Virheet inssissä?

pelokas2

Kertokaahan minkälaisiin virheisiin olette sortuneet inssissä? Eli mihin tyssäsi tai vaihtoehtoisesti millaisilla virheillä meni vielä läpi?

47

49194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ope

      Vaikea ruveta yksilöimään virheitä, enemmäkin vaikuttaa millaisia virheitä ja missä tilanteissa niitä tapahtuu.
      Väistämisvelvollisuuden laiminlyönti on pahimmasta päästä, samoin havainnointiin liittyvät virheet. Myös ylinopeuksiin puututaan vahvasti.

      • pelokas2

        Ajattelin lähinnä tämän kaltaisia esimerkkejä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000133&posting=22000000015571681

        Että minkälaisia virheitä nämä on?

        Jotenkin tuolla (autokoulun) ajotunnilla kun asiat on niin harvinaisen yksselitteisiä. Virheet on virheitä eikä ajamisessa ole mitään neuvottelun varaa ja toimintavaihtoehdot on aika vähissä. Ja itsekin ne virheet huomaan ja tunnistan, tosin ikävä kyllä useimmiten jälkikäteen ja varsinkin vasta open muistuttaessa ... ;-)

        Mutta kun ei ole sitä ensimmäistäkään inssiä vielä takana, niin kiinnostaisi, kuinka täydellistä sen ajon pitäisi olla juuri siellä.


      • ope
        pelokas2 kirjoitti:

        Ajattelin lähinnä tämän kaltaisia esimerkkejä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000133&posting=22000000015571681

        Että minkälaisia virheitä nämä on?

        Jotenkin tuolla (autokoulun) ajotunnilla kun asiat on niin harvinaisen yksselitteisiä. Virheet on virheitä eikä ajamisessa ole mitään neuvottelun varaa ja toimintavaihtoehdot on aika vähissä. Ja itsekin ne virheet huomaan ja tunnistan, tosin ikävä kyllä useimmiten jälkikäteen ja varsinkin vasta open muistuttaessa ... ;-)

        Mutta kun ei ole sitä ensimmäistäkään inssiä vielä takana, niin kiinnostaisi, kuinka täydellistä sen ajon pitäisi olla juuri siellä.

        Voin taata, ettet ole ensimmäinen, joka jännittää tutkintoajoa etkä varmasti viimeinen :)

        Tutkinnonvastaanottajat ovat koulutettua, ammattitaitoista porukkaa, joka osaavat erottaa jännityksestä ja tietämättömyydestä aiheutuvat mokat toisistaan. Sitä paitsi, heillä on myös psykologista silmää ja osaavat helpottaa esim. kevyellä jutustelulla lieventää kuljettajakokelaan jännitystä.


      • Kauhulla toiselle kierrokselle

        Varo, ettet aja liian hitailla kierroksilla, varo, ettet töppää mäkilähdössä (käsijarru), varo kaikkia muita, jotka tekevät virheitä tiellä edessäsi,sinä olet aina syyllinen, vaikka miten olisi.

        Varo, ettet jännitä niin paljon, että jalat tärisevät, kuten minulle kävi. Kauheaa ajaa. Kädet tärisivät teoriakokeessa, ja jalat ajokokeessa.

        Varo, ettet lähde liikkeelle käsijarru päällä, kuten minulle kävi. Kauheaa. Mikä virhe. En ole vielä koskaan tehnyt niin. Jännitystä nääs!

        Varo pikkukaupungin keisari-insinööriä. Tiedäthän tyypin? Minä, minä ja vain minä tiedän kaiken autoilusta, älä yritä muuta selittää.

        Varo, jos olet vähääkään epävarma liikenteessä. Älä näytä sitä sille pirulle. Pidä mielessäsi kaistat, vaikka niitä ei näy kaikissa teissä, etenkään maalla. Sinunhan täytyy tietää millilleen, missä on kaista!

        Varo kaistanvaihtoja. Vilkku päälle hyvissä ajoin, sitten kääntele päätä kuin hyrrää ja sitten uskallat vaihtaa sen pirun kaistan. VARO, ETTET TEE SITÄ RYHMITYSALUEELLA..

        Älä mene, jos jossakin vähääkään on epävarmuutta. Kokeessa olet ihan kuin riepunukke. Tiedän tämän. Mikään ei auta, kun vain tärisee ja pelkää. Ja aina se kuljettajakokelas on vikapää muiden virheisiin ja vaaratilanteisiin. Muista se. Sinä olet tomppeli, maksaja ja syypää. Näin se menee.. Suomalaista itsetuntoa parhaimmillaan.


      • Entistä pelokkaampi..
        ope kirjoitti:

        Voin taata, ettet ole ensimmäinen, joka jännittää tutkintoajoa etkä varmasti viimeinen :)

        Tutkinnonvastaanottajat ovat koulutettua, ammattitaitoista porukkaa, joka osaavat erottaa jännityksestä ja tietämättömyydestä aiheutuvat mokat toisistaan. Sitä paitsi, heillä on myös psykologista silmää ja osaavat helpottaa esim. kevyellä jutustelulla lieventää kuljettajakokelaan jännitystä.

        Psykologinen jutustelu alko siihen malliin, että miltäs tää ajaminen nyt yleensä ottaen tuntuu. Paukautin tietysti rehellisesti, että onhan tää aika JÄNNÄÄ. No vastaus oli, että ai että VIELÄKINKÖ? No joo, siinähän sitä sitten miettimään, että olikohan viisasta vastata noin ja jännitys vaan lisääntyi.

        Sit se kyseli, että oonko ajellut ennen autokoulua. No mitähän tähän nyt sitten pitäisi vastata.... Vastasin, että kokeillut olen, siinä se. Lisäks kyseli, että MIKSI päätit lähteä autokouluun. Niiiiin, miksipä tosiaan, huono ajatushan tämä olikin kaiken kaikkiaan, mietiskelin ja vastasin jotain, en edes muista mitä...

        Takaisin päin tullessa erehdyin vielä mainitsemaan, että olipa lyhyet valot. Muutama auto ehti ennen mua ja mä sit pysähyin keltasille(ihan ok enkä millään suurella paniikilla). Vastaus oli, että olishan niistä ehtinyt jos olisit lähtenyt rivakammin. No tiedän kyllä, enkä niitä valoja syyttänytkään.

        Seuraavaksi auto sammukin sitten liikennevaloihin jonkun matkan päästä (tuota edellistä miettiessä, kai). Sainpa sen viimein liikkeelle ja vihreät palo vieläkin. Tässä vaiheessa se sit sano, et olishan se voinu sammua johonkin VAARALLISEMPAANKIN paikkaan. No joo, näin olis voinu käydä, joo :-(

        Eikä se menny sitten läpi. Ei yhtään kovin pahaa kämmiä, mutta sellaisia pikku virheitä vaan liikaa ja loppua kohden koko ajan vaan enemmän. Muutaman ajokerran kuitenkin vaan antoi lisää, että ei kovin huonosti kai mennyt, vaikka siltä tuntuukin.

        Lopuksi tuli vielä kommentti, että kyllä SINUSTAKIN vielä kuski tulee. No niin kyllä olin vähän ajatellutkin, kun sentään inssissä asti jo olin. Itse asiassa tuollaista ajatusta en ollut uskaltanut mieleeni päästääkään, vaikka voihan siinä tietysti niinki käydä ettei tuu. Onkohan siinä mitään ylärajaa, milloin ne käskee lopettamaan... ;-)

        Ajotunnilla on kuulunut kyllä paljon "pahempaakin" ja kaiken aikaa, mutta kun ne kuuluu asiaan, niin ei niistä hermostu. Tuo sen sijaan oli ihan erilainen tilanne ja tuli ihan kamala olo...

        Argh, se vähäinenkin itseluottamus nyt karkas kyllä jonnekin. Mitenkähän sen sais takasin? Toisaalta tää syletys tässä vaan lisääntyy koko ajan, että ajelen sitten ensi kerralla varmaan ylinopeutta ja punasia päin.... Eihän tässä ny tietty mitään nysväreitä olla ei ;-)))


    • maxy

      ne pahimmat virheet ole vilkun käyttämättä jättäminen, väistämisvelvollisuuden jättäminen huimioimatta, havannointi, vanhoilla vihreillä ajo ja myöskin on oltava tarkkana tasa-arvoisissa risteyksissä..

      taitaa kaikista noista melki tulla ns. konflikti merkintä papereihin ja siinä se inssi sitten onkin..tietysti kannattaa ottaa ajoopettaja mukaan jos vaan siltä tuntuu

    • Kebab

      Itsellä auto sammui kerran, kahdesti tulin hieman liian kovaa kolmion takaa risteykseen. Muuten meni ihan ok. Olisin kyllä pystynyt parempaankin, itse asiassa olisi voinut mennä paljonkin paremmin. Kokelaan persoonalla on yllättävän paljon vaikutusta, eli kannattaa olla mahdollisimman sosiaalinen. Niin hassulta kuin se kuulostaakin, se voi pelastaa!

      • tekila

        Siitähän voidaan antaa hylsy jos menee opasteiden yli auto, mulla nyt meni vähän pakostakin, kun tuli jonkinasteen äkkijarrutus, oli yllättävän nopsakat nuolivalot nimittäin,olikohan ne vihreillä sen 2-3 sek :D Mutta se ei sitte varmaa menny liiaks yli (tai jotain) koska läpi meni, mutta siitähän se inssi mainitsi lopussa.
        Mun ajokokeen teemana oli kaistanvaihto, oli aika hiljasta aikaa liikenteessä siihen aikaan,joten ei hirveesti tarvinnu ootella,että pääsee vaihtaa kaistaa.
        Muistaa siinä vaa sitten sen vilkun käytön ja pään käännön siten,ettei auto mene sinne viereiselle kaistalle (siis kun kääntää päätä) jne :-)


    • Heus

      Itse ryhmittäydyin ainakin väärin ja ajoin melkein 20 km/h ylinopeutta... Eli takuuvarmasti pomppas! :) Uusinta inssi menikin jo virheittä läpi...

    • Ninna

      Itelläni ainakin joka ikinen ajotunti opettajani löysi miljoona virhettä ja olin jo ihan paniikissa etten ikinä saa korttia. Kuitenkaan se inssisetä ei sanonut läheskään niistä kaikista virheistä, vaikka ihan samoja virheitä tein kuin aina ajotunnillakin. Ihan hyvä että oli tiukka ope, sainpahan ainakin hyvin selville ne mokat mitä yleensä teen ja nyt olen yrittänyt hankkiutua niistä eroon. Reilun viikon ollut kortti ja tosi paljon on vähentyneet mokat, kun olen saanut harjoitella joka päivä monta tuntia eikä niinkuin autokoulussa kaksi tuntia viikossa.

    • Karina

      ... olin eilen. Pari virhettä tuli mutta kortin sain.
      Inssi ei tykännyt, kun kaistanvaihdossa pälyilin ensin taakseni ja vasta sitten laitoin vilkun päälle. Ja olihan se ihan ymmärrettävää, eihän muut kanssa-autoilijat voi tietää, että haluan vaihtaa kaistaa, jos vaan päätäni kääntelen epävarman oloisena. Sain myös virheen siitä, kun leveällä kaistalla hiljensin vauhtiani ja väistin autoa, joka oli kääntymässä oikealle ja pysähtyi päästämään jalankulkijaa tien yli. Auton perä oli hiukan edessäni. Olisi pitänyt vaan pysähtyä taakse, eikä väistää, vaikka inssi myönsikin, että olin ensin tarkistanut peileistä ettei kukaan ole tulossa rinnalla.
      Helppo sanoa, että ei kannata jännittää inssiä, mutta totta se on. Itse jännitin ihan hirveästi ja heti inssin astuessa autoon kerroin pelostani. Inssi oli varsin rauhallinen ja kertoi, että hänen tarkoituksensa ei ole etsiä virheitäni, vaan ajetaan nyt tämä lenkki ihan rauhassa. Samalla hän rupatteli niitä näitä, eikä ajaessani lainkaan tehnyt merkintöjä ylös ja minusta se oli ok juttu. Minua olisi häirinnyt, jos hän olisi kokoajan raapustellut ylös omia merkintöjään.
      Jopa katsastuskonttorin virkailija oli aivan ihastuttava ja rohkaiseva ennen ajoon lähtöä.
      Itselleni jäi varsin hyvä olo ajon jälkeen, vaikka edelleen tiedän, että oppimista on vielä paljon.

      • ...

        Itsellä ei tullut muita virheitä kuin yhdessä vaiheessa opasteiden seuraaminen, parkkeeraamisen jälkeen käskettiin vain palata maantielle "tuonne suuntaan", " sinä olet kuski, päätät minne mennään" ..meinasin lähteä väärästä risteyksestä eli väärään suuntaan kyseistä maantietä. Oikea tie, väärä risteys. Tutkinnon vastaanottaja kuitenkin huomautti että jatketaan vielä suoraan, joten virhe saatiin korjattua ajoissa. Muuten kaikki meni hyvin ja kortti tuli ekalla kerralla.


    • öljfö

      Mitään virhettä en tehnyt, eli konfliktia ei tullut mutta silti inssi päätti että ajoin epävarmasti ja hylätty tuli!

      • ...

        Eikös se konflikti ole joku vakava juttu, kuten punaisia päin ajaminen, väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen, ylinopeus tai jonkun muun vaaratilanteen aiheuttaminen? Sitten voi tulla näitä v-merkintöjä, eli esim. auto sammuu vaarattomassa paikassa, ajolinjoissa on korjaamisen varaa, ajat liian hiljaa jne. Mutta niitäkään ei saa olla liikaa.

        Mikähän se raja mahtaa olla, tietääkö kukaan?? Ja katsotaanko se kerroissa vai virheiden laadussa. Eli jos sammutan auton kaksi kertaa, saanko 2 V merkintää vai vain yhden? Vai meneekö se yleensäkään ottaen näin?

        Eli ei minullekaan hylyssä tuollaisia konfliktitilanteita tullut vaan pelkkiä v-merkintöjä. Eikö se inssi antanut mitään palautetta tai etkö itse huomaa "pikku"virheitä?


      • ...
        ... kirjoitti:

        Eikös se konflikti ole joku vakava juttu, kuten punaisia päin ajaminen, väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen, ylinopeus tai jonkun muun vaaratilanteen aiheuttaminen? Sitten voi tulla näitä v-merkintöjä, eli esim. auto sammuu vaarattomassa paikassa, ajolinjoissa on korjaamisen varaa, ajat liian hiljaa jne. Mutta niitäkään ei saa olla liikaa.

        Mikähän se raja mahtaa olla, tietääkö kukaan?? Ja katsotaanko se kerroissa vai virheiden laadussa. Eli jos sammutan auton kaksi kertaa, saanko 2 V merkintää vai vain yhden? Vai meneekö se yleensäkään ottaen näin?

        Eli ei minullekaan hylyssä tuollaisia konfliktitilanteita tullut vaan pelkkiä v-merkintöjä. Eikö se inssi antanut mitään palautetta tai etkö itse huomaa "pikku"virheitä?

        ja minusta ainakin ekana päivänä hylyn jälkeen tuntui, että ajelinhan minä kokonaisuudessaan ihan hyvin siellä inssissä, että olipa tyhmää ku hylättiin... mutta kyllä ne virheet jo seuraavana päivänä oli kiitettävästi palautuneet mieleen.


      • mäxy
        ... kirjoitti:

        Eikös se konflikti ole joku vakava juttu, kuten punaisia päin ajaminen, väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen, ylinopeus tai jonkun muun vaaratilanteen aiheuttaminen? Sitten voi tulla näitä v-merkintöjä, eli esim. auto sammuu vaarattomassa paikassa, ajolinjoissa on korjaamisen varaa, ajat liian hiljaa jne. Mutta niitäkään ei saa olla liikaa.

        Mikähän se raja mahtaa olla, tietääkö kukaan?? Ja katsotaanko se kerroissa vai virheiden laadussa. Eli jos sammutan auton kaksi kertaa, saanko 2 V merkintää vai vain yhden? Vai meneekö se yleensäkään ottaen näin?

        Eli ei minullekaan hylyssä tuollaisia konfliktitilanteita tullut vaan pelkkiä v-merkintöjä. Eikö se inssi antanut mitään palautetta tai etkö itse huomaa "pikku"virheitä?

        konflikti merkintä on juurikin että vaara tilanne on syntymässä ja näin ollen "tarkkailija" joutuu puuttumaan ajoon..

        ja mitä tulee noihin pieniin virheisiin niin, vaikkakin monesta tuntuu ehkä siltä että osaa ajaa/ei tehnyt virheitä, niin jos noita virheitä sattuu paljon (tiedä sitten mikä on paljon inssissä) niin silloin oppilas ei ole valmis vielä liikenteeseen yksin, koska jos ei hallitse autoa tarpeeksi hyvin/on ongelmaa havannoinnissa tms. niin sellainen henkilö on liikenteessä vaara itselleen ja ennen kaikkea muille ja näin ollen on syytä saada lisää opetusta..


    • emeeeee

      miulla huomenna inssi ! ajo-ope vaa haukkunu koko autokoulun ajan, eikä itseluottamusta oo kyllä yhtään mennä inssiin. mutta sillä asenteella että "voihan sen uusia"... :D enkä kyllä ihmettele yhtään jos ei läpi mee, on nimittäin paljon vähemmän ajotunteja ku normisti, ku kevarikortti verottaa niitä.. vaikka motolla ja autolla ajaminen on niiiiiin eri asia ku olla ja voi. huoh.

      • ketuttaaa

        nonniin kaikki meni hyvin siihen asti kun pääsin takaisin katsastuskonttorin ja piti peruuttaa parkkiin, no jumalauta sehän sitten osui rotvallin reunaan ja sen takia ei mennyt läpi... parempi onni ens kerralla, 1 ajotunti lisää


    • Hatuton urpo

      Reputin ekalla kerralla siihen, kun en kerran kaistaa vaihtaessani vilkaissut olan yli tuleeko takaa muita autoja (olin seuraillut jo pidemmän aikaa peileistä ettei tiellä edes ole ketään muita). Muuten ajo kuulemma meni moitteettomasti, mutta tuohon minut reputettiin, koska jos siellä olisikin sattunut olemaan joku niin olisi tullut kolari.

    • Mies ratissa

      Mitäköhän ne siellä ajokoulussa nykyään opettaa?? Ajamaan hunommin varmaan jos näin moni reputtaa.. Kunnon ope antaa ajaa itsenäisesti ja sanoo vain jos tulee virheitä. Jos koko ajokoulun ajan sulle kerrotaan että minne pitää mennä, ja mitä kautta niin eihän siinä opi ikinä ajamaan itse. Ja se hermoilu on nyt ihan turhaa.. Rahaa se vaan menee jonkun verran jos homma kusee, tuskin kukaan 18v maksaa sen koulun itse. Jos hermot ei kestä niin ottakaa joku pilleri sitt ku hermona toi homma kusee ihan saletisti! Mutta oletankin että koko ketjussa ei oo monta miestä laittanut viestiä..

      • Yleistät

        Miksi yleistät, että "tuskin kukaan 18v maksaa sen koulun itse." ?
        Kyllä mä ainakin itse maksoin JOKA PENNIN kun itse sitä kävin.
        Onhan noita tietysti lellittyjäkin joille maksetaan autokoulu ja auto molemmat.


      • Vaavo Päärynä
        Yleistät kirjoitti:

        Miksi yleistät, että "tuskin kukaan 18v maksaa sen koulun itse." ?
        Kyllä mä ainakin itse maksoin JOKA PENNIN kun itse sitä kävin.
        Onhan noita tietysti lellittyjäkin joille maksetaan autokoulu ja auto molemmat.

        Niin, koska sinä olet hurja nuori ja maksat kaiken itse! Sinä olet sitä eliittiä joka ei hyväksy apua! "Ei tartte auttaa!" Sinun vertaisia ihmisiä ei tässä maassa paljon ole! Olet omaa luokkaasi!


      • tyttö...
        Yleistät kirjoitti:

        Miksi yleistät, että "tuskin kukaan 18v maksaa sen koulun itse." ?
        Kyllä mä ainakin itse maksoin JOKA PENNIN kun itse sitä kävin.
        Onhan noita tietysti lellittyjäkin joille maksetaan autokoulu ja auto molemmat.

        Ei minullekaan vanhemmat olisi autokoulua koskaan maksaneet vaikka pyysin sitä synttärilahjaksi tai jos osan edes maksaisivat. Itse sen maksoin täysin kesätyörahoistani :) Eipä siinä mitään..


      • Hohoo, eipäs yleistetä. Iskä opettaa minua. 3.6 kirjalliset jonka maksan itse! Jos reputan, maksan myöskin itse. Samoin inssiajon. Ja mulla ei ole varaa reputtaa. :D


      • ndnddndbdjjdskla
        Yleistät kirjoitti:

        Miksi yleistät, että "tuskin kukaan 18v maksaa sen koulun itse." ?
        Kyllä mä ainakin itse maksoin JOKA PENNIN kun itse sitä kävin.
        Onhan noita tietysti lellittyjäkin joille maksetaan autokoulu ja auto molemmat.

        Samoin minä STNA. Pullamössö nuorisoa perkele.


    • ChryslerKuski

      Olin joka kerta niin kauhuissani, että kolmannella kerralla vasta pääsin läpi :D
      Ja nuo töpit johtuivat vain siitä jännityksestä. Ekalla kerralla, Olin peruuttanut parkkiin ja vieressä oli auto, opettaja joutui puuttumaan lähtöön koska meni liian läheltä se lähteminen (ei minun mielestäni, minusta se eukko kyllä huijasi siinä hieman, ja olisinhan minä heti sen kääntänyt pois päin). Noh toisella kerralla ajoin melkein päin punaisia :D heheh...opettaja joutui jarruttamaan. No kolmas kerta sitten meni onglemitta, varmaan se ei enää jännittänyt niin paljon, kun oli jo pari kertaa kokeillut :D
      Ja nyt, vaikka itse sanonkin, olen erittäin hyvä kuski, ja autonkäsittely oli autokoulussa kuulemma erittäin hyvä :) Eikä ole törmäyksen törmäystä millään tavalla missään tullut.

    • Läpi meni

      Ajoin yhdessä vaiheessa liian lujaa, en tosin tiedä paljonko meni yli. Inssi ei huomauttanut mutta "ope" huomautti. Ja sitten takaisin tullessa jyrkässä ylämäessä joku traktori kääntyi eteeni enkä uskaltanut vaihtaa pienemmälle (tavallissessa ajossa olisin vaihtanut mutta inssi jänskätti enkä uskaltanut riskeerata) onneksi autossa riitti vääntöä. Mutta inssi sitten mainitsi että ei kovin taloudellisesti mennyt.

      • ekalla läpi

        Sääntö nro 1: älä aja ylinopeutta, hiljaisesta vauhdista ei voi reputtaa
        2: katso ympärillesi, seuraa muuta liikennettä - jos ei muuta, niin pyöritä päätäsi liioitellusti (kuulostaa hölmöltä ja tekopyhältä, mutta muista, että et opi oikeasti ajamaan inssissä, vaan vasta sen jälkeen saat luvan ajaa itsenäisesti ja inssi arvioi sinun käyttäytymistäsi liikenteessä. Et vielä voi osata kaikkea, mutta yritä edes näyttää siltä -inssin uusiminen ei tee sinusta parempaa kuskia, oikea harjoitus ja kokemus tekee)
        3: ennakoi tilanteet, inssi yleensä ajetaan ympäristössä, jossa ole ajanut autokoulusi, älä yritä vähällä kokemuksella olla kaikkitietävä (itse sain monta H-merkintää sillä, että olin ollut samassa paikassa tai tilanteessa aiemmin ja osasi vanhan perusteella ajaa oikein, käyttäytyä oikein ja ennakoida oikein enkä menettänyt hermojani tai ajokykyäni esim. auton sammuessa Kallion jyrkissä ylämäkiristeyksissä -en edes maininnut asiasta vaan starttasin uudelleen ja jatkoin hitaan varovaisesti matkaani ja inssi kehui jälkikäteen asennettani liikenteessä. Suurempi virhe on hätääntyä ja hermostua, mahdolliset virheet pitää ottaa haltuun ja jatkaa kaikille turvallisesti eteen päin -ihan sama vaikka hitaastikin)
        4: Inssi ei halua reputtaa sinua vaan arvioi ajon turvallisuutta, mikä on myös sitä että sinä käyttäydyt rauhallisesti, etkä rupea hermoilemaan inssitilanteessa -tällä arvioidaan tulevaa kypsyyttäsi itsenäisenä kuskina. MUISTA se.

        Ja ennen kaikkea -Tee se, minkä osaat. Osaat jo kaiken tarvittavan. Älä yritä taidoillesi liian suuria nopeuksia tai tiukkoja paikkoja, koska sinulta ei sitä odoteta.

        Ja tsemppiä!!!!!!!!!!!!!!!


      • onnekas?
        ekalla läpi kirjoitti:

        Sääntö nro 1: älä aja ylinopeutta, hiljaisesta vauhdista ei voi reputtaa
        2: katso ympärillesi, seuraa muuta liikennettä - jos ei muuta, niin pyöritä päätäsi liioitellusti (kuulostaa hölmöltä ja tekopyhältä, mutta muista, että et opi oikeasti ajamaan inssissä, vaan vasta sen jälkeen saat luvan ajaa itsenäisesti ja inssi arvioi sinun käyttäytymistäsi liikenteessä. Et vielä voi osata kaikkea, mutta yritä edes näyttää siltä -inssin uusiminen ei tee sinusta parempaa kuskia, oikea harjoitus ja kokemus tekee)
        3: ennakoi tilanteet, inssi yleensä ajetaan ympäristössä, jossa ole ajanut autokoulusi, älä yritä vähällä kokemuksella olla kaikkitietävä (itse sain monta H-merkintää sillä, että olin ollut samassa paikassa tai tilanteessa aiemmin ja osasi vanhan perusteella ajaa oikein, käyttäytyä oikein ja ennakoida oikein enkä menettänyt hermojani tai ajokykyäni esim. auton sammuessa Kallion jyrkissä ylämäkiristeyksissä -en edes maininnut asiasta vaan starttasin uudelleen ja jatkoin hitaan varovaisesti matkaani ja inssi kehui jälkikäteen asennettani liikenteessä. Suurempi virhe on hätääntyä ja hermostua, mahdolliset virheet pitää ottaa haltuun ja jatkaa kaikille turvallisesti eteen päin -ihan sama vaikka hitaastikin)
        4: Inssi ei halua reputtaa sinua vaan arvioi ajon turvallisuutta, mikä on myös sitä että sinä käyttäydyt rauhallisesti, etkä rupea hermoilemaan inssitilanteessa -tällä arvioidaan tulevaa kypsyyttäsi itsenäisenä kuskina. MUISTA se.

        Ja ennen kaikkea -Tee se, minkä osaat. Osaat jo kaiken tarvittavan. Älä yritä taidoillesi liian suuria nopeuksia tai tiukkoja paikkoja, koska sinulta ei sitä odoteta.

        Ja tsemppiä!!!!!!!!!!!!!!!

        Itse kävin eilen ajelemassa inssiä.. jäi yks oikeelta tuleva väistämättä, stoppasin keskelle risteystä nii ettei se sit päässy sieltä enää tulemaan... sit 80 alueella reilut satalasissa.. viimesissä liikennevaloissa jarrut pohjaan ku vaihtuki punaset ja toinen auto melkeen perään. Siitä sit katsastusaseman pihaan ja kortti taskuun :D kävi EHKÄ pieni tuuri ton katsastusmiehen kans että tommosella ajolla anto kortin. Ollaan kavereitten kans naurettu että jos joku poika ois nuo samat virheet tehny nii ei varman ois päästäny :D


      • Tuli vaa mielee...
        onnekas? kirjoitti:

        Itse kävin eilen ajelemassa inssiä.. jäi yks oikeelta tuleva väistämättä, stoppasin keskelle risteystä nii ettei se sit päässy sieltä enää tulemaan... sit 80 alueella reilut satalasissa.. viimesissä liikennevaloissa jarrut pohjaan ku vaihtuki punaset ja toinen auto melkeen perään. Siitä sit katsastusaseman pihaan ja kortti taskuun :D kävi EHKÄ pieni tuuri ton katsastusmiehen kans että tommosella ajolla anto kortin. Ollaan kavereitten kans naurettu että jos joku poika ois nuo samat virheet tehny nii ei varman ois päästäny :D

        Maksoitko kortin rahalla vai jollain muulla? Joka tapauksessa inssi sietäisi saada kenkää, jos ei muuten niin lahjusten vastaanottamisesta. Tuossa on jo niin monta konfliktin merkintää että ei pitäisi kuurosokeankaan inssin päästää läpi. Tai sitten elät jossain muussa todellisuudessa kun missä me muut eletään. Joku tässä nyt mättää.

        En ole mies. Oman inssini pääsin ekalla läpi yhdellä pienellä virheellä. Ihan nyt vaan näin ohimennen.


    • PANIIKKI!

      apua oon erittäin paniikissa tulevasta inssistä! välillä ajo sujui moitteettomasti ajotunnilla ja välillä olin erittäin hukassa auton hallinnan kanssa (sammui tielle, peruutukset,mäkilähdöt ym.)
      pelkään että paniikki pilaa kaiken, koska petyn helposti niin voi olla että 2 yrityksellä en edes jaksa yrittää sillä olen valmiiksi jo 'turha toivo' asenteella.
      Olen ajanut kaikki ajotunnit jo enkä niiiin suuria virheitä ole mielestäni ajaessani tehnyt, mutta opettaja on joutunut useasti painamaan jarrua. Olisiko kenelläkään vinkkejä vielä miten saisin itseni tsempattua inssiin ja mitä kaikkea on huomioitava, esimerkiksi inssin läpäisyykin saattaa arvioijalla olla suuri merkitys...
      APUA

      • ..MYÖS

        .. JA MITKÄ ovat semmoisia syitä mistä inssi mahdollisesti hylätään ( en tarkoita itsestään selviä asioita vaan semmoisia pikkutarkkoja ,mistä virheen mahdollisesti voi ottaa ja mulkku-arvioitsija niin tekee..) että osaisin valmistautua KAIKKEEN


    • jarkkoaottaapäähän

      Vähän vajaa viikko sitten oli oma B-kortin inssi. Kaikki ajotunnit ovat menneet todella hyvin, kytkimen, vaihteiden ja ylipäätänsä auton ajaminen menee kuin vettä vaan. Viimesellä ajotunnillakin ope tokas että mulla ei tule olemaan kyllä minkään näkösiä ongelmia sen inssin kanssa, että nou hätä.

      Noh, siinä sitten odoteltiin inssin setää konttorin pihassa melkein 20min kun se oli myöhässä. Sitten kun hän vihdoin tuli, ärisi hän jo valmiiksi mm. kuinka edellinen tyttö oli tunaroinut edellisen inssin taskuparkilla, ja oli muutenkin jo valmiiksi ihan pirun ärsyyntyneen olonen. Siinä sitten odottelin että herra täyttelee lappujaan ja pyytää multa ehkä henkkareita, niin yhtäkkiä hän ärähtää kovalla äänellä "NOH LÄHETÄÄNKÖ ME?!". Minä siinä sitten rauhassa lähin ajeleen ja koko pätkä menikin mielestäni todella hyvin, lukuunottamatta yhtä liittymää mäessä jossa meinas vähän auton veto loppua, mutta korjasin sen heti ja mainitsinkin asiasta että huomasin mokan ite. Äijä vaan tuijotti eteenpäin otsa rutulla. Lopussa vielä vedettiin kulmaperuutus ja taskuparkki, jotka menivät todella hyvin ja ripeästi, olin jo ihan onnessani että kohta saan sen kortin kouraan.

      Sitten se totuuden hetki. Äijä alko kovin vihasena selittämään siitä yhdestä mokasta vaihteiden kanssa, liityttäessä tielle jossa en ihan heti suuren vaihteen takia onnistunut nostamaan nopeuttani sataseen. "MITÄ JOS SIELTÄ OLISI TULLUT JOKU? JOS SIELTÄ OLISI TULLUT JOKU NIIN HÄN OLISI JOUTUNUT TEKEMÄÄN VÄISTÖLIIKKEEN". Totesin siinä sitten että huomasin kyllä virheeni, mutta eipä sieltä onneksi ketään tullut, ja koko virhe meni aivan täysin jännityksen piikkiin. Setä oli hetken aikaa hiljaa kunnes tokasi että "Ajokoe on hylätty, tuon kyseisen virheen takia sekä liian suuren vaihteen käytön takia, joka kertoo että et hallitse auton käyttöä vielä täydellisesti"

      Minulla loksahti leuka aivan ammolleen tässä kohdalla, kun tuo yksi virhe pelkän jännityksen takia pilasi muuten lähes erinomaisen ajoni. Siinä sitten se ukko tuikkas mulle paprut kouraan ja sano että "Nimi tuohon, niin pääsen kahvitauolle.". Ihan suoraan sanottunu teki mieli tuikata se kynä hänen rinnastaan läpi, mutta siinä sitten rauhassa kirjotin nimeni alle. Ukko anto KOLME lisäajotuntia tuon virheen takia. Oma opettajakin oli ymmällään.

      Että semmosta, vissiin vaikuttaa tuo inssien oma mielentila tuohon päätökseen aika paljon. Ja mikä tässä eniten ottaa päähän on se, että itsellä ei ole yhtään sanaa sanottavana siihen päälle. Perkele että ottaa päähän. Noh, huomenna uus koe, jos tulee hylsy niin homma menee jäihin toistaiseksi ku rahat loppuu.

    • Joni238

      Paras keino on jutella sen inssi-opettajan kanssa, minä juttelin koko matkan ajan :) juttelin kaikenlaisista jutuista, työstäni ja koulustani ja kaikenlaisista jutuista, me sitten siinä lopussa vain naureskeltiin, että tää ajohan on mennyt jo ohi xD.. noh, sittenhän se sanoi, että voin käydä hakemassa poliisilaitokselta ajokortin, että onneksi olkoon! :)

      Niin, ja tulihan minullakin virheitä siinä ajossa, mutta kun oli mukava jutella sen opettajan kanssa ja muutenkin oli koko kaveri mukava, niin ei yhtään etes haitannut sekään, että jännitti ja oli epävarma siinä. :)

      Kaikenkaikkiaan, ajo meni tosi mukavasti siinä jutellessa kaikenlaisia juttuja.. suosittelen kaikille juttelemista :)

      Turvallisia ajoja kaikille :) kiitos..

    • pdfgh

      Muuten hyvä neuvo jutustella tutvon kanssa, mutta jos kohdalle sattuu sellainen tuppisuu, niin tyhjästä on paha nyhjästä. Kannattaa kuitenkin todeta ääneen siinä ajon aikana esim. "katos vaan kun tulee taas viissataa mopoilijaa.."

      mulla pomppas eka inssi, kun en katsonut tarpeeksi peiliin kaistanvaihdossa (käänsin kyllä päätä, mutta ilmeisesti auton tolppa oli näkemäesteenä) ja siinä oli joku liian lähellä. Inssi ei puuttunut ajoon, mutta sen luokan moka se oli että homma tyssäs siihen. Jäi loppujen lopuksi pienestä kiinni. Pahinta oli, etten edes itse huomannut koko juttua. Se oli kyllä opettavaista, pääsin tokalla läpi vaikka hermoilin puolet inssistä ja koko ajan oli tunne ettei tää kyllä enää mee.. Se meni ja tutvokin näki että paineen helpottaessa ajan paremmin (en siis tehnyt hermoillessakaan mitään älytöntä, kun muistin että katsoa täytyy kun kaistaa vaihdetaan ja pidin sivusuunnassa enemmän etäisyyttä pysäköityihin).

      Eka tutvo oli hiljainen, toinen taas puhutti aika paljon, mikä lievensi kyllä sitä hermoilua :)

    • PrumPrum

      Kaksi viikkoa sitten inssi, joka meni läpi. Kaistan valinnasta pieni huomautus, mutta muuten ei ongelmia... Mitä nyt auto sammui kaksi kertaa ja peruutusta veivasin aika pitkään (autokoulun ope vaan aina sano, että ei ole väliä kuinka monta kertaa kokeilee kunhan lopputulos on oikea).

      Tutkinnon vastaanottaja mukava vanhempi setä, joka höpötti koko ajan jotain. Välillä olisi tehnyt mieli sanoa, että "ole nyt jo hiljaa niin voin keskittyä". Omista virheistä kannattaa puhua ääneen niin inssi tietää, että ne on huomannut. Sanoin myös heti alkuunsa, että ei kannata ihmetellä jos kiroilen välillä ajaessa, kun joko itse tai joku muu töpeksii... tutkinnon vastaanottaja vaan naureskeli, että eipä se mitään haittaa jos se ei ajamiseen vaikuta.

    • Pissed<3

      Mulla oli tänään inssi, ei mennyt läpi.
      Auto ei sammunut eikä tullut mitään konflikteja, mutta virhe tuli siitä etten tehnyt poikkeuskäännöstä missä se olisi pitänyt tehdä. Kaista-ajosta hyvä suoritus eli H.

      Olin siis opetusluvalla ja mun isä oli kyllä opettanut yhden asian totaalisesti pieleen(siirtymävilkku kaistan keskeltä oikeaan laitaan vasemmalle kääntymisen jälkeen), lisäksi kerran ryhmittäydyin liian kauaksi reunakivestä. Mutta ei se laittanut silti kuin sen yhden V:n sinne ruudukkoon ja silti en päässy läpi.

      Lisäks se naikkonen alko vineemään just suunnitelmallisuudesta ja havainnoinnista. Käänsin oikeesti päätäni ku joku pöllö ja päästin enemmän jalankulkijoita tien yli kuin koskaan :D mutta se suunnitelmallisuudjuttu oli kyllä totta.

      Aikalailla se naikkonen otti homman siis omiin leipiinsä(tuntu että se oli päättäny jo ennen inssiä että noita en kyllä päästä läpi), mutta toisaalta, työtänsähän seki vaan tekee.

      Maanantaina uusinta.

      • Pissed<3

        Niinja se vielä että mulle annettiin KUUSI ajokertaa lisää. Ei siis tuntia, mutta kertoja, sano että ne voi olla vaikka 10 min pätkiä.


    • blondi joo

      Minulla sammui auto useita kertoja inssin aikana sekä moottoritielle liityttäessä jäi suuntavilkku vilkkaamaan monen km ajaksi kunnes inssi kehoitti poistamaan. Sain kortin. Tämä kesällä 2011.

    • lucky bastards

      hienoa että teillä menee auton kanssa ajot kivasti jutellessa inssin kanssa..pahempi juttu vaan ajaa iso A kortti kun ukko ajaa koko ajan omalla pyörällään takana ja huutelee että "JUMALAUTA TEIT TAAS VÄÄRIN" :)

      • autoileva1

        Mulla oli inssi eilen ja läpi meni, vaikka tein kaksi aika pahaa virhettä. Ensimmäinen oli heti inssin alussa, kun inssi antoi ohjeen "käänny seuraavasta vasemmalle", kyseinen käännös oli alamäessä ja mutkassa ja jännitin niin paljon, että vasta juuri sen käännöksen kohdalla tajusin ja sanoin "ai vasemmalle" ja koukkasin samantien ryhmittymään siihen.
        No sitten menikin jonkun aikaa tosi hyvin, auto sammui kerran, mutta se ei minua paljon huolettanut, kun rauhallisesti vaan käynnistää uudelleen. Paha virhe sattui sitten, kun tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tuli auto ja todella viime hetkellä jouduin tekemään melko voimakkaan jarrutuksen. Inssi oli todella kärsivällinen, ja antoi minun ajaa loppuun asti, vaikka hänellä olisi ollut enää todella vähän aikaa painaa jarrua, jos en olisi itse sitä tajunnut. Hän sanoi myös, että äkkijarrutuksesta joudutaan aina hylkäämään, ja kyseinen jarrutus pystyttiin vielä juuri ja juuri katsomaan ei-äkkijärrutukseksi. Sitten hän ajatti minua teollisuusalueella, jossa on paljon tasa-arvoisia risteyksiä, jotta hän näki, että osaan huomioida ne. Joten innssiin mahtui tosi mallikasta ajoa, ja sitten pari virhettä.
        Lopulta sain merkinnän H kevyen liikenteen huomioinnista ja V tasa-arvoisen risteyksen kohdalle (havainnointi viime hetkellä). Minulla olisi ollut mahdollisuus ajaa virheetön inssi, mutta ilmeisesti jänitys laitoi vähän mokailemaan. Eilen sitten ajelin koko päivän autolla ja ihan hyvin se sujuu. Pyrkimys on kehittyä hyväksi kuljettajaksi.

        Ja kaikki inssiin menijät, minulle auttoi näiden risteysasioiden omaksuminen: (korjatkaa jos olen väärässä)

        - vasemmalle käännyttäessä: väistetään suoraa menevät ja kevyt liikenne
        - oikeallelle käännyttäessä: väistetään kevyt liikenne ja kurkataan kuollut kulma kevyen liikenteen varalta oikean olan yli (tästä sain luultavasti H-merkinnän).

        Onnea kaikille inssiin menijöille!


    • eilen kortin saanut

      En päässyt 1 läpi
      Virheitä oli ajolinjojen epävakaus ja 1 kerran jäin sulkuviivan päälle
      2 kerralla pääsin läpi
      Virheitä oli yksi, jännitti nii paljon että aloin säätämään vaihteiden kanssa ym.

      Tutvot on tosi erilaisia!

    • rtgr trgreg

      Sanotaan näin että inssissä saa tehdä virheitä, jotka teoriakokeessa saattaa johtaa jopa hylkäykseen.

      Inssissä ei tule hylkäystä jos

      A Et lähde ohittamaan kun peilistä näkyy vain vetistä suttua

      B Et lähde hoittamaan ylämäkeen katkoviivan kohdalla

      C Et aja vasemmalta alamäkeen tulevan polkupyöräilevän lapsen yli

      Mutta teoriakokeessa jokainen noista olisi virheen arvoinen teko

    • Jännittää

      Mulla on inssi muutaman päivän päästä ja mietin voiko saada hylkäyksen jos ajaa liian varovasti. Siis jos vaikka hiljentää jo paljon ennen risteystä ja odottaa kaukaakin tulevat autot ennenkuin ylittää tien tai jos ei ole varma pitääkö suojatien eteen pysähtyä niin yms.

    • pian inssiin

      Uskoisin, että voi, sillä se häiritsee liikenteen sujuvuutta ja kertoo kokelaan epävarmuudesta. Ainakin oma ajo-opettajani huomauttelee, että olen arka kun ajan hitaasti, vaikka olen omasta mielestäni vain varovainen. Olisihan se ihan kiva, jos hän kertoisi myös, mikä on näiden ero. Itse kun en aja hitaasti siksi, että en uskaltaisi ajaa kovempaa, vaan siksi, että olen tietoisesti tehnyt päätöksen ajaa varovaisesti.

      Tietenkin on parempi olla liian varovainen kuin varomaton, mutta en sitten tiedä, missä menee raja.

    • Jännittäjä

      No mä sain insseissä kolme hylsyä ja neljännellä meni läpi.
      1. Ensimmäisessä inssissä olin niin hermostunut, että kun lähdin autokoulun pihasta, niin menin suoraan väärälle puolen tietä ja ajoin ihan onnellisena siis vastaantulevien kaistalla melkein korttelin verran, kunnes tajusin mokani, vai oliko se inssi joka siinä vaiheessa oikaisi minua. Muuten koe olisi mennyt kyllä läpi (se ajettiin loppuun). Mulla on aina ollut vaikeuksia oikean ja vasemman hahmottamisessa, mutta ei koskaan aikaisemmin liikenteessä.
      2. Toisessa inssissä se tutkinon vastaanottaja oli oikea k***pää. Alkuun se ihmetteli, että miksi sulla on niin vähän ajotunteja. Sanoin, että siksi on, kun mulla on jenkkikortti. Se alko suoraan huutaan mulle, että ei täällä ole ollut tapana päästää millään kepulikonsteilla läpi, eihän sulla ole edes turvavyöt päällä (auto ei ollut edes käynnissä vielä silloin). Kaiken kaikkiaan se huusi koko ajan. Mitään sen kummempaa virhettä en tehnyt, mutta se kirjoitti papreihin, että epävarma ajo. Myöhemmin kuulin, että kyseinen kaveri oli saanut huomautuksen samantyyppisestä toiminnasta.
      3. Kolmannella kerralla olin edellisten kertojen jälkeen todella hermostunut. Autokoulunopettaja tuli mukaan takapenkille. Mentiikin melkolailla suoraan Pitäjänmäen liikenneympyrään, missä mokasin. Se oli ihan selvä hylsy. En vaan hahmottanut sitä ympyrää tarpeeksi ja olisin vetänyt suoraan jonkun kylkeen ellei inssi olisi painanut jarrua. Ihan selvä hylsy ja perusteltu sellainen.
      4. Neljäs kerta meni jännityksestä huolimatta aikalailla hyvin. Sain kortin.

      Olen inssin jälkeen ajanut nyt 30 vuotta ja missään onnettomuudessa en ole ollut mukana. Omaa autoa kolhin jonkun kerran nuorena pojanjolppina, kun olen ajanut liian suurella tilannenopeudella keliin nähden (kaarteessa kaiteeseen liukkaalla tms.) tai parkkihallissa tolppaan, mutta muita autoja en ole kolhinut.

      Olen ajanut New Yorkin ruuhkissa (jossa ajetaan todella kovaa ja pienillä turvaväleillä mm tunneleissa), Pariisin riemukaarella ja Lissabonin ruuhkissa ongelmitta, muutamia kansainvälisiä paikkoja mainitakseni, jotka ovat hieman haastavampia kuin kotikulmat (Pitäjänmäen liikenneympyrä) Helsingissä. Yksi kultainen sääntö on se, että jos ryhmityt väärin, niin älä viime hetkellä yritä korjata tilannetta. Aiheutat vain hirveän härdellin. Aja sitten väärään suuntaan ja palaa sitten takaisin uuden yrityksen kanssa. Ehkä siinä tuhraantuu aikaa, mutta ainakaan et aiheuta vaaraa tai raivoa kanssa-autoilijoille.

      Sen olen oppinut, että loppupeleissä on tärkeintä liikkua liikennevirran mukana, niin että mitä tahansa teetkin, niin toimintasi on helposti ennustettavissa (suuntavilkut ajoissa, hiljennys ajoissa). Samalla pitää oppia "lukemaan" muiden käytöstä. Vaikenta on pyörälijät. Niiden toimintaa voi olla joskus hankala ennakoida, joten siksi niiden kanssa kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta, eikä niinkään miettiä sitä "kuka on oikeassa".

    • Kiihdytyskaistapuuttui

      Hylkäykseen johtava virhe mulla oli päätielle liittyminen ja en huomannu et kiihdytyskaista puuttu kokonaan eli mun ois pitäny pysähtyä ja varmistaa ettei vasemmalta tullu ketää. No mun tuurilla sieltä vasemmalta sattu just tulemaan rekka jota inssikään ei nähny (ei jarruttanu). Hoidin ite tilanteen viime hetkellä, mutta hylky siitä tuli. Pari muuta virhettä jostain ajolinjoista sekä kevyen liikenteen väistämisestä. Ei muuta. Uutta yritystä 22.12.2017.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2881
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe