Tetracyclinisillä (Oricyclin) pysyvä apu?

Nyt meni hermot ja aknekin ...

Terve!

Itsellä on lievä/keskivaikea akne ollu viimeiset 13 vuotta. Nyt tässä kypsässä 27 vuoden iässä vihdoin hokasin että ei ne perkele lähde itsestään tai ajan kanssa. Menin sitten lääkäri pakeille ja hän määräsi Oricycliniä ja Dalacinin nestemäistä antibioottia.

Mutta itselle on hieman jäännyt epäselväksi se että onko kyseisistä hoidosta mitään apua reseptin päätyttyä? Onko kellään kerrottavana hyvää tarinaa että ongelmasta on päästy eroon ko. hoitojen jälkeen. Tosin kyllä nämä menestyjät eivät varmaan enään seuraa näitä keskusteluja :D.

8

1510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyötyä

Käytin ikävuosina 17-23v Tetrasykliiniä säännollisesti vaikeahkoon kystiseen akneen,en itse huomannut mitään apua ko lääkkeestä mutta jatkoin lääkärin määräyksestä hoitoa kunnes vatsavaivojen vuoksi olin pakotettu lopettamaan
      tältä ajalta jäljelle jäi syviä arpia kasvoihin sekä yläselkään sekä (mahdollisesti) tuhoutunut
      vatsan ja suoliston bakteeritasapaino joka ilmenee vieläkin toimintahäiriöinä vatasahaavanja katarrin muodossa.
      Mutta luojan kiitos markkinoille tuli Roaccutan niminen lääke joka parin hoitorupeaman ansiosta
      lievensi aknea 80% ja se pysyy rauhallisena paikallishoidolla.
      Eli mielestäni antibiottihoito aknessa kuuluu 70-80 luvuille jolloin mitään muuta ei tarjolla ollut.

• apua

Miksiköhän lääkärit noita antibiootteja edes määräävät, kun yleensä tulee aina takaisin ehkä heti tai vaikkapa 6 kk jälkeen. Juttelin ihotautilääkärin kanssa ja se sanoi, että asntibiooteilla kyllä saadaan finnit kuriin, mutta kun lopettaa bakteerit pääsee taas kasvamaan.

• Nyt meni hermot ja aknekin ...

Täytyy nähtävästi vain vetää tämä 3kk kuuri loppuun. Pitää sitten ihmetellä minkälainen hoitotulos tulee/jää.
      Ps. Viikon kuuri on jo auttanut huomattavasti minua.

"Harmi" että kesä on tulossa ja tämän takia ei varmaankaan kannata ottaa Roaccutan kuuria (eivät taida edes antaa).

On tosiaan ihme että nämä puoskarit antava antibiootti kuureja vaikka niiden teho on jo todettu vain väliaikaiseksi.

• minä

Mulla oricyclin kuuri oli aikamoinen floppi. Tietenkin sen kuurin aikana iho parantu pikkasen ja ei juuri tullut mitään isoja kipeitä ihonalaisia finnejä, mutta tosiaan.. Kuukausi kuurin loppumisesta ja alettiin taas mennä kovaa vauhtia takaisin entiseen. Ehkä sillä antibioottikuurilla on pidempiaikainen vaikutus _joissakin_ tapauksissa, mutta se tapaus en ollut minä. :D

Nyt sinnitellään roa-kuurilla ja iho paremmassa kunnossa 3vkossa kuin koko 3kk oricyclin-kuurin päätteeksi.

• mörrinen

veljelleni määrättiin roakuuri n.kuukausi sitten ja jatkuu yli kesän että kyllä ne näköjään määrää vaikka kesä tulee, ihmettelin itsekkin mutta lääkäri oli vaan käskenyt käyttää hyvää aurinkorasvaa ja välttää mitään varsinaista auringonottoa...

• niin mitään

apua.Olen nauttinut niin monta puolen vuoden antibioottikuuria että huimaa..viimeisen ennen joulua.Enkä ikinä enää aio kokeilla,hullua touhua kun akne pahenee joka kerta kuurin loputtua.Ole fiksu ja lopeta kuuri alkuunsa.Roaccutanikaan ei tuonut mulle apua,ainakaan yksi kuuri..kuurin kestäessä oli siloinen iho,mutta heti sen loputtua mentiin taas jyrkkää alamäkeä.Ja mäki jatkuu vaan vaikka ikää on jo kunnoitettavat 34 v.

• pai

Itse söin antibioottikuurin, 3kk tais olla, reilu vuosi sitten akneen. Finnejä on aina muutama, välillä ilkeitä syviä, joista jää väkisin arpi. Kuuri tehosi nopeasti, iho oli hyvä, ei finnejä ja mustapäätkin lähti lähes kaikki. Mutta heti kun kuuri loppui paluu vanhaan alkoi, finnejä oli parin viikon kuluttua.

En jatkanut kuureja, onneksi en, kun ei ne useatkaan kuurit ilmeisesti tehoa.

• Äippä32v

Kiva kuulla etten ole ainoa joka painiskelee saman asian kanssa. Kuten nimimerkistä näkyy olen 32v, ja söin sen kolmen kuukauden Oricyklin kuurin, iho oli hyvä tasan sen aikaa kun kuuria kesti. Nyt iho on taas tosi pahana, ja hermo alkaa mennä. Mies huomauttelee kasvojen näpyistä ja itsetunto on aika matalalla. Roaa minulle ei lääkäri jostain syystä määrännyt, ja nyt kesää kohti se taitaa olla ihan turha edes yrittää saada sitä. Minulla nämä pulmat ihon kanssa alkoivat vasta kun sain 6 vuotta sitten lapsen. Meneeköhän tämä koskaan ohi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      4
      1644
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      116
      1623
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      243
      1149
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1078
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      919
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      856
    7. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      835
    8. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      827
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      48
      823
    10. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      163
      819
    Aihe