Sopiiko karaten aloittaminen myös tälläiselle nelikymppiselle tavalliselle jäppiselle jolla ei ole mitään urheilu yms taustaa. Fyysinen kuntokin on kork. kohtuullinen ja paikat melkein aina jumissa. Kun aika usein kuulee karaten kohdalla mainittavan että sopii kaikenikäisille. Mietin vieläkö tämän ikäisen äijän saa taipumaan karateen, vai onko pelkästään selkänsä venäyttäminen todennäköisempää?
Voiko vanhakin aloittaa?
7
1598
Vastaukset
- kenttis
On niitä vanhempiakin karatesalilla nähty.
- saman ikäinen
Aloita ihmeessä. Kamppailu-urheilussa voi tosin varautua siihen, että pieniä venäyksiä, nirhamia ja mustelmia tulee, mutta tuleehan niitä nuorillekkin.
- vanha budoka
Meitä ikätovereitasi ja vanhempiakin on budolajeissa paljon mukana. Jos sinulla ei ole mitään pahempaa kremppaa tai vammaa tukirangassasi - välilevyn pullistuma tms ja muuten tiedät olevasi terve, niin kunto ja notkeus kasvaa kyllä harrastuksen myötä. Mukaan vain!
- ...
Itse aloitin karaten 3 vuotta sitten 38 vuotiaana. Ikä ei ole ongelma ellet itse siitä itsellesi sellaista tee. En ole huomannut salilla mitään negatiivista ikään liittyvää asiaa.
Meidän treeneissämme en ole edes vanhin ja mukaan tulee joka peruskurssilla noin nelikymppisiä.
Riittää kun itse tunnistat mahdolliset fyysiset rajoitteesi (oiket vammat yms, ei sitä ettei viitsi tai jaksa) ja kerrot niistä vetäjälle. Yrittäminen ja asenne ovat mielestäni tärkeimpiä, niillä päästään monen esteen ylitse.
Kunto kasvaa kuntoilemalla ja notkeus paranee venyttelemällä. - olen
karateka ja väitän että sinullakin on vielä suuret mahdollisuudet ainakin minun mielestäni jos kuntosi on hyvä sinulla on suuret mahikset miunkin opettajani ovat 18-65 vuotiaita joten sinuynkin mahdollisuutesi ovat suuret.
- vanhemmillekin
Harjoittelu karatessa on aika kevyttä, mutta jos on polvivaivoja, niin luonnottomissa asennoissa seisominen ja ilmaan potkiminen voi olla huono juttu.
- MarkiisiDeFuckingÅmÅl
Kyllä sen voi aloittaa vanhempanakin, kunhan ensi alkuun ottaa vähän rauhallisemmin. Tervetuloa hyvän harrastuksen pariin. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude25715231Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy12510146Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1089371Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump237109Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1826547Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua1766228Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri335622Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole474806Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys251796IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti1501705