toinen sairaana toinen hoidossa

minäpävain.

olen yksi erään päiväkodin työntekijöistä, ja haluaisin teiltä vanhemmat kysyä (en yleistä), että miksi kun teidän lapsenne on sairas niin sairas lapsi jää kotiin, mutta terve sisarus tuodaan hoitoon?
lapsi varmaan mielellään lähteekin päiväkotiin, mutta olettako vanhemmat ikinä ajatelleet kuinka se sairaus kierre jatkuu ja jatkuu, koska niiden sisarusten välityksellähän se tarttuu lapsesta toiseen.
tai toinen juttu on se että, miksi lapsen ei anneta sairastaa loppuun asti, vaan lapsi tuodaan puoli sairaana hoitoon, ja parin tunnin hoidossa olon jälkeen saadaan jo metsästää vanhempia, kun pojalla/tytöllä kuume 38 asteessa.

mielestäni pitäisi tulla laki, että jos toinen sisaruksista on sairaana, niin toisen on jäätävä myös kotiin.

en siis yleistä, mutta suurin osa ikävä kyllä tekee näin =(.

30

8504

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töissä

olen minäkin. Asia ei ole niin yksinkertainen. Joskus terveenä kotona oleva lapsi kertakaikkiaan tylsistyy ja häiritsee sairasta sisarusta. Kyllä ne taudit aina jotenkin tarttuu.

• meillä

Yksin kotona oleva sairasta lasta hoitava vanhempi ei voi yhtä aikaa hoidella sisällä kipeää lasta ja ulkoilla ja leikkiä terveen kanssa... meillä ainakin kipeän lapsen lepäämiset ovat hyvin vähäistä, jos toisen kanssa puuhastelee jotain muuta! Ja miksi ihmeessä en voisi tuoda tervettä lastani päiväkotiin?
      Kriteerinä taas sairastetun taudin jälkeen pidän sitä, että lapsi on kotona jo niin virkeä, että jaksaa normaalit leikit ja ulkoilut paranemisen jälkeen, ruoka maistuu jne. Jos on vielä nuhan rippeitä ja yskää jäljellä, niin en katso niitä enää syyksi pitää lasta kotona, koska siinä vaiheessa tauti ei juurikaan enää tartu ja toidekseen ne voivat kestää päiväkausia.

• ..........

Ei ole järkeä pitää tervettä lasta kotona, jos tällä on mahdollisuus mennä päiväkotiin.

Jäätkös sinä pois töistä, jos puolisosi on sairaana, verrattavissa siihen.

Siitä olen samaa mieltä, että viedään liian nopeasti hoitoon, kun ollut sairaana. Viruksien aiheuttama kuume tosin saattaa olla muutaman päivän pois ja sit taas palata.

Tiedän useampia tapauksia, jotka kuumeen todetessaan antavat lapselle kuumelääkettä ja vievät hoitoon, illallahan se kuume sitten uudestaan tulee...

• Joandra

Onko sinun miehesi niin avuton että sinun täytyy olla hoitamassa häntä kotona, jos hän sattuu sairastumaan? Toivottavasti et myöskään oleta, että on ihan ok jättää 5-vuotias lapsi oman onnensa nojaan kotiin sairaana?

• varmaan
        Joandra kirjoitti:

Onko sinun miehesi niin avuton että sinun täytyy olla hoitamassa häntä kotona, jos hän sattuu sairastumaan? Toivottavasti et myöskään oleta, että on ihan ok jättää 5-vuotias lapsi oman onnensa nojaan kotiin sairaana?

oli kysymys. Lue ketju ennen kuin kommentoit tyhmiä.

• mimmu
        varmaan kirjoitti:

Olen aivan samaa miettinyt... Ja tuo että terve pitkästyy kotona, voi hyvä tavaton sentään... Kyllä niiden kullannuppujen vain pitää joskus pystyä olemaan äidin kanssa kotona, ja sen sairaan sisaren kanssa... Hohhoijaa... Me perhepäivähoitajat joudumme hoitamaan omat sairaat ja hoitolapsetkin, kun ei vaan saa jäädä hoitamaan sairasta omaa lasta... Joten eiköhän se terve lapsi siinä muutaman päivän keksi omia juttuja, hyvää tekee välillä, että vanhemmat viihdyttävät tai joutunee hieman leikkimään yksinkin...
        Ja totta, puolikuntoisia lapsia raahataan hoitoon, yksi TERVE päivä ehdottomasti KOTONA!!! Kiitos!

• Joandra
        varmaan kirjoitti:

ivallinen. on elämäntehtäväni piikitellä turhista asioista.

• Anonyymi

Voi lapsiparat jotka eivät voi sairastaa rauhassa. Näinhän ne jälkitauditkin tulevat riesaksi.
        Eihän kukaan aikuinenkaan halua sairaana muuta kuin levätä..

• Anonyymi
        Joandra kirjoitti:

ivallinen. on elämäntehtäväni piikitellä turhista asioista.

Ivalliselle vastasi.

• Minä

Minä ainakin vien terveen hoitoon siksi, että varsinkin esikoinen hyppii seinille, jos ei pääse ulos (yksin en voi laittaa) ja muutenkin täytyisi olla koko ajan ohjelmaa. Ei siinä pienempikään lepäämään pysty kun levoton isosisko kiusaa tai muuten häiriköi.
      Lisäksi esikoinen on eskarissa ja mun mielestä hänen sinne kuuluu päästä, jos itse haluaa. Usein kyllä haen sitten eskarin jälkeen kotiin.

Pienempää (kohta 6v) en sitten ole kovin usein vienytkään hoitoon, jos esikoinen sairastaa. Poikkeuksena retki- tms. päivät, joihin pienempi haluaa mukaan.

Lisäksi mummu hoitaa usein lapsia sairaana ja en halua häntä rasittaa sairaalla ja vielä lisäksi ylienergisellä lapsella, joka ei pääse ulos.

Puolikuntoisia lapsia en tarhaa vie eli meillä on aina yksi kuumeeton päivä ensin ja muutenkin kuntoa tarkkaillaan. Nuhaisena toki joskus joutuu viemään.

• toisaalta

eikai kukaan ensimmäisenä tai ensimmäisinä sairaspäivinä tuo pienempää hoitoon.

Aika paljon riippuu kyllä taudistakin. Useissa taudeissahan on viikon itämisaika, ja eikai kukaan ala "varmuuden vuoksi" viikkotolkulla pois pitämään? Saman tuntuinen vatsatautikin saattaa olla itämisajaltaan erilainen kuin aiempi. Tietysti ihan tietoisesti ei tarvitse tulla tartuttamaan, mutta vähän kaukaa haettua jos lasten pitäisi olla viikkotolkulla pois "riskin estämiseksi".

Ja toinen puoli: ainakin meidän pk:ssa toiminta perustuu pitkälti ryhmätoimintaan. Mikä tarkoittaa sitä, jos tulee ns vältettäviä poissa-oloja, tarhantädeiltä tulee rutinaa siitä että lapsi jää jutuista jälkeen mitkä pitää sitten kiriä takaisin ja mikä sitten taas tuntuu rasittavan tarhantätejä kovasti :)

• Pandora

Meillä on takana kova flunssa aalto. Ensin sairastui isompi (5v) hän lepäsi sohvalla kuumeessa ja lepääminen olisi ollut aivan mahdotonta jos pienempi (3v) olisi ollut kotona. Vein pienemmän hoitoon. mihinkään tartuttamiseen en usko koska päiväkodin ryhmästä jo puolet oli poissa. Kyllä ne taudit tarttuu joka paikassa ja itämisaikakin on huomioitava! Kun pahin oli ohi molemmat olivat kotona. Seuraavaksi sairastui pienempi. Isompi ei missään tapauksessa enää halunnut olla kotona vaan halusi lähteä päiväkotiin leikkimään kavereiden kanssa. Hän oli täysin jo kunnossa ja toipuneena.

• flunssat
        Pandora kirjoitti:

Meillä on takana kova flunssa aalto. Ensin sairastui isompi (5v) hän lepäsi sohvalla kuumeessa ja lepääminen olisi ollut aivan mahdotonta jos pienempi (3v) olisi ollut kotona. Vein pienemmän hoitoon. mihinkään tartuttamiseen en usko koska päiväkodin ryhmästä jo puolet oli poissa. Kyllä ne taudit tarttuu joka paikassa ja itämisaikakin on huomioitava! Kun pahin oli ohi molemmat olivat kotona. Seuraavaksi sairastui pienempi. Isompi ei missään tapauksessa enää halunnut olla kotona vaan halusi lähteä päiväkotiin leikkimään kavereiden kanssa. Hän oli täysin jo kunnossa ja toipuneena.

nyt onkin ihan oma luokkansa: todennäköisemmin ne tulee kotiin sieltä päiväkodista ja sehän on jokavuotinen tuttavuus joka päiväkodissa.
        Sellanen pöpö, mitä ei oikein edes voi yrittää välttää: sitä kun on tiettyinä vuoden aikoina joka puolella liikkeellä, ja on ihmisen omasta vastustuskyvystä paljolti kiinni tarttuuko.

Olen itsekin vienyt pienemmän hoitoon kun isompi on ollut flunssassa, jos taas kyse vatsataudista, periaatteesta olen katsonut sen päivän-pari tarttuuko, jos ei, itämisaika on pidempi tai sitten ei tartu ollenkaan. Se kun tulee yleensä joko päivän tai sitten sen viikon viiveellä.

Ihan turhaa saivartelua että pitäisi automaattisesti eristää koko perhe jos yksi on kipeänä. Jos sitä ajattelukaavaa käytettäisiin, yhteiskunnastamme olisi puolet väestöstä näinä flunssa-aikoina "poissa kuvioista". Kaipa samn tulisi koskea niin kouluja kuin työpaikkojakin.

• mitä?

vältettäviä poissaoloja? Oon päikkärissä töissä ja en ole moisista koskaan kuullut...

• poissaoloja
        mitä? kirjoitti:

vältettäviä poissaoloja? Oon päikkärissä töissä ja en ole moisista koskaan kuullut...

kun lapsi ei ole itse sairas tai ei ole "välttämätön meno" edessä. Eli jos sisarus on kipeä ja tarhalainenkin on kotona- turhaan. Tai jos minulle tulee yllättäen vp, lapsikin jää vapaalle- turha poissaolo.

Ihan normaali lapsi ja normaali ryhmä, meidän päiväkodissa mennään vaan aika tiukkaan tahtiin eteenpäin ja näistä poissaoloista tulee toisinaan vähän hammasten kiristelyä. "Sotkee ryhmän toimintaa".
        En kyllä ota siitä stressiä. Koti on kuitenkin lapselle ensisijaisesti tärkein paikka ja pk se kakkospaikka.

• ihmeessä
        poissaoloja kirjoitti:

kun lapsi ei ole itse sairas tai ei ole "välttämätön meno" edessä. Eli jos sisarus on kipeä ja tarhalainenkin on kotona- turhaan. Tai jos minulle tulee yllättäen vp, lapsikin jää vapaalle- turha poissaolo.

Ihan normaali lapsi ja normaali ryhmä, meidän päiväkodissa mennään vaan aika tiukkaan tahtiin eteenpäin ja näistä poissaoloista tulee toisinaan vähän hammasten kiristelyä. "Sotkee ryhmän toimintaa".
        En kyllä ota siitä stressiä. Koti on kuitenkin lapselle ensisijaisesti tärkein paikka ja pk se kakkospaikka.

lapsesi kanssa vapaapäivät. Mä en vieläkään ymmärrä, miten "mennään tiukkaan tahtiin eteenpäin", huh, huh. Päiväkodeissa toteutetaan kyllä varhaiskasvatussuunnitelmaa, mutta ei sen mitään tappotahtia pitäisi merkitä.

• näin juuri
        ihmeessä kirjoitti:

lapsesi kanssa vapaapäivät. Mä en vieläkään ymmärrä, miten "mennään tiukkaan tahtiin eteenpäin", huh, huh. Päiväkodeissa toteutetaan kyllä varhaiskasvatussuunnitelmaa, mutta ei sen mitään tappotahtia pitäisi merkitä.

Meidän päiväkoti on muuten (oikeasti) hyvä ja ihana päiväkoti, hoitajineen kaikkineen, mutta tuosta varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisesta "tehotuotanto meinigillä" olen tosiaan hieman huvittunut.

Toisinaan tuntuu kuin lapsi olisi koulussa vaikkei ole vielä esikoulussakaan. Hyvällä omallatunnolla pidämme niitä yllättäviä vapaitakin silloin kun niihin tulee tilaisuus. Sehän on yhteistä laatuaikaa niin äidille kuin lapselle.

• teoriaa

että jos toinen on kipeä niin toisenkin oltava kotona.Entäs jos meidän koululainen on kipeä niin täytyykö tarhalaisen olla kotona että pöpöt ei leviä.Lopettakaa tälläinen pähkäily, taudit tarttuvat ja leviävät oli terve lapsi kotona tai tarhassa.Kaikki eivät kuitenkaan sairastu vaan voivat siitä huolimatta olla taudinkantajia.Vai vielä laki tällaisen varalle?Höpö höpö, isot ihmiset nyt järki käteen...

• jaaniska

Ei hyvät vanhemmat,kyllähän esim:oksennustauti tarttuu kavereihin jos pienempi oksentaa kotona,ja se "terve" on hoidossa.On käynyt niin että isopi/pienempi on tuotu hoitoon,ja seuraavana päivänä tämä lapsi on ollut myös oksentamassa kotona.Ja eikö nykyajan vanhemmat PÄRJÄÄ enää 2lapsen kanssa,jos toinen on sairas??ei ennenvanhaan ollut mahdollista viedä päiväkotiin,kun vauva syntyi automaattisesti hoitopaikka menetettiin (joka olisi oikea systeemi nykyisinkin).Kyllä vanhemmat olisi velvoitettava hoitamaan kumpaakin lasta kotona,jos toinen on kipeä!Ja mikä idea siinä on että kun toinen lapsista on kotona,toinen on joko a).päiväkodin sulkemiseen asti hoidossa.b)lapsi haetaan sen sairaan sisaruksen kanssa kotiin.Ei mitään järkeä!

• minun lapset

Eli itse teen töitä lasten kanssa ja olen myös äiti. Kyllä ammatti ihminen tajuaa olla tuomatta sisarusta päiväkotin jos toinen lapsista on sairaana, mutta monella ei ole sitä tietoa miten sairaudet leviävät siksi asiallinen keskustelu vanhempien kanssa ja yhteiset päätökset siitä onko toisella sisaruksella mahdollisuus tulla hoitoon vai onko parempi olla kotona ovat tärkeitä päiväkotityössä.

• ..............................

ts. Ammatti-ihminen ei kehtaa, koska tietää, mitä kollegat ajattelee.

• halutaan

keskittyä rauhassa siihen sairaaseen lapseen. Pysähtyä tässä kiireisessä maailmassa hoitamaan juuri häntä, joka tarvitsee sen vanhemman huomion. Terveet olkoon omissa riennoissaan, jos sen kummempaa tartuntavaaraa ei ole. Kyllähän päiväkodissa riittää varmasti pöpöjä muutenkin. Monesti on ollut niin, että vain yksi perheemme lapsista sairastaa esim. kuumeisen flunssan. ja silloin on hyvä mahdollisuus olla kahdestaan tämän sairaan lapsen kanssa.
      En oikein usko, että sisarusten mukaan pöpöt liikkuvat. Kyllä ne liikkuvat ihan jokaisen ihmisen, jopa tuulen mukana. Toiset ovat vain alttiimpia kuin toiset.

• meillä justiinsa

Tarhassa yksi despootti tätä mieltä.
      Oltiin tässä 5-vuotiaan kanssa sairauden takia käymässä terveyskeskuksessa ja saatiin lähete keskussairaalaan. Sinnepä sitten marssittiin 1,5 ja 4-vuotiaan sekä tämän 5- vuotiaan kanssa.

Labrassa oli täysi hulina päällä samoin vastaanotolla jossa ovet paukkui ja lasit helisi . Lekuri ihmetteli voiko tarhan kanta tosiaan olla tuommonen. Että täysin terveitä lapsia ei muka saisi viedä hoitoon. Käski minun ottaa järjen käteen ja heittää sillä näsäviisaita tarhantätejä.

• naisen logiikkaa pelissä

Lapsi A saa päiväkodin pienten puolelta antibioottia vaativan taudin. Oireet alkavat maanantaina. Ovat isomman lapsen B äidin tai isän kanssa kotona sairastamassa.
        Isompi lapsi saa oivan (LÄHES VÄISTÄMÄTTÖMÄN)tilaisuuden saada myös taudin ollessaan lähikontaktissa koko päivän sairaan pikkusisaren kanssa. (Lähikontaktia on helpompi välttää ilta-aikaan kun molemmat vanhemmat ovat kotona)
        Koska itämisaikaa on kuitenkin viikko ja lapsi B ei vielä(kään) oireile on palattava päiväkotiin torstaina.
        Seuraavalla viikolla isompi lapsi B alkaa oireilla päiväkodissa. Lapsi haetaan kotiin sairastamaan, mutta on ehtinyt jo viedä taudin myös isompien puolelle.

Meidän päiväkodissa käytetään tätä logiikkaa. Meidän päiväkodissa on myös erittäin harvinaista että samat taudit kiertävät eri osastoille. Myös käsihygieniaan kiinnitetään erityistä huomiota ja henkilökunnasta on myös ripeästi karsittu tuollainen "musta asiat pitää hoitaa niin koska mää pääsen sitten helpommalla" -ajattelijat, jotka yleensä ajattelevat niin äänekkäästi että eivät huomaa kuinka vähän lopultakin ajattelevat.

Ja minusta tuo alkuperäinen vuodatus on ihan heinähattu juttu.

• äidit helloille

Joo-o.
      Ja jos sun perheestä on joku lapsi kipeenä niin oottehan sitten miehes kanssa molemmat pois töistä ettette vaan tartuta ketään.
      Ja isompien sisarusten pitää olla myös koulusta pois, kirjoitat sitten poissaolotodistuksen että on poissa kolme päivää 3-vuotiaan veljen flunssan takia ettei tartuta muita. Ja sitten jos ei ymmärrä sairastua niin pidät sitä vielä kotona siihen asti kun se saa oikeesti seuraavan flunssan kun sehän voi olla vielä muuten itämässä.
      Tässäpä oiva keino saada ylisuuret luokat pienemmiksi ja kaikki naiset (äidit) kotiin pois hektisen liike-elämän kuvioita häiritsemästä.

Siitä pitäis kyllä olla olemassa oikeen joku laki!

• sisko

Kyllä tämä sairastelu juttu on sellainen, että se tulisi yhdessä sopia tarhassa perheiden ja hoitajien kesken. Olen tässä talven aikana pariin otteeseen halunnut pitää astma poikani yskimässä pariviikkoa flunssansa kanssa kotona ja olen tosi tyytyväinen kun poika parantuu ja vein hoitoon niin eka lapsi jonka tapaan tulee yskien vastaan, mitä järkeä yhden perheen on sooloilla ja hoidella kotona terveeksi jos se ei toimi koko ryhmässä ja mielestäni jos sisarus on terve niin voi mennä hoitoon. Meillä ainakin viihtyvät hoidossa niin hyvin että siitä vaan ! Ja niin kuin sanoin säännöt tulee olla yhteneväiset koko hoito ryhmässä muuten ne pöpöt ei pysy poissa tarhasta.

• hoijaa

Miten se terve sisarus tartuttaa sen taudin päiväkodissa? Jos aina varauduttaisiin siihen, että joku nuha VOI tarttua, niin parasta olisi pitää kaikki lapset koko ajan kotona neljän seinän sisällä ja varoa kontaktia kaikkien kanssa. Jos sisaruksella ei ole sairausoireita, niin miksi eristää? Et varmaan sinäkään ole poissa töistä, jos joku perheessäsi on sairaana? Samalla tavalla ne pöpöt kantautuvat kodistasi päiväkotiin kuin lastenkin mukana.

Itse kysyn, haluaako esikoinen mennä eskariin vai olla kotona, kun kuopus on kipeänä. Vastaus on poikkeuksetta kyllä, sillä päiväkodissa on kavereita. Esikoisella on kahden viimeisen vuoden aikana ollut 2 poissaolopäivää päiväkodista sairauden takia, kuopuksella niitä on noin 20.

Eräs syy, miksi terve lapsi viedään päiväkotiin sisaruksen sairastaessa on se, että kipeän lapsen nukkuessa voi tehdä töitä kotona. Joissakin ammateissa tekemättä jääneitä töitä ei tee joku muu, vaan työt kasaantuvat.

• näinkin voi olla

meillä kaksi lasta oli alkuvuodesta yhtäaikaa kipeinä. taoinen oksenteli niin että joutui tippaan sairaalaan ja toisella 40 asteen kuume eli kova räkätauti, mutta nämä atudit ei tarttunut lasten kesken. vaikka kaiken järjen mukaan oli pitänyt!

• Anonyymi

jos puolisosi on kipeä, jäätkö silloin itse palkattomalle lomalle?

• Anonyymi

Järkipuhetta ollut silloin. Varmasti sama ongelma on yhä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      200
      6148
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2317
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2079
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2021
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1427
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1402
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1387
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1326
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1256
    Aihe