Diformin ja sivuvaikutuksia?

Diabeetikon vaimo

MIehelläni on 2 tyypin diabetes. JA hänellä on käytössä diformin. Nyt kysyisinkin että onko teillä diformin käyttäjillä ilmennyt sellaisia sivuoireita kuin sappinesteen nousua ruokatorveen tai mahaportin läpän toimintahäiriöitä?

MIehelläni nimittäin oli tällaisia oireita hänen käyttäessä diforminia ja kun ne oli jonkin aikaa pois niin oireita ei ollut ja nyt taas diforminin palattua niin näitä on ilmennyt?

Toki voi olla vain sattumaakin mutta silti?!

37

21560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivässä,

      ja Protaphanea insuliinia 30 aamulla 20 päivllä ja 30 yksikköä illalla joka päivä, sekä tarpeenvaatiessa, tosin harvemmin, pikainsuliinia 6-10 yksikköä päivässä useamman vuoden ajan. En ole havainnut minkäänlaisia sivuoireita, kaikenlisäksi maksa- ja munuaisarvot ovat kunnossa

    • aamupahoinvoitia alussa...

      Nykyisin diforminia käytettyäni jo pitemmän ajan ovat oireet hävinneet.
      kaksi kertaa/pv 1 gramman tablettia.

      Hoitonani on Amaryl 1-2 krt/pv 2 krt diformin 1 g/pv protaphan 0.3 vaihtelevana yksikkönä tilanteen mukaan insuliinia yöksi.

      Olen lukenut diabetes lehdestä,että yhdistelmähoito on hyvä Type II aikuisiän sokeritautiin josta kirjoitettiin myös,että se on rasva-aineenvaihdunta tautia.

      Soittakaa ja kysykää diabeteksesta kun siihen kerran on neuvontapuhelin !

      Hieman oma-aloitteisuutta peliin ja on parempi olla kun jotain tietää taudistaan.

    • Didiformi

      Minulta vaihdettiin Origlucon Diforminiin ja sain hyvin "aktiivisen" vatsantoiminnan, eli limaisen ripulin. Muuta ei tullut ja ainakin toistaiseksi tarkkailen, josko vatsa rauhoittuisi. Lääkärini mukaan on olemassa toinen tuote, joka vastaa Diforminia, jos suolentoiminta ei rauhoitu. Diforminiin joka tapauksessa kuuluvat erilaiset oireet mahasssa ja suolessa aina pahoinvoinnista alkaen, mutta niitä ilmenee vain hyvin pienellä osalla käyttäjistä.Kannattanee kuitenkin palata lääkäriin ja selittää, mitä on tapahtunut ja kysyä, josko lääke voisaan vainhtaa.

    • Takaisin Origluconiin

      Oriclucon ja erittäin tarkka ruokavalio olivat pitäneet pitkäaikaissokerit "terveen tasolla", mutta iän myötä alkoivatkin sokerit mennä oireettomasti niin alas, että heräsin liian usein ambulanssimiesten tiputtaessa sokeria suoneeni itseni maatessa esimerkiksi keittiön lattialla tai "melkein" sängyllä. Silloin Origlucon vaihdettiin Diformin Retardiin - ja kun annosta hitaasti nostettiin, alkoivat selittämättömät aamupahoinvoinnit, vaikka otin lääkkeen aina aterian yhteydessä. Annosta yhä nostettaessa maksimiinsa (mikä minulla oli 2 x 2 tbl päivässä), sokerit pysyivät hyvinä ja itse olin muutoin oireeton, mutta toimintakyvyttömäksi tekevä, sietämätön pahoinvointi oli jokapäiväinen ja äkilliset ripulikohtaukset teettivät pyykkiä...
      Sitten tuli aamu, jolloin en ehtinyt ottaa lääkkeitä - ja pahoinvointia ei ollut. Kokeilin samaa, eli Diforminin "unohtamista" muutaman muun kerran, ja totta: diformin toi tullessaan julmetun pahoinvoinnin ja äkilliset ripulikohtaukset. Amaryliin lääketieteellisissä kirjoituksissa liitetään samat mahdolliset haittavaikutukset, joten palasin omasta aloitteestani käyttämään Origluconia - jonka muuksi muuttamista diabeteslääkärini parhaillaan pohtii.

    • diabeetikko

      Minulla on käytössä Diformin. Nyt suunnilleen vuoden ajan olen saanut vaikka mitä lääkitystä refluksitautiin, joka ei hellitä. Luulen että seuraavana mahahapot syövät hampaani suusta. Olen kyllä ajatellut että tauti saattaisi olla yhteydessä Diformiin, mutta lääkäri ei yhteyttä myönnä.
      Nytpä minä varaan ajan lääkäriin ja pyydän Diformin vaihtoa johonkin muuhun.
      Ripulin sain pois kun rupesin käyttämään Vi-Siblin nimistä raetta.

    • kaide von puu

      Diformin lopetettiin kohdallani ja tilalle Lantus 220 yksikköä (melkein koko kynä) iltaisin ja lisäksi päivän mittaan 4 - 5 kertaa ruokailua ennen 20 yksikköäNovoRapid (oranssi)pikainsuliiniaeli päivän aikana 100-120 yksikköä. Näillä määrillä pitäisi norsunkin kaatua, mutta aamusokeri ei meinaa tulla alle 10 - päivällä huitelee 10 - 22 lukemissa. Lääkärini määräsi Victoza uutuuslääkettä mutta Kela ei suostunut korvaamaan sitä edes osittain- Kolmen kynän paketti maksaa 240 euroa - lopetin sitten kun tuhat 1000 euroa olin maksanut enkä korvauksia saanut. Lantuksen aikana olen lihonut 85 kilosta 135 kiloon - Kelan mielestä ei painoindeksi anna puoltoa Victozan korvaamiseen. Se pikkuisen pudotti kilojakin ja tasasi aamusokerin 6-t paikkeille.

    • kokemusta on

      Tohtori Tolosen Berberin on hyvä vaihtoehto ainakin Diforminille.

      • ..

        Ei ole jos kyseessä on todellinen diagnosoitu diabetes. Berberiini voi auttaa siinä tapauksessa jos on hieman kohonnut sokeri, mutta sen voi hoitaa ruokavaliolla muutenkin.


      • veijo73098372

        Parempi vaihtoehto on olla kuuntelematta Diabetesliiton satuja ravinnosta. Tulee myös halvemmaksi.


    • Pirpana 52

      Diformin minulla iltaisin... seuraavana päivänä on vatsa niin kipeä ja ihan vesiripulia. Kunnon mahantyhjennys ja taas mennään. Nyt lääkäri vaihtoi sen Amaryl -nimiseen lääkkeeseen. Toisena lääkkeenä on Velmetian... Kaameat kauhukuvat diabeteshoitajalta tuosta Amaryllistä... jos jää syömättä sokerit voi mennä liian alas...

      • Ottotapa auttanee

        Metformiinin (Diformiinin vaikuttava aine) eräs sivuvaikutus on varsinkin hoidon alussa ripuli. Sen vuoksi pillerit ohjeistetaan ottamaan aterian yhteydessä (olen jakanut 5 pilleriäni päivän eri aterioille) jotta haitat olisi pienemmät. Ellei ripuli lopu käytön jatkuessa, joudutaan siirtymään muihin lääkkeisiin kuten kohdallasi on tapahtunut.

        Velmetiassa on vaikuttavana aineena metformiini sitagliptiinin lisäksi joten siltä osin ripuloinnin luulisi jatkuvan ellei sitten metformiinin annostusta vähennetty. Amaryl "piiskaa" haimaa tuottamaan lisää insuliinia joten se on todellakin otettava aterian yhteydessä, ilman ateriaa verensokeri voi laskea liian alas. Eipä tuo niin "kaameaa" ole, jos tulee hypotuntemuksia niin sitten syödään jotain verensokeria nopeasti nostavaa. Itse olen huomannut tehokkaaksi sokerilimsan ellei Siripiriä ole käsillä.


    • Minulla tuo Diformin 2 2 ei ole sellaisenaan aiheuttanut mitään oireita, mutta päätin lopettaa niiden käytön kokonaan muuttamalla ruokavaliotani.
      Mutin ruokavaliotani siten, että minimoin hiilihydraatit minimiin ja noin 8 viikon kälkeen olen 6 kg kevyempi ja sokeriarvot kohdallaan. Pillereitä aloin vähentämään kaksi viikkoa sitten ja maanantana käyttö loppukokonaan kun veriarvoni pysyy kohadallaan.

      Diforminin käyttöojeessa lukee suunnilleen, että "käytetään mikäli ruokavaliolla ei saada sokeriarvoja kohdalleen.

      Olen lukenut myös tohtorit Antti Heikkilän ja Annika Dahgvistin diabettesta koskevia kirjoja ja sieltä sain tietoa omiin ratkaisuihini. Nuo mahavaivat johtunevat ilmeisemmin hiilihydraateista eikä ehkä lääkkeistä.

    • tantta9

      Onko Amaryl vielä ihan yleisessä käytössä? Luulin että sitä ei enää juuri määrätä.
      Minulta ainakin ne otettiin pois jo ajat sitten kun todettiin että ne ei ole niin terveellisiä?? Miten lie.

      • ei hyvä

        Amarylia ei ymmärtääkseni enää suosita. Poikkeuksen ehkä muodostavat ne, joilla se on ollut jatkuvasti lääkityksenä. Syykin on yksinkertainen. Aiheuttaa hypoja niillä määrillä, joilla sen saa alentamaan verensokereita. On kuin väärään aikaan otettu väärä määrä insuliinia.


    • Seppo-Olavi

      Minulla on ollut jonkin aikaa sellainen Outo vika. Kun olen aloittanut ruokailun, on heti kohta tullut tunne ettei ruoka mene alas. Toisin sanoen mahaportti on kiinni. Ei auta kuin keskeyttää syöminen ja syödä seuraavan kerran lisää.

      • etyä.mitä

        MIksi Seppo-Olavi kirjoitit asiasi tähän iänvanhaan ketjuun?
        Eihän tämä edes liity diabetekseen....


      • 4-17

        Hänellä on diabetes ja käyttää Diforminia tai yleensä metformiinia? Sinänsä en ole kuullut, että Diformin voisi aiheuttaa tuollaisia oireita.


      • Steyr

        Sinulla on mahaportin ahtauma. Siihen ei ole muuta lääkettä, kuin leikkaus, jossa mahaportin sulkijalihasta ohennetaan kirurgisella toimenpiteellä. Mutta mikäli olet jo eläkkeellä, ei tuota toimenpidettä Sinulle välttämättä edes suoriteta.

        Tiedän mistä puhun, sillä minulle itselläni on rasitteena mahaportin ahtauma. Ja kun se syödessä joskus vaivaa, asiaan ei auta muu kuin kärsivällinen odotus, että ruoka menee portista sisälle. Joskus se tosin saattaa ottaa jopa niin tiukille, että vesi valuu silmistä. Mutta ei siinä senkummempaa vaaraa sitten ole. Kärsivällisyys ruokaillessa kasvaa.

        Kun mahaportin ahtauma todetaan lapsena, on se helpommin hoidettavissa leikkauksella.


      • Rsam

        Inhoan tätä mainosta. Sitkeästi näkyy jatkuvan.


      • ytrytriukij
        Rsam kirjoitti:

        Inhoan tätä mainosta. Sitkeästi näkyy jatkuvan.

        Mikä ihmeen mainos?! Lipsahtiko viestisi väärälle keskustelualueelle?

        Tässä kyllä silloin joskus keskustelu lipsahti diabetesaiheesta ulos, mutta ketjun aiheeseen palattiin.


    • Steyr

      Kun otin diabetes2 hoidon alussa 2 2 tbl diforminia vrk:ssa, maha meni aivan kuralle. Kerroin asian lääkärille. Hän vaihtoi aamulääkkeeksi januvia 1tbl ja iltalääkkeeksi diformini 2tbl. Maha on sen seurauksena pysynyt kunnossa ja sokerit myös.

      • Ottotapa_ratkaisee

        Metformiinin eräs sivuvaikutus on suolisto-oireet. Niiden välttämiseksi lääkitys aloitetaan yleensä vähitelle pienillä annoksilla jotta suolisto tottuu siihen. Tuollainen 4 tabletin annostus heti alussa on melkoinen pommi, eikä ihmekään jos maha meni kuralle. Itselläni aloitettiin yhdellä tabletilla ja lisättiin vähitellen pitemmän ajan kuluessa. Nyt käytän metformiinia 5 x 500 mg vuorokaudessa ja jaan pillerit vielä eri aterioiden yhteydessä otettavaksi. Maha kestää ja on tottunut siihen eikä mene ihan löysäksi, mutta juuri sopivasti peräpukamienkin kannalta.


    • MÖKÖLÄINEN

      Olen käyttänyt Diformiiniä vuosia,ei mitään sivuoireita. Nyt kun hain,apteekin farmaseutti sanoi että nämä voi aiheuttaa lähimuistin menetystä,jota olen kyllä potenut viimeaikoina,ja pitää syödä nyt B 12 vitamiinia. Onko joku kuullut tällaista.

      • hpv27

        Joo. Metformiinin kanssa pitäisi syödä b12:sta.


    • veijo63098362

      Mitä mahtaa miehesi syödä. Oikealla ravinnolla voi päästä eroon lääkkeistä ja niiden sivuvaikutuksista. On parempi hoitaa itse sairautta kuin pelkkiä oireita.

      • Katso_päiväystä

        Ei taida aloittaja olla enää lukemassa viestiketjua YLI 12 VUODEN jälkeen!


      • Ei_kerkee
        Katso_päiväystä kirjoitti:

        Ei taida aloittaja olla enää lukemassa viestiketjua YLI 12 VUODEN jälkeen!

        Ei vepa mitään päiväyksiä ehi katella kun on maaninen vaihe päällä.


      • hpv27
        Ei_kerkee kirjoitti:

        Ei vepa mitään päiväyksiä ehi katella kun on maaninen vaihe päällä.

        Vepa on huomannut, että spämminsä säilyy näissä vanhoissa ketjuissa paremmin kuin itse aloitetuissa ketjuissa. Uskottavuuttahan hänellä ei ole kuten ei ole Heikkilälläkään. Dahlqvistin kirjoista en tiedä kun en ole lukenut. Kaipa jokainen on nyt lukenut Ruotsin viralliset diabeetikoiden ravitsemussuositukset? Löytyvät dokumentista 'Kost vid diabetes'. Niistä löytyy myös objektiivisempaa tietoa diabetesliiton sivuilta.


      • Anonyymi

        Heikkilällä on hyvin korkea uskottavuus. THL:n ja diabetesliiton uskottavuus on taas täysin mennyt. Heidän haukkuessaan Heikkilää, päätin kokeilla vhh-ruokavaliota. Pystyin heti vähentämään lääkitystä. Lääkäreiden "neuvo" on ollut koko ajan lääkityksen lisääminen, joka ei ole vaikuttanut sokeriarvoihin lääkityksen perustason jälkeen mitenkään. Sen sijaan sivuoireet kasvavat. Joihin toki olisi lääke jos toinenkin, joilla on lisää sivuvaikutuksia... Ajattelin kuitenkin tehdä töitäkin vielä, enkä olla kävelevä lääkeaddikti.

        Vaikeista suolisto-oreista kärsin myös, mitä olen hoitanut mm. viljojen vähentämisellä ja lisäravinteilla, varsinkin Magnesiumilla. B12-vitamiinin syönti on myös tärkeätä. Näistä ei juuri lääkärit ole kiinnostuneita. Apteekkihenkilökunta saattaa joskus B12-vitaaminista mainita.


    • hpv27

      Suosittelen ihmisille luettavaksi Ruotsin virallisia ravitsemussuosituksia. Löytyvät netistä hakusanalla 'kost vid diabetes' ja lukemaan erityisesti kohdan äärimmäisen vähähiilihydraattiset dieetit.

    • veijo63098362

      hpv27

      Selittele mitä selittelet. Sivulla kävijät ovat varmaan lukutaitoisija.

      • Onko Veijolla pysyvää ohjetta d2 esiasteen hoitoon ,että voisi vältää lääkityksen ja pistot ?


      • Anonyymi
        waltteri kirjoitti:

        Onko Veijolla pysyvää ohjetta d2 esiasteen hoitoon ,että voisi vältää lääkityksen ja pistot ?

        Kyllähän ne on nähty - läskiä ja lotinaa.
        Saat asianmukaiset ohjeet lääkäriltäsi/diabeteshoitajaltasi. Ehkä olet jo saanutkin, joten noudata niitä.


    • hpv27

      Lukutaitoisia kehotan kaivamaan esiin seuraavan dokumentin, missä kerrotaan suomeksi Ruotsin diabeetikoiden ravitsemussuosituksissa 'Enemmän vaihtoehtoja diabeetikon ruokavalioon, kannustaa Ruotsin Sosiaalihallitus'. LCHF ei ole suositeltujen suokavalioiden joukossa. Artikkelissa siteerataan professori Berneä.

      Jokainenhan voi tietysti valita uskooko DietDoctoria vai Ruotsin sosiaalihallitusta tässä asiassa. Kannattaa myös vilkaista Ruotsin sosiaalihallituksen sivuja asian tiimoilta ja etsiä vaikka hakusanoilla LCHF. Ei löydy suosituksia.

      • sokerivammainen

        Namä suositukset ovat vuodelta 2011.
        Onko tullut uusia sen jälkeen?


      • hpv27
        sokerivammainen kirjoitti:

        Namä suositukset ovat vuodelta 2011.
        Onko tullut uusia sen jälkeen?

        Ei. Nuo ovat Ruotsin viimeiset ravitsemussuositukset diabeetikoille. Tuommoisen tekeminen on massiivinen homma ja tuommoinen 10 vuotta on aika sopiva väli. ADA uusii suosituksensa vuosittain eli käyvät läpi edellisen vuoden tutkimusnäytön. Vekun kirje on taas vuodelta 2008 eli vielä 3 vuotta vanhempi. En usko että DietDocktoriltakaan löytyy muutta kuin karppausta tukevaa kirjoitusta. Paikallinen Heikkilä siis.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe