Sain tänään Kelasta päätöksen äitiysrahasta ja siinä kohta ennakonpidätys hieman kummastutti. Siinä nimittäin lukee, että veroa rahasta menee normaalin henkilökohtaisen veroprossaan mukaisesti plus kaksi prosenttiyksikköä ja että minimipidätys on 20 prossaa. Miten tämä voi olla mahdollista? En voinut enää soittaa Kelalle ja asia jäi vaivaamaan mieltäni. Olen kuvitellut, että veroprossa on tosi alhainen äippärahan aikana ja verotoimistossakin sanottiin aikaisemmin keväällä, että muutetaan veroprosenttiani sitten kun jään äitiyslomalle. Minkäslaisia prosentteja teillä muilla on? Kaipaan vastauksia kiitollisena, ettei mene pääsiäisen pyhät murehtiessa =) Niin, ja siis hauskaa pääsiäistä!
Äitiysrahan vero-%
7
5423
Vastaukset
- --heli83
itsekkiin ihmettelin samaa kun sain kelalta tänään päätöksen. laskin verotoimistossa justiinsa varta vasten veroprosenttia, jotta ei menisi niin paljon veroa. no mutta kuitenkin kela perii sen 20% :( muistelisin että joskus aikanaan kelalta työttömyystueastani perittiin myöskin tuo 20%
- %%%
Minä ymmärtäisin sen niin, että sun täytyy hankkia muutosverokortti verotoimistolta. Eli soitat sinne ja he lähettää muutosverokortin suoraan Kelalle. Ilman tätä muutosverokorttia vero% on vähintään 20%, koska etuuksia (kuten äitiyspäivärahaa) verotetaan ankarammin kuin palkkatuloa (koska palkkatulosta voi tehdä erilaisia vähennyksiä).
Kelan www-sivuilla sanotaan:
---
Äitiys-, isyys- ja vanhempainraha ovat verollista tuloa. Ennakonpidätys suoritetaan henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Jos päiväraha on pienempi kuin hakijan työtulot, päivärahan veroprosentti kannattaa tarkistaa verottajalta. Pienentynyttä veroprosenttia varten verottaja toimittaa hakijan pyynnöstä muutosverokortin suoraan Kelaan.
Mikäli muutosverokorttia ei ole toimitettu Kelaan, päivärahan verotus toimitetaan voimassaolevalla verokortilla. Kelan toimisto saa ennakonpidätystiedot suoraan verottajalta portaikkoverokorttia ja lähdeverokorttia lukuun ottamatta. Palkkaa varten määritettyä ennakonpidätysprosenttia korotetaan kahdella prosenttiyksiköllä tai niin, että se on vähintään 20 prosenttia. Kahden prosenttiyksikön korotusta ei kuitenkaan lisätä osittaiseen vanhempainrahaan.
--- - prossaa
Kun mulle tuli äitiysrahapäätös niin kävin varta vasten nostamassa prosenttiani verotoimistossa, koska sen on parempi olla korkeampi kuin matala mahdollisten mätkyjen takia...
Mulla % on siis 22 tällähetkellä... - Haginalle
Muutosverokortilla voit saada alle 20%. Selvitin tämän kelasta koska itse olen maksanut nyt palkasta "liikaa", jotta saan äippärahaan sitten pienen prosentin :-)
Haginalle rv 35 5 - -Jr-
MOi
En ole kuullutkaan mistään muutosverokortista. Ihmettelin suuresti kun sain päätökseni ja kela vie 24% eli koko summasta 170euroa!! Oma prosenttini on 20.
Eli soitto verotoimistoon ja pyydän muutosverokorttia?
oon ihan uusi näissä asioissa ja pydän nyt teiltä viisaimmilta apua:)
hyvää pääsiäistä!
-J-- soita verotoimistoon
eli soitto verotoimistoon, niin laskevat onko syytä muuttaa veroprosenttia. Palvelunumero ja lisätietoja löytyy sivulta www.vero.fi. (Siellä voi myös itse laskea oman veroprosenttinsa laskurilla.)
Asiointia nopeuttaa jos tarkistat valmiiksi veroprosenttiin vaikuttavat tiedot, esimerkiksi lasket paljonko olet saanut bruttotuloa ja maksanut ennakonpidätystä tänä vuonna.
- tälleen
Tiedän siksi kun kävin verotoimistossa juuri tällä viikolla laskemassa uuden prosentin loppuvuodeksi. Ne tarvii vaan sinne mahdollisimman tarkkaan kaikki tähän asti (tän vuoden puolella) hankitut tulotiedot eli vein ite sinne kaikki tammikuulta kertyneet palkkatiedot. sit ne tarvii tiedot, jos sulle maksetaan vielä tän vuoden puolella jotain lomarahoja, vein ite niistäkin tiedot...muuta en työn puolesta enää tänä vuonna saakaan. Sitten työtulojen lisäx tietty vielä kannattaa ottaa mukaan se kelalta saatu lappu mistä näkyy paljon tuut saamaan tän vuoden aikana. Kun sulla on tiedossa kaikki tän vuoden tulot, voi prosentin laskea huoletta uusix kuulemma, ei mee sillon mätkyjäkään, kun kaikki on tarkkaan laskettu. Mulle tuli asuntolaina korkojen kanssa prosentix 13, eli tippu aika lailla 20 prosentista. Sen takia kela ottaa niin isolla prosentilla, kun noi äippärahat on sosiaalietuuksia eikä palkkatuloa, niin niissä menee se verotus erilailla, jos kaikkee ei tarkkaan lasketa ja muuten menis helposti mätkyjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733