Tieliikennelain 22 pykälässä lukee seuraavasti:
”Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)
Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.”
Toisaalta käytössäni olevassa ”Autokoulun oppikirja I-vaihe” mainitsee samasta asiasta seuraavasti:
”On vielä yksi keskeinen sääntö ajaessasi taajaman liikennevirrassa. Sinun on väistettävä pysäkiltä lähtevää bussia. Sääntö on voimassa ajaessasi sellaisia teitä, joissa on enintään 60 km/h nopeusrajoitus. Kun näet pysäkillä olevan bussin, varaudu jo lähestyessäsi sen suuntamerkillä osoittamaan liikkeellelähtöön.”
Kysymykseni koskee nyt tuota oppikirjan mainintaa, että sääntö on voimassa ainoastaan taajama-alueella. Onko näin? Sitä en tuosta lakipykälästä ihan suoraan pysty mieltämään.
Taajaman ulkopuolella on monesti 80-teiden isommissa risteyksissä alennettu nopeusrajoitus 60 km/h ja bussipysäkki heti risteyksen jälkeen, vielä 60-alueella. Odottaako bussi pysäkillä, vai miten se sääntöjen mukaan tarkkaan ottaen menee?
Mitä tästä asiasta puhutaan liikenneopettajan tai linja-auton koulutuksen yhteydessä ?
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle
29
7241
Vastaukset
- LiikenneKuski
Aika mielenkiintoinen kysymys kyllä. :-)
Uskon, että oppikirjassasi mainitaan noin vain siitä syystä, että yleensä sitä bussia odotellaan juurikin siellä taajama-alueella. Enpä ole autoilun aikanani muistaakseni joutunut ainuttakaan kertaa odottamaan bussia taajaman ulkopuolella..
Mutta jos taajaman ulkopuolella nopeusrajoituksen ollessa 60km/h bussi on lähdössä pysäkiltä niin odottele vain. ;-)- Sami xxx
Minä kyllä olen "joutunut" päästämään bussin pysäkiltä eteen taajaman ulkopuolella 60 km/h rajoitusalueella, vieläpä valtatiellä. Ei se laki erottele tässä asiassa taajamia ja haja-asutusalueita. 60 km/h rajoitus määrää sen väistämisvelvollisuuden.
- LiikenneKuski
Sami xxx kirjoitti:
Minä kyllä olen "joutunut" päästämään bussin pysäkiltä eteen taajaman ulkopuolella 60 km/h rajoitusalueella, vieläpä valtatiellä. Ei se laki erottele tässä asiassa taajamia ja haja-asutusalueita. 60 km/h rajoitus määrää sen väistämisvelvollisuuden.
Jep, tässähän juuri olikin pointtina se, että laissa ei suoraan sanota onko eroa taajamalla ja taajaman ulkopuolella.
Kun taas oppikirjassa puhutaan taajama-alueesta. - 60 km/h rajoitus
LiikenneKuski kirjoitti:
Jep, tässähän juuri olikin pointtina se, että laissa ei suoraan sanota onko eroa taajamalla ja taajaman ulkopuolella.
Kun taas oppikirjassa puhutaan taajama-alueesta.Ilmeisesti taajama on oppikirjassa mainittu siksi, että taajamassa ei koskaan ole suurempaa nopeusrajoitusta kuin 60 km/h. Taajaman ulkopuolella on myös korjeampia nopeusrajoituksia, mutta linja-auton väistämissääntö on voimassa aina, kun nopeusrajoitus on 60 km/h tai alle. Näin meillä opetetaan...
- The Rat
60 km/h rajoitus kirjoitti:
Ilmeisesti taajama on oppikirjassa mainittu siksi, että taajamassa ei koskaan ole suurempaa nopeusrajoitusta kuin 60 km/h. Taajaman ulkopuolella on myös korjeampia nopeusrajoituksia, mutta linja-auton väistämissääntö on voimassa aina, kun nopeusrajoitus on 60 km/h tai alle. Näin meillä opetetaan...
Eikö taajamassa koskaan ole todellakaan yli kuudenkympin nopeusrajoitusta?
Pitääpä katsoa seuraavalla kerralla onko esim. itäväylä sitten taajaman ulkopuolista aluetta... Siitähän seurannee muutakin liikennekäyttäytymiseen vaikuttavaa. :) - äijä
Autokoulun oppikirja ilmoittaa sivulla 69 seuraavaa:
Sinun on väistettävä pysäkiltä lähtevää bussia. Sääntö on voimassa ajaessasi sellaisia teitä, joissa on enintään 60 km/h nopeusrajoitus.
Että se siitä autokoulun ja lain ristiriidasta - grgrgrg
60 km/h rajoitus kirjoitti:
Ilmeisesti taajama on oppikirjassa mainittu siksi, että taajamassa ei koskaan ole suurempaa nopeusrajoitusta kuin 60 km/h. Taajaman ulkopuolella on myös korjeampia nopeusrajoituksia, mutta linja-auton väistämissääntö on voimassa aina, kun nopeusrajoitus on 60 km/h tai alle. Näin meillä opetetaan...
Taajamassa on 50km/h, jos ei ole muulla liikennemerkillä osoitettu, ja taajaman ulkopuolella on 80km/h, jos ei ole muulla liikennemerkillä osoitettu.
- väistää
Pitää väistää myös taajaman ulkopuolella, jos se rajoitus on 60km/h tai vähemmän.
- laakeri-sto
Aikaisemminhan ei noita 60-alueita pahemmin ollut taajamien ulkopuolella, nyt kukkahattujen päästessä valtaan pitää olla myös moottoritiellä olla tarkkana jos siellä sattuisi se 60-lätkä olemaan.
- prius
Taajama on siellä oppikirjassa mainittu vain hämäyksen vuoksi. Oikeasti sinun pitää uskoa lausetta "Sääntö on voimassa ajaessasi sellaisia teitä, joissa on enintään 60 km/h nopeusrajoitus". Ja jos et sitä käsitä, niin sitten luottaa lakipykälään, jossa ihan 100% varmuudella olisi taajama mainittu jos sillä jotain merkitystä olisi. Sinänsä aika hassu ajatus, että joku voi pitää oppikirjan tekstiä lakitekstiä täydentävänä.
- Ihmeellistä
Tuusulassa vesitornin mäellä on levennetty pysäkki johon on laitettu lähtijälle kolmio ja alueella on 60 nopeus. Paikka on taajaman ulkopuolella...No yhtä kaikki, siinä ois oiva ruuhkan tekopaikka kun bussi lähtee liikkeelle vilkku päällä ja peittää kolmion näkyvyyden...Eli bussi ei voi tulla eteen ja auto pysähtyy päästämään bussia, kukaan ei uskalla liikkua...Käytännössä ei kai koskaan ole näin käynyt...Kivoja nämä autokoulu vs. laki hommat...
- Laitamies
Oppikirjasi täsmentää tuota harhaanjohtavasti. Se 60 km/h on SUOMESSA aina rajana. Ei vaikuta se ollaanko taajamass vai ei. VIROSSA asia on päinvastoin: Taajamassa väistetään aina, ulkopuolella ei koskaan, rajoituksesta riippumatta:
- juttuja!
vosiit yhtä hyvin kysyä koskeeko sääntö myös muita kuin sinua.
"Sääntö on voimassa ajaessasi sellaisia teitä, joissa on enintään 60 km/h nopeusrajoitus."
Äärettömän simppeliä! 'Kunhan vaan tietää että mikä nopeusrajoitus on siellä missä ajelee. - Pocce
Ongelmaksi muuttuu siinä vaiheessa kun linjuripysäkiltä 60-alueelta lähtee pikkubussi. Mistä erottaa onko auto 9 vai 10 paikkainen? Tai paku....
- aiheeseen
Sinänsä tämä on vähän aiheen vierestä, ja jonkun mielestä ehkä tyhmäkin kysymys, mutta kun tuossa viikonloppuna vierailtiin pitkästä aikaa helsingissä niin ruvettiin sitten pähkäilemään, että mitenkäs kun siellä on niitä linja-autokaistoja, niin saakos niillä ajaa sitten sellaisella "minibussillakin", eli mikä ei varsinaisesti ole linja-auto, mutta tarvitsee ko.kortin että saa sellaisella ajella?!?!Mielestäni tämä on ihan selvä kyllä, että kaikki autot joiden kuskilla tarvii olla linja-autokortti, niin saisi siinä ajella, mutta osa porukasta oli jokseenkin eri mieltä... Saahan kai taksikaistoillakin ajaa ihan kaiken kokoiset taksit, niin miksei myös linja-autokaistalla...
- bussit kunniaan!
aiheeseen kirjoitti:
Sinänsä tämä on vähän aiheen vierestä, ja jonkun mielestä ehkä tyhmäkin kysymys, mutta kun tuossa viikonloppuna vierailtiin pitkästä aikaa helsingissä niin ruvettiin sitten pähkäilemään, että mitenkäs kun siellä on niitä linja-autokaistoja, niin saakos niillä ajaa sitten sellaisella "minibussillakin", eli mikä ei varsinaisesti ole linja-auto, mutta tarvitsee ko.kortin että saa sellaisella ajella?!?!Mielestäni tämä on ihan selvä kyllä, että kaikki autot joiden kuskilla tarvii olla linja-autokortti, niin saisi siinä ajella, mutta osa porukasta oli jokseenkin eri mieltä... Saahan kai taksikaistoillakin ajaa ihan kaiken kokoiset taksit, niin miksei myös linja-autokaistalla...
Kyllä näissä mennään rekisteröintitodistuksen mukaan (ent.rekisteriote). Eli jos siellä lukee linja-auto (M2 tai M3 -ajoneuvoluokat), koskee autoa linja-autojen määräykset huolimatta paikkaluvusta. Niin pysäkiltä lähtevänä kuin linja-autokaista-asioissakin. Eri asia on sitten, tunnistavatko muut vaikkapa 10-paikkaisen linja-autoksi, joten kuljettajalla pitää olla asenne ja katse kohdallaan, kuin myös varovaisuus.
- -Siili-
bussit kunniaan! kirjoitti:
Kyllä näissä mennään rekisteröintitodistuksen mukaan (ent.rekisteriote). Eli jos siellä lukee linja-auto (M2 tai M3 -ajoneuvoluokat), koskee autoa linja-autojen määräykset huolimatta paikkaluvusta. Niin pysäkiltä lähtevänä kuin linja-autokaista-asioissakin. Eri asia on sitten, tunnistavatko muut vaikkapa 10-paikkaisen linja-autoksi, joten kuljettajalla pitää olla asenne ja katse kohdallaan, kuin myös varovaisuus.
Eli tämä nyt ei liity kyllä oikein mihinkään, mutta sellaisestakin olen kuullut, että Helsingissä turistibussit pysäköivät pysäkeille. Siis kun bussithan saavat paitsi pysähtyä, myös pysäköidä sinne, niin nuo tosiaan pysäköivät ja vielä keskellä päivää, että mummot pääsevät helposti shoppailemaan. Ihan kiva varmaan paikkureille sitten kun pitäisi sinne pysäkille päästä...
- D1 gortti
Tilanne on tietenkin harvinainen, sillä noita pikkubusseja ei juuri käytetä ajossa, jossa pysähdellään pysäkille (koulukuljetukset, tilausajot yms.).
Vinkkinä kuitenkin, että monissa pikkubusseissa on satasen lätkä takalasissa erona pakuihin. - Bussikuski_
D1 gortti kirjoitti:
Tilanne on tietenkin harvinainen, sillä noita pikkubusseja ei juuri käytetä ajossa, jossa pysähdellään pysäkille (koulukuljetukset, tilausajot yms.).
Vinkkinä kuitenkin, että monissa pikkubusseissa on satasen lätkä takalasissa erona pakuihin.Kyllä noi pikkubussit lisääntyy koko ajan maaseutu liikenteessä kun matkustajat vähenevät!
On taloudellisempaa ajaa pikkubussilla kuin 50 paikkasella bussilla kun kerran ihmiset sopivat pieneenkin... - ththth3
100km lätkästä erottaa ainakin
- rybbghty
D1 gortti kirjoitti:
Tilanne on tietenkin harvinainen, sillä noita pikkubusseja ei juuri käytetä ajossa, jossa pysähdellään pysäkille (koulukuljetukset, tilausajot yms.).
Vinkkinä kuitenkin, että monissa pikkubusseissa on satasen lätkä takalasissa erona pakuihin.Meilläpäin käytetään pikkubusseja kouluajossa, koska ne on taloudellisempia ja järkevämpi raitkaisu, koska kukkakeppipoliitikot on päättäny että polttoaine on niin saatanan kallista.
- vaikeusastetta
Entäpä mikä on ajojärjestys kun bussi tulee omaa kaistaansa risteyksen läpi pysäkille ja toinen auto sen vierellä myöskin omalla kaistallaan. Pysäkillä bussikuski huomaa, ettei kukaan ole jäämässä kyydistä eikä tulemassa kyytiin. Bussin kaista loppuu pysäkille. Mikä on ajojärjestys?
Minulle ainakin on käynyt niin useasti(viimeeksi Kaupintien ja Vihdintien risteyksessä 13.4. klo 13:00), että bussikuski pistää vauhdissa vilkun päälle ja alkaa vääntää kaistalleni. Viisaampihan siinä sitten antaa periksi (minä), kun on oma auto alla eikä mikään Helsingin Bussiliikenteen auto. Seuraavassa (Pitäjänmäentien)liikenneympyrässä kuski vielä vilkutteli mulle valoja (oli jäänyt jälkeeni, kun välillä sen piti käydä toisella pysäkillä).
Voisiko myös kyseisen bussiyhtiön edustaja vastata millaista käytäntöä heidän kuskinsa on ohjeistettu käyttämään. Voisivat vielä kertoa sille kuskillekin, joka on noiden edelläolevien tietojen mukaan tunnistettavissa (jos halua riittää?).
Laissahan puhutaan pysäkiltä lähtevästä eikä suinkaan pysäkin läpiajavasta autosta.- vaikeusastetta lisää
Tampereellakin löytyy vastaavia paikkoja ja TKL (Tampereen Kaupungin Liikennelaitos) ei liene ohjeistanut tai ainakaan tuloksellisesti kommunikoinut ohjeistuksenaan kuskeille suositeltavaa toimintatapaa. Toiset bussikuskit pistävät vain vilkun päälle ja olettavat viereisellä kaistalla olevien väistävän ja toiset puolestaan väistävät itse viereisellä kaistalla olevia.
- oona
Bussihan tekee silloin kaistanvaihdon eli bussi on väistämisvelvollinen lain mukaan, mutta kuten kirjoititkin, viisaampi antaa periksi.
- MIKÄLIEOPE
Linja-autopysäkin ollessa alueella missä
suurin sallittu ajonopeus ( enimmäisnopeusrajoitus ) on 60 km/h on aina väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.
Eli väistämisvelvollisuuden määrää tämä enimmäisnopeusrajoitus, ei mikään muu ( taajama = huuhaata ).
Autokoulun oppikirja puolestaan on tehty " käytännön läheisesti " ja esimerkiksi 60 km/h alue on useimmiten juuri taajamassa ( mutta myös muualla ).
Mutta ajelehan vaan sen tieliikennelain mukaan kirjaimellisesti niin ei poliisikaan pääse urputtamaan ( kun näyttää kerran nuo momentitkin jo löytyvän ). - tien nopeuksia
1 m:n viiva = 50 km/h, tai merkillä tms. määrätty alemmaksi.
3 m:n viiva = 60 km/h, tai määrätty eri ilmoituksella ylemmäksikin.
Taajama-alueella ei voi olla (ei saa) koskaan yli 60 km/h:n tienopeus.
Bussi saa ajoradan reunasta, sieltä pysäkiltä lähtiessään (vilkut yms) siirtyä suoraan kaista kakkoselle.
Ts. takaa lähestyvät väistävät kahdella rinnakkaisella kaistalla. (TLL 22 §).
Liikennevalot saavat olla jopa 70 km/h:n alueella.
- liikenneopettaja Heino W.- toinen ope
Jos enintään 60 alueella on kaistaviivat voivat olla kummanlaiset tahansa 1m viivat 50 km/h tai alle ja 3 m viivat 60km/h tai yli?
Kerro miten se kaistaviivan pituus kertoo väistänkö pysäkiltä lähtevää linja-autoa vai en? - lueppa nyt
toinen ope kirjoitti:
Jos enintään 60 alueella on kaistaviivat voivat olla kummanlaiset tahansa 1m viivat 50 km/h tai alle ja 3 m viivat 60km/h tai yli?
Kerro miten se kaistaviivan pituus kertoo väistänkö pysäkiltä lähtevää linja-autoa vai en?01. Jos kaistaviivat ovat 1 m:n pituiset, on VARMUUDELLA väistettävä busseja. Niitäkin, jotka eivät ole linjaliikenteessä. Kyseessä on tieosuus, jonka maksiminopeus voi olla enint. se 50 km / h.
02. Jos bussipysäkin rajausviivat ovat 1 m:n pituisia, sama juttu. Väistö!
03. Jos nämä viivat ovat 3 m:n pituisia, joudut väistämään, mikäli tien kohdalla on 60 km / h:n rajoitus, tai alempi nopeus. Katse tarkkana.
04. Jos olet taajama-alueella, väistät aina.
Ei sen kummempaa. HW, ent. nimismies vs. etc.
- kysymykseeni
Oheisena vastaus kysymykseeni koskien bussien pysäkin läpiajoa ja siirtymistä ajokaistalle.
Siis ko oikeutta bussilla ei ole, mutta moniko uskaltaa kokeilla muistaako bussikuski säännöt.
Ettei jäisi väärää käsitystä, pyrin mahdollisuuksien mukaan helpottamaan julkista liikennettä (kun on sukulaisiakin ko alalla), mutta odotan myös sieltäpäin liikennesääntöjen noudattamista.
---------
Hei,
ja kiitos palautteestanne koskien kuljettajien ajo-ohjeistuksia.
Otin yhteyttä Helsingin Bussiliikenne Oy:n kouluttajaan ja hän kertoi, että olette täysin oikeassa, linja-autolla ei ole mitään etuajo-oikeutta kun mainitsemassanne tapauksessa on kyseessä kaistanvaihtotilanne eikä pysäkiltä lähtö. Pysäkiltä lähtiessäkään linja-autolla ei ole etuajo-oikeutta vaan asia on määritelty niinpäin,
että muulla liikenteellä on velvollisuus väistää pysäkiltä lähtevää linja-autoa.
Kaistanvaihtotilanteissa tulee usein läheltä piti -juttuja. Ihanteellinen tilanne tietenkin olisi, että kaikki linja-autonkuljettajat olisivat erityisen varovaisia näissä tilanteissa.
Olen pahoillani kuljettajan aiheuttamasta vaaratilanteesta!
Ystävällisin terveisin,
----------
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046