Tarvitsee kiperästi NEUVOAAAA!

pompula

Olen saamassa syntymäpäivälahjaksi shetlannin ponin!
Mutta koska olen ylipainoinen ja jo 160 senttinen en tiedä voinko ratsastaa ponilla! Ymmärrän kyllä että ylipainoisena en ainakaan voi sillä ratsastaa mutta kun saan laihdutettua,(50kl)(silä muuten olisin alipainoinen) nii voinko ratsastaa sillä vaikka olen luultavasti silloin jo ainaki 165cm??????

ja kun saan sen ponin niin pitääkö minun talutella sitä kun en voi ratsastaa tai voinko ylipainoisenaki mennä sen kanssa kärryillä???

16

2453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jennibe

      Hei! Onneksi olkoon sitten vaan jos shettiksen saat!

      Minä olen sopivan kokoinen hoitsulleni joka on myös shettis. Hoitsullani tuli selkä kipeäksi hetki sitten ja en voinut ratsastaa/ajaa sillä, joten talutin. Shettiksen kanssa on hauska puuhata vaikka sitä ei voisi ajaa taikka ratsastaa, en tiedä voitko sinä ajaa sillä. siitä asiasta ei ole kokemusta, mutta missä päin asut ja minkä ikäinen olet? kyselen vain huvin vuoksi jos vaikka kirjekamua kaipailet...


      Jennibe

      • pompula

        Kiiitos todella paljon neuvosta:D asun seinäjoella ja olen 13w entä sinä?? :D


      • jennibe
        pompula kirjoitti:

        Kiiitos todella paljon neuvosta:D asun seinäjoella ja olen 13w entä sinä?? :D

        13v, helsingissä..:D
        millaista shettistä harkinnut?


      • pompula
        jennibe kirjoitti:

        13v, helsingissä..:D
        millaista shettistä harkinnut?

        No siis ku en oo mikää shettis asian tuntija nii mähän en niist oikee ymmärrä mut Haave ois joku tumma tai sit oikee vaaleenruskee,nuori,koulutettu ja suhtkoht normaali kokonen shettikseksi! ei sillä muuten nii väliä kunhan on kiltti XD Onneks ennen synttäreitä ehin viel lukea shettiksistä paljo että sitte ymmärränki niitte hoidosta! neuvot on tietty aina tervetulleita!!!!!!!!


      • jennibe
        pompula kirjoitti:

        No siis ku en oo mikää shettis asian tuntija nii mähän en niist oikee ymmärrä mut Haave ois joku tumma tai sit oikee vaaleenruskee,nuori,koulutettu ja suhtkoht normaali kokonen shettikseksi! ei sillä muuten nii väliä kunhan on kiltti XD Onneks ennen synttäreitä ehin viel lukea shettiksistä paljo että sitte ymmärränki niitte hoidosta! neuvot on tietty aina tervetulleita!!!!!!!!

        SHETLANNINPONI

        Kotimaa: Iso-Britannia, Shetlannin saaret
        Tyyppi: poni
        Peräisin ennen jääkautta
        Säkäkorkeus: alle 107 cm, eivät saa 2-3 vuotiaina ylittää 103 cm:iä
        Väri: kaikki paitsi tiikerinkirjava (pilkullinen), alkuperäinen väri musta.
        Ruotsalaisen tilaston mukaan värijakauma on seuraava: musta 51%, rautias 16%, ruunikko 13%, lehmänkirjavat 12%, kimo 6%, voikko 0,3%
        Käyttö: lasten ratsu, vaunuponi
        Polveutuminen: luultavasti kelttiläisponi tai tundrahevonen


        Shetlannin saarille ovat ensimmäiset ponit tulleet todennäköisesti jo 10 000 vuotta sitten, jolloin jääkauden mannerjäätikkö ei ollut vielä sulanut ja tundrahevosten tyyppiset hevoset tulivat Pohjoismaista. Toisen teorian mukaan viikingit toivat ponejaan saarille. Shetlanninponissa on mahdollisesti myös muiden brittiläisten ponirotujen verta tai ainakin niiden esi-isien. Polveutuminen ei ole varmaa, mutta shetlanninponi on joka tapauksessa ikivanha rotu.
        Shetlannin saarten maasto om erittäin karua ja ilmasto ankara. Siksi ponista kehittyi pienikokoinen, mutta sitäkin kestävämpi.

        Shetlanninponi on pieni mutta vahvarakenteinen poni. Sen tulee olla olemukseltaan eloisa ja tarmokas.
        Kaunis, pieni pää, pienet, pystyt korvat ja suuret silmät
        Nenäontelot ovat suuret, jotta kylmä hengitysilma lämpiää ennen keuhkoihin pääsyä
        Kaareva ja lihaksikas kaula, liittyy hyvin lapaan
        Lapa viisto
        Selkeä säkä
        Leveä, syvä runko
        Lanne vahva ja lihaksikas
        Pitkät ja leveät lautaset, takaosa voimakas
        Häntä kiinnittynyt korkealle
        Hyväasentoiset ja voimakkaat jalat, jotka ovat sopusuhtaiset muuhun runkoon nähden
        Kaviot ovat kovat ja hyvinmuodostuneet
        Liikkeet suorat ja irtonaiset

        Nykyisin ponit kelpaavat toki valjakkoponeiksi ja niille järjestetään poniraveja. Shetlanninponi sopii kokonsa puolesta ratsuksi vain pikkulapsille ja ne ovatkin suosittuja lasten ratsuja ympäri maailmaa, vaikka ne osaavatkin olla hieman itsepäisiä. Myös sirkusponeina shettikset ovat suosittuja ja pidetäänpä niitä myös puhtaasti lemmikkeinä ja maskotteina. :)


        ^^ siin on tietoa jonkun verran, mä meinaan hirveesti tykkään shettiksen alkuperästä ja muustakin tietoa ettii ja suurin osa on myös ihan vanhaa tietoo oamsta päästä..XD *


        Jennibe


      • pompula
        jennibe kirjoitti:

        SHETLANNINPONI

        Kotimaa: Iso-Britannia, Shetlannin saaret
        Tyyppi: poni
        Peräisin ennen jääkautta
        Säkäkorkeus: alle 107 cm, eivät saa 2-3 vuotiaina ylittää 103 cm:iä
        Väri: kaikki paitsi tiikerinkirjava (pilkullinen), alkuperäinen väri musta.
        Ruotsalaisen tilaston mukaan värijakauma on seuraava: musta 51%, rautias 16%, ruunikko 13%, lehmänkirjavat 12%, kimo 6%, voikko 0,3%
        Käyttö: lasten ratsu, vaunuponi
        Polveutuminen: luultavasti kelttiläisponi tai tundrahevonen


        Shetlannin saarille ovat ensimmäiset ponit tulleet todennäköisesti jo 10 000 vuotta sitten, jolloin jääkauden mannerjäätikkö ei ollut vielä sulanut ja tundrahevosten tyyppiset hevoset tulivat Pohjoismaista. Toisen teorian mukaan viikingit toivat ponejaan saarille. Shetlanninponissa on mahdollisesti myös muiden brittiläisten ponirotujen verta tai ainakin niiden esi-isien. Polveutuminen ei ole varmaa, mutta shetlanninponi on joka tapauksessa ikivanha rotu.
        Shetlannin saarten maasto om erittäin karua ja ilmasto ankara. Siksi ponista kehittyi pienikokoinen, mutta sitäkin kestävämpi.

        Shetlanninponi on pieni mutta vahvarakenteinen poni. Sen tulee olla olemukseltaan eloisa ja tarmokas.
        Kaunis, pieni pää, pienet, pystyt korvat ja suuret silmät
        Nenäontelot ovat suuret, jotta kylmä hengitysilma lämpiää ennen keuhkoihin pääsyä
        Kaareva ja lihaksikas kaula, liittyy hyvin lapaan
        Lapa viisto
        Selkeä säkä
        Leveä, syvä runko
        Lanne vahva ja lihaksikas
        Pitkät ja leveät lautaset, takaosa voimakas
        Häntä kiinnittynyt korkealle
        Hyväasentoiset ja voimakkaat jalat, jotka ovat sopusuhtaiset muuhun runkoon nähden
        Kaviot ovat kovat ja hyvinmuodostuneet
        Liikkeet suorat ja irtonaiset

        Nykyisin ponit kelpaavat toki valjakkoponeiksi ja niille järjestetään poniraveja. Shetlanninponi sopii kokonsa puolesta ratsuksi vain pikkulapsille ja ne ovatkin suosittuja lasten ratsuja ympäri maailmaa, vaikka ne osaavatkin olla hieman itsepäisiä. Myös sirkusponeina shettikset ovat suosittuja ja pidetäänpä niitä myös puhtaasti lemmikkeinä ja maskotteina. :)


        ^^ siin on tietoa jonkun verran, mä meinaan hirveesti tykkään shettiksen alkuperästä ja muustakin tietoa ettii ja suurin osa on myös ihan vanhaa tietoo oamsta päästä..XD *


        Jennibe

        kiitos noita tietoja oli kiva lukea :D


      • jennibe
        pompula kirjoitti:

        kiitos noita tietoja oli kiva lukea :D

        hyvä että pidit..:) multa voi aaaina kysyä shettiksistä, mä rakastan niitä ja parhaillani yritän muillekkin kertoa niistä kaikkee ja selittää kuina mahtavia maskotteja ne on..XD

        Jennibe


    • jop

      kärryillä voit ajella vaikka olisit ylipainoinenkin,jaksavat vetää melkein mitä vain;) kohtuus tietysti siinäkin. ratsastamista en suosittelis,varsinkin jos olet yli sen 50kiloa ja silloinkin ponin säkä sais olla yli 100cm.

    • minä

      olen jop:in kanssa samaa mieltä :) aukuisetkin voivat shettiksellään ajaa, ovathan shettikset joskus vetäneet joitaki kärryjä kaivoksissa...

    • Ponifarmari

      Shettisratsastajaksi olet kyllä jo liian iso, mutta shettiksen kanssa voi todellakin harrastaa monenlaista mukavaa muutenkin. Itselläni on tällä hetkellä shettiksiä neljä tallissa. Olen aikuinen eikä ole kymmeneen vuoteen ollut asiaa shettiksen selkään, mutta ajan, juoksutan, irtohypytän ja taluttelen ponejani. Ja kun tallille tulee pienempiä ratsastajia, saavat he kiivetä satulaan ja käydä toisinaan kisoissakin shettiksilläni. Shettistä voi siis liikuttaa muutenkin kuin itse ratsastamalla ja shettis nauttii liikunnasta eikä kuulu vain pihan perille jököttämään. Lopuksi vielä todettakoon, että shettiksiäkin on hyvin erilaisia. Pelkkä säkäkorkeus ei kerro kuinka painava ratsastaja saa olla, vaan myös ponin rakenteella ja kunnolla on merkitystä. Itse pidän isolla ja rotevalla shettikselläkin painorajana 45 kiloa.

      • pompula

        KIIIITOS neuvoista ne todellakin oli tarpeen :)


    • jepa

      Kyllä sä voit ajaa ja talutella ja juoksuttaa sitä. Ja irtohypytys on tosi kivaa shettiksellä :) Sen kanssa voi keksiä vaikka mitä!

      Ja jos haluat ratsastaa ja haluat ihan ponin. Niin ota joku hieman isompi kuin shettis, vaikka shettis risteytys jossa on jotain isompaakin rotua, silloin voisit varmasti ratsastaa..

    • miikkkuuuuunnn

      no et todellakaan voi ratsastaa koska jalkasi laahaa maassa... tai no voit ehkä ratsastaa käyntiä pienen lenkin mutta ei enempää...talutella voit ja kärryistä en ole varma...ponin koosta riippuu paljonko sillä saa ratsastaa noin pitkä...jos se on vain 100cm et saa ratsastaa,,,

    • Oho! 2006

      Poni. Jaksaa kylläkin vetää sen 250kg. Jotkut Shetlanninponit eivät enää nähneet päivänvaloa, vaan ne suljettiin kaivokseen loppuelämäkseen, kuolemaan saakka. Siellä ponit vetivät jopa 600kg!tämän takia hyvin vahva ja kestävä rotu. Oho! Viimeisen viestin vuosiluku on 2006.. 7 vuotta sitten! :D. No kommaan kuiteski ku ei jaksa rupee poistan.

    • Anonyymi

      Tietenkin voi mennä hetken aikaa ainakin, mutta ponille se voi olla hankalaa, varsinkin jos selkä on pitkä. Ponin tasapaino voi vaihdella hyvin suuresti. Myöskin voi takaa-ajaa, talutella, juoksuttaa ja vaikka irto hypyttää. Itse olen 157 cm pitkä ja omistan myös shettiksen. Kyllä kuitenkin ratsastan ihan normaalisti shettiksellä, vaikka selkä onkin vähän pitkä ja tasapaino heittelee.

    • Anonyymi

      Hei! Olisiko kellään myytävää shetlanninponia ??!!(2020)

      Mieluiten raviponi, 4-9 vuotias Etelä-Suomesta.
      Luonteeltaan pitäisi olla kiltti, lastenkäsiteltävissä, hyvä ajaa, ei säiky turhia. Vastaa tähän jos tiedät jotain keltä kysyä, tai kellä olisi myytävä raviponi. Täällä se saisi hyvän kodin:). Meillä on ollut aina hevosia ja tälläkin hetkellä hevosia ja poneja. T: Innokas nuori hevostyttö <3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4944
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3237
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1385
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1216
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      66
      912
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      718
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe