Kuinka kauan voi kestää kamalat kivut iskiaksessa? Toistamiseen tänä keväänä. Ekalla kerralla olin sentään jollain lailla liikuntakykyinen, nyt en juuri ollenkaan. Kovan tuskan kanssa saan vähän liikuttua. Istuminen ei oikein kunnolla onnistu. Kipu vetää vasempaan jalkaan.
Lääkityksenä Arcoxia 120 mg kerran päivässä ja Panacodia tarvittaessa.
Voinko itse tehdä jotain tai olla tekemättä selkäni hyväksi?
Helvetilliset kivut
25
12195
Vastaukset
- kokeil
itsellä oli aikanaan 8 vuotta toisinaan toistuva lonkkakipu/alaselkäkipu (olen nyt 27), ja tätä vaivaa ei ollut diagnosoitu joten en voi olla varma oliko kyseessä iskias...
8 piinallisen vuoden jälkeen kiropraktikolla käynti laukaisi selän kivut KERRALLA, jokin alaselän vääntymä kuulemma joka ei ollut vapautunut...
kannattaa kokeilla sitä kiropraktikkoa, se ottaa sen 50 euroa, joka on halpa hinta kivuttomasta lähitulevaisuudesta!- iskiaksessa
Pitäisiköhän odottaa, että jotain kuvia otettaisiin? On nimittäin terveyskeskuksesta sairaalaan lähete.
Mistä kiropraktikko voi tietää mikä vikana, jos ei ole kuvia? - Oletan,
iskiaksessa kirjoitti:
Pitäisiköhän odottaa, että jotain kuvia otettaisiin? On nimittäin terveyskeskuksesta sairaalaan lähete.
Mistä kiropraktikko voi tietää mikä vikana, jos ei ole kuvia?että monissa tapauksissa aistinvaraiset havainnot antaa asiansa osaavalle parantajalle aivan riittävästi tietoa, toimenpiteen suorittamiseen!
Sitävastoin, kuten olemme joutuneet havaitsemaan, monet kokemaankin, että edes vuosienkaan pituiset normaalit tutkimukset ja kuvaukset, eivät vain ole tuottaneet sitä potilaan toivomaa tulosta, jonka perustella potilaan huono terveydentila saataisiin parannetuksi! - Skeptikko
Oletan, kirjoitti:
että monissa tapauksissa aistinvaraiset havainnot antaa asiansa osaavalle parantajalle aivan riittävästi tietoa, toimenpiteen suorittamiseen!
Sitävastoin, kuten olemme joutuneet havaitsemaan, monet kokemaankin, että edes vuosienkaan pituiset normaalit tutkimukset ja kuvaukset, eivät vain ole tuottaneet sitä potilaan toivomaa tulosta, jonka perustella potilaan huono terveydentila saataisiin parannetuksi!Onko tosiaan nin, että parantajat eivät ollenkaan kysele kuvien perään?
Sivusta tässä vain ihmettelen jos ilman kuvatuksia lähdetään manipuloimaan. Onko se ihan maan tapa tällä alalla?
Tässähän ei ole kyse kuin pienestä odottamisesta, eli tuo tässä heti paiskattu arvelu vuosien pituisista tutkimuksista oli melkoisen ennenaikainen. - hoidettu
Skeptikko kirjoitti:
Onko tosiaan nin, että parantajat eivät ollenkaan kysele kuvien perään?
Sivusta tässä vain ihmettelen jos ilman kuvatuksia lähdetään manipuloimaan. Onko se ihan maan tapa tällä alalla?
Tässähän ei ole kyse kuin pienestä odottamisesta, eli tuo tässä heti paiskattu arvelu vuosien pituisista tutkimuksista oli melkoisen ennenaikainen.Iskiaksen tapauksessa ei kukaan ole juurikaan kuvannut sitä aluetta mistä se yleensä johtuu... ja vaikka olisi, niin siellä ei rakenteellista vikaa (juuri) koskaan ole. Eli turvallista on.
- aina jatkossa
eli selkää silmälläpitäen vaikka parantuisi kivut on parasta kuntoutusmielessä hamaan tulevaisuuten jumppailla ( monipuolisesti liikkua)
- usko
hoidettu kirjoitti:
Iskiaksen tapauksessa ei kukaan ole juurikaan kuvannut sitä aluetta mistä se yleensä johtuu... ja vaikka olisi, niin siellä ei rakenteellista vikaa (juuri) koskaan ole. Eli turvallista on.
näitä. Mene kuvauksiin ennen manipulointia. Koulutettu kiropraktikko ei edes lähde manipuloimaan jos on syytä epäillä välilevytyrää, niin kuin sinulla on. On riski että tilasi pahenee huomattavasti. Magneettikuvista slviää mikä on vikana.
- johtuu,
Skeptikko kirjoitti:
Onko tosiaan nin, että parantajat eivät ollenkaan kysele kuvien perään?
Tässähän ei ole kyse kuin pienestä odottamisesta, eli tuo tässä heti paiskattu arvelu vuosien pituisista tutkimuksista oli melkoisen ennenaikainen.että lääkäri ei osaa tehdä mitään, jos ei ole kaikenmaailman kuvia, ja labratuloksia?
Jos kuvissa, eikä labratuloksissa havaita mitään poikkeavaa, potilashan on terve, vaikka paareilla kannettaisiin vastaanotolle!
Eikös se tieto ja taito pitäisi olla kerätty sinne "korvien väliin", eikä pelkästään tutkita vain kuvia ja labratuloksia!
Eiväthän ne potilaista, eikä sairauksistakaan kaikkea kerro!
Kovin monissa tapauksissa ei havaita mitään muutoksia! - Skeptikko
hoidettu kirjoitti:
Iskiaksen tapauksessa ei kukaan ole juurikaan kuvannut sitä aluetta mistä se yleensä johtuu... ja vaikka olisi, niin siellä ei rakenteellista vikaa (juuri) koskaan ole. Eli turvallista on.
Niinpä niin, jos se sitten on iskias, mutta kun tuo sanoo ettei ole vielä kuvattu. Mistäs tiedät, ettei niistä kuvista löydy jotain ihan muuta?
Mutta eiku umpimähkään vaan parantajalle, niinkö?
Kai se niksauttaja ottaa vastaan, vaikka olis peräiti lääkärillä kuvattu, vai eikö enää huoli. - hoidettu
Skeptikko kirjoitti:
Niinpä niin, jos se sitten on iskias, mutta kun tuo sanoo ettei ole vielä kuvattu. Mistäs tiedät, ettei niistä kuvista löydy jotain ihan muuta?
Mutta eiku umpimähkään vaan parantajalle, niinkö?
Kai se niksauttaja ottaa vastaan, vaikka olis peräiti lääkärillä kuvattu, vai eikö enää huoli.Iskiaskipu on heijastavaa kipua alaraajaan. Ei kipu näy kuvissa!!!
Lääkäri tekee sen iskias-diagnoosin potilaan kuvailemien kipujen perusteella, eikä mistään kuvasta! Se, että kuvasta näkyy välilevyn pulistuma, ei ole tae sille, että kipu johtuu siitä. Kipu ei edelleenkään näy kuvassa!
Iskiaskipu johtuu usein suoliluun kiertymästä. Lihakset on kiristyneet, erityisesti piriformis-lihas, ja iskiashermo puristuksissa. Tuossa hyvä kuva:
http://www.nervemed.com/Piriformis/PirAnat_files/PirAnat.html
Ja tuota ei näe kuvista!
Tuossa erään koulutetun kiropraktikon näkemys asiasta:
http://kotisivu.mtv3.fi/kari-pekka.maihaniemi/ongelmat.html
5. Piriformissyndrooma
Piriformis on yksi lonkan ulkokiertäjistä pakaralihaksen alapuolella. Kymmenellä prosentilla ihmisistä iskiashermo kulkee tämän lihaksen läpi, lopulla yhdeksälläkymmenellä prosentilla ihmisistä tämä hermo kulkee lihaksen alapuolella. Piriformissyndrooma johtuu piriformislihaksen kiristymisestä pakaralihasten alapuolella. Erilaiset lantion alueen mekaaniset toimintahäiriöt, kuten SI-nivelongelma, ylikuormittavat tätä lihasta. Tämä aiheuttaa kipua keskellä pakaraa ja kipu voi säteillä takareiteen, mutta harvemmin polven alapuolelle. - iskiaksessa
hoidettu kirjoitti:
Iskiaskipu on heijastavaa kipua alaraajaan. Ei kipu näy kuvissa!!!
Lääkäri tekee sen iskias-diagnoosin potilaan kuvailemien kipujen perusteella, eikä mistään kuvasta! Se, että kuvasta näkyy välilevyn pulistuma, ei ole tae sille, että kipu johtuu siitä. Kipu ei edelleenkään näy kuvassa!
Iskiaskipu johtuu usein suoliluun kiertymästä. Lihakset on kiristyneet, erityisesti piriformis-lihas, ja iskiashermo puristuksissa. Tuossa hyvä kuva:
Ja tuota ei näe kuvista!
5. Piriformissyndrooma
Piriformis on yksi lonkan ulkokiertäjistä pakaralihaksen alapuolella. Kymmenellä prosentilla ihmisistä iskiashermo kulkee tämän lihaksen läpi, lopulla yhdeksälläkymmenellä prosentilla ihmisistä tämä hermo kulkee lihaksen alapuolella. Piriformissyndrooma johtuu piriformislihaksen kiristymisestä pakaralihasten alapuolella. Erilaiset lantion alueen mekaaniset toimintahäiriöt, kuten SI-nivelongelma, ylikuormittavat tätä lihasta. Tämä aiheuttaa kipua keskellä pakaraa ja kipu voi säteillä takareiteen, mutta harvemmin polven alapuolelle.Voikohan minulla olla jotain noista kuvailemistasi jutuista, sillä minulla lonksui lonkka ennen tämän sietämättömän kivun alkamista, tosin puutumista, nyt tajutonta pistelyä ja sähkäreitä polven alapuolella, ei takareidessä?
- Tietäjä iänikuinen
johtuu, kirjoitti:
että lääkäri ei osaa tehdä mitään, jos ei ole kaikenmaailman kuvia, ja labratuloksia?
Jos kuvissa, eikä labratuloksissa havaita mitään poikkeavaa, potilashan on terve, vaikka paareilla kannettaisiin vastaanotolle!
Eikös se tieto ja taito pitäisi olla kerätty sinne "korvien väliin", eikä pelkästään tutkita vain kuvia ja labratuloksia!
Eiväthän ne potilaista, eikä sairauksistakaan kaikkea kerro!
Kovin monissa tapauksissa ei havaita mitään muutoksia!Että kun on kyseessä uusi vaiva, vaikkapa iskiashermon alueella tuntuva kipu, halutaan eräissä tapauksissa poissulkea joitakin harvinaisempia sairauksia, joiden hoidon viivästyminen pahentaisi asiaa. Esimerkkeinä selkänikaman pahanlaatuiset prosessit tai tulehdukset. Välilevytyrän aiheuttaman vaivan paras hoitohan on aika, jollei todeta tiettyjä kiireellistä leikkausta vaativia oireistoja. Jotta aika kuluisi mukavammin ja jotta pääsisi ylös petin pohjalta, tarvitaan kivun lievitystä. Jos aika ei sitten tunnukaan parantavan otetaan käyttöön suunnitelma B, eli leikkaus. Tämä linja johtaa nykytietämyksen mukaan todennäköisimmin parhaaseen lopputulokseen. Jos olet eri mieltä asiasta, odotan sinulta aika vakuuttavia perusteluja ja näyttöjä.
- Skeptikko
hoidettu kirjoitti:
Iskiaskipu on heijastavaa kipua alaraajaan. Ei kipu näy kuvissa!!!
Ja tuota ei näe kuvista!
5. Piriformissyndrooma
Piriformis on yksi lonkan ulkokiertäjistä pakaralihaksen alapuolella. Kymmenellä prosentilla ihmisistä iskiashermo kulkee tämän lihaksen läpi, lopulla yhdeksälläkymmenellä prosentilla ihmisistä tämä hermo kulkee lihaksen alapuolella. Piriformissyndrooma johtuu piriformislihaksen kiristymisestä pakaralihasten alapuolella. Erilaiset lantion alueen mekaaniset toimintahäiriöt, kuten SI-nivelongelma, ylikuormittavat tätä lihasta. Tämä aiheuttaa kipua keskellä pakaraa ja kipu voi säteillä takareiteen, mutta harvemmin polven alapuolelle.Puhut jatkuvasti iskiaksesta. No sehän on tässä oletuksena, mutta vain oletuksena.
Puuttumatta juuri tähän tapaukseen, ajatellaampa sellaista tapausta jossa kuvaus sopii iskiakseen, mutta kuvista löytyykin vaikka kasvain! Mites sitten suu pannaan?
Ei kannata ottaa kuvia edelleen, niinköstä?
Eikös se kuvien ottaminen ole sittenkin hyvä, kun sieltä nähtäis kuitenkin ehkä lisätietoa. Vai onko se nyt sitten kertakaikkiaan sun mielestä kiellettyä kun noin tarmokkaasti vänkäät vastaan. - hoidettu
iskiaksessa kirjoitti:
Voikohan minulla olla jotain noista kuvailemistasi jutuista, sillä minulla lonksui lonkka ennen tämän sietämättömän kivun alkamista, tosin puutumista, nyt tajutonta pistelyä ja sähkäreitä polven alapuolella, ei takareidessä?
Onko toderttu jalkaterän sisäänpäin kiertymistä eli ylipronaatiota? Entä jalkojen erimittaisuutta? Siis sen jälkeen kun vaivat alkoi?
Snapping hip liittyy vahvasti suoliluun kiertymiseen, eli SI-nivelen toimintahäiriöön.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=15726026&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=2607229&dopt=Abstract - hoidettu
Skeptikko kirjoitti:
Puhut jatkuvasti iskiaksesta. No sehän on tässä oletuksena, mutta vain oletuksena.
Puuttumatta juuri tähän tapaukseen, ajatellaampa sellaista tapausta jossa kuvaus sopii iskiakseen, mutta kuvista löytyykin vaikka kasvain! Mites sitten suu pannaan?
Ei kannata ottaa kuvia edelleen, niinköstä?
Eikös se kuvien ottaminen ole sittenkin hyvä, kun sieltä nähtäis kuitenkin ehkä lisätietoa. Vai onko se nyt sitten kertakaikkiaan sun mielestä kiellettyä kun noin tarmokkaasti vänkäät vastaan.Voihan sen tehdä toisinkin päin. Ensin korjataan virheasennot ja jos vielä on kipuja, niin sitten kuvataan ja tutkitaan... tulisi paljon halvemmaksi.
Eli kyllä kuvia kannattaa ottaa. Mutta koska ehkä jopa 98% selkäkivuista johtuu virheasennoista (Shaw 1992), eikä niiden korjaamisessa ole mitään vaaraa. Päin vastoin: virheasennothan kannattaa aina korjata, mielummin heti!
- kkj
Niinkuin "älä usko" sanoi, älä mene mihinkään kiropraktikoille ennen kuvauksia. Se on tosi, että koulutettu kiropraktikko ei koske siihen, jos epäillän välilevytyrää. Ja laillistamattomalle kiropraktikolle ei kannata mennä.
Itselläni on leikattu välilevytyrä ja ihan samat oireet oli kuin sinullakin. Ennen leikkausta kivut kestivät n.10kuukautta päivittäin.
Liikkua kannattaa sen minkä pystyy, tarkoitan sitä ettei ainakaan kannata jäädä sänkyyn makaamaan. Itselläni esim. ulkona pihalla hiljainen kävely auttoi kipuihin. Pahinta oli jos jäi sänkyyn makaamaan.
Nykyään pari vuotta leikkauksen jälkeen on pakko liikkua joka päivä. Jos yhden päivän makaa niin sen myös tuntee.- iskiaksessa
Liikunnasta tämä vihulainen iskias tulikin. Olen sen huomannut, että pieni kävely auttaa hivenen. Aamulla vaikeaa ylösnousemus.
Voitteko kuvitella, pääsen jatkotutkimuksiin vasta 22.5!! Tänään tuli kutsu. En oikeasti kestä niin kauaa. Eikä yksityiselle ole varaa. Täytyy olla pikakirjoittaja, että pystyy tämän hetkisen olla koneen ääressä. - Oletko
iskiaksessa kirjoitti:
Liikunnasta tämä vihulainen iskias tulikin. Olen sen huomannut, että pieni kävely auttaa hivenen. Aamulla vaikeaa ylösnousemus.
Voitteko kuvitella, pääsen jatkotutkimuksiin vasta 22.5!! Tänään tuli kutsu. En oikeasti kestä niin kauaa. Eikä yksityiselle ole varaa. Täytyy olla pikakirjoittaja, että pystyy tämän hetkisen olla koneen ääressä.muuten huomannut, kun kansalaisille kerrotaan miten hyvä terveyden-, sairaanhoito meillä täällä Suomessa on!
On jopa hoitotakuuta ja kaikkea hyvää, jolla taataan sinulle niin hyvä, tehokas ja nopea hoito! - vältä lepäämistä
iskiaksessa kirjoitti:
Voitteko kuvitella, pääsen jatkotutkimuksiin vasta 22.5!! Tänään tuli kutsu. En oikeasti kestä niin kauaa. Eikä yksityiselle ole varaa. Täytyy olla pikakirjoittaja, että pystyy tämän hetkisen olla koneen ääressä.tee kivun rajoissa töitä, normi askareita yms. Äläkä jää sohvanpohjalle makaamaan. Paikallaan oloa ei tänä päivänä suositella selkäkipuihin, ei edes 2-3 päiväksi.
KIVUN RAJOISSA NORMAALIT ASKAREET JA TYÖT KUN TEKEE EI VAIVA PAHENE.
Oletko venytellyt lonkankoukistajia, takareisiä, pakaroita??? Yleensä kovat kivut aiheuttavat myös lihaskireyksiä jotka taas pahentavat selkävaivaa. - kkj
iskiaksessa kirjoitti:
Voitteko kuvitella, pääsen jatkotutkimuksiin vasta 22.5!! Tänään tuli kutsu. En oikeasti kestä niin kauaa. Eikä yksityiselle ole varaa. Täytyy olla pikakirjoittaja, että pystyy tämän hetkisen olla koneen ääressä.Voin juu kuvitella että pääset vasta 22.5. tutkimuksiin. Itse tuskailin myös kun jouduin odottamaan kuukaustolkulla. Mulla muuten myös sama, että ei johtunut siitä, etten olisi liikkunut vaan nimenomaan siitä liiallisesta urheilusta se tuli vaikka välillä tuntui ettei läkärit uskoneet vaan pitivät syynä sitä, ettei ole pitänyt huolta itsestä ja lihakset niin heikot.
Jos kipu menee sietämättömäksi ettei lääkkeet auta niin ei muuta kuin ensiapuun. Onko sulle sanottu, että jos käy niin, että menee jalat alta tai paskat housuun niin ei muuta kuin ambulanssilla sairaalaan?
Tällaiset ohjeet olen saanut useampaankin otteeseen.
Tsemppiä ja jaksamista kipujen kanssa! - iskiaksessa
vältä lepäämistä kirjoitti:
tee kivun rajoissa töitä, normi askareita yms. Äläkä jää sohvanpohjalle makaamaan. Paikallaan oloa ei tänä päivänä suositella selkäkipuihin, ei edes 2-3 päiväksi.
KIVUN RAJOISSA NORMAALIT ASKAREET JA TYÖT KUN TEKEE EI VAIVA PAHENE.
Oletko venytellyt lonkankoukistajia, takareisiä, pakaroita??? Yleensä kovat kivut aiheuttavat myös lihaskireyksiä jotka taas pahentavat selkävaivaa.Venyttelyä on yritetty, paitsi kun kivut aivan karmeat. Tuntuu, että tänään olisi tilanne hiukan parempi, vaikka vaikeaa oli taas aamulla nousta ylös.
- iskiaksessa
kkj kirjoitti:
Voin juu kuvitella että pääset vasta 22.5. tutkimuksiin. Itse tuskailin myös kun jouduin odottamaan kuukaustolkulla. Mulla muuten myös sama, että ei johtunut siitä, etten olisi liikkunut vaan nimenomaan siitä liiallisesta urheilusta se tuli vaikka välillä tuntui ettei läkärit uskoneet vaan pitivät syynä sitä, ettei ole pitänyt huolta itsestä ja lihakset niin heikot.
Jos kipu menee sietämättömäksi ettei lääkkeet auta niin ei muuta kuin ensiapuun. Onko sulle sanottu, että jos käy niin, että menee jalat alta tai paskat housuun niin ei muuta kuin ambulanssilla sairaalaan?
Tällaiset ohjeet olen saanut useampaankin otteeseen.
Tsemppiä ja jaksamista kipujen kanssa!On ohjeistettu menemään sairaalaan, jos tulee umpivirtsa tai ei pysty pidättämään ulostetta.
Tänään olin työterveyslääkärilläni ja sanoi, että pianhan ajan sain fysiatrille, koska moni joutuu odottamaan monia kuukausia. Tulehduskipulääkitys jatkuu Buranalla (toivottavasti maksa kestää).
Puhui syvien vatsalihasten ja kait selkälihasten voimistamisesta. Piti Pilatesta hyvänä, onko kokemuksia? - kkj
iskiaksessa kirjoitti:
On ohjeistettu menemään sairaalaan, jos tulee umpivirtsa tai ei pysty pidättämään ulostetta.
Tänään olin työterveyslääkärilläni ja sanoi, että pianhan ajan sain fysiatrille, koska moni joutuu odottamaan monia kuukausia. Tulehduskipulääkitys jatkuu Buranalla (toivottavasti maksa kestää).
Puhui syvien vatsalihasten ja kait selkälihasten voimistamisesta. Piti Pilatesta hyvänä, onko kokemuksia?Mulla ei oo kokemusta pilateksesta, mutta mun fysiatri ei suositellut sitä ennen kuin on akuutti vaihe ohi. Mulla on siis kerran leikattu pullistuma ja toinen pullistuma hoitui ilman leikkausta.
Syvät vatsa ja selkälihakset on joo ne mitkä sitä rankaa tukee ja ne pitäis olla hyvässä kunnossa, mutta en mä ainakaan pystynyt niitä edes vahvistamaan siinä vaiheessa kun olin tosi kipeä. - iskiaksessa
kkj kirjoitti:
Mulla ei oo kokemusta pilateksesta, mutta mun fysiatri ei suositellut sitä ennen kuin on akuutti vaihe ohi. Mulla on siis kerran leikattu pullistuma ja toinen pullistuma hoitui ilman leikkausta.
Syvät vatsa ja selkälihakset on joo ne mitkä sitä rankaa tukee ja ne pitäis olla hyvässä kunnossa, mutta en mä ainakaan pystynyt niitä edes vahvistamaan siinä vaiheessa kun olin tosi kipeä.Tottakai vasta kun saa nämä kivut pois. En nyt pystyisi tekemäänkään mitään sellaista. Jatkoa ajatellen, jos aion urheilua harrastaa muodossa tai toisessa jatkossakin, niin pitäisi varmaan olla nuo syvät lihakset kunnossa. Aion sitten keskustella fysiatrin kanssa näistä asioista kunhan pääsen vastaanotolle toukokuussa.
- kivunlievityksestä
iskiaksessa kirjoitti:
Tottakai vasta kun saa nämä kivut pois. En nyt pystyisi tekemäänkään mitään sellaista. Jatkoa ajatellen, jos aion urheilua harrastaa muodossa tai toisessa jatkossakin, niin pitäisi varmaan olla nuo syvät lihakset kunnossa. Aion sitten keskustella fysiatrin kanssa näistä asioista kunhan pääsen vastaanotolle toukokuussa.
käy kiropraktikolla avaamassa loput nikamalukot, ei siis välttämättä kipulähteen alueelta vaan muut. helpottaa ja rentouttaa.
toinen asia, käy hierojalla ja akupunktiossa, kuukaudessa ehdit saada muutaman kivunlievityskerran niiden avulla.
varaa siis aika. esim akupunktio tiistaiksi ja hieronta keskiviikoksi ensi viikolla ja kiropraktikko loppuviikoksi. nimim. ent. jokainen askel on tuskaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841370Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82951
- 81945
- 39922
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66865Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61835Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5831