Onko välilevyn rappeuma ja kuluma täysin sama asia? Jos ei, mitä eroa niissä on?
Rappeuman ja nivelrikon ero?
18
16123
Vastaukset
- mä vaan
Mielestäni ensin välilevy rappeutuu, josta seuraa kulumaa nivelpintoihin.
- jaamäävai2
Olisko niin, että ensin välilevy rappeutuu, josta aiheutuu kulumaa välilevyyn?
- hoidettu
jaamäävai2 kirjoitti:
Olisko niin, että ensin välilevy rappeutuu, josta aiheutuu kulumaa välilevyyn?
Poimintoja lääkäreiltä:
1. Se kuluu siksi, kun se rappeutunut.
2. Se rappeutuu siksi, kun se on kulunut.
3. Välilevy rappeutuu ja sen takia fasettinikama kuluu.
4. Välilevyssäki on kuluvia osia.
5. Välilevyn kuluma johtuu usein sen nestetasapainosta: välilevy ikään kuin kuivuu.
6. Välilevyn rappeuma = nikamarikko! (Eihän ne ole edes sama asia??? Nikamarikko voi olla seuraus)
7. Selkärangan nikamien "kuluma" on pääasiassa luiden reunojen liikakasvua. Sitä todetaan itse nikaman kulmissa ja nikaman haarakkeiden välisissä pikkunivelissä. (Eli kuluma ei olekaan kulumaa vaan kasvua?)
8. Röntgenkuvissa näkyvä nikamien välin madaltumista ei aina aiheuta mitään oireita.
Ota noista nyt sit jotenki selvää... - Eikös
hoidettu kirjoitti:
Poimintoja lääkäreiltä:
5. Välilevyn kuluma johtuu usein sen nestetasapainosta: välilevy ikään kuin kuivuu.
6. Välilevyn rappeuma = nikamarikko! (Eihän ne ole edes sama asia??? Nikamarikko voi olla seuraus)
7. Selkärangan nikamien "kuluma" on pääasiassa luiden reunojen liikakasvua. Sitä todetaan itse nikaman kulmissa ja nikaman haarakkeiden välisissä pikkunivelissä. (Eli kuluma ei olekaan kulumaa vaan kasvua?)
8. Röntgenkuvissa näkyvä nikamien välin madaltumista ei aina aiheuta mitään oireita.
Ota noista nyt sit jotenki selvää...ne apteekissa ole tottuneet selvittämään niitä lääkärien epämääräisiä kirjoituksia!
Jospa siellä selviäis? - tekstisi itse
hoidettu kirjoitti:
Poimintoja lääkäreiltä:
Ota noista nyt sit jotenki selvää...Kirjoitat:
Siis ... Mitähän tämä mahtaa olla järkeenkäyvällä tavalla kirjoitettuna. - hoidettu
tekstisi itse kirjoitti:
Kirjoitat:
Siis ... Mitähän tämä mahtaa olla järkeenkäyvällä tavalla kirjoitettuna.Niin sehän oli siis professorin kirjoittamaa. Mä vaan kopsasin sen sinne...
http://66.249.93.104/search?q=cache:qAdvfjy4Dk4J:www.hyvaterveys.fi/kysymys_vastaus.asp?path=1;614;721;4600;4616;4620 kaularangan madaltuma tarkoittanee&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=1 - Oikolukija
hoidettu kirjoitti:
Niin sehän oli siis professorin kirjoittamaa. Mä vaan kopsasin sen sinne...
http://66.249.93.104/search?q=cache:qAdvfjy4Dk4J:www.hyvaterveys.fi/kysymys_vastaus.asp?path=1;614;721;4600;4616;4620 kaularangan madaltuma tarkoittanee&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=1Röntgenkuvissa näkyvä nikamien välin madaltuminen ei aina aiheuta mitään oireita.
TAI
Röntgenkuvissa näkyvää nikamien välin madaltumista. Ei aina aiheuta mitään oireita. - hoidettu
Oikolukija kirjoitti:
Röntgenkuvissa näkyvä nikamien välin madaltuminen ei aina aiheuta mitään oireita.
TAI
Röntgenkuvissa näkyvää nikamien välin madaltumista. Ei aina aiheuta mitään oireita.Juu olen samaa mieltä kanssasi. Minähän en ollut noita lauseita kirjoittanut vaan joku lääkäri, olikohan professori... häntä kai tuossa nyt haukut tyhmäksi ja kirjoitustaidottomaksi? ;)
Mä vain copy-pastasin ne tuohon. En mä silloin voi kirjoitusvirheitä korjata... - Oikolukija
hoidettu kirjoitti:
Juu olen samaa mieltä kanssasi. Minähän en ollut noita lauseita kirjoittanut vaan joku lääkäri, olikohan professori... häntä kai tuossa nyt haukut tyhmäksi ja kirjoitustaidottomaksi? ;)
Mä vain copy-pastasin ne tuohon. En mä silloin voi kirjoitusvirheitä korjata...Juurihan sanoit, että ihmettelet itsekin, mitähän tämä mahtaa olla järkeenkäyvällä tavalla kirjoitettuna.
Onko sinulla lukihäiriö, vai miksi et ymmärrä, mitä tohtori tarkoittaa tuolla lauseella?
Etkö muka ymmärrä, että lauseessa oli kirjoitusvirhe? - Oikolukija
hoidettu kirjoitti:
Juu olen samaa mieltä kanssasi. Minähän en ollut noita lauseita kirjoittanut vaan joku lääkäri, olikohan professori... häntä kai tuossa nyt haukut tyhmäksi ja kirjoitustaidottomaksi? ;)
Mä vain copy-pastasin ne tuohon. En mä silloin voi kirjoitusvirheitä korjata...haukkunut ketään kirjoitustaidottomaksi, vaan kysyin, oletko lukutaidoton. No, tämä sen todisti.
Ja miksi tunget tuon "silmänisku-smilien" lähes jokaiseen viestiisi? Taidat pitää näsäviisastelusta ja saivartelusta? - hoidettu
Oikolukija kirjoitti:
Juurihan sanoit, että ihmettelet itsekin, mitähän tämä mahtaa olla järkeenkäyvällä tavalla kirjoitettuna.
Onko sinulla lukihäiriö, vai miksi et ymmärrä, mitä tohtori tarkoittaa tuolla lauseella?
Etkö muka ymmärrä, että lauseessa oli kirjoitusvirhe?Toki ymmärsin että virhe oli. Mutta sitä ajatusta en ymmärtänyt: Miksi madaltuma ei muka aiheuta mitään oireita?? Eikö silloin fasettinikama kulu? Tai hermot joudu ahtaalle?
Miksi madaltuma ei ole rappeumaa? Mistä se madaltuma sitten johtuu? Välilevyjen kuivumisestako? Eikö se silloin ole ikäänkuin kulunut tai rappeutunut? - hoidettu
Oikolukija kirjoitti:
haukkunut ketään kirjoitustaidottomaksi, vaan kysyin, oletko lukutaidoton. No, tämä sen todisti.
Ja miksi tunget tuon "silmänisku-smilien" lähes jokaiseen viestiisi? Taidat pitää näsäviisastelusta ja saivartelusta?Niin siis epäilit mua tyhmäksi, koska laitoit sellaisen otskikon ja vastasit sillä viestiini.
Itse en ymmärrä tuota lausetta vieläkään, kuten tuossa toisessa vastauksessani selitin, vaikka sä jo ehdotit sille tosi hyvä vaihtoehtoja, jotka on selvää suomen kieltä. Ymmärrätkö sinä sen lauseen ajatuksen? - Oikolukija
hoidettu kirjoitti:
Niin siis epäilit mua tyhmäksi, koska laitoit sellaisen otskikon ja vastasit sillä viestiini.
Itse en ymmärrä tuota lausetta vieläkään, kuten tuossa toisessa vastauksessani selitin, vaikka sä jo ehdotit sille tosi hyvä vaihtoehtoja, jotka on selvää suomen kieltä. Ymmärrätkö sinä sen lauseen ajatuksen?Nivelrusto ei näy röntgenissä, koska se koostuu suurimmalta osin vedestä. Nivelraon kaventuminen esim. polven artroosissa on vastaava asia kuin nikaman välin madaltuminen selkänikamassa. Välin madaltuminen siis johtuu ruston ohenemisesta, joka röntgenkuvassa näkyy "tyhjänä" tilana nikamien välissä. Kuten sanottua, tämä ruston oheneminen ei vältämättä tohtorin mukaan aiheuta oireita.
Ei luulisi tämän asian olevan epäselvää ihmiselle, joka tällä foorumilla jatkuvasti meuhkaa nivelongelmien mahdollisista syistä.
Oliko vielä jotain, mitä et tohtorin lauseessa ymmärtänyt? - hoidettu
Oikolukija kirjoitti:
Nivelrusto ei näy röntgenissä, koska se koostuu suurimmalta osin vedestä. Nivelraon kaventuminen esim. polven artroosissa on vastaava asia kuin nikaman välin madaltuminen selkänikamassa. Välin madaltuminen siis johtuu ruston ohenemisesta, joka röntgenkuvassa näkyy "tyhjänä" tilana nikamien välissä. Kuten sanottua, tämä ruston oheneminen ei vältämättä tohtorin mukaan aiheuta oireita.
Ei luulisi tämän asian olevan epäselvää ihmiselle, joka tällä foorumilla jatkuvasti meuhkaa nivelongelmien mahdollisista syistä.
Oliko vielä jotain, mitä et tohtorin lauseessa ymmärtänyt?Miten ei nikaman välin oheneminen aiheuta oireita? Tällöinhän tilaa on vähemmän ja ehkä fasettinivelet pääsee kontaktiin ja kuluu...?
"Välilevy rappeutuu ja sen takia fasettinikama kuluu. "
Eikö siis tuo rappeuma ole madaltumista?
Ja kuitenkin tällainenkin teksti löytyy:
"Lannerangan äkillinen lumbago, noidannuoli viittaa alakkaisten nikamien väliseen, ns. segmentääriseen liikehäiriöön, minkä taustalla on tyypillisesti kulunut, ”löystynyt” nikamaliitos, välilevyn madaltuminen ja nikamanivelten rustopintojen epätasaisuus."
Eikös tuo tarkoita, että välilevyn madaltuminen osaltaan on mukana aiheuttamassa jotakin...? - Oikolukija
hoidettu kirjoitti:
Miten ei nikaman välin oheneminen aiheuta oireita? Tällöinhän tilaa on vähemmän ja ehkä fasettinivelet pääsee kontaktiin ja kuluu...?
"Välilevy rappeutuu ja sen takia fasettinikama kuluu. "
Eikö siis tuo rappeuma ole madaltumista?
Ja kuitenkin tällainenkin teksti löytyy:
"Lannerangan äkillinen lumbago, noidannuoli viittaa alakkaisten nikamien väliseen, ns. segmentääriseen liikehäiriöön, minkä taustalla on tyypillisesti kulunut, ”löystynyt” nikamaliitos, välilevyn madaltuminen ja nikamanivelten rustopintojen epätasaisuus."
Eikös tuo tarkoita, että välilevyn madaltuminen osaltaan on mukana aiheuttamassa jotakin...?Tohtorihan mainitsi, että ei AINA, HUOM. AINA aiheuta mitään oireita. Pitääkö tähän nyt vielä lisätä, että hän tarkoitti, että kaikissa tapauksissa nivelraon kaventuminen ei välttämättä aiheuta oireita. Joko alkaa hahmottua? Vai lisätäänkö rautalankaa?
- hoidettu
Oikolukija kirjoitti:
Tohtorihan mainitsi, että ei AINA, HUOM. AINA aiheuta mitään oireita. Pitääkö tähän nyt vielä lisätä, että hän tarkoitti, että kaikissa tapauksissa nivelraon kaventuminen ei välttämättä aiheuta oireita. Joko alkaa hahmottua? Vai lisätäänkö rautalankaa?
No nyt ymmärrän. Toisin sanoen usein se voi aiheuttaa ongelmia, mutta ei aina. Se vain altistaa niille, koska fasettinivel kuluu... vaan eikös se ole jo ongelma, siis aina?
- voisko olla
Onko rappeuma sairaus vai voiko johtua jostain muusta, esim. rakenteellisesta poikkeavuuksista, eri pituisista jaloista tms?
- Anonyymi
Sairaus, joka voi johtua erilaisista syistä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä1586967Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.334063Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.1142102- 621936
- 821456
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1941447Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll731091Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 20214986- 48979
Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa225947