Mitä on hormoonallinen akne?

Katja

Nyt on perusasiat hakusessa,-joskus täällä ja muuallakin puhutaan hormoonallisesta aknesta. Mutta mitä se tarkalleen oikein tarkoittaa? Onko hormoonallinen akne 'vaikeampi' kuin tavallinen akne? Esiintyykö sitä vain naisilla? Onko se perinnöllistä? Millaisia finnejä on jos on hormoonallinen akne? Vaikuttaako ruokavalio siihen? Mitä muuta siitä tulisi tietää?

Olisin kiitollinen jos joku viisaampi selittäisi minulle nämä, koska olen mahdollisesti aloittamassa syömään Diane novia (Roaccutanin rinnalla) ja mietityttää että jos minulla on tämä hormoonallinen akne niin onko se oikein viisasta. Akneni on keskivaikea ja finnini ovat vain poskissa eivätkä ihonalaisia. Suvussamme on lähes kaikilla naisilla ollut(ja mennyt) akne. Niin, ja olen 17.

5

2277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dianeja käyttänyt

Luulen että nimitys hormonaalinen akne on saanut nimensä keskustelupalstoilta. Ei mielestäni ole mitään lääketieteellistä erottelua. Tietty en ole lääkäri eli en voi tietää ja tämän väitteen saa kumota jos löytää perusteluja. Ja siinä mielessä nämä ajatukseni kannattaa muutenkin jättää toiseen arvoonsa.

Mutta mulla on puhjennut e-pillereiden jälkeen 25 ikäisenä aikuisiän akne (sitä nimitystä on käytetty lähteissä) ja se tuli aluksi poskiin osittain ihonalaisena. Kolmen vuoden aikana se siirtyi leukaan ja patit olivat kaikki ihonalaisia eli sitä voisi nimittää hormonaaliseksi akneksi täällä mainitun mukaan, mutta kuten täällä palstalla olen jo aikaisemmin joskus todennut, että mielestäni kaikki akne liittyy enemmän tai vähemmän hormoneihin. Hormonitkin elimistö muodostaa ravintoaineista (ruoasta) ja niin kuin tiedetään, niin murrosiässä ja teini-iässä elimistön hormonitasapaino etsii vielä "omia uriansa". Ilmaukseni eivät ole oikeat, koska en ole alalla, mutta toivottavasti ymmärrät pointtini. Nämä olen vaan oppinut omasta kokemuksestani. Tulin aikoinaan siihen johtopäätökseen (luin yhden luontaistieteen artikkelin), että minulle todennäköisesti puhkesi akne 25 e-pillerien lopettamisen jälkeen, koska olin aloittanut pillerit 17 vuotiaana silloiseen teini-iän finniongelmaan, joka ei edes ollut silloin vielä paha ja siis nuorena kehittyvä hormonitoimintani ei voinut kehittyä luonnollisesti loppuun asti, koska käytin pillereitä ja siitä syystä prosessi tuli takaisin jossain muodossa 25 vuotiaana. Kuka tietää... Lääkärit saisivat tutkia asiaa paremmin. 17-25 olinkin finnitön ja siloposki, mutta myös mielialani vaihteli. Halusinkin tietää lopuksi millainen luonteeni on ilman pillereitä ja sille tielle jäin, on mukavempi olla tasaisempi ja itsevarmempi jopa sillä yhdellä neljänneksellä kuukauden ajasta. Nyt tämän vuoden aikana olen saanut nuo kolmen vuoden aikana riivaamat finnit pois, koska tukeuduin homeopatiaan. Uskon melko vakaasti että homeopatia auttoi, eivätkä ne lähteneet itsestään... Eli kaikki hyvin nykyään:)

• Millaista?

Mitä homeopattisia lääkkeitä tms. käytit? Olisin kiinnostunut kokeileman.

• homeopaatille
        Millaista? kirjoitti:

Mitä homeopattisia lääkkeitä tms. käytit? Olisin kiinnostunut kokeileman.

Homeopaatin määräämää. Ei sitä voi kokeilla muuten vaan, vaan sen pitää ammattilaisen arvioida.

• minä

Hormonaalinen akne jatkuu aikuisiällä puberteetti-iän loputtua. Siinä akne on erittäin sitkeässä, hormonaalista on mm. finnien ilmestyminen leukapieliin. Hormonaalisessa aknessa ei tilapäiset antibioottikuurit tms. taida tuoda helpotusta, koska syy on ihmisen hormonitoiminnassa.
      Yleensä naisten kohdalla puhutaan hormonaalisesta aknesta, miehistä en tiedä. Lienee tutkittu miessukupuolihormonin testosteronin vaikutusta akneen, koska pahaa aknea ilmenee nähtävästi miehillä naisia enemmän. Näistä asioista olen joskus lukenut, mutta mitään selvää syytä tai viittausta ei kai tuohon miessukupuolihormonin tai sen esiasteen osallisuudesta naisilla ilmenevässä aknessa ole kai selvitetty.

• vaikutusta akneen

...siitä tiedetään, että androgeeni lisää nk.hormonaalista aknea, joka puhkesi minullakin n.25-vuotiaana. Siihen asti olin myös teini-ikäienä siloposki ilman e-pillereitäkin. Toi lisääntynyt androgeenituotanto johtuu rakkulaisista munsarjoista. Kokeiles googlettaa PCO-termiä. JOtain tutkimusta siitä oireyhtymästä on tehty. 3-kymppisenä selkä, käsivarret ja leukapielet olivat täynnä punaista näppylää, ja se pysyy pois Diane Novilla (tai vastaavalla hormonivalmisteella). Kaikkea sitä voikin tulla eteen, kun vanhax elää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe