Uskaltaako ostaa X300?

tietoa kiitos

Maksaako X300:n ylläpito maltaita? Ts. onko ison kissan laatu vähän mitä sattuu?

Ko auton myynti-ilmoituksissa näkee usein mainintoja "2000e huolto suoritettu" tai "isompi moottoriremppa tehty". Ja nämä siis ilmoituksen mukaan alle 200tkm ajetuille autoille.

Jaguar kiinnostaisi, mutta älyttömät huoltohinnat ja yllättävät rempat pelottaa.

10

3248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anglia ja Mini

      jotka kestivät.
      Sen jälkeen kestävyys ja laatu on yhdistetty vain näihin yläluokan leikkikaluihin.

      Tuttu oli joskus töissä firmassa joka trokasi näitä maahan, kertomusten mukaan mitä ihmeellisempiä virityksiä löytyi ja ei se moottorikaan mikään erikoisen kestävä ollut.
      Tai sitten käyttö oli ollut tavallista kovempaa.

      Kyllähän tälläisten pelien kanssa ottaa aina riskin. Kysehän ei ole saksalaisista autoista jotka ovat tehty ja testattu autobahn ajoon.

      Varaat vaan rahaa sen verran kuin auto maksaa, otat selvää tulevista huolloista ja pistät päälle varmuuden vuoksi noin 30% yllättäville kuluille. Jos summa on liikaa, niin älä osta.

    • hngh

      Tervehdys!

      Kissakulmasta saa vähän toisenlaista (omistaja-) näkökantaa asiaan. Itseni olen antanut ymmärtää, että laatuongelmat olivat lahinnä vanhempien mallien, päättyen noin -92 XJ40:een, ominaispiirre. Niissäkin lähinnä sähköt sekä etenkin pre-90:ssä ruoste. X300 puolestaan on hyvinkin luotettavan ja kestävän kulkineen maineessa.
      Mitä tulee toisen kommentoijan mielipiteeseen testaamisesta, kannattaa muistaa jo XJ40:een suunnitellun tekniikan olleen eniten tuohon aikaan testattu tekniikka. Enkä muistakaan kuulleeni koskaan teknisistä ongelmista kärsineestä AJ6 tai AJ16-koneisesta Jaggesta. Trokareiden puheet kenties kannattaa jättää arvoonsa, miehethän tuo maahan tälläkin hetkellä halvinta scheissea, mitä vaan sakuista saa. Osta tuontiauto henkilöltä, joka on etsityttänyt / etsinyt kulkineen omaan käyttöönsä eikä tilintekomielessä.
      Huoltokirja on näissäkin must, loistoautoissa on kuitenkin aina joitakin mukavuustekijöihin liittyviä hintavampia osia verrattuna tavalliseen kiinankippoon. Mutta hintavertailujen perusteella peruskulutuskikkareet, kuten jarrut, eivät ole esim Hondan hinnastoa kalliimpia.
      Muusta ylläpidosta: bensaa menee 10 - 12L/100km kauniilla ajolla, jos puhutaan 3,2- tai 4-litraisesta. Ahdettu nelilitrainen (XJR) kuluttanee enemmän. Vakuutukset olisivat ainakin allekirjoittaneelle olleet -95 Volvo 850:n vakuutuksiin verrattuna kaikki 30€/v kalliimpia. Liikennevakuutus vähän halvempi, täyskasko vähän kalliimpi. Ei pahat kuitenkaan. Ja nuo "2000€:n huollot" lienevät sitten myyntipuheita. Varmasti maksaakin tuon merkin edustajalla huollettuna, mutta kysäisepäs esim Karaasista Juvanmalmilta huoltohintaa: saa olla pirun iso remppa tuohon rahaan. Ja moottorin todellakin saa hajalle autosta kuin autosta huollattamatta sitä. Jopa Corollasta, jonka kone tunnetusti kestää kauemmin kuin kori. Miksipä Jaguar olisi siinä suhteessa huonompi.
      Summa summarum: itse katselen hyvinkin vakavasti X300:sta samassa linjassa, missä on 700-sarjan E38 Bemari ja -95 STS Käkkylä.

      Toivon mukaan tämä nyt antoi edes jonkinlaisen vastineen kysymykseen. Hyvää kevättä:)


      -hngh-

      • tietoa kiitos

        Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Olen lueskellut tuota Kissankulmaa, mutta siellä keskustelu tuntuu olevan välillä hieman turhan fanaattista.;)

        Hyvän X300:n löytäminen onkin sitten oma juttunsa. Liikkeiden ja yksityisten hinnoissa tuntuu olevan Jaguaarin tapauksessa poikkeuksellisen suuri gappi. Lähes kaikki X300:t ovat saksan tuontia, joten auton historian selvittäminen voi olla toivotonta.


      • xyz
        tietoa kiitos kirjoitti:

        Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Olen lueskellut tuota Kissankulmaa, mutta siellä keskustelu tuntuu olevan välillä hieman turhan fanaattista.;)

        Hyvän X300:n löytäminen onkin sitten oma juttunsa. Liikkeiden ja yksityisten hinnoissa tuntuu olevan Jaguaarin tapauksessa poikkeuksellisen suuri gappi. Lähes kaikki X300:t ovat saksan tuontia, joten auton historian selvittäminen voi olla toivotonta.

        No, jos Kissakulman jutustelu on joskus mielestäsi hieman fanaattista, niin täällä Suomi 24:ssä "kriitikot" eivät ole koskaan edes omistaneet Jaggea, tai edes istuneet sellaisessa. Siis täysin huhu- ja provopuheita.


      • hngh
        tietoa kiitos kirjoitti:

        Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Olen lueskellut tuota Kissankulmaa, mutta siellä keskustelu tuntuu olevan välillä hieman turhan fanaattista.;)

        Hyvän X300:n löytäminen onkin sitten oma juttunsa. Liikkeiden ja yksityisten hinnoissa tuntuu olevan Jaguaarin tapauksessa poikkeuksellisen suuri gappi. Lähes kaikki X300:t ovat saksan tuontia, joten auton historian selvittäminen voi olla toivotonta.

        Tervehdys taasen!

        Totta kyllä sekin, että merkkiharrastajille rakennetut sivustot joskus vaikuttavat melkoisen puffaavilta, mutta kyllä ainakin itse olen löytänyt myös hyvin asiallisia ja kaunistelemattomia tietoja sitä kautta. Mielestäni kukaan ei ole sortunut ylilyönteihin merkkiä mainostaessaan ja sieltä sentään puuttuu liki täydellisesti trollit.

        Mitä tulee sitten tuon hyvän X300:n löytöön, niin itse en ainakaan karsastaisi tuontiautoa. Siis sellaista, jonka yksityinen tosiaankin on tuonut omaan ajoon. Kotimaista on hankala löytää, koska noita autoja tuotiin edelleenkin valmistusvuosinaan sangen vähän tänne. Ja suomalaisillakin autonkäyttäjillä tuntuu olevan taipumusta hukata huoltokirja kymmenessä vuodessa.
        Yksi, mitä itse katselin nettiauton puolella, oli Kissakulman nick PerheXJ:n myymä 4-litrainen Sove. 167tkm ja ilmeisen ajan kanssa etsitty saksanmaalta, ollut hänellä jo ainakin sen aikaa, että varmasti mahdollisesti löydetyt ongelmat on korjattu. Tosin myynti-ilmo kadonnut nettiautosta jo.

        Itse en luota liikaa kotimaistenkaan historiaan. Sen verran tuttavapiiriinkin jobbareita mahtuu, että turha usko ihmisten rehellisyyteen on jo karissut. Osta auto kunnon, älä historian mukaan. Kannattaa eksoottisemmissa tapauksissa sijoittaa muutama hilkku asiantuntijan apuun, jos ei omaan tietotaitoonsa luota. Etenkin vanhemmissa Jaggeissa tämä vinkki kannattaa ottaa todesta, vaikka -95 tuoreemmissa ei pitäisi olla mitään mystistä. Siis merkin imagoa lukuunottamatta.

        Totta on, että se minkä liike on tuottanut maahan myydään tuossa mallissa kutakuinkin 25% kalliimmalla kun yksityisen toimesta. Syyksi muodostuu kuitenkin se, että yrityksen kautta myyjä on tietyn ajan vastuussa, kun taas yksityinen ei. Ja kauppias tuo kuitenkin tilintekomielessä, eli halvan myydäkseen kalliilla. Tosin jonkin verran hänkin joutuu valvomaan tasoa sekä nimenmenetystä välttääkseen että myös voiton maksimoimiseksi. Mutta kuitenkin hän joutuu varautumaan siihen, että saa ostajasta kaverin pidemmäksi ajaksi, jos kulkineessa jotain ilmenee. Yksityinen pääsee kaikesta tästä vaikkapa vaan vaihtamalla puhelinnumeroaan.

        Mieluummin ostaisin todellakin yksityiseltä. Hyvä mahdollisuus on siihen, että saa auton oikealta harrastajalta eikä kauppurilta. Ja senhän erottaa jo puhelimessa tai viimeistään kasvotusten autosta keskustellessa.

        Toivottavasti saat unelmasi toteutettua. Tai edes tietoasi tällä tavoin kartutettua.


        -hngh-


      • tietoa kiitos
        hngh kirjoitti:

        Tervehdys taasen!

        Totta kyllä sekin, että merkkiharrastajille rakennetut sivustot joskus vaikuttavat melkoisen puffaavilta, mutta kyllä ainakin itse olen löytänyt myös hyvin asiallisia ja kaunistelemattomia tietoja sitä kautta. Mielestäni kukaan ei ole sortunut ylilyönteihin merkkiä mainostaessaan ja sieltä sentään puuttuu liki täydellisesti trollit.

        Mitä tulee sitten tuon hyvän X300:n löytöön, niin itse en ainakaan karsastaisi tuontiautoa. Siis sellaista, jonka yksityinen tosiaankin on tuonut omaan ajoon. Kotimaista on hankala löytää, koska noita autoja tuotiin edelleenkin valmistusvuosinaan sangen vähän tänne. Ja suomalaisillakin autonkäyttäjillä tuntuu olevan taipumusta hukata huoltokirja kymmenessä vuodessa.
        Yksi, mitä itse katselin nettiauton puolella, oli Kissakulman nick PerheXJ:n myymä 4-litrainen Sove. 167tkm ja ilmeisen ajan kanssa etsitty saksanmaalta, ollut hänellä jo ainakin sen aikaa, että varmasti mahdollisesti löydetyt ongelmat on korjattu. Tosin myynti-ilmo kadonnut nettiautosta jo.

        Itse en luota liikaa kotimaistenkaan historiaan. Sen verran tuttavapiiriinkin jobbareita mahtuu, että turha usko ihmisten rehellisyyteen on jo karissut. Osta auto kunnon, älä historian mukaan. Kannattaa eksoottisemmissa tapauksissa sijoittaa muutama hilkku asiantuntijan apuun, jos ei omaan tietotaitoonsa luota. Etenkin vanhemmissa Jaggeissa tämä vinkki kannattaa ottaa todesta, vaikka -95 tuoreemmissa ei pitäisi olla mitään mystistä. Siis merkin imagoa lukuunottamatta.

        Totta on, että se minkä liike on tuottanut maahan myydään tuossa mallissa kutakuinkin 25% kalliimmalla kun yksityisen toimesta. Syyksi muodostuu kuitenkin se, että yrityksen kautta myyjä on tietyn ajan vastuussa, kun taas yksityinen ei. Ja kauppias tuo kuitenkin tilintekomielessä, eli halvan myydäkseen kalliilla. Tosin jonkin verran hänkin joutuu valvomaan tasoa sekä nimenmenetystä välttääkseen että myös voiton maksimoimiseksi. Mutta kuitenkin hän joutuu varautumaan siihen, että saa ostajasta kaverin pidemmäksi ajaksi, jos kulkineessa jotain ilmenee. Yksityinen pääsee kaikesta tästä vaikkapa vaan vaihtamalla puhelinnumeroaan.

        Mieluummin ostaisin todellakin yksityiseltä. Hyvä mahdollisuus on siihen, että saa auton oikealta harrastajalta eikä kauppurilta. Ja senhän erottaa jo puhelimessa tai viimeistään kasvotusten autosta keskustellessa.

        Toivottavasti saat unelmasi toteutettua. Tai edes tietoasi tällä tavoin kartutettua.


        -hngh-

        Kiitoksia jälleen asiallisesta vastauksesta. Kissankulma on todellakin asiallinen foorumi ja trollipeikot puuttuvat sieltä totaalisesti. Ajattelin vain kokeilla, josko täältä irtoaisi kunnon kriittisiä vastauksia.:)

        Yksityisten ilmoituksia olen seuraillut. PerheXJ oli hieman turhan kaukana. Tosin lähteehän jotkut sinne Saksaankin autoa hakemaan.

        Suomi-autoistakin löytyy kaikenlaista, mutta niiden historian selvittäminen on helpompaa. Ainakin oma kiinnostus lopahtaisi, jos auton kilometrejä ei ole annettu kirjata A-katsastuksen tietokantaan. Myös merkkikorjaamot kirjaa huollon yhteydessä tietoja autoista.

        Tunnen useita autojen parissa työskenteleviä ja heidän mukaansa Saksasta voi saada kaikkea helmen ja sekundan väliltä. Turkkilaiset saattavat siellä vaihtaa paljon ajettuun autoon tuoreemman kolariauton sisustan ja editoida sen päälle mittaria jne. Näitä vippaskonsteja ei välttämättä huomaa, ellei ole ollut aikaisemmin tekemisissä kyseisen automallin kanssa. Siinähän sitten saa suomalaiset ihmetellä, miksi 110tkm ajetun Saksan-tuonnin perä vinkuu ja pakoputkesta tulee vienoa sinistä savua.

        Mutta helmen etsintä jatkuu.


      • hngh
        tietoa kiitos kirjoitti:

        Kiitoksia jälleen asiallisesta vastauksesta. Kissankulma on todellakin asiallinen foorumi ja trollipeikot puuttuvat sieltä totaalisesti. Ajattelin vain kokeilla, josko täältä irtoaisi kunnon kriittisiä vastauksia.:)

        Yksityisten ilmoituksia olen seuraillut. PerheXJ oli hieman turhan kaukana. Tosin lähteehän jotkut sinne Saksaankin autoa hakemaan.

        Suomi-autoistakin löytyy kaikenlaista, mutta niiden historian selvittäminen on helpompaa. Ainakin oma kiinnostus lopahtaisi, jos auton kilometrejä ei ole annettu kirjata A-katsastuksen tietokantaan. Myös merkkikorjaamot kirjaa huollon yhteydessä tietoja autoista.

        Tunnen useita autojen parissa työskenteleviä ja heidän mukaansa Saksasta voi saada kaikkea helmen ja sekundan väliltä. Turkkilaiset saattavat siellä vaihtaa paljon ajettuun autoon tuoreemman kolariauton sisustan ja editoida sen päälle mittaria jne. Näitä vippaskonsteja ei välttämättä huomaa, ellei ole ollut aikaisemmin tekemisissä kyseisen automallin kanssa. Siinähän sitten saa suomalaiset ihmetellä, miksi 110tkm ajetun Saksan-tuonnin perä vinkuu ja pakoputkesta tulee vienoa sinistä savua.

        Mutta helmen etsintä jatkuu.

        Ei muuta kuin onnea etsintään:)

        Hakuautoissa on kyllä se, että joko pitää itse mennä hakemaan, jolloin voi todellakin raakata kaikki epäilyttävät yksilöt - niin autoista kuin myyjistäkin - sivuun, tai sitten täytyy olla niin luotettava hakija, että uskoo ja tietää hänen ostavan sen helmen...tai tulevan tyhjin käsin takaisin.
        Ehkä -90-luvun puolessavälissä oli jo talous sen verran paremmassa hapessa, että X300:sta löytyy yli tusinan verran suomiautona. En ole tutustunut tuohon tietoon. XJ40:tä ei tuotu laman takia aikanaan kuin pari kourallista.

        Toivottavasti tosiaankin löydät helmen. Sitähän sanotaan, ettei köyhän kannata huonoa ostaa. Miksei tuo lause koskisi vähän varakkaampiakin;)


        -hngh-


      • PerheXJ
        tietoa kiitos kirjoitti:

        Kiitoksia jälleen asiallisesta vastauksesta. Kissankulma on todellakin asiallinen foorumi ja trollipeikot puuttuvat sieltä totaalisesti. Ajattelin vain kokeilla, josko täältä irtoaisi kunnon kriittisiä vastauksia.:)

        Yksityisten ilmoituksia olen seuraillut. PerheXJ oli hieman turhan kaukana. Tosin lähteehän jotkut sinne Saksaankin autoa hakemaan.

        Suomi-autoistakin löytyy kaikenlaista, mutta niiden historian selvittäminen on helpompaa. Ainakin oma kiinnostus lopahtaisi, jos auton kilometrejä ei ole annettu kirjata A-katsastuksen tietokantaan. Myös merkkikorjaamot kirjaa huollon yhteydessä tietoja autoista.

        Tunnen useita autojen parissa työskenteleviä ja heidän mukaansa Saksasta voi saada kaikkea helmen ja sekundan väliltä. Turkkilaiset saattavat siellä vaihtaa paljon ajettuun autoon tuoreemman kolariauton sisustan ja editoida sen päälle mittaria jne. Näitä vippaskonsteja ei välttämättä huomaa, ellei ole ollut aikaisemmin tekemisissä kyseisen automallin kanssa. Siinähän sitten saa suomalaiset ihmetellä, miksi 110tkm ajetun Saksan-tuonnin perä vinkuu ja pakoputkesta tulee vienoa sinistä savua.

        Mutta helmen etsintä jatkuu.

        Satuin tänne juttuja katselemaan, ja ilokseni huomasin, että myynnissä oleva autoni on noteerattu positiivisesti.
        Kuten -hngh- arveli, auto on ajan kanssa Saksasta (Saksalaisen ammattilaisen avulla) haettu, ja nimenomaan omaan käyttöön. Pari vuotta sillä on ajeltu kesät talvet, yhteensä melkein 50000km. Ainoa väärä veikkaus oli vikojen korjaamisesta. Niitä ei ole ollut. Kulutusosiakin on mennyt vain jarrupalat ja takaiskarit.
        Jaguarin laatu on vakuuttanut minut. Itse pelkäsin varsinkin sähkölaitteiden laatua ja talviominaisuuksia. Molemmat olleet positiivisia yllätyksiä. Sähköissä, ja niitä on Sovessa paljon, ei mitään ongelmia ja ajettavuus liukkailla on loistava, kunhan autossa on luistonestojärjestelmä.

        Kahden vuoden kokemuksen rintaäänellä suosittelen Jaguarista haaveilevaa katselemaan luistonestolla varustettua, 6-sylinteristä keskieuroopan hyvillä teillä ajettua ja hyvin huollettua X-300:sta.
        Parempaa hinta laatusuhdetta tuskin saa Saksalaismerkeistä, puhumattakaan siitä, että XJ on ajattoman kaunis!


      • Autoja tuonut
        tietoa kiitos kirjoitti:

        Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Olen lueskellut tuota Kissankulmaa, mutta siellä keskustelu tuntuu olevan välillä hieman turhan fanaattista.;)

        Hyvän X300:n löytäminen onkin sitten oma juttunsa. Liikkeiden ja yksityisten hinnoissa tuntuu olevan Jaguaarin tapauksessa poikkeuksellisen suuri gappi. Lähes kaikki X300:t ovat saksan tuontia, joten auton historian selvittäminen voi olla toivotonta.

        Saksalaisesta rekisteriotteesta näkyy aina auton koko omistajahistoria, nimet ja syntymäajat.
        Samoin kuin suomiautossa aukoton huoltokirja kertoo huoltohistoriasta.

        Matkamittareiden manipulointi on Saksassa yleisempää kuin kotimaassa, joten ajokilometrimäärän uskottavuus pitää sitten itse päätellä saatavilla olevista tiedoista ja auton yleisestä kunnosta.
        Voisi kuvitella että jos Jaggella on ollut yksi omistaja uudesta saakka, ja autoa on huollettu merkkiliikkeessä, niin myös kilometrimäärät pitävät paikkansa.


      • hngh
        PerheXJ kirjoitti:

        Satuin tänne juttuja katselemaan, ja ilokseni huomasin, että myynnissä oleva autoni on noteerattu positiivisesti.
        Kuten -hngh- arveli, auto on ajan kanssa Saksasta (Saksalaisen ammattilaisen avulla) haettu, ja nimenomaan omaan käyttöön. Pari vuotta sillä on ajeltu kesät talvet, yhteensä melkein 50000km. Ainoa väärä veikkaus oli vikojen korjaamisesta. Niitä ei ole ollut. Kulutusosiakin on mennyt vain jarrupalat ja takaiskarit.
        Jaguarin laatu on vakuuttanut minut. Itse pelkäsin varsinkin sähkölaitteiden laatua ja talviominaisuuksia. Molemmat olleet positiivisia yllätyksiä. Sähköissä, ja niitä on Sovessa paljon, ei mitään ongelmia ja ajettavuus liukkailla on loistava, kunhan autossa on luistonestojärjestelmä.

        Kahden vuoden kokemuksen rintaäänellä suosittelen Jaguarista haaveilevaa katselemaan luistonestolla varustettua, 6-sylinteristä keskieuroopan hyvillä teillä ajettua ja hyvin huollettua X-300:sta.
        Parempaa hinta laatusuhdetta tuskin saa Saksalaismerkeistä, puhumattakaan siitä, että XJ on ajattoman kaunis!

        Tervetuloa piipahtamaan 'roskapalstalle':)

        Joudun tunnustamaan tuijotelleeni myynti-ilmoitustasi kahdestakin eri foorumista ja seuranneeni myynnin edistymättömyyttä. Jaguar on kivinen kaupattava, se on pakko todeta. Kiusaus soittaa ja udella kulkineestasi on olllut kova, mutta koska hankinta ei lopuksi kuitenkaan ole toistaiseksi ajankohtainen, en ole tohtinut häiritä turhilla puheluilla.

        Mukava kuulla, että jälleen saamme esimerkin X300:n luotettavuudesta ja kestävyydestä. Toimiiko myös kello?;)

        Nautinnollisia kilometrejä vielä sinulle kissalla, sikäli kun kauppaonnea ei ole jo ollut:)


        -hngh-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe