Nyt pimeässä etenki Mersukuskeilla sumuvalojen väärä käyttö yleistä. Miksi???
Luepa seuraava juttu ja päättele itse.
________________________________________________
Sumuvaloista haittaa pimeässä
Silmä muistuttaa kameraa tai oikeammin elokuvakameraa. Auton valot antavat auton eteen kirkkaan valon ja pitävät silmän iiriksen pienenä. Runsas valo etualalla estää
näkemisen kauemmaksi. Valot auton lähelle pitää olla mahdollisimman heikot ja kaukovalot mahdollisimman kirkkaat. Itse asiassa hämärässä olisi turvallisinta ajaa parkkivalot päällä erään naapurivaltiomme käytännön mukaan, mutta se ei ole laillista meillä. Parhaat lähivalot ovat
ihmissilmän kannalta sellaiset, jotka luovat mahdollisimman kirkkaan, mutta lyhyen valokiilan valojen kantaman etureunaan ja valo auton läheisyydessä on mahdollisimman vähäistä. Näin silmä mukautuu näkemään mahdollisimman
kauas. Kun sumuvalot pistetään päälle, siirtyy silmän terävä näköalue haitallisesti aivan auton nokan eteen estäen näkemisen edes lähivalojen kantamalle.
Sumuvaloja ei saa koskaan käyttää lisävalaistuksena pelkästään pimeyden vuoksi, vaan ainoastaan silloin, kun on sankka sumu tai sataa tosi rankasti lunta tai vettä.
Näkyvyyden tulee sumun tai sateen vuoksi olla alle 100 metriä. Nyrkkisääntö on, että jos jonossa näet kolmen edessäsi ajavan auton takavalot, ei sumuvaloille ole aihetta.
Takasumuvaloa saa käyttää silloin, kun näkyvyys auton takana on heikko. Esimerkiksi jos tiellä on runsaasti lumipöllyä tai hiekkapölypilvi.
Sumuvalot ovat usein pahasti häikäiseviä ja ne haittaavat vastaantulijaa aina, jos tienpinta on märkä.
Kaikki tässä esitetyt asiat löytyvät valodirektivin tai -lakitekstin perusteluista.
Koska sumuvalojen käyttö on perusteltua vain muutamanapäivänä vuodessa, johtuu niiden virheellinen käyttö siitä, ettei kuljettaja tunne tosiasioita. Tai sitten kuljettaja pönkittää
heikkoa itsetuntoaan "makeilla" sumuvaloilla. Heikon itsetunnon syy voi olla vaikkapa pikku pippeli.
Miksi Mersuissa sumuvalot päällä?
31
3638
Vastaukset
- W126
Pidän sumareita aina pimeällä tiellä ajessa. Valaisee tosi hyvin tienpenkat, eikä niinkään tietä siinä edessä, joten pupilit eivä pienene.
Mulla on vieläpä toisessa mersussa 130W tehoja per sumari ja hyvin näkee. Hieno asia nuo mersujen sumuvalot.
Joitain se ärsyttää, kuten minua vilkun käyttämötömyys.
Ainakaan minulla sumarit ei häikaiäse vastaan tulijoita ja kun edellä ajava saadaan kiinni laitan sumarit pois. Sitten taas vapaalla pimeällä tieosuudella sumarit takaisin kehiin...ja kyllä näkyy hirvet ja elukat.
Kyllä se munakin pikkasen tuntuu kasvavan, kun mersulla ajaa ja sumaritkin on laittoman kirkkaat. ..kaksi kärpästä siis yhdellä iskulla.- sorppi
Melkeen voisin allekirjoittaa W126:n tekstin. En nyt kuitenkaan
ihan. Olen itsekin joskus lukenut tuosta silmän käyttäytymisestä
ja se lienee ihan totta. Kuitenkin, se mitä kirjoista löytyy on
ihan eri asia, kun miltä itsestä tuntuu ja näyttää.
Itse en yleensä käytä sumareita, koska pääasiassa liikun pääkaupunki-
seudulla. Mutta jos tulee lähdettyä kotopuolessa K-suomessa tai
kyläilyllä HMLssa esim. käymään, käytän kyllä pimeällä sumareita.
Märkä moottoritien pinta ja tien reunukset näkyy vähintään tuplasti
paremmin, kuin pelkillä lyhyillä valoilla.
Sitäpaitsi ainakaan sumarit ei-uusissa Mersuissa, jollainen suurimmalla
osalla meistä jotka tänne palstalle kirjoittaa, on, ei ole likimainkaan
niin kirkkaat ja häikäisevät, kuin esim. nykyiset xenon-valot.
Ei, vaikka sinne lyötäisi 200W polttimot joka reikään. - Yliasentaja
Kaukovalaisinta käytetään ajoneuvon edessä olevan ajoradanvalaisemiseen pitkälle eteenpäin.
Lähivalot saavat jäädä päälle kytkettäessä kaukovalot palamaan.
Etusumuvalaisimella tarkoitetaan valaisinta, jota käytetään parantamaanajoradan valaisemista sumussa, lumisateella ja rankkasateella.
Lähivalaisinta käytetään ajoneuvon edessä olevan ajoradan valaisemiseen aiheuttamatta häiritsevää häikäisyä tai häiriötä muille tienkäyttäjille.
-Pidän sumareita aina pimeällä tiellä ajessa.
-Mulla on vieläpä toisessa mersussa 130W tehoja per sumari ja hyvin näkee.
-Ainakaan minulla sumarit ei häikaiäse vastaan tulijoita Märkä moottoritien pinta ja tien reunukset näkyy vähintään tuplasti
paremmin, kuin pelkillä lyhyillä valoilla.
-oikein suunnatut lailliset valot eivät häikäise, eivätkä ainakaan sumuvalot, joidenka valokuvio leveä ja matala.
Ja sitten muuttuivat jo laillisiksi,ihan selvästi on nyt pimeitä aukkoja,valomääräyksiä ei tunneta,luullaan vain"että minun valot ei häikäise,vaan vastaantulidoiden".
Pari seikkaa,ei kannata laittaa 130 W=260W,ei yksinkertaisesti alkuperäinen johto kestä,katkaisimelle tulee 1 ohut johto(valkoinen),valonmäärä ei voi kasvaa.Laitetaan alkuperäisiin syksyllä uudet lamput(ainoastaan lailliset),ja suuntaus kuntoon.
Nämä kommentit eivät nyt edusta kaikkia MB kuskeja,myös itse MB :llä ajavana,otan toiset huomioon=käytän vain ja ainoastaan laillisia valoja kts.tieliikennelaki=opi ja omaksu - W126
Yliasentaja kirjoitti:
Kaukovalaisinta käytetään ajoneuvon edessä olevan ajoradanvalaisemiseen pitkälle eteenpäin.
Lähivalot saavat jäädä päälle kytkettäessä kaukovalot palamaan.
Etusumuvalaisimella tarkoitetaan valaisinta, jota käytetään parantamaanajoradan valaisemista sumussa, lumisateella ja rankkasateella.
Lähivalaisinta käytetään ajoneuvon edessä olevan ajoradan valaisemiseen aiheuttamatta häiritsevää häikäisyä tai häiriötä muille tienkäyttäjille.
-Pidän sumareita aina pimeällä tiellä ajessa.
-Mulla on vieläpä toisessa mersussa 130W tehoja per sumari ja hyvin näkee.
-Ainakaan minulla sumarit ei häikaiäse vastaan tulijoita Märkä moottoritien pinta ja tien reunukset näkyy vähintään tuplasti
paremmin, kuin pelkillä lyhyillä valoilla.
-oikein suunnatut lailliset valot eivät häikäise, eivätkä ainakaan sumuvalot, joidenka valokuvio leveä ja matala.
Ja sitten muuttuivat jo laillisiksi,ihan selvästi on nyt pimeitä aukkoja,valomääräyksiä ei tunneta,luullaan vain"että minun valot ei häikäise,vaan vastaantulidoiden".
Pari seikkaa,ei kannata laittaa 130 W=260W,ei yksinkertaisesti alkuperäinen johto kestä,katkaisimelle tulee 1 ohut johto(valkoinen),valonmäärä ei voi kasvaa.Laitetaan alkuperäisiin syksyllä uudet lamput(ainoastaan lailliset),ja suuntaus kuntoon.
Nämä kommentit eivät nyt edusta kaikkia MB kuskeja,myös itse MB :llä ajavana,otan toiset huomioon=käytän vain ja ainoastaan laillisia valoja kts.tieliikennelaki=opi ja omaksuTeoriaa!!!
johdot on kestäneet nyt 2 vuotta. Olen testannut asian vastaantulijan kannalta...ei häikäise, eikä edestäpäin eroa edes huomaa vakiolamppuihin. Sen sijaan ajajalle ero on selvä....
On hieno ajella pimeellä, kun näkee!! Vituttaako se asia sinua? - West
W126 kirjoitti:
Teoriaa!!!
johdot on kestäneet nyt 2 vuotta. Olen testannut asian vastaantulijan kannalta...ei häikäise, eikä edestäpäin eroa edes huomaa vakiolamppuihin. Sen sijaan ajajalle ero on selvä....
On hieno ajella pimeellä, kun näkee!! Vituttaako se asia sinua?Minulla on 100w polttimot ja hyvin on pelitelleet,pimeällä tiellä lisävalaistus on aina tarpeen.Ei päivällä sumareita käytä kun Elvikset.
Aivan sama mitä fakin laki sanoo.Hirven kanssa törmänneenä käytän tästälähin aina huom, aina pimeällä kaikkea valotehoa mitä Mersustani lähtee!
Ja suosittelen muillekin jotka arvostavat elämää. - M123
West kirjoitti:
Minulla on 100w polttimot ja hyvin on pelitelleet,pimeällä tiellä lisävalaistus on aina tarpeen.Ei päivällä sumareita käytä kun Elvikset.
Aivan sama mitä fakin laki sanoo.Hirven kanssa törmänneenä käytän tästälähin aina huom, aina pimeällä kaikkea valotehoa mitä Mersustani lähtee!
Ja suosittelen muillekin jotka arvostavat elämää.Jotenkin taas tulee mieleen, että nuo suurinta porua sumareista pitävät taitavat sittenkin asua taas siellä kehä 3:n sisäpuolella, missä tiet pidetään valaistuna kesät, talvet, vuorokauden ympäri...
Mutta eikös sitä sanotakin, että joukossa tyhmyys tiivistyy (enkä nyt tarkoittanut Jouko nimisiä henkilöitä;-)
Taitaisi noillakin valittajilla sävel vaihtua, kun laitettaisiin polkemaan 80-100tkm vuosittain, eikä valaistuslaitteiksi annettaisi kuin pelkästään ne pykälänikkareiden hyväksymät tuikut... - mistä komppaniasta
W126 kirjoitti:
Teoriaa!!!
johdot on kestäneet nyt 2 vuotta. Olen testannut asian vastaantulijan kannalta...ei häikäise, eikä edestäpäin eroa edes huomaa vakiolamppuihin. Sen sijaan ajajalle ero on selvä....
On hieno ajella pimeellä, kun näkee!! Vituttaako se asia sinua?johdot on kestäneet nyt 2 vuotta. Olen testannut asian vastaantulijan kannalta...ei häikäise, eikä edestäpäin eroa edes huomaa vakiolamppuihin. Sen sijaan ajajalle ero on selvä....
On hieno ajella pimeellä, kun näkee!! Vituttaako se asia sinua
Oikeesti mulla on muuten edessä vain toisessa sumarissa isompitehoinen lamppu ja sekin vain 100W. Se on vasemman puolen sumarissa, joka muuten näyttää sinne oikeaan reunaan.
Nyt herää kysymyksiä:mikä mies,ja mistä komppaniasta W126.
Kysyt "että vituttaako se asia sinua",vastaus on:ei vituta,ei kannattaisi tämmöistä kieltä käyttää Yliasentajan kuullen(muistaa myös että Yliasentaja on ajellu useita miljoonia km,voisi sanoa,ettei muutoin olisi Yliasentajaksi päässykkään) - mistä komppaniasta
W126 kirjoitti:
Teoriaa!!!
johdot on kestäneet nyt 2 vuotta. Olen testannut asian vastaantulijan kannalta...ei häikäise, eikä edestäpäin eroa edes huomaa vakiolamppuihin. Sen sijaan ajajalle ero on selvä....
On hieno ajella pimeellä, kun näkee!! Vituttaako se asia sinua?johdot on kestäneet nyt 2 vuotta. Olen testannut asian vastaantulijan kannalta...ei häikäise, eikä edestäpäin eroa edes huomaa vakiolamppuihin. Sen sijaan ajajalle ero on selvä....
On hieno ajella pimeellä, kun näkee!! Vituttaako se asia sinua?
Oikeesti mulla on muuten edessä vain toisessa sumarissa isompitehoinen lamppu ja sekin vain 100W. Se on vasemman puolen sumarissa, joka muuten näyttää sinne oikeaan reunaan.
2kpl 130Wattisia on kyllä olemassa, mutta ei asennetuna....tuskin tule asennettukaan, ainakaan noilla johdotuksilla.
Tässä muutama W126 kommentti Yliasentajalle,ja vielä kysyy"Vituttaako se asia sinua?",vastaus=ei,.kannattaisiko noin kysyä.Kuka opettanut kiroamaan,(kotoa ,kavereilta, ihan itse oppinut)
Mikä mies ja mistä komppaniasta W126,rohkenee Yliasentajalle noin sanoa.
Yliasentajakin ajellu useita miljoonia km,(ei olisi Yliasentajaksi muutoin päässykkään) - mies
M123 kirjoitti:
Jotenkin taas tulee mieleen, että nuo suurinta porua sumareista pitävät taitavat sittenkin asua taas siellä kehä 3:n sisäpuolella, missä tiet pidetään valaistuna kesät, talvet, vuorokauden ympäri...
Mutta eikös sitä sanotakin, että joukossa tyhmyys tiivistyy (enkä nyt tarkoittanut Jouko nimisiä henkilöitä;-)
Taitaisi noillakin valittajilla sävel vaihtua, kun laitettaisiin polkemaan 80-100tkm vuosittain, eikä valaistuslaitteiksi annettaisi kuin pelkästään ne pykälänikkareiden hyväksymät tuikut...Oletko näin paljon ajava(80-100tkm),millä ajat(onko ajopeli 123,kerrotko ajomäärän aina kymmenellä),mitkä tuikut,jos näin on niin ei ruusuiselta näytä nämä ammattimaiset neuvot
Jos itsestäni:ehkä 13-15 miljoonaa km on takana,lisäpitkät on katolla,sumuvalot on(en käytä,häikäisevät liikaa vastaantulijoita,ovat liian ylhäällä)Lampunpesimet toimivat,tuulilasi sisältä puhdas(en tupakoi),nämä jo edesauttavat näkemistä.Kyllä niillä mielestäni näkee,(tottakai musta,märkä tie imee valon)muistaa ettei väsyksissä saakaan ajaa,on semmoiset kuin lepoajat - jarski
Kokeilin tuossa vaihtaa w123:een virallisten General Electricien tilalle 55/100 wattiset polttimot. Ja miten kävi, lähivalot ovat aikas perseestä, eikä pitkätkään parantuneet yhtään. Niin ja noissa satawattisten paketissa luki Made in Germany eli kyseessä eivät olleet mitkään halpis China bulb-polttimot. Täytyy vaihtaa heti takaisin nuo GE-polttimot, niin näkee taas ajella. Ovat kyllä hyvät polttimot, sattui löytymään paikalliselta Essolta ja pakkohan niitä oli kokeilla, kun niitä täällä kehuttiin... Myös muita hyviä polttimoita ovat Philips Vision plussat ja Osram Biluxit (hyvät&halvat), näitäkin on tullut kokeiltua w123:een.
- M123
mies kirjoitti:
Oletko näin paljon ajava(80-100tkm),millä ajat(onko ajopeli 123,kerrotko ajomäärän aina kymmenellä),mitkä tuikut,jos näin on niin ei ruusuiselta näytä nämä ammattimaiset neuvot
Jos itsestäni:ehkä 13-15 miljoonaa km on takana,lisäpitkät on katolla,sumuvalot on(en käytä,häikäisevät liikaa vastaantulijoita,ovat liian ylhäällä)Lampunpesimet toimivat,tuulilasi sisältä puhdas(en tupakoi),nämä jo edesauttavat näkemistä.Kyllä niillä mielestäni näkee,(tottakai musta,märkä tie imee valon)muistaa ettei väsyksissä saakaan ajaa,on semmoiset kuin lepoajatEihän nuo ajomäärät nykyisin nouse tuohon tasoon, mutta usean vuoden kuuluivat siirtymiset valvomieni työmaiden välillä normaaliin päiväohjelmaan.
Turun ja Vaasan väli tuli hyvinkin tutuksi.
En siis ollut rekkakuski, myyntimies, koeajaja tms työkseen ajava...
Sattumoisin auto oli nimenomaan W123, turbotulla 3.0D koneella ja lain sallimilla valolaitteilla (eli alkup valojen lisäksi lisäpitkät) - Yrjö
Kokeile hyvä mies ajaa pelkillä sumareilla säkkipimeässä, niin näet ettei ne näytä mitään.
Mitä sun tien penkoille pitää nähnä. Ja jos vastaat että hirviä, niin onko siitä apua että näet hirven tuhannesosasekuntia aiemmin kun törmäät siihen. Kannatan käyntiä optikolla, jos tuo mitä sanoit on totta.
- MB Forever
kaikkia mahdollisia valoja, jotta pimeällä näen mehdollisimman paljon ja laajalle. Oikein suunnatut lailliset valot eivät häikäise, eivätkä ainakaan sumuvalot, joidenka valokuvio leveä ja matala.
Elimeni kokoon ei vaikutusta.
Turhat teoreetikot suksikoon...- Kostaja
kaltaisiasi lainrikkojia vastaan.
Kun tulee auto sumarit päällä vastaan pimeällä hyvällä kelillä, eli siis lainvastaisesti!, avaan kuskin sähköikkunan ja kas kummaa juuri sivuuttamishetkellä heitän pari keräämääni kiveä, kokoluokka 1 cm ikkunasta ja kas kummaa..olipa kerran ehjä tuulilasi... - W126
Kostaja kirjoitti:
kaltaisiasi lainrikkojia vastaan.
Kun tulee auto sumarit päällä vastaan pimeällä hyvällä kelillä, eli siis lainvastaisesti!, avaan kuskin sähköikkunan ja kas kummaa juuri sivuuttamishetkellä heitän pari keräämääni kiveä, kokoluokka 1 cm ikkunasta ja kas kummaa..olipa kerran ehjä tuulilasi.....Kuinka paljon sulla nitä kiviä on siellä autossa varattuna?
Mitä minä olen huomannut mersuja tulee vastaan aika tiheään ja usealla on ne sumarit pimeällä päällä.
Pysähteletkö välillä keräämään kiviä tienpientareilta, kun varastot loppuu?
- nih
Eipä ole minulla ainakaan sumarit päällä montaa kertaa vuodessa. Useimmiten niitä tulee käytettyä pienten (metsä-) teiden päissä käännyttäessä, mökkitiellä ym. Niiden avulla kun näkee hyvin, jos varsinaisten ajovalojen ulottumattomissa on kivi, kanto tai oja, jota ehkä kannattaisi kiertää.
Muutaman kerran olen kokeillut ajaa maantiellä sumuvalot päällä, mutta ilo niistä on kovin vähäinen. Anteeksi vaan, mutta niiden valaisema alue on niin lyhyt, että vaikka sumuvaloilla näkisikin penkalla tielle kipuavan hirven, on hyvin epätodennäköistä, että sen väistämiseksi enää ehtisi tehdä mitään. Sumuvalojen kantama kun lienee korkeintaan 30 metriä, ja satasta ajettaessa auto liikkuu noin 27 metriä sekunnissa.
Huomattavasti kauaskantoisempaa on hoitaa polttimot ja lasit kuntoon ja suuntauttaa valot. Jos mielenkiintoa riittää, voi johdotuksia parantaa järeämmiksi. Kyllä sumuvalojen kirkas valo aluksi tuntuu auttavan, mutta toisaalta on hyvin rentouttavaa ajella niin, että metsänreunaa ja penkkaa on valaistu kirkkaasti ja kauas.- jarski
Eipä tule itsekään kovin paljoa sumuvaloja käytettyä... Ne tosiaan ovat hyvät pimeällä, jos ajelee kivien ja kantojen välissä. Eivät ne sumuvalot(kaan) oikein suunnattuna häikäise vastaantulijoita.
- Kaapo
jarski kirjoitti:
Eipä tule itsekään kovin paljoa sumuvaloja käytettyä... Ne tosiaan ovat hyvät pimeällä, jos ajelee kivien ja kantojen välissä. Eivät ne sumuvalot(kaan) oikein suunnattuna häikäise vastaantulijoita.
Maasturissa sattui olemaan karjapuskuriin pultattuna sellaiset 9.5" pesuvati-Hellat. Eipä tuntunut häikäisevän vastaantulijoita, mutta kyllä näkyi pahimmat paikat muutaman metrin penkkaankin päin.
Jos olisi joku vilkutellut vastaantullessaan, niin ainahan olisi tunnelmaa voinut höystää lisäpitkillä. Jo niissä yksin oli referenssiluku 70 - piti ottaa aina pois leimalle mennessä.
No, oikeasti noita lisäpitkiä tuli käytettyä pitkillä yksinäisillä yötaipaleilla. Mukavasti näyttivät suoralla puolen kilsan päähän, mutta lyhyille vaihtaessa oli kuin aurinko olisi sammunut. - Kallonkutistaja
Mitäpä tuohon lisäämään... Muuta kuin oma allekirjoitus.
Sen verran kuitenkin vielä lisäystä, että omassa autossani pidän myös mittarivalaistuksen mahdollisimman himmeällä. Sekin parantaa ulospäin näkemistä. - M123
Kallonkutistaja kirjoitti:
Mitäpä tuohon lisäämään... Muuta kuin oma allekirjoitus.
Sen verran kuitenkin vielä lisäystä, että omassa autossani pidän myös mittarivalaistuksen mahdollisimman himmeällä. Sekin parantaa ulospäin näkemistä."...omassa autossani pidän myös mittarivalaistuksen mahdollisimman himmeällä. Sekin parantaa ulospäin näkemistä"
Mullapa on mittarivalot täysin pimeänä.
Pimeään aikaan ajettaessa näkyvyys paranee huomattavasti, mutta nopeuden arvioimiseksi pitää tuolloin käyttää muita metodeja:
a) Taustapeilin kautta näkyvä kirkas valoilmiö = ajat liian hiljaa.
b) Korviin kantautuva häiritsevä, ja itsepintainen ujellus yhdistettynä omituiseen, koko kabiinin täyttävään valoilmiöön = on syytä höllätä vähän ;-)
- nih
Kommentoinpa vielä JohnHolmesin juttua, että ei se ole hyväksi myöskään, että lähivalot ovat heikot. Tämä taas aiheuttaa sen, että pitkät valot pois kytkettäessä tuntuu kuin vedettäisiin säkki päähän. Ja sama kääntäen: taas kirkkaat kaukovalot sytytettäessä silmältä kestää hetki mukautua himmeiden lähivalojen jälkeen.
- W126
Näköjään.
Pakko myöntää, että tuli heitettyä vettä myllyyn pikkasen liikaa.
Laitataan jarrua, ettei mene ihan villiksi.
Oikeesti mulla on muuten edessä vain toisessa sumarissa isompitehoinen lamppu ja sekin vain 100W. Se on vasemman puolen sumarissa, joka muuten näyttää sinne oikeaan reunaan.
2kpl 130Wattisia on kyllä olemassa, mutta ei asennetuna....tuskin tule asennettukaan, ainakaan noilla johdotuksilla. - whee
Miten sumuvalot voi olla makeat? Miten se muka tekee autoa hienommaksi? Tuota ajatusta en ehkä koskaan tule ymmärtämään... Liittyykö se jotenkin tähän taannoiseen "kasarivillitykseen"; eli lisävaloja keulalle ja paljon.. Evoluution tulos ehkä?
Ja miten sumuvalot taas liittyy jotenkin suomalaisen miehen (tahi mersukuskin) itsetuntoon, saati pippelin kokoon?
Eikö tällaisista vertauksista ikinä pääse eroon?
Muuten olen "nih":in kanssa asiassa erittäin samaa mieltä.- whee
Nyt patistellaan sitten rekkakuskeja sumuvaloista. Onnea vaan valitsemallasi tiellä, "Johnthebigdick". Huh huh siis! :)
- M123
"Ja miten sumuvalot taas liittyy jotenkin suomalaisen miehen (tahi mersukuskin) itsetuntoon, saati pippelin kokoon?"
Eihän suomessa saa mitenkään erottua siitä standardista, jonka ovat kehittäneet jossain 70-luvun teinien illanvietoissa, muuten olet automaattisesti pippeliäsi kasvattamassa...
On sitten kyseessä sumuvalot, lisäpitkät, mersu, maasturi, sportti, asuntovaunu tai -auto, suksiboxi, spoileri, aluvanteet, matalaprofiiliset renkaat, kännykkä, aurinkolasit, rannekello, vaimon tai tyttöystävän ulottuvuudet...jne..., niin pippeliäsi kasvatat ellei itsellä ole samanlaisia tai suurempia / parempia / nopeampia / matalampia / tummempia / kiiltävämpiä / äänekkäämpiä...
Eikös se riitä, että omistaa riittävän ison suurennuslasin ? ;-)
- SE
voin sanoa, ettei niitä tarvitse koskaan. Ilmeisesti
Saksassa niille on käyttöä, koska jo vuosikymmeniä sumuvalot ovat olleet mersujen keulalla. Viimeisen viidentoista vuoden aikana olen ajanut yhteensä yhden kilometrin sumarit päällä. Kokeilin pari kertaa ja havaitsin ettei minulla ole tarvetta valaista ojanpohjia 50 metrin päähän. - Henkka Jii
Joskus vuonna papu nuorina kloppeina ajeltiin prameasti kaverin isukin uudella E-sarjan Coupélla. Ollen kaverilla "otto päällä" tuli Henkka-sedästä kuski ja miksei olisi (muistaakseni) kolmisatasella automaattikupeella huristelu silloiselle Taunuskuskille passannutkin.
Kun oltiin lähdössä liikkeelle niin kaveri ohjeisti: se valokatkasin siellä vasemmalla, kierrä sitä yks pykälä oikeelle ja vedä yks pykälä ittees päin". No tein työtä käskettyä ja ihmettelin että vaikeellapa tapaa Saksanraudassa valot kytketään.
Nyt kun tuli ostettua ihka oma mese niin ajelin kyllä itsekin koko kesän sumarit päällä.
Ei ole muuten IKINÄ vastaan tullut ensimmäistäkään Mercedes-merkkistä henkilöautoa jonka sumarit olisivat missään määrin häikäisseet.
Notta taidan sumaroida jatkossakin ihan tavan vuoksi :-)
Henkka
"Breaking the law..."- juha
Mutta on ne perkeleen kirkkaat! Vaihdoin omaan w124:n umpion lasit uusiin ja kyllä täytyy sanoa että valoa riittää taas. w124:n sumarit on varmaan tehokkaimpia mitä tehtaalla on sarjavalmisteiseen vakiona nokalle heitetty (koskee kyllä muitakin mersuja)!!
Sumuvalot valaisee tosi leveän alan auton edestä aina jalkakäytävää myöten. Fifi kävelee päin tolppaa jos sattuu kusetuslenkillä kävelemään jalkakäytävällä :) Sumarit mitkä häikäsee on yleensä pilipalimallia muutenkin eli niiden päälläoloa ei huomaa kuin vastaantulijat kun ne näyttää mihin sattuu ja muuttaa asentoa tuulen suunnan mukaan...
- Ei mersua
Hyvä asiallinen kirjoitus. Olen tehnyt saman havainnon. Nyt täytyy olla, ettei mersun ohjekirjaa paineta suomeksi. Muissa autoissahan tulee normaalit valot automaattisesti päälle kun kovapenkkisessä mersussa. Vai johtuisko se siitä, että se valokatkaisija on vaikeakäyttöinen? Uskon kyllä, että jos opettaisi mersumiehille käyttämään oikein valoja, niin eiköhän nekin jotain oppisi. Eihän kyse ole kuin yhdestä napista. En voi uskoa, että mersumies haluaa ajaa lain vastaisesti tahallaan, eihän?
- AM
Yksi kaverini oli muutama vuosi sitten USA:ssa vaihtotutkijana. Takaisin tullessaan hän nauroi suomalaisten sumuvalojen käytölle. Luultavasti sumari-innostus nimittäin tulee siitä, että piilohomomiehet ovat viestineet niillä toisilleen. USA:ssahan oli homoilla yleistä kokoontua moottoriteiden parkkipaikoille. Jos halusi seuraa, piti ajaa sumarit päällä. Kun vastaan tuli samanhenkinen, valoilla viestittiin, kumpi tekee U-käännöksen ja kumpi ajaa suoraan. Pysähdys tehtiin seuraavalle levähdyspaikalle, jossa hoidettiin hommat.
Tiedä sitten, vieläkö sumareita käytetään samassa merkityksessä. Luulen, että ei, koska toi homojuttu on kuitenkin yleisessä tiedossa. Vielä kuitenkin naurattaa sumareiden käyttäjät :-)
Minulla on tapana antaa pimeällä sumaripelleille ns. valohoitoa. Varsinkin märästä asfaltista vastaantulijan valot heijastuvat tosi ikävästi. Jos haluaa itse nähdä jotain, kun vastaantulija antaa neljällä valolla häikäisyä, on pakko käyttää pitkiä. En halua sokkonakaan ajaa. Vastoin yleistä käsitystä märkä asfaltti ei ime valoa, se heijastaa sen eteenpäin. Koska heijastusta ei tule takaisin, näyttää siltä, että asfaltti imee valon. - ex riisipurkisti pjj
Minulla kun oli aikoinaan näitä riisipurkkeja (7 vuotta), niin
eihän niissä voinut käyttää sumuvaloja, kun niissä ei ollut niitä.Nyt kun olen siirtynyt autoihin (jo 8 vuotta)tulee käytettyä myös sumuvaloja.Asun pohjois uudeltamaalla.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836059
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474095- 1314021
- 693823
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262978Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72577Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?412445- 282262
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501859