944 vai E36 325

utelias

Jos käytössä olisi ~7k€ rahaa, ja kiinnostus omistaa suht pirteä takavetoinen sportti, niin kumman ostaisit.
E36 325, vai 944 Porsche?

Itse näkisin hyviä/huonoja puolia toisiaan vasten aseteltuina seuraavasti

Porsche 944
Sinkitty kori, ja yleensä vielä vain kesäisin ajettu
Vahvan moottorin maineessa, eikä tarvitse joka vuosi olla venttiileitä säätämässä
Paremman näköinen (makuasia)
-Väkisinkin ~5vuotta vanhempi
-Kalliimmat varaosat

E36 325
Uudempi
Tilavampi
Aavistuksen ripeämpi
-Tuolla rahasummalla saa vain halvimpia/huonoimpia 325sia
-M50 moottori ei bemarin vahvimpien koneiden maineessa
-Tulee joka kadunkulmassa vastaan

30

4964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nooh

      Toinen on sportti ja toinen... hmmm, "sportti".

      Bemu on ripeämpi korkeintaan paperilla.

      Molempi suht. ok teinihintaluokassa.

      • utelias

        Eikai hintaluokka määrää teiniyttä? On teinejä jotka ajavat 100k€ autolla, ja ei se heistä aikuista tee. Ja on aikuisia, jotka ajavat tonnin autoilla, eikä se heistä teinejä tee?

        Arvaanko oikein, että "teiniajatus" tuli tuosta E36sesta mieleen? No pahasti meni ikäarvio pieleen. Lähinnä kuitenkin kiinnostaisi, kumpi noista nyt käytännössä olisi 5 vuoden käytön jälkeen selvinnyt vähemmällä remppaamisella, ja olisi kaikinpuolin luotettavampi/miellyttävämpi ajaa x vuotta?


      • kunhan kyselet
        utelias kirjoitti:

        Eikai hintaluokka määrää teiniyttä? On teinejä jotka ajavat 100k€ autolla, ja ei se heistä aikuista tee. Ja on aikuisia, jotka ajavat tonnin autoilla, eikä se heistä teinejä tee?

        Arvaanko oikein, että "teiniajatus" tuli tuosta E36sesta mieleen? No pahasti meni ikäarvio pieleen. Lähinnä kuitenkin kiinnostaisi, kumpi noista nyt käytännössä olisi 5 vuoden käytön jälkeen selvinnyt vähemmällä remppaamisella, ja olisi kaikinpuolin luotettavampi/miellyttävämpi ajaa x vuotta?

        Tiedät tuohon itsekin vastauksen... se on BMW.


    • on hitaampi kuin 944

      kellotettu ja kokeiltu. Kiihtyvyydessä jää pari kymmenystä, huipuissa menevät samoissa.

      Jos hankit osat muualta kuin maahantuojalta, ovat 944:n varaosat ovat samanhintaisia tai halvempia kuin BMW:ssä.

      • utelias

        No kymmenys sinne tai tänne ei olisi haitannut, vaikka 944nen olisi ollut hitaampikin. Kiva tietysti ettei ole.

        Eli 944nen voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto? Näin vanhempana jonkin verran laskee arvoa sille sinkitykselle, ainoa mikä mietityttää, on tuo, että auto olisi vähän vanhempi.


      • iäkäs
        utelias kirjoitti:

        No kymmenys sinne tai tänne ei olisi haitannut, vaikka 944nen olisi ollut hitaampikin. Kiva tietysti ettei ole.

        Eli 944nen voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto? Näin vanhempana jonkin verran laskee arvoa sille sinkitykselle, ainoa mikä mietityttää, on tuo, että auto olisi vähän vanhempi.

        Etumoottoriporsset ovat jo sen ikäisiä, ettei niiden hinnat enää laske. Ovat jo laskeneet nykytasolleen, hinnat saattavat jopa noustakin.


      • että siirryt
        utelias kirjoitti:

        No kymmenys sinne tai tänne ei olisi haitannut, vaikka 944nen olisi ollut hitaampikin. Kiva tietysti ettei ole.

        Eli 944nen voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto? Näin vanhempana jonkin verran laskee arvoa sille sinkitykselle, ainoa mikä mietityttää, on tuo, että auto olisi vähän vanhempi.

        kyselemään www.9xxfin.com -palstalta, siellä on asiantuntemusta. Muutoin kysymykseesi: 944 hakkaa Bemarin mennentullen kaikissa ominaisuuksissa, olen ajanut paljon molempia ja 944 on tunnokkaampi ja helpompi ajaa, myös kovaa.


      • 944
        että siirryt kirjoitti:

        kyselemään www.9xxfin.com -palstalta, siellä on asiantuntemusta. Muutoin kysymykseesi: 944 hakkaa Bemarin mennentullen kaikissa ominaisuuksissa, olen ajanut paljon molempia ja 944 on tunnokkaampi ja helpompi ajaa, myös kovaa.

        on nii v*tun ruma.. kuinkahan porschen suunnittelijat on tollasen päästänytkin tuotantoon asti..


      • sunkin
        944 kirjoitti:

        on nii v*tun ruma.. kuinkahan porschen suunnittelijat on tollasen päästänytkin tuotantoon asti..

        vanhemmat päästäneet sut ihmisten ilmoille vaikka noin vitun tyhmä ja ruma oot, ihmiset vaan tekee virheitä


    • M50..........

      BMW:n M50.moottori on nimenomaan vahvan moottorin maineessa. 500tkm ei ole edes ihme tuollaiselle moottorille.


      M50 on ehkäpä kestävin moottori, mitä BMW on tehnyt.

      Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että ei olisi kestävä? Noissa ei nimenomaan ole kansi- tai muitakaan vikoja. Vesipumppu kannattaa vaihtaa metallisiipiseen, ellei ole jo vaihdettu.

      • ole juuri se

        Eikö toi viiden litran V12 ole juuri yksi huonommista koneista, ainakin 750 malleja saa alta tonnilla Saksasta.


      • Moottori.....
        ole juuri se kirjoitti:

        Eikö toi viiden litran V12 ole juuri yksi huonommista koneista, ainakin 750 malleja saa alta tonnilla Saksasta.

        On 24-venttiilinen R6. Yksi kestävimpiä moottoreita.

        BMW:n vanha V12 on teknisesti vahva ja lähes ikuinen, mutta elektroniikkapuoli on heikompi lenkki ja kallis huoltaa.


    • anttiX

      Henk.kohtaisesti olen sitä mieltä, että 944:ssa ei ole muuta AITOA Porschea kuin kori ja merkki. Porschen malleihin vähänkään enemmän perehtyneet tietävät kyllä mitä tarkoitan... ;)

      • xvxcv

        Niin mäkin luulin ennekuin ko autoihin tutustuin. Enemmän siinä on kuin monessa muussa....lähes kaikki.


      • anttiX
        xvxcv kirjoitti:

        Niin mäkin luulin ennekuin ko autoihin tutustuin. Enemmän siinä on kuin monessa muussa....lähes kaikki.

        "...lähes kaikki" ei riitä jos haluaa AIDON... ;)


      • AAA
        anttiX kirjoitti:

        "...lähes kaikki" ei riitä jos haluaa AIDON... ;)

        Miksi epäaidoksi mainitaan aina 944? Miksi ei 356, 912, 914, Cayenne...

        Tavallaanhan 356 on ainoa aito Porsche. Ja sehän on Kuplasta jalostettu.

        Aito = ?

        944 tuntuu herättävän vastustajissaan tunteita. Auto, joka herättää tunteita, on ansainnut paikkansa tien päällä. Olivatpa ne sitten negatiivisia tai posiitivisia.


      • ,,,
        AAA kirjoitti:

        Miksi epäaidoksi mainitaan aina 944? Miksi ei 356, 912, 914, Cayenne...

        Tavallaanhan 356 on ainoa aito Porsche. Ja sehän on Kuplasta jalostettu.

        Aito = ?

        944 tuntuu herättävän vastustajissaan tunteita. Auto, joka herättää tunteita, on ansainnut paikkansa tien päällä. Olivatpa ne sitten negatiivisia tai posiitivisia.

        Eiköhän jokainen merkkiin oikeasti tutustunut tiedä, että jokainen auto, joka on reksiteröity Porsche -merkkiseksi on alusta asti Porscen suunnittelema ja siksi AITO Porsche.
        Näitä "toinen on aidompi kuin toinen" -väittelyjä käyvät ainoastaan ne, jotka eivät kyseisestä merkistä mitään tiedä ja ne 911-kuljettajat, jotka ovat hankkineet ( tai haluaisivat hankkia) Porschen enemmän näyttämistä kuin käyttämistä varten.


      • olen sitä mieltä että

        sinä et tiedä yhtään mitään Porsche 944:stä. Siinä kun on korin ja merkin lisäksi myös kone, vaihteisto ja kaikki muukin ihan aitoa Porschea.

        Voi voi teitä autottomia. Oma Porscheni on jo tienpäällä talvisäilön jälkeen, kyllä tuntuu hyvältä.


      • anttiX
        olen sitä mieltä että kirjoitti:

        sinä et tiedä yhtään mitään Porsche 944:stä. Siinä kun on korin ja merkin lisäksi myös kone, vaihteisto ja kaikki muukin ihan aitoa Porschea.

        Voi voi teitä autottomia. Oma Porscheni on jo tienpäällä talvisäilön jälkeen, kyllä tuntuu hyvältä.

        Kiitän, että minua on valaistu ja virheelliset tietoni korjattu. :)
        Mutta; tekeekö yleinen "tietämättömyys" jostakin tietystä automallista ihmisestä automaattisesti autottoman? Outoa. Sitäpä en ole tullut ajatelleeksikaan. ;)
        Vai olenko esim. minä "autoton" vain sen takia, etten omista (enkä tule omistamaankaan) Porsche 944:sta? Koska A) Pidän isommista "leluista" ja B) En erityisemmin pidä 944:n ulkonäöstä.
        Toki on hyvääkin sanottavaa 944:sta... Nimittäin 944:n ajo-ominaisuudet ovat (kuulema) oikein hienot. Olen esim. netissä lukenut monen monta juttua/esittelyä, joissa 944:n ajo-ominaisuuksia on "ylistetty" ihan maailmanlaajuisesti, joten kyllähän siinä silloin on pakko olla perää, enkä käy väittämään muuta. :)

        Itse pidän urheiluautoista - myönnän - ja omistankin itse asiassa sellaisen ja vieläpä ihan käyttö-/talviautonkin, joten en lue itseäni autottomaksi. ;) Tosin oma "kesäleluni" on täysin eri merkkiä (vaikkakin tuotu maahan samasta maasta missä Porsche pääosin valmistetaan), mutta kuten jo aiemmin sanoin : puhtaasti makuasia ja mielipidekysymys mistä kukin tykkää. :)

        Sinulla on Porschesi ja olet tyytyväinen siihen. Se on hieno juttu! Minulla on Corvetteni ja itse olen tyytyväinen siihen. :)
        Joten; mukavia kilometrejä sinulle Porschesi kanssa. Itsekin aion nauttia autostani taas pitkän talven jälkeen! :)


      • jaa-a
        anttiX kirjoitti:

        Kiitän, että minua on valaistu ja virheelliset tietoni korjattu. :)
        Mutta; tekeekö yleinen "tietämättömyys" jostakin tietystä automallista ihmisestä automaattisesti autottoman? Outoa. Sitäpä en ole tullut ajatelleeksikaan. ;)
        Vai olenko esim. minä "autoton" vain sen takia, etten omista (enkä tule omistamaankaan) Porsche 944:sta? Koska A) Pidän isommista "leluista" ja B) En erityisemmin pidä 944:n ulkonäöstä.
        Toki on hyvääkin sanottavaa 944:sta... Nimittäin 944:n ajo-ominaisuudet ovat (kuulema) oikein hienot. Olen esim. netissä lukenut monen monta juttua/esittelyä, joissa 944:n ajo-ominaisuuksia on "ylistetty" ihan maailmanlaajuisesti, joten kyllähän siinä silloin on pakko olla perää, enkä käy väittämään muuta. :)

        Itse pidän urheiluautoista - myönnän - ja omistankin itse asiassa sellaisen ja vieläpä ihan käyttö-/talviautonkin, joten en lue itseäni autottomaksi. ;) Tosin oma "kesäleluni" on täysin eri merkkiä (vaikkakin tuotu maahan samasta maasta missä Porsche pääosin valmistetaan), mutta kuten jo aiemmin sanoin : puhtaasti makuasia ja mielipidekysymys mistä kukin tykkää. :)

        Sinulla on Porschesi ja olet tyytyväinen siihen. Se on hieno juttu! Minulla on Corvetteni ja itse olen tyytyväinen siihen. :)
        Joten; mukavia kilometrejä sinulle Porschesi kanssa. Itsekin aion nauttia autostani taas pitkän talven jälkeen! :)

        No, esiinnyit kuitenkin tuossa aikaisemmin NIIIN asiantuntijana... ;)

        Tiedäthän ettei 911 ole ns. aidoin Porschemalli, jos pilkkua viilataan?

        Tiesithän myös, että esim. Corvetesta vaihdetaan useammin Porscheen kuin toisinpäin.


      • jaa-a
        AAA kirjoitti:

        Miksi epäaidoksi mainitaan aina 944? Miksi ei 356, 912, 914, Cayenne...

        Tavallaanhan 356 on ainoa aito Porsche. Ja sehän on Kuplasta jalostettu.

        Aito = ?

        944 tuntuu herättävän vastustajissaan tunteita. Auto, joka herättää tunteita, on ansainnut paikkansa tien päällä. Olivatpa ne sitten negatiivisia tai posiitivisia.

        "Tavallaanhan 356 on ainoa aito Porsche."

        Eipä ole. On ainakin pari myöhempää mallia, jotka ovat alusta loppuun puhdasta Porschen suunnittelua ja tuotantoa.


      • anttiX
        jaa-a kirjoitti:

        No, esiinnyit kuitenkin tuossa aikaisemmin NIIIN asiantuntijana... ;)

        Tiedäthän ettei 911 ole ns. aidoin Porschemalli, jos pilkkua viilataan?

        Tiesithän myös, että esim. Corvetesta vaihdetaan useammin Porscheen kuin toisinpäin.

        ...ns. "asiantuntijana" koska väitteet joita alunperin esitin ovat yleisesti ottaen kovin yleisiä Porschen 944-mallista, kuten ehkä itse asiantuntijana tiedät? Pahoittelut, että EN ollut siis oikeassa, eikä siis ole moni muukaan tässä maassa...

        Mutta; kuten jo aiemmin kohteliaasti totesin : "Kiitän, että minua on valaistu ja virheelliset tietoni korjattu. :)"

        Kärpäsestä voi toki vääntää härkäsen jos niin haluaa, mutta minä EN halua... enkä ota toki nokkiini siitä, jos Corvettea "mollataan"... Kaikki eivät voi pitää samasta autosta tai samoista asioista... Mutta esim. sinulle "edellä kirjoittanut" se EI näemmä ole sama?
        Jokaisella on toki ns. merkkiylpeyteen, mutta se ei mielestäni oikeuta "soittamaan suuta"... Itse en tietääkseni ole sen jälkeen mitään erityisen ilkeää 944 Porschesta sanonut kun virheelliset tietoni korjattiin???
        Ja edelleen : MAKUASIA!!!! (täytyy olla luetun ymmärtämisessä jotain vikaa jos ei tuota ko. lausetta ymmärrä!)


      • sehän on taas Tapastikos
        anttiX kirjoitti:

        Kiitän, että minua on valaistu ja virheelliset tietoni korjattu. :)
        Mutta; tekeekö yleinen "tietämättömyys" jostakin tietystä automallista ihmisestä automaattisesti autottoman? Outoa. Sitäpä en ole tullut ajatelleeksikaan. ;)
        Vai olenko esim. minä "autoton" vain sen takia, etten omista (enkä tule omistamaankaan) Porsche 944:sta? Koska A) Pidän isommista "leluista" ja B) En erityisemmin pidä 944:n ulkonäöstä.
        Toki on hyvääkin sanottavaa 944:sta... Nimittäin 944:n ajo-ominaisuudet ovat (kuulema) oikein hienot. Olen esim. netissä lukenut monen monta juttua/esittelyä, joissa 944:n ajo-ominaisuuksia on "ylistetty" ihan maailmanlaajuisesti, joten kyllähän siinä silloin on pakko olla perää, enkä käy väittämään muuta. :)

        Itse pidän urheiluautoista - myönnän - ja omistankin itse asiassa sellaisen ja vieläpä ihan käyttö-/talviautonkin, joten en lue itseäni autottomaksi. ;) Tosin oma "kesäleluni" on täysin eri merkkiä (vaikkakin tuotu maahan samasta maasta missä Porsche pääosin valmistetaan), mutta kuten jo aiemmin sanoin : puhtaasti makuasia ja mielipidekysymys mistä kukin tykkää. :)

        Sinulla on Porschesi ja olet tyytyväinen siihen. Se on hieno juttu! Minulla on Corvetteni ja itse olen tyytyväinen siihen. :)
        Joten; mukavia kilometrejä sinulle Porschesi kanssa. Itsekin aion nauttia autostani taas pitkän talven jälkeen! :)

        mutta tälläkertaa on käyty luovan kirjoittamisen kurssi niin että tekstiä ei tunnista ensimmäisellä sekunnilla tuon ammattikoululaisen sepustukseksi...lol, sanoisin.


      • anttiX
        sehän on taas Tapastikos kirjoitti:

        mutta tälläkertaa on käyty luovan kirjoittamisen kurssi niin että tekstiä ei tunnista ensimmäisellä sekunnilla tuon ammattikoululaisen sepustukseksi...lol, sanoisin.

        ...jospa kävisit itse ensin vaikkapa "luovan ajattelemisen kurssin"?
        Ammattikouluajoista on vierähtänyt jo hyvä tovi... (Kyllä; sellainenkin on joskus tullut käytyä)
        Mutta... eiköhän tässä yli 30 vuoden ikäpykälässä ole jo sellaiset koulut käyty. (ainakin omalta osaltani.)
        Mieti mitä mietit, luule mitä luulet, mutta tämän asian ainakin VARMASTI tiedän.
        Ja sano vasta sitten kun on OIKEASTI jotain sanottavaa.... OK?


      • oot ihan
        anttiX kirjoitti:

        ...jospa kävisit itse ensin vaikkapa "luovan ajattelemisen kurssin"?
        Ammattikouluajoista on vierähtänyt jo hyvä tovi... (Kyllä; sellainenkin on joskus tullut käytyä)
        Mutta... eiköhän tässä yli 30 vuoden ikäpykälässä ole jo sellaiset koulut käyty. (ainakin omalta osaltani.)
        Mieti mitä mietit, luule mitä luulet, mutta tämän asian ainakin VARMASTI tiedän.
        Ja sano vasta sitten kun on OIKEASTI jotain sanottavaa.... OK?

        älyttömän ihana, kiva lukea selostuksiasi taas!


      • jag100
        AAA kirjoitti:

        Miksi epäaidoksi mainitaan aina 944? Miksi ei 356, 912, 914, Cayenne...

        Tavallaanhan 356 on ainoa aito Porsche. Ja sehän on Kuplasta jalostettu.

        Aito = ?

        944 tuntuu herättävän vastustajissaan tunteita. Auto, joka herättää tunteita, on ansainnut paikkansa tien päällä. Olivatpa ne sitten negatiivisia tai posiitivisia.

        joka tapauksessa voin sen vähän perusteella mitä olen 944ää ajanut, että se on todella hauska auto jonka mielellään itsekin omistaisin,juuri sopivan "miehekäs", urheilullinen ja persoonallinen ajaa. E36sta ei ole kokemusta, seuraavasta on aika paljon - aika erilaisia ainakin e46 ja 944 joka suhteessa, bmw aika hienostunut olemus - tosin helvetin hyvä ajaa myös se ja 6:en on kyllä kaunis kone. Totta on varmaan mikä aiemmin mainittiin että 944 tulee tod.näköisesti lähinnä nousemaan arvossa ajan mittaan (varsinkin hyvin hoidetut yksilöt).. kun taas bmw:ssä ei ole nähtävissä samaa - aika rivi kamaa kun kuitenkin ovat

        ja lopuksi: kyllä 356 on se ainoa oikea aito porsche - kokemuksen perusteella on helppo sanoa (mutta onhan 911 konseptiltaan sama...),
        ei uskoisi että ~50v vanha auto voi olla monessa suhteessa niinkin palkitseva ja hieno ajaa (ajamisen saa kylläkin opetella uudelleen kun tätä alkaa ajamaan), myös pieni kone on ominaisuuksiltaan yllättävän pirteä ja hauska, ja jo silloin luotettavuus oli kunossa...


    • GTC

      Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, itse valitsisin 944:n, koska olen kuullut siitä pelkkää hyvää, etenkin ajo-ominaisuudet kiinnostavat. Lisäksi säilyttää varmaan arvonsa paremmin kuin BMW.

      Lisäksi bemareita tulee joka tuutista vastaan ja varsinkin amispopulaatio on aiheuttanut kyseiselle merkille ainakin minun silmissäni arvonalennuksen.

      944:ssä miellyttää myös muotoilu, varsinkin lokasuojien osalta.

      944:ää on kehuttu parhaaksi Porscheksi hinta-laatusuhteeltaan, esim. 70-luvun 911-malleista maksetaan paljon enemmän, vaikka ajo-ominaisuudet ovat huonommat ja tehoakin ehkä vähemmän.

      944:n huonoja puolia ovat kyllä aneeminen takapenkki, pelko kalliista remonteista ja ehkä liiallinenkin huomioarvo liikenteessä, autoa ei oikein sleeperiksi voi enää kehua...

    • oma valinta

      osui omalle kohdalle jokunen vuosi sitten. Muutaman 944:n koeajon jälkeen päädyin E36:een, sillä tuon hinta- ja ikäluokan Porschet olivat huomattavan huonosti pidettyjä, ainakin ne kohdalle osuneet.

      • mieltä

        7k€ on vielä aavistuksen liian pieni budjetti, jotta sillä voisi saada oikeasti hyvän 944:n. Paljoa tosin ei tarvitse enään laittaa lisää. Sitä en osaa sanoa, saako sillä hyvää bemariakaan.
        Näitä on tullut aikapaljon nähtyä ja hyviä ja halpoja ei ole olemassakaan, muutakuin ehkä jossain poikkeustapaukissa jossa lottovoittaja myy vanhaa autoaan.
        Suosittelen nostamaan hintaluokkaa, jossa autoa etsii tonnin-kaksi ylemmäs. Toki voihan niitä halvempiakin käydä katsomassa mutta aika nopeasti kyllä pitäisi huomata että se nyt satsattu hiukan suurempi hankintahinta kyllä korvaantuu ajanmyötä kun ei tarvitse pommilla ajella. Ja saahan hyvästä aina itsekkin aikanaan myydessäkin enemmän kuin huonosta.

        944:n on loistava ajettava, ohjaamo ergonomia yksi parhaista. Mutkatiellä auto käyttäytyy todella hienosti, eteenkin loppupään autot joissa on kallistuksenvakaaja takanakin. Tehoahan vaparissa ei ole nykypäivän hieman perusmallia tehokkaampaa perheautoa enempää, mutta pieni ja kevyehkö auto kyllä liikahtaa silläkin varsin mukavasti. Kyllä sen perän saa mutkassa kaasulla asvaltista irti jos tarvetta on :)


    • jearait

      Teiniauto vs. urheiluauto. tarviiko moista miettiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe