Vasomotorista nuhaa muilla?

Mirka

Kävin hiljattain allergiatestissä ja kävi ilmi etten ole allerginen millekään siitepölyille, vaikka saan ihan selvästi oireita esim. leikkokukista ja näin keväällä jonkin puun siitepölystä (nenä menee tukkoon). Lääkärin mukaan kyseessä on vain vasomotorinen nuha. Samassa yhteydessä kyselin hajusteallergiasta, joka ilmenee minulla hengitysteiden tukkeutumisena (siis ihan kokonaan, ei vain nenä) ja hän sanoi, että vasomotorinen nuha ja hajusteallergia ovat usein molemmat samalla ihmisellä. Onko muilla tätä yhdistelmää ja oletteko löytäneet kunnollista hoitoa kumpaankaan?

21

12966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SHR

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16505605&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

      1: Curr Opin Allergy Clin Immunol. 2006 Feb;6(1):7-11.

      Role of the upper airways in patients with chronic cough.

      Millqvist E, Bende M.

      Asthma and Allergy Research Group, Department of Respiratory Medicine and Allergy, Sahlgrenska University Hospital, Goteborg, Sweden.

      PURPOSE OF THE REVIEW: Chronic cough can be caused by a number of factors, including infections, rhinosinusitis, asthma and environmental stimuli. This paper reviews recent findings and opinions regarding the role played by the upper airways in chronic cough.
      RECENT FINDINGS: Chronic cough has a significant impact on quality of life, which is more pronounced in women. In Western countries, the reported occurrence of rhinosinusitis in patient groups with chronic cough ranges from 8% to 81%. Allergic rhinitis is a risk factor for later development of asthma. In children, bronchiectasis is combined with upper airway abnormalities in the majority of cases. Increased expression of the capsaicin receptor subtype named 'transient receptor potential vanilloid-1', which correlates with capsaicin cough response, has been identified in patients with chronic cough. Patients with airway chemical sensitivity and chronic cough as one symptom have augmented capsaicin cough sensitivity that is related to changed levels of nerve growth factor in nasal lavage.
      SUMMARY: Involvement of the upper airways in chronic cough has been confirmed in several studies. However, there are considerable differences between different health centres in the occurrence of rhinosinusitis as a cause of chronic cough. In patients with chronic cough of various causes, a neurochemical alteration in both the upper and the lower airways appears to have taken place, followed by increased cough sensitivity.

      PMID: 16505605 [PubMed - in process]
      ...................

      Itse altistuin muiden hajusteille eräällä kurssilla. Ryhmä suostui lopettamaan ns. voimakkaasti hajustettujen tuotteiden käytön kurssin ajaksi, muuten olisin joutunut jättämään kurssin kesken. Käytin kaikkia mahdollisia lääkkeitä astmalääkkeistä allergialääkkeisiin. Niistä ei ollut mitään apua. Hajusteiden minimointi (muut lopettivat käytön) auttoi lääkityksen ohella, mutta vaikeaa oli, ihmisten on vaikeaa ymmärtää, missä kaikessa käytetään hajusteita (mm. pyykinpesuaineet).
      Koko seuraavan kesän reagoin siitepölyille, myös heinien siitepölylle, mille en ollut aiemmin reagoinut, enkä ole sen kesän jälkeen.
      Ärtyneet ja tulehtuneet hengitystiet reagoivat herkästi kaikkeen ärsykkeeseen.
      Itselläni vain ja ainoastaan välttäminen auttaa.

      Voisit kokeilla fysiologisella ruokasuolaliuoksella huuhtelua.

      Tässä linkissä keskustelua aiheesta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=1500000000000142&posting=22000000012844939

      • Tyhymä

        Mitä tarkoittaa sana cough näissä englanninkielisissä teksteissä joita tänne pastetellaan näemmä vähän joka keskusteluun? Yleisimmin tunnettu käännös lienee yskä, mutta ketjuissa kyllä puhuttu nuhasta tai nenän tukkoisuudesta, joten onko sanalla joku toinen merkitys tässä yhteydessä?


      • SHR
        Tyhymä kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa sana cough näissä englanninkielisissä teksteissä joita tänne pastetellaan näemmä vähän joka keskusteluun? Yleisimmin tunnettu käännös lienee yskä, mutta ketjuissa kyllä puhuttu nuhasta tai nenän tukkoisuudesta, joten onko sanalla joku toinen merkitys tässä yhteydessä?

        Millqvistin artikkelissa puhuttiin kroonisesta yskästä.
        Ensin ylähengitystiet reagoivat, sitten alahengitystiet, ei se ole sen ihmeempää.


    • olen

      MITÄ TAPAHTUU KUN KROPPA SAA VÄHEMMÄN KUIN TARVITSEE ?

      Asiantuntijat ovat samaa mieltä siitä, että 80% hyvinvoinnistamme johtuu omista valinnoistamme, eli elämäntavoistamme.

      Lisää tärkeiden entsyymien, hivenaineiden ja mineraalien saantia.

      • SHR

        Jos ihminen joutuu hengittämään kemikaalisekoitteista ilmaa (esim. hajusteita), ei siinä voi puhua omista valinnoista, jos on käytävä töissä, matkustettava yleisillä kulkuvälineillä, yms.
        'Asiantuntijat' ovat varmasti sitä mieltä, että ihmiset sairastuttavat itse itsensä, tämähän on 'edullista' monelle eri intressitaholle.
        Meille valitettavasti jätetään kertomatta, että elämme tänä päivänä kemikaalisopassa; syömme, hengitämme ja laitamme ihollemme erilaisia aineita, joiden terveysvaikutuksista on minimaalisesti tietoa.
        Seuraukset alkavat näkyä, ja ne ovat moninaisia.


      • olen
        SHR kirjoitti:

        Jos ihminen joutuu hengittämään kemikaalisekoitteista ilmaa (esim. hajusteita), ei siinä voi puhua omista valinnoista, jos on käytävä töissä, matkustettava yleisillä kulkuvälineillä, yms.
        'Asiantuntijat' ovat varmasti sitä mieltä, että ihmiset sairastuttavat itse itsensä, tämähän on 'edullista' monelle eri intressitaholle.
        Meille valitettavasti jätetään kertomatta, että elämme tänä päivänä kemikaalisopassa; syömme, hengitämme ja laitamme ihollemme erilaisia aineita, joiden terveysvaikutuksista on minimaalisesti tietoa.
        Seuraukset alkavat näkyä, ja ne ovat moninaisia.

        Niin, joko olemme tässä maailmassa tai emme ole. Joka tapauksessa ravinto- hivenaine ja mineraalien ja entsyymitason parantaminen auttaa.

        Ennen kuuluin tähän valittajaporukkaan, joka allergialiitonkin lounaan jälkeen sairasti viikon. Helsingissä en voinut edes käydä ilman hengityssuojaimia. Iho vuoti verivisvaa.
        Henkeen kävivät kaasut, käryt ja katkut.

        Kyllä voi immuunipuolustustaa hoitaa ja ravita, se kestää paremmin noita rasitteita. Mitä suurempi rasite, sitä enemmän tarvitaan myös ravinteita. On paljon asioita, mitä voi omassa kodissaan tehdä, jotta immuunipuolustuksen taakka vähenee. Puhdistusaineet ovat valtaisa taakka immuunipuolustukselle, niiden höyryt kun jäävät vielä hengitysilmaan leijumaan.

        Toinen on läpipuhaltavat imurit, mutta niistä kansa ei luovu hevin, on jos mitä selittelyjä. Tällä saralla kun tehtäsiin perussaneeraus, johan pomppaa immuunipuolustuksen taso huomattavasti vahvemmaksi. Tiedän paljon tapauksia, että nämä muutokset kodissa, läpipuhaltava imuri kaatopaikalle, ja kunnon vehkeet tilalle. Pesu- ja puhdistusaineiden tarkistus, sekä nämä hivenainetasapaino ja mineraalit kuntoon, tauti katooa sinne mistä on tullutkin. ´Näin on käynyt itsellekkin.

        Ennen ei enää näitä aikoja ollut ulos menemistä, ennenkuin ruoho alkoi kasvaa ja home- sekä hiivasieni-itiöiden määrä oli ilmasta laskenut. Samoin elokuusta lokakuuhun oli toinen kausi, ettei ulos ollut menemistä. Nyt ei kevät eikä syksi aiheuta enää mitään ongelmia, mutta on otettava purkista lisää koska ravintomme ei sisällä riittävästi tarvittavia aineita.

        Minulla on tollainen astmayhstävä, jonka kotiin on hankittu jos mitä vekottimia. Mutta läpipuhaltava imuri oli ja pysyi. Ja siivoja kävi vielä useamman kerran viikossa imuroimassa, elikkä lisää vaan saastuttamassa huoneilmaa, ja rouva oli huonossa kunnossa.

        Kyllä oli siistiä, mutta niin likaista huoneilmaa en ole missään aiemmin nähnyt, kun se huoneilman pesu tehtiin. Arvaahan sen, kun pölypussi on oikein bakteerien, virusten ja sienien hautomo, ja sitä pöllyytetään muutaman kerran viikossa hengitysilmaan.

        Onko ihme, jos sairastaa ? Kun läpipuhaltava imuri lähti huushollista, loppuivat pahat astmakohtauksetkin, ja rouvaa harmittaa, miten kauan hän on uskonut siihen harhaoppiin, että pitää imuroida usein. Imurointihan vain likaa huoneilmaa yhä pahemmin.

        Tästä olis puhumista vaikka kuinka paljon.


      • Mirka
        olen kirjoitti:

        Niin, joko olemme tässä maailmassa tai emme ole. Joka tapauksessa ravinto- hivenaine ja mineraalien ja entsyymitason parantaminen auttaa.

        Ennen kuuluin tähän valittajaporukkaan, joka allergialiitonkin lounaan jälkeen sairasti viikon. Helsingissä en voinut edes käydä ilman hengityssuojaimia. Iho vuoti verivisvaa.
        Henkeen kävivät kaasut, käryt ja katkut.

        Kyllä voi immuunipuolustustaa hoitaa ja ravita, se kestää paremmin noita rasitteita. Mitä suurempi rasite, sitä enemmän tarvitaan myös ravinteita. On paljon asioita, mitä voi omassa kodissaan tehdä, jotta immuunipuolustuksen taakka vähenee. Puhdistusaineet ovat valtaisa taakka immuunipuolustukselle, niiden höyryt kun jäävät vielä hengitysilmaan leijumaan.

        Toinen on läpipuhaltavat imurit, mutta niistä kansa ei luovu hevin, on jos mitä selittelyjä. Tällä saralla kun tehtäsiin perussaneeraus, johan pomppaa immuunipuolustuksen taso huomattavasti vahvemmaksi. Tiedän paljon tapauksia, että nämä muutokset kodissa, läpipuhaltava imuri kaatopaikalle, ja kunnon vehkeet tilalle. Pesu- ja puhdistusaineiden tarkistus, sekä nämä hivenainetasapaino ja mineraalit kuntoon, tauti katooa sinne mistä on tullutkin. ´Näin on käynyt itsellekkin.

        Ennen ei enää näitä aikoja ollut ulos menemistä, ennenkuin ruoho alkoi kasvaa ja home- sekä hiivasieni-itiöiden määrä oli ilmasta laskenut. Samoin elokuusta lokakuuhun oli toinen kausi, ettei ulos ollut menemistä. Nyt ei kevät eikä syksi aiheuta enää mitään ongelmia, mutta on otettava purkista lisää koska ravintomme ei sisällä riittävästi tarvittavia aineita.

        Minulla on tollainen astmayhstävä, jonka kotiin on hankittu jos mitä vekottimia. Mutta läpipuhaltava imuri oli ja pysyi. Ja siivoja kävi vielä useamman kerran viikossa imuroimassa, elikkä lisää vaan saastuttamassa huoneilmaa, ja rouva oli huonossa kunnossa.

        Kyllä oli siistiä, mutta niin likaista huoneilmaa en ole missään aiemmin nähnyt, kun se huoneilman pesu tehtiin. Arvaahan sen, kun pölypussi on oikein bakteerien, virusten ja sienien hautomo, ja sitä pöllyytetään muutaman kerran viikossa hengitysilmaan.

        Onko ihme, jos sairastaa ? Kun läpipuhaltava imuri lähti huushollista, loppuivat pahat astmakohtauksetkin, ja rouvaa harmittaa, miten kauan hän on uskonut siihen harhaoppiin, että pitää imuroida usein. Imurointihan vain likaa huoneilmaa yhä pahemmin.

        Tästä olis puhumista vaikka kuinka paljon.

        Kiitos vastauksista, ilmeisesti mitään poppakonstia ei sitten ole.

        Tuosta imurihommasta täytyy todeta, että minä olen jostakin saanut sen pinttymän päähäni, että allergiakodissa moppaaminen esim. mikrokuitumopilla on suositeltavampi vaihtoehto kuin imurointi. Eli kyllä sekin jossain tuodaan esille, mutta en kyllä yhtään muista missä yhteydessä, sillä en löytänyt mainintaa sen paremmin marttojen kuin allergia- ja astmaliitonkaan siivousohjeista.


      • hame
        olen kirjoitti:

        Niin, joko olemme tässä maailmassa tai emme ole. Joka tapauksessa ravinto- hivenaine ja mineraalien ja entsyymitason parantaminen auttaa.

        Ennen kuuluin tähän valittajaporukkaan, joka allergialiitonkin lounaan jälkeen sairasti viikon. Helsingissä en voinut edes käydä ilman hengityssuojaimia. Iho vuoti verivisvaa.
        Henkeen kävivät kaasut, käryt ja katkut.

        Kyllä voi immuunipuolustustaa hoitaa ja ravita, se kestää paremmin noita rasitteita. Mitä suurempi rasite, sitä enemmän tarvitaan myös ravinteita. On paljon asioita, mitä voi omassa kodissaan tehdä, jotta immuunipuolustuksen taakka vähenee. Puhdistusaineet ovat valtaisa taakka immuunipuolustukselle, niiden höyryt kun jäävät vielä hengitysilmaan leijumaan.

        Toinen on läpipuhaltavat imurit, mutta niistä kansa ei luovu hevin, on jos mitä selittelyjä. Tällä saralla kun tehtäsiin perussaneeraus, johan pomppaa immuunipuolustuksen taso huomattavasti vahvemmaksi. Tiedän paljon tapauksia, että nämä muutokset kodissa, läpipuhaltava imuri kaatopaikalle, ja kunnon vehkeet tilalle. Pesu- ja puhdistusaineiden tarkistus, sekä nämä hivenainetasapaino ja mineraalit kuntoon, tauti katooa sinne mistä on tullutkin. ´Näin on käynyt itsellekkin.

        Ennen ei enää näitä aikoja ollut ulos menemistä, ennenkuin ruoho alkoi kasvaa ja home- sekä hiivasieni-itiöiden määrä oli ilmasta laskenut. Samoin elokuusta lokakuuhun oli toinen kausi, ettei ulos ollut menemistä. Nyt ei kevät eikä syksi aiheuta enää mitään ongelmia, mutta on otettava purkista lisää koska ravintomme ei sisällä riittävästi tarvittavia aineita.

        Minulla on tollainen astmayhstävä, jonka kotiin on hankittu jos mitä vekottimia. Mutta läpipuhaltava imuri oli ja pysyi. Ja siivoja kävi vielä useamman kerran viikossa imuroimassa, elikkä lisää vaan saastuttamassa huoneilmaa, ja rouva oli huonossa kunnossa.

        Kyllä oli siistiä, mutta niin likaista huoneilmaa en ole missään aiemmin nähnyt, kun se huoneilman pesu tehtiin. Arvaahan sen, kun pölypussi on oikein bakteerien, virusten ja sienien hautomo, ja sitä pöllyytetään muutaman kerran viikossa hengitysilmaan.

        Onko ihme, jos sairastaa ? Kun läpipuhaltava imuri lähti huushollista, loppuivat pahat astmakohtauksetkin, ja rouvaa harmittaa, miten kauan hän on uskonut siihen harhaoppiin, että pitää imuroida usein. Imurointihan vain likaa huoneilmaa yhä pahemmin.

        Tästä olis puhumista vaikka kuinka paljon.

        " Joka tapauksessa ravinto- hivenaine ja mineraalien ja entsyymitason parantaminen auttaa. " Mistä saa opastusta siihen miten tätä kaikkea tehdään? Mitä aineita pitäisi ottaa purkista ja mitä saa minkäkinlaisesta ravinnosta.
        Ajattelen myös näin, että paljon voi (ainakin yrittää) tehdä ongelmille itse


    • Maija

      Helpotusta vasomotoriseen nuhaan ja hajusteallergiaan on ehdottomasti tilanteiden ennakointi.Hajusteiden käyttöhän on yleistä mm. juhlissa, konserteissa yms. tapahtumissa. Ja vasomotorinen nuhakin laukeaa samalla eli on olemassa jokin ärsyke joka laukaisee (esim. hajut, tuoksut) Kuljeta mukana Ventoline discus -sumutetta ja Heinixiä/Nasonexia, ota etukäteen annostus jotta ehtii vaikuttaa ennen kuin paikalle saavut ja pidä laukussa, taskussa, mukanasi tarvittaessa käytettäväksi. Työpaikalla kerro tilanteesi reilusti. Huomaat pian että voit nauttia kevään tulosta pikku hiljaa.

      • Maija2

        auttaa ainoastaan hajusteiden välttäminen, niin kotona kuin työpaikalla. Kotona se onnistuukin hyvin kun vaihtaa kaikki kodinhoitotuotteet ja hygieniatuotteet hajusteettomiin. Mutta työpaikoilla kaiki onkin kiinni työkavereista.
        Jos ei ole astmaa ei avaavat astmalääkkeet auta hajusteallergiaan. AINOASTAAN HAJUSTEIDEN VÄLTTÄMINEN AUTTAA.


      • Punanenä

        Nenäni vuotaa useinkin myöskin vedosta (pienikin), kylmä lattia, suihkussa ollessa joku avaa oven, illalla pitkälleen käydessä ja parhaassa uni ajassa. Paperirulla tai nessupaketti tyynyn alla ja roskis sängyn vierellä olen nukkunut jo usean vuoden. Duactia ja Atrovent nasalia lääkärin määräyksestä käytän tarvittaessa. Käsikaupasta Glinoria, on kanssa hyvä. Kalakaveria, mynthonia ja muita väkeviä karkkeja pitää aina olla kaapissa. Kitalaki kutisee kuivuudesta, kun joutuu nenäsumutetta laittamaan. Sarvikuonoa (nenäkannu) käytän aika ajoin ja siinä vuorisuolaa. Olen yrittänyt kohtalon kavereita etsiä, mutta en tiiä mistä löytäisin. Netiosotteita kaipaisin. Mulla on tää netin käyttö viel hakusessa, vasta ostettu kone.


      • vaso
        Punanenä kirjoitti:

        Nenäni vuotaa useinkin myöskin vedosta (pienikin), kylmä lattia, suihkussa ollessa joku avaa oven, illalla pitkälleen käydessä ja parhaassa uni ajassa. Paperirulla tai nessupaketti tyynyn alla ja roskis sängyn vierellä olen nukkunut jo usean vuoden. Duactia ja Atrovent nasalia lääkärin määräyksestä käytän tarvittaessa. Käsikaupasta Glinoria, on kanssa hyvä. Kalakaveria, mynthonia ja muita väkeviä karkkeja pitää aina olla kaapissa. Kitalaki kutisee kuivuudesta, kun joutuu nenäsumutetta laittamaan. Sarvikuonoa (nenäkannu) käytän aika ajoin ja siinä vuorisuolaa. Olen yrittänyt kohtalon kavereita etsiä, mutta en tiiä mistä löytäisin. Netiosotteita kaipaisin. Mulla on tää netin käyttö viel hakusessa, vasta ostettu kone.

        Vähähiilihydraattinen ruokavalio, esimerkiksi Atkins, tuntuu auttavan. Mulla on pahoja vaso-kohtauksia, mutta Atkins-kokeilun aikana en räkinyt lainkaan. Tuntui että hajuaistikin olisi hieman palautunut. Olisikohan insuliiniarvoilla jokin yhteys vasoon? (Tutustu karppaukseen, karppaus.info -sivuihin.)

        Toiseksi, olen kuullut, että B1-vitamiini auttaisi ääreishermoston oireisiin.

        Koetetaan kestää.


    • marjoli

      mulla on ollut vasomotorinen nuha 14-15 vuotta (olen 25v). nenä valuu aina enemmän tai vähemmän. Lista on iso mitkä ärsyttää nenää, siis melkein mitkä vaan. Hajuille olen ollut herkkä aina. mutta se on pahentunut vuosi vuodelta. ja nyt on astma epäily päällä, niin astmaoireiden ilmaannuttua hajuallergia on pahentunut. pelottaa mennä töihin, kun siellä jtkut käyttää hajuvesiä. onneksi ei monet. Vielä keväällä tietyt deodorantit tuoksu hyvälle (suihkusaippuat ym), mutta nyt saan päänsärkyä niistäkin. kaupassa pitää pesuainehyllyjen ohi kävellä nopeasti. onneksi olen tutustunut swipen tuotteisiin, ne käy pyykin ja kodin siivoukseen tosi hyvin. mutta töissä kun joudun kotipalvelussa käyttämään toisten aineita pikkusiivoukseen, pyykinpesuun ym niin hirvittää. olen 3vko ollut kotona ja tänäkin aikana herkkyys on pahentunut.

      ja ihmiset eivär ymmärrä miten herkkiä toiset voi olla hajuille. ja jos hajut laukaisee päänsäryn, niin siihen ei auta lääkkeet (käsikauppa valmisteet). onko jotain mikä voisi auttaa?

      • suosittelen työhön

        Tiedän mistä puhut, sillä olen itse kokenut saman, vaikkakaan en ollut samanlaisessa työssä.
        Jouduin jäämään työstä pois - luulin paranevani, mutta seuraava altistus (kurssi) oli ns. lopullinen niitti. Nyt olen etätyökykyinen, ikää on jo 56 v.
        Olen itse ihoallerginen hajusteille ja luonnonhartsille, olen atoopikko.

        Jos muuta vaihtoehtoa ei ole, eikä turvallisempaa työpaikkaa löydy, hanki hengityssuojaimia, mitkä suodattavat myös kemikaalit.
        3M:n hengityssuojaimia myyvät rautakaupat.
        On olemassa tehokkaampiakin, koko kasvot peittäviä.
        Tässä artikkelissa on kuva sellaisesta:
        http://www.palkkatyolainen.fi/pt2004/pt0410/p041215-l2.html

        Hyvät tuoksut eivät sovi kaikille

        Parfyymi – mitä se on?
        Hajusteille yliherkkä elää säästöliekillä

        Ihmiset elävät nykyään hajusteiden ja kemikaalien maailmassa. Yhä useammat ovat yliherkkiä hajusteille. Allergiaprofessori Tari Haahtela ehdottaa kemikaaliriisuntaa.
        ---------------

        Meitä on muitakin, käyppä katsomassa:
        http://www.hajusteyliherkkyys.com/

        Suomen Hajuste- ja Kemikaaliyliherkät ry


    • vesinuha

      Vasomotorista nuhaa minullakin, joka ilmenee pahimmillaan ns.nuhakohtauksina. Kuten tänään. Aamulla vähän vuoti kuten yleensä ja luulin sen loppuvan. Lähdin kirkkoon ja jo matkalla nenä alkoi vuotaa hirveästi. Duactia ei ollut mukana, joten jumalanpalveluksessa olo oli yhtä aivastelua ja niistämistä. Kotiin tultua otin lääkkeen ja nukuin. Nenä rauhoittui aika hyvin, mutta ruuan laiton ja syömisen jälkeen se yltyi taas. Duactit olivat sitten loppu, joten nenä on vuotanut koko päivän. Kotona ollessa laitan nenäliinasta käärityt tupot nenään. Ne estävät aivastelun tarvetta, joten olo helpottuu sen suhteen. Nyt nenä alkaa olla rauhoittunut. Nuhakohtauksesta tulee aina vähän samanlainen olo kuin kuumeisena ja nyt on aika nuutunut olo. Luulen, että tänään oireet aiheuttivat voimakas savun halu, joka aamulla vallitsi. Huomenna nenä on taas kuin mitään ei olisi tapahtunut...

    • vasomotorinen nuha

      kun aloin käyttämään MHB- liuosta. Nasonexiä käytin monta vuotta, nenä joko vuoti tai oli totaalisesti tukossa. Kokeilkaapa, ei maksa juuri mitään. Apoteekin suihkeita en ole käyttänyt tämänvuoden puolella ollenkaan. Ja mukava on ollut huomata että makuaisti, joka oli ennen kateissa, on palannut melkein kokonaan. Hajuaisti pelaa ajoittain. Niistää saa vieläkin jonkun verran, mutta vain aamuisin ylösnousun jälkeen, ja varsinkin kun olen pessyt hampaat. Olisko tahnassa joku aine mikä tekee reaktion? Vaimo suihkuttelee joskus vessassa hiuslakkaa, ja jos sinne erehtyy menemään silloin niin huh huh kun on nenä tukossa. Testeissä ei ole ollut kuin lievä pölypunkkiallergia. Mutta tuo jatkuva niistäminen, ja päivittäinen tukkoisuus on helpottanut paljon tämän "luomuhoidon" ansiosta.

      • moottorinenä

        Kerrotko mitä on toi MHB liuos? Mistä saa? Olen kärsinyt nenästäni jo vuosia ja nyt pahenee. Duactia syön kuureina ja Glinor sumutetta käytän. Välillä Atrovent nasalia. Sarvikuonolla huuhdon välillä. Valkovaseliinia käytän yöksi sieraimiin ja kitalakeen, koska kuivuu ja kutisee. Töissä erittäin kiusallista, kun tippa valuu nenästä koko ajan. Kotona käytän pumpulia ja vaseliini tuppoa sieraimessa. Töissä ei voi. Käykö veto jalkoihin ärsyttämään, hikoileminen, hermoilu, muut hajut ku vaimon hiuslakka jne? Onkohan kukaan perustamassa meille ongelma tapauksille jotain yhtemäistä juttua et vois keskustella.Välillä vaan tuntuu aika yksinäiseltä niistää. Ottakaa muutkin kantaa asiaan!


      • näin___________
        moottorinenä kirjoitti:

        Kerrotko mitä on toi MHB liuos? Mistä saa? Olen kärsinyt nenästäni jo vuosia ja nyt pahenee. Duactia syön kuureina ja Glinor sumutetta käytän. Välillä Atrovent nasalia. Sarvikuonolla huuhdon välillä. Valkovaseliinia käytän yöksi sieraimiin ja kitalakeen, koska kuivuu ja kutisee. Töissä erittäin kiusallista, kun tippa valuu nenästä koko ajan. Kotona käytän pumpulia ja vaseliini tuppoa sieraimessa. Töissä ei voi. Käykö veto jalkoihin ärsyttämään, hikoileminen, hermoilu, muut hajut ku vaimon hiuslakka jne? Onkohan kukaan perustamassa meille ongelma tapauksille jotain yhtemäistä juttua et vois keskustella.Välillä vaan tuntuu aika yksinäiseltä niistää. Ottakaa muutkin kantaa asiaan!

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000206&posting=22000000019588433


      • moottorinenä
        näin___________ kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000206&posting=22000000019588433

        Kokeilin sitä MHB-liosta ja kurkku tuli kipeeksi, kunnon nuhan kera, joka kesti 3vkoa. Eilen oli korva-nenä ja kurkkulääkäri. Kysäisin et onko hyvä käyttää sitä. Ei kuulemma käy mun tapauksessa, koska ei ole tulehdesta tai muutakaan "sairautta". MHB-liuos tekee sen että "terveet"bakteerit katoavat. Kerran kysäisin tätä kaupan maistiaisissa et mitähän noi terveysbakteerit tekevät terveelle mahalle? Ei tietoa ja onkohan ees tutkittu asiaa? Koska kaikilla kuuluu olla tietty tasapaino "hyviä" ja "huonoja" mahassa ja sit keinotekoisesti lisätään "hyviä" ja mitähän siitä seuraa? No, taas livahdin asiasta. Määräsi Flixonase 400mikrog nenätippoja 1x2pvässä 2viikkoa.Sit jatketaan Flixonase 50mikrog 1-2suihketta 1x/pvä. Valitettava tosi asia et sisältää kortisonia. Kokeilen kyl tänkin lystin ja ilmoittelen tääl oliko apua vai miten kävi? Jos jollain kokemusta näistä lääkkeistä ni kirjoitelkaa. Sain kyl Duactiakin tarvittaissa. Pelargonia voi aiheuttaa "kohtauksen". Tämäkin ilmeni. Hammastahna kannattaa ostaa apteekista ja pyytää sellaista mistä vaahtoava osuus on poistettu. Oli sana hirviö paholainen. Kitalaki kutinamelkein kadonnut ja kutinaan kielelle valkovaseliiniä ja hieroa kutisevaan kohtaan. Tämä kuulostaa ihan hullulta mut auttaa. Joku sanoo ruokaöljyn ajavan saman asian. Iloisempaa talven odotusta!


      • Moottorinenä
        moottorinenä kirjoitti:

        Kokeilin sitä MHB-liosta ja kurkku tuli kipeeksi, kunnon nuhan kera, joka kesti 3vkoa. Eilen oli korva-nenä ja kurkkulääkäri. Kysäisin et onko hyvä käyttää sitä. Ei kuulemma käy mun tapauksessa, koska ei ole tulehdesta tai muutakaan "sairautta". MHB-liuos tekee sen että "terveet"bakteerit katoavat. Kerran kysäisin tätä kaupan maistiaisissa et mitähän noi terveysbakteerit tekevät terveelle mahalle? Ei tietoa ja onkohan ees tutkittu asiaa? Koska kaikilla kuuluu olla tietty tasapaino "hyviä" ja "huonoja" mahassa ja sit keinotekoisesti lisätään "hyviä" ja mitähän siitä seuraa? No, taas livahdin asiasta. Määräsi Flixonase 400mikrog nenätippoja 1x2pvässä 2viikkoa.Sit jatketaan Flixonase 50mikrog 1-2suihketta 1x/pvä. Valitettava tosi asia et sisältää kortisonia. Kokeilen kyl tänkin lystin ja ilmoittelen tääl oliko apua vai miten kävi? Jos jollain kokemusta näistä lääkkeistä ni kirjoitelkaa. Sain kyl Duactiakin tarvittaissa. Pelargonia voi aiheuttaa "kohtauksen". Tämäkin ilmeni. Hammastahna kannattaa ostaa apteekista ja pyytää sellaista mistä vaahtoava osuus on poistettu. Oli sana hirviö paholainen. Kitalaki kutinamelkein kadonnut ja kutinaan kielelle valkovaseliiniä ja hieroa kutisevaan kohtaan. Tämä kuulostaa ihan hullulta mut auttaa. Joku sanoo ruokaöljyn ajavan saman asian. Iloisempaa talven odotusta!

        Toisessa suomi 24 keskustelussa on uudempia juttuja. Käykää lukemassa.


    • kokeile kuukausi

      Älkää vetäkö niitä margariineja ja kasviöljyjä lainkaan tai ainakin mahdollisimman vähän ja pysytte paljon terveempinä.

      Kasviöljy alentaa kolesterolia, joka aiheuttaa kortisonitason laskemisen. Sitten ei leikkaa älli eikä jaksa mitään.

      Mitä enemmän luet aiheesta netistä, sitä enemmän uskot asian olevan näin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      217
      35643
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      273
      22672
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      444
      11364
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      9001
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      29
      6721
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5271
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      199
      4165
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2142
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      38
      2051
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1647
    Aihe