Pohjois italian suositut kohteet

...

Kesällä puolitoistaviikkoa aikaa ajella euroopassa, ajattelimme käväistä pohjois italian puolella, mitäs kannattaa käydä katsomassa tällain pika parinpäivän visiitillä? Ajamme ranskan puolelta..

24

12135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KL78

      Minä suosittelen Gardajärven kiertämistä ja Venetsiassa käymistä.

      • ...

        Gardajärven kiertäminen kuulostaa todella hyvältä vaihtoehdolta!
        venetsiaan pitäis varmaan uhrata useampi päivä?


      • kyllä suurin osa
        ... kirjoitti:

        Gardajärven kiertäminen kuulostaa todella hyvältä vaihtoehdolta!
        venetsiaan pitäis varmaan uhrata useampi päivä?

        Venezian kävijöistä ovat siellä vain päiväseltään. Mutta jättäkää auto mannermaan puollelle ja hankkikaa hotelli tai majoitus siltä puolen, sillä Veneziassa on kallista ja vaikea löytää hotellia etukäteen varaamatta.

        Otatte bussin sillan yli Veneziaan aikaisin aamulla. Illat ja yöt ovat rauhallisia Veneziassa, ei ole juuri yöelämää lainkaan, mutta öiset kävelyt ovat nautinto Venezian kujilla ja silloilla. Turvallsitakin siellä on joten jopa yksinäinen nainen voi kulkea aivan rauhassa yöllä Venezian kujilla.

        Treviso olis kaunis pieni kaupunki yöpymispaikaksi mutta se on hieman kaukana. Kyllä sieltä päsee hyvin bussilla Veneziaan. Lähempänä sijaitsevat Marghera ja Mestre, kumpikaan ei mitenkään kamalan viihtyisiä paikkoja mutta rauhallisia ja täältä löytyy halvahokoja hotelleja missä on parkkipaikka autolle.

        Matkan varrella Veneziaan on monta hienon hienoa kaupunkia, Verona, Vicenza ja Padova esimerkiksi. Kaikissa noissa kannattaa kuluttaa aikaansa ja nähtävyyksiä niissä riittää.


      • Tintoretto
        kyllä suurin osa kirjoitti:

        Venezian kävijöistä ovat siellä vain päiväseltään. Mutta jättäkää auto mannermaan puollelle ja hankkikaa hotelli tai majoitus siltä puolen, sillä Veneziassa on kallista ja vaikea löytää hotellia etukäteen varaamatta.

        Otatte bussin sillan yli Veneziaan aikaisin aamulla. Illat ja yöt ovat rauhallisia Veneziassa, ei ole juuri yöelämää lainkaan, mutta öiset kävelyt ovat nautinto Venezian kujilla ja silloilla. Turvallsitakin siellä on joten jopa yksinäinen nainen voi kulkea aivan rauhassa yöllä Venezian kujilla.

        Treviso olis kaunis pieni kaupunki yöpymispaikaksi mutta se on hieman kaukana. Kyllä sieltä päsee hyvin bussilla Veneziaan. Lähempänä sijaitsevat Marghera ja Mestre, kumpikaan ei mitenkään kamalan viihtyisiä paikkoja mutta rauhallisia ja täältä löytyy halvahokoja hotelleja missä on parkkipaikka autolle.

        Matkan varrella Veneziaan on monta hienon hienoa kaupunkia, Verona, Vicenza ja Padova esimerkiksi. Kaikissa noissa kannattaa kuluttaa aikaansa ja nähtävyyksiä niissä riittää.

        Niinpä, nämä ovat makuasioita. Itse olen niin ihastunut uskomattomaan Venetsiaan, että en ymmärrä, mitä sieltä päivässä saa irti. Eihän siinä ehdi kuin patseerata muiden turistien jaloissa Rialton ja Marcon väliä - no, onhan sekin jotain. Olen ollut seitsemän kertaa Venetsiassa, enkä yhtä päivää varten sinne menisi ollenkaan.

        Autollakin porhaltaisin suoraan Tronchettoon, vaikka se maksoi viimeksi muistaakseni 18e/vrk. Hotelliakaan en suostuisisi ottamaan "Terraferman" puolelta - sehän juuri onkin upeinta, kun saa kulkea läpi öiset Venetsian hotelliin, tai nauttia aamiaista ehkä suoraan canalen tai rion varrella.

        Kyllähän Mestressäkin voi toki asua, onhan sekin nähtävyys, ainakin jos on kiinnostunut petrokemian teollisuudesta...
        On sanottu, että Venetsia on maailman kaunein kaupunki, Mestre puolestaan rumin.


      • Canaletto
        Tintoretto kirjoitti:

        Niinpä, nämä ovat makuasioita. Itse olen niin ihastunut uskomattomaan Venetsiaan, että en ymmärrä, mitä sieltä päivässä saa irti. Eihän siinä ehdi kuin patseerata muiden turistien jaloissa Rialton ja Marcon väliä - no, onhan sekin jotain. Olen ollut seitsemän kertaa Venetsiassa, enkä yhtä päivää varten sinne menisi ollenkaan.

        Autollakin porhaltaisin suoraan Tronchettoon, vaikka se maksoi viimeksi muistaakseni 18e/vrk. Hotelliakaan en suostuisisi ottamaan "Terraferman" puolelta - sehän juuri onkin upeinta, kun saa kulkea läpi öiset Venetsian hotelliin, tai nauttia aamiaista ehkä suoraan canalen tai rion varrella.

        Kyllähän Mestressäkin voi toki asua, onhan sekin nähtävyys, ainakin jos on kiinnostunut petrokemian teollisuudesta...
        On sanottu, että Venetsia on maailman kaunein kaupunki, Mestre puolestaan rumin.

        Olen muutaman kerran suositellut vaihtoehtona Lidoa, josta löytyy hämmästyttävän paljon edullisia pikkuhotelleja ja ennenkaikkea vuokrattavia huoneistoja (enkä nyt tarkoita Lido di Jesoloa tai lukemattomia muita Adrianmeren rannikon lidoja).

        Muistelen Lidoa hyvällä itse kerran siellä 4 vuorokautta viettäneenä. Lentokentältä pääsee Lidolle suoraan ja Lidolta voi sitten piipahdella Venetsian nähtävyyksiä ihailemaan. Tämä vain Mestren vastakohdaksi.


      • uskon sinua
        Tintoretto kirjoitti:

        Niinpä, nämä ovat makuasioita. Itse olen niin ihastunut uskomattomaan Venetsiaan, että en ymmärrä, mitä sieltä päivässä saa irti. Eihän siinä ehdi kuin patseerata muiden turistien jaloissa Rialton ja Marcon väliä - no, onhan sekin jotain. Olen ollut seitsemän kertaa Venetsiassa, enkä yhtä päivää varten sinne menisi ollenkaan.

        Autollakin porhaltaisin suoraan Tronchettoon, vaikka se maksoi viimeksi muistaakseni 18e/vrk. Hotelliakaan en suostuisisi ottamaan "Terraferman" puolelta - sehän juuri onkin upeinta, kun saa kulkea läpi öiset Venetsian hotelliin, tai nauttia aamiaista ehkä suoraan canalen tai rion varrella.

        Kyllähän Mestressäkin voi toki asua, onhan sekin nähtävyys, ainakin jos on kiinnostunut petrokemian teollisuudesta...
        On sanottu, että Venetsia on maailman kaunein kaupunki, Mestre puolestaan rumin.

        että olet ihastunut Veneziaan, niin olin minäkin eka kerralla ja viivyin kokonaisen viikon sillä kertaa. Toisella kerralla olin vaan neljä päivää, koska minua kiinnostaa vähintään yhtä paljon muutkin Italian kaupungit.

        No mutta miksi vastasin niinkuin vastasin, johtui alkuperäisen viestin sisällöstä. Siinä luki selvästi että piipahtaa Ranskan puolelta kahden päivän aikana Pohjois-Italaissa.

        Jos minulla olisi paljon rahaa ja varaa vuokrata huoneisto Veneziasta niin ehkä viipyisin viikon siellä. Ruoka on Italian kehnointa Veneziassa, paitsi muutamassa hyvin kalliissa ravintolassa.

        Eräs opas kertoi minulle että ruuanlaatu on kehno siksi että monetkaan turistit eivät syö kuin kerran Veneziassa ja jatkavat sitten matkaansa muualle Italiaan.

        Suonet anteeksi että annoin neuvot mikä oli helpoin ja halvin tapa käydä Veneziassa (Ranskasta käsin). Viestiketjun aloittaja saa sitten itse päättää mitä tekee.


      • ....
        uskon sinua kirjoitti:

        että olet ihastunut Veneziaan, niin olin minäkin eka kerralla ja viivyin kokonaisen viikon sillä kertaa. Toisella kerralla olin vaan neljä päivää, koska minua kiinnostaa vähintään yhtä paljon muutkin Italian kaupungit.

        No mutta miksi vastasin niinkuin vastasin, johtui alkuperäisen viestin sisällöstä. Siinä luki selvästi että piipahtaa Ranskan puolelta kahden päivän aikana Pohjois-Italaissa.

        Jos minulla olisi paljon rahaa ja varaa vuokrata huoneisto Veneziasta niin ehkä viipyisin viikon siellä. Ruoka on Italian kehnointa Veneziassa, paitsi muutamassa hyvin kalliissa ravintolassa.

        Eräs opas kertoi minulle että ruuanlaatu on kehno siksi että monetkaan turistit eivät syö kuin kerran Veneziassa ja jatkavat sitten matkaansa muualle Italiaan.

        Suonet anteeksi että annoin neuvot mikä oli helpoin ja halvin tapa käydä Veneziassa (Ranskasta käsin). Viestiketjun aloittaja saa sitten itse päättää mitä tekee.

        me kävimme autolla Venetsiassa ja aikataulu oli niin kireä ettei kerinnyt viettää siellä kuin yhden kokonaisen päivän. Otimme hotellihuoneen Margherasta, neljä tähteä ja maksoi vain 60 e... tosin oli last minute-hinta helmikuussa. Auto sai jäädä lukittuun hotellin parkkipaikkaan ilmaiseksi ja otimme aamulla junan, muistaakseni 0.9 e suunta. Meille sanottiin että jos menemme autolla... se pitää jättää mantereen puolelle ja se maksaa sitten 20 e per päivä muistaakseni... Jälkeenpäin ajateltuna oli hyvä valinta


      • kaikki jotka
        .... kirjoitti:

        me kävimme autolla Venetsiassa ja aikataulu oli niin kireä ettei kerinnyt viettää siellä kuin yhden kokonaisen päivän. Otimme hotellihuoneen Margherasta, neljä tähteä ja maksoi vain 60 e... tosin oli last minute-hinta helmikuussa. Auto sai jäädä lukittuun hotellin parkkipaikkaan ilmaiseksi ja otimme aamulla junan, muistaakseni 0.9 e suunta. Meille sanottiin että jos menemme autolla... se pitää jättää mantereen puolelle ja se maksaa sitten 20 e per päivä muistaakseni... Jälkeenpäin ajateltuna oli hyvä valinta

        ovat autolla liikenteessä ei kannata autolla mennä Venezian sillan yli. Jos nyt ei ole miljonääri. Sitä paitsi taitaa olla parempaa ruokaa sillan toisella puolen ja paljon halvempaa. Kannattaa ainakin lapsiperheiden syödä mantereen puolella.

        Se on aivan eri asia jos menee lentokoneella niin silloin on tietysti tarkoituskin asua juuri Veneziassa.


      • Monimiljonääri
        kaikki jotka kirjoitti:

        ovat autolla liikenteessä ei kannata autolla mennä Venezian sillan yli. Jos nyt ei ole miljonääri. Sitä paitsi taitaa olla parempaa ruokaa sillan toisella puolen ja paljon halvempaa. Kannattaa ainakin lapsiperheiden syödä mantereen puolella.

        Se on aivan eri asia jos menee lentokoneella niin silloin on tietysti tarkoituskin asua juuri Veneziassa.

        Ettei kannata mennä autolla Venezian sillan yli? Ja kannattaa syödä terraferman puolella?
        Jessus!

        Kyllähän siinä matkabudjetti menee pahasti yli jos käyttää 18e auton pysäköintiin Tronchetossa, vartioidulla paikalla, lähellä hotelleita.

        Ja syödä kannattaa ilman muuta Mestressä, voi säästyä montakin euroa. Ja kannattaako mennä ollenkaan Venetsiaan, säästyy vielä enemmän.

        Muutama säästövinkki lisää: kannattaa ottaa eväät mukaan Suomesta ja syödä niitä siinä Mestren petrokemiantehtaan takapihalla. Onhan Venetsia toki maailman kaunein kaupunki, uskomaton ja ihmeellinen, mutta siinä canalen varrella, campon reunalla syöminen maksaa monta euroa. Viinitkin kannattaa viedä Suomesta, jossa nyt on sellaisia tilaviinejä, ja lipitellä niitä sitten Mestren bussiasemalla.

        Ei kannata mennä Accademiaan (liput 6e); vie vanhoja kuvalehtiä kotoa ja katselee niitä. Kirkkoihin yleensä pääsee ilmaiseksi, siinä voi katsellessaan Vivarineja ja Donatelloja samalla varastaa pari kynttilää offerta-laatikosta kotiintuomisiksi.

        Vaporettokin maksaa 5e/matka tai 25e/3vrk: siinäkin säästää pitkän pennin kun ui ne matkat.


      • Ville
        Monimiljonääri kirjoitti:

        Ettei kannata mennä autolla Venezian sillan yli? Ja kannattaa syödä terraferman puolella?
        Jessus!

        Kyllähän siinä matkabudjetti menee pahasti yli jos käyttää 18e auton pysäköintiin Tronchetossa, vartioidulla paikalla, lähellä hotelleita.

        Ja syödä kannattaa ilman muuta Mestressä, voi säästyä montakin euroa. Ja kannattaako mennä ollenkaan Venetsiaan, säästyy vielä enemmän.

        Muutama säästövinkki lisää: kannattaa ottaa eväät mukaan Suomesta ja syödä niitä siinä Mestren petrokemiantehtaan takapihalla. Onhan Venetsia toki maailman kaunein kaupunki, uskomaton ja ihmeellinen, mutta siinä canalen varrella, campon reunalla syöminen maksaa monta euroa. Viinitkin kannattaa viedä Suomesta, jossa nyt on sellaisia tilaviinejä, ja lipitellä niitä sitten Mestren bussiasemalla.

        Ei kannata mennä Accademiaan (liput 6e); vie vanhoja kuvalehtiä kotoa ja katselee niitä. Kirkkoihin yleensä pääsee ilmaiseksi, siinä voi katsellessaan Vivarineja ja Donatelloja samalla varastaa pari kynttilää offerta-laatikosta kotiintuomisiksi.

        Vaporettokin maksaa 5e/matka tai 25e/3vrk: siinäkin säästää pitkän pennin kun ui ne matkat.

        Jos suinkin mahdollista niin Firenze upeine nähtävyyksineen, mm. Pontevecchion silta jne. Pisa ois myös yks suositeltava..


      • antti h
        Ville kirjoitti:

        Jos suinkin mahdollista niin Firenze upeine nähtävyyksineen, mm. Pontevecchion silta jne. Pisa ois myös yks suositeltava..

        Niin, mutta kun täällä on oltu sitä mieltä, että päivä ei riitä Venetsialle, niin miten ihmeessä se voisi riittää Firenzelle?


      • Ville
        antti h kirjoitti:

        Niin, mutta kun täällä on oltu sitä mieltä, että päivä ei riitä Venetsialle, niin miten ihmeessä se voisi riittää Firenzelle?

        Totta ettei Venetsiaa hetkessä kierrä johtuen erikoisesta infrastruktuurista kanaaleineen jne. Siinä mielessä Venetsia on noin rajoitetulle ajalle vaikea ja siksi ajattelin vain suositella Firenzee tai Pisaa. Sitä vartenhan nämä palstat on keksitty eikä mitään sellaisia viestejä varten, mitä esim. Bulgarian kohdalta löytyy :)


      • antti h
        Ville kirjoitti:

        Totta ettei Venetsiaa hetkessä kierrä johtuen erikoisesta infrastruktuurista kanaaleineen jne. Siinä mielessä Venetsia on noin rajoitetulle ajalle vaikea ja siksi ajattelin vain suositella Firenzee tai Pisaa. Sitä vartenhan nämä palstat on keksitty eikä mitään sellaisia viestejä varten, mitä esim. Bulgarian kohdalta löytyy :)

        Samaa mieltä. Ja riippuuhan se sitten monesta asiasta ja jokaisen kiinnostuksen kohteista, paljonko aikaa tarvitaan.
        Itse en Pisassa puolta päivää enempää tarvitsisi, Firenzessä sitäkin enemmän.

        Enpä muuten ollut ennen katsonutkaan noita Bulgaria-viestejä...


      • G.Rossini
        antti h kirjoitti:

        Niin, mutta kun täällä on oltu sitä mieltä, että päivä ei riitä Venetsialle, niin miten ihmeessä se voisi riittää Firenzelle?

        Ensikertalaiselle suosittelisin Venetsiaa. Varsinkin jos tulee omalla autolla Ranskan suunnasta vain pariksi päiväksi, niin Venetsiasta on helppo suunnistaa pohjoiseen.

        Venetsia on kokemuksena niin erilainen kuin Firenze ja Rooma. Jälkimmäiset ovat tietenkin mannaa taide- ja historiasuuntautuneille. Samoin ne ovat myös "oikeita" kaupunkeja.

        Venetsia on pikemminkin suuri ulkoilmamuseo. Ehkä kaikkein upein koko maailmassa. Museoihin on usein sisäänpääsymaksu - eikö niin? Venetsiaan pääsy maksaa, mutta kannattaa maksaa.

        Ehkä kipinä syttyy parissakin päivässä. HYvää matkaa.


      • G.Rossini kirjoitti:

        Ensikertalaiselle suosittelisin Venetsiaa. Varsinkin jos tulee omalla autolla Ranskan suunnasta vain pariksi päiväksi, niin Venetsiasta on helppo suunnistaa pohjoiseen.

        Venetsia on kokemuksena niin erilainen kuin Firenze ja Rooma. Jälkimmäiset ovat tietenkin mannaa taide- ja historiasuuntautuneille. Samoin ne ovat myös "oikeita" kaupunkeja.

        Venetsia on pikemminkin suuri ulkoilmamuseo. Ehkä kaikkein upein koko maailmassa. Museoihin on usein sisäänpääsymaksu - eikö niin? Venetsiaan pääsy maksaa, mutta kannattaa maksaa.

        Ehkä kipinä syttyy parissakin päivässä. HYvää matkaa.

        Olipa hyvin tiivistetty arvio Venetsiasta ensikertalaiselle! Ulkoilmamuseo, johon pääsystä kannattaa maksaa! Juuri siksi en välitä, vaikka kahvikuppi Florianilla taitaa maksaa jo kymmenisen euroa - tosin Florian ei mitenkään edusta Venetsian hintatasoa yleensä. Ja samasta syystä en tuhlaisi aikaa enkä tuhoaisi tunnelmaa Mestressä oloon.
        Ulkoilmamuseo, mutta elävä sellainen.


    • ...

      Olemme tehneet tässä pieniä päätöksiä. ajammekin Sveitsin puolelta italiaan alppien läpi jos mahdollista, ja yritämme viettää 4 päivää Italiassa. Tuo mestre kuulostaa todella hyvältä paikalta asustella pari päivää..Sieltä sitten kohti Monacoa jös vaan aika riittää(8pv).Garda järven kierto kutkuttaa kyllä todella paljon..Kun katselen tätä karttaa niin olishan koko Italia upea kiertää, näyttäis menevän tie ihan rantaviivaa pitkin..

    • MP_

      "Ajamme ranskan puolelta..."
      Hmm, se ei vielä kovin täsmällisesti aluetta määritä. Mutta jos tullaan Mounte Blancen tunnelin kautta, niin Italian puolella saavutaan Aostan laaksoon.

      Laakson pohjoisosassa oleva Aosta on kaunis kaupunki, keskustasta löytyy myös antiikin roomalaisia raunioita.

      Mielenkiintoisia nähtävyyksiä Aostan laakson jälkeen ovat mm. Oropan ja Varallon luostarit (vai mikä olisi oikea käännös sanasta "Santuario"?).

      Oropa on Biellan pohjoispuolella, ja varsinkin sen hautausmaa on kuuluisa nähtävyys.

      Varallo taas on muutaman kymmenen kilometriä idempänä, ja sen kuuluisuutena on kappelit joihin on rakennettu puu/vahanukeista Uuden Testamentin tapahtumia "luonnollisessa" koossa. Ehdottomasti näkemisen arvoista!
      Varallosta laakso jatkuu kapeana länteen, ja nousee pikkukaupunkiin nimeltä Alagna, johon laakso loppuu Mounte Rosaan. Alagnasta nousee (hiihto)hissi vuorelle, josta kuulemma upeat näköalat.

      Varallosta itään on Lago Maggiore. Sen länsirannalla kannattaa pysähtyä Stresa:ssa, josta pikkulaivalla pääsee viereisiin saariin. Tärkein on Isola Bella, joka nimensä mukaisesti on _todella_ kaunis.

      Hiukan pohjoisempaa, Verbania Intra:sta, voi sitten ajaa lautalle, joka vie järven toiselle puolen Lavernoon, ja lopuksi ajella järven ympäri.
      Tai jos lapsia väsyttää autossa istuminen, voisi Stresasta kääntyä takaisin ja paluumatkalla pysähtyä vaikkapa siellä Aostassa.

      Ja jos vielä haluaa auton kanssa kokeilla ajoa vuoristomaisemissa, voisi paluumatkalla Aostasta kääntyä pohjoiseen E27:lle (viitoissa lukee muistaakseni "Martigny (CH)", tien numero on SS27). Tie menee tunneliin, mutta jos käännyt Saint-Oyen -kylän jälkeen oikealle, pääset suhteellisen pienelle ja (vähemmän suhteellisen) mutkaiselle tielle, joka vie Passo Gran San Bernardo:lle. Tuon tunnelin kautta kulkevan päätien kulkeminen on jo kokemus suomalaiselle, mutta sen passin ylitys on aivan omaa luokkaansa. Sateen sattuessa voi passin (ei se tunneli) ylitys olla hiukan turhauttavaa, kun tiet on liukkaita ja lapset huutaa takapenkillä ettei pilven sisässä näe mitään ;)

      Yllä mainituista maksullisia ovat:
      - Mounte Blancon tunneli
      - Alagnan näköalahissi
      - Isola Bellan lautta
      - Verbania Intra - Laverno lautta
      - Gran San Bernardon tunneli
      - Osa autostradoista

      Venetsia on hieno paikka, samoin Garda ympäristöineen. Mutta Po-joen laakson ajaminen on tylsää. Aosta laakson eteläpäästä (Ivrea) Venetsiaan (maksullista) autostradaa pitkin tulee reilut 380 km (per suunta), ja nähtävää on parhaimmillaankin vain tasaiset viljapellot. Vastaavasti Ivreasta Lavernoon (ym. paikoista itäisin) on reilut 120 km, mutta maisemat vaihtuvat koko ajan.

      Kaikki jutussa mainitut paikat on itse koettu, Alagnan näköalahissiä lukuunottamatta. Kuljettu moottoripyörällä ja/tai autolla. Matkakertomukset ja -kartat löytyy kotisivuilta (http://www.elisanet.fi/matti.puputti/Moottoripyora/).

      • ...

        MP_ kirjoitti:
            "Ajamme ranskan puolelta..."
        Hmm, se ei vielä kovin täsmällisesti aluetta määritä. Mutta jos tullaan Mounte Blancen tunnelin kautta, niin Italian puolella saavutaan Aostan laaksoon.

        Juu, viikko sitten tilasimme lentoliput geneveen, en omista vielä edes kunnon tie-karttaa, kunhan vasta hahmotamme reittiä ja paikkoja missä yritämme käydä..Kiitos tuli hyvää infoa,luen tarkasti nuo matkakertomukset!!


      • ???
        ... kirjoitti:

        MP_ kirjoitti:
            "Ajamme ranskan puolelta..."
        Hmm, se ei vielä kovin täsmällisesti aluetta määritä. Mutta jos tullaan Mounte Blancen tunnelin kautta, niin Italian puolella saavutaan Aostan laaksoon.

        Juu, viikko sitten tilasimme lentoliput geneveen, en omista vielä edes kunnon tie-karttaa, kunhan vasta hahmotamme reittiä ja paikkoja missä yritämme käydä..Kiitos tuli hyvää infoa,luen tarkasti nuo matkakertomukset!!

        "Mounte Blancen"

        ?


    • matkailija-85
    • PohjoisItalia

      Venetsiaa on nyt mainostettu jo sen verran, että siellä varmaan haluatkin käydä Italian puolelle ajaessasi. Kanaalien lisäksi ainutlaatuinen kaupunki tarjoaa uskomattomasti arkkitehtuuria ja historiaa, ulkoilmamuseoksikin sitä jo on tuossa aiemmin ehditty nimittää, ja aiheesta. Tarjolla on niin Dogen palatsia, Basilica di san Marcoa, Ca'Foscaria jne. Myös Milano on erinomainen valinta, muillekin kuin muodin tai oopperan ystäville. Kummastakin löytyy mielenkiintoista tietoa Italia-aiheiselta sivustolta ja sen kyseisiä kaupunkeja käsittelevistä osioista:

      http://italia.matkalippu.info/venetsia
      http://italia.matkalippu.info/milano

    • matkustajaX10

      Jos saapuu Italiaan Etelä-Ranskasta eli luultavasti Nizzan suunnasta, on siellä sangen viehättäviä pieniä maaseutukyliä sekä Ranskan että Italian puolella, joissa voisi olla viehättävää yöpyä ja syödä paikallisessa ravintolasa päivällistä.

      Minulla on Italian puolelta muistikuva Diano Marinan pikkukylästä, jossa oli kiva ranta, yllättävän paljon hyviä ruokapaikkoja ja mukavaa iltaelämää, esimerkiksi paikallisten konsertteja ja tansseja iltaisin.

    • anniemestariampuja
    • Maggiorejärvelle

      Pohjois-Italiassa kannattaa ehdottomasti vierailla upeilla vuorien ympäröimillä järvillä. Sveitsin rajan tuntumasta löytyy useita suuria järviä, joista varmaan tunnetuimmat ovat Gardajärvi ja Comojärvi. Oma suosikkini on kuitenkin Maggiorejärvi. Upeita maisemia ja mukavia pikkukaupunkeja riittää etenkin Maggiorejärven lännen puoleisella rannikolla. Esimerkiksi Stresan kaupungissa kannattaa vierailla!

      http://matkaideoita.com/maggiorejarvi.html

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe