voiko raskaana ollessa käydä normaalisti saunassa eli 1-3 kertaa kuukaudessa?
vai onko siitä haittaa sikiölle?
entä vaikuttaako asiaan onko raskaus kuinka pitkällä.
SAUNOMINEN ja raskaus?
17
27520
Vastaukset
- jotkut uskovat
taikoihin ja käyttävät sitä lopussa synnytyksen käynnistmiseen.. 3ässää sauna, seksi, siivous..
- Puliniia
Pistin tuossa Googleen sauna ja raskaus ja löysin "Saunan terveysriskit hallintaan" -sivuston.
Siellä siis sanottiin seuraava:
Suomalaisen nykykäsityksen mukaan normaali raskaus ei estä kohtuullista saunomista vielä loppuvaiheessakaan.
Varmistaisin kyllä itse vielä neuvolasta. Itsellä ei ollut valitettavasti tuota huolta, kun ei ollut mahdollisuutta saunomiseen kovin usein :(- Minna
Tarkistin itse tämän neuvolasta, jenkkisivustoilla kun saunominen kielletään. Hoitajani mukaan saunominen on sallittua, koska harva istuu siellä löylyssä niin pitkään, että ruumiinlämpö (ja sikiön ruumiinlämpö) pääsisi nousemaan. Jenkkisaunathan ovat erilaisia eli miedommassa lämmössä saatetaan istua kymmeniä minuutteja.
- saunonut
Olen kova saunomaan tosin en ole kauaa (n.5min) saunassa mutta käymme melkein joka päivä saunassa (rv39)
- Nemi
Ja saunoisin vaikka joka ilta jos olisi mahdollista. Ei ole mitään haittaa ollut ja LA jo muutaman päivän päästä, eli ei ole keskenkään mennyt.
- ja olisivat
saunomisen varmaan neuvolassa kieltäneet, mikäli siitä vaaraa olisi... Eikös se hyvä yleispätevä ohje ole, että tekee niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Itse en ole raskausaikana pystynyt nauttimaan saunasta, ennen se oli viikon kohokohta :)
- rv35
Saunottu on melkein joka päivä, ja kysyin raskauden alussa neuvolassa ja lääkäriltä, ei kuulemma rajoituksia, paitsi oma vointi. Itse en ainakaan ihan hirmu kovista löylyistä tykkää muutenkaan.
- saunahullu ;)
Miten ihan alkuraskaudessa, onko siitä haittaa? Tai keskenmenoriskiä? :o
- kova saunoon
meillä emäntä tulee huonovointiseksi vaikka emme ole saunassa kuin max. 15 min. pyörryttää ja saattaa näkö sumentua. sikiölle ei varmaankaan ole haittaa mutta ennen saunaa ei kannata juoda kahvia ja ketkä polttaa ni tupakka ennen saunaa ei ole hyväksi. ihan näin kokemuksesta.
- Itse käyn..
saunassa pari kertaa viikossa, miksi siitä haittaa olisi? Jos ei raskaana oleva voisi olla kuin normaali huoneenlämmössä niin eihän pakkasellakaan voisi mennä ulos :D
- nakupelle3
No voi vittu eikö suomessa yhteen kysymykseen osata vastata ilman kilometrilistan pliirumplaarumeja!
- kyllä vain
Voi käydä. Ite luin just jostain et sopiva lämpötila saunassa raskaana olevalle on 70-80 astetta. Tällöin ei äidin eikä sikiön lämpötila nouse liian korkeeks. Oisko ollu 9kuukautta lehdessä.
itse saunon 2-3 kertaa viikossa. nyt rv 37
- mämmä
Onko muilla ilmennyt saunomisen yhteydessä särkyä/paineen tunnetta otsassa? Minulla ainakin iskee ihan hirveä kipu juuri tuohon otsan alueelle kun astun lämpimään saunaan.. olen huomannut saman säryn kun pesen kasvot lämpimällä vedellä tai kun olen hellan ääressä tekemässä ruokaa.. tulee esiin siis lämmöstä/kuumuudesta. Mistäköhän mahtaa johtua?
- saunamammmma
Saunon pari kertaa viikossa, noin 10-15 min löylyssä kerrallaan eikä mitään haittaa ole ollut. Nyt on viikkoja 36 ja ainoa "ongelma" on nyt sopivan asennon löytäminen lauteilla :D
- bndn
Kunhan ei sauno pitkään, eikä hyvin kovissa löylyissä. Pitkällinen lämpötilan nousu ei ole hyväksi vauvan voinnille.
- normaalia
Minusta 1-3 kertaa kuukaudessa ei ole normaalia. Itse saunon joka toinen päivä . Ja on ok raskaana käydä saunassa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984