Olen päättänyt vaihtaa veneeni astetta isompaan versioon ensi kesäksi. Mulla on yamarinin 5150 ja olen miettinyt sen vaihtamista yamarinin 6110. Olin jo henkisesti päätynyt 6110 kunnes ns."alan miehet" sekoittivat pakkaa väittämällä että 6420 on NIIN paljon parempi ettei vanhaa kehitysmallia kannata ostaa. Jotain kehitystä on varmaan tapahtunut mutta onko se niin huomattava että kannattaa pulittaa 6-8000 enemmän. Mukava olisi kuulla mielipiteitä teiltä jolla on kokemusta eikä ole oma lehmä ojassa.
yamarin 6110 vai 6420
9
12112
Vastaukset
- jamppa50
Itse pohdiskelin samaa asiaa tässä jokin aika sitten. Omat kokemukseni kyseisistä veneistä rajoittuivat koeajoihin viime kesänä. Niiden perusteella 6420 vaikutti hiukan tukevammalta kuin 6110. En tiedä onko oikeasti näin, koska koeajoni ajoittuivat sen verran pitkän ajan päähän toisistaan ettei tarkkaa vertailua saanut tehtyä.
Sen verran voinee sanoa, että 6420:ssa veneen peräosa on selvästi fiksummin muotoiltu. 6110:ssä joutuu kurottelemaan köysiä, eikä perästä juuri voi kulkea. Myös materiaalit ovat 6420:ssa mielestäni paremmat.- apollo
Kiitos, tämä oli minulle uutta tietoa! Perheeseen kuuluu 3 lasta joten kaikki ylimääräinen tila veneessä on tarpeellista!
Itse tiedän sen verran että uudessa 6420:ssa on jyrkempi V-pohja joten kovemmassa aallokossa se hakkaa vähemmän ja tekee veneestä "kuivemman" kun 6110.
Päädyitkö itse mihin veneeseen? - jamppa50
apollo kirjoitti:
Kiitos, tämä oli minulle uutta tietoa! Perheeseen kuuluu 3 lasta joten kaikki ylimääräinen tila veneessä on tarpeellista!
Itse tiedän sen verran että uudessa 6420:ssa on jyrkempi V-pohja joten kovemmassa aallokossa se hakkaa vähemmän ja tekee veneestä "kuivemman" kun 6110.
Päädyitkö itse mihin veneeseen?Tein itse sellaisen ratkaisun, että ostin uuden 64 DC:n 200 HPDI moottorilla. Käytettyjen 6420:en hintataso tuntui niin korkealta, etten nähnyt järkeä sellaista hankkia, koska hintaero uuteen pakettiin oli loppujen lopuksi varsin pieni. Toki uuteen tulee aina varusteita päälle, jotka nostavat hintaa, mutta uusi on toisaalta aina uusi ja tietää miten sitä on pidetty alusta alkaen.
- Täälläkin
Nimittäin 6420 kiinnostaa kovasti. Vähän vaan kiusaa ajatus että ovatko vastaavat jenkit jykevämmän tuntuisia? Joku täällä kertoi päätyneensä tukevampaan SeaRayhyn kun Yamarin tuntui "helisevältä". Koneeksi tekisi mieli 200 HDPI jammua, mutta onkohan siinä läpitunkevampi melu kuin nelareissa?
- asia on
Ihan ylimainostettu tuote Suomessa Yamarin. 64:nenkin on varsin teräväliikkeinen ja rämisevä aallokossa silloin kun aallonkorkeus lähentelee metriä. Ja se ei loppujen lopuksi ole merellä kovinkaan harvinaista, pikemminkin päinvastoin. Kyllä kovasti kehutaan "ajo-ominaisuuksia" ja kuinka paljon ottaa huippuja, mutta kun aniharvoin sellaista nopeutta pystyy oikeasti pitämään yllä mukavasti. Mieluummin vene joka on vaikka huippunopeudessa 5 solmua hitaampi, mutta jolla sitten oikesti voi mennä kun on keliä. Ja kyllä, esimerkiksi uudet samankokoiset Sea Rayt ovat parempia. Eikä tämä ole mitään lööperiä vaan ihan koettua totta. Kokeilkaa vaikka itse.
- jamppa50
Sinun täytyy miettiä omia mieltymyksiäsi ja tarpeitasi valintaa tehdessä. On nimittäin totta, että tietyt jenkit ovat ajo-ominaisuuksiltaan kotimaisia parempia. Normaalikeleillä ero ei mielestäni ole kovin suuri, mutta kelin kovetessa ero kasvaa. Toisaalta jenkit ovat jenkkejä sisustuksen ja tiettyjen muiden ratkaisujen osalta - tyylistä joko pitää tai sitten ei. Vertaile kuitenkin rohkeasti ja tee oma valinta.
200 HPDI jammu on matkanopeuksilla melutasoltaan suunnilleen samanlainen nelarin kanssa. Hiljaisilla nopeuksilla ja tyhjäkäynnillä nelari vie voiton, mutta dc tyyppisessä veneessä tällä ei ole suurta merkitystä. HPDI on nelariin verrattuna mukavampi ajaa, koska se vastaa kaasuun paremmin ja on hieman ripeämmän tuntuinen. - Dcrs
asia on kirjoitti:
Ihan ylimainostettu tuote Suomessa Yamarin. 64:nenkin on varsin teräväliikkeinen ja rämisevä aallokossa silloin kun aallonkorkeus lähentelee metriä. Ja se ei loppujen lopuksi ole merellä kovinkaan harvinaista, pikemminkin päinvastoin. Kyllä kovasti kehutaan "ajo-ominaisuuksia" ja kuinka paljon ottaa huippuja, mutta kun aniharvoin sellaista nopeutta pystyy oikeasti pitämään yllä mukavasti. Mieluummin vene joka on vaikka huippunopeudessa 5 solmua hitaampi, mutta jolla sitten oikesti voi mennä kun on keliä. Ja kyllä, esimerkiksi uudet samankokoiset Sea Rayt ovat parempia. Eikä tämä ole mitään lööperiä vaan ihan koettua totta. Kokeilkaa vaikka itse.
On ymmärrettävää että esim 22 ft searay menee pehmeämmin, jos siinä on massaakin liki 2 tn. Pysyyköhän ero, jos katsotaan massaltaan samankokoista jenkkiä kuin yam.? Yamarinissahan on pohjan v-kulmaa enemmänkin kuin keskiverto jenkissä. Vai onko niin, että jenkkien pohjan laminaattipaksuudet ovat ainakin laatumerkeissä suuremmat, josta jämäkkyys?
- rmclaren
Ajelin pari kesää 6110:llä 200hv 2-tkoneella. Hyvä paatti, mutta:
-keulahytin luukku todellinen giljotiini, jos unohtuu lähdössä pystyasentoon. Etenkin lasten kanssa oltava tässä tosi varvainen. Pahimmassa tapauksessa sormet poikki. näkyi olevan samaa designia messuvene helmikuussa.
-samaisen hytin pystyovi rämisee ja resonoi äänekkäästi hiljasilla kierroksilla. eikä se pysy lukituksessaan auki ollessa, jos ajat kovemmassa kelissä. halpa ja huonosti toteutettu kumpikin luukku.
-200hv on liikaa tehoa. ulostirmmattuna kone saa saa rungon "yliplaaniin". eli on niin vähän enään vedessä, että iltatyynella kun ajaa tuulen vireeseen, lähtee paatti tuulen mukaan ja tekee yllättävän sivuttaisliikkeen vaikka pitää ratista hyvin kiinni. testasin tämän pariin otteeseen, kun en aluksi tätä ymmärtänyt. tosin, tällöin pitää ajaa jotakuinkin hana auki...
-kovassa kelissä hyvä ajaa, kunhan painaa keulan trimmillä alas, jotta keula saa halkoa aallot. ei siinä ehdi vesi sisään, kun olet ehtinyt alta jo pakoon.
-reilu tonnin paino tuntuu vakaudessa vs. parin tonnin reiskat kun sinne kovempaan keliin lähtee. eli rohkeesti vaan rummutteleen kylkiä. kyllä äkkiä oppii tunnistaan ohuet rungot. aloita vaikka beneteausta, jotka on todellista ns. pierunkuorta. yammut on jo parempia, mutta koputtele ne reiskan kyljet kanssa. painoa saa olla, kuten tehoreserviä, mieluummin vähän liikaa kun liian vähän. muuten kyytiläiset saa ikäviä iskuja takamukseen ja alaselkään.
-parin lapsen kanssa tilat riittää just. kolmen kanssa tulee ahdasta nopeesti. eli katsele myös käytettyjä isompia, kuten esim sea rayt. kolmen kympin alle lähtee ihan toimivia reiskoja. Onpahan sitten hyttejä, mihin laittaa tappelupukarit jäähylle =)
-jostain pääsi sadevesi pilssiin. ihan mysteeri. jopa kauppias kävi katsomassa ja AMT:n pojatkin. ei löytynyt reittiä. eli seuraa pilssiä, jos paatin ostat.
-samaa mieltä takapään köysibokseista. ongelmaa pahentaa pienet aukot ja muutenkin pieni koko. ankkuri turhan hankala saada ujutettua sisään. sama moga myös uudessa 74DC:ssä (terveiset keskoon).
-painohan tuo vakautta. tonnin runko 40 solmun nopeudessa lyhyellä vesilinjalla on aika kevyttä tavaraa. ks. yllä se "yliplanaus". itse ajelen vanhalla norjalaisella juuri tuon jykevyyden ja painon takia. en oo katunu vaihtoa.- Audibat
Kun tässä on vuosien varrella tullut jonkin verran kokemusta venehommista ja edessä on uuden veneen hankinta meriolosuhteisiin, niin olisin mielelläni kuullut edellisen kommentoijan suosituksia jenkkivenevaihtoehdoista?
Yamarin 6110 on harkinnassa vakavasti ja olen huomenna menossa sellaista jo ostotarkoituksissa katsomaan. Edellinen Sea Ray 268 oli mahtava vene, mutta erilaiset vanhan veneen moottoriongelmat saivat minut karttamaan moisia vehkeitä tyystin. Siksi ehkä pienimuotoista allergiaa jenkkejä kohtaan, mutta jos osaisin verrata 6110 Yamarinia paremmin nykypäivän jenkki vastaaviin, niin ehkä sitä voisi etsiskellä sellaisia.
Eli kerrohan suosituksia malleista/merkeistä. Ideaali vene ollut jo vuosia Chris Craftin 245 Limited, mutta kun ei niitä tahdo löytyä rempatuilla koneilla ja kunnossa oikein mistään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225604- 324940
- 292834
- 342384
- 372078
- 152038
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121621
- 261582
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291509