Tervehdys,
Olen päätymässä A4 quatron hankintaan ja siihen liittyen olisi kysymys. Kuinka totta on tieto siitä että quatrossa pitää vaihtaa kaikki renkaat kerralla uusiin, jotta välttyisi hajoittamasta voimansiirtoa? Mitenkäs yleensä quatrossa renkaiden kuluminen, kuluvatko "tasaisesti" kun kaikki pyörät vetävät jatkuvasti? Lähinnä kiinnostaa B6-mallista eteenpäin olevat quatrot.
Quatro neliveto ja renkaat
18
11038
Vastaukset
- A4 2.5tdi Q
Torsen kestaa muistaakseni 5% renkaiden kehien pituudessa. Parempi on toki pitaa mahdollisimman tarkasti saman kokoisia ja yhta kuluneita.
- 2xt
höh
- Vekkuli
2xt kirjoitti:
höh
QUATTRO (ihmekkös näytti vähän oudolta...)
- JPS
Hei ne on vaihdettva kaikki samaan aikaan;kuluvat sen verran tasaisesti.Kokemusta 60000 km.
- puhut
470 tkm kokemuksella (4:llä eri quattrolla)
- -?-
puhut kirjoitti:
470 tkm kokemuksella (4:llä eri quattrolla)
Onko polttoaineen kulutuksessa miten paljon eroa vastaavaan vakiomallin verrattuna?
Vaikka quattron tekniikka itsessaan on kestavaa, niin onko jotakin erityista huomioitavaa / tarkastettavaa kaytettya ostettaessa? Onko odotettavissa erityisia huoltotoita tai osien vaihtoja koreammilla kilometreilla? Tietystikin myos se vaikuttaa miten autoa on kaytetty ja huollettu. - 100Q
-?- kirjoitti:
Onko polttoaineen kulutuksessa miten paljon eroa vastaavaan vakiomallin verrattuna?
Vaikka quattron tekniikka itsessaan on kestavaa, niin onko jotakin erityista huomioitavaa / tarkastettavaa kaytettya ostettaessa? Onko odotettavissa erityisia huoltotoita tai osien vaihtoja koreammilla kilometreilla? Tietystikin myos se vaikuttaa miten autoa on kaytetty ja huollettu.kun on ollu puhetta tosta quattron tekniikasta niin muutama kymysys vielä. itsellä -94 100 Q 2,8 koneella ja ajettu noin 210tkm.
päivänä muutamana sellaisella pikku tiellä tuuppasin keulan ojaan pienesti, samalla sellaista nuoska lunta tallautui auton alle niin että etunen oli ilmassa. ja toisen puolen takarengas oli myös aika tiiviisti lumen ympäröimä.
tavallaan irti pääsy ei ole tuottanut mitään ongelmia jos edes vähänkin saa pyörät raapimaan maata vasten, ja sit jos ei muuten niin takalukko päälle ja menoksi. vaan nyt kun koitin pakittaa niin aluksi takapyörät pyörähti hiukan ja sit näytti että liike lakkas. lukon kanssa sama juttu. sitten hiukan lapiolla kaivelin auton alta lunta pois ja penkan puolen kylkeä irti lumesta niin johan irtos.
askin (manuaali) toiminnassa ei ole ollut mitään omituista aiemmin, ja nytkin tuntuu että toimii aivan normaalisti. nyt kun olen kokeillut niin kyllä kaikki toimii ihan normaalisti.
onko siellä torsenhässäkässä vai mikälie keskitasauspyörästö jonkunlaisia kytkimiä, ainakin se kirjojen mukaan vaihtelee vetosuhdetta eteen/taakse pidon mukaan tietyissä rajoissa. vai mistähän tuollainen vois johtua? - Cimppa
100Q kirjoitti:
kun on ollu puhetta tosta quattron tekniikasta niin muutama kymysys vielä. itsellä -94 100 Q 2,8 koneella ja ajettu noin 210tkm.
päivänä muutamana sellaisella pikku tiellä tuuppasin keulan ojaan pienesti, samalla sellaista nuoska lunta tallautui auton alle niin että etunen oli ilmassa. ja toisen puolen takarengas oli myös aika tiiviisti lumen ympäröimä.
tavallaan irti pääsy ei ole tuottanut mitään ongelmia jos edes vähänkin saa pyörät raapimaan maata vasten, ja sit jos ei muuten niin takalukko päälle ja menoksi. vaan nyt kun koitin pakittaa niin aluksi takapyörät pyörähti hiukan ja sit näytti että liike lakkas. lukon kanssa sama juttu. sitten hiukan lapiolla kaivelin auton alta lunta pois ja penkan puolen kylkeä irti lumesta niin johan irtos.
askin (manuaali) toiminnassa ei ole ollut mitään omituista aiemmin, ja nytkin tuntuu että toimii aivan normaalisti. nyt kun olen kokeillut niin kyllä kaikki toimii ihan normaalisti.
onko siellä torsenhässäkässä vai mikälie keskitasauspyörästö jonkunlaisia kytkimiä, ainakin se kirjojen mukaan vaihtelee vetosuhdetta eteen/taakse pidon mukaan tietyissä rajoissa. vai mistähän tuollainen vois johtua?Jos toinen akseli (tässä tapauksessa siis vissiinkin se etuakseli, joka oli ilmassa) pyörii täysin vapaasti tyhjää, ei toinenkaan akseli voi välittää voimaa. Siis tarvitaan vierintävastusta sinne sutivalle akselille, esim. vasemman jalan jarrutuksella. Nykyisissä VAG-autoissa vaan on tehty järjen riemuvoitto moottorinohjauselektroniikkaan ja ne katkaisevat polttoaineen syötön, jos "veto päällä" painetaan jarrua. :( Taka-akselin pyöriessä vapaasti saadaan voimaa siirrettyä eteen käsijarrulla.
- 100Q
Cimppa kirjoitti:
Jos toinen akseli (tässä tapauksessa siis vissiinkin se etuakseli, joka oli ilmassa) pyörii täysin vapaasti tyhjää, ei toinenkaan akseli voi välittää voimaa. Siis tarvitaan vierintävastusta sinne sutivalle akselille, esim. vasemman jalan jarrutuksella. Nykyisissä VAG-autoissa vaan on tehty järjen riemuvoitto moottorinohjauselektroniikkaan ja ne katkaisevat polttoaineen syötön, jos "veto päällä" painetaan jarrua. :( Taka-akselin pyöriessä vapaasti saadaan voimaa siirrettyä eteen käsijarrulla.
juu, noi jos se tosiaan toimii noin niin se selittää "omituisen" käytöksen.
- .,.,.,.
Cimppa kirjoitti:
Jos toinen akseli (tässä tapauksessa siis vissiinkin se etuakseli, joka oli ilmassa) pyörii täysin vapaasti tyhjää, ei toinenkaan akseli voi välittää voimaa. Siis tarvitaan vierintävastusta sinne sutivalle akselille, esim. vasemman jalan jarrutuksella. Nykyisissä VAG-autoissa vaan on tehty järjen riemuvoitto moottorinohjauselektroniikkaan ja ne katkaisevat polttoaineen syötön, jos "veto päällä" painetaan jarrua. :( Taka-akselin pyöriessä vapaasti saadaan voimaa siirrettyä eteen käsijarrulla.
Tämä järjen riemuvoitto on myös ainakin -98 spritter mersussa.
- Vekkuli
No torstaina tulee sitten A4 -01 1.8T quattro kotiin. Auto sattui olemaan lastutettu joten menohaluja on varsin riittävästi... Bye bye T4...
- Cimppa
Eli kenkää on saanut. :)
Joo, noista renkaista ja torsenista: Näissä Audeissa, joissa on ns. epäsymmetrinen voimanjako, esim. tässä omassa Ässässä 46/54 e/t on tuo epäsymmetrisyys toteutettu erilaisilla etu- ja takaperän välityksillä. Siis tuo torsen "murtaa" kokoajan, etupään vetopyörästön pyöriessä nopeammin kuin takapään. Onhan näillä jo ajettu 200-300 tkm, eikä tietääkseni vielä noilla kilometreillä "vanhuuttaan" ole torsenit paukkuneet. Paikaltaan (reippaasti) lähtiessä kannattaa muistaa ottaa "löysät pois" voimansiirrosta, ennen kuin nostaa kytkintä tai muuten kuuluu PAMPAM vähänkin ajetusta voimalinjasta. (nimim. kuullut ja tuntenut tuon äänen repsikan puolella istuen) Oli aikas kallis pamaus. Kyseessä oli lastutettu 2.7 biturbo ja kaveri päätti poistaa takavedon käytöstä liikennevaloista lähtiessä. :)
No joo, takaisin asiaan.. Eli tuolla tiheämmällä etuperän välityksellä saadaan torsen "luulemaan", että etuakseli sutii, joten se siirtää voimaa enemmän taakse. Tämä sama efekti saataisiin aikaan käyttämällä edessä hieman pienempää rengaskokoa, esim. 185/65R15 - 195/65R15 e - t.
Elähän riko sitä quattroasi ennen ensi talven liukkaita. ;)- Vekkuli
Onhan lastussa aina riskinsä mutta olisin itse lastuttanut jollei jo olisi. Tuntien esim. oman ajotyylini en rääkkää autoa sen enempää kuin ilman lastua. Tapani ei ole poltella kumia, eikä muutakaan... Toisaalta tiedän auton aikaisemmat omistajat ja viimeisin on työskennellyt VAG-konsernin palveluksessa päällikkönä. Kaikki huollot on myös tehty Audilla.
- Anonyymi
Vekkuli kirjoitti:
Onhan lastussa aina riskinsä mutta olisin itse lastuttanut jollei jo olisi. Tuntien esim. oman ajotyylini en rääkkää autoa sen enempää kuin ilman lastua. Tapani ei ole poltella kumia, eikä muutakaan... Toisaalta tiedän auton aikaisemmat omistajat ja viimeisin on työskennellyt VAG-konsernin palveluksessa päällikkönä. Kaikki huollot on myös tehty Audilla.
On se omituista jos ei systeemit pelaa enää jos joku rengas on kuluneempi kuin muut ... ????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se omituista jos ei systeemit pelaa enää jos joku rengas on kuluneempi kuin muut ... ????
riittää että sulla on ABS jarrut autossa niin se järjestelmä sekoaa jos yksi rengas on erikokoinen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
riittää että sulla on ABS jarrut autossa niin se järjestelmä sekoaa jos yksi rengas on erikokoinen
noin vanhassa paskassa ei ole abs jarruja eikä ohjaustehostinta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
noin vanhassa paskassa ei ole abs jarruja eikä ohjaustehostinta
eikä noin nuorella ole vielä aivotoimintaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
noin vanhassa paskassa ei ole abs jarruja eikä ohjaustehostinta
audi pojat kehuvat kilpaa thaimaassa ja kiinassa valmistettavaa audia
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491115- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206929Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13845- 72835
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 39822