Saab 9000: Jakopään ketjun kuluminen?

Hessu Hopo

Omistan Saab 9000 CSE 2,3t:n vuodelta 1995.
Ajettu nyt noin 130 tkm.

Luin HS:stä, että jakopään ketju tulee vaihtoon
140-200 tkm:n aikana.

Pitääkö oikeasti paikkansa?

Osaako kukaan sanoa, kuinka sen voi etukäteen
huomata tai tunnistaa?

16

2748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CDE 2,3t

      Ketjun pitää kyllä kestää pitempään. Itse olen
      ajanut vastaavalla koneella 166 tkm eikä mitään
      tarvetta ole ollut.
      Edellisessä -86 2,0 turbossa vaihdoin ketjun noin
      300 tkm paikkeilla.

      • Saabisti

        Eikös se ketju ollut näiden ensimmäisten 2.3:n
        heikko lenkki? Kannattaa kuitenkin selvittää.


      • Ketjuttaa

        Oliko jakopaanketjun vaihto monimutkainenkin
        operaatio?

        Paljonko osat maksoivat (ketju jos jotain
        muutakin tarvitsee, venttiilikopan tiiviste yms.)


      • Jo kolme vaihdettu
        Ketjuttaa kirjoitti:

        Oliko jakopaanketjun vaihto monimutkainenkin
        operaatio?

        Paljonko osat maksoivat (ketju jos jotain
        muutakin tarvitsee, venttiilikopan tiiviste yms.)

        Hei, Kyllä se on aika kova homma kotioloissa, jos et ole sitä ennen tehnyt. Moottoria täytyy tunkata sivuun muutama sentti, että pääsee käsiksi kaikkiin rattaisiin. Saabissa kannattaa kyllä vaihtaa koko sarja, siis ketju, liut ja rattaat. Muuten uuden ketjun voi helposti vaihtaa vetämällä se vanhan ketjun avulla päälle. Tarvii apurin taatusti. Sarjoja saa n. 250€ ja siitä ylöspäin, riippuen mistä ostaa. Netin kautta ulkomailta halvimmat. Myös Speedparts on suhteellisen edullinen.


    • Achilles Viggen

      Ketjun kulumisen tunnistaa kilinästä, kolinasta
      ja ronksotuksesta. Kyllä sen huomaa jos konettaan
      edes hieman kuuntelee.

      Tuo jakopäänketju juttu on hyvä esimerkki siitä
      asiantuntemuksesta jolla tuo HS:n vikasarja on
      koottu. 2.3:ssa ei ikinä ole ollut ongelmia
      jakopäänketjun kanssa vaan tasapainoakselien
      käyttöketjujen kanssa. Nekin ongelmat ovat jo
      historiaa vuosimallissa -95.

      • saba

        Niin millaisia ongelmia 2,3 tasapainoakselien käyttöketjun kanssa on ollut? Miten nämä ongelmat on korjattu vuosimallista -95 alkaen?
        Olisi mielenkiintoista tietää, vaikka oma auto on 9000 2,3t CDE -95 viritettynä. Eli ei koske kai minun autoani.??


      • Achilles Viggen
        saba kirjoitti:

        Niin millaisia ongelmia 2,3 tasapainoakselien käyttöketjun kanssa on ollut? Miten nämä ongelmat on korjattu vuosimallista -95 alkaen?
        Olisi mielenkiintoista tietää, vaikka oma auto on 9000 2,3t CDE -95 viritettynä. Eli ei koske kai minun autoani.??

        Ongelma oli hammaspyörien ja sitä kautta ketjun
        kuluminen ja syynä oli yksinkertaisesti
        alimitoitus.

        Tasapainoakselien pyörityshän kuluttaa varsin
        vähän tehoa, mutta käyttävä momentti
        luonnollisesti vaihtelee paljon koska akseli on
        epäkesko. Vaihtelevasta momentista aiheutuu
        käyttöketjuille yksi ylimääräinen ominaistaajuus
        (ja -muoto) rypäs ketjulle luonnollisten lisäksi
        ja toisaalta nykivä kuormitus myös tietenkin
        kuluttaa enemmän. En ole varma kumpi liian nopean
        kulumisen aiheutti resonanssit vai kuormituksen
        luonne, mutta käsittääkseni rakennetta muutettiin
        90-luvun alkuvuosina. Joka tapauksessa siinä
        vaiheessa kun b204 moottorikin (2.0
        tasapainoakseleilla) tuli niin 2.3:nkin oli
        kunnossa. Eli kyllä -95 mallin pitäisi olla ok.

        Joka tapauksessa ongelman kyllä kuulee ja silloin
        kun sen kuulee on syytä tehdä jotain. Nokkaketju
        ja tasapainoakselien ketjut ovat samassa tilassa,
        vaikka jälkimmäisen katkeaminen ei autoa sinänsä
        pysäytäkkään saattaa se mennä solmuun nokkaketjun
        kanssa ja se on menoa.

        Kyseessä ei ole mikään ainutlaatuinen ongelma,
        muillakin on samoja ongelmia ollut. Kaveri juuri
        tappeli Porsche 924:n tasapainoakselien hihnojen
        kanssa, olivat hävinneet melko olemattomiin.


      • saba
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Ongelma oli hammaspyörien ja sitä kautta ketjun
        kuluminen ja syynä oli yksinkertaisesti
        alimitoitus.

        Tasapainoakselien pyörityshän kuluttaa varsin
        vähän tehoa, mutta käyttävä momentti
        luonnollisesti vaihtelee paljon koska akseli on
        epäkesko. Vaihtelevasta momentista aiheutuu
        käyttöketjuille yksi ylimääräinen ominaistaajuus
        (ja -muoto) rypäs ketjulle luonnollisten lisäksi
        ja toisaalta nykivä kuormitus myös tietenkin
        kuluttaa enemmän. En ole varma kumpi liian nopean
        kulumisen aiheutti resonanssit vai kuormituksen
        luonne, mutta käsittääkseni rakennetta muutettiin
        90-luvun alkuvuosina. Joka tapauksessa siinä
        vaiheessa kun b204 moottorikin (2.0
        tasapainoakseleilla) tuli niin 2.3:nkin oli
        kunnossa. Eli kyllä -95 mallin pitäisi olla ok.

        Joka tapauksessa ongelman kyllä kuulee ja silloin
        kun sen kuulee on syytä tehdä jotain. Nokkaketju
        ja tasapainoakselien ketjut ovat samassa tilassa,
        vaikka jälkimmäisen katkeaminen ei autoa sinänsä
        pysäytäkkään saattaa se mennä solmuun nokkaketjun
        kanssa ja se on menoa.

        Kyseessä ei ole mikään ainutlaatuinen ongelma,
        muillakin on samoja ongelmia ollut. Kaveri juuri
        tappeli Porsche 924:n tasapainoakselien hihnojen
        kanssa, olivat hävinneet melko olemattomiin.

        Nyt asia siis selvisi. Kesällä kun autoa katselin
        kuulin 2,3 tasapainoakseleista että pitää ketju
        ja rattaat vaihtaa. Ei tullut vaan silloin
        selvitettyä mistä se johtuu. Osa harrastajista
        sanoi että kestää kaikissa 2,3 noin 200tkm ja sen
        jälkeen joutuu vaihtaan osia. Olin kyllä kuullut,
        että juuri -95 olisi tehty jotain parannuksia.
        (omassa ei pidä ääntä)

        Joo kyllä ongelman kuulee. Ekassa 900 ketju piti
        aika rallatusta ja sitten sen vaihdoinkin. Oli
        aika helppo homma 8-venttiilisessä vrt.16v.
        900T16 suunnittelin ketjuremonttia (piti kolinaa
        kylmä käynnistyksissä n.10min), mutta jäi
        toteuttamatta, koska ei selvinnyt oliko se
        hydrauliset venttiilinpainimet vai ketju, joka
        ääntä piti. Ajattelin silloin ensin koettaa Forte
        käsittelyä, mutta en ehtinyt kun autoni
        varastettiin ja ajettiin lunastuskuntoon.

        Autoni kytkimestä eräs harrastaja sanoi, että se
        olisi vaihtokunnossa kun on niin raskas. Itse
        olen tottunut siihen eikä siinä ole mielestäni
        eroa vanhaan 900T16:sta. Toisaalta kun olen
        ajellut äitini 900 2.1 classicilla on siinä
        mielestäni todella kevyt kytkin. No en ole
        kuitenkaan havainnut ongelmaa kytkimen
        toiminnassa.

        Täytyy tässä käydä pakokaasumittauksessa
        ennenkuin vien auton katsastukseen, koska
        päästöistä ei ole mitään tietoa virityksen
        jälkeen. Toisaalta BSR sanoo ettei viritys nosta
        päästöjä, mutta varmuus ennenkaikkea.


      • Hessu Hopo
        Achilles Viggen kirjoitti:

        Ongelma oli hammaspyörien ja sitä kautta ketjun
        kuluminen ja syynä oli yksinkertaisesti
        alimitoitus.

        Tasapainoakselien pyörityshän kuluttaa varsin
        vähän tehoa, mutta käyttävä momentti
        luonnollisesti vaihtelee paljon koska akseli on
        epäkesko. Vaihtelevasta momentista aiheutuu
        käyttöketjuille yksi ylimääräinen ominaistaajuus
        (ja -muoto) rypäs ketjulle luonnollisten lisäksi
        ja toisaalta nykivä kuormitus myös tietenkin
        kuluttaa enemmän. En ole varma kumpi liian nopean
        kulumisen aiheutti resonanssit vai kuormituksen
        luonne, mutta käsittääkseni rakennetta muutettiin
        90-luvun alkuvuosina. Joka tapauksessa siinä
        vaiheessa kun b204 moottorikin (2.0
        tasapainoakseleilla) tuli niin 2.3:nkin oli
        kunnossa. Eli kyllä -95 mallin pitäisi olla ok.

        Joka tapauksessa ongelman kyllä kuulee ja silloin
        kun sen kuulee on syytä tehdä jotain. Nokkaketju
        ja tasapainoakselien ketjut ovat samassa tilassa,
        vaikka jälkimmäisen katkeaminen ei autoa sinänsä
        pysäytäkkään saattaa se mennä solmuun nokkaketjun
        kanssa ja se on menoa.

        Kyseessä ei ole mikään ainutlaatuinen ongelma,
        muillakin on samoja ongelmia ollut. Kaveri juuri
        tappeli Porsche 924:n tasapainoakselien hihnojen
        kanssa, olivat hävinneet melko olemattomiin.

        ... erittäin asiallisista vastauksista.


    • 900i

      Mitä jos ketjua ei vaihdeta, meneekö katki?
      Autollani on ajettu jo 268 tkm.

    • hjuiom

      Entäs 2 litrasen 9000 cs vm-97 ketju ajettu 310 000 ?
      Onko jo lähellä vaihtoa ?

    • Nastat pois.

      Nastarenkaiden tiestä hakkaama pöly rikkoo hammashihnat tosi nopeasti. Kannattaa vaihtaa 20 tuhannen kilometrin kohdalla viimestään.

      Keuhkojen vaihto pitäisi myös suorittaa muutaman kymmen vuoden välein. Kiinassa jossa pölyä on ilman nastarenkaiden käyttöäkin paljon jo 8 vuotiaat lapsetkin ovat alkaneet kuolla keuhkosyöpään.

    • SaabistiSverige

      Moi, Ei noilla kilometreillä ysitonnisen ketju pitäisi olla mennyt, jos et ole ajanut ihan sotkuöljyillä. Vasta mottorimallit 1998-2004 olivat niitä, joista meni ketjut liian nopeaan, (myös turbot). Tosin suositellaan Saabissa tiheämpää öljynvaihtoväliä ja sehän on halvempi kuin koneremontti.,
      Kyllä se ketju alkaa yleensä kolkattamaan aika paljon ennen, kuin se kononaan hajoaa.

      • nasa93

        Entäs 2 litrasen 9000 cs vm-97 ketju ajettu 310 000 ?
        Onko jo lähellä vaihtoa ?
        ---------------------------------------------------------------------------
        Eiköhän noistakin löydy jakoketjunkiristin josta voi tarkistaa kuinka paljon ketju on venynyt. Kuntoon vaikuttaa paljon miten on huollettu/ajettu/käytetty. 300-500tkm menee komeasti.

        vm.1993 ja vanhemmissa "pitkälohkoissa" on ollut tasapainoketju vaivaa. Kuulee kyllä selkeästi rahisevasta äänestä.


      • SaabSairasJaHULU
        nasa93 kirjoitti:

        Entäs 2 litrasen 9000 cs vm-97 ketju ajettu 310 000 ?
        Onko jo lähellä vaihtoa ?
        ---------------------------------------------------------------------------
        Eiköhän noistakin löydy jakoketjunkiristin josta voi tarkistaa kuinka paljon ketju on venynyt. Kuntoon vaikuttaa paljon miten on huollettu/ajettu/käytetty. 300-500tkm menee komeasti.

        vm.1993 ja vanhemmissa "pitkälohkoissa" on ollut tasapainoketju vaivaa. Kuulee kyllä selkeästi rahisevasta äänestä.

        Itse ajoin -92 vuosimallin 2.0 9000 saabbiin 475 tkm mittariin. Kertaakaan ei konetta avattu. Halvimmilla öljyillä ajoin. Mutta ikä tuli korissa vastaan ja pääsi paaliin.


    • Suabisti

      Tasapainoketjusta... No sen voi ihan hyvin jättää jakopään remontin yhteydessä kokonaan pois. Minä tein sen ja moni muukin tuttavani, Ehkä aavistuksen enemmän on tärinää tyhjäkäynnillä, mutta en ole siitäkään ihan varma. Lisää voimaa jaTai vähemmän polttoaineen kulutusta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1122
    Aihe