Voiko allergikko ottaa kissan?

InexFlames

Hei,

olemme molemmat eläinrakkaita persoonia ja haluaisimme kovasti eläimen. Poikaystäväni haluaisi nimenomaan kissan, vaikka on niille allerginen. Hänen silmänsä alkavat punottaa ja nenä alkaa vuotaa, jos hän pitää kissaa sylissään. Lapsena hänella oli kissoja, ja silloin ne eivät aiheuttaneet mitään oireita.

Olemme ajatelleet ottaa kissan löytöeläinkodista, mutta sitä ennen haluaisimme varmistua siitä, että se on varmasti turvallista poikaystävälleni.

Haluaisinkin nyt kuulla kokemuksia ja neuvoja Teiltä kissa-allergikoilta.
1. Ovatko terveyskeskuksen testit luotettavia?
2. Neuvovatko lääkärit ehdottomasti luopumaan kissan tai muun eläimen hankkimisesta?
3. Kokemuksia siedätyshoidosta? Mitä maksaa, kannattaako ja auttaako se edes?

Ja voisiko joku kertoa näistä sijaiskodeista eläimille? Sehän voisi olla hyvä tapa kokeilla onko rakkaani miten pahasti allerginen kissoille.

Arvostaisin todellakin asiallista palautetta ja asiallisia neuvoja. Kiitos.

17

2066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ulla

      Siedätyshoidoista en ole perillä,joten kannattaa ottaa selvää. Itse olen allerginen eläimille mutta mulla on kaksi kissaa. Ne saavat olla eteisessä ja välillä keittiössä ja nyt kevään tullen pääsevät ulkoilemaan.
      Jos asutte tilavassa asunnossa,voitte mun mielestä ainakin harkita kissan ottamista.Lääkärit sanovat aina eläimistä,ettei voi ottaa.On kokemusta asiasta.Testit ei mun kohdallani olleet luotettavia.En ollut eläimille allerginen,vaikka iho kuitenkin reagoi.
      Kissan kannalta on hyvä miettiä,kannattako sitä ottaa,ennenkuin on ihan täysin varma,ettei se taas joudu muuttamaan pois.Stressaavaa eläimellekin.
      KAIKKEA HYVÄÄ KISUASIAAN!!!

      • ei kestänyt

        kissoja vaikka söi allergialääkkeitä.
        Oireet vain paheni niin että vertakin alkoi tulla nenästä.
        Kissa piti hävittää.

        Koiria meillä nyt on ja niistä hän saa näppylöitä iholleen halatessaan niitä. Muutoin pärjää lääkkeineen.


      • hölmöjä
        ei kestänyt kirjoitti:

        kissoja vaikka söi allergialääkkeitä.
        Oireet vain paheni niin että vertakin alkoi tulla nenästä.
        Kissa piti hävittää.

        Koiria meillä nyt on ja niistä hän saa näppylöitä iholleen halatessaan niitä. Muutoin pärjää lääkkeineen.

        . Miehestä viis, kunhan koira saa olla huushollissa. Ymmärrän eläinrakkauden, mutten sitä, että lääkkeiden turvin täytyy kotonaan elää.!!??

        Ettekö te eläimiä väkisin pitävät ymmärrä, että KAIKKI lääkkeet kuormittavat maksaa ja sitä kautta kyseisen ihmisen elämänlaatu kulkee koko ajan alamäkeä ja lopulta voi aiheuttaa vaikka mitä. Myrkkyjä kun tulee pakostakin maksaan jo muutenkin nykypäivänä.


    • kissan ystävä

      Voi ottaa, mutta en tiedä muuta parempaa konstia siihen kuin ALL-IN-1000-jogurtin.

      • mainoksiin kyllästynyt

        Ellet Heli pian lopeta tuota jatkuvaa myytäväsi mainostusta, ilmoitan ylläpidolle sinusta!!


      • Fritzmeyer

        Tr. itse kertoi saaneensa jogurtista avun niin siitepöly-pöly-kuin kissa-allergiaankin.


    • myös allerginen

      Harkitkaa tarkoin kissan ottaminen. Poikaystävällesi voi puhjeta astma ja sen kanssa on paljon vaikeampi elää kuin allergian. Varmaan tämän tiesittekin, mutta joskus halu ottaa eläin sumentaa harkintakyvyn =)

    • sanoa

      ihan reilusti ja suoraan, että älkää ottako jos kerran on jo oireita.
      Pärjäätte paljon paremmin kissa-ikävänne kanssa, kuin astman, joka mitä varmimmin on seurauksena, jos kaiken uhallakin otatte kissan.
      Samoin paljon pienempi harmi on surra sitä,ettei voi ottaa kissaa, kuin se, että joutuu suremaan poisannettua/lopetettua eläintä.

      Itse olen todella allerginen mm.kissoille. Minullekin iski kisu-kuume, ja sattumoisin eräällä ystävättärelläni oli juuri kaksi pentuetta silloin kotonaan.
      Menin intoa täynnä katsomaan pentuja, vaikka pitkään olin pysytellyt eri seurassa kuin yksikään kissa.
      Lutustelin eri kokoisia ja näköisiä palleroita, olin jo mielessäni valinnut itselleni pennun, ystävättäreni etiskeli jo sopivaa kuljetuslaatikkoa.Sitten yks'kaks kissakiintiöni vain täyttyi, silmät alkoivat punottaa ja kutista, samoin kasvot ja kaula. Nenä ja silmät vuotaen totesin ettei ole mitään järkeä ottaa kotiin kissaa, jos ei sen pidemmälle ennättänyt ilman reaktioita.
      Suloinen tiikerijuovainen kisu ei lähtenyt meille, vaan erääseen toiseen perheeseen. Lohduttauduin sillä, että näin se sai varmaankin pysyvämmän kodin kuin luonani, sillä kerran allergikko aina allergikko.

    • InexFlames

      Kiitos paljon kaikille vastauksistanne. Olette antanut ajattelemisen aihetta ja keskustelen poikaystäväni kanssa myös astma-asiasta. Varaamme nyt kuitenkin ajan allergiatesteihin ja tutkiskelemme erilaisia vaihtoehtoja.

      Jos emme kissaa voi ottaa, ehkä voimme sitten antaa kodin jollekin toiselle eläimelle, jolle rakkaani ei ole allerginen.

      • vielä...

        asiasta ei ole itselläni kokemusta, mutta jonkun verran tiedän siitä. Siedätyshoidot ovat kalliita pitkän tähtäimen hoitoja. Siinä allergeeniä laitetaan vereen pieniä määriä kerrallaan pitkän hoitojakson aikana. Eli piikkejä ei kannata silloin pelätä. Hoito on erittäin kallista, eikä sitä suomessa anneta ilman "hyvää" syytä. Tällainen syy on esimerkiksi sellainen, että joutuu työnsä puolesta kosketuksiin allergeenin kanssa päivittäin. Eli kovin kitsaasti antavat hoitoja.

        Ai niin, ja kohtalotovereitahan tässä ollaan. Poikaystävä henkeen ja vereen kissaihminen ja minä allerginen. Poikaystäväni kissoista (jotka asuvat hänen vanhempiensa luona) ei jostain syystä ole tullut minulle allergiaa. Meille tulee pentu heinäkuussa. Pidän itsekin kissoista ja koirammekin pitää, joten tulokas on enemmän kuin tervetullut. Ja onpahan pikku koirallammekin sitten leikkikaveri. Kamalaltahan tämä varmasti kuulostaa, kun minä kerta olen allerginen, mutta kissalle on varmistettu jo rakastava koti etukäteen jos en kerrassaan pysty sen kanssa olemaan.


      • kissat
        vielä... kirjoitti:

        asiasta ei ole itselläni kokemusta, mutta jonkun verran tiedän siitä. Siedätyshoidot ovat kalliita pitkän tähtäimen hoitoja. Siinä allergeeniä laitetaan vereen pieniä määriä kerrallaan pitkän hoitojakson aikana. Eli piikkejä ei kannata silloin pelätä. Hoito on erittäin kallista, eikä sitä suomessa anneta ilman "hyvää" syytä. Tällainen syy on esimerkiksi sellainen, että joutuu työnsä puolesta kosketuksiin allergeenin kanssa päivittäin. Eli kovin kitsaasti antavat hoitoja.

        Ai niin, ja kohtalotovereitahan tässä ollaan. Poikaystävä henkeen ja vereen kissaihminen ja minä allerginen. Poikaystäväni kissoista (jotka asuvat hänen vanhempiensa luona) ei jostain syystä ole tullut minulle allergiaa. Meille tulee pentu heinäkuussa. Pidän itsekin kissoista ja koirammekin pitää, joten tulokas on enemmän kuin tervetullut. Ja onpahan pikku koirallammekin sitten leikkikaveri. Kamalaltahan tämä varmasti kuulostaa, kun minä kerta olen allerginen, mutta kissalle on varmistettu jo rakastava koti etukäteen jos en kerrassaan pysty sen kanssa olemaan.

        saattavat allergisoida aikuista enemmän.. samoin lyhytkarvaiset pitkäkarvaista enemmän(!). fiksusti olette järjestäneet "varmuuden vuoksi kodin" pennulle :) toivotan paljon onnea uuden perheenjäsenen kanssa!


      • kissat kirjoitti:

        saattavat allergisoida aikuista enemmän.. samoin lyhytkarvaiset pitkäkarvaista enemmän(!). fiksusti olette järjestäneet "varmuuden vuoksi kodin" pennulle :) toivotan paljon onnea uuden perheenjäsenen kanssa!

        Olen moniallergikko (kasveja, ruoka-aineita eläimiä...)

        Otin kuitenkin 14 vuotta sitten nykyisen aviomieheni kanssa kissasisarukset - pentuja silloin. Jostain syystä en oireillut, vaikka sylittelin ja silittelin kisuja.
        Kävi kuitenkin niin, että sisarukset saivat vahinkopennun - odotin kollin leikkausta kai kuukauden pari liian kauan.

        Pentu syntyi kotona ja oli toki silmäterämme, mutta siitä lähtien aloin oireilla jonkin verran. Olen pähkäillyt sitä, että aiheuttiko vastasyntynyt oireiden alkamisen vai oliko sattumaa.
        Meillä oli kuitenkin iso huoneisto, eivätkä kissat nukkuneet vuoteessamme, joten pärjäsin suht hyvin.
        Nyt toinen vanhemmista kisuista edesmennyt ja trion täydentää löytöpentu, joka nyt jo kolmivuotias.

        En vaihtaisi kisujani ikinä mihinkään - lääkärit eivät koskaan ole tyrmänneet "lapsiani", kun tajuavat heidän henkisen merkityksensä minulle.

        Ihmislapseni on jo keski-ikäinen isäpappa. ; D


    • kissa haluja

      sitä kyselen et voiko allerginen ottaa puolipersialaisen kissan

      • Täytyisi kaiketi olla aluksi "koemielessä" pennun kanssa. Oireet tulevat kyllä nopsaan, jos tullakseen ovat.
        Itselläni lyhytkarvaisia - pitkäkarvainen tuttavan kissa ei oikein sopinut edes kyläkäyntiin...

        Me olemme kaikki niin erilaisia, joten vain kokeilemalla voi tietää...
        Kaikki on toki mahdollista! Onnea matkaan!


    • min20

      itsellä on astma ja allergia kissoille koirille jne jne. mutta otimme kissan (ragdoll) jolla on puolipitkä karva. ja osaisin ehkä sanoa konsteja joilla allergiaa voi helpottaa. ota karvaton tai lyhyt karvainen. jos ei käy nii harjaa kissaa paljon koska esim sylki allergisoi ja kissa nuolee turkki ja harjaamisella estät karvojen leviämisen. :)

    • allerca

      Olemme itse ajatelleet Allerca kissaa Jenkeistä: http://www.allerca.com/. Ovat aika hintavia kyllä, mutta eivät pitäisi aiheuttaa allergiaa (puuttuu se proteiini mikä aiheuttaa allergisoivaa hilsettä useimmille allergisille)

    • Viisas mies

      Minusta olisi suositeltavinta kuitenkin ottaa sellainen eläin, jolle ei ole allerginen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3218
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1841
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1028
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe