SAUNOMINEN ja raskaus?

venni86

voiko raskaana ollessa käydä normaalisti saunassa eli 1-3 kertaa kuukaudessa?
vai onko siitä haittaa sikiölle?
entä vaikuttaako asiaan onko raskaus kuinka pitkällä.

17

27347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotkut uskovat

      taikoihin ja käyttävät sitä lopussa synnytyksen käynnistmiseen.. 3ässää sauna, seksi, siivous..

    • Puliniia

          Pistin tuossa Googleen sauna ja raskaus ja löysin "Saunan terveysriskit hallintaan" -sivuston.
      Siellä siis sanottiin seuraava:
      Suomalaisen nykykäsityksen mukaan normaali raskaus ei estä kohtuullista saunomista vielä loppuvaiheessakaan.

      Varmistaisin kyllä itse vielä neuvolasta. Itsellä ei ollut valitettavasti tuota huolta, kun ei ollut mahdollisuutta saunomiseen kovin usein :(

      • Minna

        Tarkistin itse tämän neuvolasta, jenkkisivustoilla kun saunominen kielletään. Hoitajani mukaan saunominen on sallittua, koska harva istuu siellä löylyssä niin pitkään, että ruumiinlämpö (ja sikiön ruumiinlämpö) pääsisi nousemaan. Jenkkisaunathan ovat erilaisia eli miedommassa lämmössä saatetaan istua kymmeniä minuutteja.


    • saunonut

      Olen kova saunomaan tosin en ole kauaa (n.5min) saunassa mutta käymme melkein joka päivä saunassa (rv39)

    • Nemi

      Ja saunoisin vaikka joka ilta jos olisi mahdollista. Ei ole mitään haittaa ollut ja LA jo muutaman päivän päästä, eli ei ole keskenkään mennyt.

      • ja olisivat

        saunomisen varmaan neuvolassa kieltäneet, mikäli siitä vaaraa olisi... Eikös se hyvä yleispätevä ohje ole, että tekee niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Itse en ole raskausaikana pystynyt nauttimaan saunasta, ennen se oli viikon kohokohta :)


    • rv35

      Saunottu on melkein joka päivä, ja kysyin raskauden alussa neuvolassa ja lääkäriltä, ei kuulemma rajoituksia, paitsi oma vointi. Itse en ainakaan ihan hirmu kovista löylyistä tykkää muutenkaan.

      • saunahullu ;)

        Miten ihan alkuraskaudessa, onko siitä haittaa? Tai keskenmenoriskiä? :o


    • kova saunoon

      meillä emäntä tulee huonovointiseksi vaikka emme ole saunassa kuin max. 15 min. pyörryttää ja saattaa näkö sumentua. sikiölle ei varmaankaan ole haittaa mutta ennen saunaa ei kannata juoda kahvia ja ketkä polttaa ni tupakka ennen saunaa ei ole hyväksi. ihan näin kokemuksesta.

    • Itse käyn..

      saunassa pari kertaa viikossa, miksi siitä haittaa olisi? Jos ei raskaana oleva voisi olla kuin normaali huoneenlämmössä niin eihän pakkasellakaan voisi mennä ulos :D

    • nakupelle3

      No voi vittu eikö suomessa yhteen kysymykseen osata vastata ilman kilometrilistan pliirumplaarumeja!

    • kyllä vain

      Voi käydä. Ite luin just jostain et sopiva lämpötila saunassa raskaana olevalle on 70-80 astetta. Tällöin ei äidin eikä sikiön lämpötila nouse liian korkeeks. Oisko ollu 9kuukautta lehdessä.

    • itse saunon 2-3 kertaa viikossa. nyt rv 37

    • mämmä

      Onko muilla ilmennyt saunomisen yhteydessä särkyä/paineen tunnetta otsassa? Minulla ainakin iskee ihan hirveä kipu juuri tuohon otsan alueelle kun astun lämpimään saunaan.. olen huomannut saman säryn kun pesen kasvot lämpimällä vedellä tai kun olen hellan ääressä tekemässä ruokaa.. tulee esiin siis lämmöstä/kuumuudesta. Mistäköhän mahtaa johtua?

    • saunamammmma

      Saunon pari kertaa viikossa, noin 10-15 min löylyssä kerrallaan eikä mitään haittaa ole ollut. Nyt on viikkoja 36 ja ainoa "ongelma" on nyt sopivan asennon löytäminen lauteilla :D

      • bndn

        Kunhan ei sauno pitkään, eikä hyvin kovissa löylyissä. Pitkällinen lämpötilan nousu ei ole hyväksi vauvan voinnille.


    • normaalia

      Minusta 1-3 kertaa kuukaudessa ei ole normaalia. Itse saunon joka toinen päivä . Ja on ok raskaana käydä saunassa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe