Quatro neliveto ja renkaat

Vekkuli

Tervehdys,
Olen päätymässä A4 quatron hankintaan ja siihen liittyen olisi kysymys. Kuinka totta on tieto siitä että quatrossa pitää vaihtaa kaikki renkaat kerralla uusiin, jotta välttyisi hajoittamasta voimansiirtoa? Mitenkäs yleensä quatrossa renkaiden kuluminen, kuluvatko "tasaisesti" kun kaikki pyörät vetävät jatkuvasti? Lähinnä kiinnostaa B6-mallista eteenpäin olevat quatrot.

18

11957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A4 2.5tdi Q

      Torsen kestaa muistaakseni 5% renkaiden kehien pituudessa. Parempi on toki pitaa mahdollisimman tarkasti saman kokoisia ja yhta kuluneita.

      • 2xt

        höh


      • Vekkuli
        2xt kirjoitti:

        höh

        QUATTRO (ihmekkös näytti vähän oudolta...)


    • JPS

      Hei ne on vaihdettva kaikki samaan aikaan;kuluvat sen verran tasaisesti.Kokemusta 60000 km.

      • puhut

        470 tkm kokemuksella (4:llä eri quattrolla)


      • -?-
        puhut kirjoitti:

        470 tkm kokemuksella (4:llä eri quattrolla)

        Onko polttoaineen kulutuksessa miten paljon eroa vastaavaan vakiomallin verrattuna?

        Vaikka quattron tekniikka itsessaan on kestavaa, niin onko jotakin erityista huomioitavaa / tarkastettavaa kaytettya ostettaessa? Onko odotettavissa erityisia huoltotoita tai osien vaihtoja koreammilla kilometreilla? Tietystikin myos se vaikuttaa miten autoa on kaytetty ja huollettu.


      • 100Q
        -?- kirjoitti:

        Onko polttoaineen kulutuksessa miten paljon eroa vastaavaan vakiomallin verrattuna?

        Vaikka quattron tekniikka itsessaan on kestavaa, niin onko jotakin erityista huomioitavaa / tarkastettavaa kaytettya ostettaessa? Onko odotettavissa erityisia huoltotoita tai osien vaihtoja koreammilla kilometreilla? Tietystikin myos se vaikuttaa miten autoa on kaytetty ja huollettu.

        kun on ollu puhetta tosta quattron tekniikasta niin muutama kymysys vielä. itsellä -94 100 Q 2,8 koneella ja ajettu noin 210tkm.

        päivänä muutamana sellaisella pikku tiellä tuuppasin keulan ojaan pienesti, samalla sellaista nuoska lunta tallautui auton alle niin että etunen oli ilmassa. ja toisen puolen takarengas oli myös aika tiiviisti lumen ympäröimä.

        tavallaan irti pääsy ei ole tuottanut mitään ongelmia jos edes vähänkin saa pyörät raapimaan maata vasten, ja sit jos ei muuten niin takalukko päälle ja menoksi. vaan nyt kun koitin pakittaa niin aluksi takapyörät pyörähti hiukan ja sit näytti että liike lakkas. lukon kanssa sama juttu. sitten hiukan lapiolla kaivelin auton alta lunta pois ja penkan puolen kylkeä irti lumesta niin johan irtos.

        askin (manuaali) toiminnassa ei ole ollut mitään omituista aiemmin, ja nytkin tuntuu että toimii aivan normaalisti. nyt kun olen kokeillut niin kyllä kaikki toimii ihan normaalisti.

        onko siellä torsenhässäkässä vai mikälie keskitasauspyörästö jonkunlaisia kytkimiä, ainakin se kirjojen mukaan vaihtelee vetosuhdetta eteen/taakse pidon mukaan tietyissä rajoissa. vai mistähän tuollainen vois johtua?


      • Cimppa
        100Q kirjoitti:

        kun on ollu puhetta tosta quattron tekniikasta niin muutama kymysys vielä. itsellä -94 100 Q 2,8 koneella ja ajettu noin 210tkm.

        päivänä muutamana sellaisella pikku tiellä tuuppasin keulan ojaan pienesti, samalla sellaista nuoska lunta tallautui auton alle niin että etunen oli ilmassa. ja toisen puolen takarengas oli myös aika tiiviisti lumen ympäröimä.

        tavallaan irti pääsy ei ole tuottanut mitään ongelmia jos edes vähänkin saa pyörät raapimaan maata vasten, ja sit jos ei muuten niin takalukko päälle ja menoksi. vaan nyt kun koitin pakittaa niin aluksi takapyörät pyörähti hiukan ja sit näytti että liike lakkas. lukon kanssa sama juttu. sitten hiukan lapiolla kaivelin auton alta lunta pois ja penkan puolen kylkeä irti lumesta niin johan irtos.

        askin (manuaali) toiminnassa ei ole ollut mitään omituista aiemmin, ja nytkin tuntuu että toimii aivan normaalisti. nyt kun olen kokeillut niin kyllä kaikki toimii ihan normaalisti.

        onko siellä torsenhässäkässä vai mikälie keskitasauspyörästö jonkunlaisia kytkimiä, ainakin se kirjojen mukaan vaihtelee vetosuhdetta eteen/taakse pidon mukaan tietyissä rajoissa. vai mistähän tuollainen vois johtua?

        Jos toinen akseli (tässä tapauksessa siis vissiinkin se etuakseli, joka oli ilmassa) pyörii täysin vapaasti tyhjää, ei toinenkaan akseli voi välittää voimaa. Siis tarvitaan vierintävastusta sinne sutivalle akselille, esim. vasemman jalan jarrutuksella. Nykyisissä VAG-autoissa vaan on tehty järjen riemuvoitto moottorinohjauselektroniikkaan ja ne katkaisevat polttoaineen syötön, jos "veto päällä" painetaan jarrua. :( Taka-akselin pyöriessä vapaasti saadaan voimaa siirrettyä eteen käsijarrulla.


      • 100Q
        Cimppa kirjoitti:

        Jos toinen akseli (tässä tapauksessa siis vissiinkin se etuakseli, joka oli ilmassa) pyörii täysin vapaasti tyhjää, ei toinenkaan akseli voi välittää voimaa. Siis tarvitaan vierintävastusta sinne sutivalle akselille, esim. vasemman jalan jarrutuksella. Nykyisissä VAG-autoissa vaan on tehty järjen riemuvoitto moottorinohjauselektroniikkaan ja ne katkaisevat polttoaineen syötön, jos "veto päällä" painetaan jarrua. :( Taka-akselin pyöriessä vapaasti saadaan voimaa siirrettyä eteen käsijarrulla.

        juu, noi jos se tosiaan toimii noin niin se selittää "omituisen" käytöksen.


      • .,.,.,.
        Cimppa kirjoitti:

        Jos toinen akseli (tässä tapauksessa siis vissiinkin se etuakseli, joka oli ilmassa) pyörii täysin vapaasti tyhjää, ei toinenkaan akseli voi välittää voimaa. Siis tarvitaan vierintävastusta sinne sutivalle akselille, esim. vasemman jalan jarrutuksella. Nykyisissä VAG-autoissa vaan on tehty järjen riemuvoitto moottorinohjauselektroniikkaan ja ne katkaisevat polttoaineen syötön, jos "veto päällä" painetaan jarrua. :( Taka-akselin pyöriessä vapaasti saadaan voimaa siirrettyä eteen käsijarrulla.

        Tämä järjen riemuvoitto on myös ainakin -98 spritter mersussa.


    • Vekkuli

      No torstaina tulee sitten A4 -01 1.8T quattro kotiin. Auto sattui olemaan lastutettu joten menohaluja on varsin riittävästi... Bye bye T4...

    • Cimppa

      Eli kenkää on saanut. :)

      Joo, noista renkaista ja torsenista: Näissä Audeissa, joissa on ns. epäsymmetrinen voimanjako, esim. tässä omassa Ässässä 46/54 e/t on tuo epäsymmetrisyys toteutettu erilaisilla etu- ja takaperän välityksillä. Siis tuo torsen "murtaa" kokoajan, etupään vetopyörästön pyöriessä nopeammin kuin takapään. Onhan näillä jo ajettu 200-300 tkm, eikä tietääkseni vielä noilla kilometreillä "vanhuuttaan" ole torsenit paukkuneet. Paikaltaan (reippaasti) lähtiessä kannattaa muistaa ottaa "löysät pois" voimansiirrosta, ennen kuin nostaa kytkintä tai muuten kuuluu PAMPAM vähänkin ajetusta voimalinjasta. (nimim. kuullut ja tuntenut tuon äänen repsikan puolella istuen) Oli aikas kallis pamaus. Kyseessä oli lastutettu 2.7 biturbo ja kaveri päätti poistaa takavedon käytöstä liikennevaloista lähtiessä. :)

      No joo, takaisin asiaan.. Eli tuolla tiheämmällä etuperän välityksellä saadaan torsen "luulemaan", että etuakseli sutii, joten se siirtää voimaa enemmän taakse. Tämä sama efekti saataisiin aikaan käyttämällä edessä hieman pienempää rengaskokoa, esim. 185/65R15 - 195/65R15 e - t.

      Elähän riko sitä quattroasi ennen ensi talven liukkaita. ;)

      • Vekkuli

        Onhan lastussa aina riskinsä mutta olisin itse lastuttanut jollei jo olisi. Tuntien esim. oman ajotyylini en rääkkää autoa sen enempää kuin ilman lastua. Tapani ei ole poltella kumia, eikä muutakaan... Toisaalta tiedän auton aikaisemmat omistajat ja viimeisin on työskennellyt VAG-konsernin palveluksessa päällikkönä. Kaikki huollot on myös tehty Audilla.


      • Anonyymi
        Vekkuli kirjoitti:

        Onhan lastussa aina riskinsä mutta olisin itse lastuttanut jollei jo olisi. Tuntien esim. oman ajotyylini en rääkkää autoa sen enempää kuin ilman lastua. Tapani ei ole poltella kumia, eikä muutakaan... Toisaalta tiedän auton aikaisemmat omistajat ja viimeisin on työskennellyt VAG-konsernin palveluksessa päällikkönä. Kaikki huollot on myös tehty Audilla.

        On se omituista jos ei systeemit pelaa enää jos joku rengas on kuluneempi kuin muut ... ????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se omituista jos ei systeemit pelaa enää jos joku rengas on kuluneempi kuin muut ... ????

        riittää että sulla on ABS jarrut autossa niin se järjestelmä sekoaa jos yksi rengas on erikokoinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        riittää että sulla on ABS jarrut autossa niin se järjestelmä sekoaa jos yksi rengas on erikokoinen

        noin vanhassa paskassa ei ole abs jarruja eikä ohjaustehostinta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        noin vanhassa paskassa ei ole abs jarruja eikä ohjaustehostinta

        eikä noin nuorella ole vielä aivotoimintaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        noin vanhassa paskassa ei ole abs jarruja eikä ohjaustehostinta

        audi pojat kehuvat kilpaa thaimaassa ja kiinassa valmistettavaa audia


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      55
      3640
    2. 41
      3080
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      151
      2914
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      72
      2363
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      58
      1869
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      104
      1676
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      68
      1140
    8. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      82
      1111
    9. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1086
    10. Miten tällaista voi tapahtua

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaksi-kuollut-liikenteessa-virroilla/9241442 Miksi tällainen on tapahtunut?
      Virrat
      43
      994
    Aihe