Pääsiäiskokko

Tulikärpänen

Kotonani Keski-Pohjanmaalla on joka vuosi Pääsiäiskokko! Missä muualla toteutetaan tällaista perinnettä? Onko jollain sitä vastaan? Minulla ei ainakaan=) Mistähän se muuten tulee?

9

2823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulen liekki

      Muistan myös lapsuudessani Kemiönsaarella Varsinais-Suomessa poltetun kokkoa. En tiedä poltetaanko enää.

    • äiti48

      ainakin täällä oulussa poltetaan pääsiäiskokkoa lammassaaressa lankalauantaina . se on perheiden yhteinen tapahtuma jossa kokon lisäksi trullikilpailu, ongintaa, sekä siellä myydään makkaraa,kahvia ym .

    • Tutkittua tietoa

      Pääsiäiskokko on yleensä pääsiäislauantaina tai lauantain-sunnuntain vastaisena yönä poltettava rovio, jonka tausta on pakanallinen.
      Tapa esiintyy Suomessa lähinnä Pohjanmaalla. Aiemmin uskottiin, että juuri tuona päivänä, jolloin Jeesus oli kuolleena, Jumalan suojeleva vaikutus oli pienimmillään, ja kokkoja poltettiin noitien ja pahojen henkien karkottamiseksi. Pääsiäiskokolla on erityisen suuri rooli Saksassa, ja niitä poletaan myös mm. Hollanissa.
      Tanskassa ja osissa Ruotsissa, joissa kokkoon liittyvät myös "pahoja henkiä" karkoittvat ilotulitteet.

      Pohjalaisen perinteen ja vanhan kansan uskomuksien mukaan tuolloin oli vuoden huonomaoineisin ilta. Pahat voimat, noidat ja trullit olivat liikkeellä. Niiden toiminnan uskottiin kohdistuvan etupäässä karjaonnen pilaamiseen ja oman edun tavoitteluun. Trullit lypsivät maitoa, leikkelivät karvoja karjalta. Kokkoja poltettiin, sillä elävän tulen ja kitkerän savun uskottiin pitävän pahat henget loitolla.

      Itse uskovana en vietä tällaisten traditioiden mukaan pääsiäistä. Kristuksen ristinkuolema ja ylösnousemus on merkittävin juhlan aihe ja ainut syy minulle ottaa pääsiäinen vastaan. Meille on syntynyt Vapahtaja ja meille on syntynyt lunastaja! Jeesus elää ja mekin saamme elää, uskomalla Häneen omana Vapahtajana ja Lunastajana. Siunattua pääsiäistä.

      • Tulikärpänen

        Kiitoksia vastauksesta! Ja erittäin rauhallista Pääsiäistä!


      • perinteikäs

        Pakanallisen käsityksen mukaan onnea oli vakio määrä
        ja kun kävi leikkaamassa naapurin lehmän karvoja,
        sai sitten itselleen osan tuosta onnesta.
        Monet pakanalliset tavat perustuivat
        onnenosan itselleen saamiseen.

        Kristillisen käsityksen mukaan onni ja ilo ja taivasosuus on tarjolla jokaikiselle,
        eikä sitä tarvitse toisilta mennä riistämään.

        Kuitenkaan mielestäni ei pitäisi ruveta poikotoimaan näitä eri paikkakuntien tapoja,
        joissa todellakin on kaikenlaista kulttuurikerrostumaa ja pakanallisiakin perinteitä.


      • Uskis
        perinteikäs kirjoitti:

        Pakanallisen käsityksen mukaan onnea oli vakio määrä
        ja kun kävi leikkaamassa naapurin lehmän karvoja,
        sai sitten itselleen osan tuosta onnesta.
        Monet pakanalliset tavat perustuivat
        onnenosan itselleen saamiseen.

        Kristillisen käsityksen mukaan onni ja ilo ja taivasosuus on tarjolla jokaikiselle,
        eikä sitä tarvitse toisilta mennä riistämään.

        Kuitenkaan mielestäni ei pitäisi ruveta poikotoimaan näitä eri paikkakuntien tapoja,
        joissa todellakin on kaikenlaista kulttuurikerrostumaa ja pakanallisiakin perinteitä.

        Jokainen on vapaa omantunnon mukaan tekemään mitä haluaa. Uskovan ei tarvitse noudattaa pakanaperinteitä kuten joulua tai pääsiäiskokkoperinnettä.
        Ihmisten keksimät perinteet ja tavat eivät saisi koskaan mennä Raamatunopetuksen edelle. Omantunnon- ja uskonnonvapaus onneksi vielä sallitaan.


      • Kekxis

        Luin viestisi,ja minusta se oli kiva,asiallinen.

        Mutta mielenkiintoista on se,mitenkä eri asioita esim.pääsiäinen ihmisille merkitsee.
        Sinulle ja monelle muulle uskovalle se on hengellinen juhla.

        Minulle pääsiäinen taas on vuoden tärkein juhla siksi,että se viestittää keväästä,uuden synnystä,valosta,voimasta sekä tulevasta kesästä ,vihreästä,tuoksuvasta ruohikosta,heinäpelloista sekä kukkaniityistä. Minulle pääsiäinen siis merkitsee vuoden tärkeimmän vuodenajan vaihtumista.Luontoa.


        Olen aina kärsinyt kaamoksesta,ja siksi kevät sekä valon lisääntyminen niin kovin tärkeää.
        Minulle pääsiäinen on sen symboli.
        Odotan pääsiäistä joka vuoden alku,teen kortit jo ajoissa,koristelen kotini kauniiksi.
        Vietän pääsiäistä kuten muut joulua.En välitä lahjoista,jotenka joulu pääsiäisestä poikkeaa,vaan minulle tärkeää on vain valo.
        Se on paras lahja.

        Hyvää kesää sinulle.=)


      • tutkittua tietoa
        Kekxis kirjoitti:

        Luin viestisi,ja minusta se oli kiva,asiallinen.

        Mutta mielenkiintoista on se,mitenkä eri asioita esim.pääsiäinen ihmisille merkitsee.
        Sinulle ja monelle muulle uskovalle se on hengellinen juhla.

        Minulle pääsiäinen taas on vuoden tärkein juhla siksi,että se viestittää keväästä,uuden synnystä,valosta,voimasta sekä tulevasta kesästä ,vihreästä,tuoksuvasta ruohikosta,heinäpelloista sekä kukkaniityistä. Minulle pääsiäinen siis merkitsee vuoden tärkeimmän vuodenajan vaihtumista.Luontoa.


        Olen aina kärsinyt kaamoksesta,ja siksi kevät sekä valon lisääntyminen niin kovin tärkeää.
        Minulle pääsiäinen on sen symboli.
        Odotan pääsiäistä joka vuoden alku,teen kortit jo ajoissa,koristelen kotini kauniiksi.
        Vietän pääsiäistä kuten muut joulua.En välitä lahjoista,jotenka joulu pääsiäisestä poikkeaa,vaan minulle tärkeää on vain valo.
        Se on paras lahja.

        Hyvää kesää sinulle.=)

        Hei! Löytyi yhteistäkin. Olen kaamosmasennuksesta itse kärsivä ja pidän valosta hyvin paljon ja koen aivan kuin kävisin auringonvalolla. Toki on kirkasvalolamppu kaamosta ja pimeitä päiviä torjumassa, mutta aito valo on parasta. Toivottavasti saamme paljon aurinkoisia päiviä.
        Kyllähän uusi elämä pääsiäisen symboli. Kristus on minulle ylösnousemus ja elämä ja myös maailman valo. Ne, jotka Häneen katsovat säteilevät iloa. Hyvää ja siunattua kesää myös sinulle!


    • Kekxis

      Ohos,ehdin jo kirjoittaa omani tuonne ylös,ennenkuin huomasin että sinäkin olit ottanut puheeksi täsmälleen saman aiheen.

      Siis aivan älyttömän upea peinne!
      Itse olen Etelä-Suomessa ja kyllä pitää sanoa,että oikeen kateeksi käy!
      Harmittaa tosi paljon,ettei perinne ole tänne asti levinnyt.
      Mietinkin,että koska sain tietää pääsiäiskokosta tänä vuonna vasta pääsiäisen jälkeen,niin ensi vuonna aion laittaa tännekin nurkille kokon,jospa siitä vaikka muutkin innostuisivat ja siitä tulisi vaikka tapakin!

      Olishan ihan mahtavaa!
      Mikä olis upeampaa kuin juhlistaa sekä kevättä että keskikesää,molemipia,kokoilla!!=D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe