäni näytellä, heti tulee tulikivenkatkuisia nimittelyjä....tässähän tuo tuli todistetuksi)
Täällä Oulussa lykkää sumua mereltä, mutta "...on ilma kirkas ihana Karitsan kasvoin paisteessa".
Hyvää pääsiäistä kaikille! - K. Uusi
n-n. kirjoitti:
Jaa-a, yllä olevalla diagnoosilla leimattuna aloittelen päivääni, työ kutsuu. Eipä ole rohkaisevaa, jos kohta ei masentavaakaan tuo palaute.
(Jollekin tutulle sanoin, etten viitsi juuri s24:llä nikkiäni näytellä, heti tulee tulikivenkatkuisia nimittelyjä....tässähän tuo tuli todistetuksi)
Täällä Oulussa lykkää sumua mereltä, mutta "...on ilma kirkas ihana Karitsan kasvoin paisteessa".
Hyvää pääsiäistä kaikille!että et sinä pelkällä merisumulla kuittaa sitä, että koko ajan taistelet Jumalaa ja Jumalan sanaa vastaan.
Sinä liikut todella vaarallisilla vesillä. - pakkula
K. Uusi kirjoitti:
että et sinä pelkällä merisumulla kuittaa sitä, että koko ajan taistelet Jumalaa ja Jumalan sanaa vastaan.
Sinä liikut todella vaarallisilla vesillä.Kaunis aamu aurinkoinen, kuinka paistat puhtaasti.
Herran hyvyys ihmeellinen, lapsilleen näin vuotaapi.
Tällaista armon auringon kirkastamaa päivää toivon myös hänelle, joka on kirjoittanut viestin, johon vastaan. Silloin saisi koneesi näppäimistö kauniimman ilmeen, teksteistäsi paistaisi ilo, eikä iva, kuten nyt näkyy tapahtuvan. Voisi mielihyvin yhtyä alottamani laulun loppusäkeistöihinkin.
Eipä ole aurinkoinen, ihanampi katsella,
kuin tää joukko pienokainen, Tiberiaan rannalla.
Jeesus vielä armollinen, seurakuntas keskellä,
auttaja oot voimallinen, kiusausten hetkellä.
(Säkeistöt Siionin laulusta 44) - K. Uusi
pakkula kirjoitti:
Kaunis aamu aurinkoinen, kuinka paistat puhtaasti.
Herran hyvyys ihmeellinen, lapsilleen näin vuotaapi.
Tällaista armon auringon kirkastamaa päivää toivon myös hänelle, joka on kirjoittanut viestin, johon vastaan. Silloin saisi koneesi näppäimistö kauniimman ilmeen, teksteistäsi paistaisi ilo, eikä iva, kuten nyt näkyy tapahtuvan. Voisi mielihyvin yhtyä alottamani laulun loppusäkeistöihinkin.
Eipä ole aurinkoinen, ihanampi katsella,
kuin tää joukko pienokainen, Tiberiaan rannalla.
Jeesus vielä armollinen, seurakuntas keskellä,
auttaja oot voimallinen, kiusausten hetkellä.
(Säkeistöt Siionin laulusta 44)ihmistä Siionin laulut, jos hänen sydämensä täyttävät pimeyden vl-harhaopit. Kristus-valo ei pääse tällaisen ihmisen sydämeen. Vl-henkilön on itse sysättävä sivuun sydämensä oven salpana oleva "vain me" harhaoppi ja muut vl-herätysliikkeen opettamat harhaopit.
Vasta silloin Kristus voi päästä sisään ihmisen sydämeen. Vasta silloin Siionin lauluissa on taivaallinen sointi. - mitään,koska
K. Uusi kirjoitti:
että et sinä pelkällä merisumulla kuittaa sitä, että koko ajan taistelet Jumalaa ja Jumalan sanaa vastaan.
Sinä liikut todella vaarallisilla vesillä.tuntuu siltä,että sinulla ymmärrys pätkii aika tavalla.
- Aallonharja
mitään,koska kirjoitti:
tuntuu siltä,että sinulla ymmärrys pätkii aika tavalla.
harhaviestit vastaavat hyvin sinun harhahenkeen.
- rako?
En tiedä, halusitteko että jotkut vl:lät kommentoivat tätä, vai onko nyt tarkoitus, että te jotka ette ole vl:liä ja haluatte samaistua joksikin muuksi kuin katkeraksi isoksi veljeksi, istutte täällä porukalla haukkumassa vl:liä (katkerina?). Vl-kirjoittajia täällä ei välttämättä kovin montaa ole. Jos saatte jostakin kirjoittajasta sellaisen käsityksen että hän on vl ja katkera, voi totuus olla aivan muuta, mutta voi siinä epäilyssä joskus olla jotain perääkin. Osa tekee piloillaan tulikivenkatkuisia kirjoituksia ja joillakin on muuten vaan töksähtelevä kirjoitustyyli.
Itse kun olen lukenut tämän palstan kirjoituksia, en millään voi välttyä juuri päinvastaiselta johtopäätökseltä kuin sinä Admata. En kuitenkaan halua ketään leimata erityisen katkeraksi, mutta toisaalta minua huvittaa täältä palstalta esiin kaivetut mielikuvat. Tuskin meillä tavallisilla suomalaisilla oikeassa elämässä tulee monestikaan vastaan sellaista, joka olisi oikeasti nyreissään siitä, että tapaa ihmisen, joka uskoo eri tavalla ja molemmat ovat varmoja uskostaan. Minä ainakin arvostan sellaista, joka ottaa homman tosissaan. Liian tosikot ovat sitten eri asia, mutta sitten mennäänkin ihmisten erilaisiin luonteenpiirteisiin. On erittäin sääli, jos ihmisten keskinäinen kunnioittaminen perustuu pelkästään uskonkäsityksiin. Jotkut ovat aktiivisempia juttelemaan uskonasioista kuin toiset. Eivätköhän vl:lät ole keskimäärin aika hiljaista sakkia oman ja toisten uskon kommentoimisessa. Kyllä sen täällä palstallakin näkee. Kun tarpeeksi tulee turpiin, jää helposti koko leikki kesken.
Saat siis Admata minun puolestani uskoa miten haluat. Ja on kiva lukea, että sinä ainakin pyrit olemaan muuta kuin se katkera isoveli. Voit vapaasti uskoa myös siihen mielikuvaan, että me olemme katkeria. Monenlaisiin uskomuksiin olemme tottuneet. Toivottavasti ennakkoluulot puolin ja toisin saadaan hiukan syrjään, kun oikeassa elämässä kohtaamme.
On hienoa, että pohditte täällä noita kivoja raamatun kertomuksia. Opista on hyvä keskustella. Mutta jos se on aina pelkkää riitelemistä, ei se monia pitemmän päälle huvita. Sen verran kuitenkin omana kantanani sanon, että kun raamatussa vastaan tulee sana, jonka merkitys ei heti selviä, on monesti ollut tapana kaivaa alkukielinen raamattu ja yrittää sitä kautta saada vähän selvyyttä asiaan. Jos sekään ei auta, voi asian jättää Herran haltuun ja nostaa hattua, niin kuin Luther teki. Itse en tosin hallitse kreikan kieltä, mutta silmääni ei ole sattunut, että muutkaan olisivat kaivaneet alkukielisiä tekstejä.
Jossakin vaadittiin, että kaikkien vl:lien pitäisi osata yhtäpitävästi selittää nämä vertaukset kuin vettä vaan. Voitte olla ihan huoletta sen suhteen. Emme varmasti osaa selittää näitäkään vertauksia yhtäpitävästi. Joillakin on parempi sananselittämisen lahja kuin toisilla. Monia raamatunkohtia on, joita ei kukaan osaa kunnolla selittää. Ehkä ne ovat olleet joskus helpompia selittää tai avautuvat myöhemmin.
Itselleni nuo sanat ”Isä armahti” tuo mieleen, että parannuksen kokeminen on kokonaan Jumalan työ. Palvelijat ovat Isän asialla ja tekevät juuri niin kuin isä tahtoo. Jos on pelko siitä, että palvelijat sattuvat juuri ratkaisevalla hetkellä pojan palatessa olemaan poissa esimerkiksi kahvitauolla, niin ajattelen että he voivat kyllä toimia sen kahvitauon aikana. Tai pikemminkin niin, että kun palvelijat ovat Isän kotona tai Isällä töissä, he ovat aina valmiina. Puvuilla ja kengillä on monissa muissakin vertauksissa samantyyppinen merkitys kuin tässäkin vertauksessa: puku on vanhurskauden vaate ja kengät valmius lähteä saarnaamaan evankeliumia.
Jumalalla on sellainen vanhurskauttamisjärjestys kuin hän on sen katsonut hyväksi. Se ei muutu miksikään, vaikka kuinka tappelisimme ja saivartelisimme. Miksi palvelijoita tarvitaan ja miksi Isä itse ei pukenut, on oma merkityksensä, jota meidän voi olla vaikea joskus ymmärtää. Mutta joka tapauksessa: Kun Isä armahtaa ja hän kyllä huolehtii vanhurskauttamisensa loppuun saakka.- tse
Jos vaatteilla ja kengillä on tuollainen symbolinen merkitys, niin mikähän vasikan teurastuksella? Minun tämänhetkinen käsitys on, että vasikalla(syömisellä) ja vaatteilla tarkoitetiin ilojuhlia pojan vapauden saamisen takia.
- pakkula
tse kirjoitti:
Jos vaatteilla ja kengillä on tuollainen symbolinen merkitys, niin mikähän vasikan teurastuksella? Minun tämänhetkinen käsitys on, että vasikalla(syömisellä) ja vaatteilla tarkoitetiin ilojuhlia pojan vapauden saamisen takia.
käsittääkeni siinä voi nähdä viittauksen pitkänperjantain ja pääsiäisen tapahtumiin. Ajankohtainen viittaus, onhan se tämän viikon aiheena.
- vasikka ollut
tse kirjoitti:
Arvostettu juhlaruoka ja sillä kuvattiin sitä kuinka suuri juhla palaaminen oli myös ajallisesti
Kuten sinäkin ajattelit
Vaatettamisella sitävastoin ymmärrän hengellisen kuvan kuten on selitetty täälläkin - Emmalia.
"Jossakin vaadittiin, että kaikkien vl:lien pitäisi osata yhtäpitävästi selittää nämä vertaukset kuin vettä vaan. Voitte olla ihan huoletta sen suhteen. Emme varmasti osaa selittää näitäkään vertauksia yhtäpitävästi. Joillakin on parempi sananselittämisen lahja kuin toisilla. Monia raamatunkohtia on, joita ei kukaan osaa kunnolla selittää. Ehkä ne ovat olleet joskus helpompia selittää tai avautuvat myöhemmin."
Mistään vaatimuksesta ei ollu kysymys. Vaan siitä, että jokainen vl-ihminenhän mielletään uskovaiseksi jolla on tuo Pyhä Henki joka antaa ymmärtämään myös Jumalan Sanaa, ilman sitä Henkeä sitä on mahdoton ymmärtää. Ja jokaisella ihmisellä jolla on Pyhä Henki on myös valmius lukea Raamattua ja se Sana aukenee, ei tietenkään kaikilla yhtä helposti, mutta ymmärryskin kasvaa kun Henki täytyy.
Ja nyt jos nimenomaan Jeesus puhuu omilleen juuri näillä vertauksilla, mitkä vain sillä oikealla Hengellä voi oikein ymmärtää, niin silloinhan myös jokaisella vl-ihmiselle pitäisi auteta jotenkuten se vertaus mitä Jeesus siinä puhuu.
Jos esim. minä "tavallisena pulliaisena" luen uuden Raamatun kohdan mitä en ole aiemmin lukenut enkä kuulut sitä selitettävän missään, ja kommentoin sitä sillä ymmärryksellä mitä se itselleni kertoo. Eikö aivan samoin pitäisi olla myös vl-ihmisen kohdalla, että hän voi kertoa kyseisen Raamatun kohdan sillä ymmärryksellä mitä se hänelle kertoo, sillä hänellähän on Henki joka auttaa ymmärtämään.
Ja jos tosiaan itselläni ja vl-ihmisellä on erilainen uskonkäsitys, niin silloin se vertaus aukeaa meille myös eritavoin. Vl-ihminen tulkitsee sen siten kuin se hänelle avautuu, ja minä siten kuin se itselleni avautuu.
Ja tämän voi tehdä myös ihan kahdenkesken minä ja vl-ihminen, niin se kertoisi paljon siitä mikä on todellinen ero meidän uskonkäsityksissä, sitä ei ehkä siinä vaiheessa kukaan muu kerro hänelle, vaan se ymmärrys lähtee siitä Hengestä joka ihmisessä vaikuttaa. Esim. vl-ihmisen kanssa on helppo lähteä keskustelemaan myös näistä Raamatun vertauksista sillä jokainen vl-ihminen mielletään uskovaiseksi jolla pitäisi olla se Pyhä Henki, ja silloin se Raamattukin avautuu ainakin vähän, ja varsinkin mielestäni vertaukset jos niissä nimenomaan Jeesus puhuu omilleen.
Raamatun kirjoituksista onkin hyvin vaikea lähteä keskustelemmaa sellaisen ihmisen kanssa joka ei sano olevansa uskovainen, sillä silloin sen ymmärtää että sellaiselle ihmiselle ei se Raamattu välttämättä aukene, mutta jos hänkin saa uskon ja Pyhä Henki alkaa täyttymään, niin hänellekin se Jumalan Sana sitten aukenee. - Emmalia.
"Miksi palvelijoita tarvitaan ja miksi Isä itse ei pukenut, on oma merkityksensä, jota meidän voi olla vaikea joskus ymmärtää. Mutta joka tapauksessa: Kun Isä armahtaa ja hän kyllä huolehtii vanhurskauttamisensa loppuun saakka."
Sen miksei Isä itse pukenut vaan pyysi palvelijoita pukemaan pojan?
Miksi Isän olisi pitänyt pukea poika jos hän oli jo pojan armahtanut sieltä kaukaa? Isän käsky kävi palvelijoille pukea poika, ja silloin myös palvelijat tiesivät, että Isän tahto on toteutunut. Eihän palvelijat olisi voinneet pukea poikaa ellei käskyä Isältä olisi tullut. Silloin kun aletaan pukemaan on jo Isä armahtanut.
Eikö palvelijoiden kutsu ollut pojalle ensi tieto siitä, että hänen Isänsä on hänet hyväksynyt sellaisena kuin hän on, ja antanut hänelle anteeksi? Palvelijat auttoivat poikaa ymmärtämään Isänsä teon. Isä ei edes julistanut synninpäästöä pojalle vaikka poika puhui synneistään. Ei Isä tehnyt sillä syntientunnustuksella enään mitään koska oli jo pojan armahtanut ja tiesi tämän synnit.
Ihan samoinhan se on elämässäkin. Jos Jumala armahtaa jonkun ihmisen vaikka yllättäin, niin ei tämä ihminen edes vielä tajua mitä on tapahtunut. Hän hakeutuu paikkaa jossa on muita uskovaisia, tai hän vain Jumalan johdatuksesta ajautuu uskovaisten ihmisesten lähellä. Nämä sitten auttavat armahdettua tajuamaan sen mitä on tapahtunut, kertovat uskosta ja Jumalan Tahdosta, sitten vasta armahdettu alkaa ymmärtämään, että hän on saannut uskon lahjaksi ja syntinsä anteeksi.
Miten sinä vl-uskovaisena näet sen, miksi Isä ei itse pukenut poikaa, ja miksi palvelijat kutsuttiin? - 1. Namiskukkeli
tse kirjoitti:
Vasikka on teurastettu juuri sinunkin tähtesi.
Lue mitä tämä teurastettu vasikka sanoo itsestään
Joh. 6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Joh. 6:55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Joh. 6:57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani. - Voih Puh
Emmalia. kirjoitti:
"Miksi palvelijoita tarvitaan ja miksi Isä itse ei pukenut, on oma merkityksensä, jota meidän voi olla vaikea joskus ymmärtää. Mutta joka tapauksessa: Kun Isä armahtaa ja hän kyllä huolehtii vanhurskauttamisensa loppuun saakka."
Sen miksei Isä itse pukenut vaan pyysi palvelijoita pukemaan pojan?
Miksi Isän olisi pitänyt pukea poika jos hän oli jo pojan armahtanut sieltä kaukaa? Isän käsky kävi palvelijoille pukea poika, ja silloin myös palvelijat tiesivät, että Isän tahto on toteutunut. Eihän palvelijat olisi voinneet pukea poikaa ellei käskyä Isältä olisi tullut. Silloin kun aletaan pukemaan on jo Isä armahtanut.
Eikö palvelijoiden kutsu ollut pojalle ensi tieto siitä, että hänen Isänsä on hänet hyväksynyt sellaisena kuin hän on, ja antanut hänelle anteeksi? Palvelijat auttoivat poikaa ymmärtämään Isänsä teon. Isä ei edes julistanut synninpäästöä pojalle vaikka poika puhui synneistään. Ei Isä tehnyt sillä syntientunnustuksella enään mitään koska oli jo pojan armahtanut ja tiesi tämän synnit.
Ihan samoinhan se on elämässäkin. Jos Jumala armahtaa jonkun ihmisen vaikka yllättäin, niin ei tämä ihminen edes vielä tajua mitä on tapahtunut. Hän hakeutuu paikkaa jossa on muita uskovaisia, tai hän vain Jumalan johdatuksesta ajautuu uskovaisten ihmisesten lähellä. Nämä sitten auttavat armahdettua tajuamaan sen mitä on tapahtunut, kertovat uskosta ja Jumalan Tahdosta, sitten vasta armahdettu alkaa ymmärtämään, että hän on saannut uskon lahjaksi ja syntinsä anteeksi.
Miten sinä vl-uskovaisena näet sen, miksi Isä ei itse pukenut poikaa, ja miksi palvelijat kutsuttiin?"Sen miksei Isä itse pukenut vaan pyysi palvelijoita pukemaan pojan?"
Voi pimeyttä! ***) Lue äläkä kysele!!!!
***Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. ***
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Mark. 16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:
minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
Mark. 16:18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita;
- he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
Seurakuntahan on Kristuksen ruumis kaikkine toimivine jäsenineen.
Keskeinen tehtävämme on saarnata parannusta ja syntein anteeksiantamusta. Sovintosaarna on saarna sovinnosta ihmisen ja Jumalan välillä. Se on saarna kaikkien syntiemme anteeksiantamisesta Jeesuksen Kristuksen uhrikuoleman kautta ja voimasta.
Jumala välittää tiedon sovinnosta SANANSA KAUTTA. JA SE OTETAAN VASTAAN USKOLLA, EI TÖILLÄ.
---------------------------------------------
Me kristity olemme sanan - todistajat, emme sen isännät taikka sen omistajat. - Lempäälä
Voih Puh kirjoitti:
"Sen miksei Isä itse pukenut vaan pyysi palvelijoita pukemaan pojan?"
***Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. ***
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Mark. 16:18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita;
Keskeinen tehtävämme on saarnata parannusta ja syntein anteeksiantamusta. Sovintosaarna on saarna sovinnosta ihmisen ja Jumalan välillä. Se on saarna kaikkien syntiemme anteeksiantamisesta Jeesuksen Kristuksen uhrikuoleman kautta ja voimasta.
Jumala välittää tiedon sovinnosta SANANSA KAUTTA. JA SE OTETAAN VASTAAN USKOLLA, EI TÖILLÄ.
Me kristity olemme sanan - todistajat, emme sen isännät taikka sen omistajat.asialliselle kirjoittajalle.
- Emmalia.
Voih Puh kirjoitti:
"Sen miksei Isä itse pukenut vaan pyysi palvelijoita pukemaan pojan?"
Me kristity olemme sanan - todistajat, emme sen isännät taikka sen omistajat.Pitää kohdallani paikkaansa, sillä en tyhmyyttäni oikein löytänyt kysymykseeni ("Sen miksei Isä itse pukenut vaan pyysi palvelijoita pukemaan pojan?") vastausta sinun vastauksestasi???
Raamatun kohdat ihan ymmärrettäviä, niihän se on että uskovaisten tehtävä on viedä Jumalan Sanaa eteenpäin.
Ja vertauksessa poikakin on jo kuullut tätä Sanaa, sillä hän tunsi Isän. Mutta vasta kun hän oli valmis nöyrtymään Isänsä edessä tpahtui se kaikista tärekein, eli Isä hänet armahti synneistään ja antoi uskon lahjaksi jolla saa uuden mahdollisuuden.
"Jumala välittää tiedon sovinnosta SANANSA KAUTTA. JA SE OTETAAN VASTAAN USKOLLA, EI TÖILLÄ"
Näihän se oli vertauksen pojankin kanssa, hän ei tehnyt mitään muuta kun uskoi Isäänsä ja oli valmis nöyrtymään Hänen edessään. Häneltä ei vaadittu mitään, hän ei koittanut ansaita omilla teiollaan Isäänsä hyväksymään hänet, vaan hän kelpasi Isälle sellaisena kuin hän oli.
"Keskeinen tehtävämme on saarnata parannusta ja syntein anteeksiantamusta. Sovintosaarna on saarna sovinnosta ihmisen ja Jumalan välillä. Se on saarna kaikkien syntiemme anteeksiantamisesta Jeesuksen Kristuksen uhrikuoleman kautta ja voimasta. "
Onko tämä niinkuin se vastus siihen kysymykseeni? Onko pukeminen mielestäsi se sovintosaarna? Ja se on palvelijoiden tehtävä, ja he sitten päättävät pääseekö poika sisälle vai jääkö ulos, ja miten poika osaa syntejään katua? Isä ei siis tee yksin mitään, vaan jättää kaiken päätäntävallan alamaisilleen?
En kyllä ymmärrä, mihin sitä sovintosaarnaa enään tässä vertauksessa tarvittaisiin. Isähän oli jo selvästi sanonut palvelijoille mitä näiden on tehtävä, ja iloitti Tahtonsa heille. Ei kai hän pyytäisi pukemaan ja tuomaan sormuksia jos ei olisi vielä poikaa hyväksynyt?
Isä ensin hyväksyy pojan ja ottaa ilomielin vastaan, niin ei kai nyt kylmästi sen jälkeen sulje ovea, ja jätä poikaa ulos joka olisi pojan hylkäämistä? Miksi hän haluaisi jättää pojan ulkopuolelle, ja jättäisi palvelijoiden päätettäväksi pääseekö poika sisälle vai ei? Eihän Isä ole ilkimys, vaan hän on itse rakkaus.
Palvelijat on palvelijoita, ja heidän kuuluu tehdä niin kuin Isäntä määrää. Ei palvelijan kuulu ottaa Herran paikkaa talossa, tai jos niin käy niin hän on huono palvelija joka toimii omin nokkineen kysymättä Isännän mielipidettä, eikä tottele selviä käskyjä joita annetaan.
Anteeksi jos kysymykset haittaa, mutta uskonkannalta nämä asiat ovat tärkeitä. Ja itse en kyllä näe tässä vertuksessa mitään sellaista, että pojan sisäänpääsy tapahtuisi palvelijoiden toimesta ja Isä olisi jättänyt hänet ulos. Mielestäni poika on jo sisällä kun Isä hänet vastaanottaa.
Jos kokee kysymykset vastenmielisinä ja sanoo toiselle, "älä kysele", niin ei kannata silloin edes lukea eikä vastailla. Meillä toisilla on tarve myös kysellä silloin jo se sotii omaa ymmärrystämme vastaan, ja niihän se pitääkin, muuten me olisimme helposti vietävissä vaikka minne. - rako?
Emmalia. kirjoitti:
Pitää kohdallani paikkaansa, sillä en tyhmyyttäni oikein löytänyt kysymykseeni ("Sen miksei Isä itse pukenut vaan pyysi palvelijoita pukemaan pojan?") vastausta sinun vastauksestasi???
Raamatun kohdat ihan ymmärrettäviä, niihän se on että uskovaisten tehtävä on viedä Jumalan Sanaa eteenpäin.
Ja vertauksessa poikakin on jo kuullut tätä Sanaa, sillä hän tunsi Isän. Mutta vasta kun hän oli valmis nöyrtymään Isänsä edessä tpahtui se kaikista tärekein, eli Isä hänet armahti synneistään ja antoi uskon lahjaksi jolla saa uuden mahdollisuuden.
"Jumala välittää tiedon sovinnosta SANANSA KAUTTA. JA SE OTETAAN VASTAAN USKOLLA, EI TÖILLÄ"
Näihän se oli vertauksen pojankin kanssa, hän ei tehnyt mitään muuta kun uskoi Isäänsä ja oli valmis nöyrtymään Hänen edessään. Häneltä ei vaadittu mitään, hän ei koittanut ansaita omilla teiollaan Isäänsä hyväksymään hänet, vaan hän kelpasi Isälle sellaisena kuin hän oli.
"Keskeinen tehtävämme on saarnata parannusta ja syntein anteeksiantamusta. Sovintosaarna on saarna sovinnosta ihmisen ja Jumalan välillä. Se on saarna kaikkien syntiemme anteeksiantamisesta Jeesuksen Kristuksen uhrikuoleman kautta ja voimasta. "
Onko tämä niinkuin se vastus siihen kysymykseeni? Onko pukeminen mielestäsi se sovintosaarna? Ja se on palvelijoiden tehtävä, ja he sitten päättävät pääseekö poika sisälle vai jääkö ulos, ja miten poika osaa syntejään katua? Isä ei siis tee yksin mitään, vaan jättää kaiken päätäntävallan alamaisilleen?
En kyllä ymmärrä, mihin sitä sovintosaarnaa enään tässä vertauksessa tarvittaisiin. Isähän oli jo selvästi sanonut palvelijoille mitä näiden on tehtävä, ja iloitti Tahtonsa heille. Ei kai hän pyytäisi pukemaan ja tuomaan sormuksia jos ei olisi vielä poikaa hyväksynyt?
Isä ensin hyväksyy pojan ja ottaa ilomielin vastaan, niin ei kai nyt kylmästi sen jälkeen sulje ovea, ja jätä poikaa ulos joka olisi pojan hylkäämistä? Miksi hän haluaisi jättää pojan ulkopuolelle, ja jättäisi palvelijoiden päätettäväksi pääseekö poika sisälle vai ei? Eihän Isä ole ilkimys, vaan hän on itse rakkaus.
Palvelijat on palvelijoita, ja heidän kuuluu tehdä niin kuin Isäntä määrää. Ei palvelijan kuulu ottaa Herran paikkaa talossa, tai jos niin käy niin hän on huono palvelija joka toimii omin nokkineen kysymättä Isännän mielipidettä, eikä tottele selviä käskyjä joita annetaan.
Anteeksi jos kysymykset haittaa, mutta uskonkannalta nämä asiat ovat tärkeitä. Ja itse en kyllä näe tässä vertuksessa mitään sellaista, että pojan sisäänpääsy tapahtuisi palvelijoiden toimesta ja Isä olisi jättänyt hänet ulos. Mielestäni poika on jo sisällä kun Isä hänet vastaanottaa.
Jos kokee kysymykset vastenmielisinä ja sanoo toiselle, "älä kysele", niin ei kannata silloin edes lukea eikä vastailla. Meillä toisilla on tarve myös kysellä silloin jo se sotii omaa ymmärrystämme vastaan, ja niihän se pitääkin, muuten me olisimme helposti vietävissä vaikka minne.Sinun kysymyksesi ja kommenttisi ovat asiallisia, Emmalia. On kiva vaihteeksi nähdä tällaisiakin ketjuja, joissa kysytään asiallisesti uskon perusteista. Juuri tällaisiin mielelläni kommentoisin enemmänkin, mutta pahoittelen, että nytkin vähän hätäisesti olen liikkeellä.
Kysyit aiemmin, että miten itse ymmärrän vertauksen armahtamisen ja pukemisen. Uskon niin, että tuo puku on vanhurskauden vaate, jonka palvelijat pukevat eli julistavat evankeliumia. Evankeliumi on uskoa siihen, että Jeesus on sovittanut syntimme kärsimyksellään. Kristuksen ansiosta voimme siis saada vanhurskauden vaatteen lahjaksi. Parannus on kuitenkin kokonaisuudessaan Jumalan työ. Vieraalla maalla ollessaan pojan mielessä väikkyivät muistot Isän kodista. Jumala vaikutti jo tuolloin tuhlaajapojan sydämessä halun päästä takaisin Isän kotiin. Nämä muistot olivat niin voimakkaita, että se sai pojan liikkeelle. Jumala siis johdatti pojan oikealle tielle ja tuli siellä vastaan. Minuakin kiinnostaisi, miten esimerkiksi Luther on tämän kohdan selittänyt tai kuinka alkukielellä noiden sanojen merkitys voisi olla.
Ihan aiheellinen on kysymys, että onko tosiaan palvelijoilla noin suuri valta, että voivat halutessaan vaatettaan ketä haluavat tai jättää vaatettamatta. Olihan tuossakin kertomuksessa eräs henkilö, joka ei ilahtunut pojan kotiinpaluusta, nimittäin vanhempi veli. Itse näen asian niin, että palvelijoilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin pestä, pukea ja kengittää kaikki ne, jotka haluavat palata kotiin, siis toteuttaa Isän tahto. Raamatussa on useita aika karujakin vertauksia palvelijoista, jotka ovat toimineet vastoin Isän tahtoa. Esimerkiksi Matt. 18:34 ja Luuk. 16:2.
Miksi Jumala on säätänyt vanhurskauttamisensa tuolla tavalla kuin se vertauksessa on? Se on niin syvällinen kysymys, että en osaa sitä selittää. Jumalan ajatukset ovat niin paljon korkeammalla kuin meidän ihmisten järjenjuoksu. Kaikesta huolimatta luotan siihen, että olemme Jumalan huolenpidon alla. Hyvää pääsiäistä sinulle Emmalia. - Voi veikkonen
rako? kirjoitti:
Sinun kysymyksesi ja kommenttisi ovat asiallisia, Emmalia. On kiva vaihteeksi nähdä tällaisiakin ketjuja, joissa kysytään asiallisesti uskon perusteista. Juuri tällaisiin mielelläni kommentoisin enemmänkin, mutta pahoittelen, että nytkin vähän hätäisesti olen liikkeellä.
Kysyit aiemmin, että miten itse ymmärrän vertauksen armahtamisen ja pukemisen. Uskon niin, että tuo puku on vanhurskauden vaate, jonka palvelijat pukevat eli julistavat evankeliumia. Evankeliumi on uskoa siihen, että Jeesus on sovittanut syntimme kärsimyksellään. Kristuksen ansiosta voimme siis saada vanhurskauden vaatteen lahjaksi. Parannus on kuitenkin kokonaisuudessaan Jumalan työ. Vieraalla maalla ollessaan pojan mielessä väikkyivät muistot Isän kodista. Jumala vaikutti jo tuolloin tuhlaajapojan sydämessä halun päästä takaisin Isän kotiin. Nämä muistot olivat niin voimakkaita, että se sai pojan liikkeelle. Jumala siis johdatti pojan oikealle tielle ja tuli siellä vastaan. Minuakin kiinnostaisi, miten esimerkiksi Luther on tämän kohdan selittänyt tai kuinka alkukielellä noiden sanojen merkitys voisi olla.
Ihan aiheellinen on kysymys, että onko tosiaan palvelijoilla noin suuri valta, että voivat halutessaan vaatettaan ketä haluavat tai jättää vaatettamatta. Olihan tuossakin kertomuksessa eräs henkilö, joka ei ilahtunut pojan kotiinpaluusta, nimittäin vanhempi veli. Itse näen asian niin, että palvelijoilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin pestä, pukea ja kengittää kaikki ne, jotka haluavat palata kotiin, siis toteuttaa Isän tahto. Raamatussa on useita aika karujakin vertauksia palvelijoista, jotka ovat toimineet vastoin Isän tahtoa. Esimerkiksi Matt. 18:34 ja Luuk. 16:2.
Miksi Jumala on säätänyt vanhurskauttamisensa tuolla tavalla kuin se vertauksessa on? Se on niin syvällinen kysymys, että en osaa sitä selittää. Jumalan ajatukset ovat niin paljon korkeammalla kuin meidän ihmisten järjenjuoksu. Kaikesta huolimatta luotan siihen, että olemme Jumalan huolenpidon alla. Hyvää pääsiäistä sinulle Emmalia.suoraan ilman mitään ihmisvälikäsiä.
Tällä vertauksella Jeesus kuvaa sitä, miten Jumala armahtaa (= antaa synnit) anteeksi suoraan ilman mitään pakollisia ihmisvälikäsiä. - muuten
rako? kirjoitti:
Sinun kysymyksesi ja kommenttisi ovat asiallisia, Emmalia. On kiva vaihteeksi nähdä tällaisiakin ketjuja, joissa kysytään asiallisesti uskon perusteista. Juuri tällaisiin mielelläni kommentoisin enemmänkin, mutta pahoittelen, että nytkin vähän hätäisesti olen liikkeellä.
Miksi Jumala on säätänyt vanhurskauttamisensa tuolla tavalla kuin se vertauksessa on? Se on niin syvällinen kysymys, että en osaa sitä selittää. Jumalan ajatukset ovat niin paljon korkeammalla kuin meidän ihmisten järjenjuoksu. Kaikesta huolimatta luotan siihen, että olemme Jumalan huolenpidon alla. Hyvää pääsiäistä sinulle Emmalia.olisi tapahtunut, jos palvelijat olisivat juuri pojan saapuessa olleet vaikka pellolla kuokkimassa. Olisiko Isä sanonut, että odotellaan iltaan kun palvelijat tulevat sinut pukemaan?
- Kukkulan kuningas
muuten kirjoitti:
olisi tapahtunut, jos palvelijat olisivat juuri pojan saapuessa olleet vaikka pellolla kuokkimassa. Olisiko Isä sanonut, että odotellaan iltaan kun palvelijat tulevat sinut pukemaan?
Vl-opin mukaan ihmisellä ei ole mitään mahdollisuutta pelastua, jos hän tulee synnintuntoon ja haluaisi saada syntinsä anteeksi ja kokea sielun pelastuksen.
Mutta...
Hän on vähän huono liikkumaan, asuu syrjäseudulla eikä tiedä missä on lähimmät vanhoillislestadiolaiset. Vl-opin mukaan Jumalalla ei ole mitään mahdollisuutta antaa tälle sielunhädässä olevalle ihmiselle syntejä anteeksi eikä pelastaa hänen sieluaan. Tämän pystyy vl-opin mukaan tekemään yksinomaan vanhoillislestadiolainen.
Valitettavasti henkilö pamahti helvettiin. Ei mahda mitään.
Kuultuaan tapauksesta vl-saarnaajat toteavat vain: "Ikävä juttu, mutta vain meillä on avainten valta". Tämän jälkeen he pistävät tupakaksi. - Oikea Mies
Kukkulan kuningas kirjoitti:
Vl-opin mukaan ihmisellä ei ole mitään mahdollisuutta pelastua, jos hän tulee synnintuntoon ja haluaisi saada syntinsä anteeksi ja kokea sielun pelastuksen.
Mutta...
Hän on vähän huono liikkumaan, asuu syrjäseudulla eikä tiedä missä on lähimmät vanhoillislestadiolaiset. Vl-opin mukaan Jumalalla ei ole mitään mahdollisuutta antaa tälle sielunhädässä olevalle ihmiselle syntejä anteeksi eikä pelastaa hänen sieluaan. Tämän pystyy vl-opin mukaan tekemään yksinomaan vanhoillislestadiolainen.
Valitettavasti henkilö pamahti helvettiin. Ei mahda mitään.
Kuultuaan tapauksesta vl-saarnaajat toteavat vain: "Ikävä juttu, mutta vain meillä on avainten valta". Tämän jälkeen he pistävät tupakaksi....yksin erämaassa 'Jumalan korkeakoulussa'.
Ei siellä ollut VL_iä eikä ketään muutakaan paikalla. Jeesus todisti, että oli suurin vaimoista syntyneitten joukossa.
Ei ollut hänelläkään muuta mahdollisuutta kuin saada suoraan Jumalalta anteeksi. - Kukkulan kuningas
Oikea Mies kirjoitti:
...yksin erämaassa 'Jumalan korkeakoulussa'.
Ei siellä ollut VL_iä eikä ketään muutakaan paikalla. Jeesus todisti, että oli suurin vaimoista syntyneitten joukossa.
Ei ollut hänelläkään muuta mahdollisuutta kuin saada suoraan Jumalalta anteeksi.vanhoillislestadiolaiset eivät usko Raamattua. He uskovat vain Oulun satusetien Raamatun vastaisia sepitelmiä.
- Emmalia.
rako? kirjoitti:
Miksi Jumala on säätänyt vanhurskauttamisensa tuolla tavalla kuin se vertauksessa on? Se on niin syvällinen kysymys, että en osaa sitä selittää. Jumalan ajatukset ovat niin paljon korkeammalla kuin meidän ihmisten järjenjuoksu. Kaikesta huolimatta luotan siihen, että olemme Jumalan huolenpidon alla. Hyvää pääsiäistä sinulle Emmalia.Mitään haittaa, parempi sekin että jotain vastaa kuin olisi aivan hiljaa. Pienestä kinastakin voi joskus kehittyä hyvä keskustelu.
Itsekkin olen monesti hätäinen, ja ihan pakostakin. Ei edes kerkeä miettimään mitä kirjoittan, vaan suolla ajatukset suoraan sanoiksi sitä mukaan kun ne tulevat, ja ehkä tarkoittamani asia ei aina tule heti selväksi. Eikä ole aikaa edes alkaa tarkastelemaan kirjoitus virheitä, ja se itseäkin joskus ihan naurattaa kun omia kirjoituksiani luen, mutta elän siinä toivossa, että viesti menee perille vaikka kirjaimet joskus sikinsokin ovatkin.
Minua siis ihan oikeasti kiinnostaa nämä asiat ja siksi haluan niistä myös kysellä, se mikä ei tapa, niin se vahvistaa.
Olen ehkä luonteeltani sellainen tivaaja, tivaan asioita niin kauan yleensä kun niihin saadaan selvyys, sitten ne voi painaa unholaan. Onneksi olen saannut rauhallisen aviomiehen jolla riittää sitä kärsivällisyyttä, ja hänen luonteensa tasoittaa sitä omaani, jos hetkeksi vaikka tohkeissani kiihdyn jostain.
Kiitos kommentistasi, ja hyvää pääsiäisen aikaa Sinullekkin:)
- tse
Kyllä, poika haluaa palata tuskissaan ja epätoivossaan isän kotiin täysin vapaaehtoisesti.
Sovituksesta uhmaan, uhmasta sovitukseen. Tai Jumalasta maailmaan ja maailmasta takaisin jumalaan. - emme kiellä sitä
kyllä vaan jeesus opettaa niin että isä antaa synnit anteeksi niitä katuvalle
ja tässä vertauksessa armahdus tapahtuu ilman välikäsiä
mitä sitä kieltämään
mutta ei ko vertauksen aiheena olekaan mikään jeesuksen ylösnousemuksen yhteydessä annetut avaimet ja asetettu armojärjestys
ko vertauksessa on tärkeää oikeastaan se että etsivä löytää isän kodin, on sinne tervetullut katuvana, ja katuvana saa myös syntinsä anteeksi
myös rukousvasteena jeesus mainitsee jossain vertauksessa että publikaani tuli ainakin vanhurskaammaksi koska rukoili nöyränä hiljaa itsekseen
MUTTA MUTTA MUTTA
taivasten valtakunnan avaimet luovutettiin ihmisen haltuun vasta myöhemmin ja jeesus antaa silloin selkeät ohjeet mukaan- Raamattu sama nytkin
..eihän Jeesus kumonnut näitä muitakaan esimerkkejä. Antoi avaimet - kun viedään lähetystyötä eteenpäin tai uskovalle voidaan ripissä julistaa synninpäästö, mutta eihän Jeesus suinkaan kumonnut näitten muitten vaikutusta. Siis Jumalalta saa uskon rukouksella pyytää ja uskoa suoraan synnit anteeksi.
Jeesuksen opettama Isä meidän rukous on hyvä esimerkki. Jeesushan sanoi, että pieninkään piirto ei katoa ...eikä kenelläkään ole lupa ottaa pois yhtään mitään tai lisätä siihen mitä Raamattuun on kirjoitettu -eikö niin ? - myönnetään me se
Raamattu sama nytkin kirjoitti:
..eihän Jeesus kumonnut näitä muitakaan esimerkkejä. Antoi avaimet - kun viedään lähetystyötä eteenpäin tai uskovalle voidaan ripissä julistaa synninpäästö, mutta eihän Jeesus suinkaan kumonnut näitten muitten vaikutusta. Siis Jumalalta saa uskon rukouksella pyytää ja uskoa suoraan synnit anteeksi.
Jeesuksen opettama Isä meidän rukous on hyvä esimerkki. Jeesushan sanoi, että pieninkään piirto ei katoa ...eikä kenelläkään ole lupa ottaa pois yhtään mitään tai lisätä siihen mitä Raamattuun on kirjoitettu -eikö niin ?että rukoilkaa syntejänne anteeksi jne
ei me sitä kiistetä
mutta viimeienä päivänään maanpäällä ollessaan hän antoi pyhän hengen sekä siihen kuuluvat taivasten valtakunnan avaimet opetuslapsilleen
joilla ne on edelleenkin ja joilta synnit näin anteeksi saadaan
niinkuin jeesukselta aikoinaan - BibleBoy
myönnetään me se kirjoitti:
että rukoilkaa syntejänne anteeksi jne
ei me sitä kiistetä
mutta viimeienä päivänään maanpäällä ollessaan hän antoi pyhän hengen sekä siihen kuuluvat taivasten valtakunnan avaimet opetuslapsilleen
joilla ne on edelleenkin ja joilta synnit näin anteeksi saadaan
niinkuin jeesukselta aikoinaanMissään kohden Raamattua ei sanota, että Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen ihminen antaa aina synnit anteeksi ja että Jumala ei lainkaan anna suoraan syntejä anteeksi.
Ei missään.
Tämä oppi on SRK:n ja vl-saarnaajien sulaa hulluutta. - Raamattu sama nytkin
BibleBoy kirjoitti:
Missään kohden Raamattua ei sanota, että Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen ihminen antaa aina synnit anteeksi ja että Jumala ei lainkaan anna suoraan syntejä anteeksi.
Ei missään.
Tämä oppi on SRK:n ja vl-saarnaajien sulaa hulluutta...on valta uskovalla antaa synnit anteeksi toiselle katuvalle ja uskova saa ne myös suoraan anteeksi Jumalalta kun ne katuen tunnustaa ja uskoo ne anteeksiannetuksi.
- BibleBoy
..on valta uskovalla antaa synnit anteeksi toiselle katuvalle ja uskova saa ne myös suoraan anteeksi Jumalalta kun ne katuen tunnustaa ja uskoo ne anteeksiannetuksi.
"uskova saa ne myös suoraan anteeksi Jumalalta"
Sekä uskomaton että uskovainen saa syntinsä anteeksi suoraan Jumalalta. Jumala ei ole missään nimessä eikä koskaan luovuttanut syntien anteeksiantovaltaa pois itseltään ja antanut sitä vanhoillislestadiolaisille (jotka opettavat olevansa maailman ainoita oikeita uskovaisia eli ainoita, jotka oman roskaoppinsa mukaan pystyvät antamaan syntejä anteeksi).
Tämä oppi, että Jumala ei pysty antamaan syntejä suoraan anteeksi, on jotain aivan käsittämätöntä satua, jonka ihme kyllä jotkut uskovat todeksi.
Jumala ei ole kieltänyt järjen käyttöä, vaikka usko ei olekaan järjen asia. Tällä tarkoitetaan aivan muuta kuin sitä, että pitäisi sokeasti uskoa omien saarnaajien täysin villeihin satuihin. - mutta..
Jeesuksen opettama Isä meidän rukous on hyvä esimerkki. Jeesushan sanoi, että pieninkään piirto ei katoa ...eikä kenelläkään ole lupa ottaa pois yhtään mitään tai lisätä siihen mitä Raamattuun on kirjoitettu -eikö niin ?Pyhä Henki on totuuden henki, jota maailma ei voi ottaa vastaan (Joh.14:17) Isä tahtoo häntä rukoiltavan hengessä ja totuudessa (Joh.4:23), Pyhässä Hengessä, ei pahassa hengessä.
On siis mahdotonta uudestisyntyä rukoilemalla, koska sitä rukoileva ihminen ei omaa Pyhää Henkeä, vaan on vielä maailman hengessä. - BibleBoy
mutta.. kirjoitti:
Pyhä Henki on totuuden henki, jota maailma ei voi ottaa vastaan (Joh.14:17) Isä tahtoo häntä rukoiltavan hengessä ja totuudessa (Joh.4:23), Pyhässä Hengessä, ei pahassa hengessä.
On siis mahdotonta uudestisyntyä rukoilemalla, koska sitä rukoileva ihminen ei omaa Pyhää Henkeä, vaan on vielä maailman hengessä."On siis mahdotonta uudestisyntyä rukoilemalla"
vl-roskaa! mutta.. kirjoitti:
Pyhä Henki on totuuden henki, jota maailma ei voi ottaa vastaan (Joh.14:17) Isä tahtoo häntä rukoiltavan hengessä ja totuudessa (Joh.4:23), Pyhässä Hengessä, ei pahassa hengessä.
On siis mahdotonta uudestisyntyä rukoilemalla, koska sitä rukoileva ihminen ei omaa Pyhää Henkeä, vaan on vielä maailman hengessä.>>
On siis mahdotonta uudestisyntyä rukoilemalla, koska sitä rukoileva ihminen ei omaa Pyhää Henkeä, vaan on vielä maailman hengessä.
>>
Eihän varmaan kukaan voi ottaa Pyhää henkeä vastaan, ellei Jumala kirkasta hänelle totuuttaan. Jos mietitään kohtaa Joh.14.17, niin sillä perusteellahan voisi väittää ettei Pyhää henkeä voi vastaanottaa millään lailla;) Kyseinen kohtahan ei lainkaan kommentoi sitä, miten maailmassa oleva ihminen sitten voisi päästä osalliseksi Pyhästä hengestä.
Raamatun mukaan Pyhä henki saadaan aina Jumalalta ja Raamatussa kehoitetaan:
Luuk. 11:9-13:
"Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. Ja kuka teistä on se isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen, taikka joka hänen pyytäessään munaa antaa hänelle skorpionin? Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen
--> ISÄ ANTAA Pyhän Hengen
--> niille, jotka sitä HÄNELTÄ anovat!"
On toki selvää että maailmassa ollessaan ei voi Pyhää henkeä nähdä tai saada. Maailmasta pitää pyrkiä pois ja etsiä sydämestään Jumalaa. Jokaiselle tällaiselle etsijälle Jumala on luvannut avata ja lupaa Pyhän hengen niille, jotka sitä rukouksessa vilpittömästi Jumalalta anovat:)
- JaniS
Kun kristitty saarmamies selittää tätä raamatunpaikkaa, hän ihastelee Jumala armoa syntistä kohtaan. Kun admata "selittää", hän ottaa pilkkakiveksi vanhemman veljen ja löytää sille vastineen oikein nimeltä. Että osaakin olla iso ero.
- K. Oivu
valehtelevat tämän vertauksen sisällön kuulijoilleen.
- pakkula
K. Oivu kirjoitti:
valehtelevat tämän vertauksen sisällön kuulijoilleen.
ettei Jeesus tarkoittanut avata, miten suuri on Jumalan rakkaus luomaansa ihmistä kohtaan. VL puhujat selittävät tätäkin Jumalan rakkaudesta ja etsiskelevästä rakkaudesta kertovana vertauksena. Mistähän käsin toiset sitten selittävät?
- K. Oivu
pakkula kirjoitti:
ettei Jeesus tarkoittanut avata, miten suuri on Jumalan rakkaus luomaansa ihmistä kohtaan. VL puhujat selittävät tätäkin Jumalan rakkaudesta ja etsiskelevästä rakkaudesta kertovana vertauksena. Mistähän käsin toiset sitten selittävät?
miten vl-saarnaajat valehtelevat tuhlaajapoika-vertauksen sisällön vl-herätysliikkeen harhakorvasyyhyyn.
- vl-nuori
pakkula kirjoitti:
Täällä on taas eräitä, jotka uskovat tietävänsä paremmin, mitä vl-kristillisyys on, kuin me vl-kristityt. Samaan hengenvetoon nämä kristillisen rakkauden ihanimmat kukat julistavat uskomme harhaopiksi ja Saatanan eksytykseksi, unohtamatta tietenkään syyttää meitä tuomitsemisesta.
Rakkaat ystävät! Viesteistänne huomaa, että teillä on paha olo. Sanon tämän aivan vakavissani, enkä provosoidakseni. Emme me teitä tuomitse, vaan tahdomme antaa teille uuden mahdollisuuden, mahdollisuuden tulla Jumalan lapsiksi. - Aikuinen
vl-nuori kirjoitti:
Täällä on taas eräitä, jotka uskovat tietävänsä paremmin, mitä vl-kristillisyys on, kuin me vl-kristityt. Samaan hengenvetoon nämä kristillisen rakkauden ihanimmat kukat julistavat uskomme harhaopiksi ja Saatanan eksytykseksi, unohtamatta tietenkään syyttää meitä tuomitsemisesta.
Rakkaat ystävät! Viesteistänne huomaa, että teillä on paha olo. Sanon tämän aivan vakavissani, enkä provosoidakseni. Emme me teitä tuomitse, vaan tahdomme antaa teille uuden mahdollisuuden, mahdollisuuden tulla Jumalan lapsiksi.huvittava ja lapsellinen kommentti.
- Matkamies
vl-nuori kirjoitti:
Rakkaat ystävät! Viesteistänne huomaa, että teillä on paha olo. Sanon tämän aivan vakavissani, enkä provosoidakseni. Emme me teitä tuomitse, vaan tahdomme antaa teille uuden mahdollisuuden, mahdollisuuden tulla Jumalan lapsiksi."Emme me teitä tuomitse, vaan tahdomme antaa teille uuden mahdollisuuden, mahdollisuuden tulla Jumalan lapsiksi."
mahdollisuuden tulla Jumalan lapsiksi. Niinpä niin. Jumalalla ei ole osaa eikä arpaa asiassa. Te annatte. Hyvin on rauhanyhdistyksen opit menneet perille. - vl-nuori
Matkamies kirjoitti:
"Emme me teitä tuomitse, vaan tahdomme antaa teille uuden mahdollisuuden, mahdollisuuden tulla Jumalan lapsiksi."
mahdollisuuden tulla Jumalan lapsiksi. Niinpä niin. Jumalalla ei ole osaa eikä arpaa asiassa. Te annatte. Hyvin on rauhanyhdistyksen opit menneet perille.Voisitko lukea joskus Raamattua, etkä aina kuvitella, mitä siellä sanotaan! Tulet yllättymään...
- Matkamies
vl-nuori kirjoitti:
Voisitko lukea joskus Raamattua, etkä aina kuvitella, mitä siellä sanotaan! Tulet yllättymään...
keltanokka sanomaan minulle noin. Sori vaan.
Suuret luulot ei korvaa tyhjää päätä. Pätee moneen vanhoillislestadiolaiseen. Erityisesti vl-puhujiin. - Raamattu ylin ohje
vl-nuori kirjoitti:
Voisitko lukea joskus Raamattua, etkä aina kuvitella, mitä siellä sanotaan! Tulet yllättymään...
..siinä, että VL-liikkeessä ei monetkaan lue Raamattua kokonaisuutena.
Kuten näissäkin keskusteluissa ilmenee, harva edes siteeraa Raamattua vaan saarnajilta kuulemia fraaseja, joita ei Raamatulla punnitakaan.
Apostolien teoissa on hyviä esimerkkejä siitä, miten kristityt tutkivat puheita Raamattua vasten ja hyväksyivät ne vasta kun/jos totesivat ne olevan ristiriidattomia Raamatun kanssa.
Esimerkiksi admatan aloittaman tuhlaajapojan vertaus keskustelussa tuli hyvin ilmi, että puhutaan ohi mitä Raamattu sanoo ja yritetään vielä väännellä asioita oman mielen mukaan, jotta epätoivoisesti pönkitetään omia oppeja. Ne ei kestä kuitenkaan.
Meillä pitää olla rakkaus Jumalaan yli kaiken ja kunnioitus Hänen Pyhään Tahtoonsa eikä tehdä seurakunnasta epäjumalaa.
Jumala hyvyydessään antaa (sanansa kautta) uskon ja anteeksiantamuksen. - Jumalan junassa
vl-nuori kirjoitti:
Rakkaat ystävät! Viesteistänne huomaa, että teillä on paha olo. Sanon tämän aivan vakavissani, enkä provosoidakseni. Emme me teitä tuomitse, vaan tahdomme antaa teille uuden mahdollisuuden, mahdollisuuden tulla Jumalan lapsiksi.tässä ollaan matkalla, mutta ei vl-käärmeenpesän kautta.
- JaniS
Matkamies kirjoitti:
"Emme me teitä tuomitse, vaan tahdomme antaa teille uuden mahdollisuuden, mahdollisuuden tulla Jumalan lapsiksi."
mahdollisuuden tulla Jumalan lapsiksi. Niinpä niin. Jumalalla ei ole osaa eikä arpaa asiassa. Te annatte. Hyvin on rauhanyhdistyksen opit menneet perille.Jeesus sanoi selvääkin selvemmin: "Kenelle te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut". Itse hän nousi taivaaseen, eikä saarnannut enää edes omilleen fyysisellä läsnäolollaan.
Myös aiheena olevassa tuhlaajapojan vertauksessa sanotaan selvästi, että palvelijat pukivat kotiin palanneelle pojalle juhlavaatteet. Poika sai siis vaihtaa maailman syntiryysyt taivaassa kelpaavaan hääpukuun, mutta ei itse tai isän avustamana, vaan palvelijoiden kanssa.
Jos vielä väität, etteivät vl-kristityt voi tai saa auttaa syntistä Jumalan valtakuntaan, et joko halua uskoa sitä tai et osaa lukea. Oikea usko ja pelastus ei ole kuitenkaan edes siinä, saako ja pelastaako joku kristitty syntisiä, vaan siinä, että hän itse uskoo syntinsä anteeksi ja haluaa vaeltaa puhtaalla tunnolla. - Matkamies
JaniS kirjoitti:
Jeesus sanoi selvääkin selvemmin: "Kenelle te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut". Itse hän nousi taivaaseen, eikä saarnannut enää edes omilleen fyysisellä läsnäolollaan.
Myös aiheena olevassa tuhlaajapojan vertauksessa sanotaan selvästi, että palvelijat pukivat kotiin palanneelle pojalle juhlavaatteet. Poika sai siis vaihtaa maailman syntiryysyt taivaassa kelpaavaan hääpukuun, mutta ei itse tai isän avustamana, vaan palvelijoiden kanssa.
Jos vielä väität, etteivät vl-kristityt voi tai saa auttaa syntistä Jumalan valtakuntaan, et joko halua uskoa sitä tai et osaa lukea. Oikea usko ja pelastus ei ole kuitenkaan edes siinä, saako ja pelastaako joku kristitty syntisiä, vaan siinä, että hän itse uskoo syntinsä anteeksi ja haluaa vaeltaa puhtaalla tunnolla." Jeesus sanoi selvääkin selvemmin: "Kenelle te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut"."
sanotaan, että tämä on ainoa tapa saada synnit anteeksi? Missä kohden Raamattua sanotaan, että Jumala on totaalisesti siirtänyt itseltään ihmiselle vallan antaa syntejä anteeksi?
"Myös aiheena olevassa tuhlaajapojan vertauksessa sanotaan selvästi, että palvelijat pukivat kotiin palanneelle pojalle juhlavaatteet."
Isä (= Jumala) armahti (= antoi synnit anteeksi) suoraan pojan nähdessään.
Kun palvelijat alkoivat pukea, niin silloin oli jo synnit anteeksi. Pukeminen ei millään tavalla liittynyt eikä vaikuttanut syntien anteeksi antamiseen.
Isä armahti suoraan. - JaniS
Matkamies kirjoitti:
" Jeesus sanoi selvääkin selvemmin: "Kenelle te synnit anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut"."
sanotaan, että tämä on ainoa tapa saada synnit anteeksi? Missä kohden Raamattua sanotaan, että Jumala on totaalisesti siirtänyt itseltään ihmiselle vallan antaa syntejä anteeksi?
"Myös aiheena olevassa tuhlaajapojan vertauksessa sanotaan selvästi, että palvelijat pukivat kotiin palanneelle pojalle juhlavaatteet."
Isä (= Jumala) armahti (= antoi synnit anteeksi) suoraan pojan nähdessään.
Kun palvelijat alkoivat pukea, niin silloin oli jo synnit anteeksi. Pukeminen ei millään tavalla liittynyt eikä vaikuttanut syntien anteeksi antamiseen.
Isä armahti suoraan.Mitä muita tapoja Jeesus sitten antoi syntien anteeksiantoon ja -saamiseen? Mainitse edes jotain. Se "totaalinen vallansiirto" on sanottu juuri mainitussa kohdassa.
Isä armahti, kuten hän armahtaa vieläkin jokaista katuvaa syntistä, mutta vasta nähdessään pojan saapuvan kotiin ja haluavan palata takaisin syntiteiltä. Hän ei siis armahtanut poikaa porttojen keskellä maailmassa eikä sikolätin väärässä hengellisyydessä, vaan pojan palatessa nimenomaan kotiin.
Mutta ennen kuin jatkamme, pyydän sinua selittämään seuraavan:
"Tuokaa parhaat vaatteet ja pukekaa ne hänen päällensä. Antakaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkoihinsa. Tappakaa syötetty vasikka ja syökäämme se." - Emmalia.
JaniS kirjoitti:
Mitä muita tapoja Jeesus sitten antoi syntien anteeksiantoon ja -saamiseen? Mainitse edes jotain. Se "totaalinen vallansiirto" on sanottu juuri mainitussa kohdassa.
Isä armahti, kuten hän armahtaa vieläkin jokaista katuvaa syntistä, mutta vasta nähdessään pojan saapuvan kotiin ja haluavan palata takaisin syntiteiltä. Hän ei siis armahtanut poikaa porttojen keskellä maailmassa eikä sikolätin väärässä hengellisyydessä, vaan pojan palatessa nimenomaan kotiin.
"Tuokaa parhaat vaatteet ja pukekaa ne hänen päällensä. Antakaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkoihinsa. Tappakaa syötetty vasikka ja syökäämme se.""Isä armahti, kuten hän armahtaa vieläkin jokaista katuvaa syntistä, mutta vasta nähdessään pojan saapuvan kotiin ja haluavan palata takaisin syntiteiltä. Hän ei siis armahtanut poikaa porttojen keskellä maailmassa eikä sikolätin väärässä hengellisyydessä, vaan pojan palatessa nimenomaan kotiin."
Ehkä juuri päinvastoin kuin sinä. Näkisin, että Jumala voi missä tahansa armahtaa ihmisen, vaikka siellä "sikolätissä". Jumala katsoo pelkästään ihmisen sydämeen, ja jos ihminen sydämesään kaipaa kotiin ja haluaa palata, niin Jumala sen näkee, ja siksi Hän ei katso sitä paikkaa missä Hän ihmisen armahtaa. Vain sydämen kaipuu ja halu palata kotiin on tärkeintä Jumalalle. Sitä tarkoittaa, että Hän voi armahtaa ihmisen jo matkalla kotiin, ja kun Hän on armahtanut niin kadonnut on kotona, muut uskovaiset ottavat hänet sitten ilomielin vastaan ja auttavat alkuun.
Seuraavasta sen verran,
"Tuokaa parhaat vaatteet ja pukekaa ne hänen päällensä. Antakaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkoihinsa. Tappakaa syötetty vasikka ja syökäämme se."
Voisin ajatella niin yksinkertaisesti, että parhaitten vaatteitten pukeminen tarkoittaa sitä, että kaikki synnit on pois pyyhitty, vanhat joutaa pois, kaikki alkaa nyt puhtaudessa. Vaatteet kuvastavat vapautta synneistä.
Sormus voisi olla liitto Jumalan kanssa, jolloin poika sinetöidään Jumalan lapseksi, sormus on siis sen merkki tässä kertomuksessa.
Kengät voisivat kuvastaa sitä, että poika voi nyt turvallisesti kävellä sillä hänellä on kengät jalassa jotka Isä hänelle antoi, hän ei ole enään paljasjalkainen joka eksyy helposti väärälle tielle. Kengät kuvaavat siis Jumalan turvaa.
Syötetty vasikka kuvastaa suurta juhlaa. Jolloin otetaan parhaat ruuatkin käyttöön. - lebedev
JaniS kirjoitti:
Mitä muita tapoja Jeesus sitten antoi syntien anteeksiantoon ja -saamiseen? Mainitse edes jotain. Se "totaalinen vallansiirto" on sanottu juuri mainitussa kohdassa.
"Tuokaa parhaat vaatteet ja pukekaa ne hänen päällensä. Antakaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkoihinsa. Tappakaa syötetty vasikka ja syökäämme se."Yksi selitys voisi olla, että ihmisen ei pidä ensin parantaa tapojaan ja sitten tehdä tehdä parannusta. Kun isä armahti lapsensa niin sitten alkovat näkyä hengen hedelmät. Siis ensin parannus ja sitten alkavat näkyä hengen hedelmät. Mutta kyllä poika uskovainen oli heti isän armahduksen jälkeen eikä vasta sitten kun hengen hedelmät alkoivat näkyä.
- on hyvä esimerkki
Emmalia. kirjoitti:
"Isä armahti, kuten hän armahtaa vieläkin jokaista katuvaa syntistä, mutta vasta nähdessään pojan saapuvan kotiin ja haluavan palata takaisin syntiteiltä. Hän ei siis armahtanut poikaa porttojen keskellä maailmassa eikä sikolätin väärässä hengellisyydessä, vaan pojan palatessa nimenomaan kotiin."
Ehkä juuri päinvastoin kuin sinä. Näkisin, että Jumala voi missä tahansa armahtaa ihmisen, vaikka siellä "sikolätissä". Jumala katsoo pelkästään ihmisen sydämeen, ja jos ihminen sydämesään kaipaa kotiin ja haluaa palata, niin Jumala sen näkee, ja siksi Hän ei katso sitä paikkaa missä Hän ihmisen armahtaa. Vain sydämen kaipuu ja halu palata kotiin on tärkeintä Jumalalle. Sitä tarkoittaa, että Hän voi armahtaa ihmisen jo matkalla kotiin, ja kun Hän on armahtanut niin kadonnut on kotona, muut uskovaiset ottavat hänet sitten ilomielin vastaan ja auttavat alkuun.
Seuraavasta sen verran,
"Tuokaa parhaat vaatteet ja pukekaa ne hänen päällensä. Antakaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkoihinsa. Tappakaa syötetty vasikka ja syökäämme se."
Voisin ajatella niin yksinkertaisesti, että parhaitten vaatteitten pukeminen tarkoittaa sitä, että kaikki synnit on pois pyyhitty, vanhat joutaa pois, kaikki alkaa nyt puhtaudessa. Vaatteet kuvastavat vapautta synneistä.
Sormus voisi olla liitto Jumalan kanssa, jolloin poika sinetöidään Jumalan lapseksi, sormus on siis sen merkki tässä kertomuksessa.
Kengät voisivat kuvastaa sitä, että poika voi nyt turvallisesti kävellä sillä hänellä on kengät jalassa jotka Isä hänelle antoi, hän ei ole enään paljasjalkainen joka eksyy helposti väärälle tielle. Kengät kuvaavat siis Jumalan turvaa.
Syötetty vasikka kuvastaa suurta juhlaa. Jolloin otetaan parhaat ruuatkin käyttöön."musta tuntuu" tyylistä. Otan nyt vain pari esimerkkiä; Sormus sormessa on vertaus Pyhän Hengen sinetistä, ja tapettu vasikka on vertauskuva Jeesuksen uhri kuolemasta.
Koko Vertaus on niin yksinkertainen, mutta täällä monet tekee siitä sekavan. Mutta onneksi ei tarvitse näitä selityksiä uskoa, kun Pyhä Henki on sen hyvin selvästi tuonut esille. - Emmalia.
on hyvä esimerkki kirjoitti:
"musta tuntuu" tyylistä. Otan nyt vain pari esimerkkiä; Sormus sormessa on vertaus Pyhän Hengen sinetistä, ja tapettu vasikka on vertauskuva Jeesuksen uhri kuolemasta.
Koko Vertaus on niin yksinkertainen, mutta täällä monet tekee siitä sekavan. Mutta onneksi ei tarvitse näitä selityksiä uskoa, kun Pyhä Henki on sen hyvin selvästi tuonut esille."Musta tuntuu tyyliä", vaan ihan rehellinen oma ajatukseni mitä päähän asiasta pätkähti.
"Sormus voisi olla liitto Jumalan kanssa, jolloin poika sinetöidään Jumalan lapseksi, sormus on siis sen merkki tässä kertomuksessa."
Tämä kirjoittamani kohta soveltuu aivan hyvin myös tuohon Pyhän Hengen sinetiksi. Sillä ajattelen että silloin kun ihminen saa uskon lahjaksi, niin hän saa myös silloin itselleen Pyhän Hengen, ja sen jälkeen Henki alkaa täyttymään. Eli kun sormus laitetaan hänestä tulee Jumalan lapsi=saa uskon lahjaksi=saa Pyhän Hengen, liitto on sinetöity. Käytin Pyhän Hengen tilasta sanaa Jumala, sillä Häneltä se Pyhä Henki saadaan.
Vasikka voi hyvin olla vertaus Jeesuksen uhri kuolemasta. Sitä en sen pidemmälle ajatellut muuta kuin että kuvaa suurta juhlaa, ja mikä voisi olla suurempi juhla Isälle kuin että kadonnut palaa kotiin?
Ja se on suuri tapahtuma, että Jeesus sovitti meidänkin syntimme puolestamme, ja sen kun me tajuamme niin on aihetta iloon, sillä olemme saanneet Jeesuksen elävänä takaisin henkensä kautta. Kaikki kiitos kuulukin yksin Jeesukselle mitä Hän on puolestamme tehnyt.
Mutta kiitos kommentista, niinkuin tästäkin näkee niin muut uskovaiset auttavat meitä "keltanokkia" vahvistumaan uskossamme:) - vl-nuori
Matkamies kirjoitti:
keltanokka sanomaan minulle noin. Sori vaan.
Suuret luulot ei korvaa tyhjää päätä. Pätee moneen vanhoillislestadiolaiseen. Erityisesti vl-puhujiin.Tyypillistä tämän palstan asennetta! Ja sitten vielä syytätte meitä ylpeiksi...
- Sinä se
vl-nuori kirjoitti:
Tyypillistä tämän palstan asennetta! Ja sitten vielä syytätte meitä ylpeiksi...
vaan täällä haastat riitaa ja tuomitsen muita ihmisiä oikein urakalla. Kannattaisi kysyä oman Ry:si ylipapilta, että onko tuo oikeaa vl-ihmisen toimintaa.
Mitä uskonsa puolustamista tuollainen räksyttäminen on? - Matkamies
vl-nuori kirjoitti:
Tyypillistä tämän palstan asennetta! Ja sitten vielä syytätte meitä ylpeiksi...
"Voisitko lukea joskus Raamattua, etkä aina kuvitella, mitä siellä sanotaan!"
Sinä kirjoitit minulle yllä olevalla tavalla. Millä eväillä sinä kirjoitit tuon kommentin? Mistä sinä tiedät, kuinka paljon minä luen Raamattua?
Millä eväillä? Mistä tiedät?
Sinä kirjoitit kommentin sillä "vain me" hengellisellä ylpeydellä, jonka olet oppinut kotoasi ja rauhanyhdistykseltä.
Koetahan pysyä housuissasi.
- vl-nuori
Eräs keskustelija näyttää sanoneen viestiäni lapselliseksi. Mukavaa! Lapsen kaltaisten on taivasten valtakunta
- Aapeli S.
tuhlaajapoika-vertauksen omaan Raamatun vastaiseen korvasyyhyynsä. Sama juttu monen muun Raamatun paikan osalta.
Ei siellä suunnalla puhujilta röyhkeys ihan äkkiä lopu. - tulkintaa...
Onko Lutherilta tulkintaa tähän vertaukseen??? Mielenkiintoinen aloitus muuten, voihan sen näinkin tulkita, mutta että vl olisi vanhempi veli ymmärärrän kyllä vl:n närkästyksen!!!
- pakkula
Ihmettelyä enemmän, sillä se vanhempi velihän moitti ja nurisi, että ei Isä ole antanut vohlaakaan iloitakseen ystäviensä kanssa. Minä ainakin iloitsen vapaasta Jumalan armosta, jonka ansiottomana olen saanut ja saan omistaa.
Kannattaa seurata tätäkin palstaa, kenen näppäimiltä sitä nurinaa ja nurkumieltä tulee. Voinen mukailla sananlaskua: Sydämen kyllyydestä käsi kirjoittaa.
Nimimerkki Uskosta pelastettu kertoikin jo tässä avauksessa vertauksen kronologisen järjestyksen. Laitan sen vielä tähän, ettei kenellekään jäisi epäselväksi kuinka kyseinen Raamatun vertaus sotii vl-oppia vastaan.
1 Poika katui tekojaan ja päätti tulla kotiin
2 Isä näki pojan tulevan kotiin ja armahti hänet jo ennen kuin poika oli perillä.
"kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä"
3 Armahduksen merkiksi isä "juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi." Sitten hän pyysi palvelijoita pesemään ja pukemaan poika vanhurkauden vaatteisiin
Eli synnit olivat jo anteeksi annetut kun poika pestiin ja vaatetettiin. Tämä järjestys on edelleen yksi ja sama. Jumala on jo armahtanut meidät kaikki. Ainoa, mitä meidän tulee tehdä, on ottaa tuo armahdus vastaan ja kääntyä Jumalan puoleen. Jumala näkee sydämiimme ja iloitsee paluustamme Hänen luokseen.
Palvelijoiden merkitys, jota vl:t korostavat, on marginaalinen. He vain tottelevat Isän käskyä. Ovatko palvelijat sitten ihmisiä vai enkeleitä? Sekin on merkityksetöntä, vaan merkitys on vain sillä että Isä armahti, jonka johdosta poika sai jälleen osansa perijöiden joukossa. Huomattavaahan on, ettei veljen tai muiden perijöiden tarvitse tehdä mitään.
Vl-opin mukaan kyseisen vertauksen olisi pitänyt mennä jotensakin näin:
-Poika päättäisi palata.
-Palvelijat tai vanhempi veli tulevat vastaan.
-Poika katuu tekojaan, joko palvelijoille tai vanhemmalle veljelle, jotka armahtavat hänet ja vaatettavat hänet.
- Vasta edellä mainitun prosessin jälkeen poika olisi saanut nähdä Isänsä leveän hymyn.
Noinhan se ei kuitenkaan Raamatun mukaan mennyt, eikä missään kohden Raamattua kerrota että Isä Jumala olisi luopunut oikeudestaan armahtaa tai että tämä olisi jätetty ihmisten tehtäväksi.
Raamattu kertoo että meidät on jo armahdettu. "Se on täytetty" sanoi Jeesus ristillä. Parannuksessa vaaditaan vain mielen muutos Jumalan puoleen ja tuhlaajapojan tavoin Isä armahtaa kuten on sanassaan luvannut:)- tse
"Erota ja yhdistä" lukee joissain vanhoissa, viisauden teksteissä. Jumalasta(=ykseydestä) täytyy ensin erota(=uhmata), sitten taas yhtyä siihen, ja sanoa kuten Jeesus: "se on täytetty". Aatami erottautui, toinen Aatami(=Jeesus) yhdisti." "se on täytetty".
- Melperi
Lukisitte alkuperäisen tekstin ja ymmärtäisitte sen.
Tuossa on rutkasti käännösvirheitä.
Eli tuo suomeksi käännetty on täyttä "Hebreaa".- Suurennuslasi
yrittää hämätä.
Samanlaisia harhaoppisia ja tupakoivia reppanoita olette koko vl-joukko. - se...
Suurennuslasi kirjoitti:
yrittää hämätä.
Samanlaisia harhaoppisia ja tupakoivia reppanoita olette koko vl-joukko.ulkona olevien joukko huutaa.
- Suurennuslasi
se... kirjoitti:
ulkona olevien joukko huutaa.
sekä talossa että Jumalan valtakunnassa. En myöskään polta tupakkaa kuten suuri osa vanhoillislestadiolaisista tekee. Saatana ei vedä minua perässään "vain me" köydellä.
Oliko sinulla muuta?
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185161- 472809
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302468Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭221770- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101610Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231324Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101268- 961197