Omistan Saab 9000 CSE 2,3t:n vuodelta 1995.
Ajettu nyt noin 130 tkm.
Luin HS:stä, että jakopään ketju tulee vaihtoon
140-200 tkm:n aikana.
Pitääkö oikeasti paikkansa?
Osaako kukaan sanoa, kuinka sen voi etukäteen
huomata tai tunnistaa?
Saab 9000: Jakopään ketjun kuluminen?
16
2748
Vastaukset
- CDE 2,3t
Ketjun pitää kyllä kestää pitempään. Itse olen
ajanut vastaavalla koneella 166 tkm eikä mitään
tarvetta ole ollut.
Edellisessä -86 2,0 turbossa vaihdoin ketjun noin
300 tkm paikkeilla.- Saabisti
Eikös se ketju ollut näiden ensimmäisten 2.3:n
heikko lenkki? Kannattaa kuitenkin selvittää. - Ketjuttaa
Oliko jakopaanketjun vaihto monimutkainenkin
operaatio?
Paljonko osat maksoivat (ketju jos jotain
muutakin tarvitsee, venttiilikopan tiiviste yms.) - Jo kolme vaihdettu
Ketjuttaa kirjoitti:
Oliko jakopaanketjun vaihto monimutkainenkin
operaatio?
Paljonko osat maksoivat (ketju jos jotain
muutakin tarvitsee, venttiilikopan tiiviste yms.)Hei, Kyllä se on aika kova homma kotioloissa, jos et ole sitä ennen tehnyt. Moottoria täytyy tunkata sivuun muutama sentti, että pääsee käsiksi kaikkiin rattaisiin. Saabissa kannattaa kyllä vaihtaa koko sarja, siis ketju, liut ja rattaat. Muuten uuden ketjun voi helposti vaihtaa vetämällä se vanhan ketjun avulla päälle. Tarvii apurin taatusti. Sarjoja saa n. 250€ ja siitä ylöspäin, riippuen mistä ostaa. Netin kautta ulkomailta halvimmat. Myös Speedparts on suhteellisen edullinen.
- Achilles Viggen
Ketjun kulumisen tunnistaa kilinästä, kolinasta
ja ronksotuksesta. Kyllä sen huomaa jos konettaan
edes hieman kuuntelee.
Tuo jakopäänketju juttu on hyvä esimerkki siitä
asiantuntemuksesta jolla tuo HS:n vikasarja on
koottu. 2.3:ssa ei ikinä ole ollut ongelmia
jakopäänketjun kanssa vaan tasapainoakselien
käyttöketjujen kanssa. Nekin ongelmat ovat jo
historiaa vuosimallissa -95.- saba
Niin millaisia ongelmia 2,3 tasapainoakselien käyttöketjun kanssa on ollut? Miten nämä ongelmat on korjattu vuosimallista -95 alkaen?
Olisi mielenkiintoista tietää, vaikka oma auto on 9000 2,3t CDE -95 viritettynä. Eli ei koske kai minun autoani.?? - Achilles Viggen
saba kirjoitti:
Niin millaisia ongelmia 2,3 tasapainoakselien käyttöketjun kanssa on ollut? Miten nämä ongelmat on korjattu vuosimallista -95 alkaen?
Olisi mielenkiintoista tietää, vaikka oma auto on 9000 2,3t CDE -95 viritettynä. Eli ei koske kai minun autoani.??Ongelma oli hammaspyörien ja sitä kautta ketjun
kuluminen ja syynä oli yksinkertaisesti
alimitoitus.
Tasapainoakselien pyörityshän kuluttaa varsin
vähän tehoa, mutta käyttävä momentti
luonnollisesti vaihtelee paljon koska akseli on
epäkesko. Vaihtelevasta momentista aiheutuu
käyttöketjuille yksi ylimääräinen ominaistaajuus
(ja -muoto) rypäs ketjulle luonnollisten lisäksi
ja toisaalta nykivä kuormitus myös tietenkin
kuluttaa enemmän. En ole varma kumpi liian nopean
kulumisen aiheutti resonanssit vai kuormituksen
luonne, mutta käsittääkseni rakennetta muutettiin
90-luvun alkuvuosina. Joka tapauksessa siinä
vaiheessa kun b204 moottorikin (2.0
tasapainoakseleilla) tuli niin 2.3:nkin oli
kunnossa. Eli kyllä -95 mallin pitäisi olla ok.
Joka tapauksessa ongelman kyllä kuulee ja silloin
kun sen kuulee on syytä tehdä jotain. Nokkaketju
ja tasapainoakselien ketjut ovat samassa tilassa,
vaikka jälkimmäisen katkeaminen ei autoa sinänsä
pysäytäkkään saattaa se mennä solmuun nokkaketjun
kanssa ja se on menoa.
Kyseessä ei ole mikään ainutlaatuinen ongelma,
muillakin on samoja ongelmia ollut. Kaveri juuri
tappeli Porsche 924:n tasapainoakselien hihnojen
kanssa, olivat hävinneet melko olemattomiin. - saba
Achilles Viggen kirjoitti:
Ongelma oli hammaspyörien ja sitä kautta ketjun
kuluminen ja syynä oli yksinkertaisesti
alimitoitus.
Tasapainoakselien pyörityshän kuluttaa varsin
vähän tehoa, mutta käyttävä momentti
luonnollisesti vaihtelee paljon koska akseli on
epäkesko. Vaihtelevasta momentista aiheutuu
käyttöketjuille yksi ylimääräinen ominaistaajuus
(ja -muoto) rypäs ketjulle luonnollisten lisäksi
ja toisaalta nykivä kuormitus myös tietenkin
kuluttaa enemmän. En ole varma kumpi liian nopean
kulumisen aiheutti resonanssit vai kuormituksen
luonne, mutta käsittääkseni rakennetta muutettiin
90-luvun alkuvuosina. Joka tapauksessa siinä
vaiheessa kun b204 moottorikin (2.0
tasapainoakseleilla) tuli niin 2.3:nkin oli
kunnossa. Eli kyllä -95 mallin pitäisi olla ok.
Joka tapauksessa ongelman kyllä kuulee ja silloin
kun sen kuulee on syytä tehdä jotain. Nokkaketju
ja tasapainoakselien ketjut ovat samassa tilassa,
vaikka jälkimmäisen katkeaminen ei autoa sinänsä
pysäytäkkään saattaa se mennä solmuun nokkaketjun
kanssa ja se on menoa.
Kyseessä ei ole mikään ainutlaatuinen ongelma,
muillakin on samoja ongelmia ollut. Kaveri juuri
tappeli Porsche 924:n tasapainoakselien hihnojen
kanssa, olivat hävinneet melko olemattomiin.Nyt asia siis selvisi. Kesällä kun autoa katselin
kuulin 2,3 tasapainoakseleista että pitää ketju
ja rattaat vaihtaa. Ei tullut vaan silloin
selvitettyä mistä se johtuu. Osa harrastajista
sanoi että kestää kaikissa 2,3 noin 200tkm ja sen
jälkeen joutuu vaihtaan osia. Olin kyllä kuullut,
että juuri -95 olisi tehty jotain parannuksia.
(omassa ei pidä ääntä)
Joo kyllä ongelman kuulee. Ekassa 900 ketju piti
aika rallatusta ja sitten sen vaihdoinkin. Oli
aika helppo homma 8-venttiilisessä vrt.16v.
900T16 suunnittelin ketjuremonttia (piti kolinaa
kylmä käynnistyksissä n.10min), mutta jäi
toteuttamatta, koska ei selvinnyt oliko se
hydrauliset venttiilinpainimet vai ketju, joka
ääntä piti. Ajattelin silloin ensin koettaa Forte
käsittelyä, mutta en ehtinyt kun autoni
varastettiin ja ajettiin lunastuskuntoon.
Autoni kytkimestä eräs harrastaja sanoi, että se
olisi vaihtokunnossa kun on niin raskas. Itse
olen tottunut siihen eikä siinä ole mielestäni
eroa vanhaan 900T16:sta. Toisaalta kun olen
ajellut äitini 900 2.1 classicilla on siinä
mielestäni todella kevyt kytkin. No en ole
kuitenkaan havainnut ongelmaa kytkimen
toiminnassa.
Täytyy tässä käydä pakokaasumittauksessa
ennenkuin vien auton katsastukseen, koska
päästöistä ei ole mitään tietoa virityksen
jälkeen. Toisaalta BSR sanoo ettei viritys nosta
päästöjä, mutta varmuus ennenkaikkea. - Hessu Hopo
Achilles Viggen kirjoitti:
Ongelma oli hammaspyörien ja sitä kautta ketjun
kuluminen ja syynä oli yksinkertaisesti
alimitoitus.
Tasapainoakselien pyörityshän kuluttaa varsin
vähän tehoa, mutta käyttävä momentti
luonnollisesti vaihtelee paljon koska akseli on
epäkesko. Vaihtelevasta momentista aiheutuu
käyttöketjuille yksi ylimääräinen ominaistaajuus
(ja -muoto) rypäs ketjulle luonnollisten lisäksi
ja toisaalta nykivä kuormitus myös tietenkin
kuluttaa enemmän. En ole varma kumpi liian nopean
kulumisen aiheutti resonanssit vai kuormituksen
luonne, mutta käsittääkseni rakennetta muutettiin
90-luvun alkuvuosina. Joka tapauksessa siinä
vaiheessa kun b204 moottorikin (2.0
tasapainoakseleilla) tuli niin 2.3:nkin oli
kunnossa. Eli kyllä -95 mallin pitäisi olla ok.
Joka tapauksessa ongelman kyllä kuulee ja silloin
kun sen kuulee on syytä tehdä jotain. Nokkaketju
ja tasapainoakselien ketjut ovat samassa tilassa,
vaikka jälkimmäisen katkeaminen ei autoa sinänsä
pysäytäkkään saattaa se mennä solmuun nokkaketjun
kanssa ja se on menoa.
Kyseessä ei ole mikään ainutlaatuinen ongelma,
muillakin on samoja ongelmia ollut. Kaveri juuri
tappeli Porsche 924:n tasapainoakselien hihnojen
kanssa, olivat hävinneet melko olemattomiin.... erittäin asiallisista vastauksista.
- 900i
Mitä jos ketjua ei vaihdeta, meneekö katki?
Autollani on ajettu jo 268 tkm. - hjuiom
Entäs 2 litrasen 9000 cs vm-97 ketju ajettu 310 000 ?
Onko jo lähellä vaihtoa ? - Nastat pois.
Nastarenkaiden tiestä hakkaama pöly rikkoo hammashihnat tosi nopeasti. Kannattaa vaihtaa 20 tuhannen kilometrin kohdalla viimestään.
Keuhkojen vaihto pitäisi myös suorittaa muutaman kymmen vuoden välein. Kiinassa jossa pölyä on ilman nastarenkaiden käyttöäkin paljon jo 8 vuotiaat lapsetkin ovat alkaneet kuolla keuhkosyöpään. - SaabistiSverige
Moi, Ei noilla kilometreillä ysitonnisen ketju pitäisi olla mennyt, jos et ole ajanut ihan sotkuöljyillä. Vasta mottorimallit 1998-2004 olivat niitä, joista meni ketjut liian nopeaan, (myös turbot). Tosin suositellaan Saabissa tiheämpää öljynvaihtoväliä ja sehän on halvempi kuin koneremontti.,
Kyllä se ketju alkaa yleensä kolkattamaan aika paljon ennen, kuin se kononaan hajoaa.- nasa93
Entäs 2 litrasen 9000 cs vm-97 ketju ajettu 310 000 ?
Onko jo lähellä vaihtoa ?
---------------------------------------------------------------------------
Eiköhän noistakin löydy jakoketjunkiristin josta voi tarkistaa kuinka paljon ketju on venynyt. Kuntoon vaikuttaa paljon miten on huollettu/ajettu/käytetty. 300-500tkm menee komeasti.
vm.1993 ja vanhemmissa "pitkälohkoissa" on ollut tasapainoketju vaivaa. Kuulee kyllä selkeästi rahisevasta äänestä. - SaabSairasJaHULU
nasa93 kirjoitti:
Entäs 2 litrasen 9000 cs vm-97 ketju ajettu 310 000 ?
Onko jo lähellä vaihtoa ?
---------------------------------------------------------------------------
Eiköhän noistakin löydy jakoketjunkiristin josta voi tarkistaa kuinka paljon ketju on venynyt. Kuntoon vaikuttaa paljon miten on huollettu/ajettu/käytetty. 300-500tkm menee komeasti.
vm.1993 ja vanhemmissa "pitkälohkoissa" on ollut tasapainoketju vaivaa. Kuulee kyllä selkeästi rahisevasta äänestä.Itse ajoin -92 vuosimallin 2.0 9000 saabbiin 475 tkm mittariin. Kertaakaan ei konetta avattu. Halvimmilla öljyillä ajoin. Mutta ikä tuli korissa vastaan ja pääsi paaliin.
- Suabisti
Tasapainoketjusta... No sen voi ihan hyvin jättää jakopään remontin yhteydessä kokonaan pois. Minä tein sen ja moni muukin tuttavani, Ehkä aavistuksen enemmän on tärinää tyhjäkäynnillä, mutta en ole siitäkään ihan varma. Lisää voimaa jaTai vähemmän polttoaineen kulutusta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122