Äitiysrahan vero-%

Marre

Sain tänään Kelasta päätöksen äitiysrahasta ja siinä kohta ennakonpidätys hieman kummastutti. Siinä nimittäin lukee, että veroa rahasta menee normaalin henkilökohtaisen veroprossaan mukaisesti plus kaksi prosenttiyksikköä ja että minimipidätys on 20 prossaa. Miten tämä voi olla mahdollista? En voinut enää soittaa Kelalle ja asia jäi vaivaamaan mieltäni. Olen kuvitellut, että veroprossa on tosi alhainen äippärahan aikana ja verotoimistossakin sanottiin aikaisemmin keväällä, että muutetaan veroprosenttiani sitten kun jään äitiyslomalle. Minkäslaisia prosentteja teillä muilla on? Kaipaan vastauksia kiitollisena, ettei mene pääsiäisen pyhät murehtiessa =) Niin, ja siis hauskaa pääsiäistä!

7

5505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --heli83

itsekkiin ihmettelin samaa kun sain kelalta tänään päätöksen. laskin verotoimistossa justiinsa varta vasten veroprosenttia, jotta ei menisi niin paljon veroa. no mutta kuitenkin kela perii sen 20% :( muistelisin että joskus aikanaan kelalta työttömyystueastani perittiin myöskin tuo 20%

• %%%

Minä ymmärtäisin sen niin, että sun täytyy hankkia muutosverokortti verotoimistolta. Eli soitat sinne ja he lähettää muutosverokortin suoraan Kelalle. Ilman tätä muutosverokorttia vero% on vähintään 20%, koska etuuksia (kuten äitiyspäivärahaa) verotetaan ankarammin kuin palkkatuloa (koska palkkatulosta voi tehdä erilaisia vähennyksiä).

Kelan www-sivuilla sanotaan:
      ---
      Äitiys-, isyys- ja vanhempainraha ovat verollista tuloa. Ennakonpidätys suoritetaan henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Jos päiväraha on pienempi kuin hakijan työtulot, päivärahan veroprosentti kannattaa tarkistaa verottajalta. Pienentynyttä veroprosenttia varten verottaja toimittaa hakijan pyynnöstä muutosverokortin suoraan Kelaan.

Mikäli muutosverokorttia ei ole toimitettu Kelaan, päivärahan verotus toimitetaan voimassaolevalla verokortilla. Kelan toimisto saa ennakonpidätystiedot suoraan verottajalta portaikkoverokorttia ja lähdeverokorttia lukuun ottamatta. Palkkaa varten määritettyä ennakonpidätysprosenttia korotetaan kahdella prosenttiyksiköllä tai niin, että se on vähintään 20 prosenttia. Kahden prosenttiyksikön korotusta ei kuitenkaan lisätä osittaiseen vanhempainrahaan.
      ---

• prossaa

Kun mulle tuli äitiysrahapäätös niin kävin varta vasten nostamassa prosenttiani verotoimistossa, koska sen on parempi olla korkeampi kuin matala mahdollisten mätkyjen takia...
      Mulla % on siis 22 tällähetkellä...

• Haginalle

Muutosverokortilla voit saada alle 20%. Selvitin tämän kelasta koska itse olen maksanut nyt palkasta "liikaa", jotta saan äippärahaan sitten pienen prosentin :-)

Haginalle rv 35 5

• -Jr-

MOi

En ole kuullutkaan mistään muutosverokortista. Ihmettelin suuresti kun sain päätökseni ja kela vie 24% eli koko summasta 170euroa!! Oma prosenttini on 20.

Eli soitto verotoimistoon ja pyydän muutosverokorttia?

oon ihan uusi näissä asioissa ja pydän nyt teiltä viisaimmilta apua:)

hyvää pääsiäistä!

-J-

• soita verotoimistoon

eli soitto verotoimistoon, niin laskevat onko syytä muuttaa veroprosenttia. Palvelunumero ja lisätietoja löytyy sivulta www.vero.fi. (Siellä voi myös itse laskea oman veroprosenttinsa laskurilla.)

Asiointia nopeuttaa jos tarkistat valmiiksi veroprosenttiin vaikuttavat tiedot, esimerkiksi lasket paljonko olet saanut bruttotuloa ja maksanut ennakonpidätystä tänä vuonna.

• tälleen

Tiedän siksi kun kävin verotoimistossa juuri tällä viikolla laskemassa uuden prosentin loppuvuodeksi. Ne tarvii vaan sinne mahdollisimman tarkkaan kaikki tähän asti (tän vuoden puolella) hankitut tulotiedot eli vein ite sinne kaikki tammikuulta kertyneet palkkatiedot. sit ne tarvii tiedot, jos sulle maksetaan vielä tän vuoden puolella jotain lomarahoja, vein ite niistäkin tiedot...muuta en työn puolesta enää tänä vuonna saakaan. Sitten työtulojen lisäx tietty vielä kannattaa ottaa mukaan se kelalta saatu lappu mistä näkyy paljon tuut saamaan tän vuoden aikana. Kun sulla on tiedossa kaikki tän vuoden tulot, voi prosentin laskea huoletta uusix kuulemma, ei mee sillon mätkyjäkään, kun kaikki on tarkkaan laskettu. Mulle tuli asuntolaina korkojen kanssa prosentix 13, eli tippu aika lailla 20 prosentista. Sen takia kela ottaa niin isolla prosentilla, kun noi äippärahat on sosiaalietuuksia eikä palkkatuloa, niin niissä menee se verotus erilailla, jos kaikkee ei tarkkaan lasketa ja muuten menis helposti mätkyjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6818
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2006
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1668
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1218
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      49
      1083
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1045
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      967
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      909
    Aihe