Tervehdys!
Eli olisin kysellyt seuraavaan ongelmaan vastauksia.
Moottorina on siis 70-luvun lopun/80-luvun alun VP/AQ 115 ja ongelmana on viimekesän lopussa alkanut bensiinin(?) pääsy jäähdytys veteen.Kun moottori käy tyhjäkäynnillä ilman vetoa,niin pakoputkesta tulee bensaa jäähdytysveden mukana,joka jättää ikävän näköistä lauttaa taakseen.Pakosarjasta ei kuulu poksahtelua,että siellä pääsis palamaan.Ainoastaan tyhjäkäyntikierroksilla rannassa olen ilmiön huomannut veneen perässä.
Tein koneeseen kansiremontin viime kesänä ja moottori on ikäisekseen todella hyvässä kunnossa.
Voikohan se olla mahdollisesti vanhaa öljyä,joka on jäänyt jäähdytysputkien mutkiin,kun öljyt ja vedet menivät sekaisin pahvin palamisen myötä.
Ajelin rempan jälkeen ehkä noin muutaman tunnin yhteensä,koska aika loppusyksystä tapahtui.
Jos se mahtaa olla sitä,niin onkohan ideoita millä sen järjestelmän saisi huuhdeltua.
Kyseessä siis RAAKA MERIVESIJÄÄHDYTYS...
-Kaasutin (Solex 44PAI) on nyt purettu,putsattu ja kasattu.Suuttimet toimii,kiihdytyspumpunkalvo ehjä,ilmaruuvi auki kaksi kierrosta ohjekirjan mukaan.
-Tulpankärjet kahvin ruskeat kuten kuuluukin.
-Tyhjäkäynti n.750rpm
-Jos se on öljyä,niin sehän ei pääse vuotamaan jäähdytyskanaviin voitelupiiristä ilman,että myös voiteluöljy muuttuisi harmaaksi...eihän?
Eli mistähän lähtis selvittämään vikaa...ideoita,ehdotuksia...?
T:J
PS:En todellakaan vaihda konetta enkä tee siitä poijunpainoa...säästän tässä ja nyt jo vittuilijoilta vaivan.
Volvo-Penta AQ 115
13
4130
Vastaukset
- Elwood
"-Jos se on öljyä,niin sehän ei pääse vuotamaan jäähdytyskanaviin voitelupiiristä ilman,että myös voiteluöljy muuttuisi harmaaksi...eihän? "
Painevoitelun puolella on korkeampi paine kuin vesipuolella ja silloin on mahdollista öljyn meneminen vesipuolelle ilman että vettä pääsee öljyn joukkoon.
Minkä takia siitä meni kannentiiviste?- ongelmia...
Kiitos TODELLA asiallisista vastauksista kaikille!
Se miten pahvi meni on edelleenkin täysi mysteeri.
Epäilen edelleenkin termostaattia,joka oli mahdollisesti jumittunut...toinen vaihtoehto saattaa olla esim.muovipussi jäähdytysveden sisään tuloaukossa.
Pahvit tilasin Biliasta,kannen koneistutin ja koeponnistin Tammerdieselissä(ei kiero,eikä halkeamia...kuulemma ihan iskussa kaikinpuolin) ja 142:sen Volvon korjausoppaan avulla tein rempan siihen.Tosin kannen kiristysmomentit ovat auton koneesta...oliskohan tässä joku syy siihen?
Ja tämä ongelma alkoi heti sen rempan jälkeen,eli vastaavaa ei ilmentynyt ennen koneen purkua/kasausta.
On käynyt ja toiminut helvetin hyvän tähän saakka.
Jos se vuotaa sisältä,niin eikai sitten ole paljoa tehtävissä?Tai kaikenhan voi korjata,eli onko toi öljynlahdutin millanen periaatteiltaan?
Jos siihen vielä sais tietoa,kiitos!
Ja ei ole päässyt jäätymään...joka syksy pantu talviseisontaan asiallisesti.Öljyä koneen pintaan ja tulpanreistä sisään.Glygolit jäähdytyspiiriin jne jne...
T:J - Elwood
ongelmia... kirjoitti:
Kiitos TODELLA asiallisista vastauksista kaikille!
Se miten pahvi meni on edelleenkin täysi mysteeri.
Epäilen edelleenkin termostaattia,joka oli mahdollisesti jumittunut...toinen vaihtoehto saattaa olla esim.muovipussi jäähdytysveden sisään tuloaukossa.
Pahvit tilasin Biliasta,kannen koneistutin ja koeponnistin Tammerdieselissä(ei kiero,eikä halkeamia...kuulemma ihan iskussa kaikinpuolin) ja 142:sen Volvon korjausoppaan avulla tein rempan siihen.Tosin kannen kiristysmomentit ovat auton koneesta...oliskohan tässä joku syy siihen?
Ja tämä ongelma alkoi heti sen rempan jälkeen,eli vastaavaa ei ilmentynyt ennen koneen purkua/kasausta.
On käynyt ja toiminut helvetin hyvän tähän saakka.
Jos se vuotaa sisältä,niin eikai sitten ole paljoa tehtävissä?Tai kaikenhan voi korjata,eli onko toi öljynlahdutin millanen periaatteiltaan?
Jos siihen vielä sais tietoa,kiitos!
Ja ei ole päässyt jäätymään...joka syksy pantu talviseisontaan asiallisesti.Öljyä koneen pintaan ja tulpanreistä sisään.Glygolit jäähdytyspiiriin jne jne...
T:JÖljynlauhdutinta siinä tuskin on ;-) mutta öljynjäähdyttimen voisit koeponnistaa öljypuolelta n. 5,5 bar paineella (Huom.ei vesipuolelta).
Kannenpultin reijät aukaisit tietenkin kierretapilla tai ainakin kokeilit että pultit menee riittävän syvälle? Tosin en usko että se kannentiivisteen kautta tulee, vaan on öljyä joka on jäähdytys järjestelmässä vaurion jäljiltä.
Onko moottorin öljynkulutus lisääntynyt huomattavasti? - Öljyistä...
Elwood kirjoitti:
Öljynlauhdutinta siinä tuskin on ;-) mutta öljynjäähdyttimen voisit koeponnistaa öljypuolelta n. 5,5 bar paineella (Huom.ei vesipuolelta).
Kannenpultin reijät aukaisit tietenkin kierretapilla tai ainakin kokeilit että pultit menee riittävän syvälle? Tosin en usko että se kannentiivisteen kautta tulee, vaan on öljyä joka on jäähdytys järjestelmässä vaurion jäljiltä.
Onko moottorin öljynkulutus lisääntynyt huomattavasti?Terve Elwood!
Totta tosiaan en todellakaan koittanut kierretapilla niitä reikiä puhtaaksi,vaikka se puhdistus jollain konstilla oli mielessä koko kiinnityksen ajan....perkele kyllä nyt harmittaa:(
Tosin jos se olisi jäänyt löysälle olis varmaan kansipahvi palanut uudelleen.
Hyvä kuulla jos tuomio on se,että on sitä vanhaa öljypuuronjämää mutkissa.Vois kuvitella ainakin,että se notkeentuu siellä ja lähtee liikkeelle kun moottori lämpenee.Aivan kylmällä koneella ei sitä tule ollenkaan.Ehkä termarin avautuessa tulee toista reittiä sitten.
Öljyä kone ei vienyt rempan jälkeen enempää kuin ennenkään ja muutenkin on kuin pullo öljyn suhteen.
Eli pitää vaan panna vesiletku kiinni ja laskea paineella jäähdytysjärjestelmän läpi vettä aikansa,niin saa varmaan enimmät veks sillä.
kiitos jälleen.
T:J - Elwood
Öljyistä... kirjoitti:
Terve Elwood!
Totta tosiaan en todellakaan koittanut kierretapilla niitä reikiä puhtaaksi,vaikka se puhdistus jollain konstilla oli mielessä koko kiinnityksen ajan....perkele kyllä nyt harmittaa:(
Tosin jos se olisi jäänyt löysälle olis varmaan kansipahvi palanut uudelleen.
Hyvä kuulla jos tuomio on se,että on sitä vanhaa öljypuuronjämää mutkissa.Vois kuvitella ainakin,että se notkeentuu siellä ja lähtee liikkeelle kun moottori lämpenee.Aivan kylmällä koneella ei sitä tule ollenkaan.Ehkä termarin avautuessa tulee toista reittiä sitten.
Öljyä kone ei vienyt rempan jälkeen enempää kuin ennenkään ja muutenkin on kuin pullo öljyn suhteen.
Eli pitää vaan panna vesiletku kiinni ja laskea paineella jäähdytysjärjestelmän läpi vettä aikansa,niin saa varmaan enimmät veks sillä.
kiitos jälleen.
T:JMitenhän siinä pesussa toimisi joku vesiliukoinen vaahtoamaton pesuaine? Sieltä järjestelmästä ei tarvi paljoa öljyä irrota,tipasta öljyä saa ison läikän veden pinnalle. Muista irroitaa termari ennen huuhtelua..
- Pesusta...
Elwood kirjoitti:
Mitenhän siinä pesussa toimisi joku vesiliukoinen vaahtoamaton pesuaine? Sieltä järjestelmästä ei tarvi paljoa öljyä irrota,tipasta öljyä saa ison läikän veden pinnalle. Muista irroitaa termari ennen huuhtelua..
Terve jälleen.
Hyvä idea!
Pitää alkaa tutkimaan jotain pesuaine mahdollisuutta.Isoon tonkkaan talteen vaan pakoputkesta poistuva liuos ja siitä letkulla vesipumpun kautta uuteen kiertoon.Siinähän syntyy vedenkiertoa ja varmasti pesevä vaikutus myös.
Tosin veden pitää olla kylmää,jotta jäähdytys pelaa ja se ei varmaan ole pesun kannalta niin tehokasta.
Silmä kovana vaan lämpömittaria katselee koko projektin ajan.Monta litraa ehtii varmaan kiertää,ennenkuin moottori saavuttaa normaalilämpönsä.
Ajelee monta kertaa läpi ja vaihtaa välillä uuteen veteen pesunesteeseen.
Mites toi tavallinen esim.Fairy.Olen kuullut joskus puhuttavan sillä olevan öljyä liottavia ominaisuuksia(esim.likaisen pilssinpesuun)...tosin vaahtoamisominaisuudethan ovat täysin omaa luokkaansa.
Pitänee tutkiskella ja miettiä systeemi/aineet loppuun saakka.
T:J
- R K-S
voi vuotaa kansitiivisteestä, kannen halkeamasta? Tai todennäköisesti öljynjäähdyttimestä. Onko päässyt jäätymään?
Jos kone saa niin paljon bensaa, että se tulee täysin raakana pakoputkesta, niin silloin se kone tuskin käy kunnolla. - olisi bensaa
Koneen pitäisi käydä tyhjäkäyntiä vain osalla pytyistä, jotta bensaa pääsisi pakoputkeen. Jos tyhjäkäyntiseos on laihalla, voi joku pytty jättää sytyttämättä silloin tällöin, mutta sen pitäisi silloin kuulua myös äänestä käynnin epätasaisuutena.
Jos yksi sylinteri ei toimi ollenkaan, pitäisi mereen päästä puolisen litraa bensaa tunnissa.
Koneen käydessä tyhjäkäyntiä voi irroittaa yhden tulpanjohdon kerrallaan tulpasta. Jos käynti muuttuu, toimii kyseinen sylinteri.- ongelmia...
Terve!
Purkaessani kaasuttimen huomasin seosruuvin olevan auki n.8-kierrosta,vaikka ohjekirja puhuu kahdesta kierroksesta...nyt se on kaksi tällähetkellä.
Käyntihäiriöitä ei ole ollut kuin kerran kun viime syksynä ajelin telakoitavaksi,niin ruttasin kaasun pohjaan polttaakseni karstat pois koneesta.Silloin alkoi "poksumaan" ja kone tavallaan pätki samaan aikaan.
Pudotettuani takaisin marssinopeuteen(15-18/solmua) ei taaskaan mitään ongelmaa.
Laiturin vieressä havaitsin taas tämän samaisen lautan veneen perässä.
On nää vaan mielenkiintoisia vehkeitä.
T:J - AQ 130
ongelmia... kirjoitti:
Terve!
Purkaessani kaasuttimen huomasin seosruuvin olevan auki n.8-kierrosta,vaikka ohjekirja puhuu kahdesta kierroksesta...nyt se on kaksi tällähetkellä.
Käyntihäiriöitä ei ole ollut kuin kerran kun viime syksynä ajelin telakoitavaksi,niin ruttasin kaasun pohjaan polttaakseni karstat pois koneesta.Silloin alkoi "poksumaan" ja kone tavallaan pätki samaan aikaan.
Pudotettuani takaisin marssinopeuteen(15-18/solmua) ei taaskaan mitään ongelmaa.
Laiturin vieressä havaitsin taas tämän samaisen lautan veneen perässä.
On nää vaan mielenkiintoisia vehkeitä.
T:JSatuin vain lukemaan, että olit ostanut kannen pahvin Biltemasta.Huomasin myös, että koneesi oli raakavesijäähdytteinen. Ittellä on Sama pata, kadella kaaasarilla = AQ130. Kun itse vaihdoin omasta lohkon, merivesi syönyt kaikki kanavat, varoitti moni ostamasta mitään muuta kun Pentan kansipahvia. Ongelmana on kuulemma se, että merivesi liottaa tuon tarvike pahvin olemattomiin. Pentan pahvi kuulemma kestää myös merivettä.
Onko pelkkää propagandaa, en tiedä. Itse asensin samalla makean jäähdytyksen, niin vältyn kyseiseltä ongelmalta. - Pahvista...
AQ 130 kirjoitti:
Satuin vain lukemaan, että olit ostanut kannen pahvin Biltemasta.Huomasin myös, että koneesi oli raakavesijäähdytteinen. Ittellä on Sama pata, kadella kaaasarilla = AQ130. Kun itse vaihdoin omasta lohkon, merivesi syönyt kaikki kanavat, varoitti moni ostamasta mitään muuta kun Pentan kansipahvia. Ongelmana on kuulemma se, että merivesi liottaa tuon tarvike pahvin olemattomiin. Pentan pahvi kuulemma kestää myös merivettä.
Onko pelkkää propagandaa, en tiedä. Itse asensin samalla makean jäähdytyksen, niin vältyn kyseiseltä ongelmalta.Terve!
Sen verran on pakko korjata,että ostin kansipahvin/imusarjan/venttiilikopan-tiivarit Biliasta enkä Biltemasta.Tilasivat sen Ruotsista saakka joltain keskusvarastolta.Vaikka maksoikin,niin tuli halvemmaksi kuin aito Pentan-pahvi tiivarit.Aika järeetä kamaa oli toi "orggis"-volvon b-20:seen suunniteltu pahvi.
Auton ja veneen moottorithan perustuu samaan pataan.
Koneistamolla tosin sanoivat Volvon merimoottoreiden olevan paksumpaa valua(tottakai se heti näkyi hinnassakin)Samalla tekivät venttiilityötkin siihen kanteen.
Olisin enemmän kuin kiitollinen jos sinulta löytyisi vinkkiä tohon makeavesijäähdytyksen rakenteluun!
Se on pyörinyt päässä jo koko tämän ajan kun olen tuon veneen omistanut.
T:J
PS:Se mua vain jäin"risomaan",että onkohan auton ja veneen kannen momentit sittenkään samat? - AQ 130
Pahvista... kirjoitti:
Terve!
Sen verran on pakko korjata,että ostin kansipahvin/imusarjan/venttiilikopan-tiivarit Biliasta enkä Biltemasta.Tilasivat sen Ruotsista saakka joltain keskusvarastolta.Vaikka maksoikin,niin tuli halvemmaksi kuin aito Pentan-pahvi tiivarit.Aika järeetä kamaa oli toi "orggis"-volvon b-20:seen suunniteltu pahvi.
Auton ja veneen moottorithan perustuu samaan pataan.
Koneistamolla tosin sanoivat Volvon merimoottoreiden olevan paksumpaa valua(tottakai se heti näkyi hinnassakin)Samalla tekivät venttiilityötkin siihen kanteen.
Olisin enemmän kuin kiitollinen jos sinulta löytyisi vinkkiä tohon makeavesijäähdytyksen rakenteluun!
Se on pyörinyt päässä jo koko tämän ajan kun olen tuon veneen omistanut.
T:J
PS:Se mua vain jäin"risomaan",että onkohan auton ja veneen kannen momentit sittenkään samat?No sittenhän "pahvihommat" ovat kunnossa. Itse en ninkään ole varma, onko itse lohkossa mitään eroa, meri- ja autoversion välillä. Otin itse ja syynäsin ne aika tarkkaan tuossa vaihdon yhteydessä. Se kohta missä sen sijaan on eroa ihan varmasti, on kannessa. Jäähdytyksen kierto on toteutettu eri tavalla, ja materiaalit ovat myös kuulemma vahvempia.
Pistä vaikka osoitteesi [email protected], niin voin pistää kuvia omasta virityksestä, kunhan saan sen valmiiksi. Omassa projektissa oli nimenomaan tarkoitus päästä halvalla toimivaan ratkaisuun. Pitää tietysti odotaa kunnes saan koneen kiinni, ja koeajettua, ennkuin toimivuudesta voi sanoa mitään. En kyllä näe mitään syytä miksi ei toimisi tuolla toteutuksella. - Olet oikeassa....
AQ 130 kirjoitti:
No sittenhän "pahvihommat" ovat kunnossa. Itse en ninkään ole varma, onko itse lohkossa mitään eroa, meri- ja autoversion välillä. Otin itse ja syynäsin ne aika tarkkaan tuossa vaihdon yhteydessä. Se kohta missä sen sijaan on eroa ihan varmasti, on kannessa. Jäähdytyksen kierto on toteutettu eri tavalla, ja materiaalit ovat myös kuulemma vahvempia.
Pistä vaikka osoitteesi [email protected], niin voin pistää kuvia omasta virityksestä, kunhan saan sen valmiiksi. Omassa projektissa oli nimenomaan tarkoitus päästä halvalla toimivaan ratkaisuun. Pitää tietysti odotaa kunnes saan koneen kiinni, ja koeajettua, ennkuin toimivuudesta voi sanoa mitään. En kyllä näe mitään syytä miksi ei toimisi tuolla toteutuksella.Terve!
Olet oikeassa,eli juurikin se kansi on vankempaa valua kuin autoissa.Muut osat ilmeisesti samanlaisia kuin nelipyöräisissä...paitsi tietenkin jäähdytys,mut no joo.
T:J
PS:Laitoin postia tulemaan ja kiitos etukäteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2113354Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401673Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971523- 921429
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461364Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601296Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231049Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89952Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55882